UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomika miast i regionów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GPEI2B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomika miast i regionów
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu „Ekonomika miast i regionów” jest nabycie przez studentów wiedzy na temat funkcjonowania i rozwoju współczesnych miast i regionów jako systemów społeczno-gospodarczych, w tym wiedzy o procesach i mechanizmach warunkujących ten rozwój oraz o czynnikach i barierach tego rozwoju. Przyswajając treści omawiane na zajęciach oraz zamieszczone na platformie moodle studenci stają się świadomymi uczestnikami rozwoju w skali lokalnej i regionalnej oraz potrafią w podstawowym zakresie analizować i interpretować ten rozwój.

Efekty uczenia się:

W cyklu 2019/2020 i późniejszych:

1. Wiedza:

• PEU 1. Studentka/Student identyfikuje obszary badań ekonomiki miast i regionów oraz jest świadoma/świadomy zastosowań praktycznych tych badań [06GP-1P_W12].

• PEU 2. Studentka/Student posiada podstawową wiedzę na temat czynników i barier rozwoju współczesnych miast i regionów [06GP-1P_W04; 06GP-1P_W10].

• PEU 3. Studentka/Student potrafi w podstawowym zakresie lokować procesy rozwoju społeczno-gospodarczego współczesnych miast i regionów w wybranych koncepcjach [06GP-1P_W01; 06GP-1P_W02].

• PEU 4. Studentka/Student zna i rozumie w podstawowym zakresie cechy kapitału ludzkiego i kapitału społecznego oraz ich znaczenie dla rozwoju współczesnych miast i regionów [06GP-1P_W03; 06GP-1P_W11].

• PEU 5. Studentka/Student rozumie w podstawowym zakresie relacje między globalnym, regionalnym i lokalnym wymiarem rozwoju [06GP-1P_W07].

2. Umiejętności:

• PEU 7. Studentka/Student potrafi w podstawowym zakresie analizować i interpretować procesy rozwoju współczesnych miast i regionów oraz wyrażać swoje stanowisko na ich temat; poprawnie posługuje się w tym celu terminologią specjalistyczną [06GP-1P_U01; 06GP-1P_U02; 06GP-1P_U03; 06GP-1P_U08; 06GP-1P_U11, 06GP-1P_U12].

• PEU 9. Studentka/Student rozwija umiejętność posługiwania się językiem obcym przy analizowaniu studiów przypadku rozwoju miast i regionów [06GP-1P_U09].

3. Kompetencje społeczne:

• PEU 6. Studentka/Student jest świadoma/świadomy zróżnicowania poziomu rozwoju w ujęciu przestrzennym, a także rozumie potrzebę równoważenia dysproporcji rozwojowych miast i regionów [06GP-1P_K6].

• PEU 8. Studentka/Student potrafi identyfikować działania lub projekty przyczyniające się do rozwoju miast i regionów [06GP-1P_K2; 06GP-1P_K4].

• PEU 10. Studentka/Student cechuje się odpowiedzialnością za pracę własną, a znając zmienność procesów rozwojowych miast i regionów jest świadoma/świadomy potrzeby ciągłego aktualizowania swojej wiedzy w tym obszarze [06GP-1P_K1].

---------------------------------------------------

W cyklu 2018/2019 i wcześniejszych:

1. Wiedza:

• PEK 1. W wyniku przeprowadzonych zajęć student nazywa i charakteryzuje podstawowe mechanizmy i uwarunkowania procesów gospodarczych i społecznych w odniesieniu do rozwoju i funkcjonowania miast i regionów [06GP-A1_W03].

• PEK 2. Student rozumie i opisuje relacje pomiędzy regionalnymi i lokalnymi podmiotami rozwoju [06GP-A1_W04].

• PEK 3. Student potrafi lokować procesy rozwoju miast i regionów w kontekście współczesnych teorii [06GP-A1_W01].

• PEK 4. Student rozumie związki i interpretuje wzajemne relacje pomiędzy globalnym i lokalnym wymiarem rozwoju [06GP-A1_W03].

2. Umiejętności:

• PEK 5. Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska gospodarcze i społeczne, interpretować zjawiska, procesy, problemy, tendencje i kierunki zmian w obrębie jednostek, jakimi są miasta i regiony [06GP-A1_U02].

• PEK 6. Student potrafi samodzielnie pozyskać informacje z literatury, baz danych, dokumentów źródłowych, opracowań statystycznych (zarówno w języku polskim, jak i w językach obcych) w zakresie rozwoju społecznego, gospodarczego i przestrzennego miast i regionów [06GP-A1_U05].

• PEK 7. Student kategoryzuje uwarunkowania i czynniki rozwoju miast i regionów [06GP-A1_U01].

• PEK 8. Student analizuje przyczyny powstawania i ocenia poziom zróżnicowań międzyregionalnych [06GP-A1_U02].

3. Kompetencje społeczne:

• PEK 9. Treści kształcenia kształtują w studencie postawy, dzięki którym staje się on świadomym uczestnikiem rozwoju społeczności lokalnych i społeczeństwa obywatelskiego, student jest świadom roli i znaczenia kapitału społecznego dla rozwoju [06GP-A1_K04].

• PEK 10 Student rozumie potrzebę planowania rozwoju miast i regionów w oparciu o koncepcję zrównoważonego rozwoju, wykształca w sobie wrażliwości na rozwój zgodny z zasadami ładu przestrzennego [06GP-A1_K07].

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Zasina
Prowadzący grup: Jakub Zasina
Strona przedmiotu: https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=2587
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Liczba godzin:

• 30 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 30 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,

• 60 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do egzaminu.


2. Zajęcia wspomagane platformami MS Teams oraz moodle.


3. Zajęcia realizowane stacjonarnie i zdalnie.


4. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Studentka/Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

• Wykład konwencjonalny;

• Wykład konwersatoryjny;

• Wykład problemowy;

• Dyskusja kierowana;

• Pokaz multimedialny;

• Studium przypadku;

• Praca indywidualna nad wskazanym zagadnieniem (lektura literatury przedmiotu — w tym obcojęzycznej, wykonywanie zadań na platformie moodle).

Sposoby i kryteria oceniania:

1. Końcowa ocena z przedmiotu stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne aktywności/zadania:

• 85% Egzamin końcowy, składający się z pytań zamkniętych jedno- i wielokrotnego wyboru, pytań prawda-fałsz oraz pytań otwartych (PEU 1., PEU 2., PEU 3., PEU 4., PEU 5., PEU 6., PEU 7., PEU 8., PEU 9., PEU 10.); Ocena pozytywna z egzaminu końcowego wystawiana jest pod warunkiem uzyskania minimum 60% punktów;

• 15% Zadania na platformie moodle (PEU 5., PEU 7., PEU 8., PEU 9., PEU 10.).


2. Pozytywna ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest pod następującymi warunkami:

• Uzyskania oceny pozytywnej za egzamin końcowy;

• Uzyskania ww. średniej ważonej o wartości przynajmniej 3,00.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Miasta i regiony jako przedmiot badań ekonomicznych.


2. Miasta i regiony jako systemy społeczno-gospodarcze:

• Funkcje miast i regionów;

• Zagospodarowanie terenów miejskich;

• Użytkownicy miast i regionów;

• Otoczenie miast i regionów jako systemów.


3. Pojęcie rozwoju i jego odniesienie do miast i regionów:

• Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju;

• Miary poziomu rozwoju miast i regionów;

• Źródła danych i informacji o rozwoju miast i regionów.


4. Czynniki powstawania i rozwoju miast. Kategorie i ewolucja.


5. Koncepcje wyjaśniające rozwój współczesnych miast i regionów wraz z towarzyszącymi im kluczowymi pojęciami:

• Koncepcja miasta globalnego (w tym pojęcie globalizacji);

• Koncepcja miasta i regionu uczącego się (w tym pojęcia gospodarki opartej na wiedzy oraz kapitału ludzkiego);

• Koncepcja miasta konsumenckiego (w tym pojęcie udogodnień miejskich);

• Koncepcja miasta kreatywnego (w tym pojęcia przemysłów kreatywnych i klasy kreatywnej);

• Koncepcja rozwoju lokalnego (w tym pojęcia kapitału społecznego, zasobów specyficznych oraz terytorium).


6. Fazowa natura rozwoju miast:

• Fazy urbanizacji;

• Gentryfikacja — źródła, przebieg, współczesne oblicza.


7. Procesy rozwoju społeczno-gospodarczego współczesnego miasta. Studium przypadku Łodzi.

Literatura:

1. Podstawowa:

• Bury, P., Markowski, T., & Regulski, J. (1993). Podstawy ekonomiki miasta. Łódź: Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości [wybrane fragmenty].

• Jewtuchowicz, A. (2016). Miasto w gospodarce globalnej. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 29–42). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Jewtuchowicz, A., Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Zrozumieć fenomen miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 19–28). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Nowakowska, A. (2018). Od regionu do terytorium. Reinterpretacja znaczenia przestrzeni w procesach rozwoju gospodarczego. Gospodarka Narodowa, 295(3), 5–22 [wybrane fragmenty].

• Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Ekonomia miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 43–68). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Zasina J., Sokołowicz M.E., Nogalski Sz. (2020), Lodz City Tour: The changing nature of the urban restructuring of a post-socialist industrial city. disP - The Planning Review, 56(2), 8–19.

• Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle.

2. Uzupełniająca:

• Chądzyński, J., Nowakowska, A., & Przygodzki, Z. (2007). Region i jego rozwój w warunkach globalizacji. Warszawa: CeDeWu.

• Jewtuchowicz, A. (2005). Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

• Kim, Y.-H., & Short, J. R. (2008). Cities and Economies. Abingdon: Routledge.

• Glaeser, E. L. (2012). Triumph Of The City. London: Penguin Books.

• Liszewski, S. (red.) (2012). Geografia urbanistyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Moretti, E. (2013). The New Geography of Jobs. Boston & New York: Mariner Books.

• Pike, A., Rodriguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2006). Local and Regional Development. London & New York: Routledge.

• Sokołowicz, M. E. (2015). Rozwój terytorialny w świetle dorobku ekonomii instytucjonalnej. Przestrzeń, bliskość, instytucje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

• Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Nowakowska, Jakub Zasina
Prowadzący grup: Aleksandra Nowakowska, Jakub Zasina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

1. Wykład problemowy.

2. Wykład konwersatoryjny.

Sposoby i kryteria oceniania:

Pisemny egzamin końcowy.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Miasta i regiony jako przedmiot badań ekonomicznych.


2. Proces urbanizacji i jego współczesne oblicza.


3. Miasta i regiony jako terytorialne systemy społeczno-gospodarcze:

a. Podsystemy użytkowników, funkcji i zagospodarowania.

b. Cechy miast i regionów jako terytorialnych systemów społeczno-gospodarczych.


4. Rodzaje i ewolucja czynników rozwoju jednostek terytorialnych.


5. Zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce i Europie.


6. Koncepcje wyjaśniające rozwój współczesnych miast i regionów:

a. Koncepcja miasta globalnego.

b. Koncepcja miasta konsumenckiego.

c. Koncepcja miasta kreatywnego.

d. Koncepcje miasta uczącego się oraz inteligentnego.

e. Koncepcja rozwoju endogenicznego i governance.

f. Koncepcja terytorium.

g. Koncepcja rozwoju zrównoważonego.


7. Cykliczna natura rozwoju miast.


8. Wybrane zjawiska i paradoksy w rozwoju współczesnych miast i regionów.

Literatura:

Podstawowa:

1. Bury, P., Markowski, T., & Regulski, J. (1993). Podstawy ekonomiki miasta. Łódź: Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.

2. Domański, R. (2006). Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, Warszawa: PWN.

3. Jewtuchowicz, A. (2005). Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

4. Nowakowska, A. (red.) (2016). EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Uzupełniająca:

1. Kim, Y.-H., & Short, J. R. (2008). Cities and Economies. Abingdon: Routledge.

2. Pike, A., Rodriguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2006). Local and Regional Development. London & New York: Routledge.

3. Przygodzki, Z. (red.) (2016). EkoMiasto#Zarządzanie. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Słupińska
Prowadzący grup: Monika Słupińska, Jakub Zasina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6