Ekonomika miast i regionów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GPEI2B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomika miast i regionów |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu „Ekonomika miast i regionów” jest nabycie przez studentów wiedzy na temat funkcjonowania i rozwoju współczesnych miast i regionów jako systemów społeczno-gospodarczych, w tym wiedzy o procesach i mechanizmach warunkujących ten rozwój oraz o czynnikach i barierach tego rozwoju. Przyswajając treści omawiane na zajęciach oraz zamieszczone na platformie moodle studenci stają się świadomymi uczestnikami rozwoju w skali lokalnej i regionalnej oraz potrafią w podstawowym zakresie analizować i interpretować ten rozwój. |
Efekty uczenia się: |
W cyklu 2019/2020 i późniejszych: 1. Wiedza: • PEU 1. Studentka/Student identyfikuje obszary badań ekonomiki miast i regionów oraz jest świadoma/świadomy zastosowań praktycznych tych badań [06GP-1P_W12]. • PEU 2. Studentka/Student posiada podstawową wiedzę na temat czynników i barier rozwoju współczesnych miast i regionów [06GP-1P_W04; 06GP-1P_W10]. • PEU 3. Studentka/Student potrafi w podstawowym zakresie lokować procesy rozwoju społeczno-gospodarczego współczesnych miast i regionów w wybranych koncepcjach [06GP-1P_W01; 06GP-1P_W02]. • PEU 4. Studentka/Student zna i rozumie w podstawowym zakresie cechy kapitału ludzkiego i kapitału społecznego oraz ich znaczenie dla rozwoju współczesnych miast i regionów [06GP-1P_W03; 06GP-1P_W11]. • PEU 5. Studentka/Student rozumie w podstawowym zakresie relacje między globalnym, regionalnym i lokalnym wymiarem rozwoju [06GP-1P_W07]. 2. Umiejętności: • PEU 7. Studentka/Student potrafi w podstawowym zakresie analizować i interpretować procesy rozwoju współczesnych miast i regionów oraz wyrażać swoje stanowisko na ich temat; poprawnie posługuje się w tym celu terminologią specjalistyczną [06GP-1P_U01; 06GP-1P_U02; 06GP-1P_U03; 06GP-1P_U08; 06GP-1P_U11, 06GP-1P_U12]. • PEU 9. Studentka/Student rozwija umiejętność posługiwania się językiem obcym przy analizowaniu studiów przypadku rozwoju miast i regionów [06GP-1P_U09]. 3. Kompetencje społeczne: • PEU 6. Studentka/Student jest świadoma/świadomy zróżnicowania poziomu rozwoju w ujęciu przestrzennym, a także rozumie potrzebę równoważenia dysproporcji rozwojowych miast i regionów [06GP-1P_K6]. • PEU 8. Studentka/Student potrafi identyfikować działania lub projekty przyczyniające się do rozwoju miast i regionów [06GP-1P_K2; 06GP-1P_K4]. • PEU 10. Studentka/Student cechuje się odpowiedzialnością za pracę własną, a znając zmienność procesów rozwojowych miast i regionów jest świadoma/świadomy potrzeby ciągłego aktualizowania swojej wiedzy w tym obszarze [06GP-1P_K1]. --------------------------------------------------- W cyklu 2018/2019 i wcześniejszych: 1. Wiedza: • PEK 1. W wyniku przeprowadzonych zajęć student nazywa i charakteryzuje podstawowe mechanizmy i uwarunkowania procesów gospodarczych i społecznych w odniesieniu do rozwoju i funkcjonowania miast i regionów [06GP-A1_W03]. • PEK 2. Student rozumie i opisuje relacje pomiędzy regionalnymi i lokalnymi podmiotami rozwoju [06GP-A1_W04]. • PEK 3. Student potrafi lokować procesy rozwoju miast i regionów w kontekście współczesnych teorii [06GP-A1_W01]. • PEK 4. Student rozumie związki i interpretuje wzajemne relacje pomiędzy globalnym i lokalnym wymiarem rozwoju [06GP-A1_W03]. 2. Umiejętności: • PEK 5. Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska gospodarcze i społeczne, interpretować zjawiska, procesy, problemy, tendencje i kierunki zmian w obrębie jednostek, jakimi są miasta i regiony [06GP-A1_U02]. • PEK 6. Student potrafi samodzielnie pozyskać informacje z literatury, baz danych, dokumentów źródłowych, opracowań statystycznych (zarówno w języku polskim, jak i w językach obcych) w zakresie rozwoju społecznego, gospodarczego i przestrzennego miast i regionów [06GP-A1_U05]. • PEK 7. Student kategoryzuje uwarunkowania i czynniki rozwoju miast i regionów [06GP-A1_U01]. • PEK 8. Student analizuje przyczyny powstawania i ocenia poziom zróżnicowań międzyregionalnych [06GP-A1_U02]. 3. Kompetencje społeczne: • PEK 9. Treści kształcenia kształtują w studencie postawy, dzięki którym staje się on świadomym uczestnikiem rozwoju społeczności lokalnych i społeczeństwa obywatelskiego, student jest świadom roli i znaczenia kapitału społecznego dla rozwoju [06GP-A1_K04]. • PEK 10 Student rozumie potrzebę planowania rozwoju miast i regionów w oparciu o koncepcję zrównoważonego rozwoju, wykształca w sobie wrażliwości na rozwój zgodny z zasadami ładu przestrzennego [06GP-A1_K07]. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Zasina | |
Prowadzący grup: | Jakub Zasina | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=2587 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Liczba godzin: • 30 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach, • 30 godzin pracy bieżącej studentki/studenta, • 60 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do egzaminu. 2. Zajęcia wspomagane platformami MS Teams oraz moodle. 3. Zajęcia realizowane stacjonarnie i zdalnie. 4. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Studentka/Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia na konsultacjach. |
|
Metody dydaktyczne: | • Wykład konwencjonalny; • Wykład konwersatoryjny; • Wykład problemowy; • Dyskusja kierowana; • Pokaz multimedialny; • Studium przypadku; • Praca indywidualna nad wskazanym zagadnieniem (lektura literatury przedmiotu — w tym obcojęzycznej, wykonywanie zadań na platformie moodle). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Końcowa ocena z przedmiotu stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne aktywności/zadania: • 85% Egzamin końcowy, składający się z pytań zamkniętych jedno- i wielokrotnego wyboru, pytań prawda-fałsz oraz pytań otwartych (PEU 1., PEU 2., PEU 3., PEU 4., PEU 5., PEU 6., PEU 7., PEU 8., PEU 9., PEU 10.); Ocena pozytywna z egzaminu końcowego wystawiana jest pod warunkiem uzyskania minimum 60% punktów; • 15% Zadania na platformie moodle (PEU 5., PEU 7., PEU 8., PEU 9., PEU 10.). 2. Pozytywna ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest pod następującymi warunkami: • Uzyskania oceny pozytywnej za egzamin końcowy; • Uzyskania ww. średniej ważonej o wartości przynajmniej 3,00. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Miasta i regiony jako przedmiot badań ekonomicznych. 2. Miasta i regiony jako systemy społeczno-gospodarcze: • Funkcje miast i regionów; • Zagospodarowanie terenów miejskich; • Użytkownicy miast i regionów; • Otoczenie miast i regionów jako systemów. 3. Pojęcie rozwoju i jego odniesienie do miast i regionów: • Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju; • Miary poziomu rozwoju miast i regionów; • Źródła danych i informacji o rozwoju miast i regionów. 4. Czynniki powstawania i rozwoju miast. Kategorie i ewolucja. 5. Koncepcje wyjaśniające rozwój współczesnych miast i regionów wraz z towarzyszącymi im kluczowymi pojęciami: • Koncepcja miasta globalnego (w tym pojęcie globalizacji); • Koncepcja miasta i regionu uczącego się (w tym pojęcia gospodarki opartej na wiedzy oraz kapitału ludzkiego); • Koncepcja miasta konsumenckiego (w tym pojęcie udogodnień miejskich); • Koncepcja miasta kreatywnego (w tym pojęcia przemysłów kreatywnych i klasy kreatywnej); • Koncepcja rozwoju lokalnego (w tym pojęcia kapitału społecznego, zasobów specyficznych oraz terytorium). 6. Fazowa natura rozwoju miast: • Fazy urbanizacji; • Gentryfikacja — źródła, przebieg, współczesne oblicza. 7. Procesy rozwoju społeczno-gospodarczego współczesnego miasta. Studium przypadku Łodzi. |
|
Literatura: |
1. Podstawowa: • Bury, P., Markowski, T., & Regulski, J. (1993). Podstawy ekonomiki miasta. Łódź: Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości [wybrane fragmenty]. • Jewtuchowicz, A. (2016). Miasto w gospodarce globalnej. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 29–42). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty]. • Jewtuchowicz, A., Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Zrozumieć fenomen miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 19–28). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty]. • Nowakowska, A. (2018). Od regionu do terytorium. Reinterpretacja znaczenia przestrzeni w procesach rozwoju gospodarczego. Gospodarka Narodowa, 295(3), 5–22 [wybrane fragmenty]. • Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Ekonomia miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 43–68). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty]. • Zasina J., Sokołowicz M.E., Nogalski Sz. (2020), Lodz City Tour: The changing nature of the urban restructuring of a post-socialist industrial city. disP - The Planning Review, 56(2), 8–19. • Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle. 2. Uzupełniająca: • Chądzyński, J., Nowakowska, A., & Przygodzki, Z. (2007). Region i jego rozwój w warunkach globalizacji. Warszawa: CeDeWu. • Jewtuchowicz, A. (2005). Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. • Kim, Y.-H., & Short, J. R. (2008). Cities and Economies. Abingdon: Routledge. • Glaeser, E. L. (2012). Triumph Of The City. London: Penguin Books. • Liszewski, S. (red.) (2012). Geografia urbanistyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Moretti, E. (2013). The New Geography of Jobs. Boston & New York: Mariner Books. • Pike, A., Rodriguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2006). Local and Regional Development. London & New York: Routledge. • Sokołowicz, M. E. (2015). Rozwój terytorialny w świetle dorobku ekonomii instytucjonalnej. Przestrzeń, bliskość, instytucje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. • Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska, Jakub Zasina | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Nowakowska, Jakub Zasina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | 1. Wykład problemowy. 2. Wykład konwersatoryjny. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Pisemny egzamin końcowy. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Miasta i regiony jako przedmiot badań ekonomicznych. 2. Proces urbanizacji i jego współczesne oblicza. 3. Miasta i regiony jako terytorialne systemy społeczno-gospodarcze: a. Podsystemy użytkowników, funkcji i zagospodarowania. b. Cechy miast i regionów jako terytorialnych systemów społeczno-gospodarczych. 4. Rodzaje i ewolucja czynników rozwoju jednostek terytorialnych. 5. Zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce i Europie. 6. Koncepcje wyjaśniające rozwój współczesnych miast i regionów: a. Koncepcja miasta globalnego. b. Koncepcja miasta konsumenckiego. c. Koncepcja miasta kreatywnego. d. Koncepcje miasta uczącego się oraz inteligentnego. e. Koncepcja rozwoju endogenicznego i governance. f. Koncepcja terytorium. g. Koncepcja rozwoju zrównoważonego. 7. Cykliczna natura rozwoju miast. 8. Wybrane zjawiska i paradoksy w rozwoju współczesnych miast i regionów. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Bury, P., Markowski, T., & Regulski, J. (1993). Podstawy ekonomiki miasta. Łódź: Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości. 2. Domański, R. (2006). Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, Warszawa: PWN. 3. Jewtuchowicz, A. (2005). Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 4. Nowakowska, A. (red.) (2016). EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Uzupełniająca: 1. Kim, Y.-H., & Short, J. R. (2008). Cities and Economies. Abingdon: Routledge. 2. Pike, A., Rodriguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2006). Local and Regional Development. London & New York: Routledge. 3. Przygodzki, Z. (red.) (2016). EkoMiasto#Zarządzanie. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Słupińska | |
Prowadzący grup: | Monika Słupińska, Jakub Zasina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.