UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geograficzne systemy informacji przestrzennej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GPGI2B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Geograficzne systemy informacji przestrzennej
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza w zakresie kartografii, wykorzystania narzędzi internetowych oraz geografii ekonomicznej.

Skrócony opis:

Na przedmiocie studenci pracują indywidualnie na komputerach i poznają możliwości wykorzystania nowych technologii informacyjnych w funkcjonowaniu jednostek administracji publicznej oraz w podmiotach gospodarczych. Studenci zapoznają się również z bazami danych statystycznych oraz kreują umiejętności budowania wskaźników, które mogą być wykorzystywane w planowaniu przestrzennym oraz innych obszarach funkcjonowania samorządu.

Efekty uczenia się:

PEK 1 Działania studenta opierają się na połączeniu posiadanej wiedzy z zakresu nauk ekonomicznych, środowiskowych i ekologii oraz zastosowaniu jej w działaniach związanych z systemami informacji przestrzennej. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę w zakresie czynników rozwoju identyfikowanych w sferze ekonomiczno-społecznej i przyrodniczej w odniesieniu do praktycznych zastosowań GIS. Student wykorzystuje i rozumie podstawowe procesy rozwoju i gospodarowania w przestrzeni w kontekście współczesnych osiągnięć z zakresu systemów informacji przestrzennej. Elementy te składają się na ma teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat metod analiz zjawisk w układach przestrzennych, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, zarówno jeśli chodzi o prezentację zjawisk na mapach, jak również prowadzenie zaawansowanych analiz na rzeczywistych danych. Wiedza ta jest umiejętnie wykorzystywana do pozyskiwania danych do analizowania podstawowych procesów i zjawisk społecznych, ekonomicznych i przyrodniczych (06GP-1P_W01; 06GP-1P_W04; 06GP-1P_W05; 06GP-1P_W09;).

PEK 2 Student zdobywa wiedzę w zakresie analizy danych przestrzennych, co przekłada się na teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat metod i analiz zjawisk w układach przestrzennych, które proponują stosowane w ramach zajęć narzędzia informatyczne. Do tego celu student potrafi wybrać i zastosować podstawowe techniki, metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać i interpretować zjawiska i procesy społeczno-ekonomiczne i przestrzenne na poziomie lokalnym i regionalnym z wykorzystaniem technologii GIS. Student uzyskuje wiedzę o interdyscyplinarności narzędzia GIS w zakresie jego wykorzystania oraz możliwości dalszego rozwoju w różnych sferach funkcjonowania człowieka, w tym w gospodarce przestrzennej. W przypadku działań na gruncie lokalnym i regionalnym student uzyskuje umiejętności pozyskiwania informacji z literatury, jak również w szczególności baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także dostępnych w języku obcym) powiązanych z gospodarką przestrzenną. W konsekwencji studenci mają umiejętności pogłębiają umiejętności w zakresie korzystania z oprogramowania ArcGIS, które pozwala im na budowanie własnych baz danych, budowanie relacji między nimi oraz ich prezentację, a także rozwiązywanie problemów przestrzennych oraz prowadzenie analiz przy użyciu komputera i oprogramowania. Stosują podstawowe metody statystyczne i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizowanych danych, które kształtują umiejętności w zakresie przygotowania raportów z prac własnych oraz wystąpień (prezentacji). Działania podejmowane przez słuchaczy w ramach przedmiotu pozwalają na budowanie świadomości oraz stawanie się aktywnym aktorem rozwoju społeczności lokalnych i społeczeństwa obywatelskiego. Do tego celu student potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią zarówno w analizach i raportach przygotowywanych na zajęciach, jak i podczas wystąpień publicznych. (06GP-1P_U01; 06GP-1P_U03; 06GP-1P_U05; 06GP-1P_U08; 06GP-1P_U12)

PEK 3 Student rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju oraz potrzebę wykorzystania do tego celu narzędzi informatycznych do czego niezbędne jest budowanie kompetencji technicznych (06GP-1P_K6).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Feltynowski
Prowadzący grup: Magdalena Biernacka, Marcin Feltynowski, Karolina Koprowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Ćwiczenia informatyczne 1

Przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. polegające na przemyśleniu stosowanych w rozwiązywaniu zadań i problemów narzędzi z ich praktycznym przygotowaniem w domu lub w salach komputerowych na Wydziale. Przy tej okazji studenci mogą również korzystać z bezpłatnych kursów ESRI (https://www.esri.com/training/), które pozwalają na lepsze przygotowanie się do realizacji zadań związanych z zaliczeniem.

Metody dydaktyczne:

Podczas zajęć wykorzystane zostaną metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, metody przypadków, metody twórczego myślenia.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu uzależnione jest od otrzymania dwóch pozytywnych ocen z zadań indywidualnych stawianych przed studentami w momencie zakończenia bloków tematycznych. W pierwszym zadaniu podlegają ocenie efekty kształcenia: 06GP-1P_W01; 06GP-1P_W04; 06GP-1P_W05; 06GP-1P_W09; 06GP-1P_U01; oraz 06GP-1P_W09; 06GP-1P_U03; 06GP-1P_U05; 06GP-1P_U08, które weryfikowane są przez pryzmat rozwiązania zadania związanego z pozyskaniem, obróbką oraz wizualizacją danych statystycznych. W przypadku zadania drugiego wynikającego weryfikowane są efekty kształcenia: 06GP-1P_W09; 06GP-1P_U03; 06GP-1P_U05; 06GP-1P_U08; oraz 06GP-1P_U12; 06GP-1P_K6, które wymagają od słuchaczy wykorzystania zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji do analizy danych statystycznych i przestrzennych z wykorzystaniem GIS do rozwiązania problemu odzwierciedlającego zadania stawiane przed pracownikami samorządowymi. Dodatkowy element pozwalający na podwyższenie oceny końcowej stanowi aktywność na zajęciach.

Oceny z dwóch zadań składają się na ocenę końcową w równych wagach - 0,5.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie teoretyczne do zagadnień GIS oraz weryfikacja praktycznych rozwiązań geoportali dostępnych w internecie.

2. Wprowadzenie do programu ArcMap 10.5 jako narzędzia wykorzystywanego w pracy podczas zajęć

3. Zbieranie informacji na temat funkcjonalności systemów informacji przestrzennej poprzez analizę geoportali dostępnych w sieci Internet

4. Sporządzanie pierwszych map i wizualizacja danych na podstawie udostępnianych przez prowadzących baz danych oraz map wektorowych

5. Tworzenie własnych baz danych na podstawie powszechnie dostępnych informacji - pozwalających na zapoznanie się ze źródłami danych oraz wymogami technicznymi nowopowstających baz do celów GIS

6. Zwiększanie pojemności informacyjnej wizualizacji

7. Prezentacja danych w postaci Kompozycji ArcMap

8. Sporządzanie indywidualnych projektów na podstawie zgromadzonych danych liczbowych

9. Rozwiązanie problemu odnoszącego się do dotychczasowych zagadnień poruszanych na zajęcia

10. Możliwości analityczne programu ArcMap - bazy danych, wykorzystywanie zapytanie VBScript w celu pozyskiwania określonych informacji o przestrzeni i środowisku przyrodniczym

11. Prowadzenie samodzielnych analiz w programie ArcMap opartych na celach prezentowanych podczas zajęć - selekcja poprzez atrybuty

12. Prowadzenie samodzielnych analiz w programie ArcMap opartych na celach prezentowanych podczas zajęć - selekcja przez położenie (relacje między warstwami)

13. Rozwiązanie złożonego zadania odnoszącego się do zagadnień prezentowanych na przedmiocie


Literatura:

1. Longley Paul A., Goodchild Michael F., Maguire David J., Rhind David W.,GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006.

2. Gotlib Dariusz, Iwaniak Adam, Olszewski Robert, GIS obszary zastosowań, PWN, Warszawa 2007.

3. Kwietniewski Marian, GIS w wodociągach i kanalizacji, PWN, Warszawa 2008.

Uzupełniająca:

4. Magazyny ArcNews (http://www.esri.com/esri-news/arcnews/issue-archive),

ArcUser (http://www.esri.com/esri-news/arcuser/previousissues),

ArcanaGIS (http://www.esri.pl/publikacje/arcana-gis/)

5. Portale internetowe:

EBSCOHost - van de Donk W. B.H.J.,Taylor J. 2000.Geographic Information Systems (GIS) in public administration: An introduction to a series of articles. Information Infrastructure & Policy, Vol. 6 Issue 3.

Urbański J., 2012. GIS w badaniach przyrodniczych. EBOOK - http://ocean.ug.edu.pl/~oceju/CentrumGIS/dane/GIS_w_badaniach_przyrodniczych_12_2.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Feltynowski
Prowadzący grup: Magdalena Biernacka, Marcin Feltynowski, Karolina Koprowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Ćwiczenia informatyczne 1

Przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. polegające na przemyśleniu stosowanych w rozwiązywaniu zadań i problemów narzędzi z ich praktycznym przygotowaniem w domu lub w salach komputerowych na Wydziale. Przy tej okazji studenci mogą również korzystać z bezpłatnych kursów ESRI (https://www.esri.com/training/), które pozwalają na lepsze przygotowanie się do realizacji zadań związanych z zaliczeniem.

Metody dydaktyczne:

Podczas zajęć wykorzystane zostaną metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, metody przypadków, metody twórczego myślenia.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu uzależnione jest od otrzymania dwóch pozytywnych ocen z zadań indywidualnych stawianych przed studentami w momencie zakończenia bloków tematycznych. W pierwszym zadaniu podlegają ocenie przedmiotowe efekty kształcenia 1 i 3, które weryfikowane są przez pryzmat rozwiązania zadania związanego z pozyskaniem, obróbką oraz wizualizacją danych statystycznych. W przypadku zadania drugiego wynikającego weryfikowane są efekty kształcenia: PEK 2 i PEK 3, które wymagają od słuchaczy wykorzystania zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji do analizy danych statystycznych i przestrzennych z wykorzystaniem GIS do rozwiązania problemu odzwierciedlającego zadania stawiane przed pracownikami samorządowymi. Dodatkowy element pozwalający na podwyższenie oceny końcowej stanowi aktywność na zajęciach.

Oceny z dwóch zadań składają się na ocenę końcową w równych wagach - 0,5.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie teoretyczne do zagadnień GIS oraz weryfikacja praktycznych rozwiązań geoportali dostępnych w internecie.

2. Wprowadzenie do programu ArcMap 10.5 jako narzędzia wykorzystywanego w pracy podczas zajęć

3. Zbieranie informacji na temat funkcjonalności systemów informacji przestrzennej poprzez analizę geoportali dostępnych w sieci Internet

4. Sporządzanie pierwszych map i wizualizacja danych na podstawie udostępnianych przez prowadzących baz danych oraz map wektorowych

5. Tworzenie własnych baz danych na podstawie powszechnie dostępnych informacji - pozwalających na zapoznanie się ze źródłami danych oraz wymogami technicznymi nowopowstających baz do celów GIS

6. Zwiększanie pojemności informacyjnej wizualizacji

7. Prezentacja danych w postaci Kompozycji ArcMap

8. Sporządzanie indywidualnych projektów na podstawie zgromadzonych danych liczbowych

9. Rozwiązanie problemu odnoszącego się do dotychczasowych zagadnień poruszanych na zajęcia

10. Możliwości analityczne programu ArcMap - bazy danych, wykorzystywanie zapytanie VBScript w celu pozyskiwania określonych informacji o przestrzeni i środowisku przyrodniczym

11. Prowadzenie samodzielnych analiz w programie ArcMap opartych na celach prezentowanych podczas zajęć - selekcja poprzez atrybuty

12. Prowadzenie samodzielnych analiz w programie ArcMap opartych na celach prezentowanych podczas zajęć - selekcja przez położenie (relacje między warstwami)

13. Rozwiązanie złożonego zadania odnoszącego się do zagadnień prezentowanych na przedmiocie


Literatura:

1. Longley Paul A., Goodchild Michael F., Maguire David J., Rhind David W.,GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006.

2. Gotlib Dariusz, Iwaniak Adam, Olszewski Robert, GIS obszary zastosowań, PWN, Warszawa 2007.

3. Kwietniewski Marian, GIS w wodociągach i kanalizacji, PWN, Warszawa 2008.

Uzupełniająca:

4. Magazyny ArcNews (http://www.esri.com/esri-news/arcnews/issue-archive),

ArcUser (http://www.esri.com/esri-news/arcuser/previousissues),

ArcanaGIS (http://www.esri.pl/publikacje/arcana-gis/)

5. Portale internetowe:

EBSCOHost - van de Donk W. B.H.J.,Taylor J. 2000.Geographic Information Systems (GIS) in public administration: An introduction to a series of articles. Information Infrastructure & Policy, Vol. 6 Issue 3.

Urbański J., 2012. GIS w badaniach przyrodniczych. EBOOK - http://ocean.ug.edu.pl/~oceju/CentrumGIS/dane/GIS_w_badaniach_przyrodniczych_12_2.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Feltynowski
Prowadzący grup: Marcin Feltynowski, Piotr Rzeńca
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Ćwiczenia informatyczne 1

Przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. polegające na przemyśleniu stosowanych w rozwiązywaniu zadań i problemów narzędzi z ich praktycznym przygotowaniem w domu lub w salach komputerowych na Wydziale. Przy tej okazji studenci mogą również korzystać z bezpłatnych kursów ESRI (https://www.esri.com/training/), które pozwalają na lepsze przygotowanie się do realizacji zadań związanych z zaliczeniem.

Metody dydaktyczne:

Podczas zajęć wykorzystane zostaną metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, metody przypadków, metody twórczego myślenia.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu uzależnione jest od otrzymania dwóch pozytywnych ocen z zadań indywidualnych stawianych przed studentami w momencie zakończenia bloków tematycznych. W pierwszym zadaniu podlegają ocenie przedmiotowe efekty kształcenia 1 i 3, które weryfikowane są przez pryzmat rozwiązania zadania związanego z pozyskaniem, obróbką oraz wizualizacją danych statystycznych. W przypadku zadania drugiego wynikającego weryfikowane są efekty kształcenia: PEK 2 i PEK 3, które wymagają od słuchaczy wykorzystania zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji do analizy danych statystycznych i przestrzennych z wykorzystaniem GIS do rozwiązania problemu odzwierciedlającego zadania stawiane przed pracownikami samorządowymi. Dodatkowy element pozwalający na podwyższenie oceny końcowej stanowi aktywność na zajęciach.

Oceny z dwóch zadań składają się na ocenę końcową w równych wagach - 0,5.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie teoretyczne do zagadnień GIS oraz weryfikacja praktycznych rozwiązań geoportali dostępnych w internecie.

2. Wprowadzenie do programu ArcMap 10.5 jako narzędzia wykorzystywanego w pracy podczas zajęć

3. Zbieranie informacji na temat funkcjonalności systemów informacji przestrzennej poprzez analizę geoportali dostępnych w sieci Internet

4. Sporządzanie pierwszych map i wizualizacja danych na podstawie udostępnianych przez prowadzących baz danych oraz map wektorowych

5. Tworzenie własnych baz danych na podstawie powszechnie dostępnych informacji - pozwalających na zapoznanie się ze źródłami danych oraz wymogami technicznymi nowopowstających baz do celów GIS

6. Zwiększanie pojemności informacyjnej wizualizacji

7. Prezentacja danych w postaci Kompozycji ArcMap

8. Sporządzanie indywidualnych projektów na podstawie zgromadzonych danych liczbowych

9. Rozwiązanie problemu odnoszącego się do dotychczasowych zagadnień poruszanych na zajęcia

10. Możliwości analityczne programu ArcMap - bazy danych, wykorzystywanie zapytanie VBScript w celu pozyskiwania określonych informacji o przestrzeni i środowisku przyrodniczym

11. Prowadzenie samodzielnych analiz w programie ArcMap opartych na celach prezentowanych podczas zajęć - selekcja poprzez atrybuty

12. Prowadzenie samodzielnych analiz w programie ArcMap opartych na celach prezentowanych podczas zajęć - selekcja przez położenie (relacje między warstwami)

13. Rozwiązanie złożonego zadania odnoszącego się do zagadnień prezentowanych na przedmiocie


Literatura:

1. Longley Paul A., Goodchild Michael F., Maguire David J., Rhind David W.,GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006.

2. Gotlib Dariusz, Iwaniak Adam, Olszewski Robert, GIS obszary zastosowań, PWN, Warszawa 2007.

3. Kwietniewski Marian, GIS w wodociągach i kanalizacji, PWN, Warszawa 2008.

Uzupełniająca:

4. Magazyny ArcNews (http://www.esri.com/esri-news/arcnews/issue-archive),

ArcUser (http://www.esri.com/esri-news/arcuser/previousissues),

ArcanaGIS (http://www.esri.pl/publikacje/arcana-gis/)

5. Portale internetowe:

EBSCOHost - van de Donk W. B.H.J.,Taylor J. 2000.Geographic Information Systems (GIS) in public administration: An introduction to a series of articles. Information Infrastructure & Policy, Vol. 6 Issue 3.

Urbański J., 2012. GIS w badaniach przyrodniczych. EBOOK - http://ocean.ug.edu.pl/~oceju/CentrumGIS/dane/GIS_w_badaniach_przyrodniczych_12_2.pdf

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6