Geograficzne systemy informacji przestrzennej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GPGI2B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geograficzne systemy informacji przestrzennej |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza w zakresie kartografii, wykorzystania narzędzi internetowych oraz geografii ekonomicznej. |
Skrócony opis: |
Na przedmiocie studenci pracują indywidualnie na komputerach i poznają możliwości wykorzystania nowych technologii informacyjnych w funkcjonowaniu jednostek administracji publicznej oraz w podmiotach gospodarczych. Studenci zapoznają się również z bazami danych statystycznych oraz kreują umiejętności budowania wskaźników, które mogą być wykorzystywane w planowaniu przestrzennym oraz innych obszarach funkcjonowania samorządu. |
Efekty uczenia się: |
PEK 1 Działania studenta opierają się na połączeniu posiadanej wiedzy z zakresu nauk ekonomicznych, środowiskowych i ekologii oraz zastosowaniu jej w działaniach związanych z systemami informacji przestrzennej. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę w zakresie czynników rozwoju identyfikowanych w sferze ekonomiczno-społecznej i przyrodniczej w odniesieniu do praktycznych zastosowań GIS. Student wykorzystuje i rozumie podstawowe procesy rozwoju i gospodarowania w przestrzeni w kontekście współczesnych osiągnięć z zakresu systemów informacji przestrzennej. Elementy te składają się na ma teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat metod analiz zjawisk w układach przestrzennych, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, zarówno jeśli chodzi o prezentację zjawisk na mapach, jak również prowadzenie zaawansowanych analiz na rzeczywistych danych. Wiedza ta jest umiejętnie wykorzystywana do pozyskiwania danych do analizowania podstawowych procesów i zjawisk społecznych, ekonomicznych i przyrodniczych (06GP-1P_W01; 06GP-1P_W04; 06GP-1P_W05; 06GP-1P_W09;). PEK 2 Student zdobywa wiedzę w zakresie analizy danych przestrzennych, co przekłada się na teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat metod i analiz zjawisk w układach przestrzennych, które proponują stosowane w ramach zajęć narzędzia informatyczne. Do tego celu student potrafi wybrać i zastosować podstawowe techniki, metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać i interpretować zjawiska i procesy społeczno-ekonomiczne i przestrzenne na poziomie lokalnym i regionalnym z wykorzystaniem technologii GIS. Student uzyskuje wiedzę o interdyscyplinarności narzędzia GIS w zakresie jego wykorzystania oraz możliwości dalszego rozwoju w różnych sferach funkcjonowania człowieka, w tym w gospodarce przestrzennej. W przypadku działań na gruncie lokalnym i regionalnym student uzyskuje umiejętności pozyskiwania informacji z literatury, jak również w szczególności baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także dostępnych w języku obcym) powiązanych z gospodarką przestrzenną. W konsekwencji studenci mają umiejętności pogłębiają umiejętności w zakresie korzystania z oprogramowania ArcGIS, które pozwala im na budowanie własnych baz danych, budowanie relacji między nimi oraz ich prezentację, a także rozwiązywanie problemów przestrzennych oraz prowadzenie analiz przy użyciu komputera i oprogramowania. Stosują podstawowe metody statystyczne i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizowanych danych, które kształtują umiejętności w zakresie przygotowania raportów z prac własnych oraz wystąpień (prezentacji). Działania podejmowane przez słuchaczy w ramach przedmiotu pozwalają na budowanie świadomości oraz stawanie się aktywnym aktorem rozwoju społeczności lokalnych i społeczeństwa obywatelskiego. Do tego celu student potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią zarówno w analizach i raportach przygotowywanych na zajęciach, jak i podczas wystąpień publicznych. (06GP-1P_U01; 06GP-1P_U03; 06GP-1P_U05; 06GP-1P_U08; 06GP-1P_U12) PEK 3 Student rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju oraz potrzebę wykorzystania do tego celu narzędzi informatycznych do czego niezbędne jest budowanie kompetencji technicznych (06GP-1P_K6). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LI
LI
CZ PT LI
LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Biernacka, Marcin Feltynowski, Karolina Koprowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Ćwiczenia informatyczne 1 Przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. polegające na przemyśleniu stosowanych w rozwiązywaniu zadań i problemów narzędzi z ich praktycznym przygotowaniem w domu lub w salach komputerowych na Wydziale. Przy tej okazji studenci mogą również korzystać z bezpłatnych kursów ESRI (https://www.esri.com/training/), które pozwalają na lepsze przygotowanie się do realizacji zadań związanych z zaliczeniem. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć wykorzystane zostaną metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, metody przypadków, metody twórczego myślenia. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu uzależnione jest od otrzymania dwóch pozytywnych ocen z zadań indywidualnych stawianych przed studentami w momencie zakończenia bloków tematycznych. W pierwszym zadaniu podlegają ocenie efekty kształcenia: 06GP-1P_W01; 06GP-1P_W04; 06GP-1P_W05; 06GP-1P_W09; 06GP-1P_U01; oraz 06GP-1P_W09; 06GP-1P_U03; 06GP-1P_U05; 06GP-1P_U08, które weryfikowane są przez pryzmat rozwiązania zadania związanego z pozyskaniem, obróbką oraz wizualizacją danych statystycznych. W przypadku zadania drugiego wynikającego weryfikowane są efekty kształcenia: 06GP-1P_W09; 06GP-1P_U03; 06GP-1P_U05; 06GP-1P_U08; oraz 06GP-1P_U12; 06GP-1P_K6, które wymagają od słuchaczy wykorzystania zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji do analizy danych statystycznych i przestrzennych z wykorzystaniem GIS do rozwiązania problemu odzwierciedlającego zadania stawiane przed pracownikami samorządowymi. Dodatkowy element pozwalający na podwyższenie oceny końcowej stanowi aktywność na zajęciach. Oceny z dwóch zadań składają się na ocenę końcową w równych wagach - 0,5. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie teoretyczne do zagadnień GIS oraz weryfikacja praktycznych rozwiązań geoportali dostępnych w internecie. 2. Wprowadzenie do programu ArcMap 10.5 jako narzędzia wykorzystywanego w pracy podczas zajęć 3. Zbieranie informacji na temat funkcjonalności systemów informacji przestrzennej poprzez analizę geoportali dostępnych w sieci Internet 4. Sporządzanie pierwszych map i wizualizacja danych na podstawie udostępnianych przez prowadzących baz danych oraz map wektorowych 5. Tworzenie własnych baz danych na podstawie powszechnie dostępnych informacji - pozwalających na zapoznanie się ze źródłami danych oraz wymogami technicznymi nowopowstających baz do celów GIS 6. Zwiększanie pojemności informacyjnej wizualizacji 7. Prezentacja danych w postaci Kompozycji ArcMap 8. Sporządzanie indywidualnych projektów na podstawie zgromadzonych danych liczbowych 9. Rozwiązanie problemu odnoszącego się do dotychczasowych zagadnień poruszanych na zajęcia 10. Możliwości analityczne programu ArcMap - bazy danych, wykorzystywanie zapytanie VBScript w celu pozyskiwania określonych informacji o przestrzeni i środowisku przyrodniczym 11. Prowadzenie samodzielnych analiz w programie ArcMap opartych na celach prezentowanych podczas zajęć - selekcja poprzez atrybuty 12. Prowadzenie samodzielnych analiz w programie ArcMap opartych na celach prezentowanych podczas zajęć - selekcja przez położenie (relacje między warstwami) 13. Rozwiązanie złożonego zadania odnoszącego się do zagadnień prezentowanych na przedmiocie |
|
Literatura: |
1. Longley Paul A., Goodchild Michael F., Maguire David J., Rhind David W.,GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006. 2. Gotlib Dariusz, Iwaniak Adam, Olszewski Robert, GIS obszary zastosowań, PWN, Warszawa 2007. 3. Kwietniewski Marian, GIS w wodociągach i kanalizacji, PWN, Warszawa 2008. Uzupełniająca: 4. Magazyny ArcNews (http://www.esri.com/esri-news/arcnews/issue-archive), ArcUser (http://www.esri.com/esri-news/arcuser/previousissues), ArcanaGIS (http://www.esri.pl/publikacje/arcana-gis/) 5. Portale internetowe: EBSCOHost - van de Donk W. B.H.J.,Taylor J. 2000.Geographic Information Systems (GIS) in public administration: An introduction to a series of articles. Information Infrastructure & Policy, Vol. 6 Issue 3. Urbański J., 2012. GIS w badaniach przyrodniczych. EBOOK - http://ocean.ug.edu.pl/~oceju/CentrumGIS/dane/GIS_w_badaniach_przyrodniczych_12_2.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN LI
LI
LI
LI
WT ŚR LI
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Biernacka, Marcin Feltynowski, Karolina Koprowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Ćwiczenia informatyczne 1 Przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. polegające na przemyśleniu stosowanych w rozwiązywaniu zadań i problemów narzędzi z ich praktycznym przygotowaniem w domu lub w salach komputerowych na Wydziale. Przy tej okazji studenci mogą również korzystać z bezpłatnych kursów ESRI (https://www.esri.com/training/), które pozwalają na lepsze przygotowanie się do realizacji zadań związanych z zaliczeniem. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć wykorzystane zostaną metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, metody przypadków, metody twórczego myślenia. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu uzależnione jest od otrzymania dwóch pozytywnych ocen z zadań indywidualnych stawianych przed studentami w momencie zakończenia bloków tematycznych. W pierwszym zadaniu podlegają ocenie przedmiotowe efekty kształcenia 1 i 3, które weryfikowane są przez pryzmat rozwiązania zadania związanego z pozyskaniem, obróbką oraz wizualizacją danych statystycznych. W przypadku zadania drugiego wynikającego weryfikowane są efekty kształcenia: PEK 2 i PEK 3, które wymagają od słuchaczy wykorzystania zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji do analizy danych statystycznych i przestrzennych z wykorzystaniem GIS do rozwiązania problemu odzwierciedlającego zadania stawiane przed pracownikami samorządowymi. Dodatkowy element pozwalający na podwyższenie oceny końcowej stanowi aktywność na zajęciach. Oceny z dwóch zadań składają się na ocenę końcową w równych wagach - 0,5. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie teoretyczne do zagadnień GIS oraz weryfikacja praktycznych rozwiązań geoportali dostępnych w internecie. 2. Wprowadzenie do programu ArcMap 10.5 jako narzędzia wykorzystywanego w pracy podczas zajęć 3. Zbieranie informacji na temat funkcjonalności systemów informacji przestrzennej poprzez analizę geoportali dostępnych w sieci Internet 4. Sporządzanie pierwszych map i wizualizacja danych na podstawie udostępnianych przez prowadzących baz danych oraz map wektorowych 5. Tworzenie własnych baz danych na podstawie powszechnie dostępnych informacji - pozwalających na zapoznanie się ze źródłami danych oraz wymogami technicznymi nowopowstających baz do celów GIS 6. Zwiększanie pojemności informacyjnej wizualizacji 7. Prezentacja danych w postaci Kompozycji ArcMap 8. Sporządzanie indywidualnych projektów na podstawie zgromadzonych danych liczbowych 9. Rozwiązanie problemu odnoszącego się do dotychczasowych zagadnień poruszanych na zajęcia 10. Możliwości analityczne programu ArcMap - bazy danych, wykorzystywanie zapytanie VBScript w celu pozyskiwania określonych informacji o przestrzeni i środowisku przyrodniczym 11. Prowadzenie samodzielnych analiz w programie ArcMap opartych na celach prezentowanych podczas zajęć - selekcja poprzez atrybuty 12. Prowadzenie samodzielnych analiz w programie ArcMap opartych na celach prezentowanych podczas zajęć - selekcja przez położenie (relacje między warstwami) 13. Rozwiązanie złożonego zadania odnoszącego się do zagadnień prezentowanych na przedmiocie |
|
Literatura: |
1. Longley Paul A., Goodchild Michael F., Maguire David J., Rhind David W.,GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006. 2. Gotlib Dariusz, Iwaniak Adam, Olszewski Robert, GIS obszary zastosowań, PWN, Warszawa 2007. 3. Kwietniewski Marian, GIS w wodociągach i kanalizacji, PWN, Warszawa 2008. Uzupełniająca: 4. Magazyny ArcNews (http://www.esri.com/esri-news/arcnews/issue-archive), ArcUser (http://www.esri.com/esri-news/arcuser/previousissues), ArcanaGIS (http://www.esri.pl/publikacje/arcana-gis/) 5. Portale internetowe: EBSCOHost - van de Donk W. B.H.J.,Taylor J. 2000.Geographic Information Systems (GIS) in public administration: An introduction to a series of articles. Information Infrastructure & Policy, Vol. 6 Issue 3. Urbański J., 2012. GIS w badaniach przyrodniczych. EBOOK - http://ocean.ug.edu.pl/~oceju/CentrumGIS/dane/GIS_w_badaniach_przyrodniczych_12_2.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN LI
WT LI
LI
LI
ŚR LI
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski, Piotr Rzeńca | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Ćwiczenia informatyczne 1 Przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. polegające na przemyśleniu stosowanych w rozwiązywaniu zadań i problemów narzędzi z ich praktycznym przygotowaniem w domu lub w salach komputerowych na Wydziale. Przy tej okazji studenci mogą również korzystać z bezpłatnych kursów ESRI (https://www.esri.com/training/), które pozwalają na lepsze przygotowanie się do realizacji zadań związanych z zaliczeniem. |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć wykorzystane zostaną metody takie jak: ćwiczenia symulacyjne, dyskusja, metody przypadków, metody twórczego myślenia. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie przedmiotu uzależnione jest od otrzymania dwóch pozytywnych ocen z zadań indywidualnych stawianych przed studentami w momencie zakończenia bloków tematycznych. W pierwszym zadaniu podlegają ocenie przedmiotowe efekty kształcenia 1 i 3, które weryfikowane są przez pryzmat rozwiązania zadania związanego z pozyskaniem, obróbką oraz wizualizacją danych statystycznych. W przypadku zadania drugiego wynikającego weryfikowane są efekty kształcenia: PEK 2 i PEK 3, które wymagają od słuchaczy wykorzystania zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji do analizy danych statystycznych i przestrzennych z wykorzystaniem GIS do rozwiązania problemu odzwierciedlającego zadania stawiane przed pracownikami samorządowymi. Dodatkowy element pozwalający na podwyższenie oceny końcowej stanowi aktywność na zajęciach. Oceny z dwóch zadań składają się na ocenę końcową w równych wagach - 0,5. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie teoretyczne do zagadnień GIS oraz weryfikacja praktycznych rozwiązań geoportali dostępnych w internecie. 2. Wprowadzenie do programu ArcMap 10.5 jako narzędzia wykorzystywanego w pracy podczas zajęć 3. Zbieranie informacji na temat funkcjonalności systemów informacji przestrzennej poprzez analizę geoportali dostępnych w sieci Internet 4. Sporządzanie pierwszych map i wizualizacja danych na podstawie udostępnianych przez prowadzących baz danych oraz map wektorowych 5. Tworzenie własnych baz danych na podstawie powszechnie dostępnych informacji - pozwalających na zapoznanie się ze źródłami danych oraz wymogami technicznymi nowopowstających baz do celów GIS 6. Zwiększanie pojemności informacyjnej wizualizacji 7. Prezentacja danych w postaci Kompozycji ArcMap 8. Sporządzanie indywidualnych projektów na podstawie zgromadzonych danych liczbowych 9. Rozwiązanie problemu odnoszącego się do dotychczasowych zagadnień poruszanych na zajęcia 10. Możliwości analityczne programu ArcMap - bazy danych, wykorzystywanie zapytanie VBScript w celu pozyskiwania określonych informacji o przestrzeni i środowisku przyrodniczym 11. Prowadzenie samodzielnych analiz w programie ArcMap opartych na celach prezentowanych podczas zajęć - selekcja poprzez atrybuty 12. Prowadzenie samodzielnych analiz w programie ArcMap opartych na celach prezentowanych podczas zajęć - selekcja przez położenie (relacje między warstwami) 13. Rozwiązanie złożonego zadania odnoszącego się do zagadnień prezentowanych na przedmiocie |
|
Literatura: |
1. Longley Paul A., Goodchild Michael F., Maguire David J., Rhind David W.,GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006. 2. Gotlib Dariusz, Iwaniak Adam, Olszewski Robert, GIS obszary zastosowań, PWN, Warszawa 2007. 3. Kwietniewski Marian, GIS w wodociągach i kanalizacji, PWN, Warszawa 2008. Uzupełniająca: 4. Magazyny ArcNews (http://www.esri.com/esri-news/arcnews/issue-archive), ArcUser (http://www.esri.com/esri-news/arcuser/previousissues), ArcanaGIS (http://www.esri.pl/publikacje/arcana-gis/) 5. Portale internetowe: EBSCOHost - van de Donk W. B.H.J.,Taylor J. 2000.Geographic Information Systems (GIS) in public administration: An introduction to a series of articles. Information Infrastructure & Policy, Vol. 6 Issue 3. Urbański J., 2012. GIS w badaniach przyrodniczych. EBOOK - http://ocean.ug.edu.pl/~oceju/CentrumGIS/dane/GIS_w_badaniach_przyrodniczych_12_2.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.