UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Innowacyjne modele rozwoju miasta i regionu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GPIA4B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Innowacyjne modele rozwoju miasta i regionu
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Brak.

Skrócony opis:

Kurs ma zadanie zaznajomić studentów ze złożonością zjawiska innowacji we współczesnym świecie oraz wskazać na rolę, jaką w procesie innowacyjnym pełnią miasta i regiony (uświadomić terytorialny charakter procesów innowacji). Na przedmiocie studenci dyskutują różne przykłady rozwiązań innowacyjnych w miastach i regionach, ucząc się podchodzić do nich krytycznie. Szczególną uwagę zwraca się przy tym na pozatechnologiczny, w tym przede wszystkim społeczny charakter współczesnych innowacji.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Po zakończeniu zajęć student(ka) potrafi zdefiniować pojęcie innowacji oraz podstawowe typy wiedzy (wiedza skodyfikowana vs. „milcząca”). Wie, czym jest kapitał ludzki, społeczny, instytucjonalny i relacyjny. Student(ka) nabywa też wiedzę o procesach sprzyjających wzmacnianiu innowacyjności w ujęcie lokalnym i regionalnym oraz potrafi wymienić narzędzia wzmacniania innowacyjności miast i regionów.

Umiejętności: W wyniku zajęć student(ka) umie odróżnić czynniki innowacyjności wynikające z predyspozycji indywidulanych jednostek od czynników warunkowanych kontekstem społecznym. Potrafi w przestrzeni miast i regionów zidentyfikować tzw. klastry innowacji oraz miejskie/regionalne systemy innowacji. Zajęcia pozwalają studentowi / studentce krytycznie ocenić zarówno wady, jak i zalety tzw. ekonomii współdzielenia i jej wpływu na funkcjonowanie miast, jak również identyfikować tzw. innowacje społeczne (pozatechnologiczne). Student(ka) nabywa ponadto umiejętności organizowania działań w zakresie zarządzania dobrami wspólnymi (commons), organizowania laboratoriów miejskich innowacji (urban labs), oraz umie rozpoznać mechanizmy funkcjonowania nowoczesnych instytucji otoczenia biznesu.

Kompetencje: W wyniku zajęć student(ka) uświadamia sobie złożoność i kompleksowość, i różnorodność rozwiązań prowadzących do innowacyjności w miastach i regionach. Potrafi dostrzec znaczenie pośrednich (między scentralizowanym sektorem publicznym a zatomizowanymi, wolnorynkowymi sposobami zaspokajania potrzeb społecznych) form zarządzania w miastach i regionach. Uświadamia sobie ponadto konieczność funkcjonowania w złożonych sieciach relacji społecznych w układzie tzw. pięciokrotnej helisy, gdzie innowacje regionalne są efektem współpracy instytucji naukowych, przedsiębiorstw, sektora publicznego, organizacji pozarządowych oraz podmiotów odpowiedzialnych za stan środowiska naturalnego. Jest przy tym wrażliwy(a) na kulturowe i instytucjonalne – terytorialnie zróżnicowane – uwarunkowania procesów innowacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Nowakowska, Mariusz Sokołowicz
Prowadzący grup: Paweł Matysiak, Aleksandra Nowakowska, Mariusz Sokołowicz
Strona przedmiotu: https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=2778
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Dopuszczalne jest wspomaganie procesu nauczania na platformie e-learningowej.

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami dyskusji

Przekaz audiowizualny

Dyskusje grupowe

Praca z tekstem

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie pisemne (forma testowo-opisowa; test wielokrotnego wyboru)

Konwersatorium: Esej na temat "Przykład innowacji w rozwoju miasta lub regionu – studium przypadku"

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykłady:

1. Uwarunkowania procesów innowacji w miastach i regionach (kapitał: ludzki, społeczny, relacyjny, instytucjonalny, informacja i wiedza cicha, tożsamość i kultura)

2. Istota i charakter współczesnych procesów innowacji (źródła procesów innowacji, innowacje ewolucyjne i radykalne, cechy procesów innowacji)

3. Terytorialny i społeczny wymiar procesów innowacji (sieci współpracy, kultura i kreatywność miejsca, Quintuple Helix model, innowacje pozatechnologiczne)

4. Współczesne ujęcia innowacyjności miast i regionów (region/miasto kreatywne, region/miasto uczące się, klastry innowacji, miejskie/regionalne systemy innowacji)

5. Inteligentne specjalizacje regionalne – nowa filozofia budowania zdolności innowacyjnych miast i regionów

6. Narzędzia wzmacniania innowacyjności miast i regionów (regionalna strategia innowacji, nowoczesne instytucje otoczenia biznesu, miejskie living labs)


Konwersatoria:

1. Co współczesna dyskusja na temat innowacji wnosi do nauki, społeczeństwa i gospodarki?

2. Ekonomia współdzielenia w miastach: nowy paradygmat czy mrzonka?

3. Rola bliskości fizycznej w gospodarce 4.0

4. Sektor publiczny czy sektor prywatny w samorządach? A może droga środka, czyli czym są miejskie dobra wspólne

5. Pojęcie i rola innowacji społecznych

6. Regionalne specjalizacje gospodarcze wobec rzeczywistości społeczno-gospodarczej w miastach i regionach

7. Laboratoria miejskie – jak mogą pomóc wdrażać innowacyjne narzędzia polityki rozwoju w samorządach

Literatura:

Podstawowa:

1. Matusiak K.B. (2011). Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

2. Nowakowska A. (2011). Regionalny wymiar procesów innowacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

3. Sokołowicz M.E. (2017). Miejskie dobra wspólne (commons) z perspektywy ekonomii miejskiej. "Studia Regionalne i Lokalne" 4(70), ss. 23-40. DOI: 10.7366/1509499547002

Uzupełniająca:

1. Boryczka E. (2016). Partycypacja społeczna. W: Nowakowska A., Przygodzki Z., Rzeńca A. (red.), EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ss. 115-136

2. Rifkin J. (2016). Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych. Internet przedmiotów, ekonomia współdzielenia, zmierzch kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA

3. Sokołowicz M.E. (2015). Rozwój terytorialny w świetle dorobku ekonomii instytucjonalnej. Przestrzeń - bliskość - instytucje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

4. Mazur H. (2019). Miasto na plus. Eseje o polskich przestrzeniach miejskich. Kraków: Wysoki Zamek

5. Żakowski J. (red.), Reforma kulturowa 2020-2030-2040. Sukces wymaga zmian. Warszawa: Raport przygotowany na zlecenie Krajowej Izby Gospodarczej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6