Samorząd terytorialny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GPSA2B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Samorząd terytorialny |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi istoty i specyfiki samorządu terytorialnego, uwarunkowań funkcjonowania i realizowanych zadań publicznych, ustroju gospodarczego oraz stosowanego instrumentarium zarządzania publicznego. Dzięki wiadomościom pozyskanym w trakcie zajęć student będzie miał większą świadomość otaczających go organizacji publicznych, sposobów ich wyboru oraz zadań jakie realizują zgodnie z zasadą decentralizacji demokratycznego państwa prawa. |
Efekty uczenia się: |
STUDENT: PEK 1 – posiada podstawową wiedzę dotyczącą ustroju samorządu terytorialnego w Polsce. Przygotowuje i wykorzystuje nowoczesne instrumentarium (techniki, dokumenty, opracowania) niezbędne dla przeprowadzenia analiz i ocen w gospodarowaniu w samorządzie terytorialnym. Wykazuje aktywną i innowacyjną postawę w działalności publicznej (06GPA1_W01; 06GPA1_U06; 06GPA1_K04). PEK 2 – scharakteryzuje i opisuje rolę, strukturę i funkcje samorządu w systemie państwa i w gospodarce. Definiuje, identyfikuje oraz wyjaśnia mechanizmy w procesach rozwoju i gospodarowania w układach terytorialnych (06GPA1_W04; 06GPA1_W03). PEK 3 – interpretuje, tłumaczy oraz ocenia związki pomiędzy elementami samorządu oraz między samorządem a otoczeniem rynkowym i instytucjonalnym. Wybiera i stosuje podstawowe metody i narzędzia pozwalające opisać i zinterpretować procesy i zjawiska w gospodarce samorządu lokalnego i regionalnego. Postępuje zgodnie z zasadami etyki i standardami życia publicznego (06GPA1_K05; 06GPA1_W05; 06GPA1_U03). PEK 4 – organizuje i koordynuje działania dla sprawnego funkcjonowania i rozwoju struktur samorządowych. Poznaje uwarunkowania logikę gospodarowania w układach przestrzennych oraz potrafi analizować konsekwencje ekonomiczne, finansowe i społeczne. Postępuje zgodnie z zasadami etyki i standardami życia publicznego (06GPA1_W02, 06GPA1_K05; 06GPA1_U04). PEK 5 – jest świadomy konieczności uczenia się i rozwoju własnych kompetencji. Potrafi tworzyć prezentacje multimedialne i współdziałać w grupie. Jest otwarty na zmiany w samorządzie terytorialnym, postrzega relacje zachodzące między uczestnikami samorządu terytorialnego. (06GPA1_K03; 06GPA1_K01). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Przygodzki | |
Prowadzący grup: | Pamela Jeziorska-Biel, Zbigniew Przygodzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia w sali w wymiarze 30 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń. Do części wykładowej ponadto Student zobowiązany jest poświęcić 30 godzin realizując studia literaturowe, aby gruntownie przygotować się do egzaminu pisemnego. W szczególności zobowiązany jest studiować literaturę obowiązkową we wskazanym zakresie. Przygotowując się do ćwiczeń zobowiązany jest poświęcić dodatkowo minimum 15 godzin. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy wspomagany ćwiczeniami i materiałami multimedialnymi na platformie moodle. Ćwiczenia dotyczą bezpośrednio zagadnień omawianiach podczas wykładów. Są ich rozwinięciem a przede wszystkim mają na celu przećwiczenie ze studentem i pokazanie funkcjonowanie instytucji samorządu terytorialnego lub współpracujących w praktyce. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: kończy się zaliczeniem pisemnym (5 pytań otwartych w formie pisemnej). Wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę na zajęciach (określonej w spisie literatury obowiązkowej). Ćwiczenie: obowiązkowa obecność i aktywny udział w zajęciach. Aktywność każdorazowo weryfikowana jest poprzez kontrolę komunikatów i sprawozdań. Na zakończenie zajęć student zobowiązany jest zaliczyć kolokwium. Ocena Z ćwiczeń to średnia ocen z aktywności i ocena z kolokwium (Waga 50/50%) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Samorząd terytorialny i samorząd specjalny 2. Samorząd jako wyraz decentralizacji państwa. Subsydiarność i społeczeństwo obywatelskie. Demokracja lokalna. 3. Historia samorządu terytorialnego 4. Modele samorządu terytorialnego na świecie 5. Struktura i organizacja samorządu terytorialnego 6. Władze samorządowe: organy stanowiące i wykonawcze 7. Samorządowa administracja zespolona 8. Jednostki pomocnicze samorządu gminnego (sołectwa, osiedla i inne) 9. Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego 10. Zadania samorządu terytorialnego – użyteczność publiczna. Nowe wyzwania. 11. Podstawy samorządności finansowej samorządu terytorialnego 12. Rola samorządu terytorialnego w gospodarce 13. Działalność gospodarcza samorządu terytorialnego – formy i instytucje publiczne. 14. Rynkowy charakter działalności gospodarczej samorządu terytorialnego –spółki prawa handlowego i partnerstwa. 15. Kierunki zmian w systemie samorządu terytorialnego w Polsce. Ćwiczenia: Trójpodział władzy i kompetencje organów władzy (Zajęcia w sali) 1. Organizacja pracy samorządu terytorialnego 2. Przygotowanie kart pracy 3. Przygotowanie scenariusza wizyty studialnej (pytania, moderacja, sposoby opracowania wniosków 4. Organizacja zespołów do zajęć w terenie Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (Wizyta studialna: sesja rady miasta, spotkanie z radnym) 1. Organ stanowiący - tworzenie prawa lokalnego - tryb, warunki, formy negocjacji, demokratyzacja procesu decyzyjnego 2. Konsultacje Radnych z mieszkańcami - formy, skuteczność, konsekwencje. 3. Upolitycznienie procesu decyzyjnego - istota procesu, konsekwencje podejmowania decyzji w otoczeniu politycznym 4. Istota społecznej odpowiedzialności i ranga mandatu radnego 5.Archiwizacja i dostęp do informacji publicznych Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego (wizyta studialna: Wydział Strategii i Analiz UMŁ/Architekt Miasta) 1. Organ wykonawczy - prezydent i struktura urzędu gminy 2. Zasady funkcjonowania jednostki organizacyjnej urzędu gminy - wydział jako podmiot realizacji zadań 3. Tryb realizacji zadań 4. Sprawność decyzyjna w urzędzie gminy: mocne i słabe strony 5. Formy i determinanty zatrudnienia w urzędzie - czy mamy do czynienia z procesem biurokratyzacji sfery publicznej? 6. Konsekwencje zamówień publicznych 4. Organ kontrolny jednostki samorządu terytorialnego (Wizyta studialna: RIO i NIK) 1. Organ kontrolny - zakres kontroli działania samorządu terytorialnego, zasady funkcjonowania instytucji, wykonywane zadania, rola instytucji 2. Kompetencje organów kontrolnych 3. Konsekwencje wyników kontroli 4. Charakter pracy „kontrolerów” - wiedza, kompetencje i postawy 5. Sposoby pozyskiwania i przechowywania i danych |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Izabela Lewandowska-Malec, Samorząd terytorialny w Polsce, Zarys wykładu, kazusy, wybór źródeł, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne sp. z o.o. - Oficyna Wydawnicza AFM , Kraków 2007 2. D. Wyszkowska, Samorząd terytorialny w ujęciu wybranych koncepcji teoretycznych, Optimum Economic Studies nr 1(91) 2018 3. Gospodarka i finanse samorządu terytorialnego, (red) Z. Grzymała. Maśloch i J. Sierak, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2013. 4. Andrzej K. Piasecki, Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, 5. E. Wojciechowski, Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012, 6. Obowiązujące akty prawne (Konstytucja RP, ustawy) 7. J.Korczak, P. Lisowski, A. Ostapski, Ustrój samorządu terytorialnego. Materiały dydaktyczne, Prace Naukowe nr 3, Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego , Wrocław 2017 Uzupełniająca: 8. ABC samorządu terytorialnego (red.) Korzeniowska A., Oficyna Wydawnicza Branta, 9. Czasopisma: „Samorząd Terytorialny”, „Finanse Komunalne”, „Wspólnota”, „Gazeta Samorządu i Administracji", 10. A. Harańczyk, Samorząd terytorialny. Organizacja i gospodarka, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2010, |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
C
ŚR C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Przygodzki, Eugeniusz Wojciechowski | |
Prowadzący grup: | Zofia Dolewka, Zbigniew Przygodzki, Eugeniusz Wojciechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
W
WT ŚR CZ PT C
C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eugeniusz Wojciechowski | |
Prowadzący grup: | Zofia Dolewka, Eugeniusz Wojciechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.