UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Efektywność sektora publicznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GPSP2C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Efektywność sektora publicznego
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: GOSPODARKA PRZESTRZENNA II ST. 2 SEM.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 4.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

GP

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

2

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Student powinien mieć wiedzę merytoryczną z zakresu ekonomii, myślenie abstrakcyjne i umiejętność logicznego rozumowania.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, mechanizmami funkcjonowania sektora publicznego oraz wyjaśnienie relacji sektora publicznego z otoczeniem, w szczególności z sektorem prywatnym (wyodrębnienie specyfiki). W wyniku zajęć słuchacze powinni być zdolni do formułowania własnych ocen i poglądów na temat roli państwa w gospodarce.

Głównym nurtem nauczania jest podkreślenie ważności efektywności ekonomicznej w sektorze, który jest kształtowany przez czynnik polityczny.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

- student zna specjalistyczną terminologię używaną w ekonomii i zna możliwości jej zastosowania w analizie sektora publicznego (06GP-A2_W01),

- student zna procesy gospodarowania zasobami w sektorze publicznym (06GP-A2_W02),

- student posiada pogłębioną wiedzę objaśniającą mechanizmy i determinanty procesów ekonomicznych w sektorze publicznym, w porównaniu do sektora prywatnego (06GP-A2_W03).

2. Umiejętności:

- student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane (z różnych źródeł) do przeprowadzenia analiz procesów i zjawisk gospodarczych w sektorze publicznym (06GPA2_U01),

- student sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami w celu rozwiązywania problemów społecznych, gospodarczych i politycznych (06GPA2_U04),

- student posiada umiejętność analizowania złożonych zjawisk i procesów zachodzących w sektorze publicznym oraz umiejętność ich krytycznej oceny i interpretacji (06GPA2_U05)

3. Postawy/Kompetencje:

- student zna wartość i znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów sektora publicznego (06GPA2_K01),

- student staje się świadomym i aktywnym aktorem w grupie nad problemem poprawy efektywności ekonomicznej (06GPA2_K04),

- student umie postępować zgodnie z zasadami społecznymi i standardami obowiązującymi w życiu publicznym (06GPA2_K05).

Obowiązujące do cyklu 2020/2021

1. Wiedza:

- student zna specjalistyczną terminologię używaną w ekonomii i zna możliwości jej zastosowania w analizie sektora publicznego (06GP-A2_W01),

- student zna procesy gospodarowania zasobami w sektorze publicznym (06GP-A2_W02),

- student posiada pogłębioną wiedzę objaśniającą mechanizmy i determinanty procesów ekonomicznych w sektorze publicznym, w porównaniu do sektora prywatnego (06GP-A2_W03),

- student ma rozszerzoną wiedzę na temat metod i narzędzi pozwalających opisać i skwantyfikować efektywność ekonomiczną (06GPA2_W05).

2. Umiejętności:

- student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane (z różnych źródeł) do przeprowadzenia analiz procesów i zjawisk gospodarczych w sektorze publicznym (06GPA2_U01),

- student sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami w celu rozwiązywania problemów społecznych, gospodarczych i politycznych (06GPA2_U04),

- student posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych oraz wystąpień w języku polskim (06GPA2_U06),

- student potrafi brać udział w dyskusjach, publicznie wyrażać swoje stanowisko, bronić poglądów w oparciu o posiadaną specjalistyczną wiedzę o sektorze publicznym, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii efektywności (06GP-A2_U09).

3. Postawy/Kompetencje:

- student zna wartość i znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów sektora publicznego (06GPA2_K01),

- student potrafi organizować i koordynować pracę w grupie nad problemem poprawy efektywności ekonomicznej (06GPA2_K03),

- student umie postępować zgodnie z zasadami społecznymi i standardami obowiązującymi w życiu publicznym (06GPA2_K05).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Przygodzki
Prowadzący grup: Aygün Kam, Zbigniew Przygodzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć:

- wykład 3 (14 godz.), praca bieżąca 14 godz., przygotowanie do zaliczenia (egzaminu) 28 godz.

- ćwiczenia 2 (14 godz.), praca bieżąca (przygotowanie do dyskusji i aktywności, wystąpień) - 28 godz., przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie pracy zaliczeniowej - referatu, pytań do dyskusji) - 14 godz.

Zajęcia prowadzona w formie stacjonarnej.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład: podstawową metodą jest wykład informacyjny i problemowy, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.


Ćwiczenia: metoda ćwiczeniowa,analiza i interpretacja tekstów źródłowych, studium przypadku (case study), wystąpienia (prezentacje), dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin ustny (3 pytania zawierające zagadnienia o charakterze opisowym (100%).


Ćwiczenia: praca zaliczeniowa (referat) 40% i jej zaprezentowanie podczas zajęć 30% oraz aktywność na zajęciach poprzez udział w dyskusji 30%.


Ocena końcowa z przedmiotu: 50% egzamin, 50% ćwiczenia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: egzamin pisemny zawierający dwa zagadnienia o charakterze opisowym.

Obowiązują treści przekazane na wykładzie oraz literatura.

Ćwiczenia:

1. Przygotowanie pracy zaliczeniowej (raport)

2. Prezentacja pracy na zajęciach

3. Aktywność (udział w dyskusji)

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykłady:


1. Podstawy ekonomii sektora publicznego

2. Rola i wielkość sektora publicznego

3. Wydatki sektora publicznego

4. Specyfika sektora publicznego a sektora prywatnego – różnice i podobieństwa

5. Partnerstwa publiczno-prywatne (PPP)

6. Efektywność vs. skuteczność jako podstawowe pojęcie ekonomiczne oraz skuteczność i efektywność sektora publicznego – stosowane metodologie

7. Współczesne zagadnienia ekonomii sektora publicznego


Ćwiczenia:

1. Sektor publiczny w Polsce – organizacja i podstawy prawne funkcjonowania

2. Wielkość sektora publicznego w Polsce (zatrudnienie, dochody, wydatki, udział w PKB)

3. Gospodarowanie zasobami w sektorze publicznym, z uwzględnieniem mechanizmów ich alokacji (analiza na przykładach)

4. Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom gospodarki finansowej - w szczególności korupcji i niegospodarności

5. Polityka jakości w odniesieniu do świadczonych usług publicznych

6. Standardy współpracy sektora publicznego i prywatnego (PPP)


Literatura:

Literatura podstawowa:

Stiglitz, J. E., & Rosengard, J. K. (2015). Economics of the public sector: Fourth international student edition. WW Norton & Company.

Eichhorn, P., & Towers, I. (2018). Principles of management. Efficiency and Effectiveness in the Private and Public Sector. Switzerland: Springer.

Literatura uzupełniająca:

1. Korbus B. P., Strawiński M., Partnerstwo publiczno prywatne. Nowa forma realizacji zadań publicznych, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2009.

2. Wojciechowski E., Mechanizmy rynkowe w sektorze publicznym [w:] Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 1023, Wrocław 2004.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Dolewka
Prowadzący grup: Zofia Dolewka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć:

- wykład 3 (14 godz.), praca bieżąca 14 godz., przygotowanie do zaliczenia (egzaminu) 28 godz.

- ćwiczenia 2 (14 godz.), praca bieżąca (przygotowanie do dyskusji i aktywności, wystąpień) - 28 godz., przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie pracy zaliczeniowej - referatu, pytań do dyskusji) - 14 godz.

Zajęcia prowadzona w formie stacjonarnej.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład: podstawową metodą jest wykład informacyjny i problemowy, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.


Ćwiczenia: metoda ćwiczeniowa,analiza i interpretacja tekstów źródłowych, studium przypadku (case study), wystąpienia (referaty), dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny zawierający dwa zagadnienia o charakterze opisowym (100%).


Ćwiczenia: praca zaliczeniowa (referat) 40% i jej zaprezentowanie podczas zajęć 30% oraz aktywność na zajęciach poprzez udział w dyskusji 30%.


Ocena końcowa z przedmiotu: 50% egzamin, 50% ćwiczenia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: egzamin pisemny zawierający dwa zagadnienia o charakterze opisowym.

Obowiązują treści przekazane na wykładzie oraz literatura.

Ćwiczenia:

1. Przygotowanie pracy zaliczeniowej (referat)

2. Prezentacja pracy na zajęciach

3. Aktywność (udział w dyskusji)

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Pojęcie, rola i znaczenie sektora publicznego w gospodarce

2. Funkcjonowanie sektora publicznego w Polsce. Kluczowe problemy zarządzania i gospodarowania

3. Sektor publiczny a sektor prywatny i społeczny. Podobieństwa i różnice

4. Efektywność jako podstawowa kategoria ekonomiczna

5. Problemy mierzenia efektywności sektora publicznego

6. Efektywność sektora publicznego – stosowane miary i wyniki

7. Współpraca sektorów drogą poprawy efektywności gospodarowania


Ćwiczenia:

1. Sektor publiczny w Polsce – organizacja i podstawy prawne funkcjonowania

2. Wielkość sektora publicznego w Polsce (zatrudnienie, dochody, wydatki, udział w PKB)

3. Gospodarowanie zasobami w sektorze publicznym, z uwzględnieniem mechanizmów ich alokacji (analiza na przykładach)

4. Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom gospodarki finansowej - w szczególności korupcji i niegospodarności

5. Polityka jakości w odniesieniu do świadczonych usług publicznych

6. Standardy współpracy sektora publicznego i prywatnego (PPP)


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Brol M. (red.), Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.

2. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2005.

3. Stiglitz J., Economics of the Public Sector, W. W. Norton & Co, New York–London 2000.

4. Jarosiński K., Opałka B., Zarządzanie w sektorze publicznym wobec procesów rozwoju społeczno-gospodarczego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021.

5. Wojciechowski E., Przedsiębiorstwa komunalne w teorii i praktyce. Efektywność a cele społeczne, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2023.

6. Dolewka Z., Ocena sytuacji finansowej spółek komunalnych w miastach wojewódzkich, "Finanse Komunalne" nr 1, 2022.

Literatura uzupełniająca:

1. Korbus B. P., Strawiński M., Partnerstwo publiczno prywatne. Nowa forma realizacji zadań publicznych, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2009.

2. Wojciechowski E., Mechanizmy rynkowe w sektorze publicznym [w:] Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 1023, Wrocław 2004.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Dolewka
Prowadzący grup: Zofia Dolewka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć:

- wykład 3 (14 godz.), praca bieżąca 14 godz., przygotowanie do zaliczenia (egzaminu) 28 godz.

- ćwiczenia 2 (14 godz.), praca bieżąca (przygotowanie do dyskusji i aktywności, wystąpień) - 28 godz., przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie pracy zaliczeniowej - referatu, pytań do dyskusji) - 14 godz.

Zajęcia prowadzona w formie stacjonarnej.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład: podstawową metodą jest wykład informacyjny i problemowy, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.


Ćwiczenia: metoda ćwiczeniowa,analiza i interpretacja tekstów źródłowych, studium przypadku (case study), wystąpienia (referaty), dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny zawierający dwa zagadnienia o charakterze opisowym (100%).


Ćwiczenia: praca zaliczeniowa (referat) 40% i jej zaprezentowanie podczas zajęć 30% oraz aktywność na zajęciach poprzez udział w dyskusji 30%.


Ocena końcowa z przedmiotu: 50% egzamin, 50% ćwiczenia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: egzamin pisemny zawierający dwa zagadnienia o charakterze opisowym.

Obowiązują treści przekazane na wykładzie oraz literatura.

Ćwiczenia:

1. Przygotowanie pracy zaliczeniowej (referat)

2. Prezentacja pracy na zajęciach

3. Aktywność (udział w dyskusji)

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Pojęcie, rola i znaczenie sektora publicznego w gospodarce

2. Funkcjonowanie sektora publicznego w Polsce. Kluczowe problemy zarządzania i gospodarowania

3. Sektor publiczny a sektor prywatny i społeczny. Podobieństwa i różnice

4. Efektywność jako podstawowa kategoria ekonomiczna

5. Problemy mierzenia efektywności sektora publicznego

6. Efektywność sektora publicznego – stosowane miary i wyniki

7. Współpraca sektorów drogą poprawy efektywności gospodarowania


Ćwiczenia:

1. Sektor publiczny w Polsce – organizacja i podstawy prawne funkcjonowania

2. Wielkość sektora publicznego w Polsce (zatrudnienie, dochody, wydatki, udział w PKB)

3. Gospodarowanie zasobami w sektorze publicznym, z uwzględnieniem mechanizmów ich alokacji (analiza na przykładach)

4. Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom gospodarki finansowej - w szczególności korupcji i niegospodarności

5. Polityka jakości w odniesieniu do świadczonych usług publicznych

6. Standardy współpracy sektora publicznego i prywatnego (PPP)


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Brol M. (red.), Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.

2. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2005.

3. Stiglitz J., Economics of the Public Sector, W. W. Norton & Co, New York–London 2000.

4. Jarosiński K., Opałka B., Zarządzanie w sektorze publicznym wobec procesów rozwoju społeczno-gospodarczego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021.

5. Wojciechowski E., Przedsiębiorstwa komunalne w teorii i praktyce. Efektywność a cele społeczne, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2023.

6. Dolewka Z., Ocena sytuacji finansowej spółek komunalnych w miastach wojewódzkich, "Finanse Komunalne" nr 1, 2022.

Literatura uzupełniająca:

1. Korbus B. P., Strawiński M., Partnerstwo publiczno prywatne. Nowa forma realizacji zadań publicznych, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2009.

2. Wojciechowski E., Mechanizmy rynkowe w sektorze publicznym [w:] Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 1023, Wrocław 2004.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Dolewka
Prowadzący grup: Zofia Dolewka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć:

- wykład 3 (14 godz.), praca bieżąca 14 godz., przygotowanie do zaliczenia (egzaminu) 28 godz.

- ćwiczenia 2 (14 godz.), praca bieżąca (przygotowanie do dyskusji i aktywności, wystąpień) - 28 godz., przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie pracy zaliczeniowej - referatu, pytań do dyskusji) - 14 godz.

Zajęcia prowadzona w formie stacjonarnej.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład: podstawową metodą jest wykład informacyjny i problemowy, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.


Ćwiczenia: metoda ćwiczeniowa,analiza i interpretacja tekstów źródłowych, studium przypadku (case study), wystąpienia (referaty), dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny zawierający dwa zagadnienia o charakterze opisowym (100%).


Ćwiczenia: praca zaliczeniowa (referat) 40% i jej zaprezentowanie podczas zajęć 30% oraz aktywność na zajęciach poprzez udział w dyskusji 30%.


Ocena końcowa z przedmiotu: 50% egzamin, 50% ćwiczenia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: egzamin pisemny zawierający dwa zagadnienia o charakterze opisowym.

Obowiązują treści przekazane na wykładzie oraz literatura.

Ćwiczenia:

1. Przygotowanie pracy zaliczeniowej (referat)

2. Prezentacja pracy na zajęciach

3. Aktywność (udział w dyskusji)

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Pojęcie, rola i znaczenie sektora publicznego w gospodarce

2. Funkcjonowanie sektora publicznego w Polsce. Kluczowe problemy zarządzania i gospodarowania

3. Sektor publiczny a sektor prywatny i społeczny. Podobieństwa i różnice

4. Efektywność jako podstawowa kategoria ekonomiczna

5. Problemy mierzenia efektywności sektora publicznego

6. Efektywność sektora publicznego – stosowane miary i wyniki

7. Współpraca sektorów drogą poprawy efektywności gospodarowania


Ćwiczenia:

1. Sektor publiczny w Polsce – organizacja i podstawy prawne funkcjonowania

2. Wielkość sektora publicznego w Polsce (zatrudnienie, dochody, wydatki, udział w PKB)

3. Gospodarowanie zasobami w sektorze publicznym, z uwzględnieniem mechanizmów ich alokacji (analiza na przykładach)

4. Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom gospodarki finansowej - w szczególności korupcji i niegospodarności

5. Polityka jakości w odniesieniu do świadczonych usług publicznych

6. Standardy współpracy sektora publicznego i prywatnego (PPP)


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Brol M. (red.), Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.

2. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2005.

3. Stiglitz J., Economics of the Public Sector, W. W. Norton & Co, New York–London 2000.

4. Jarosiński K., Opałka B., Zarządzanie w sektorze publicznym wobec procesów rozwoju społeczno-gospodarczego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021.

5. Zioło M., Efektywność sektora publicznego w warunkach polskich - próba oceny, "Polityka Gospodarcza" nr 15-16, 2008

6. Wojciechowski E., Podgórniak-Krzykacz A., Pomiar jakości rządz.enia, "Gospodarka Narodowa" nr 3, 2008.

7. Dolewka Z., Ocena sytuacji finansowej spółek komunalnych w miastach wojewódzkich, "Finanse Komunalne" nr 1, 2022.

Literatura uzupełniająca:

1. Kleer J., Sektor publiczny w warunkach współczesnych, OPTIMUM Studia Ekonomiczne 2008, nr 4.

2. Korbus B. P., Strawiński M., Partnerstwo publiczno prywatne. Nowa forma realizacji zadań publicznych, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2009.

3. Wojciechowski E., Mechanizmy rynkowe w sektorze publicznym [w:] Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 1023, Wrocław 2004.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Dolewka
Prowadzący grup: Zofia Dolewka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć:

- wykład 3 (15 godz.), praca bieżąca (studiowanie literatury) - 15 godz., przygotowanie do zaliczenia (egzaminu) - 26 godz.

- ćwiczenia konwersatoryjne 3 (15 godz.), praca bieżąca (przygotowanie do dyskusji i aktywności, wystąpień) - 30 godz., przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie pracy zaliczeniowej - referatu, pytań do dyskusji) - 45godz.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład: podstawową metodą jest wykład informacyjny i problemowy, wzbogacony o elementy konwersatoryjne.


Ćwiczenia konwersatoryjne: metoda ćwiczeniowa, studium przypadku (case study), wystąpienia, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny zawierający dwa zagadnienia o charakterze opisowym (100%).


Ćwiczenia: praca zaliczeniowa (referat) 40% i jej zaprezentowanie podczas zajęć 30% oraz aktywność na zajęciach poprzez udział w dyskusji 30%.


Ocena końcowa z przedmiotu: 50% egzamin, 50% ćwiczenia.

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Pojęcie, rola i znaczenie sektora publicznego w gospodarce

2. Funkcjonowanie sektora publicznego w Polsce. Kluczowe problemy zarządzania i gospodarowania

3. Sektor publiczny a sektor prywatny i społeczny. Podobieństwa i różnice

4. Efektywność jako podstawowa kategoria ekonomiczna

5. Problemy mierzenia efektywności sektora publicznego

6. Efektywność sektora publicznego – stosowane miary i wyniki

7. Współpraca sektorów drogą poprawy efektywności gospodarowania


Ćwiczenia:

1. Sektor publiczny w Polsce – organizacja i podstawy prawne funkcjonowania

2. Wielkość sektora publicznego w Polsce (zatrudnienie, dochody, wydatki, udział w PKB)

3. Gospodarowanie zasobami w sektorze publicznym, z uwzględnieniem mechanizmów ich alokacji (analiza na przykładach)

4. Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom gospodarki finansowej - w szczególności korupcji i niegospodarności

5. Polityka jakości w odniesieniu do świadczonych usług publicznych

6. Standardy współpracy sektora publicznego i prywatnego (PPP)


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Brol M. (red.), Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.

2. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2005.

3. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2004.

4. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.

5. Zioło M., Efektywność sektora publicznego w warunkach polskich - próba oceny, "Polityka Gospodarcza" nr 15-16, 2008

6. Wojciechowski E., Podgórniak-Krzykacz A., Pomiar jakości rządzenia, "Gospodarka Narodowa" nr 3, 2008

Literatura uzupełniająca:

1. Kleer J., Sektor publiczny w warunkach współczesnych, OPTIMUM Studia Ekonomiczne 2008, nr 4

2. Korbus B. P., Strawiński M., Partnerstwo publiczno prywatne. Nowa forma realizacji zadań publicznych, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2009.

3. Wojciechowski E., Mechanizmy rynkowe w sektorze publicznym [w:] Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 1023, Wrocław 2004.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Dolewka
Prowadzący grup: Zofia Dolewka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład:

Przeprowadzenie wykładu - 15 godzin,

przygotowanie studenta do egzaminu pisemnego, studiowanie literatury przedmiotu i treści przekazywanych przez prowadzącego


Ćwiczenia:

przeprowadzenie ćwiczeń - 15 godzin,

praca bieżąca (zbieranie materiałów i opracowanie prezentacji , przygotowanie do dyskusji )

studiowanie literatury przedmiotu i treści przedstawionych na ćwiczeniach

Metody dydaktyczne:

Wykład: podstawową metodą jest wykład informacyjny i problemowy, wzbogacony o elementy konwersatoryjne.


Ćwiczenia: metoda ćwiczeniowa, studium przypadku (case study), dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny zawierający dwa zagadnienia o charakterze opisowym (100%).


Ćwiczenia: praca zaliczeniowa (prezentacja) 40% i jej zaprezentowanie podczas zajęć 30% oraz aktywność na zajęciach poprzez udział w dyskusji 30%


Ocena końcowa z przedmiotu: 50% egzamin, 50% ćwiczenia.

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Pojęcie, rola i znaczenie sektora publicznego w gospodarce

2. Efektywność jako podstawowa kategoria ekonomiczna

3. Funkcjonowanie sektora publicznego w Polsce. Kluczowe problemy zarządzania

4. Problemy mierzenia efektywności sektora publicznego

5. Sektor publiczny a sektor prywatny i społeczny. Podobieństwa i różnice

6. Współpraca sektorów drogą poprawy efektywności gospodarowania

7. Efektywność sektora publicznego – stosowane miary i wyniki


Ćwiczenia:

1. Sektor publiczny w Polsce – organizacja i podstawy prawne funkcjonowania

2. Wielkość sektor publicznego w Polsce (zatrudnienie, dochody, wydatki, udział w PKB)

3. Gospodarowanie zasobami w sektorze publicznym, z uwzględnieniem ich alokacji (analiza na przykładach)

4. Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom gospodarki finansowej - w szczególności korupcji i niegospodarności

5. Polityka jakości w odniesieniu do świadczonych usług publicznych

6. Standardy współpracy sektora publicznego i prywatnego (PPP)



Literatura:

Podstawowa:

1. Brol M. (red.), Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.

2. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2005.

3. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2004.

4. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.

5. Zioło M., Efektywność sektora publicznego w warunkach polskich - próba oceny, "Polityka Gospodarcza" nr 15-16, 2008

6. Wojciechowski E., Podgórniak-Krzykacz A., Pomiar jakości rządzenia, "Gospodarka Narodowa" nr 3, 2008

Uzupełniająca:

1. Kleer J., Sektor publiczny w warunkach współczesnych, OPTIMUM Studia Ekonomiczne 2008, nr 4

2. Korbus B. P., Strawiński M., Partnerstwo publiczno prywatne. Nowa forma realizacji zadań publicznych, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2009.

3. Wojciechowski E., Mechanizmy rynkowe w sektorze publicznym [w:] Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 1023, Wrocław 2004.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Dolewka
Prowadzący grup: Zofia Dolewka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład:

Przeprowadzenie wykładu - 15 godzin,

przygotowanie studenta do egzaminu pisemnego, studiowanie literatury przedmiotu i treści przekazywanych przez prowadzącego


Ćwiczenia:

przeprowadzenie ćwiczeń - 15 godzin,

praca bieżąca (zbieranie materiałów i opracowanie prezentacji , przygotowanie do dyskusji )

studiowanie literatury przedmiotu i treści przedstawionych na ćwiczeniach

Metody dydaktyczne:

Wykład: podstawową metodą jest wykład informacyjny i problemowy, wzbogacony o elementy konwersatoryjne.


Ćwiczenia: metoda ćwiczeniowa, studium przypadku (case study), dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny zawierający dwa zagadnienia o charakterze opisowym (100%).


Ćwiczenia: praca zaliczeniowa (prezentacja) 40% i jej zaprezentowanie podczas zajęć wraz z zaproponowaniem pytań do dyskusji 30% oraz aktywność na zajęciach poprzez udział w dyskusji 30%


Ocena końcowa z przedmiotu: 50% egzamin, 50% ćwiczenia.

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Pojęcie, rola i znaczenie sektora publicznego w gospodarce

2. Efektywność jako podstawowa kategoria ekonomiczna

3. Funkcjonowanie sektora publicznego w Polsce. Kluczowe problemy zarządzania

4. Problemy mierzenia efektywności sektora publicznego

5. Sektor publiczny a sektor prywatny i społeczny. Podobieństwa i różnice

6. Współpraca sektorów drogą poprawy efektywności gospodarowania

7. Efektywność sektora publicznego – stosowane miary i wyniki


Ćwiczenia:

1. Sektor publiczny w Polsce – organizacja i podstawy prawne funkcjonowania

2. Wielkość sektor publicznego w Polsce (zatrudnienie, dochody, wydatki, udział w PKB)

3. Gospodarowanie zasobami w sektorze publicznym, z uwzględnieniem ich alokacji (analiza na przykładach)

4. Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom gospodarki finansowej - w szczególności korupcji i niegospodarności

5. Polityka jakości w odniesieniu do świadczonych usług publicznych

6. Standardy współpracy sektora publicznego i prywatnego (PPP)



Literatura:

Podstawowa:

1. Brol M. (red.), Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.

2. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2005.

3. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2004.

4. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.

5. Zioło M., Efektywność sektora publicznego w warunkach polskich - próba oceny, "Polityka Gospodarcza" nr 15-16, 2008

6. Wojciechowski E., Podgórniak-Krzykacz A., Pomiar jakości rządzenia, "Gospodarka Narodowa" nr 3, 2008

Uzupełniająca:

1. Kleer J., Sektor publiczny w warunkach współczesnych, OPTIMUM Studia Ekonomiczne 2008, nr 4

2. Korbus B. P., Strawiński M., Partnerstwo publiczno prywatne. Nowa forma realizacji zadań publicznych, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2009.

3. Wojciechowski E., Mechanizmy rynkowe w sektorze publicznym [w:] Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 1023, Wrocław 2004.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6