Polityka regionalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GPUB1C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka regionalna |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 2 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Student powinien: - posiadać znajomość podstawowych pojęć z zakresu funkcjonowania samorządu terytorialnego; - identyfikować czynniki, uwarunkowania i instytucje rozwoju lokalnego i krytycznie je analizować; - znać podstawowe zasady i mechanizmy kształtowania europejskiej polityki regionalnej; - znać mechanizmy i umieć zastosować w praktyce podstawowe zasady kształtowania polityki rozwoju lokalnego; - posiadać umiejętności wykorzystanie metod i narzędzi zarządzania rozwojem miast i regionów |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką kształtowania procesów rozwoju regionalnego w kontekście polityki spójności UE i współczesnych wyzwań. W szczególności zajęcia skoncentrowane są na: - poznaniu podstawowych pojęć z zakresu polityki regionalnej; - identyfikacji czynników, zróżnicowań i trendów w rozwoju polskich regionów na tle regionów UE; - rozpoznaniu współczesnych celów, uwarunkowań i zasad kształtowania polityki rozwoju regionalnego; - zrozumieniu istoty i współzależności pomiędzy instrumentami polityki regionalnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student posiada pogłębioną wiedzę objaśniającą uwarunkowania, mechanizmy i determinanty rozwoju regionalnego w kontekście współczesnych teorii (m.in. koncepcja rozwoju endogenicznego, terytorialnego paradygmatu rozwoju, koncepcji inteligentnych specjalizacji regionalnych) (06GPA2__W01, 06GPA2__W02, 06GPA2__W03) Student ma rozszerzoną wiedzę na temat celów, instrumentów i metod (bezpośrednich i pośrednich) kształtowania polityki regionalnej oraz metod i narzędzi analizowania procesów rozwoju regionalnego (06GPA2__W04) Umiejętności: Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną oraz posiada umiejętności pozyskiwania i analizowania danych (również ze źródeł elektronicznych) do kompleksowych analiz złożonych procesów regionalnych (06GPA2__U01, 06GPA2__U05) Student sprawnie posługuje się podstawowymi aktami prawny regulującymi funkcjonowanie samorządu regionalnego oraz politykę regionalną (06GPA2__U04) Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych oraz wystąpień w języku polskim i obcym oraz potrafi brać udział w dyskusjach, publicznie wyrażać swoje stanowisko, bronić własnych poglądów, (06GPA2__U06, 06GP-A2__U09) Student rozumie potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy na temat procesów rozwoju regionalnego, czuje konieczność rozwoju własnych kompetencji oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (06GP-A2__U10) Kompetencje: Student zna wartość swojej wiedzy i znaczenia wiedzy, jest krytyczny. Charakteryzuje się przedsiębiorczą i otwartą postawą (06GPA2__K01, 06GPA2__K02) Student staje się świadomym i aktywnym podmiotem w działaniach na rzecz rozwoju społeczności lokalnych/regionalnych oraz społeczeństwa obywatelskiego (06GPA2__K04) Student potrafi organizować i koordynować pracę w grupie, umie postępować zgodnie z zasadami społecznymi obowiązującymi w życiu publicznym i w ramach tych zasad potrafi wziąć odpowiedzialność za powierzone mu zadania (06GPA2__K03, 06GPA2__K05) 2021/22 WIEDZA: - zna terminologię z zakresu rozwoju i polityki regionalnej w pogłębionym stopniu oraz rozumie główne tendencje, mechanizmy i determinanty rozwoju regionów w kontekście współczesnych wyzwań (06GP-A2_W01; 06GP-A2_W03); - ma pogłębioną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat procesów rozwoju regionalnego oraz metod pozwalających badać przebieg procesów rozwojowych w skali regionalnej (06GP-A2_W02; 06GP-A2_W04); UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i wiedzę z właściwie dobranych źródeł do analizowania złożonych zjawisk i procesów z zakresu polityki regionalnej wraz umiejętnościami krytycznej oceny, syntezy i twórczej interpretacji (06GP-A2_U01; 06GP-A2_U05); - sprawnie posługuje się systemami norm i reguł w celu rozwiązywania problemów z obszaru polityki regionalnej (06GP-A2_U04); - potrafi prowadzić i brać udział w dyskusjach, publicznie wyrażać swoje stanowisko, bronić poglądów i komunikować się w oparciu o posiadaną specjalistyczną wiedzę (06GP-A2_U09); - posiada pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych oraz prezentacji (06GP-A2_U06); KOMPETENCJE: - staje się świadomym i aktywnym aktorem rozwoju społeczności lokalnych i społeczeństwa obywatelskiego oraz potrafi organizować i koordynować pracę na rzecz interesu publicznego (06GP-A2_K03; 06GP-A2_K04); - zna wartość swojej wiedzy i jest gotów do krytycznej jej oceny oraz zasięgania opinii ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych na rzecz rozwoju zrównoważonego (06GP-A2_K01); - umie postępować zgodnie z zasadami społecznymi (w tym etycznymi) pełniąc role zawodowe, jest gotów do rozwijania dorobku zawodu (06GP-A2_K05); |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Kamińska, Aleksandra Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Zajęcia w cyklu 2024/25 prowadzone będą stacjonarnie. 2. Student uczestniczy w 42 godzinnych zajęciach prowadzonych przez nauczycieli akademickich (28 godzin wykładu + 14 godzin ćwiczeń). 3. Student powinien poświecić 56 godzin na przygotowanie się do zaliczenia wykładu (w tym samodzielne studiowanie literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazywane bezpośrednio przez wykładowców), 28 godzin na bieżące przygotowanie się do ćwiczeń konwersatoryjnych (zapoznanie się z materiałami wskazanymi przez prowadzącego, przygotowanie do dyskusji i rozwiązywaniu zadań i problemów) oraz 14 godzin na przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. 4.W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda prowadzenia wykładu: wykład konwencjonalny (informacyjny) z elementami wykładu problemowego); Metoda i narzędzia prowadzenia ćwiczeń: dyskusja moderowana z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy, burza mózgów oraz metody poszukujące (metody samodzielnego uczenia się) tj. klasyczna metoda analizy problemu, analiza typu case study, prezentacja multimedialna. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: pisemne egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru. Ćwiczenia: 1. Praca pisemna (w trzy osobowych grupach) prezentująca projekt rozwiązania problemu z zakresu polityki regionalnej. 2. Prezentacja multimedialna dotycząca zróżnicowania regionalnego polskich województw w wymiarze statystycznym i strategicznym; 3. Aktywność na zajęciach. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Minimalny próg zaliczeniowy: 55% maksymalnej liczby punktów. Skala ocen: 90%- 100% bdb 80% - 89% db+ 70% - 79% db 60% - 69% dst+ 55% - 59% - dst Ćwiczenia: Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia ocen z dwóch prac oraz oceny za aktywność na zajęciach (w relacji 40%/40%/20). Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia na zajęciach. Ocena końcowa z przedmiotu: średnia arytmetyczna z zaliczenia końcowego wykładu i ćwiczeń konwersatoryjnych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Samorząd terytorialny na poziomie województwa: władze i ich funkcje, zadania i kompetencje, źródła finansowania rozwoju. 2. Pojęcie regionu, regionalizacji. Kryteria delimitacji regionów. Typologia regionów; 3. Podziały i jednostki administracji terytorialnej (region, województwo, obszary strategicznej interwencji, makroregiony). Zróżnicowanie podziałów administracyjnych w Europie; 4. Istota i pojęcie polityki rozwoju regionalnego. Przedmiot polityki regionalnej. Podmioty polityki regionalnej i ich funkcje. 5. Dualizm polityki regionalnej. Nowy model polityki regionalnej w Polsce (nowa ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju). 6. Cele polityki regionalnej. Spójność i konkurencyjność regionów; 7. Ewolucja paradygmatu polityki regionalnej. Stary i nowy paradygmat rozwoju; 8. Terytorializacja polityki regionalnej i podejście funkcjonalne w rozwoju regionów; 9. Podstawowe zasady polityki regionalnej (zasada zrównoważonego rozwoju, subsydiarności, koncentracji, programowania, dodawalności, partnerstwa, koordynacji); 10. Uwarunkowania polityki rozwoju regionalnego (uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne; uwarunkowania przestrzenne, gospodarcze, społeczne, prawno-ustrojowe); 11. Pojęcie i typologia instrumentów polityki regionalnej; 12. Charakterystyka podstawowych instrumentów polityki regionalnej i współzależności między nimi. Nowe instytucjonalne instrumenty kształtowania polityki regionalnej (m.in. ZIT, ROT, ponadregionalne strategie rozwoju); 13. Instrumenty finansowania polityki regionalnej; Ćwiczenia: 1. Zróżnicowanie rozwoju polskich regionów (w zakresie innowacyjności, rynku pracy, sytuacji demograficznej, rozwoju społeczeństwa informacyjnego, kapitału ludzkiego). Analiza dysproporcji rozwojowych, spójności terytorialnej oraz pozycji konkurencyjnej polskich regionów; 2. Potencjał społeczno-gospodarczy regionów Polski na tle regionów Unii Europejskiej. Analiza sytuacji demograficznej, poziomu rozwoju gospodarczego, rynku pracy, innowacyjności, kapitału ludzkiego; 3. Instrumenty polityki regionalnej. Analiza polityki rozwoju wskazanej w ramach Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030 Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony; nowy model polityki regionalnej, wyzwania, strategiczne kierunki działań 4. Regionalne instrumenty polityki rozwoju województw (na przykładzie dokumentów dla województwa łódzkiego): Strategia Rozwoju Województw, Regionalna Strategia Innowacji, Regionalne Programy Operacyjne, Zintegrowane Inwestycje Terytorialne; 5. Przyszłość i wyzwania w polityce regionalnej Polski w kontekście nowych uwarunkowań i wyzwań (m.in. gospodarka cyrkularna, transformacja cyfrowa, włączenie społeczne). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. G. Gorzelak, M. Smętkowski, Rozwój regionalny, polityka regionalna, Uniwersytet Warszawski, 2019, file:///C:/Users/user/Downloads/raport-forrozwoj-regionalny-polityka-regionalna.pdf 2. P. Churski, R. Perdała, B. Konecka-Szydłowska, T. Herodowicz, Redefinicja czynników rozwoju regionalnego w świetle megatrendów społeczno-gospodarczych, Studia Lokalne i regionalne, Nr 3(73)/2018 3. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2007. 4. N. Derlukiewicz, S. Korenik, K. Miszczak, Gospodarka i polityka regionalna. Tendencje, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015, s. 205-227. 5. G. Lux, G. Hovarth (eds.) The Routledge handbook to regional development in Central and Eastern Europe (BUŁ sygn. 1277440) 6. Dokumenty strategiczne i akty prawne: Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030. Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony, wrzesień 2019r., https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/krajowa-strategia-rozwoju-regionalnego Strategia Rozwoju Województwa Łódzkiego; Regionalna Strategia Innowacji Województwa Łódzkiego RSI LORIS 2030; Strategia Rozwoju Makroregionu Centralnego; Siódmy raport na temat spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, 2014 r.; Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa; Ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie z dnia 23.01.2009r. 7. Dane Bank Danych Regionalnych GUS; Literatura uzupełniając: 1. D. Stawasz, Ekonomiczno-organizacyjne uwarunkowania rozwoju regionu - teoria i praktyka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2004. 2. P. Churski, Czynniki rozwoju regionalnego w świetle koncepcji teoretycznych, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, 2008; www.staff.amu.edu.pl/.../CZYNNIKI%20ROZWOJU%20REGIONALNEGO%20.pdf (tekst do samodzielnego studiowania). 3. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnych, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT W
W
C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Nowakowska, Marcin Podgórski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Nowakowska, Marcin Podgórski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Zajęcia w cyklu 2022/23 prowadzone będą stacjonarnie. 2. Student uczestniczy w 42 godzinnych zajęciach prowadzonych przez nauczycieli akademickich (28 godzin wykładu + 14 godzin ćwiczeń). 3. Student powinien poświecić 56 godzin na przygotowanie się do zaliczenia wykładu (w tym samodzielne studiowanie literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazywane bezpośrednio przez wykładowców), 28 godzin na bieżące przygotowanie się do ćwiczeń konwersatoryjnych (zapoznanie się z materiałami wskazanymi przez prowadzącego, przygotowanie do dyskusji i rozwiązywaniu zadań i problemów) oraz 14 godzin na przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. 4.W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda prowadzenia wykładu: wykład konwencjonalny (informacyjny) z elementami wykładu problemowego); Metoda i narzędzia prowadzenia ćwiczeń: dyskusja moderowana z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy, burza mózgów oraz metody poszukujące (metody samodzielnego uczenia się) tj. klasyczna metoda analizy problemu, analiza typu case study, prezentacja multimedialna. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: pisemne egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru. Ćwiczenia: 1. Praca pisemna (w dwu/trzy osobowych grupach) prezentująca projekt rozwiązania problemu z zakresu polityki regionalnej. 2. Prezentacja multimedialna dotycząca istoty i charakterystyki wybranego instrumentu polityki regionalnej; 3. Aktywność na zajęciach. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Minimalny próg zaliczeniowy: 55% maksymalnej liczby punktów. Skala ocen: 90%- 100% bdb 80% - 90% db+ 70% - 79% db 60% - 69% dst+ 55% - 59% - dst Ćwiczenia: Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia ocen z dwóch prac oraz oceny za aktywność na zajęciach (w relacji 40%/40%/20). Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia na zajęciach. Ocena końcowa z przedmiotu: średnia arytmetyczna z zaliczenia końcowego wykładu i ćwiczeń konwersatoryjnych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Samorząd terytorialny na poziomie województwa: władze i ich funkcje, zadania i kompetencje, źródła finansowania rozwoju. 2. Pojęcie regionu, regionalizacji. Kryteria delimitacji regionów. Typologia regionów; 3. Podziały i jednostki administracji terytorialnej (region, województwo, obszary strategicznej interwencji, makroregiony). Zróżnicowanie podziałów administracyjnych w Europie; 4. Istota i pojęcie polityki rozwoju regionalnego. Przedmiot polityki regionalnej. Podmioty polityki regionalnej i ich funkcje. 5. Dualizm polityki regionalnej. Nowy model polityki regionalnej w Polsce (nowa ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju). 6. Cele polityki regionalnej. Spójność i konkurencyjność regionów; 7. Ewolucja paradygmatu polityki regionalnej. Stary i nowy paradygmat rozwoju; 8. Terytorializacja polityki regionalnej i podejście funkcjonalne w rozwoju regionów; 9. Podstawowe zasady polityki regionalnej (zasada zrównoważonego rozwoju, subsydiarności, koncentracji, programowania, dodawalności, partnerstwa, koordynacji); 10. Uwarunkowania polityki rozwoju regionalnego (uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne; uwarunkowania przestrzenne, gospodarcze, społeczne, prawno-ustrojowe); 11. Pojęcie i typologia instrumentów polityki regionalnej; 12. Charakterystyka podstawowych instrumentów polityki regionalnej i współzależności między nimi. Nowe instytucjonalne instrumenty kształtowania polityki regionalnej (m.in. ZIT, ROT, ponadregionalne strategie rozwoju); 13. Instrumenty finansowania polityki regionalnej; Ćwiczenia: 1. Zróżnicowanie rozwoju polskich regionów (w zakresie innowacyjności, rynku pracy, sytuacji demograficznej, rozwoju społeczeństwa informacyjnego, kapitału ludzkiego). Analiza dysproporcji rozwojowych, spójności terytorialnej oraz pozycji konkurencyjnej polskich regionów; 2. Potencjał społeczno-gospodarczy regionów Polski na tle regionów Unii Europejskiej. Analiza sytuacji demograficznej, poziomu rozwoju gospodarczego, rynku pracy, innowacyjności, kapitału ludzkiego; 3. Instrumenty polityki regionalnej. Analiza polityki rozwoju wskazanej w ramach Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030 Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony; nowy model polityki regionalnej, wyzwania, strategiczne kierunki działań 4. Regionalne instrumenty polityki rozwoju województw (na przykładzie dokumentów dla województwa łódzkiego): Strategia Rozwoju Województw, Regionalna Strategia Innowacji, Regionalne Programy Operacyjne, Zintegrowane Inwestycje Terytorialne; 5. Przyszłość i wyzwania w polityce regionalnej Polski w kontekście nowych uwarunkowań i wyzwań (m.in. gospodarka cyrkularna, transformacja cyfrowa, włączenie społeczne). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. G. Gorzelak, M. Smętkowski, Rozwój regionalny, polityka regionalna, Uniwersytet Warszawski, 2019, file:///C:/Users/user/Downloads/raport-forrozwoj-regionalny-polityka-regionalna.pdf 2. P. Churski, R. Perdała, B. Konecka-Szydłowska, T. Herodowicz, Redefinicja czynników rozwoju regionalnego w świetle megatrendów społeczno-gospodarczych, Studia Lokalne i regionalne, Nr 3(73)/2018 3. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2007. 4. N. Derlukiewicz, S. Korenik, K. Miszczak, Gospodarka i polityka regionalna. Tendencje, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015, s. 205-227. 5. G. Lux, G. Hovarth (eds.) The Routledge handbook to regional development in Central and Eastern Europe (BUŁ sygn. 1277440) 6. Dokumenty strategiczne i akty prawne: Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030. Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony, wrzesień 2019r., https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/krajowa-strategia-rozwoju-regionalnego Strategia Rozwoju Województwa Łódzkiego; Regionalna Strategia Innowacji Województwa Łódzkiego RSI LORIS 2030; Strategia Rozwoju Makroregionu Centralnego; Siódmy raport na temat spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, 2014 r.; Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa; Ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie z dnia 23.01.2009r. 7. Dane Bank Danych Regionalnych GUS; Literatura uzupełniając: 1. D. Stawasz, Ekonomiczno-organizacyjne uwarunkowania rozwoju regionu - teoria i praktyka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2004. 2. P. Churski, Czynniki rozwoju regionalnego w świetle koncepcji teoretycznych, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, 2008; www.staff.amu.edu.pl/.../CZYNNIKI%20ROZWOJU%20REGIONALNEGO%20.pdf (tekst do samodzielnego studiowania). 3. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnych, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Nowakowska, Marcin Podgórski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Zajęcia w cyklu 2022/23 prowadzone będą stacjonarnie. 2. Student uczestniczy w 42 godzinnych zajęciach prowadzonych przez nauczycieli akademickich (28 godzin wykładu + 14 godzin ćwiczeń). 3. Student powinien poświecić 56 godzin na przygotowanie się do zaliczenia wykładu (w tym samodzielne studiowanie literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazywane bezpośrednio przez wykładowców), 28 godzin na bieżące przygotowanie się do ćwiczeń konwersatoryjnych (zapoznanie się z materiałami wskazanymi przez prowadzącego, przygotowanie do dyskusji i rozwiązywaniu zadań i problemów) oraz 14 godzin na przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. 4.W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda prowadzenia wykładu: wykład konwencjonalny (informacyjny) z elementami wykładu problemowego); Metoda i narzędzia prowadzenia ćwiczeń: dyskusja moderowana z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy, burza mózgów oraz metody poszukujące (metody samodzielnego uczenia się) tj. klasyczna metoda analizy problemu, analiza typu case study, prezentacja multimedialna. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: pisemne egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru. Ćwiczenia: 1. Praca pisemna (w dwu/trzy osobowych grupach) prezentująca projekt rozwiązania problemu z zakresu polityki regionalnej. 2. Prezentacja multimedialna dotycząca istoty i charakterystyki wybranego instrumentu polityki regionalnej; 3. Aktywność na zajęciach. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Minimalny próg zaliczeniowy: 55% maksymalnej liczby punktów. Skala ocen: 90%- 100% bdb 80% - 90% db+ 70% - 79% db 60% - 69% dst+ 55% - 59% - dst Ćwiczenia: Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia ocen z dwóch prac oraz oceny za aktywność na zajęciach (w relacji 40%/40%/20). Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia na zajęciach. Ocena końcowa z przedmiotu: średnia arytmetyczna z zaliczenia końcowego wykładu i ćwiczeń konwersatoryjnych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Samorząd terytorialny na poziomie województwa: władze i ich funkcje, zadania i kompetencje, źródła finansowania rozwoju. 2. Pojęcie regionu, regionalizacji. Kryteria delimitacji regionów. Typologia regionów; 3. Podziały i jednostki administracji terytorialnej (region, województwo, obszary strategicznej interwencji, makroregiony). Zróżnicowanie podziałów administracyjnych w Europie; 4. Istota i pojęcie polityki rozwoju regionalnego. Przedmiot polityki regionalnej. Podmioty polityki regionalnej i ich funkcje. 5. Dualizm polityki regionalnej. Nowy model polityki regionalnej w Polsce (nowa ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju). 6. Cele polityki regionalnej. Spójność i konkurencyjność regionów; 7. Ewolucja paradygmatu polityki regionalnej. Stary i nowy paradygmat rozwoju; 8. Terytorializacja polityki regionalnej i podejście funkcjonalne w rozwoju regionów; 9. Podstawowe zasady polityki regionalnej (zasada zrównoważonego rozwoju, subsydiarności, koncentracji, programowania, dodawalności, partnerstwa, koordynacji); 10. Uwarunkowania polityki rozwoju regionalnego (uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne; uwarunkowania przestrzenne, gospodarcze, społeczne, prawno-ustrojowe); 11. Pojęcie i typologia instrumentów polityki regionalnej; 12. Charakterystyka podstawowych instrumentów polityki regionalnej i współzależności między nimi. Nowe instytucjonalne instrumenty kształtowania polityki regionalnej (m.in. ZIT, ROT, ponadregionalne strategie rozwoju); 13. Instrumenty finansowania polityki regionalnej; Ćwiczenia: 1. Zróżnicowanie rozwoju polskich regionów (w zakresie innowacyjności, rynku pracy, sytuacji demograficznej, rozwoju społeczeństwa informacyjnego, kapitału ludzkiego). Analiza dysproporcji rozwojowych, spójności terytorialnej oraz pozycji konkurencyjnej polskich regionów; 2. Potencjał społeczno-gospodarczy regionów Polski na tle regionów Unii Europejskiej. Analiza sytuacji demograficznej, poziomu rozwoju gospodarczego, rynku pracy, innowacyjności, kapitału ludzkiego; 3. Instrumenty polityki regionalnej. Analiza polityki rozwoju wskazanej w ramach Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030 Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony; nowy model polityki regionalnej, wyzwania, strategiczne kierunki działań 4. Regionalne instrumenty polityki rozwoju województw (na przykładzie dokumentów dla województwa łódzkiego): Strategia Rozwoju Województw, Regionalna Strategia Innowacji, Regionalne Programy Operacyjne, Zintegrowane Inwestycje Terytorialne; 5. Przyszłość i wyzwania w polityce regionalnej Polski w kontekście nowych uwarunkowań i wyzwań (m.in. gospodarka cyrkularna, transformacja cyfrowa, włączenie społeczne). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. G. Gorzelak, M. Smętkowski, Rozwój regionalny, polityka regionalna, Uniwersytet Warszawski, 2019, file:///C:/Users/user/Downloads/raport-forrozwoj-regionalny-polityka-regionalna.pdf 2. P. Churski, R. Perdała, B. Konecka-Szydłowska, T. Herodowicz, Redefinicja czynników rozwoju regionalnego w świetle megatrendów społeczno-gospodarczych, Studia Lokalne i regionalne, Nr 3(73)/2018 3. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2007. 4. N. Derlukiewicz, S. Korenik, K. Miszczak, Gospodarka i polityka regionalna. Tendencje, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015, s. 205-227. 5. G. Lux, G. Hovarth (eds.) The Routledge handbook to regional development in Central and Eastern Europe (BUŁ sygn. 1277440) 6. Dokumenty strategiczne i akty prawne: Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030. Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony, wrzesień 2019r., https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/krajowa-strategia-rozwoju-regionalnego Strategia Rozwoju Województwa Łódzkiego; Regionalna Strategia Innowacji Województwa Łódzkiego RSI LORIS 2030; Strategia Rozwoju Makroregionu Centralnego; Siódmy raport na temat spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, 2014 r.; Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa; Ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie z dnia 23.01.2009r. 7. Dane Bank Danych Regionalnych GUS; Literatura uzupełniając: 1. D. Stawasz, Ekonomiczno-organizacyjne uwarunkowania rozwoju regionu - teoria i praktyka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2004. 2. P. Churski, Czynniki rozwoju regionalnego w świetle koncepcji teoretycznych, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, 2008; www.staff.amu.edu.pl/.../CZYNNIKI%20ROZWOJU%20REGIONALNEGO%20.pdf (tekst do samodzielnego studiowania). 3. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnych, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Paweł Matysiak, Magdalena Michalak, Aleksandra Nowakowska, Marcin Podgórski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1.Zajęcia w cyklu 2020/21 prowadzone będą zdalnie, z wykorzystanie platformy Moodle i MS Teams. 2.Forma zajęć: wykład 2 oraz ćwiczenia konwersatoryjne 2. 3.Student uczestniczy w 45 godzinnych zajęciach prowadzonych przez nauczycieli akademickich (30 godzin wykładu + 15 godzin ćwiczeń). 4.Student powinien poświecić 60 godzin na przygotowanie się do zaliczenia wykładu (w tym samodzielne studiowanie literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazywane bezpośrednio przez wykładowców). 5.Student powinien poświecić około 30 godzin na bieżące przygotowanie się do ćwiczeń konwersatoryjnych (zapoznanie się z materiałami wskazanymi przez prowadzącego, przygotowanie do dyskusji i rozwiazywaniu zadań i problemów) oraz 15 godzin na przygotowanie się do zaliczenia. 6.Łącznie zajęcia dostarczają 5 pkt ECTS. 7. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda prowadzenia wykładu: wykład konwencjonalny (informacyjny) z elementami wykładu problemowego; Metoda prowadzenia ćwiczeń: dyskusja moderowana z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy, burza mózgu oraz metody poszukujące (metody samodzielnego uczenia się) tj. klasyczna metoda analizy problemu, analiza typu case study, prezentacja multimedialna |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: pisemne zaliczenie końcowe składające się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (PEK 1, PEK 2, PEK 3, PEK 4, PEK 8, PEK 9). Ćwiczenia: 1. Praca pisemna (w dwu/trzy osobowych grupach) dotycząca sytuacji społeczno-gospodarczej polskich regionów na tle regionów UE (PEK 3, PEK 5, PEK 7); 2. Prezentacja multimedialna dotycząca istoty i charakterystyki wybranego instrumentu polityki regionalnej (PEK 4, PEK 6, PEK 9, 10); 3. Aktywność na zajęciach (PEK 1, PEK 2, PEK 6, PEK 7, PEK 9). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Minimalny próg zaliczeniowy: 55% maksymalnej liczby punktów. Skala ocen: 90%- 100% bdb 80% - 90% db+ 70% - 79% db 60% - 69% dst+ 55% - 59% - dst Ćwiczenia: Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia ocen z dwóch prac oraz oceny za aktywność na zajęciach (w relacji 40%/40%/20). Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia na zajęciach. Ocena końcowa z przedmiotu: średnia arytmetyczna z zaliczenia końcowego wykładu i ćwiczeń konwersatoryjnych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Samorząd terytorialny na poziomie województwa: władze i ich funkcje, zadania i kompetencje, źródła finansowania rozwoju. 2. Pojęcie regionu, regionalizacji. Kryteria delimitacji regionów. Typologia regionów; 3. Podziały i jednostki administracji terytorialnej (region, województwo, obszary strategicznej interwencji, makroregiony). Zróżnicowanie podziałów administracyjnych w Europie; 4. Istota i pojęcie polityki rozwoju regionalnego. Przedmiot polityki regionalnej. Podmioty polityki regionalnej i ich funkcje. 5. Dualizm polityki regionalnej. Nowy model polityki regionalnej w Polsce (nowa ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju). 6. Cele polityki regionalnej. Spójność i konkurencyjność regionów; 7. Ewolucja paradygmatu polityki regionalnej. Stary i nowy paradygmat rozwoju; 8. Terytorializacja polityki regionalnej i podejście funkcjonalne w rozwoju regionów; 9. Podstawowe zasady polityki regionalnej (zasada zrównoważonego rozwoju, subsydiarności, koncentracji, programowania, dodawalności, partnerstwa, koordynacji); 10. Uwarunkowania polityki rozwoju regionalnego (uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne; uwarunkowania przestrzenne, gospodarcze, społeczne, prawno-ustrojowe); 11. Pojęcie i typologia instrumentów polityki regionalnej; 12. Charakterystyka podstawowych instrumentów polityki regionalnej i współzależności między nimi. Nowe instytucjonalne instrumenty kształtowania polityki regionalnej (m.in. ZIT, ROT, ponadregionalne strategie rozwoju); 13. Instrumenty finansowania polityki regionalnej; Ćwiczenia: 1. Zróżnicowanie rozwoju polskich regionów (w zakresie innowacyjności, rynku pracy, sytuacji demograficznej, rozwoju społeczeństwa informacyjnego, kapitału ludzkiego). Analiza dysproporcji rozwojowych, spójności terytorialnej oraz pozycji konkurencyjnej polskich regionów; 2. Potencjał społeczno-gospodarczy regionów Polski na tle regionów Unii Europejskiej. Analiza sytuacji demograficznej, poziomu rozwoju gospodarczego, rynku pracy, innowacyjności, kapitału ludzkiego; 3. Podstawowe instrumenty krajowej polityki regionalnej. Analiza polityki rozwoju wskazanej w ramach Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030 Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony; nowy model polityki regionalnej, wyzwania, strategiczne kierunki działań 4. Regionalne instrumenty polityki rozwoju województw (na przykładzie dokumentów dla województwa łódzkiego): Strategia Rozwoju Województw, Regionalna Strategia Innowacji, Regionalne Programy Operacyjne, Zintegrowane Inwestycje Terytorialne; 5. Bipolarny rozwój Łodzi i Warszawy. Koszty i korzyści, potencjalne obszary współdziałania, bariery rozwoju; 6. Przyszłość i wyzwania w polityce regionalnej Polski w kontekście nowych uwarunkowań i wyzwań (m.in. problemy demograficzne, problemy ekologiczne, problemy rynku pracy, problemy transportowe). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. G. Gorzelak, M. Smętkowski, Rozwój regionalny, polityka regionalna, Uniwersytet Warszawski, 2019, file:///C:/Users/user/Downloads/raport-forrozwoj-regionalny-polityka-regionalna.pdf 2. P. Churski, R. Perdała, B. Konecka-Szydłowska, T. Herodowicz, Redefinicja czynników rozwoju regionalnego w świetle megatrendów społeczno-gospodarczych, Studia Lokalne i regionalne, Nr 3(73)/2018 3. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2007. 4. N. Derlukiewicz, S. Korenik, K. Miszczak, Gospodarka i polityka regionalna. Tendencje, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015, s. 205-227. 5. G. Lux, G. Hovarth (eds.) The Routledge handbook to regional development in Central and Eastern Europe (BUŁ sygn. 1277440) 6. Dokumenty strategiczne i akty prawne: - Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030. Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony, wrzesień 2019r., https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/krajowa-strategia-rozwoju-regionalnego - Programy Operacyjne 2014-2020; - Strategia Rozwoju Województwa Łódzkiego; - Regionalna Strategia Innowacji Województwa Łódzkiego RSI LORIS 2030; - Regionalny Program Operacyjny Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020; - Strategia Rozwoju Makroregionu Centralnego; - Szósty raport na temat spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, 2014 r.; - Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. - Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa; - Ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie z dnia 23.01.2009r. Literatura uzupełniając: 1. D. Stawasz, Ekonomiczno-organizacyjne uwarunkowania rozwoju regionu - teoria i praktyka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2004. 2. P. Churski, Czynniki rozwoju regionalnego w świetle koncepcji teoretycznych, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, 2008; www.staff.amu.edu.pl/.../CZYNNIKI%20ROZWOJU%20REGIONALNEGO%20.pdf (tekst do samodzielnego studiowania). 3. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnych, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015. 5. Dane Bank Danych Regionalnych GUS; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN CK
WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Michalak | |
Prowadzący grup: | Paweł Matysiak, Magdalena Michalak, Aleksandra Nowakowska, Ewa Paturalska-Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT CK
CK
ŚR CK
CK
CK
CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Paweł Matysiak, Magdalena Michalak, Aleksandra Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CK
CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Nowakowska, Beata Wieteska-Rosiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.