Planowanie rozwoju miast
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GPUM1C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Planowanie rozwoju miast |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza z zakresu geografii ekonomicznej, historii architektury i urbanistyki (układy przestrzenne, style), polityki rozwoju lokalnego (w tym instrumentów) |
Skrócony opis: |
Główna osią programu jest miasto- jego istota, współczesne uwarunkowania i determinanty rozwoju. Celem prowadzonych zajęć jest zdobycie wiedzy o planowaniu rozwoju miasta i dostępnych instrumentach, a także zdobycie umiejętności identyfikacji uwarunkowań rozwoju miasta i determinant planowania rozwoju miasta. Celem zajęć jest także zrozumienie i zdobycie umiejętności identyfikacji związków pomiędzy uwarunkowaniami przyrodniczymi, społecznymi i gospodarczymi powstawania i rozwoju miast, a kierunkami ich rozwoju. Ważnym aspektem zajęć jest prawidłowa interpretacja procesów zachodzących we współczesnych miastach oraz krytyczna ocena procesów zachodzących w mieście oraz działań podejmowanych przez podmioty/instytucje/obywateli. |
Efekty uczenia się: |
student PEK 1 - definiuje i pogłębia podstawowe pojęcia dotyczące miast i ich rozwoju [06GP-A2_W01, 06GP-A2_W02], PEK 2 - wskazuje i charakteryzuje poszczególne elementy struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta ( ze szczególnym uwzględnieniem przyrodniczych i technicznych) pogłębia wiedzę w powyższym zakresie [06GP-A2_W01, 06GP-A2_W02,06GP-A2_W03 06GP-A2_W04; 06GP-A2_W05], PEK 3 - identyfikuje i prezentuje wieloaspektowe uwarunkowania rozwoju oraz determinanty i kierunki rozwoju miasta [06GP-A2_W03, 06GP-A2_W04, 06GP-A2_W05] oraz analizuje współczesne uwarunkowania rozwoju miasta [06GP-A2_U04,06GP-A2_U05, 06GP-A2_U06]; PEK 4 - zna i identyfikuje podmioty polityki rozwoju miast i przedstawia instrumentarium polityki [06GP-A2_W03, 06GP-A2_W04, 06GP-A2_W05]; PEK 5 - interpretuje zjawiska i procesy zachodzące we współczesnych miastach i ich otoczeniu oraz formułuje wnioski i rekomendacje służące wytyczeniu kierunków rozwoju miasta [06GP-A2_U05, 06GP-A2_U06]; PEK 6 - wskazuje wielopłaszczyznowe zależności między procesami społecznymi, przyrodniczymi i gospodarczymi zachodzącymi w mieście i jego otoczeniu oraz ich konsekwencje, proponuje optymalne narzędzia i metody stymulowania pozytywnych przemian rozwoju miast, wskazuje możliwe działania, rozwiązania problemów, wdrożenia i projekty w środowisku miejskim [06GP-A2_U04, 06GP-A2_U05, 06GP-A2_U06]. PEK 7 - rozumie potrzebę kształtowania zrównoważonego rozwoju miasta, cechuje się wysoką świadomością ekologiczną i jest wrażliwy na relacje w systemie: człowiek-gospodarka-środowisko [06GP-A2_K02, 06GP-A2_K04, 06GP-A2_K05] PEK 8 - samodzielnie uzupełnia wiedzę i doskonali dotychczasowe umiejętności [06GP-A2_K01,06GP-A2_K05] PEK 9 - potrafi organizować i koordynować pracę własną oraz w grupie nad określonym problemem badawczym [06GP-A2_K03] PEK 10 - cechuje się świadomą i aktywną postawą w społeczności lokalnej [06GP-A2_K04]. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CK
CZ PT W
W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rzeńca | |
Prowadzący grup: | Ewa Boryczka, Agnieszka Rzeńca | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | wykład 3: 15 pracy bieżącej (przygotowanie do dyskusji – studia przypadku) 30 przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie do egzaminu i weryfikacji wymagań wstępnych) ćwiczenia konwersatoryjne 3: 30 godz. pracy bieżącej: przygotowanie do prezentacji – studia przypadku- zbieranie materiałów, przygotowanie do dyskusji; 45 godz. przygotowania do zaliczenia: opracowanie i przygotowanie prezentacji-studium przypadku, przygotowanie do kolokwium w tym samodzielne studiowanie materiałów źródłowych w języku obcym , przygotowanie do „sądu obywatelskiego”. |
|
Metody dydaktyczne: | zajęcia mające charakter interaktywny, praca indywidualna (karty pracy), dyskusja kierowana, burza mózgu, „sąd obywatelski”, dyskusja moderowana, studium przypadku (prezentacja praca w grupach), wykład. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | weryfikacja wymagań wstępnych poprzez dyskusje na zajęciach (5%) PEK 1, PEK 2, egzamin pisemny (25%) PEK 3, PEK 4, PEK 5, PEK 7 pisemne kolokwium (25%) PEK 3, PEK 4, PEK 5, PEK 8 znajomość materiału zweryfikowana poprzez karty pracy i zadania (10%), PEK 5, PEK 6, PEK 8, PEK 7 aktywny udział na zajęciach (20%) PEK 3, PEK 4, PEK 7, PEK 8, PEK 9, PEK 10 prezentacja (studium przypadku, praca w grupach) (15%) PEK 2,PEK 6, PEK 8, PEK 9, PEK 10 ocenę z przedmiotu stanowi w 40% ocena z wykładu i w 60% ocena z ćwiczeń. |
|
Treści kształcenia: | wykład: 1.Miasto - istota, uwarunkowania i determinanty rozwoju. Przemiany struktur funkcjonalno-przestrzennych miast. Miasto jako ekosystem. 2. Ewolucja miasta 3. Współczesne wyzwania dla planowania rozwoju miast; Problemy rozwoju miast – identyfikacja, ocena i hierarchizacja głównych problemów rozwoju miast. 4. Polityka miejska - nowy slogan czy rzeczywiste działania? 5. Podmioty i instrumenty planowania rozwoju miast. Rola „wydarzeń” w życiu miasta 7.Smart city – nowa idea – szanse i zagrożenia? 8. Miasto - aglomeracja - metropolia - obszar metropolitalny - region. Struktura i sieci powiązań. Ćwiczenia: 1. Miasto - „Dla kogo?” 2. Podmioty planowania rozwoju miast i rola liderów w nowym modelu zarządzania rozwojem miast. „Kto rządzi miastem?” 3. Miasto w działaniu – relacje społeczeństwa, polityki i działania rynku. 4. Miasto pełne życia, bezpieczne, zrównoważone i zdrowe. Utopia czy rzeczywistość? 5. Powiązania i konflikty między różnymi działalnościami człowieka. Dylematy w planowaniu rozwoju miast: Gromadzić, czy rozpraszać? Otwierać czy zamykać? Segregować czy integrować? 6. Analiza koncepcji rozwoju miast i ich wpływu na kondycję i funkcjonowanie dzisiejszych miast. Miasto idealne – rzeczywistość czy fikcja? |
|
Literatura: |
1. Nowakowska A. (red.) Ekomiasto# Gospodarka, Przygodzki Z. Ekomiasto#Zarządzanie, Nowakowska A., Przygodzki Z., Rzeńca A (red.) Ekomiasto#Społeczenstwo, Wydawnistwo UŁ, Łódź 2016, wolny dostęp 2. Korzeniak G. (red.), Zintegrowane planowanie rozwoju miast, Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2011, 3. Słodczyk J., Historia planowania i budowy miast, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012 4.Maik W., Podstawy Teoretyczno-metodologiczne studiów geograficzno-miejskich, Bydgoszcz 2012; (szczególnie s.53-83) 5. Parysek J. J., Miasta polskie na przełomie XX i XXI wieku. Rozwój i przekształcenia strukturalne, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2005 6.Gehl J., Życie między budynkami, Wyd. RAM, Kraków 2009 7. Gehl J., Miasta dla ludzi (Cities for people), Wyd. RAM, Kraków 2014 8.Filar P., Kubicki P., Miasto w działaniu. Zrównoważony rozwój z perspektywy oddolnej. Instytut Obywatelski, Warszawa 2012 9.Swianiewicz P., Klimska U., Mielczarek A., Nierówne koalicje – liderzy miejscy w poszukiwaniu nowego modelu zarządzania rozwojem, Wyd. Scholar, Warszawa 2004 cykl wykładów w jęz. angielskim 1. Jan Gehl, “Cities for people”, https://www.youtube.com/watch?v=WV0drllbUxY&index=53&list=PL4fYEOM3UVP47_Q1OZWzlKZVTFMyTdzkN 2. Enrique Peñalosa, "Planning Cities for People: An International Perspective" https://www.youtube.com/watch?v=W03qBlwtRJI&index=46&list=PL4fYEOM3UVP47_Q1OZWzlKZVTFMyTdzkN 3. Jeff Speck, “The Walkable City – Lessons from the U.S.” https://www.youtube.com/watch?v=PoFO5Rt9cPM&index=35&list=PL4fYEOM3UVP47_Q1OZWzlKZVTFMyTdzkN 4. Charles Montgomery, “Happy City” https://www.youtube.com/watch?v=L_LFHfjg5gM&index=62&list=PL4fYEOM3UVP47_Q1OZWzlKZVTFMyTdzkN 5. Amanda Burden, “How public spaces make cities work”, https://www.youtube.com/watch?v=j7fRIGphgtk&index=2&list=PL4fYEOM3UVP47_Q1OZWzlKZVTFMyTdzkN Literatura uzupełniająca: 1. Montgomery Ch., Miasto szczęśliwe, Wyd. Wysoki zamek, Kraków 2015 2. Słodczyk J., Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Uniwersytet Opolski, Opole 2003. 3. Regulski J., Planowanie miast, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1982. 4. Gutowski B., Filozofia miasta. Miasto jako projekt utopijny. Warszawa 2006 5. Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, 6. Nowa Karta Ateńska (2003), 7. Jędraszko A., Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce – drogi i bezdroża regulacji ustawowych, http://www.upa-collective.art.pl/publikacje/jedraszko_all-okl.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.