Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania regionem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GPYC5B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania regionem |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu podstaw ekonomiki miasta oraz funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studenta z determinantami i możliwościami (narzędziami) kreowania przyjaznej i efektywnej administracji w regionie odpowiadającej rosnącym oczekiwaniom mieszkańców oraz wskazanie najnowszych instrumentów zarządzania procesami społeczno-gospodarczymi w mieście i regionie |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: PEK1. W wyniku przeprowadzonych zajęć student wyposażony zostaje w podstawową wiedzę z zakresu technik, metod i narzędzi zarządzania miastem i regionem, poznaje relacje między samorządem i gospodarką oraz powiązania i uwarunkowania dotyczące inżynierii miejskiej (06GP-A1_W01) PEK2. Student uzyskuje podstawową wiedzę objaśniającą mechanizmy i determinanty procesów ekonomicznych i społecznych w kreowaniu polityki rozowju (06GP-A1_W03) PEK3. Student rozumie rozumie procesy rozwoju i gospodarowania w przestrzeni w kontekście współczesnych teorii zarządzania w sektorze publicznym (NPM i Governence) (06GP-A1_W04) 2. Umiejętności: PEK4. Student wykorzystując wiedzę potrafi pozyskiwać dane do analizowania podstawowych procesów i zjawisk społecznych (06GP-A1_U01) PEK5. Student potrafi wybrać i zastosować podstawowe metody i narzędzia opisu i interpretacji zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych oraz przewidywać kierunki zmian i tendencje. (06GP-A1_U03) PEK6. Student na podstawowym poziomie potrafi kształtować środowisko przestrzenne i zachowania gospodarcze ludzi zgodnie z ich potrzebami, możliwościami technicznymi z zachowaniem zasad rozwoju zrównoważonego (06GP-A1_U04) PEK7. Student posiada umiejętność przygotowywania prac pisemnych oraz wystąpień w języku polskim (06GP-A1_U06) 3. Postawy / Kompetencje: PEK8. Student nabywa świadomości dotyczącej potrzeb uczenia się i pogłębianie wiedzy i kompetencji przez całe życie (06GP-A1_K01) PEK9. Student wykazuje się otwartością, kreatywnością i przedsiębiorczością w inicjowaniu propozycji i sposobów rozwiązywania problemów w zakresie zarządzania miastem i regionem (06GP-A1_K02) PEK10. Student potrafi działać zarówno w małym jak i większym zespole, przyjmując różne role (06GP-A1_K03) PEK11. W trakcie zajęć kształtowana będzie również wśród studentów postawa etycznego postępowania w interesie społeczności lokalnych. (06GP-A1_K05) PEK12. Student potrafi trafnie określać priorytety i dopasowywać nowoczesne narzędzia i rozwiązania służące realizacji określonego celu i zadania (06GP-A1_K06) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Przygodzki | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Przygodzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 2.: Zajęcia w sali w wymiarze 15 godzin, ponadto Student zobowiązany jest poświęcić 30 godzin realizując studia literaturowe, aby gruntownie przygotować się do egzaminu pisemnego. W szczególności zobowiązany jest studiować literaturę obowiązkową we wskazanym zakresie. Ćwiczenia 1.: Zajęcia w sali w wymiarze 15 godzin, ponadto podczas ćwiczeń praca bieżąca studenta dotycząca przygotowania się do dyskusji i rozwiązywania problemów podczas zajęć określona jest na poziomie 15 godzin. Konieczne jest także, aby student przygotował materiały będące podstawą do oceny z aktywności na zajęciach i udziału w dyskusji. Student przygotowując się do zajęć i dyskusji poświęca dodatkowo łącznie 15 godzin na przygotowanie się do zaliczenia w postaci opracowania niezbędnych notatek, sprawozdań i materiałów potwierdzających jego wiedzę i przygotowanie do zajęć. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy Ćwiczenia:prowadzone w formule interaktywnej, jako efektywnej formie kształtowania wiedzy i umiejętności, polegającej na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, inscenizacji sytuacyjnej, oparta na treściach wykładu i podręczniku. Wykorzystywane podczas zajęć metody dydaktyczne: dyskusja, dyskusja seminaryjna, metody analizy portfelowej, drzewo celów, drama, opowiadanie, opis, metody sytuacyjne, giełda pomysłów, metoda projektu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: kończy się zaliczeniem pisemnym w formie egzaminu (5 pytań otwartych w formie pisemnej). Wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę na zajęciach (określonej w spisie literatury obowiązkowej). Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK5, PEK6, PEK8, PEK9, PEK11, PEK12. Ćwiczenia: Ocenie podlega praca własna studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów, przygotowanie się do dyskusji).Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK4, PEK5, PEK6, PEK7, PEK8, PEK9, PEK10, PEK11, PEK12. Ocena ogólna z przedmiotu: 50% ocena z wykładów/ 50% ocena z ćwiczeń |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Cechy nowoczesnych modeli zarządzania w sektorze publicznym - specyfika zarządzania w sferze publicznej. Narzędzia zintegrowanego zarządzania na poziomie strategicznym (TCM, zarządzanie metropolią, foresight) 2. Narzędzia korygujące sprawność działania struktur organizacyjnych (Reeingeniering, Outsourcing) 3. Narzędzia korygujące sprawność działania struktur organizacyjnych. Wybrane narzędzia zmiany struktur i systemów sektora publicznego – Komputerowe zintegrowane systemy zarządzania i egovernment– część II 4. Narzędzia wsparcia efektywności zarządzania (Benchmarking) – część I 5. Narzędzia wsparcia efektywności zarządzania - Narzędzia kontrolne: audyt, controling, kontrola wewnętrzna, kontrola zarządcza, Wieloletnia prognoza finansowa, budżety zadaniowe, zarządzanie projektowe) – część II 6. Narzędzia zintegrowanego zarządzania jakością 7. Narzędzia wspierające kreowanie innowacji miejskich Ćwiczenia: 1. Cechy nowoczesnych modeli zarządzania w sektorze publicznym - specyfika projektowania narzędzi zarządzania strategicznego. 2. Modele wdrażania nowych narzędzi zarządzania w sferze publicznej z elementami diagnozowania. 3. Sposoby planowania i operacjonalizacji narzędzi i metod działania. 4. Komunikacja społeczna i negocjacje jako sposoby wspierania efektywności procesów planowania i identyfikacja wyzwań wdrożeniowych. 5. Dobre praktyki narzędzi wsparcia efektywności zarządzania - zakres i możliwości oraz problemy wykorzystania narzędzia w sektorze publicznym (przykład benchmarkingu) 6. Sposoby mierzenia, wartościowania i wskaźnikowa potencjalnych obszarów poddawanym zmianom w instytucjach sfery publicznej. 7. Krytyczne obszary wdrażania narzędzi wsparcia efektywności zarządzania: szacowanie ryzyka, plan i harmonogram działań. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Ekomiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, ss. 61-166 2. Ekomiasto#Społeczeństwo, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, ss. 115-204 3. K. Opolski, P. Modzelewski, Zarządzanie jakością w usługach publicznych, Wydawnictwo Cedewu, Warszawa 2008 (wyd. II) 4. Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, pod red. A. Zalewskiego, SGH w Warszawie 2005, ss. 11-71 Uzupełniająca: 1. B. Ziębicki, Benchmarking w doskonaleniu organizacji usług użyteczności publicznej, A E w Krakowie, Monografie prace doktorskie nr 6, Kraków 2007 2. Town centre management models: A European perspective Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/222906908 3. M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej, Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Przygodzki | |
Prowadzący grup: | Paweł Matysiak, Zbigniew Przygodzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 2.: Zajęcia w sali w wymiarze 15 godzin, ponadto Student zobowiązany jest poświęcić 30 godzin realizując studia literaturowe, aby gruntownie przygotować się do egzaminu pisemnego. W szczególności zobowiązany jest studiować literaturę obowiązkową we wskazanym zakresie. Ćwiczenia 1.: Zajęcia w sali w wymiarze 15 godzin, ponadto podczas ćwiczeń praca bieżąca studenta dotycząca przygotowania się do dyskusji i rozwiązywania problemów podczas zajęć określona jest na poziomie 15 godzin. Konieczne jest także, aby student przygotował materiały będące podstawą do oceny z aktywności na zajęciach i udziału w dyskusji. Student przygotowując się do zajęć i dyskusji poświęca dodatkowo łącznie 15 godzin na przygotowanie się do zaliczenia w postaci opracowania niezbędnych notatek, sprawozdań i materiałów potwierdzających jego wiedzę i przygotowanie do zajęć. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy Ćwiczenia:prowadzone w formule interaktywnej, jako efektywnej formie kształtowania wiedzy i umiejętności, polegającej na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, inscenizacji sytuacyjnej, oparta na treściach wykładu i podręczniku. Wykorzystywane podczas zajęć metody dydaktyczne: dyskusja, dyskusja seminaryjna, metody analizy portfelowej, drzewo celów, drama, opowiadanie, opis, metody sytuacyjne, giełda pomysłów, metoda projektu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: kończy się zaliczeniem pisemnym w formie egzaminu (5 pytań otwartych w formie pisemnej). Wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę na zajęciach (określonej w spisie literatury obowiązkowej). Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK5, PEK6, PEK8, PEK9, PEK11, PEK12. Ćwiczenia: Ocenie podlega praca własna studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów, przygotowanie się do dyskusji).Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK4, PEK5, PEK6, PEK7, PEK8, PEK9, PEK10, PEK11, PEK12. Ocena ogólna z przedmiotu: 50% ocena z wykładów/ 50% ocena z ćwiczeń |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Cechy nowoczesnych modeli zarządzania w sektorze publicznym - specyfika zarządzania w sferze publicznej. Narzędzia zintegrowanego zarządzania na poziomie strategicznym (TCM, zarządzanie metropolią, foresight) 2. Narzędzia korygujące sprawność działania struktur organizacyjnych (Reeingeniering, Outsourcing) 3. Narzędzia korygujące sprawność działania struktur organizacyjnych. Wybrane narzędzia zmiany struktur i systemów sektora publicznego – Komputerowe zintegrowane systemy zarządzania i egovernment– część II 4. Narzędzia wsparcia efektywności zarządzania (Benchmarking) – część I 5. Narzędzia wsparcia efektywności zarządzania - Narzędzia kontrolne: audyt, controling, kontrola wewnętrzna, kontrola zarządcza, Wieloletnia prognoza finansowa, budżety zadaniowe, zarządzanie projektowe) – część II 6. Narzędzia zintegrowanego zarządzania jakością 7. Narzędzia wspierające kreowanie innowacji miejskich Ćwiczenia: 1. Cechy nowoczesnych modeli zarządzania w sektorze publicznym - specyfika projektowania narzędzi zarządzania strategicznego. 2. Modele wdrażania nowych narzędzi zarządzania w sferze publicznej z elementami diagnozowania. 3. Sposoby planowania i operacjonalizacji narzędzi i metod działania. 4. Komunikacja społeczna i negocjacje jako sposoby wspierania efektywności procesów planowania i identyfikacja wyzwań wdrożeniowych. 5. Dobre praktyki narzędzi wsparcia efektywności zarządzania - zakres i możliwości oraz problemy wykorzystania narzędzia w sektorze publicznym (przykład benchmarkingu) 6. Sposoby mierzenia, wartościowania i wskaźnikowa potencjalnych obszarów poddawanym zmianom w instytucjach sfery publicznej. 7. Krytyczne obszary wdrażania narzędzi wsparcia efektywności zarządzania: szacowanie ryzyka, plan i harmonogram działań. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Ekomiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, ss. 61-166 2. Ekomiasto#Społeczeństwo, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, ss. 115-204 3. K. Opolski, P. Modzelewski, Zarządzanie jakością w usługach publicznych, Wydawnictwo Cedewu, Warszawa 2008 (wyd. II) 4. Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, pod red. A. Zalewskiego, SGH w Warszawie 2005, ss. 11-71 Uzupełniająca: 1. B. Ziębicki, Benchmarking w doskonaleniu organizacji usług użyteczności publicznej, A E w Krakowie, Monografie prace doktorskie nr 6, Kraków 2007 2. Town centre management models: A European perspective Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/222906908 3. M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej, Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
C
W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Przygodzki | |
Prowadzący grup: | Paweł Matysiak, Zbigniew Przygodzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 2.: Zajęcia w sali w wymiarze 15 godzin, ponadto Student zobowiązany jest poświęcić 30 godzin realizując studia literaturowe, aby gruntownie przygotować się do egzaminu pisemnego. W szczególności zobowiązany jest studiować literaturę obowiązkową we wskazanym zakresie. Ćwiczenia 1.: Zajęcia w sali w wymiarze 15 godzin, ponadto podczas ćwiczeń praca bieżąca studenta dotycząca przygotowania się do dyskusji i rozwiązywania problemów podczas zajęć określona jest na poziomie 15 godzin. Konieczne jest także, aby student przygotował materiały będące podstawą do oceny z aktywności na zajęciach i udziału w dyskusji. Student przygotowując się do zajęć i dyskusji poświęca dodatkowo łącznie 15 godzin na przygotowanie się do zaliczenia w postaci opracowania niezbędnych notatek, sprawozdań i materiałów potwierdzających jego wiedzę i przygotowanie do zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy Ćwiczenia:prowadzone w formule interaktywnej, jako efektywnej formie kształtowania wiedzy i umiejętności, polegającej na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, inscenizacji sytuacyjnej, oparta na treściach wykładu i podręczniku. Wykorzystywane podczas zajęć metody dydaktyczne: dyskusja, dyskusja seminaryjna, metody analizy portfelowej, drzewo celów, drama, opowiadanie, opis, metody sytuacyjne, giełda pomysłów, metoda projektu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: kończy się zaliczeniem pisemnym w formie egzaminu (5 pytań otwartych w formie pisemnej). Wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę na zajęciach (określonej w spisie literatury obowiązkowej). Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK5, PEK6, PEK8, PEK9, PEK11, PEK12. Ćwiczenia: Ocenie podlega praca własna studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów, przygotowanie się do dyskusji).Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK4, PEK5, PEK6, PEK7, PEK8, PEK9, PEK10, PEK11, PEK12. Ocena ogólna z przedmiotu: 50% ocena z wykładów/ 50% ocena z ćwiczeń |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Cechy nowoczesnych modeli zarządzania w sektorze publicznym - specyfika zarządzania w sferze publicznej. Narzędzia zintegrowanego zarządzania na poziomie strategicznym (TCM, zarządzanie metropolią, foresight) 2. Narzędzia korygujące sprawność działania struktur organizacyjnych (Reeingeniering, Outsourcing) 3. Narzędzia korygujące sprawność działania struktur organizacyjnych. Wybrane narzędzia zmiany struktur i systemów sektora publicznego – Komputerowe zintegrowane systemy zarządzania i egovernment– część II 4. Narzędzia wsparcia efektywności zarządzania (Benchmarking) – część I 5. Narzędzia wsparcia efektywności zarządzania - Narzędzia kontrolne: audyt, controling, kontrola wewnętrzna, kontrola zarządcza, Wieloletnia prognoza finansowa, budżety zadaniowe, zarządzanie projektowe) – część II 6. Narzędzia zintegrowanego zarządzania jakością 7. Narzędzia wspierające kreowanie innowacji miejskich Ćwiczenia: 1. Cechy nowoczesnych modeli zarządzania w sektorze publicznym - specyfika projektowania narzędzi zarządzania strategicznego. 2. Modele wdrażania nowych narzędzi zarządzania w sferze publicznej z elementami diagnozowania. 3. Sposoby planowania i operacjonalizacji narzędzi i metod działania. 4. Komunikacja społeczna i negocjacje jako sposoby wspierania efektywności procesów planowania i identyfikacja wyzwań wdrożeniowych. 5. Dobre praktyki narzędzi wsparcia efektywności zarządzania - zakres i możliwości oraz problemy wykorzystania narzędzia w sektorze publicznym (przykład benchmarkingu) 6. Sposoby mierzenia, wartościowania i wskaźnikowa potencjalnych obszarów poddawanym zmianom w instytucjach sfery publicznej. 7. Krytyczne obszary wdrażania narzędzi wsparcia efektywności zarządzania: szacowanie ryzyka, plan i harmonogram działań. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Ekomiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, ss. 61-166 2. Ekomiasto#Społeczeństwo, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, ss. 115-204 3. K. Opolski, P. Modzelewski, Zarządzanie jakością w usługach publicznych, Wydawnictwo Cedewu, Warszawa 2008 (wyd. II) 4. Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, pod red. A. Zalewskiego, SGH w Warszawie 2005, ss. 11-71 Uzupełniająca: 1. B. Ziębicki, Benchmarking w doskonaleniu organizacji usług użyteczności publicznej, A E w Krakowie, Monografie prace doktorskie nr 6, Kraków 2007 2. Town centre management models: A European perspective Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/222906908 3. M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej, Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Przygodzki | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Przygodzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 2.: Zajęcia w sali w wymiarze 15 godzin, ponadto Student zobowiązany jest poświęcić 30 godzin realizując studia literaturowe, aby gruntownie przygotować się do egzaminu pisemnego. W szczególności zobowiązany jest studiować literaturę obowiązkową we wskazanym zakresie. Ćwiczenia 1.: Zajęcia w sali w wymiarze 15 godzin, ponadto podczas ćwiczeń praca bieżąca studenta dotycząca przygotowania się do dyskusji i rozwiązywania problemów podczas zajęć określona jest na poziomie 15 godzin. Konieczne jest także, aby student przygotował materiały będące podstawą do oceny z aktywności na zajęciach i udziału w dyskusji. Student przygotowując się do zajęć i dyskusji poświęca dodatkowo łącznie 15 godzin na przygotowanie się do zaliczenia w postaci opracowania niezbędnych notatek, sprawozdań i materiałów potwierdzających jego wiedzę i przygotowanie do zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy Ćwiczenia:prowadzone w formule interaktywnej, jako efektywnej formie kształtowania wiedzy i umiejętności, polegającej na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, inscenizacji sytuacyjnej, oparta na treściach wykładu i podręczniku. Wykorzystywane podczas zajęć metody dydaktyczne: dyskusja, dyskusja seminaryjna, metody analizy portfelowej, drzewo celów, drama, opowiadanie, opis, metody sytuacyjne, giełda pomysłów, metoda projektu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: kończy się zaliczeniem pisemnym w formie egzaminu (5 pytań otwartych w formie pisemnej). Wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę na zajęciach (określonej w spisie literatury obowiązkowej). Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK5, PEK6, PEK8, PEK9, PEK11, PEK12. Ćwiczenia: Ocenie podlega praca własna studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów, przygotowanie się do dyskusji).Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK4, PEK5, PEK6, PEK7, PEK8, PEK9, PEK10, PEK11, PEK12. Ocena ogólna z przedmiotu: 50% ocena z wykładów/ 50% ocena z ćwiczeń |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Cechy nowoczesnych modeli zarządzania w sektorze publicznym - specyfika zarządzania w sferze publicznej. Narzędzia zintegrowanego zarządzania na poziomie strategicznym (TCM, zarządzanie metropolią, foresight) 2. Narzędzia korygujące sprawność działania struktur organizacyjnych (Reeingeniering, Outsourcing) 3. Narzędzia korygujące sprawność działania struktur organizacyjnych. Wybrane narzędzia zmiany struktur i systemów sektora publicznego – Komputerowe zintegrowane systemy zarządzania i egovernment– część II 4. Narzędzia wsparcia efektywności zarządzania (Benchmarking) – część I 5. Narzędzia wsparcia efektywności zarządzania - Narzędzia kontrolne: audyt, controling, kontrola wewnętrzna, kontrola zarządcza, Wieloletnia prognoza finansowa, budżety zadaniowe, zarządzanie projektowe) – część II 6. Narzędzia zintegrowanego zarządzania jakością 7. Narzędzia wspierające kreowanie innowacji miejskich Ćwiczenia: 1. Cechy nowoczesnych modeli zarządzania w sektorze publicznym - specyfika projektowania narzędzi zarządzania strategicznego. 2. Modele wdrażania nowych narzędzi zarządzania w sferze publicznej z elementami diagnozowania. 3. Sposoby planowania i operacjonalizacji narzędzi i metod działania. 4. Komunikacja społeczna i negocjacje jako sposoby wspierania efektywności procesów planowania i identyfikacja wyzwań wdrożeniowych. 5. Dobre praktyki narzędzi wsparcia efektywności zarządzania - zakres i możliwości oraz problemy wykorzystania narzędzia w sektorze publicznym (przykład benchmarkingu) 6. Sposoby mierzenia, wartościowania i wskaźnikowa potencjalnych obszarów poddawanym zmianom w instytucjach sfery publicznej. 7. Krytyczne obszary wdrażania narzędzi wsparcia efektywności zarządzania: szacowanie ryzyka, plan i harmonogram działań. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Ekomiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, ss. 61-166 2. Ekomiasto#Społeczeństwo, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, ss. 115-204 3. K. Opolski, P. Modzelewski, Zarządzanie jakością w usługach publicznych, Wydawnictwo Cedewu, Warszawa 2008 (wyd. II) 4. Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, pod red. A. Zalewskiego, SGH w Warszawie 2005, ss. 11-71 Uzupełniająca: 1. B. Ziębicki, Benchmarking w doskonaleniu organizacji usług użyteczności publicznej, A E w Krakowie, Monografie prace doktorskie nr 6, Kraków 2007 2. Town centre management models: A European perspective Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/222906908 3. M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej, Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT C
W
ŚR CZ C
PT C
W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Przygodzki | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Przygodzki, Jakub Zasina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 2.: Zajęcia w sali w wymiarze 15 godzin, ponadto Student zobowiązany jest poświęcić 30 godzin realizując studia literaturowe, aby gruntownie przygotować się do egzaminu pisemnego. W szczególności zobowiązany jest studiować literaturę obowiązkową we wskazanym zakresie. Ćwiczenia 1.: Zajęcia w sali w wymiarze 15 godzin, ponadto podczas ćwiczeń praca bieżąca studenta dotycząca przygotowania się do dyskusji i rozwiązywania problemów podczas zajęć określona jest na poziomie 15 godzin. Konieczne jest także, aby student przygotował materiały będące podstawą do oceny z aktywności na zajęciach i udziału w dyskusji. Student przygotowując się do zajęć i dyskusji poświęca dodatkowo łącznie 15 godzin na przygotowanie się do zaliczenia w postaci opracowania niezbędnych notatek, sprawozdań i materiałów potwierdzających jego wiedzę i przygotowanie do zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy Ćwiczenia:prowadzone w formule interaktywnej, jako efektywnej formie kształtowania wiedzy i umiejętności, polegającej na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, inscenizacji sytuacyjnej, oparta na treściach wykładu i podręczniku. Wykorzystywane podczas zajęć metody dydaktyczne: dyskusja, dyskusja seminaryjna, metody analizy portfelowej, drzewo celów, drama, opowiadanie, opis, metody sytuacyjne, giełda pomysłów, metoda projektu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: kończy się zaliczeniem pisemnym w formie egzaminu (5 pytań otwartych w formie pisemnej). Wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę na zajęciach (określonej w spisie literatury obowiązkowej). Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK5, PEK6, PEK8, PEK9, PEK11, PEK12. Ćwiczenia: Ocenie podlega praca własna studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów, przygotowanie się do dyskusji).Weryfikacja efektów kształcenia: PEK1, PEK2, PEK3, PEK4, PEK5, PEK6, PEK7, PEK8, PEK9, PEK10, PEK11, PEK12. Ocena ogólna z przedmiotu: 50% ocena z wykładów/ 50% ocena z ćwiczeń |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Cechy nowoczesnych modeli zarządzania w sektorze publicznym - specyfika zarządzania w sferze publicznej. Narzędzia zintegrowanego zarządzania na poziomie strategicznym (TCM, zarządzanie metropolią, foresight) 2. Narzędzia korygujące sprawność działania struktur organizacyjnych (Reeingeniering, Outsourcing) 3. Narzędzia korygujące sprawność działania struktur organizacyjnych. Wybrane narzędzia zmiany struktur i systemów sektora publicznego – Komputerowe zintegrowane systemy zarządzania i egovernment– część II 4. Narzędzia wsparcia efektywności zarządzania (Benchmarking) – część I 5. Narzędzia wsparcia efektywności zarządzania - Narzędzia kontrolne: audyt, controling, kontrola wewnętrzna, kontrola zarządcza, Wieloletnia prognoza finansowa, budżety zadaniowe, zarządzanie projektowe) – część II 6. Narzędzia zintegrowanego zarządzania jakością 7. Narzędzia wspierające kreowanie innowacji miejskich Ćwiczenia: 1. Cechy nowoczesnych modeli zarządzania w sektorze publicznym - specyfika projektowania narzędzi zarządzania strategicznego. 2. Modele wdrażania nowych narzędzi zarządzania w sferze publicznej z elementami diagnozowania. 3. Sposoby planowania i operacjonalizacji narzędzi i metod działania. 4. Komunikacja społeczna i negocjacje jako sposoby wspierania efektywności procesów planowania i identyfikacja wyzwań wdrożeniowych. 5. Dobre praktyki narzędzi wsparcia efektywności zarządzania - zakres i możliwości oraz problemy wykorzystania narzędzia w sektorze publicznym (przykład benchmarkingu) 6. Sposoby mierzenia, wartościowania i wskaźnikowa potencjalnych obszarów poddawanym zmianom w instytucjach sfery publicznej. 7. Krytyczne obszary wdrażania narzędzi wsparcia efektywności zarządzania: szacowanie ryzyka, plan i harmonogram działań. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Ekomiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, ss. 61-166 2. Ekomiasto#Społeczeństwo, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, ss. 115-204 3. K. Opolski, P. Modzelewski, Zarządzanie jakością w usługach publicznych, Wydawnictwo Cedewu, Warszawa 2008 (wyd. II) 4. Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, pod red. A. Zalewskiego, SGH w Warszawie 2005, ss. 11-71 Uzupełniająca: 1. B. Ziębicki, Benchmarking w doskonaleniu organizacji usług użyteczności publicznej, A E w Krakowie, Monografie prace doktorskie nr 6, Kraków 2007 2. Town centre management models: A European perspective Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/222906908 3. M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej, Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.