UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kapitał społeczny i społeczeństwo obywatelskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GPYK5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kapitał społeczny i społeczeństwo obywatelskie
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

zgodnie z tokiem studiów

Skrócony opis:

Celem kształcenia jest:

1. Zapoznanie studentów z koncepcjami kapitału społecznego, społeczeństwa obywatelskiego, sposobami operacjonalizacji i konkretyzacji kapitału społecznego, mechanizmami jego wzmacniania w kontekście rozwoju społeczno-gospodarczego,

2.Wzrost umiejętności studentów w zakresie krytycznej interpretacji badań na ten temat

3. Wzrost kompetencji społecznych studentów takich jak m.in. wyrażanie oceny dotyczącej specyfiki kapitału społecznego Polaków czy też wzrost ich kreatywności w zakresie proponowania mechanizmów zwiększających poziom kapitału społecznego Polaków.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. 06GPA1_W03 - Student definiuje kapitał społeczny posługując się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi.

2. 06GPA1_W03 - Student opisuje zależność między kapitałem społecznym a społeczeństwem obywatelskim.

3. 06GPA1_W03 - Student wskazuje mechanizmy wsparcia budowy kapitału społecznego i budowy społeczeństwa obywatelskiego.

4. 06GPA1_W03 - Student opisuje przykłady organizacji (w tym lokalnych) wspierających budowę kapitału społecznego i społeczeństwa obywatelskiego.

Umiejętności:

1.06GPA1_U01, 06GPA1_U05 - Student potrafi krytycznie interpretować badania dotyczące poziomu i struktury kapitału społecznego różnych zbiorowości społecznych.

2.06GPA1_U06 - Student posiada umiejętność przygotowania prezentacji w języku polskim.

3. 06GPA1_K02 - Student wykazuje się umiejętnością krytycznej oceny własnej wiedzy.

Kompetencje:

1. 06GPA1_K04 - Student posiada świadomość na temat niskiego potencjału kapitału społecznego Polaków oraz jego potencjalnego wpływu na rozwój społeczno-gospodarczy.

2. 06GPA1_K04 - Student posiada świadomość potencjalnych zależności między kapitałem społecznym a społeczeństwem obywatelskim.

3. 06GPA1_K04 - Student wyraża oceny dotyczące specyfiki kapitału społecznego Polaków.

4. 06GPA1_K04 - Student jest kreatywny w zakresie proponowania mechanizmów zwiększających poziom kapitału społecznego Polaków.

5. 06GPA1_K03 - Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kubczak
Prowadzący grup: Anna Kubczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

http://www.soc-org.edu.pl/PL/emp_Kubczak/news.php - miejsce publikacji informacji, jak odwołanie zajęć, program zajęć, terminy konsultacji etc.


Metody dydaktyczne:

ćwiczenia, prace grupowe, prezentacje, studia przypadków

Sposoby i kryteria oceniania:

znajomość literatury i aktywny udział w zajęciach,

obecność obowiązkowa (dozwolone dwie nieobecności, niezależnie od przyczyny, nadliczbowe nieobecności należy odrobić by ni wpływały na ocenę końcową),

prace domowe/projekty grupowe z prezentacją


Szczegółowe treści kształcenia:

Kapitał społeczny - klasyczne ujęcia teoretyczne (Bourdieu, Coleman, Fukuyama, Putnam)

Rekomendacje z „Samotnej gry w kręgle” R. Putnama w kontekście specyfiki koncepcji społeczeństwa obywatelskiego

Ekonomiczne uwarunkowania zjawiska kapitału spolecznego - wspólnota, współpraca, sharing economy

Pomiar kapitału społecznego - operacjonalizacja i konkretyzacja kapitału społecznego w badaniach

Kondycja kapitału społecznego i zaufanie społeczne Polaków (Diagnoza społeczna, CBOS)

Życie codzienne organizacji pozarządowych oraz budżet obywatelski jako mechanizm wzmacniania społeczeństwa obywatelskiego.

Przedsiębiorczość społeczna i przykłady spółdzielni socjalnych

Krytyka kapitału społecznego


Literatura:

Rifkin J., Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych. Internet przedmiotów. Ekonomia współdzielenia. Zmierzch kapitalizmu, Studio Emka, 2016.

Sennet R., Razem. Rytuały, zalety i zasady współpracy, Muza, 2013.

Nowak N. (red.), Jak badać społeczeństwo obywatelskie?: doświadczenia praktyków,

Putnam R., Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

Kapitały ludzkie i społeczne a konkurencyjność regionów, M. Szczepański, K. Bierwiaczonk, T. Nawrocki (red.),

Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008

Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, PWN, Warszawa 1997

Bourdieu P., J. Wacquant, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001

Coleman J., Social Capital in the Creation of Human Capital, „American Journal of Sociology” 1988, nr 94

Literatura uzupełniająca:

Miessen Markus, Koszmar partycypacji, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2013

Matysek-Imielinska M., Miasto w działaniu. Warszawska spółdzielnia mieszkaniowa – dobro wspólne w epoce nowoczesnej, Fundacja Bęc Zmiana,

My i oni. Przestrzenie wspólne/projektowanie dla wspólnoty, red. B. Świątkowska, Fundacja Bęc Zmiana, 2014

Niewidzialne miasto, red. M. Krajewski, Wyd. Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa,

Społeczeństwo obywatelskie między ideą a praktyką, Kościański A., Misztal W. (red.), IFiS PAN, Warszawa 2008

Kapitały: ludzie i instytucje. Studia i szkice socjologiczne, M. Szczepański, A. Śliz (red.), Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych w Tychach, Uniwersytet Opolski, Tychy-Opole 2006

Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015, Stowarzyszenie KLON/Jawor, Warszawa 2016.

raporty CBOS, Diagnozy społecznej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Przybysz
Prowadzący grup: Jagoda Przybysz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rzeńca
Prowadzący grup: Ewa Boryczka, Ewelina Kina-Skunka, Iwona Kukulak-Dolata, Aldona Podgórniak-Krzykacz, Agnieszka Rzeńca
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

-nieobecności (zgodnie z regulaminem studiów) maksymalnie dwie

- pozostałe nieobecności należy odrobić na indywidualnych konsultacjach z koordynatorem zajęć - zaliczenie tematu na którym student był nieobecny.

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące:

problemowe: klasyczna metoda problemowa, giełda pomysłów (burza mózgów)

ćwiczeniowo-praktyczne, w tym: ćwiczeniowe (ćwiczebna), projektowe, studium przypadku;

wykład, dyskusja moderowana, prezentacja

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z dwóch składowych:

1. Ocena z prezentacji multimedialnej

Ocena z prezentacji uwzględnia:

-wiedzę o prezentowanym zagadnieniu: 1-3 punkty

-umiejętność krytycznego prezentowania wyników badań dotyczących analizowanego zagadnienia:1-3 punkty

-kompetencje takie jak współdziałanie w grupie : 1-3 punkty

Minimalny warunek zaliczenia prezentacji: uzyskanie 3 punktów

Punktacja w ocenie prezentacji:

3-4 punkty – ocena dostateczna

5-6 punktów- ocena dostateczna+

7 punktów-ocena dobra

8 punktów-ocena dobra+

9 punktów-ocena bardzo dobra

2. aktywność na zajęciach

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Kapitał społeczny ujęcie teoretyczne (6h)

2.Kapitał społeczny w praktyce badawczej (6h)

3. Społeczeństwo obywatelskie- ujęcie teoretyczne (6h)

4. Mechanizmy wsparcia rozwoju społeczeństwa obywatelskiego (6h)

5.Przestrzenie budowania kapitału społecznego i społeczeństwa obywatelskiego (6h)


Literatura:

1.R. Putnam, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

2.P. Bourdieu, J. Wacquant, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001

3.J. Coleman, Social Capital in the Creation of Human Capital, „American Journal of Sociology” 1988, nr 94

4. Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków, J. Czapiński, T. Panek (red.), Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2015

5.Kapitały ludzkie i społeczne a konkurencyjność regionów, M. Szczepański, K. Bierwiaczonk, T. Nawrocki (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008

6.F. Fukuyama, Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław 1997

7. Czternasty W., Determinanty rozwoju spółdzielczości w różnych warunkach ekonomiczno-społecznych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.

8.Duraj J., Przesłanki powstania spółdzielni socjalnych w Polsce i zróżnicowanie przedmiotu ich działania, A C T A U N I V E R S I T A T I S L O D Z I E N S I S. OLIA OECONOMICA 272, 2012, s. 7-24

9. M. Omyła - Rudzka, Zaufanie. Raport CBOS, Nr 18/2016

10. Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015. RAPORT Z BADAŃ, Stowarzyszenie KLON/Jawor, Warszawa 2016.

11.Zajda K., 2011, Nowe formy kapitału społecznego wsi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

12. Zajda K., Sykuła Ł, Janas K., Dej M., Metody i instrumenty rozwoju lokalnego, maszynopis w druku, rozdział 2 pt.: „Jaka partycypacja?”

Literatura uzupełniająca:

1.Społeczeństwo obywatelskie między ideą a praktyką, Kościański A., Misztal W. (red.), Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2008

2.E. Wnuk-Lipiński, Socjologia życia publicznego, SCHOLAR, Warszawa 2007

3.Kapitały: ludzie i instytucje. Studia i szkice socjologiczne, M. Szczepański, A. Śliz (red.), Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych w Tychach, Uniwersytet Opolski, Tychy-Opole 2006

4.Kapitał społeczny. Partycypacja obywatelska. Rozwój lokalny, E. Psyk-Piotrowska (red.), Wydawnictwo UŁ, Łódź 2009

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6