Ekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GSAB1B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | P |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami związanymi z funkcjonowaniem podmiotów gospodarczych i gospodarek. Studenci powinni poznać społeczno-ekonomiczną rolę państwa i zrozumieć, w jaki sposób czynniki makroekonomiczne i otoczenie makroekonomiczne wpływają na poszczególne podmioty. Powinni także wiedzieć, jak wyjaśnić rzeczywistość gospodarczą i zrozumieć zmiany zachodzące w gospodarce krajowej i światowej. Zajęcia prowadzone są w formie wykładu kończącego się egzaminem i w formie ćwiczeń. Zaliczenie wykładu wymaga opanowania i zrozumienia treści przekazywanych bezpośrednio przez wykładowcę oraz przestudiowania literatury załączonej w sylabusie. Ćwiczenia są interaktywną formą kształtowania wiedzy i umiejętności polegającą na rozwiązywaniu problemów przedstawionych przez prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - Ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii ekonomii (06GP-1P_W01); - Zna w stopniu zaawansowanym determinanty rozwoju gospodarczego (06GP-1P_W02); - Rozumie rolę człowieka i grup społecznych w tworzeniu struktur gospodarczych (06GP-1P_W03); - Posiada podstawową wiedzę w zakresie determinantów rozwoju gospodarczego (06GP-1P_W04); - Rozumie podstawowe procesy rozwoju i gospodarowania i w kontekście współczesnych teorii ekonomii (06GP-1P_W05); - Ma wiedzę na temat znaczenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości dla rozwoju gospodarczego (06GP-1P_W10); - Rozumie miejsce i znaczenie ekonomii oraz powiązanie jej z innymi naukami (06GP-1P_W012). Umiejętności: - Potrafi wykorzystać w praktyce zdobytą wiedzę z zakresu ekonomii oraz zdobywać dane w prowadzonych analizach procesów ekonomicznych (06GP-1P_U01); - Potrafi prawidłowo identyfikować przyczyny i interpretować zjawiska zachodzące w gospodarce (06GP-1P_U02); - Potrafi pozyskiwać dane z literatury i baz danych (również w języku obcym) dotyczące zagadnień ekonomicznych (06GP-1P_U05); - Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią ekonomiczną (06GP-1P_U12). Kompetencje społeczne: - Jest świadomy oddziaływania procesów ekonomicznych zarówno na szczeblu lokalnym jak i w całej gospodarce (06GP-1P_K4); - Wykazuje się zdolnością do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie ekonomii - 06GP-1P_ K5). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT W
C
ŚR C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kucharski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Himstedt, Leszek Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach w formie stacjonarnej lub zdalnej. Liczba godzin pracy studenta (studentki): Wykłady (28 godzin): - 0 godzin pracy bieżącej; - 28 godzin pracy na polegającej na przygotowaniu się do egzaminu. Ćwiczenia (28 godzin): -28 godzin pracy bieżącej na zajęciach; - 28 godzin pracy przygotowanie do ćwiczeń. Punkty ECTS: Wykład: 2; Ćwiczenia 3; Przedmiot: 5. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład typu 1 oparty na wiedzy przekazywanej na zajęciach. W ramach wykładu przekazywane są studentom podstawy teoretyczne z zakresu mikro- i makroekonomii. Zdanie egzaminu z wykładu wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazywane na wykładzie. Ćwiczenia typu 1: Interaktywna forma kształtowania wiedzy i umiejętności, polegająca na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, oparta na treściach wykładu i podręczniku. Głównym celem zajęć jest przećwiczenie poruszanych w ramach wykładu zagadnień ekonomicznych. Studenci nabywają umiejętność rozumienia, jak również interpretowania zdarzeń gospodarczych w kategoriach przykładowych modeli mikroekonomicznych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: Podstawą zaliczenia wykładu jest egzamin pisemny, składający się z pytań testowych, otwartych oraz zadania. Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej liczby punktów. Ćwiczenia: obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, praca zaliczeniowa (80%), dodatkowo punktowany aktywny udział w zajęciach (udział w rozwiązywaniu zadań i problemów) (20%). Ocena końcowa z przedmiotu: średnia ważona z oceny z wykładu i z ćwiczeń (wagi: 70% oceny z wykładu; 30% oceny z ćwiczeń) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład - egzamin pisemny. Ćwiczenia - aktywność na zajęciach, udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu problemów zaproponowanych przez prowadzącego. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu zadań i problemów). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykłady i ćwiczenia: 1. Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii 2. Rynek, popyt, podaż 3. Teoria wyboru konsumenta 4. Produkcja i koszty w przedsiębiorstwie 5. Równowaga przedsiębiorstwa. 6. Główne kategorie i pojęcia makroekonomii. Produkt i dochód narodowy. 7. Determinanty dochodu narodowego w okresie krótkim 8. Bezrobocie. 9. Pieniądz i inflacja. 10. Banki i polityka pieniężna. 11. Budżet państwa. 12. Wahania aktywności gospodarczej. Ćwiczenia: 1. Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii 2. Rynek, popyt, podaż 3. Teoria wyboru konsumenta 4. Produkcja i koszty w przedsiębiorstwie 5. Równowaga przedsiębiorstwa. 7. Główne kategorie i pojęcia makroekonomii. Produkt i dochód narodowy. 8. Determinanty dochodu narodowego w okresie krótkim |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. R. Milewski, E. Kwiatkowski, Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2018. 2. E. Kwiatkowski, L. Kucharski, Podstawy ekonomii. Ćwiczenia i zadania, PWN, Warszawa 2020. Literatura uzupełniająca: 1. Begg D., Fisher S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2007. 2. Begg D., Fisher S., Dornbusch R., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2014. 3. Mankiw N. G., Taylor M. P., Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2009. 4. Mankiw N. G., Taylor M. P., Makroekonomia, PWE, Warszawa 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT C
ŚR C
W
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kucharski | |
Prowadzący grup: | Leszek Kucharski, Anna Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach w formie stacjonarnej. Liczba godzin pracy studenta (studentki): Wykłady (28 godzin): - 0 godzin pracy bieżącej; - 28 godzin pracy na polegającej na przygotowaniu się do egzaminu. Ćwiczenia (28 godzin): -28 godzin pracy bieżącej na zajęciach; - 28 godzin pracy przygotowanie do ćwiczeń. Punkty ECTS: Wykład: 2; Ćwiczenia 3; Przedmiot: 5. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład typu 1 oparty na wiedzy przekazywanej na zajęciach. W ramach wykładu przekazywane są studentom podstawy teoretyczne z zakresu mikro- i makroekonomii. Zdanie egzaminu z wykładu wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazywane na wykładzie. Ćwiczenia typu 1: Interaktywna forma kształtowania wiedzy i umiejętności, polegająca na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, oparta na treściach wykładu i podręczniku. Głównym celem zajęć jest przećwiczenie poruszanych w ramach wykładu zagadnień ekonomicznych. Studenci nabywają umiejętność rozumienia, jak również interpretowania zdarzeń gospodarczych w kategoriach przykładowych modeli mikroekonomicznych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: Podstawą zaliczenia wykładu jest egzamin pisemny, składający się z pytań testowych, otwartych oraz zadania. Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej liczby punktów. Ćwiczenia: obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, praca zaliczeniowa (80%), dodatkowo punktowany aktywny udział w zajęciach (udział w rozwiązywaniu zadań i problemów) (20%). Ocena końcowa z przedmiotu: średnia ważona z oceny z wykładu i z ćwiczeń (wagi: 70% oceny z wykładu; 30% oceny z ćwiczeń) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład - egzamin pisemny. Ćwiczenia - aktywność na zajęciach, udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu problemów zaproponowanych przez prowadzącego. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu zadań i problemów). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykłady i ćwiczenia: 1. Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii 2. Rynek, popyt, podaż 3. Teoria wyboru konsumenta 4. Produkcja i koszty w przedsiębiorstwie 5. Równowaga przedsiębiorstwa. 6. Główne kategorie i pojęcia makroekonomii. Produkt i dochód narodowy. 7. Determinanty dochodu narodowego w okresie krótkim 8. Bezrobocie. 9. Pieniądz i inflacja. 10. Banki i polityka pieniężna. 11. Budżet państwa. 12. Wahania aktywności gospodarczej. Ćwiczenia: 1. Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii 2. Rynek, popyt, podaż 3. Teoria wyboru konsumenta 4. Produkcja i koszty w przedsiębiorstwie 5. Równowaga przedsiębiorstwa. 7. Główne kategorie i pojęcia makroekonomii. Produkt i dochód narodowy. 8. Determinanty dochodu narodowego w okresie krótkim |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. R. Milewski, E. Kwiatkowski, Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2018. 2. E. Kwiatkowski, L. Kucharski, Podstawy ekonomii. Ćwiczenia i zadania, PWN, Warszawa 2020. Literatura uzupełniająca: 1. Begg D., Fisher S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2007. 2. Begg D., Fisher S., Dornbusch R., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2014. 3. Mankiw N. G., Taylor M. P., Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2009. 4. Mankiw N. G., Taylor M. P., Makroekonomia, PWE, Warszawa 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kucharski | |
Prowadzący grup: | Leszek Kucharski, Anna Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach w formie stacjonarnej. Liczba godzin pracy studenta (studentki): Wykłady (28 godzin): - 0 godzin pracy bieżącej; - 28 godzin pracy na polegającej na przygotowaniu się do egzaminu. Ćwiczenia (28 godzin): -28 godzin pracy bieżącej na zajęciach; - 28 godzin pracy przygotowanie do ćwiczeń. Punkty ECTS: Wykład: 2; Ćwiczenia 3; Przedmiot: 5. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład typu 1 oparty na wiedzy przekazywanej na zajęciach. W ramach wykładu przekazywane są studentom podstawy teoretyczne z zakresu mikro- i makroekonomii. Zdanie egzaminu z wykładu wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazywane na wykładzie. Ćwiczenia typu 1: Interaktywna forma kształtowania wiedzy i umiejętności, polegająca na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, oparta na treściach wykładu i podręczniku. Głównym celem zajęć jest przećwiczenie poruszanych w ramach wykładu zagadnień ekonomicznych. Studenci nabywają umiejętność rozumienia, jak również interpretowania zdarzeń gospodarczych w kategoriach przykładowych modeli mikroekonomicznych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: Podstawą zaliczenia wykładu jest egzamin pisemny, składający się z pytań testowych, otwartych oraz zadania. Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej liczby punktów. Ćwiczenia: obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, praca zaliczeniowa (80%), dodatkowo punktowany aktywny udział w zajęciach (udział w rozwiązywaniu zadań i problemów) (20%). Ocena końcowa z przedmiotu: średnia ważona z oceny z wykładu i z ćwiczeń (wagi: 70% oceny z wykładu; 30% oceny z ćwiczeń) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład - egzamin pisemny (test prawda- nieprawda oraz test jednokrotnego wyboru). Ćwiczenia - aktywność na zajęciach, udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu problemów zaproponowanych przez prowadzącego. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu zadań i problemów). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykłady i ćwiczenia: 1. Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii 2. Rynek, popyt, podaż 3. Teoria wyboru konsumenta 4. Produkcja i koszty w przedsiębiorstwie 5. Równowaga przedsiębiorstwa. 6. Główne kategorie i pojęcia makroekonomii. Produkt i dochód narodowy. 7. Determinanty dochodu narodowego w okresie krótkim 8. Bezrobocie. 9. Pieniądz i inflacja. 10. Banki i polityka pieniężna. 11. Budżet państwa. 12. Wahania aktywności gospodarczej. Ćwiczenia: 1. Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii 2. Rynek, popyt, podaż 3. Teoria wyboru konsumenta 4. Produkcja i koszty w przedsiębiorstwie 5. Równowaga przedsiębiorstwa. 7. Główne kategorie i pojęcia makroekonomii. Produkt i dochód narodowy. 8. Determinanty dochodu narodowego w okresie krótkim |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. R. Milewski, E. Kwiatkowski, Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2018. 2. E. Kwiatkowski, L. Kucharski, Podstawy ekonomii. Ćwiczenia i zadania, PWN, Warszawa 2020. Literatura uzupełniająca: 1. Begg D., Fisher S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2007. 2. Begg D., Fisher S., Dornbusch R., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2014. 3. Mankiw N. G., Taylor M. P., Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2009. 4. Mankiw N. G., Taylor M. P., Makroekonomia, PWE, Warszawa 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ C
C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kucharski | |
Prowadzący grup: | Leszek Kucharski, Anna Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W roku 2021-2022 wykłady i ćwiczenia z Ekonomii mogą być realizowane w formie stacjonarnej lub zdalnej (z wykorzystaniem platformy MS Teams oraz Moodle). W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach w formie stacjonarnej. Liczba godzin pracy studenta (studentki): Wykłady (28 godzin): - 0 godzin pracy bieżącej; - 28 godzin pracy na polegającej na przygotowaniu się do egzaminu. Ćwiczenia (28 godzin): -28 godzin pracy bieżącej na zajęciach; - 28 godzin pracy przygotowanie do ćwiczeń. Punkty ECTS: Wykład: 2; Ćwiczenia 3; Przedmiot: 5. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład typu 1 oparty na wiedzy przekazywanej na zajęciach. W ramach wykładu przekazywane są studentom podstawy teoretyczne z zakresu mikro- i makroekonomii. Zdanie egzaminu z wykładu wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazywane na wykładzie. Ćwiczenia typu 1: Interaktywna forma kształtowania wiedzy i umiejętności, polegająca na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, oparta na treściach wykładu i podręczniku. Głównym celem zajęć jest przećwiczenie poruszanych w ramach wykładu zagadnień ekonomicznych. Studenci nabywają umiejętność rozumienia, jak również interpretowania zdarzeń gospodarczych w kategoriach przykładowych modeli mikroekonomicznych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: Podstawą zaliczenia wykładu jest egzamin pisemny, składający się z pytań testowych, otwartych oraz zadania. Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej liczby punktów. Ćwiczenia: obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, praca zaliczeniowa (80%), dodatkowo punktowany aktywny udział w zajęciach (udział w rozwiązywaniu zadań i problemów) (20%). Ocena końcowa z przedmiotu: średnia ważona z oceny z wykładu i z ćwiczeń (wagi: 70% oceny z wykładu; 30% oceny z ćwiczeń) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład - egzamin pisemny (test prawda- nieprawda oraz test jednokrotnego wyboru). Ćwiczenia - aktywność na zajęciach, udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu problemów zaproponowanych przez prowadzącego. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu zadań i problemów). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykłady i ćwiczenia: 1. Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii 2. Rynek, popyt, podaż 3. Teoria wyboru konsumenta 4. Produkcja i koszty w przedsiębiorstwie 5. Równowaga przedsiębiorstwa. 6. Główne kategorie i pojęcia makroekonomii. Produkt i dochód narodowy. 7. Determinanty dochodu narodowego w okresie krótkim 8. Bezrobocie. 9. Pieniądz i inflacja. 10. Banki i polityka pieniężna. 11. Budżet państwa. 12. Wahania aktywności gospodarczej. Ćwiczenia: 1. Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii 2. Rynek, popyt, podaż 3. Teoria wyboru konsumenta 4. Produkcja i koszty w przedsiębiorstwie 5. Równowaga przedsiębiorstwa. 7. Główne kategorie i pojęcia makroekonomii. Produkt i dochód narodowy. 8. Determinanty dochodu narodowego w okresie krótkim |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. R. Milewski, E. Kwiatkowski, Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2018. 2. E. Kwiatkowski, L. Kucharski, Podstawy ekonomii. Ćwiczenia i zadania, PWN, Warszawa 2020. Literatura uzupełniająca: 1. Begg D., Fisher S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2007. 2. Begg D., Fisher S., Dornbusch R., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2014. 3. Mankiw N. G., Taylor M. P., Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2009. 4. Mankiw N. G., Taylor M. P., Makroekonomia, PWE, Warszawa 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT C
C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kucharski | |
Prowadzący grup: | Leszek Kucharski, Anna Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach w formie stacjonarnej. Liczba godzin pracy studenta (studentki): Wykłady (30 godzin): - 0 godzin pracy bieżącej; - 60 godzin pracy na polegającej na studiowaniu literatury obowiązkowej oraz przygotowaniu do egzaminu. Ćwiczenia (30 godzin): - 30 godzin pracy bieżącej na zajęciach; - 30 godzin pracy przygotowanie do ćwiczeń. Punkty ECTS: Wykład: 3; Ćwiczenia 3; Przedmiot: 6. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład typu 2 oparty na wiedzy przekazywanej na zajęciach. W ramach wykładu przekazywane są studentom podstawy teoretyczne z zakresu mikro- i makroekonomii. Zdanie egzaminu z wykładu wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazywane na wykładzie. Ćwiczenia typu 1: Interaktywna forma kształtowania wiedzy i umiejętności, polegająca na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, oparta na treściach wykładu i podręczniku. Głównym celem zajęć jest przećwiczenie poruszanych w ramach wykładu zagadnień ekonomicznych. Studenci nabywają umiejętność rozumienia, jak również interpretowania zdarzeń gospodarczych w kategoriach przykładowych modeli mikroekonomicznych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: Podstawą zaliczenia wykładu jest egzamin pisemny, składający się z pytań testowych, otwartych oraz zadania. Minimalny próg zaliczeniowy: 50% maksymalnej liczby punktów. Ćwiczenia: obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, praca zaliczeniowa (80%), dodatkowo punktowany aktywny udział w zajęciach (udział w rozwiązywaniu zadań i problemów) (20%). Ocena końcowa z przedmiotu: średnia ważona z oceny z wykładu i z ćwiczeń (wagi: 70% oceny z wykładu; 30% oceny z ćwiczeń) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład - egzamin pisemny (test prawda- nieprawda oraz test jednokrotnego wyboru). Ćwiczenia - aktywność na zajęciach, udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu problemów zaproponowanych przez prowadzącego. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu zadań i problemów). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykłady i ćwiczenia: 1. Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii 2. Rynek, popyt, podaż 3. Teoria wyboru konsumenta 4. Produkcja i koszty w przedsiębiorstwie 5. Równowaga przedsiębiorstwa. 6. Główne kategorie i pojęcia makroekonomii. Produkt i dochód narodowy. 7. Determinanty dochodu narodowego w okresie krótkim 8. Bezrobocie. 9. Pieniądz i inflacja. 10. Banki i polityka pieniężna. 11. Budżet państwa. 12. Wahania aktywności gospodarczej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. R. Milewski, E. Kwiatkowski, Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2018. 2. E. Kwiatkowski, L. Kucharski, Podstawy ekonomii. Ćwiczenia i zadania, PWN, Warszawa 2020. Literatura uzupełniająca: 1. Begg D., Fisher S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2007. 2. Begg D., Fisher S., Dornbusch R., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2014. 3. Mankiw N. G., Taylor M. P., Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2009. 4. Mankiw N. G., Taylor M. P., Makroekonomia, PWE, Warszawa 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.