Ekologia obszarów zurbanizowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GSAJ2B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia obszarów zurbanizowanych |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | P |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu gospodarki przestrzennej zdobyte w trakcie zajęć na pierwszym semestrze studiów. W szczególności zna zjawiska, struktury i instytucje o charakterze: społecznym, kulturowym, politycznym, ekonomicznym, środowiskowym i rozumie złożone zależności między nimi. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami związanymi z ekologią obszarów zurbanizowanych. W szczególności prezentowane i analizowane w terenie będą treści dotyczące: rozwoju zrównoważonego miast, w tym w zakresie dostosowań do zmian klimatu oraz rozwoju przestrzennego miast, w tym form zagospodarowania terenów poprzemysłowych. |
Efekty uczenia się: |
Rok 2020/2021 Wiedza: 1) Student zdobywa podstawową wiedzę z zakresu zarządzania zrównoważonym rozwojem miasta, w tym: ochrony środowiska, ekologii obszarów zurbanizowanych, rewitalizacji i transportu publicznego, a także wspierania przedsiębiorczości (06GP-1P_W01, 06GP-1P__W10). 2) Zna i rozumie znaczenie procesów zachodzących w ww. obszarach oraz rolę człowieka, jako kreatora tworzonych przez niego wartości niematerialnych, norm i regulacji prawnych, instytucji i organizacji, w tym samorządu terytorialnego (06GP-1P__W02, 06GP-1P__W03, 06GP-1P__W06, 06GP-1P__W11). Umiejętności: 1) Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane oraz identyfikować przyczyny, analizować i interpretować procesy i zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze dotyczące rozwoju obszarów zurbanizowanych (06GP-1P__U01, 06GP-1P__U02, 06GP-1P__U03). 2) Potrafi wybrać właściwe metody i techniki, zaplanować i określić priorytety zadań zgodnie z obowiązującymi regułami i normami (06GP-1P__U06, 06GP-1P__U07, 06GP-1P__U010). 3) Potrafi przygotować raporty, prezentacje i brać udział w debatach, stosując specjalistyczną terminologię z zakresu gospodarki przestrzennej (06GP-1P__U08, 06GP-1P__U011, 06GP-1P__U012). Kompetencje społeczne: 1) Student potrafi uczestniczyć w przygotowaniu projektu zespołowego o tematyce związanej z rozwojem zrównoważonym, wykazując się odpowiedzialnością, zarówno za pracę własną, jak i całego zespołu (06GP-1P_K1, 06GP-1P_K2). 2) Wykazuje się przedsiębiorczością i krytycyzmem w realizacji zleconych zadań, postępując zgodnie z zasadami etyki zawodowej (06GP-1P__K3, 06GP-1P__K5). 3) Rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju, wykorzystującego kapitał społeczny i przyrodniczy miasta (06GP-1P__K4, 06GP-1P__K6). Rok 2021/22 i 2022/23 Wiedza: 1) Student zdobywa podstawową wiedzę z zakresu zarządzania zrównoważonym rozwojem miasta, w tym: ochrony środowiska, ekologii obszarów zurbanizowanych, rewitalizacji i transportu publicznego, a także wspierania przedsiębiorczości (06GP-1P_W01, 06GP-1P__W10). 2) Zna i rozumie znaczenie procesów zachodzących w ww. obszarach oraz rolę człowieka, jako kreatora tworzonych przez niego wartości niematerialnych, norm i regulacji prawnych, instytucji i organizacji, w tym samorządu terytorialnego (06GP-1P__W02, 06GP-1P__W03, 06GP-1P__W11). Umiejętności: 1) Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane oraz identyfikować przyczyny, analizować i interpretować procesy i zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze dotyczące rozwoju obszarów zurbanizowanych (06GP-1P__U01, 06GP-1P__U02, 06GP-1P__U03, 06GP-1P__U05). 2) Potrafi wybrać właściwe metody i techniki, zaplanować i określić priorytety zadań zgodnie z obowiązującymi regułami i normami (06GP-1P__U06, 06GP-1P__U07, 06GP-1P__U010). 3) Potrafi przygotować raporty, prezentacje i brać udział w debatach, stosując specjalistyczną terminologię z zakresu gospodarki przestrzennej (06GP-1P__U08, 06GP-1P__U011, 06GP-1P__U012). Kompetencje społeczne: 1) Student potrafi uczestniczyć w przygotowaniu projektu zespołowego o tematyce związanej z rozwojem zrównoważonym, wykazując się odpowiedzialnością, zarówno za pracę własną, jak i całego zespołu (06GP-1P_K1). 2) Wykazuje się przedsiębiorczością i krytycyzmem w realizacji zleconych zadań, postępując zgodnie z zasadami etyki zawodowej (06GP-1P__K3, 06GP-1P__K5). 3) Rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju (06GP-1P__K6). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Chądzyński | |
Prowadzący grup: | Jacek Chądzyński, Blanka Gosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LA
LA
LA
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Chądzyński | |
Prowadzący grup: | Jacek Chądzyński, Blanka Gosik, Yaryna Khmara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje przygotowanie się do zaliczenia: 28 godz. |
|
Metody dydaktyczne: | W trakcie zajęć będą wykorzystywane następujące metody dydaktyczne: wizyty studyjne, dyskusja, metoda problemowa, metoda projektowa, case study. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Do uzyskania zaliczenia końcowego, niezbędne jest zdobycie co najmniej połowy możliwych punktów z każdego zadania. Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumarycznej liczby punktów za pracę projektową oraz prezentację wyników badań terenowych według poniższego schematu: 91-100 pkt = bdb 81-90 pkt = db plus 71-80 pkt = db 61-70 pkt = dst plus 51-60 pkt = dst 50 pkt i mniej = ndst. Wszystkie wskazane dla przedmiotu kierunkowe efekty kształcenia będą weryfikowane zarówno projektami tematycznymi, jak i badaniami terenowymi. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Forma zaliczenia zajęć przez studentów: 1) na podstawie projektów tematycznych przygotowanych w grupach i zaprezentowanych w trakcie wizyt studyjnych – każda grupa ma przypisany jeden ze wskazanych w harmonogramie tematów. Zadanie wymaga przeprowadzenia studiów literatury i źródeł internetowych, syntezy informacji na dany temat, wykorzystania zdobytych informacji podczas obserwacji w terenie. Ocena przygotowania i zaprezentowania projektu stanowi 40% oceny końcowej; 2) na podstawie prezentacji danych zgromadzonych w trakcie badań terenowych dotyczących zrównoważonego centrum Łodzi – prezentacje zespołowe w ramach wyodrębnionych zespołów badawczych (60% oceny końcowej). |
|
Treści kształcenia: | 1. Formy zagospodarowania terenów poprzemysłowych. Strefy aktywności gospodarczej – nowoczesne przestrzenie produkcyjne i usługowe 1.1. Instrumenty pomocy publicznej dla przedsiębiorców na poziomie centralnym – od Specjalnych Stref Ekonomicznych do Polskiej Strefy Inwestycji 1.2. Instrumenty wsparcia lokalnej aktywności gospodarczej – Samorządowe Strefy Aktywności Gospodarczej 1.3. Strefy innowacji i wynalazków - rola i lokalizacja parków technologicznych oraz nowoczesne formy wspierania aktywności gospodarczej 2. Rozwój miast w zakresie dostosowań do zmian klimatu 2.1. Identyfikacja zagrożeń obszarów zurbanizowanych na skutek zmian klimatu 2.2. Samorządy lokalne wobec nowych wyzwań klimatycznych - sposoby i zakres dostosowywania się samorządów do nowych wyzwań 2.3. Świadomość zagrożeń i ocena działań adaptacyjnych do zmian klimatu podejmowanych przez władze Krakowa (zanieczyszczenie powietrza, gwałtowne zmiany pogody i zjawiska nagłe) 2.4. Infrastrukturalne sposoby minimalizowania negatywnego wpływy człowieka na zmiany klimatu: ogrody deszczowe, konstrukcje pochłaniające smog itp. 3. Zrównoważone centrum miasta 3.1. Centrum miasta i jego funkcje - ocena procesów urbanizacyjnych 3.2. Rozwój zrównoważony obszarów zurbanizowanych 3.3. "Zrównoważenie" ulicy Piotrkowskiej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Burchard-Dziubińska M., Rzeńca A., Drzazga D., Rozwój zrównoważony – naturalny wybór, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2014, https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/31883/BurchardDziubinska%20i%20in._Zrownowazony%20rozwoj.pdf?sequence=1&isAllowed=y 2. Cieślik J., Koładkiewicz I. (2014), Wspieranie rozwoju przedsiębiorczości w aglomeracjach miejskich, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, https://www.kozminski.edu.pl/fileadmin/wspolne_elementy/Jednostki/sfop/Publikacje_ksiazki/Wspieranie_rozwoju_przedsiebiorczosci_e-book.pdf 3. Kulczycka J. (red.), Gospodarka o obiegu zamkniętym w polityce i badaniach naukowych, Wydawnictwo IGSMiE PAN, KRAKÓW 2019; http://circularhotspot.pl/userfiles/oto-goz/GOZ-ca%C5%82osc-14-04-2020-b.pdf 4. Liszewski S. (red.), Łódź: monografia miasta, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2009 5. Liszewski S. (red.), (2012), Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 6. Broszury instruktażowe dot. zwiększania retencji krajobrazowej, Link: https://sendzimir.org.pl/publikacje/broszury-instruktazowe-dotzwiekszania-retencji-krajobrazowej/ 7. Plany adaptacji do zmian klimatu, 44 miast Polski, Publikacja podsumowująca, Warszawa, 2018. Link: http://44mpa.pl/wpcontent/uploads/2018/12/MPA_NET-PL-20-12.pdf 8. PORADNIK ADAPTACJI MIASTA DO ZMIANY KLIMATU, Instytut Na Rzecz Ekorozwoju, Warszawa 2019. Link: https://www.pine.org.pl/wp-content/uploads/2019/07/poradnik_adaptcity.pdf L Literatura uzupełniająca: 1. Bąkowski A., Marzewska M., Rudawska J., (2021), OŚRODKI INNOWACJI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W POLSCE. RAPORT Z BADANIA 2021, SOOIiP, Poznań, https://www.sooipp.org.pl/osrodki-innowacji-i-przedsiebiorczosci-w-polsce-raport-z-badania-2021 2. Jałowiecki B., Łukowski W. (red.), Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszwa 2007 3. Morawska I., Gettoizacja przestrzeni, czyli osiedla zamknięte w strukturze miast Polski i zagranicy, Człowiek i Środowisko 41 (4) 2018, s. 95–112; link: https://czlowiekisrodowisko.igpim.pl/wp-content/uploads/2019/02/06-Morawska.pdf 4. Polityka Ekologiczna Państwa 2030, Warszawa, 2019; Link: https://bip.mos.gov.pl/fileadmin/user_upload/bip/prawo/projekty/PROJEKT_POLITYKI_EKOLOGICZNEJ_PANSTWA_2030/Projekt_Polityki_ekologicznej_panstwa_2030.pdf 5. Błękitno-zielona infrastruktura dla łagodzenia zmian klimatu w miastach, Katalog techniczny, Fundacja Sendzimira, 2019. Link: https://sendzimir.org.pl/wp-content/uploads/2019/12/Błękitno-zielona-infrastruktura-dla-łagodzenia-zmian-klimatu-w-miastach-katalog-techniczny.pdf 6. CIRCULAR CITIES PROGRAM. Polska: Kraków. Cyrkularna strategia dla Krakowa, Metabolic Institute, Kraków 2020. Link: https://www.krakow.pl/klimat/249201,artykul,program_circular_cities.html |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LA
LA
LA
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Chądzyński | |
Prowadzący grup: | Jagoda Adamus, Jacek Chądzyński, Yaryna Khmara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje przygotowanie się do zaliczenia: 28 godz. |
|
Metody dydaktyczne: | W trakcie zajęć będą wykorzystywane następujące metody dydaktyczne: wizyty studyjne, dyskusja, metoda problemowa, metoda projektowa, case study. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Do uzyskania zaliczenia końcowego, niezbędne jest zdobycie co najmniej połowy możliwych punktów z każdego zadania. Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumarycznej liczby punktów za pracę projektową oraz karty pracy według poniższego schematu: 91-100 pkt = bdb 81-90 pkt = db plus 71-80 pkt = db 61-70 pkt = dst plus 51-60 pkt = dst 50 pkt i mniej = ndst. Wszystkie wskazane dla przedmiotu kierunkowe efekty kształcenia będą weryfikowane zarówno kartami pracy, jak i projektami tematycznymi oraz badaniami terenowymi. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Forma zaliczenia zajęć przez studentów: 1) na podstawie projektów tematycznych przygotowanych w grupach i zaprezentowanych w trakcie wizyt studyjnych – każda grupa ma przypisany jeden ze wskazanych w harmonogramie tematów. Zadanie wymaga przeprowadzenia studiów literatury i źródeł internetowych, syntezy informacji na dany temat, wykorzystania zdobytych informacji podczas obserwacji w terenie. Ocena przygotowania i zaprezentowania projektu stanowi 40% oceny końcowej; 2) na podstawie prezentacji danych zgromadzonych w trakcie badań terenowych dotyczących zrównoważonego centrum Łodzi – prezentacje zespołowe w ramach wyodrębnionych zespołów badawczych (60% oceny końcowej). |
|
Treści kształcenia: | 1. Rozwój przestrzenny miast poprzemysłowych 1.1. Rozwój przestrzenny miast na przykładzie Łodzi 1.2. Kierunki przekształceń terenów poprzemysłowych 1.3. Struktury osiedli mieszkaniowych i ich ewolucja 1.4. Konflikty przestrzenne - enklawy biedy i bogactwa 2. Rozwój miast w zakresie dostosowań do zmian klimatu 2.1. Identyfikacja zagrożeń obszarów zurbanizowanych na skutek zmian klimatu 2.2. Samorządy lokalne wobec nowych wyzwań klimatycznych - sposoby i zakres dostosowywania się samorządów do nowych wyzwań 2.3. Świadomość zagrożeń i ocena działań adaptacyjnych do zmian klimatu podejmowanych przez władze Krakowa (zanieczyszczenie powietrza, gwałtowne zmiany pogody i zjawiska nagłe) 2.4. Infrastrukturalne sposoby minimalizowania negatywnego wpływy człowieka na zmiany klimatu: ogrody deszczowe, konstrukcje pochłaniające smog itp. 3. Zrównoważone centrum miasta 3.1. Centrum miasta i jego funkcje - ocena procesów urbanizacyjnych 3.2. Rozwój zrównoważony obszarów zurbanizowanych 3.3. "Zrównoważenie" ulicy Piotrkowskiej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Burchard-Dziubińska M., Rzeńca A., Drzazga D., Rozwój zrównoważony – naturalny wybór, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/31883/Burchard-Dziubinska%20i%20in._Zrownowazony%20rozwoj.pdf?sequence=1&isAllowed=y 2. Kulczycka J. (red.), Gospodarka o obiegu zamkniętym w polityce i badaniach naukowych, Wydawnictwo IGSMiE PAN, KRAKÓW 2019; http://circularhotspot.pl/userfiles/oto-goz/GOZ-ca%C5%82osc-14-04-2020-b.pdf 3. Liszewski S. (red.), Łódź: monografia miasta, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2009 4. Liszewski S. (red.), (2012), Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 5. Broszury instruktażowe dot. zwiększania retencji krajobrazowej, Link: https://sendzimir.org.pl/publikacje/broszury-instruktazowe-dot-zwiekszania-retencji-krajobrazowej/ 6. Plany adaptacji do zmian klimatu, 44 miast Polski, Publikacja podsumowująca, Warszawa, 2018. Link: http://44mpa.pl/wp-content/uploads/2018/12/MPA_NET-PL-20-12.pdf 7. PORADNIK ADAPTACJI MIASTA DO ZMIANY KLIMATU, Instytut Na Rzecz Ekorozwoju, Warszawa 2019. Link: https://www.pine.org.pl/wp-content/uploads/2019/07/poradnik_adaptcity.pdf Literatura uzupełniając: 1. Jałowiecki B., Łukowski W. (red.), Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszwa 2007 2. Morawska I., Gettoizacja przestrzeni, czyli osiedla zamknięte w strukturze miast Polski i zagranicy, Człowiek i Środowisko 41 (4) 2018, s. 95–112; link: https://czlowiekisrodowisko.igpim.pl/wp-content/uploads/2019/02/06-Morawska.pdf 3. Polityka Ekologiczna Państwa 2030, Warszawa, 2019; Link: https://bip.mos.gov.pl/fileadmin/user_upload/bip/prawo/projekty/PROJEKT_POLITYKI_EKOLOGICZNEJ_PANSTWA_2030/Projekt_Polityki_ekologicznej_panstwa_2030.pdf 4. Rzeńca P., Tematyzacja przestrzeni jako metoda zarządzania rozwojem lokalnym, [w:] Nowakowska A., (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 115-141, doi: 10.18778/7969-530-0.05; link: http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/23321/115-141%20Rzenca.pdf?sequence=1&isAllowed=y 5. Błękitno-zielona infrastruktura dla łagodzenia zmian klimatu w miastach, Katalog techniczny, Fundacja Sendzimira, 2019. Link: https://sendzimir.org.pl/wp-content/uploads/2019/12/Błękitno-zielona-infrastruktura-dla-łagodzenia-zmian-klimatu-w-miastach-katalog-techniczny.pdf 6. CIRCULAR CITIES PROGRAM. Polska: Kraków. Cyrkularna strategia dla Krakowa, Metabolic Institute, Kraków 2020. Link: https://www.krakow.pl/klimat/249201,artykul,program_circular_cities.html |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LA
LA
LA
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Chądzyński, Agata Żółtaszek | |
Prowadzący grup: | Jacek Chądzyński, Yaryna Khmara, Agata Żółtaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje przygotowanie się do zaliczenia: 28 godz. |
|
Metody dydaktyczne: | W trakcie zajęć będą wykorzystywane następujące metody dydaktyczne: wizyty studyjne, dyskusja, metoda problemowa, metoda projektowa, case study. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Forma zaliczenia zajęć przez studentów: 1) na podstawie wypełnianych przez studentów kart pracy z poszczególnych tematów realizowanych w trakcie wizyt studyjnych. Karty pracy z poszczególnych bloków tematycznych studenci wypełniają zespołowo w ramach swoich grup. Karty pracy weryfikują wiedzę i umiejętności identyfikowania, analizowania i oceniania: a) zagrożeń i możliwych kierunków zagospodarowania obszarów poprzemysłowych, b) zagrożeń obszarów zurbanizowanych wynikających ze zmian klimatu oraz możliwych działań prewencyjnych i adaptacyjnych pozostających w dyspozycji samorządu terytorialnego, c) ekologicznych wyzwań transportowanych w obszarach zurbanizowanych i metod ich niwelowania. Ocena kart pracy będzie stanowić 50% oceny końcowej z przedmiotu (3 karty pracy); 2) na podstawie projektów tematycznych przygotowanych w grupach i zaprezentowanych w trakcie wizyt studyjnych – każda grupa ma przypisany jeden ze wskazanych w harmonogramie tematów. Zadanie wymaga przeprowadzenia studiów literatury i źródeł internetowych, syntezy informacji na dany temat, wykorzystania zdobytych informacji podczas obserwacji w terenie. Ocena przygotowania i zaprezentowania projektu stanowi 50% oceny końcowej. Oddanie projektu tematycznego, albo kart pracy po wyznaczonym terminie skutkuje automatycznym obniżeniem na starcie możliwych do zdobycia punktów w ramach określonego zadania o 20%. Do uzyskania zaliczenia końcowego, niezbędne jest zdobycie co najmniej połowy możliwych punktów z każdego zadania (zarówno z kart pracy, jak i projektu tematycznego). Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumarycznej liczby punktów za pracę projektową oraz karty pracy według poniższego schematu: 91-100 pkt = bdb 81-90 pkt = db plus 71-80 pkt = db 61-70 pkt = dst plus 51-60 pkt = dst 50 pkt i mniej = ndst. Wszystkie wskazane dla przedmiotu kierunkowe efekty kształcenia będą weryfikowane zarówno kartami pracy, jak i projektami tematycznymi. |
|
Treści kształcenia: | 1. Rozwój przestrzenny miast poprzemysłowych 1.1. Centrum miasta i jego funkcje - oceny procesów urbanizacyjnych 1.2. Kierunki przekształceń terenów poprzemysłowych 1.3. Struktury osiedli mieszkaniowych - specyfika osiedli robotniczych na przykładzie Nikiszowca i Giszowca i jej konsekwencje dla rozwoju społeczno-gospodarczego (ewolucja potrzeb mieszkańców, uzasadnienie potrzeby odnowy oraz rewitalizacja) 1.4. Konflikty przestrzenne - "stary" Kraków i Nowa Huta, gettoizacja - enklawy biedy i bogactwa (osiedla Bobrek w Bytomiu oraz Dębowe Tarasy w Katowicach) 2. Rozwój miast w zakresie dostosowań do zmian klimatu 2.1. Identyfikacja zagrożeń obszarów zurbanizowanych na skutek zmian klimatu 2.2. Samorządy lokalne wobec nowych wyzwań klimatycznych - sposoby i zakres dostosowywania się samorządów do nowych wyzwań 2.3. Świadomość zagrożeń i ocena działań adaptacyjnych do zmian klimatu podejmowanych przez władze Krakowa (zanieczyszczenie powietrza, gwałtowne zmiany pogody i zjawiska nagłe) 2.4. Infrastrukturalne sposoby minimalizowania negatywnego wpływy człowieka na zmiany klimatu: ogrody deszczowe, konstrukcje pochłaniające smog itp. 3. Wyzwania transportowe w układach wielkomiejskich i złożonych strukturach przestrzennych 3.1. Problemy i wyzwania transportowe w mieście 3.2. Rozwiązania logistyczne w transporcie miejskim w kontekście zasad rozwoju zrównoważonego 3.3. Partnerstwo strategiczne na rzecz współpracy pomiędzy samorządami lokalnymi - sposoby organizacji, formy i czynniki sukcesu na przykładzie konurbacji górnośląskiej 3.4. Narzędzia wypychania transportu indywidualnego z centrów miast - sukcesy i porażki |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Cieślik J., Koładkiewicz I. (2014), Wspieranie rozwoju przedsiębiorczości w aglomeracjach miejskich, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, https://www.kozminski.edu.pl/fileadmin/wspolne_elementy/Jednostki/sfop/Publikacje_ksiazki/Wspieranie_rozwoju_przedsiebiorczosci_ebook. 2. Jałowiecki B., Łukowski W. (red.), Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszwa 2007 3. Liszewski S. (red.), (2012), Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 4. Wesołowski J. (2008) Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź 5. Wieteska-Rosiak, B.(2016) Kierunki rozwoju transportu zrównoważonego w miastach w kontekście zmian klimatu, [w:] Gospodarka przestrzenna Aktualne aspekty polityki społeczno-gospodarczej i przestrzennej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 418 ss.362-370 6. Plany adaptacji do zmian klimatu, 44 miast Polski, Publikacja podsumowująca, Warszawa, 2018. Link: http://44mpa.pl/wp-content/ uploads/2018/12/MPA_NET-PL-20-12.pdf 7. Broszury instruktażowe dot. zwiększania retencji krajobrazowej, Link: https://sendzimir.org.pl/publikacje/broszury-instruktazowe-dotzwiekszania- retencji-krajobrazowej/ 8. PORADNIK ADAPTACJI MIASTA DO ZMIANY KLIMATU, Instytut Na Rzecz Ekorozwoju, Warszawa 2019. Link: https://www.pine.org.pl/ wp-content/uploads/2019/07/poradnik_adaptcity.pdf Literatura uzupełniająca: 1. Barczykowska A., Wielkomiejskie zespoły mieszkaniowe jako środowisko życia, Studia Edukacyjne nr 10, 2009, s. 129-145 https:// repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/12575/1/Barczykowska_Agnieszka_WIELKOMIEJSKIE_ZESPO%C5%81Y_MIESZKANIOWE %20_JAKO_%C5%9ARODOWISKO_%C5%BBYCIA.pdf 2. Bąkowski A., Marzewska M., (2018), OŚRODKI INNOWACJI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W POLSCE. RAPORT 2018, SOOIiP, Poznań/ Warszawa - http://www.sooipp.org.pl/static/files/raport_2018.pdf 3. Churski, P. 2010, Pojęcie, funkcje i rozwój transportu publicznego, Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, ss.17-28, https:// pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/download/14442/14123 4. Kaczmarek T., (2017), Miejskie obszary funkcjonalne – Problemy integracji zarządzania, Studia KPZK nr 174, http://journals.pan.pl/ Content/103112/PDF/15_Kaczmarek.pdf?handler=pdf 5. Kryński, D (2014) Idea zrównoważonego transportu a kształt polityki transportowej w polskich miastach, Studia Miejskie tom 14, ss. 75-88 6. Miłaszewicz, B., Rut J. (2014) Zrównoważony rozwój transportu miejskiego - szanse i ograniczenia, Logistyka nr 6, ss.7501-7507 7. Morawska I., Gettoizacja przestrzeni, czyli osiedla zamknięte w strukturze miast Polski i zagranicy, Człowiek i Środowisko 41 (4) 2018, s. 95–112 https://czlowiekisrodowisko.igpim.pl/wp-content/uploads/2019/02/06-Morawska.pdf 8. Polityka Ekologiczna Państwa 2030, Warszawa, 2019. Link: https://bip.mos.gov.pl/fileadmin/user_upload/bip/prawo/projekty/PROJEKT_POLITYKI_EKOLOGICZNEJ_PANSTWA_2030/ Projekt_Polityki_ekologicznej_panstwa_2030.pdf 9. Rzeńca P., Tematyzacja przestrzeni jako metoda zarządzania rozwojem lokalnym, [w:] Nowakowska A., (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 115-141, doi: 10.18778/7969-530-0.05 http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/23321/115-141%20Rzenca.pdf?sequence=1&isAllowed=y 10. Wójcik-Karpacz A., Rudawska J., (2016), Instytucjonalne formy wspierania przedsiębiorczości w Polsce, [w:] Imperatyw przedsiębiorczości a odpowiedzialność przedsiębiorcy, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławie nr 419, https:// dbc.wroc.pl/Content/32213/PDF/Wojcik_Karpacz_Rudawska_Instytucjonalne_formy_wspierania_przedsiebiorczosci.pdf 11. Błękitno-zielona infrastruktura dla łagodzenia zmian klimatu w miastach, Katalog techniczny, Fundacja Sendzimira, 2019. Link: https:// sendzimir.org.pl/wp-content/uploads/2019/12/Błękitno-zielona-infrastruktura-dla-łagodzenia-zmian-klimatu-w-miastach-katalogtechniczny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
CK
CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Chądzyński, Agata Żółtaszek | |
Prowadzący grup: | Jacek Chądzyński, Magdalena Michalak, Ewelina Stasiak, Agata Żółtaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje przygotowanie się do zaliczenia: 30 godz. |
|
Metody dydaktyczne: | W trakcie zajęć będą wykorzystywane następujące metody dydaktyczne: wizyty studyjne, dyskusja, metoda problemowa, metoda projektowa, case study. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie zajęć przez studentów: 1. na podstawie projektów tematycznych przygotowanych w zespołach w formie wirtualnych spacerów tematycznych, które studenci zamieszczają w ramach kursu z przedmiotu „Ekologia obszarów zurbanizowanych” na platformie Moodle. Każdy zespół ma przypisany jeden ze wskazanych w harmonogramie podtematów. Maksymalna liczba punktów do zdobycia za pracę projektową – 40 pkt. 2. na podstawie wypełnianych indywidualnie przez studentów i zamieszczanych przez nich w ramach kursu na platformie Moodle tematycznych kart pracy obejmujących wiedzę zdobytą w trakcie spotkań z ekspertami oraz wirtualnych spacerów. Każdy student wypełnia 4 tematyczne karty pracy. Maksymalna liczba punktów do zdobycie za każdą z kart – 15 pkt (łącznie maks. 60 pkt). Oddanie wirtualnego spaceru tematycznego, albo kart pracy po wyznaczonym terminie skutkuje obniżeniem w punkcie wyjścia możliwych do zdobycia punktów w ramach określonego zadania o 20%. Do uzyskania zaliczenia końcowego, niezbędne jest zdobycie co najmniej połowy możliwych punktów z każdego zadania (zarówno ze spaceru wirtualnego, jak i z każdej z tematycznych kart pracy). Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumarycznej liczby punktów za pracę projektową oraz karty pracy według poniższego schematu: 91-100 pkt = bdb 81-90 pkt = db plus 71-80 pkt = db 61-70 pkt = dst plus 51-60 pkt = dst 50 pkt i mniej = ndst. Wszystkie wskazane dla przedmiotu kierunkowe efekty kształcenia będą weryfikowane zarówno kartami pracy, jak i przygotowanymi przez studentów w ramach zespołów wirtualnymi spacerami. |
|
Treści kształcenia: | 1. Rozwój przestrzenny miast poprzemysłowych 1.1. Centrum miasta i jego funkcje - oceny procesów urbanizacyjnych 1.2. Kierunki przekształceń terenów poprzemysłowych 1.3. Struktury osiedli mieszkaniowych - specyfika osiedli robotniczych na przykładzie Nikiszowca i Giszowca i jej konsekwencje dla rozwoju społeczno-gospodarczego (ewolucja potrzeb mieszkańców, uzasadnienie potrzeby odnowy oraz rewitalizacja) 1.4. Konflikty przestrzenne - "stary" Kraków i Nowa Huta, gettoizacja - enklawy biedy i bogactwa (osiedla Bobrek w Bytomiu oraz Dębowe Tarasy w Katowicach) 2. Rozwój miast w zakresie dostosowań do zmian klimatu 2.1. Identyfikacja zagrożeń obszarów zurbanizowanych na skutek zmian klimatu 2.2. Samorządy lokalne wobec nowych wyzwań klimatycznych - sposoby i zakres dostosowywania się samorządów do nowych wyzwań 2.3. Świadomość zagrożeń i ocena działań adaptacyjnych do zmian klimatu podejmowanych przez władze Krakowa (zanieczyszczenie powietrza, gwałtowne zmiany pogody i zjawiska nagłe) 2.4. Infrastrukturalne sposoby minimalizowania negatywnego wpływy człowieka na zmiany klimatu: ogrody deszczowe, konstrukcje pochłaniające smog itp. 3. Wyzwania transportowe w układach wielkomiejskich i złożonych strukturach przestrzennych 3.1. Problemy i wyzwania transportowe w mieście 3.2. Rozwiązania logistyczne w transporcie miejskim w kontekście zasad rozwoju zrównoważonego 3.3. Partnerstwo strategiczne na rzecz współpracy pomiędzy samorządami lokalnymi - sposoby organizacji, formy i czynniki sukcesu na przykładzie konurbacji górnośląskiej 3.4. Narzędzia wypychania transportu indywidualnego z centrów miast - sukcesy i porażki 4. Formy zagospodarowania terenów poprzemysłowych. Strefy aktywności gospodarczej – nowoczesne przestrzenie produkcyjne i usługowe 4.1 Integracja funkcjonalna miast – specyfika budowy gospodarki Aglomeracji Górnośląskiej, uwarunkowania historyczne segmentacji funkcjonalnej i ich konsekwencje 4.2 Instrumenty pomocy publicznej dla przedsiębiorców na poziomie centralnym – od Specjalnych Stref Ekonomicznych do Polskiej Strefy Inwestycji 4.3 Instrumenty wsparcia lokalnej aktywności gospodarczej – Samorządowe Strefy Aktywności Gospodarczej 4.4 Strefy innowacji i wynalazków - rola i lokalizacja parków technologicznych oraz nowoczesne formy wspierania aktywności gospodarczej, w tym przestrzenie co-workingowe, wirtualne inkubatory |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Cieślik J., Koładkiewicz I. (2014), Wspieranie rozwoju przedsiębiorczości w aglomeracjach miejskich, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, https://www.kozminski.edu.pl/fileadmin/wspolne_elementy/Jednostki/sfop/Publikacje_ksiazki/Wspieranie_rozwoju_przedsiebiorczosci_ebook. 2. Jałowiecki B., Łukowski W. (red.), Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszwa 2007 3. Liszewski S. (red.), (2012), Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 4. Wesołowski J. (2008) Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź 5. Wieteska-Rosiak, B.(2016) Kierunki rozwoju transportu zrównoważonego w miastach w kontekście zmian klimatu, [w:] Gospodarka przestrzenna Aktualne aspekty polityki społeczno-gospodarczej i przestrzennej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 418 ss.362-370 6. Plany adaptacji do zmian klimatu, 44 miast Polski, Publikacja podsumowująca, Warszawa, 2018. Link: http://44mpa.pl/wp-content/ uploads/2018/12/MPA_NET-PL-20-12.pdf 7. Broszury instruktażowe dot. zwiększania retencji krajobrazowej, Link: https://sendzimir.org.pl/publikacje/broszury-instruktazowe-dotzwiekszania- retencji-krajobrazowej/ 8. PORADNIK ADAPTACJI MIASTA DO ZMIANY KLIMATU, Instytut Na Rzecz Ekorozwoju, Warszawa 2019. Link: https://www.pine.org.pl/ wp-content/uploads/2019/07/poradnik_adaptcity.pdf Literatura uzupełniająca: 1. Barczykowska A., Wielkomiejskie zespoły mieszkaniowe jako środowisko życia, Studia Edukacyjne nr 10, 2009, s. 129-145 https:// repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/12575/1/Barczykowska_Agnieszka_WIELKOMIEJSKIE_ZESPO%C5%81Y_MIESZKANIOWE %20_JAKO_%C5%9ARODOWISKO_%C5%BBYCIA.pdf 2. Bąkowski A., Marzewska M., (2018), OŚRODKI INNOWACJI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W POLSCE. RAPORT 2018, SOOIiP, Poznań/ Warszawa - http://www.sooipp.org.pl/static/files/raport_2018.pdf 3. Churski, P. 2010, Pojęcie, funkcje i rozwój transportu publicznego, Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, ss.17-28, https:// pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/download/14442/14123 4. Kaczmarek T., (2017), Miejskie obszary funkcjonalne – Problemy integracji zarządzania, Studia KPZK nr 174, http://journals.pan.pl/ Content/103112/PDF/15_Kaczmarek.pdf?handler=pdf 5. Kryński, D (2014) Idea zrównoważonego transportu a kształt polityki transportowej w polskich miastach, Studia Miejskie tom 14, ss. 75-88 6. Miłaszewicz, B., Rut J. (2014) Zrównoważony rozwój transportu miejskiego - szanse i ograniczenia, Logistyka nr 6, ss.7501-7507 7. Morawska I., Gettoizacja przestrzeni, czyli osiedla zamknięte w strukturze miast Polski i zagranicy, Człowiek i Środowisko 41 (4) 2018, s. 95–112 https://czlowiekisrodowisko.igpim.pl/wp-content/uploads/2019/02/06-Morawska.pdf 8. Polityka Ekologiczna Państwa 2030, Warszawa, 2019. Link: https://bip.mos.gov.pl/fileadmin/user_upload/bip/prawo/projekty/PROJEKT_POLITYKI_EKOLOGICZNEJ_PANSTWA_2030/ Projekt_Polityki_ekologicznej_panstwa_2030.pdf 9. Rzeńca P., Tematyzacja przestrzeni jako metoda zarządzania rozwojem lokalnym, [w:] Nowakowska A., (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 115-141, doi: 10.18778/7969-530-0.05 http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/23321/115-141%20Rzenca.pdf?sequence=1&isAllowed=y 10. Wójcik-Karpacz A., Rudawska J., (2016), Instytucjonalne formy wspierania przedsiębiorczości w Polsce, [w:] Imperatyw przedsiębiorczości a odpowiedzialność przedsiębiorcy, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławie nr 419, https:// dbc.wroc.pl/Content/32213/PDF/Wojcik_Karpacz_Rudawska_Instytucjonalne_formy_wspierania_przedsiebiorczosci.pdf 11. Błękitno-zielona infrastruktura dla łagodzenia zmian klimatu w miastach, Katalog techniczny, Fundacja Sendzimira, 2019. Link: https:// sendzimir.org.pl/wp-content/uploads/2019/12/Błękitno-zielona-infrastruktura-dla-łagodzenia-zmian-klimatu-w-miastach-katalogtechniczny. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.