UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka rozwoju lokalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GSAL2B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka rozwoju lokalnego
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: GOSPODARKA PRZESTRZENNA I ST. 2 SEM.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

GP

Profil programu studiów:

P

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

podstawy WoS

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcją rozwoju lokalnego oraz zasadami polityki rozwoju lokalnego. W szczególności zajęcia skoncentrowane są na:

1. Poznaniu podstawowych pojęć z zakresu rozwoju lokalnego i polityki rozwoju lokalnego;

2. Rozumieniu czynników i uwarunkowań rozwoju lokalnego;

3. Identyfikacji kluczowych determinant polityki oraz analiza sytuacji społ-gosp. w gminie

4. Identyfikacja podmiotów i narzędzi polityki rozwoju lokalnego;

5. Poznaniu możliwości praktycznego zastosowania narzędzi rozwoju lokalnego.

Efekty uczenia się:

Student:

06GP-1P_W01, 06GP-1P_W02 ma wiedzę z zakresu teorii i metodologii, właściwych dla nauk społecznych i przyrodniczych, w szczególności: ekonomii, socjologii, ochrony środowiska, ekologii oraz zna w zaawansowanym stopniu determinanty rozwoju oraz rozumie związki i złożone zależności zachodzące między mini w praktyce

06GP-1P_W03, 06GP-1P_W04 zna w zaawansowanym stopniu zjawiska, struktury i instytucje o charakterze: społecznym, kulturowym, politycznym, prawnym, ekonomicznym, środowiskowym i rozumie złożone zależności między nim oraz posiada wiedzę w zakresie czynników rozwoju i identyfikuje je w praktyce w sferze ekonomiczno-społecznej i przyrodniczej

06GP-1P_W10 zna wartość przedsiębiorczych postaw społecznych i ma wiedzę z zakresu form rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości i wspierania rozwoju przedsiębiorczości w kontekście współczesnych wyzwań zrównoważonego rozwoju

06GP-1P_U02, 06GP-1P_U06 potrafi formułować i rozwiązywać złożone problemy, identyfikować je oraz interpretować zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze poprzez praktyczne działanie oraz prawidłowo posługuje się w praktyce wybranymi normami, regułami i zasadami z zakresu gospodarki przestrzennej ze szczególnym uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju

06GP-1P_U08 posiada umiejętność przygotowania raportów z prac własnych oraz wystąpień (prezentacji) w języku polskim lub obcym;

06GP-1P_U10, 06GP-1P_U11potrafi w praktyce odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych przez siebie lub innych i współpracować w tym procesie oraz potrafi komunikować się, brać udział w debatach, publicznie wyrażać swoje stanowisko w oparciu o posiadaną specjalistyczną wiedzę oraz przedstawiać i oceniać różne opinie

06GP-1P_U12 potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie

06GP-1P_K01, 06GP-1P_K02wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych osób z zespołu. Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności oraz korzystania z pomocy ekspertów oraz jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i aktywnego uczestniczenia w projektach politycznych, gospodarczych, środowiskowych i obywatelskich na rzecz lokalnego i regionalnego rozwoju

06GP-1P_K04, 06GP-1P_ K06 jest odpowiedzialny i współorganizuje działania na rzecz kształtowania kapitału społecznego i przyrodniczego oraz rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju

06GP-1P_K05 wykazuje się przedsiębiorczością – jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Stasiak
Prowadzący grup: Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rzeńca
Prowadzący grup: Agnieszka Rzeńca, Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia interaktywne o charakterze praktycznym oparte na konkretnych studiach przypadków, które stanowią punkt wyjścia do analiz, oceny, porównań, dyskusji. Istotnym ich elementem jest spotkanie z praktykami z UM w Łodzi.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


WYKŁAD 1 zajęcia: 14 praca własna: bieżąca 0, zaliczenie: 14 pkt. ECTS 1

ĆWICZENIA 2 Zajęcia 14 praca własna: bieżąca: 28, zaliczenie :14 pkt ECTS 2

Łącznie pkt ECTS 3

Metody dydaktyczne:

wykład:

wykład podający, dyskusja moderowana

ćwiczenia:

• wykład konwersatoryjny,

• burza mózgów,

• praca zespołowa (grupowe prace projektowe),

• prezentacja multimedialna.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: pisemne zaliczenia na ocenę - test mieszany, zalicza 60%

Na ocenę końcową ćwiczeń składają się następujące elementy:

1. Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów).

2. Zadanie zaliczeniowe (projekt - praca etapowa nad wybranym tematem nawiązującym do omawianej podczas zajęć problematyki).

3. Przygotowanie w grupie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach

Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z ocen osiągniętych w bloku A oraz B (40%, 60%).

Ocena z przedmiotu: 60%cw+40% wykład

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: pisemne zaliczenia na ocenę - test mieszany, zalicza 60% (w sali)10-11 pkt. -3;11,5-12,5 pkt -3+, 13-14 pkt – 4, 14.5-15,5pkt -4+, 16-17 pkt -5

Na ocenę końcową ćwiczeń składają się następujące elementy:

1. Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów).

2. Zadanie zaliczeniowe (projekt - praca etapowa nad wybranym tematem nawiązującym do omawianej podczas zajęć problematyki).

3. Przygotowanie w grupie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach

Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z ocen osiągniętych w bloku A oraz B (40%, 60%).

Ocena z przedmiotu: 60%cw+40% wykład

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Polityka rozwoju lokalnego - wprowadzenie do przedmiotu. Rozwój lokalny - istota, geneza, cechy

2.. Czynniki rozwoju lokalnego

3.. Polityka rozwoju lokalnego-istota i uwarunkowania

4. Instrumenty polityki rozwoju lokalnego

5. Polityka rozwoju lokalnego w praktyce

6. Dylematy polityki rozwoju lokalnego


Ćwiczenia:

Blok A: Polityka rozwoju lokalnego – wprowadzenie do problematyki (40% oceny)


A1: Identyfikacja kluczowych pojęć polityki rozwoju lokalnego.

A2: Charakterystyka instrumentów polityki rozwoju.

A3: Omówienie dokumentów planistycznych, operacyjnych i strategicznych badanej gminy.


Blok B: Dane statystyki publicznej jako narzędzie monitorowania rozwoju (60% oceny)


B1: Pozyskiwanie i analiza danych statystycznych jako narzędzie monitorowania rozwoju gminy.

B2: Omówienie wskaźników opisujących rozwój społeczno-gospodarczy gminy za pośrednictwem Banku Danych Lokalnych.

B3 i B4: Wykonanie projektu – prezentacja (analiza porównawcza wyników badanej gminy na tle innych jednostek samorządu terytorialnego)

Literatura:

Podstawowa:

1. Nowakowska A. (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.

2. Parysek J.J., Podstawy gospodarki lokalnej, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2001

Uzupełniająca:

3. Chądzyński Jacek, Przygodzki Zbigniew, Nowakowska Aleksandra, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2007.

4. Gospodarka regionalna i lokalna, red. Strzelecki Z., PWN, Warszawa 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rzeńca
Prowadzący grup: Agnieszka Rzeńca, Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia interaktywne o charakterze praktycznym oparte na konkretnych studiach przypadków, które stanowią punkt wyjścia do analiz, oceny, porównań, dyskusji. Istotnym ich elementem jest spotkanie z praktykami z UM w Łodzi.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


WYKŁAD 1 zajęcia: 14 praca własna: bieżąca 0, zaliczenie: 14 pkt. ECTS 1

ĆWICZENIA 2 Zajęcia 14 praca własna: bieżąca: 28, zaliczenie :14 pkt ECTS 2

Łącznie pkt ECTS 3

Metody dydaktyczne:

wykład:

wykład podający, dyskusja moderowana

ćwiczenia:

• wykład konwersatoryjny,

• burza mózgów,

• praca zespołowa (grupowe prace projektowe),

• prezentacja multimedialna.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: pisemne zaliczenia na ocenę - test mieszany, zalicza 60%

Na ocenę końcową ćwiczeń składają się następujące elementy:

1. Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów).

2. Zadanie zaliczeniowe (projekt - praca etapowa nad wybranym tematem nawiązującym do omawianej podczas zajęć problematyki).

3. Przygotowanie w grupie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach

Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z ocen osiągniętych w bloku A oraz B (40%, 60%).

Ocena z przedmiotu: 60%cw+40% wykład

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: pisemne zaliczenia na ocenę - test mieszany, zalicza 60% (w sali)10-11 pkt. -3;11,5-12,5 pkt -3+, 13-14 pkt – 4, 14.5-15,5pkt -4+, 16-17 pkt -5

Na ocenę końcową ćwiczeń składają się następujące elementy:

1. Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów).

2. Zadanie zaliczeniowe (projekt - praca etapowa nad wybranym tematem nawiązującym do omawianej podczas zajęć problematyki).

3. Przygotowanie w grupie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach

Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z ocen osiągniętych w bloku A oraz B (40%, 60%).

Ocena z przedmiotu: 60%cw+40% wykład

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Polityka rozwoju lokalnego - wprowadzenie do przedmiotu. Rozwój lokalny - istota, geneza, cechy

2.. Czynniki rozwoju lokalnego

3.. Polityka rozwoju lokalnego-istota i uwarunkowania

4. Instrumenty polityki rozwoju lokalnego

5. Polityka rozwoju lokalnego w praktyce

6. Dylematy polityki rozwoju lokalnego


Ćwiczenia:

Blok A: Polityka rozwoju lokalnego – wprowadzenie do problematyki (40% oceny)


A1: Identyfikacja kluczowych pojęć polityki rozwoju lokalnego.

A2: Charakterystyka instrumentów polityki rozwoju.

A3: Omówienie dokumentów planistycznych, operacyjnych i strategicznych badanej gminy.


Blok B: Dane statystyki publicznej jako narzędzie monitorowania rozwoju (60% oceny)


B1: Pozyskiwanie i analiza danych statystycznych jako narzędzie monitorowania rozwoju gminy.

B2: Omówienie wskaźników opisujących rozwój społeczno-gospodarczy gminy za pośrednictwem Banku Danych Lokalnych.

B3 i B4: Wykonanie projektu – prezentacja (analiza porównawcza wyników badanej gminy na tle innych jednostek samorządu terytorialnego)

Literatura:

Podstawowa:

1. Nowakowska A. (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.

2. Parysek J.J., Podstawy gospodarki lokalnej, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2001

Uzupełniająca:

3. Chądzyński Jacek, Przygodzki Zbigniew, Nowakowska Aleksandra, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2007.

4. Gospodarka regionalna i lokalna, red. Strzelecki Z., PWN, Warszawa 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rzeńca
Prowadzący grup: Agnieszka Rzeńca, Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia interaktywne o charakterze praktycznym oparte na konkretnych studiach przypadków, które stanowią punkt wyjścia do analiz, oceny, porównań, dyskusji. Istotnym ich elementem jest spotkanie z praktykami z UM w Łodzi.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


WYKŁAD 1 zajęcia: 14 praca własna: bieżąca 0, zaliczenie: 14 pkt. ECTS 1

ĆWICZENIA 2 Zajęcia 14 praca własna: bieżąca: 28, zaliczenie :14 pkt ECTS 2

Łącznie pkt ECTS 3

Metody dydaktyczne:

wykład:

wykład podający, dyskusja moderowana (online)

ćwiczenia:

• wykład konwersatoryjny,

• burza mózgów,

• praca zespołowa (grupowe prace projektowe),

• prezentacja multimedialna.


Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: pisemne zaliczenia na ocenę - test mieszany, zalicza 60%

Na ocenę końcową ćwiczeń składają się następujące elementy:

1. Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów).

2. Zadanie zaliczeniowe (projekt - praca etapowa nad wybranym tematem nawiązującym do omawianej podczas zajęć problematyki).

3. Przygotowanie w grupie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach

Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z ocen osiągniętych w bloku A oraz B (40%, 60%).

Ocena z przedmiotu: 60%cw+40% wykład

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: pisemne zaliczenia na ocenę - test mieszany, zalicza 60% (w sali)10-11 pkt. -3;11,5-12,5 pkt -3+, 13-14 pkt – 4, 14.5-15,5pkt -4+, 16-17 pkt -5

Na ocenę końcową ćwiczeń składają się następujące elementy:

1. Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów).

2. Zadanie zaliczeniowe (projekt - praca etapowa nad wybranym tematem nawiązującym do omawianej podczas zajęć problematyki).

3. Przygotowanie w grupie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach

Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z ocen osiągniętych w bloku A oraz B (40%, 60%).

Ocena z przedmiotu: 60%cw+40% wykład

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Polityka rozwoju lokalnego - wprowadzenie do przedmiotu

2. Rozwój lokalny - istota, geneza, cechy

3. Czynniki rozwoju lokalnego

4. Polityka rozwoju lokalnego-istota i uwarunkowania

5. Instrumenty polityki rozwoju lokalnego

6. Polityka rozwoju lokalnego w praktyce

7. Dylematy polityki rozwoju lokalnego


Ćwiczenia:

Blok A: Polityka rozwoju lokalnego – wprowadzenie do problematyki (40% oceny)


A1: Identyfikacja kluczowych pojęć polityki rozwoju lokalnego.

A2: Charakterystyka instrumentów polityki rozwoju.

A3: Omówienie dokumentów planistycznych, operacyjnych i strategicznych badanej gminy.


Blok B: Dane statystyki publicznej jako narzędzie monitorowania rozwoju (60% oceny)


B1: Pozyskiwanie i analiza danych statystycznych jako narzędzie monitorowania rozwoju gminy.

B2: Omówienie wskaźników opisujących rozwój społeczno-gospodarczy gminy za pośrednictwem Banku Danych Lokalnych.

B3 i B4: Wykonanie projektu – prezentacja (analiza porównawcza wyników badanej gminy na tle innych jednostek samorządu terytorialnego)



Literatura:

Podstawowa:

1. Nowakowska A. (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.

2. Parysek J.J., Podstawy gospodarki lokalnej, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2001

Uzupełniająca:

3. Chądzyński Jacek, Przygodzki Zbigniew, Nowakowska Aleksandra, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2007.

4. Gospodarka regionalna i lokalna, red. Strzelecki Z., PWN, Warszawa 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rzeńca
Prowadzący grup: Agnieszka Rzeńca
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia interaktywne o charakterze praktycznym oparte na konkretnych studiach przypadków, które stanowią punkt wyjścia do analiz, oceny, porównań, dyskusji. Istotnym ich elementem jest spotkanie z praktykami z UM w Łodzi.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

dyskusja moderowana, wykład podający, praca indywidualna (karty pracy)

Sposoby i kryteria oceniania:

Karty pracy (2)- 60 %, aktywność na zajęciach- 20%, udział w dyskusji moderowanej - 20%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Karty pracy (2)- 60 %, aktywność na zajęciach- 20%, udział w dyskusji moderowanej - 20%

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Polityka rozwoju lokalnego

2. Rozwój lokalny - istota, geneza, cechy

3. Czynniki rozwoju lokalnego

4. Polityka rozwoju lokalnego-istota i uwarunkowania

5. Instrumenty rozwoju lokalnego

6. Polityka rozwoju lokalnego w praktyce

7. Dylematy polityki rozwoju lokalnego

Literatura:

1. Nowakowska A. (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.

2. Parysek J.J., Podstawy gospodarki lokalnej, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2001

3. Chądzyński Jacek, Przygodzki Zbigniew, Nowakowska Aleksandra, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2007.

4. Gospodarka regionalna i lokalna, red. Strzelecki Z., PWN, Warszawa 2008.

Czasopisma (Samorząd terytorialny, Przegląd komunalny, Biuletyny i Studia KPZK)

Materiały źródłowe ze stron Urzędów miast i gmin, BIP, instytucji publicznych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6