Ekonometria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GSAQ3B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonometria |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | P |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Student powinien mieć zaliczony kurs statystyki, tzn. posiadać wiedzę z zakresu podstawowych miar statystycznych. Powinien też posiadać podstawową wiedzę z zakresu ekonomii i gospodarki przestrzennej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą: (1) zależności ekonomicznych i możliwości ich kwantyfikacji, (2) estymacji parametrów modeli ekonometrycznych wraz z ich statystyczną weryfikacją (3) wykorzystania modeli ekonometrycznych do analiz wpływu i prognozowania zjawisk gospodarczych, w szczególności dot. gospodarki przestrzennej |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metod ekonometrii (06GP-1P_W01) Student zna i rozumie znaczenie procesów społecznych, przestrzennych i gospodarczych jako determinant procesów rozwoju oraz ich związek i relacje z realną sferą gospodarki (06GP-1P_W02) Student nabywa wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat metod analiz zjawisk ekonomicznych, w tym z wykorzystaniem narzędzi programu Excel, Gretl (06GP-1P_W09) Umiejętności Student potrafi pozyskiwać dane (w szczególności z BDL i Eurostatu) oraz wykorzystać w praktyce metody ekonometryczne do badania zależności przestrzennych w gospodarce (06GP-1P_U01) Student potrafi wybrać i zastosować w praktyce metody korelacji i regresji metody weryfikacji hipotez. Potrafi interpretować wyniki analiz (modelowania) relacji społeczno-ekonomicznych dla różnych typów danych i różnych zmiennych (06GP-1P_U03) Student potrafi zbadać determinanty i opisać skutki konkretnych procesów oraz zjawisk społecznych, gospodarczych przy wykorzystaniu co najmniej 2 rodzajów oprogramowania (Excel, Gretl) (06GP-1P_U04) Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych i zastosować je w analizach typowych dla gospodarki przestrzennej (06GP-1P_U05 ) Student potrafi brać udział w dyskusjach , publicznie wyrażać swoje stanowisko w oparciu o posiadaną wiedzę kierunkową (06GP-1P_U11) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT W
LA
LA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Antczak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Antczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Formy zajęć: Wykład 1. Laboratorium 1 2. Punkty ECTS: Wykład:1, Laboratorium: 1. 3. Liczba godzin (wykład i laboratorium):• 14 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,• 00 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,• 14 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia (przyswajanie treści z wykładów oraz lektura literatury przedmiotu, wykonywanie zadań - prac domowych). 4. Zajęcia wspomagane platformami MS Teams oraz moodle. 5. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. 6. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Studentka/Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia na konsultacjach. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną; studium przypadku - przykłady upraktyczniające wiedzę, dyskusja; Laboratorium: analiza materiałów graficznych, rozwiązywanie zadań – zadania wykonywane w grupach i indywidualnie, analiza przypadków, dyskusja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Końcowa ocena z przedmiotu stanowi średnią z ocen uzyskanych za zaliczenie laboratorium: 60% oraz wykładu 40%. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: test (pytania otwarte i zamknięte):80% (na max 4), udział w dyskusji - aktywność : 10%. oraz zadania dodatkowe 10% możliwość podniesienia oceny o 1. Laboratorium: prace zaliczeniowe przy komputerze (zadania) 80% (max na db); prace domowe 20%. Wspomaganie - platforma Moodle (prace domowe, materiały z wykładów, ćwiczeń). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: Ekonometria i model ekonometryczny – pojęcia podstawowe (model, równanie, MNK, oprogramowanie, rodzaje danych vs. model). 2h. Schemat Gaussa Markowa. Etapy budowy modelu. 1h. Statystyczna weryfikacja modelu – podstawowe miary jakości. 2h. Własności składnika losowego (normalność, autokorelacja i heteroskedastyczność) 2h. Weryfikacja merytoryczna ocen parametrów (zmienne zero jeden i model trendu) 2h. Przykład estymacji modelu jednorównaniowego – regresja wieloraka + model trendu z prognozą - omówienie przykładów wykorzystania. 2h Wybrane inne rodzaje modeli ekonometrycznych 2h. Test zaliczeniowy. 1h. Laboratorium: Dane statystyczne, bazy danych – rodzaje, źródła 2h Model ekonometryczny – rodzaje, struktura, powtórzenie miar zależności (korelacja) 2h Prosty model ekonometryczny – budowa, estymacja, weryfikacja i interpretacja (Excel i Gretl) 4h Modele regresji wielorakiej 2h Statystyczna weryfikacja modelu - testowanie występowania autokorelacji składnika losowego 2h Kolokwium 2h |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Gajda J.B., (1994), Ekonometria praktyczna, Absolwent, Łódź. 2. Gajda J.B., (2004), Ekonometria, Wyd. C.H. Beck, Warszawa. 3. Gruszczyński M. (red.), Ekonometria, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. 4. Jajuga K., (1999), Ekonometria. Metody i analiza problemów ekonomicznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu. 5. Kufel T., (2006), Ekonometria. Rozwiązywanie problemów w wykorzystaniem programu GRETL, PWN, Warszawa. 6.Damodar N. Gujarati, Dawn C. Porter (2020) Basic Econometrics Fifth Edition, https://cbpbu.ac.in/userfiles/file/2020/STUDY_MAT/ECO/1.pdf Uzupełniająca: 6. Kukuła K. (red.), (1999), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa. 7. Osińska M. (red), Ekonometria współczesna, Wydawnictwo „Dom Organizatora”, Toruń, 2007 8. Strahl D. E. Sobczak, M. Markowska, B. Bal-Domańska, Modelowanie ekonometryczne z Excelem, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 2002 9. B. Borkowski, H. Dudek, W. Szczesny, [2004], Ekonometria. Wybrane zagadnienia, PWN, Warszawa, 10. Goryl A., Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Osielawski J., Walkocz A., [2000], Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT W
LA
LA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Antczak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Antczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Formy zajęć: Wykład 1. Laboratorium 1 2. Punkty ECTS: Wykład:1, Laboratorium: 1. 3. Liczba godzin (wykład i laboratorium):• 14 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,• 00 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,• 14 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia (przyswajanie treści z wykładów oraz lektura literatury przedmiotu, wykonywanie zadań - prac domowych). 4. Zajęcia wspomagane platformami MS Teams oraz moodle. 5. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. 6. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Studentka/Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia na konsultacjach. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną; studium przypadku - przykłady upraktyczniające wiedzę, dyskusja; Laboratorium: analiza materiałów graficznych, rozwiązywanie zadań – zadania wykonywane w grupach i indywidualnie, analiza przypadków, dyskusja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Końcowa ocena z przedmiotu stanowi średnią z ocen uzyskanych za zaliczenie laboratorium: 60% oraz wykładu 40%. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: test (pytania otwarte i zamknięte):80% (na max 4), udział w dyskusji - aktywność : 10%. oraz zadania dodatkowe 10% możliwość podniesienia oceny o 1. Laboratorium: prace zaliczeniowe przy komputerze (zadania) 80% (max na db); prace domowe 20%. Wspomaganie - platforma Moodle (prace domowe, materiały z wykładów, ćwiczeń). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: Ekonometria i model ekonometryczny – pojęcia podstawowe (model, równanie, MNK, oprogramowanie, rodzaje danych vs. model). 2h. Schemat Gaussa Markowa. Etapy budowy modelu. 1h. Statystyczna weryfikacja modelu – podstawowe miary jakości. 2h. Własności składnika losowego (normalność, autokorelacja i heteroskedastyczność) 2h. Weryfikacja merytoryczna ocen parametrów (zmienne zero jeden i model trendu) 2h. Przykład estymacji modelu jednorównaniowego – regresja wieloraka + model trendu z prognozą - omówienie przykładów wykorzystania. 2h Wybrane inne rodzaje modeli ekonometrycznych 2h. Test zaliczeniowy. 1h. Laboratorium: Dane statystyczne, bazy danych – rodzaje, źródła 2h Model ekonometryczny – rodzaje, struktura, powtórzenie miar zależności (korelacja) 2h Prosty model ekonometryczny – budowa, estymacja, weryfikacja i interpretacja (Excel i Gretl) 4h Modele regresji wielorakiej 2h Statystyczna weryfikacja modelu - testowanie występowania autokorelacji składnika losowego 2h Kolokwium 2h |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Gajda J.B., (1994), Ekonometria praktyczna, Absolwent, Łódź. 2. Gajda J.B., (2004), Ekonometria, Wyd. C.H. Beck, Warszawa. 3. Gruszczyński M. (red.), Ekonometria, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. 4. Jajuga K., (1999), Ekonometria. Metody i analiza problemów ekonomicznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu. 5. Kufel T., (2006), Ekonometria. Rozwiązywanie problemów w wykorzystaniem programu GRETL, PWN, Warszawa. 6.Damodar N. Gujarati, Dawn C. Porter (2020) Basic Econometrics Fifth Edition, https://cbpbu.ac.in/userfiles/file/2020/STUDY_MAT/ECO/1.pdf Uzupełniająca: 6. Kukuła K. (red.), (1999), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa. 7. Osińska M. (red), Ekonometria współczesna, Wydawnictwo „Dom Organizatora”, Toruń, 2007 8. Strahl D. E. Sobczak, M. Markowska, B. Bal-Domańska, Modelowanie ekonometryczne z Excelem, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 2002 9. B. Borkowski, H. Dudek, W. Szczesny, [2004], Ekonometria. Wybrane zagadnienia, PWN, Warszawa, 10. Goryl A., Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Osielawski J., Walkocz A., [2000], Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LA
LA
WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Antczak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Antczak, Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Formy zajęć: Wykład 1. Laboratorium 1 2. Punkty ECTS: Wykład:1, Laboratorium: 1. 3. Liczba godzin (wykład i laboratorium):• 14 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,• 00 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,• 14 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do egzaminu (przyswajanie treści z wykładów oraz lektura literatury przedmiotu, wykonywanie zadań - prac domowych). 4. Zajęcia wspomagane platformami MS Teams oraz moodle. 5. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. 6. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Studentka/Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia na konsultacjach. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną; studium przypadku - przykłady upraktyczniające wiedzę, dyskusja; Laboratorium: analiza materiałów graficznych, rozwiązywanie zadań – zadania wykonywane w grupach i indywidualnie, analiza przypadków, dyskusja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Końcowa ocena z przedmiotu stanowi średnią z ocen uzyskanych za zaliczenie laboratorium: 60% oraz wykładu 40%. Wykład: test (pytania otwarte i zamknięte): 90% (na max 4,5), udział w dyskusji - aktywność : 10%. (możliwość podniesienia oceny o 0,5) Laboratorium: prace zaliczeniowe przy komputerze (zadania) 70%, praca na zajęciach 10% i prace domowe 20%. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: test (pytania otwarte i zamknięte): 90% (na max 4,5), udział w dyskusji - aktywność : 10%. (możliwość podniesienia oceny o 0,5) Laboratorium: prace zaliczeniowe przy komputerze (zadania) 70%, praca na zajęciach 10% i prace domowe 20%. Wspomaganie - platforma Moodle (prace domowe, materiały z wykładów, ćwiczeń). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: Ekonometria i model ekonometryczny – pojęcia podstawowe (model, równanie, MNK, oprogramowanie, rodzaje danych vs. model). 2h. Schemat Gaussa Markowa. Etapy budowy modelu. 1h. Statystyczna weryfikacja modelu – podstawowe miary jakości. 2h. Własności składnika losowego (normalność, autokorelacja i heteroskedastyczność) 2h. Weryfikacja merytoryczna ocen parametrów (zmienne zero jeden i model trendu) 2h. Przykład estymacji modelu jednorównaniowego – regresja wieloraka + model trendu z prognozą - omówienie przykładów wykorzystania. 2h Wybrane inne rodzaje modeli ekonometrycznych 2h. Test zaliczeniowy. 1h. Laboratorium: Dane statystyczne, bazy danych – rodzaje, źródła 2h Model ekonometryczny – rodzaje, struktura, powtórzenie miar zależności (korelacja) 2h Prosty model ekonometryczny – budowa, estymacja, weryfikacja i interpretacja (Excel i Gretl) 4h Modele regresji wielorakiej 2h Statystyczna weryfikacja modelu - testowanie występowania autokorelacji składnika losowego 2h Kolokwium 2h |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Gajda J.B., (1994), Ekonometria praktyczna, Absolwent, Łódź. 2. Gajda J.B., (2004), Ekonometria, Wyd. C.H. Beck, Warszawa. 3. Gruszczyński M. (red.), Ekonometria, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. 4. Jajuga K., (1999), Ekonometria. Metody i analiza problemów ekonomicznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu. 5. Kufel T., (2006), Ekonometria. Rozwiązywanie problemów w wykorzystaniem programu GRETL, PWN, Warszawa. 6.Damodar N. Gujarati, Dawn C. Porter (2020) Basic Econometrics Fifth Edition, https://cbpbu.ac.in/userfiles/file/2020/STUDY_MAT/ECO/1.pdf Uzupełniająca: 6. Kukuła K. (red.), (1999), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa. 7. Osińska M. (red), Ekonometria współczesna, Wydawnictwo „Dom Organizatora”, Toruń, 2007 8. Strahl D. E. Sobczak, M. Markowska, B. Bal-Domańska, Modelowanie ekonometryczne z Excelem, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 2002 9. B. Borkowski, H. Dudek, W. Szczesny, [2004], Ekonometria. Wybrane zagadnienia, PWN, Warszawa, 10. Goryl A., Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Osielawski J., Walkocz A., [2000], Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT LI
LI
LI
LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kusideł | |
Prowadzący grup: | Ewa Kusideł, Alicja Olejnik | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=28456 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 1, 15 godzin zajęć + 15 godzin pracy własnej przygotowującej do zaliczenia, 1 ECTS Ćwiczenia informatyczne 1, 15 godzin zajęć+15 godzin pracy własnej przygotowującej do zaliczenia, 1 ECTS; razem ECTS: 2 Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej (platforma Moodle oraz aplikacja MsTeams). W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Studentka/Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia na konsultacjach |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład on-line za pośrednictwem platformy Teams wspomagany prezentacjami w Power Point. Dodatkowo udostępnianie materiałów z zajęć (prezentacja, dane, krótkie filmy z wykładu) na Moodle. Ćwiczenia -przy komputerze, stacjonarne lub zdalnie za pośrednictwem aplikacji Teams, wspomagane platformą Moodle. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Zdobycie co najmniej 50% (lub co najmniej 18 pkt) punktów z wszystkich aktywności na wykładzie: testu końcowego (21 pkt), prac domowych, aktywności i obecności na zajęciach (>90% - bdb, >80% db+, >70% db, > 60%, dst+, >50% dst). 2. Ćwiczenia: wymagana jest aktywność na zajęciach i realizacja prac domowych, prace zaliczeniowe przy komputerze (zdalnie lub stacjonarnie) (100% - bdb, >90% db+, >80% db, >70% dst+, > 50% dst) Ostateczna ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z wykładu i z ćwiczeń |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: test (pytania otwarte i zamknięte) + raportowanie prac domowych z dyskusją +obecność i aktywność na zajęciach Ćwiczenia informatyczne: - praca zaliczeniowa przy komputerze (zadania), - zaliczona aktywność na zajęciach i realizacja prac domowych. Wspomaganie - platforma Moodle (prace domowe, materiały z wykładów, ćwiczeń). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | wykład 1. Podstawowe definicje, rodzaje danych statystycznych, powtórzenie miar zależności 2. Prosty model ekonometryczny - etapy budowy modelu i interpretacja estymatorów 3. Modele regresji wielorakiej 4. Statystyczna weryfikacja modelu i założenia modelu regresji 5. Postacie modeli ekonometrycznych i interpretacja estymatorów modeli nieliniowych 6. Proste modele dedykowane prognozowaniu gospodarczemu Ćwiczenia 1. Dane statystyczne, bazy danych – rodzaje, źródła 2. Model ekonometryczny – rodzaje, struktura, powtórzenie miar zależności (korelacja) 3. Prosty model ekonometryczny – budowa, estymacja, weryfikacja i interpretacja (Excel i Gretl) 4. Modele regresji wielorakiej 5. Statystyczna weryfikacja modelu - testowanie występowania autokorelacji składnika losowego |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Welfe A., Ekonometira. Metody i ich zastosowanie, PWE, Warszawa 2009 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/ekonometria-metody-i-ich-zastosowanie-aleksander-welfe-103507) Kufel T., Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, PWN, Warszawa 2011 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/ekonometria-rozwiazywanie-problemow-z-wykorzystaniem-programu-gretl-tadeusz-kufel-9303) Zeliaś A. B. Pawełek, S. Wanat, Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania, PWE 2013 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/prognozowanie-ekonomiczne-teoria-przyklady-zadania-barbara-pawelek-stanislaw-101427) Literatura dodatkowa: Kucharska-Stasiak E., E. Kusideł, M. Załęczna, K. Żelazowski, Convergence processes in the European hosing market, WUŁ, Łódź 2020 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/convergence-processes-in-the-european-housing-markets-ewa-kucharska-stasiak-ewa-235977) Stewart J., Econometrics, Philip Allan, Cambridge 1994. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT LI
LI
LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kusideł | |
Prowadzący grup: | Ewa Kusideł, Alicja Olejnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 1, 15 godzin zajęć + 15 godzin pracy własnej przygotowującej do zaliczenia, 1 ECTS Ćwiczenia informatyczne 1, 15 godzin zajęć+15 godzin pracy własnej przygotowującej do zaliczenia, 1 ECTS; razem ECTS: 2 Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej (platforma Moodle oraz aplikacja MsTeams). |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład on-line za pośrednictwem platformy Teams wspomagany prezentacjami w Power Point. Dodatkowo udostępnianie materiałów z zajęć (prezentacja, dane, krótkie filmy z wykładu) na Moodle. Ćwiczenia -przy komputerze, stacjonarne lub zdalnie za pośrednictwem aplikacji Teams, wspomagane platformą Moodle. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Zaliczenie co najmniej 66% case study zadawanych w formie pracy domowej po każdym wykładzie (>90% - bdb, >80% db, >65% - dst). Dla osób, które nie mogły uczestniczyć w wykładzie lub nie zdobyły wymaganej liczby punktów, egzamin ustny w sesji zimiowej. Ćwiczenia: aktywność na zajęciach, prace zaliczeniowe przy komputerze (zdalnie lub stacjonarnie). Ostateczna ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z dwóch powyższych ocen. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: test (pytania otwarte i zamknięte). Laboratorium: kolokwium zaliczeniowe przy komputerze (zadania) 70%, praca na zajęciach 10% i prace domowe 20%. Wspomaganie - platforma Moodle (prace domowe, materiały z wykładów, ćwiczeń). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | wykład 1. Podstawowe definicje, rodzaje danych statystycznych, powtórzenie miar zależności 2. Prosty model ekonometryczny - etapy budowy modelu 3. Modele regresji wielorakiej 4. Statystyczna weryfikacja modelu 5. Postacie modeli ekonometrycznych i interpretacja ich parametrów 6. Proste modele dedykowane prognozowaniu gospodarczemu Ćwiczenia 1. Dane statystyczne, bazy danych – rodzaje, źródła 2. Model ekonometryczny – rodzaje, struktura, powtórzenie miar zależności (korelacja) 3. Prosty model ekonometryczny – budowa, estymacja, weryfikacja i interpretacja (Excel i Gretl) 4. Modele regresji wielorakiej 5. Statystyczna weryfikacja modelu - testowanie występowania autokorelacji składnika losowego |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Welfe A., Ekonometira. Metody i ich zastosowanie, PWE, Warszawa 2009 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/ekonometria-metody-i-ich-zastosowanie-aleksander-welfe-103507) Kufel T., Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, PWN, Warszawa 2011 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/ekonometria-rozwiazywanie-problemow-z-wykorzystaniem-programu-gretl-tadeusz-kufel-9303) Zeliaś A. B. Pawełek, S. Wanat, Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania, PWE 2013 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/prognozowanie-ekonomiczne-teoria-przyklady-zadania-barbara-pawelek-stanislaw-101427) Literatura dodatkowa: Kucharska-Stasiak E., E. Kusideł, M. Załęczna, K. Żelazowski, Convergence processes in the European hosing market, WUŁ, Łódź 2020 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/convergence-processes-in-the-european-housing-markets-ewa-kucharska-stasiak-ewa-235977) Stewart J., Econometrics, Philip Allan, Cambridge 1994. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.