Planowanie infrastruktury technicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GSAT3B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Planowanie infrastruktury technicznej |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | P |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych funkcji narzędzi GIS zdobyta w ramach przedmiotu Geograficzne systemy informacji przestrzennej. Podstawowa znajomość pojęć z zakresu funkcjonowania samorządu terytorialnego. Podstawowe umiejętności wykorzystania metod i narzędzi statystycznych w zarządzaniu rozwojem jednostek samorządu terytorialnego. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z charakterystyką i sposobem działania urządzeń infrastruktury technicznej, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i organizacyjnych, dotyczących planowania i eksploatacji. Zasadniczą uwagę, poświęca się kwestii zrozumienia przez studenta roli i społeczno-gospodarczego znaczenia infrastruktury. W szczególności, omówione zostaną zagadnienia celów, metod, narzędzi, efektów i skutków planowania infrastruktury technicznej na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym. Zrozumienie analizowanych tematów, umożliwia interpretację zmian, zachodzących w przestrzennym zagospodarowaniu kraju. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się od roku 22/23: WIEDZA Student: Definiuje pojęcia dotyczące infrastruktury technicznej, w powiązaniu z ekonomią, gospodarką przestrzenną i w zakresie nauk społecznych, wykorzystuje wiedzę teoretyczną i wyszukuje praktyczne dane z kraju i ze świata do analizowania stanu i procesów rozwoju infrastruktury technicznej. Zna relacje zachodzące między tymi determinantami rozwoju. Zdobywa również wiedzę praktyczną w zakresie czynników rozwoju identyfikowanych w sferze ekonomiczno-społecznej w odniesieniu do procesów związanych z planowaniem infrastruktury (kierunkowe efekty kształcenia 06GP-1P_W01, 06GP-1P_W02, 06GP-1P_W04) Posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych w odniesieniu do infrastruktury technicznej zarówno w sferze teoretycznej, jak i praktycznej. Rozbudowuje praktyczną wiedzę, na temat roli człowieka jako twórcy i kreatora wartości niematerialnych determinujących tożsamość miejsc i wizerunek samorządów terytorialnych oraz innych instytucji. (06GP-1P_W09; 06GP-1P_W11). UMIEJĘTNOŚCI Student: Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania podstawowych procesów i zjawisk społecznych, ekonomicznych i przyrodniczych powiązanych z infrastrukturą. Podczas zajęć w sali, zajęć zdalnych oraz w ramach pracy własnej student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) w zakresie niezbędnym do planowania infrastruktury technicznej, właściwych dla gospodarki przestrzennej (06GP-1P_U01; 06GP-1P_U05). Potrafi formułować i rozwiązywać złożone problemy związane z planowaniem infrastruktury technicznej w powiązaniu ze zjawiskami gospodarczymi, społecznymi, kulturowymi i przyrodniczymi, zachodzącymi w przestrzeni samorządów terytorialnych. Na ich podstawie potrafi krytycznie analizować i prognozować skutki społeczno-gospodarcze i przyrodnicze wynikające z działań samorządów w zakresie infrastruktury z wykorzystaniem metod i narzędzi statystycznych oraz symulacji komputerowych (06GP-1P_U02; 06GP-1P_U04). Przygotowuje raporty z prac własnych wykonywanych na danych rzeczywistych oraz wystąpienia (prezentacje) potrafi współdziałać i pracować w grupie, wykazując się odpowiedzialnością za powierzone zadania wykorzystując do tego celu literaturę zagraniczną. Przygotowując prace własne i zespołowe potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych na potrzeby praktycznego podejścia do infrastruktury technicznej i jej planowania. (06GP-1P_U08; 06GP-1P_U10) Prawidłowo posługuje się w praktyce wybranymi normami, regułami i zasadami z zakresu gospodarki przestrzennej, a w konsekwencji potrafi wykorzystywać te umiejętności w praktyce (06GP-1P_U06; 06GP-1P_U07). KOMPETENCJE Student: Poprzez działania praktyczne na zajęciach z reprezentantami władz lokalnych oraz praktykami rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju. Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju personalnego. Działania podejmowane podczas prac grupowych budują kompetencje w zakresie odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołu. Potrafi włączyć się w prace związane z projektami społecznymi powiązanymi tematycznie z infrastrukturą techniczną, z uwzględnieniem aspektów zrównoważonego rozwoju. Istotnym elementem w zakresie kompetencji związanych z infrastrukturą jest konieczność ciągłego uczenia się i przystosowywania do zmieniających się uwarunkowań. (06GP-1P_K01, 06GP-1P_K02, 06GP-1P_K06) Wykazuje się przedsiębiorczością – jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy działając na rzecz kreowania zaplecza infrastrukturalnego w samorządach lokalnych (06GP-1P_K05) Efekty uczenia się dla roku 21/22; 20/21: Student: Definiuje pojęcia dotyczące infrastruktury technicznej, w powiązaniu z ekonomią, gospodarką przestrzenną i w zakresie nauk społecznych, wykorzystuje wiedzę teoretyczną i wyszukuje praktyczne dane z kraju i ze świata do analizowania stanu i procesów rozwoju infrastruktury technicznej. Zdobywa również wiedzę praktyczną w zakresie czynników rozwoju identyfikowanych w sferze ekonomicznospołecznej w odniesieniu do procesów związanych z planowaniem infrastruktury (kierunkowe efekty kształcenia 06GP-1P_W01, 06GP-1P_W04) Posiada wiedzę o relacjach zachodzących między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych w odniesieniu do infrastruktury technicznej zarówno w sferze teoretycznej, jak i praktycznej. Rozbudowuje praktyczną wiedzę, na temat roli planisty jako twórcy i kreatora wartości materialnych i niematerialnych determinujących tożsamość miejsc i wizerunek samorządów terytorialnych. (06GP-1P_W07; 06GP-1P_W11). Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane statystyczne i przestrzenne do analizowania podstawowych procesów i zjawisk społecznych, ekonomicznych i przyrodniczych powiązanych z infrastrukturą. Podczas zajęć w sali, zajęć zdalnych oraz w ramach pracy własnej student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) w zakresie niezbędnym do planowania infrastruktury technicznej, właściwych dla gospodarki przestrzennej (06GP-1P_U01; 06GP-1P_U05). Przygotowuje raporty z prac własnych wykonywanych na danych rzeczywistych oraz wystąpienia (prezentacje) potrafi współdziałać i pracować w grupie, wykazując się odpowiedzialnością za powierzone zadania wykorzystując do tego celu literaturę zagraniczną. Przygotowując prace własne i zespołowe potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych na potrzeby praktycznego podejścia do infrastruktury technicznej i jej planowania. (06GP-1P_U08; 06GP-1P_U10) Student poprzez działania praktyczne na zajęciach z reprezentantami władz lokalnych oraz praktykami rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju. Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju personalnego. Działania podejmowane podczas prac grupowych budują kompetencje w zakresie odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołu. Potrafi włączyć się w prace związane z projektami społecznymi powiązanymi tematycznie z infrastrukturą techniczną, z uwzględnieniem aspektów zrównoważonego rozwoju. Istotnym elementem w zakresie kompetencji związanych z infrastrukturą jest konieczność ciągłego uczenia się i przystosowywania do zmieniających się uwarunkowań. (06GP-1P_K01, 06GP-1P_K02, 06GP-1P_K06) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
LA
LA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 1: wykład 14 h, przygotowanie do egzaminu 14 h (powtórzenie i przyswojenie omawianego materiału, połączone ze studiowaniem literatury podstawowej i obszernej literatury fakultatywnej) Laboratorium 1: zajęcia 28 h, przygotowanie do zaliczenia 28 h (polegające na studiowaniu literatury przedmiotu, w tym obszernej literatury tematycznej, fakultatywnej, raportów, opracowań i polityk i planów rozwoju infrastruktury na szczeblu krajowym, regionalnym, lokalnym oraz europejskim; wyszukiwanie informacji, danych niezbędnych do przygotowywania praktycznych prezentacji i projektów). Zajęcia prowadzone w formule B-learning. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład 1: wykład informacyjny z wykorzystaniem elementów wykładu konwersatoryjnego i problemowego, angażującego słuchaczy. Laboratorium 1: dyskusja seminaryjna, studia przypadków, metoda projektu. W przypadku wykorzystywania narzędzi informatycznych metoda eksperymentu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego/wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte) (100%), weryfikacja i ocena efektów kształcenia: 06GPA1_W01, 06GPA1_W02, 06GPA1_W04, 06GP-1P_W09, 06GP-1P_W11, 06GPA1_U01. Laboratorium: projekty realizowane w ramach zajęć oraz pracy bieżącej (80%), prezentacja problemowa (20%). Weryfikacja efektów kształceni: 06GP-1P_U02, 06GP-1P_U04, 06GP-1P_U05, 06GP-1P_U06, 06GP-1P_U07, 06GP-1P_U08, 06GP-1P_U10, 06GPA1_K01, 06GPA1_K02, 06GP-1P_ K5, 06GP-1P_ K6. Ocena końcowa: wykład (30%), laboratoria (70%). Każda praca oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie: 0-50 pkt - ndst 51-60 pkt - dst 61-70 pkt - dst plus 71-80 pkt - db 81-90 pkt - db plus 91-100 pkt - bdb. W przypadku egzaminu ocena odbywa się poprzez weryfikacje odsetka punktów z testu: 0-50 procent - ndst 51-60 procent - dst 61-70 procent - dst plus 71-80 procent - db 81-90 procent - db plus 91-100 procent - bdb. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku egzaminu pisemnego oraz w trakcie realizacja zadań na ćwiczeniach (prezentacja; czytanie mapy zasadniczej; wyznaczanie obszarów dla inwestycji w elektrownie wiatrowe; ocena efektywności infrastruktury oświetleniowej; potencjał inwestycyjny powiatów). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | WYKŁAD: 1. Istota, kwestie własnościowe, cechy i funkcje infrastruktury technicznej. 2. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura energia elektryczna 3. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna 4. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura gazowa 5. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura drogowa 6. Nowe spojrzenie na infrastrukturę - infrastruktura informacji przestrzennej, infrastruktura kosmiczna, infrastruktura zielona 7. Modele rozwoju infrastruktury technicznej LABORATORIUM: 1. Identyfikacja infrastruktury na mapach zasadniczych i bazach danych obiektów topograficznych ROZPORZĄDZENIU MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej (6 godz.) 2. Elementy planowania lokalizacji inwestycji infrastrukturalnych oczami praktyka - wykorzystywany sprzęt, oprogramowanie, dane (2 godz.) 3. Diagnozowanie dostępności infrastruktury technicznej w praktyce (2 godz.) 4. Działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego - infrastruktura wiatrowa w praktyce - zastosowanie przepisów prawa w zakresie lokalizacji infrastruktury wiatrowej w regionie (6 godz.) 5. Koszty funkcjonowania infrastruktury technicznej na przykładzie oceny efektywności infrastruktury oświetleniowej w mieście (4 godz.) 6. Infrastruktura techniczna jako wyznacznik potencjału inwestycyjnego powiatów - analiza statystyczno-przestrzenna wybranych powiatów (6 godz.) 7. Podsumowanie zajęć (2 godz.) |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Feltynowski M., Infrastruktura w strukturze funkcjonalno-przestrzennej jednostek terytorialnych, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2022. https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2022/07/Feltynowski_Infrastruktura-1-1.pdf 2. Kupiec L., Gołębiowska A, Truskolaski T., Gospodarka przestrzenna. Infrastruktura techniczna, tom 7, Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2005. 3. Bartosiewicz B., Zróżnicowanie i determinanty rozwoju infrastruktury komunalnej w regionie łódzkim - studium przypadków, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2010. dostęp przez repozytorium UŁ 4. Myna A., Modele rozwoju lokalnej infrastruktury technicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012. 5. Marshall T., 2013. Planning Major Infrastructure. A Critical Analysis. Routledge, New York Uzupełniająca: 6. Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe : poradnik projektowania, budowy i eksploatacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. 7. Łyp B., Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2008. 8. Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych Dz.U. 2016 poz. 961 z późn. zm. 9. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348 z późn. zm. 10. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie 11. Lechowska E., Planowanie przestrzenne na poziomie lokalnym - powiązanie teorii z praktyką, Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. Warszawa 2022 (fragmenty) https://publikacje.pan.pl/book/145097/planowanie-przestrzenne-na-poziomie-lokalnym-powiazanie-teorii-z-praktyka-lechowska-ewa-2022?language=pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
LA
LA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 1: wykład 14 h, przygotowanie do egzaminu 14 h (powtórzenie i przyswojenie omawianego materiału, połączone ze studiowaniem literatury podstawowej i obszernej literatury fakultatywnej) Laboratorium 1: zajęcia 28 h, przygotowanie do zaliczenia 28 h (polegające na studiowaniu literatury przedmiotu, w tym obszernej literatury tematycznej, fakultatywnej, raportów, opracowań i polityk i planów rozwoju infrastruktury na szczeblu krajowym, regionalnym, lokalnym oraz europejskim; wyszukiwanie informacji, danych niezbędnych do przygotowywania praktycznych prezentacji i projektów). Zajęcia prowadzone w formule B-learning. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład 1: wykład informacyjny z wykorzystaniem elementów wykładu konwersatoryjnego i problemowego, angażującego słuchaczy. Laboratorium 1: dyskusja seminaryjna, studia przypadków, metoda projektu. W przypadku wykorzystywania narzędzi informatycznych metoda eksperymentu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego/wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte) (100%), weryfikacja i ocena efektów kształcenia: 06GPA1_W01, 06GPA1_W02, 06GPA1_W04, 06GP-1P_W09, 06GP-1P_W11, 06GPA1_U01. Laboratorium: projekty realizowane w ramach zajęć oraz pracy bieżącej (80%), prezentacja problemowa (20%). Weryfikacja efektów kształceni: 06GP-1P_U02, 06GP-1P_U04, 06GP-1P_U05, 06GP-1P_U06, 06GP-1P_U07, 06GP-1P_U08, 06GP-1P_U10, 06GPA1_K01, 06GPA1_K02, 06GP-1P_ K5, 06GP-1P_ K6. Ocena końcowa: wykład (30%), laboratoria (70%). Każda praca oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie: 0-50 pkt - ndst 51-60 pkt - dst 61-70 pkt - dst plus 71-80 pkt - db 81-90 pkt - db plus 91-100 pkt - bdb. W przypadku egzaminu ocena odbywa się poprzez weryfikacje odsetka punktów z testu: 0-50 procent - ndst 51-60 procent - dst 61-70 procent - dst plus 71-80 procent - db 81-90 procent - db plus 91-100 procent - bdb. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku egzaminu pisemnego oraz w trakcie realizacja zadań na ćwiczeniach (prezentacja; czytanie mapy zasadniczej; wyznaczanie obszarów dla inwestycji w elektrownie wiatrowe; ocena efektywności infrastruktury oświetleniowej; potencjał inwestycyjny powiatów). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | WYKŁAD: 1. Istota, kwestie własnościowe, cechy i funkcje infrastruktury technicznej. 2. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura energia elektryczna 3. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna 4. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura gazowa 5. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura drogowa 6. Nowe spojrzenie na infrastrukturę - infrastruktura informacji przestrzennej, infrastruktura kosmiczna, infrastruktura zielona 7. Modele rozwoju infrastruktury technicznej LABORATORIUM: 1. Identyfikacja infrastruktury na mapach zasadniczych i bazach danych obiektów topograficznych ROZPORZĄDZENIU MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej (6 godz.) 2. Elementy planowania lokalizacji inwestycji infrastrukturalnych oczami praktyka - wykorzystywany sprzęt, oprogramowanie, dane (2 godz.) 3. Diagnozowanie dostępności infrastruktury technicznej w praktyce (2 godz.) 4. Działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego - infrastruktura wiatrowa w praktyce - zastosowanie przepisów prawa w zakresie lokalizacji infrastruktury wiatrowej w regionie (6 godz.) 5. Koszty funkcjonowania infrastruktury technicznej na przykładzie oceny efektywności infrastruktury oświetleniowej w mieście (4 godz.) 6. Infrastruktura techniczna jako wyznacznik potencjału inwestycyjnego powiatów - analiza statystyczno-przestrzenna wybranych powiatów (6 godz.) 7. Podsumowanie zajęć (2 godz.) |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Feltynowski M., Infrastruktura w strukturze funkcjonalno-przestrzennej jednostek terytorialnych, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2022. https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2022/07/Feltynowski_Infrastruktura-1-1.pdf 2. Kupiec L., Gołębiowska A, Truskolaski T., Gospodarka przestrzenna. Infrastruktura techniczna, tom 7, Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2005. 3. Bartosiewicz B., Zróżnicowanie i determinanty rozwoju infrastruktury komunalnej w regionie łódzkim - studium przypadków, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2010. dostęp przez repozytorium UŁ 4. Myna A., Modele rozwoju lokalnej infrastruktury technicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012. 5. Marshall T., 2013. Planning Major Infrastructure. A Critical Analysis. Routledge, New York Uzupełniająca: 6. Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe : poradnik projektowania, budowy i eksploatacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. 7. Łyp B., Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2008. 8. Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych Dz.U. 2016 poz. 961 z późn. zm. 9. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348 z późn. zm. 10. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie 11. Lechowska E., Planowanie przestrzenne na poziomie lokalnym - powiązanie teorii z praktyką, Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. Warszawa 2022 (fragmenty) https://publikacje.pan.pl/book/145097/planowanie-przestrzenne-na-poziomie-lokalnym-powiazanie-teorii-z-praktyka-lechowska-ewa-2022?language=pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
LA
LA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 1: wykład 14 h, przygotowanie do egzaminu 14 h (powtórzenie i przyswojenie omawianego materiału, połączone ze studiowaniem literatury podstawowej i obszernej literatury fakultatywnej) Laboratorium 1: zajęcia 28 h, przygotowanie do zaliczenia 28 h (polegające na studiowaniu literatury przedmiotu, w tym obszernej literatury tematycznej, fakultatywnej, raportów, opracowań i polityk i planów rozwoju infrastruktury na szczeblu krajowym, regionalnym, lokalnym oraz europejskim; wyszukiwanie informacji, danych niezbędnych do przygotowywania praktycznych prezentacji i projektów). Zajęcia prowadzone w formule B-learning. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład 1: wykład informacyjny z wykorzystaniem elementów wykładu konwersatoryjnego i problemowego, angażującego słuchaczy. Laboratorium 1: dyskusja seminaryjna, studia przypadków, metoda projektu. W przypadku wykorzystywania narzędzi informatycznych metoda eksperymentu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego/wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte) (100%), weryfikacja i ocena efektów kształcenia: 06GPA1_W01, 06GPA1_W02, 06GPA1_W04, 06GP-1P_W09, 06GP-1P_W11, 06GPA1_U01. Laboratorium: projekty realizowane w ramach zajęć oraz pracy bieżącej (80%), prezentacja problemowa (20%). Weryfikacja efektów kształceni: 06GP-1P_U02, 06GP-1P_U04, 06GP-1P_U05, 06GP-1P_U06, 06GP-1P_U07, 06GP-1P_U08, 06GP-1P_U10, 06GPA1_K01, 06GPA1_K02, 06GP-1P_ K5, 06GP-1P_ K6. Ocena końcowa: wykład (30%), laboratoria (70%). Każda praca oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie: 0-50 pkt - ndst 51-60 pkt - dst 61-70 pkt - dst plus 71-80 pkt - db 81-90 pkt - db plus 91-100 pkt - bdb. W przypadku egzaminu ocena odbywa się poprzez weryfikacje odsetka punktów z testu: 0-50 procent - ndst 51-60 procent - dst 61-70 procent - dst plus 71-80 procent - db 81-90 procent - db plus 91-100 procent - bdb. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku egzaminu pisemnego oraz w trakcie realizacja zadań na ćwiczeniach (prezentacja; czytanie mapy zasadniczej; wyznaczanie obszarów dla inwestycji w elektrownie wiatrowe; ocena efektywności infrastruktury oświetleniowej; potencjał inwestycyjny powiatów). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | WYKŁAD: 1. Istota, kwestie własnościowe, cechy i funkcje infrastruktury technicznej. 2. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura energia elektryczna 3. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna 4. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura gazowa 5. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura drogowa 6. Nowe spojrzenie na infrastrukturę - infrastruktura informacji przestrzennej, infrastruktura kosmiczna, infrastruktura zielona 7. Modele rozwoju infrastruktury technicznej LABORATORIUM: 1. Identyfikacja infrastruktury na mapach zasadniczych i bazach danych obiektów topograficznych ROZPORZĄDZENIU MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej (6 godz.) 2. Elementy planowania lokalizacji inwestycji infrastrukturalnych oczami praktyka - wykorzystywany sprzęt, oprogramowanie, dane (2 godz.) 3. Diagnozowanie dostępności infrastruktury technicznej w praktyce (2 godz.) 4. Działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego - infrastruktura wiatrowa w praktyce - zastosowanie przepisów prawa w zakresie lokalizacji infrastruktury wiatrowej w regionie (6 godz.) 5. Koszty funkcjonowania infrastruktury technicznej na przykładzie oceny efektywności infrastruktury oświetleniowej w mieście (4 godz.) 6. Infrastruktura techniczna jako wyznacznik potencjału inwestycyjnego powiatów - analiza statystyczno-przestrzenna wybranych powiatów (6 godz.) 7. Podsumowanie zajęć (2 godz.) |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Feltynowski M., Infrastruktura w strukturze funkcjonalno-przestrzennej jednostek terytorialnych, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2022. https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2022/07/Feltynowski_Infrastruktura-1-1.pdf 2. Kupiec L., Gołębiowska A, Truskolaski T., Gospodarka przestrzenna. Infrastruktura techniczna, tom 7, Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2005. 3. Bartosiewicz B., Zróżnicowanie i determinanty rozwoju infrastruktury komunalnej w regionie łódzkim - studium przypadków, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2010. dostęp przez repozytorium UŁ 4. Myna A., Modele rozwoju lokalnej infrastruktury technicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012. 5. Marshall T., 2013. Planning Major Infrastructure. A Critical Analysis. Routledge, New York Uzupełniająca: 6. Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe : poradnik projektowania, budowy i eksploatacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. 7. Łyp B., Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2008. 8. Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych Dz.U. 2016 poz. 961 z późn. zm. 9. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348 z późn. zm. 10. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CK
CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 1: wykład 15 h, przygotowanie do egzaminu 15 h (powtórzenie i przyswojenie omawianego materiału, połączone ze studiowaniem literatury podstawowej i obszernej literatury fakultatywnej) Ćwiczenia konwersatoryjne 1: zajęcia 30 h, praca bieżąca 30 h (polegająca na studiowaniu literatury przedmiotu, w tym obszernej literatury tematycznej, fakultatywnej, raportów, opracowań i polityk i planów rozwoju infrastruktury na szczeblu krajowym, regionalnym, lokalnym oraz europejskim; wyszukiwanie informacji, danych niezbędnych do przygotowywania praktycznych prezentacji i projektów). W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład 1: wykład informacyjny z wykorzystaniem elementów wykładu konwersatoryjnego i problemowego, angażującego słuchaczy. Ćwiczenia konwersatoryjne 1: dyskusja seminaryjna, studia przypadków, metoda projektu. W przypadku wykorzystywania narzędzi informatycznych metoda eksperymentu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład 1: egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego/wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte) (100%), weryfikacja i ocena efektów kształcenia: 06GPA1_W01, 06GPA1_W04, 06GP-1P_W07, 06GP-1P_W11, 06GPA1_U01. Ćwiczenia konwersatoryjne 1: projekty realizowane w ramach zajęć oraz pracy bieżącej (80% rozłożone równomiernie pomiędzy wszystkie aktywności), prezentacja problemowa (20%). Weryfikacja efektów kształceni: 06GP-1P_U05, 06GP-1P_U08, 06GP-1P_U10, 06GPA1_K01, 06GPA1_K02, 06GP-1P_ K6. Ocena końcowa: wykład (30%), ćwiczenia (70%). Każda praca oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie: 0-50 pkt - ndst 51-60 pkt - dst 61-70 pkt - dst plus 71-80 pkt - db 81-90 pkt - db plus 91-100 pkt - bdb. W przypadku egzaminu ocena odbywa się poprzez weryfikacje odsetka punktów z testu: 0-50 procent - ndst 51-60 procent - dst 61-70 procent - dst plus 71-80 procent - db 81-90 procent - db plus 91-100 procent - bdb. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku egzaminu pisemnego oraz w trakcie realizacja zadań na ćwiczeniach (prezentacja; czytanie mapy zasadniczej; wyznaczanie obszarów dla inwestycji w elektrownie wiatrowe; ocena efektywności infrastruktury oświetleniowej; potencjał inwestycyjny powiatów). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | WYKŁAD: 1. Istota, kwestie własnościowe, cechy i funkcje infrastruktury technicznej. 2. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura energia elektryczna 3. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna 4. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura gazowa 5. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura drogowa 6. Nowe spojrzenie na infrastrukturę - infrastruktura informacji przestrzennej, infrastruktura kosmiczna, infrastruktura zielona 7. Modele rozwoju infrastruktury technicznej ĆWICZENIA KONWERSATORYJNE: 1. Identyfikacja infrastruktury na mapach zasadniczych i bazach danych obiektów topograficznych ROZPORZĄDZENIU MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej (6 godz.) 2. Elementy planowania lokalizacji inwestycji infrastrukturalnych oczami praktyka - wykorzystywany sprzęt, oprogramowanie, dane (2 godz.) 3. Diagnozowanie dostępności infrastruktury technicznej w praktyce (2 godz.) 4. Działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego - infrastruktura wiatrowa w praktyce - zastosowanie przepisów prawa w zakresie lokalizacji infrastruktury wiatrowej w regionie (6 godz.) 5. Koszty funkcjonowania infrastruktury technicznej na przykładzie oceny efektywności infrastruktury oświetleniowej w mieście (4 godz.) 6. Infrastruktura techniczna jako wyznacznik potencjału inwestycyjnego powiatów - analiza statystyczno-przestrzenna wybranych powiatów (6 godz.) 7. Infrastruktura techniczna jako element wsparcia procesu inwestycyjnego (2 godz.) 8. Podsumowanie zajęć (2 godz.) |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Kupiec L., Gołębiowska A, Truskolaski T., Gospodarka przestrzenna. Infrastruktura techniczna, tom 7, Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2005. 2. Bartosiewicz B., Zróżnicowanie i determinanty rozwoju infrastruktury komunalnej w regionie łódzkim - studium przypadków, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2010. dostęp przez repozytorium UŁ 3. Myna A., Modele rozwoju lokalnej infrastruktury technicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012. 4. Marshall T., 2013. Planning Major Infrastructure. A Critical Analysis. Routledge, New York Uzupełniająca: 5. Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe : poradnik projektowania, budowy i eksploatacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. 6. Łyp B., Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2008. 7. Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych Dz.U. 2016 poz. 961 z późn. zm. 8. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348 z późn. zm. 9. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CK
CK
CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Feltynowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Feltynowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 1: wykład 15 h, przygotowanie do egzaminu 15 h (powtórzenie i przyswojenie omawianego materiału, połączone ze studiowaniem literatury podstawowej i obszernej literatury fakultatywnej) Ćwiczenia konwersatoryjne 1: zajęcia 30 h, praca bieżąca 30 h (polegająca na studiowaniu literatury przedmiotu, w tym obszernej literatury tematycznej, fakultatywnej, raportów, opracowań i polityk i planów rozwoju infrastruktury na szczeblu krajowym, regionalnym, lokalnym oraz europejskim; wyszukiwanie informacji, danych niezbędnych do przygotowywania praktycznych prezentacji i projektów). W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład 1: wykład informacyjny z wykorzystaniem elementów wykładu konwersatoryjnego i problemowego, angażującego słuchaczy. Ćwiczenia konwersatoryjne 1: dyskusja seminaryjna, studia przypadków, metoda projektu. W przypadku wykorzystywania narzędzi informatycznych metoda eksperymentu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład 1: egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego/wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte) (100%), weryfikacja i ocena efektów kształcenia: 06GPA1_W01, 06GPA1_W04, 06GP-1P_W07, 06GP-1P_W11, 06GPA1_U01. Ćwiczenia konwersatoryjne 1: projekty realizowane w ramach zajęć oraz pracy bieżącej (80%), prezentacja problemowa (20%). Weryfikacja efektów kształceni: 06GP-1P_U05, 06GP-1P_U08, 06GP-1P_U10, 06GPA1_K01, 06GPA1_K02, 06GP-1P_ K6. Ocena końcowa: wykład (30%), ćwiczenia (70%). Każda praca oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie: 0-50 pkt - ndst 51-60 pkt - dst 61-70 pkt - dst plus 71-80 pkt - db 81-90 pkt - db plus 91-100 pkt - bdb. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku egzaminu oraz w trakcie oceny poszczególnych zadań na ćwiczeniach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | WYKŁAD: 1. Istota, kwestie własnościowe, cechy i funkcje infrastruktury technicznej. 2. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura energia elektryczna 3. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna 4. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura gazowa 5. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura drogowa 6. Nowe spojrzenie na infrastrukturę - infrastruktura informacji przestrzennej, infrastruktura kosmiczna, infrastruktura zielona 7. Modele rozwoju infrastruktury technicznej ĆWICZENIA KONWERSATORYJNE: 1. Identyfikacja infrastruktury na mapach zasadniczych i bazach danych obiektów topograficznych ROZPORZĄDZENIU MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej (6 godz.) 2. Elementy planowania lokalizacji inwestycji infrastrukturalnych oczami praktyka - wykorzystywany sprzęt, oprogramowanie, dane (2 godz.) 3. Diagnozowanie dostępności infrastruktury technicznej w praktyce (2 godz.) 4. Działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego - infrastruktura wiatrowa w praktyce - zastosowanie przepisów prawa w zakresie lokalizacji infrastruktury wiatrowej w regionie (6 godz.) 5. Koszty funkcjonowania infrastruktury technicznej na przykładzie oceny efektywności infrastruktury oświetleniowej w mieście (4 godz.) 6. Infrastruktura techniczna jako wyznacznik potencjału inwestycyjnego powiatów - analiza statystyczno-przestrzenna wybranych powiatów (6 godz.) 7. Infrastruktura techniczna jako element wsparcia procesu inwestycyjnego - analiza decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wybranych gmin (4 godz.) 8. Podsumowanie zajęć (2 godz.) |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Kupiec L., Gołębiowska A, Truskolaski T., Gospodarka przestrzenna. Infrastruktura techniczna, tom 7, Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2005. 2. Bartosiewicz B., Zróżnicowanie i determinanty rozwoju infrastruktury komunalnej w regionie łódzkim - studium przypadków, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2010. dostęp przez repozytorium UŁ 3. Myna A., Modele rozwoju lokalnej infrastruktury technicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012. 4. Marshall T., 2013. Planning Major Infrastructure. A Critical Analysis. Routledge, New York Uzupełniająca: 5. Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe : poradnik projektowania, budowy i eksploatacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. 6. Łyp B., Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2008. 7. Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych Dz.U. 2016 poz. 961 z późn. zm. 8. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348 z późn. zm. 9. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.