UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Planowanie infrastruktury technicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GSAT3B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Planowanie infrastruktury technicznej
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

GP

Profil programu studiów:

P

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych funkcji narzędzi GIS zdobyta w ramach przedmiotu Geograficzne systemy informacji przestrzennej.

Podstawowa znajomość pojęć z zakresu funkcjonowania samorządu terytorialnego.

Podstawowe umiejętności wykorzystania metod i narzędzi statystycznych w zarządzaniu rozwojem jednostek samorządu terytorialnego.


Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z charakterystyką i sposobem działania urządzeń infrastruktury technicznej, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i organizacyjnych, dotyczących planowania i eksploatacji. Zasadniczą uwagę, poświęca się kwestii zrozumienia przez studenta roli i społeczno-gospodarczego znaczenia infrastruktury. W szczególności, omówione zostaną zagadnienia celów, metod, narzędzi, efektów i skutków planowania infrastruktury technicznej na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym. Zrozumienie analizowanych tematów, umożliwia interpretację zmian, zachodzących w przestrzennym zagospodarowaniu kraju.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się od roku 22/23:

WIEDZA

Student:

Definiuje pojęcia dotyczące infrastruktury technicznej, w powiązaniu z ekonomią, gospodarką przestrzenną i w zakresie nauk społecznych, wykorzystuje wiedzę teoretyczną i wyszukuje praktyczne dane z kraju i ze świata do analizowania stanu i procesów rozwoju infrastruktury technicznej. Zna relacje zachodzące między tymi determinantami rozwoju. Zdobywa również wiedzę praktyczną w zakresie czynników rozwoju identyfikowanych w sferze ekonomiczno-społecznej w odniesieniu do procesów związanych z planowaniem infrastruktury (kierunkowe efekty kształcenia 06GP-1P_W01, 06GP-1P_W02, 06GP-1P_W04)

Posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych w odniesieniu do infrastruktury technicznej zarówno w sferze teoretycznej, jak i praktycznej. Rozbudowuje praktyczną wiedzę, na temat roli człowieka jako twórcy i kreatora wartości niematerialnych determinujących tożsamość miejsc i wizerunek samorządów terytorialnych oraz innych instytucji. (06GP-1P_W09; 06GP-1P_W11).

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania podstawowych procesów i zjawisk społecznych, ekonomicznych i przyrodniczych powiązanych z infrastrukturą. Podczas zajęć w sali, zajęć zdalnych oraz w ramach pracy własnej student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) w zakresie niezbędnym do planowania infrastruktury technicznej, właściwych dla gospodarki przestrzennej (06GP-1P_U01; 06GP-1P_U05).

Potrafi formułować i rozwiązywać złożone problemy związane z planowaniem infrastruktury technicznej w powiązaniu ze zjawiskami gospodarczymi, społecznymi, kulturowymi i przyrodniczymi, zachodzącymi w przestrzeni samorządów terytorialnych. Na ich podstawie potrafi krytycznie analizować i prognozować skutki społeczno-gospodarcze i przyrodnicze wynikające z działań samorządów w zakresie infrastruktury z wykorzystaniem metod i narzędzi statystycznych oraz symulacji komputerowych (06GP-1P_U02; 06GP-1P_U04).

Przygotowuje raporty z prac własnych wykonywanych na danych rzeczywistych oraz wystąpienia (prezentacje) potrafi współdziałać i pracować w grupie, wykazując się odpowiedzialnością za powierzone zadania wykorzystując do tego celu literaturę zagraniczną. Przygotowując prace własne i zespołowe potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych na potrzeby praktycznego podejścia do infrastruktury technicznej i jej planowania. (06GP-1P_U08; 06GP-1P_U10)

Prawidłowo posługuje się w praktyce wybranymi normami, regułami i zasadami z zakresu gospodarki przestrzennej, a w konsekwencji potrafi wykorzystywać te umiejętności w praktyce

(06GP-1P_U06; 06GP-1P_U07).

KOMPETENCJE

Student:

Poprzez działania praktyczne na zajęciach z reprezentantami władz lokalnych oraz praktykami rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju. Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju personalnego. Działania podejmowane podczas prac grupowych budują kompetencje w zakresie odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołu. Potrafi włączyć się w prace związane z projektami społecznymi powiązanymi tematycznie z infrastrukturą techniczną, z uwzględnieniem aspektów zrównoważonego rozwoju. Istotnym elementem w zakresie kompetencji związanych z infrastrukturą jest konieczność ciągłego uczenia się i przystosowywania do zmieniających się uwarunkowań. (06GP-1P_K01, 06GP-1P_K02, 06GP-1P_K06)

Wykazuje się przedsiębiorczością – jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy działając na rzecz kreowania zaplecza infrastrukturalnego w samorządach lokalnych (06GP-1P_K05)

Efekty uczenia się dla roku 21/22; 20/21:

Student:

Definiuje pojęcia dotyczące infrastruktury technicznej, w powiązaniu z ekonomią, gospodarką przestrzenną i w zakresie nauk społecznych, wykorzystuje wiedzę teoretyczną i wyszukuje praktyczne dane z kraju i ze świata do analizowania stanu i procesów rozwoju infrastruktury technicznej. Zdobywa również wiedzę praktyczną w zakresie czynników rozwoju identyfikowanych w sferze ekonomicznospołecznej w odniesieniu do procesów związanych z planowaniem infrastruktury (kierunkowe efekty kształcenia 06GP-1P_W01, 06GP-1P_W04)

Posiada wiedzę o relacjach zachodzących między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych w odniesieniu do infrastruktury technicznej zarówno w sferze teoretycznej, jak i praktycznej. Rozbudowuje praktyczną wiedzę, na temat roli planisty jako twórcy i kreatora wartości materialnych i niematerialnych determinujących tożsamość miejsc i wizerunek samorządów terytorialnych. (06GP-1P_W07; 06GP-1P_W11).

Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane statystyczne i przestrzenne do analizowania podstawowych procesów i zjawisk społecznych, ekonomicznych i przyrodniczych powiązanych z infrastrukturą. Podczas zajęć w sali, zajęć zdalnych oraz w ramach pracy własnej student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) w zakresie niezbędnym do planowania infrastruktury technicznej, właściwych dla gospodarki przestrzennej (06GP-1P_U01; 06GP-1P_U05).

Przygotowuje raporty z prac własnych wykonywanych na danych rzeczywistych oraz wystąpienia (prezentacje) potrafi współdziałać i pracować w grupie, wykazując się odpowiedzialnością za powierzone zadania wykorzystując do tego celu literaturę zagraniczną. Przygotowując prace własne i zespołowe potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych na potrzeby praktycznego podejścia do infrastruktury technicznej i jej planowania. (06GP-1P_U08; 06GP-1P_U10)

Student poprzez działania praktyczne na zajęciach z reprezentantami władz lokalnych oraz praktykami rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju. Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju personalnego. Działania podejmowane podczas prac grupowych budują kompetencje w zakresie odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołu. Potrafi włączyć się w prace związane z projektami społecznymi powiązanymi tematycznie z infrastrukturą techniczną, z uwzględnieniem aspektów zrównoważonego rozwoju. Istotnym elementem w zakresie kompetencji związanych z infrastrukturą jest konieczność ciągłego uczenia się i przystosowywania do zmieniających się uwarunkowań. (06GP-1P_K01, 06GP-1P_K02, 06GP-1P_K06)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Feltynowski
Prowadzący grup: Marcin Feltynowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 1: wykład 14 h, przygotowanie do

egzaminu 14 h (powtórzenie i przyswojenie omawianego materiału, połączone ze studiowaniem literatury podstawowej i obszernej literatury fakultatywnej)

Laboratorium 1: zajęcia 28 h, przygotowanie do zaliczenia 28 h (polegające na studiowaniu literatury przedmiotu, w tym obszernej literatury tematycznej, fakultatywnej, raportów, opracowań i polityk i planów rozwoju infrastruktury na szczeblu krajowym, regionalnym, lokalnym oraz europejskim; wyszukiwanie informacji, danych niezbędnych do przygotowywania praktycznych prezentacji i projektów).


Zajęcia prowadzone w formule B-learning.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład 1: wykład informacyjny z wykorzystaniem elementów wykładu konwersatoryjnego i problemowego, angażującego słuchaczy.

Laboratorium 1: dyskusja seminaryjna, studia przypadków, metoda projektu. W przypadku wykorzystywania narzędzi informatycznych metoda eksperymentu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego/wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte) (100%), weryfikacja i ocena efektów kształcenia: 06GPA1_W01, 06GPA1_W02, 06GPA1_W04, 06GP-1P_W09, 06GP-1P_W11, 06GPA1_U01.

Laboratorium: projekty realizowane w ramach zajęć oraz pracy bieżącej (80%), prezentacja problemowa (20%). Weryfikacja efektów kształceni: 06GP-1P_U02, 06GP-1P_U04, 06GP-1P_U05, 06GP-1P_U06, 06GP-1P_U07, 06GP-1P_U08, 06GP-1P_U10, 06GPA1_K01, 06GPA1_K02, 06GP-1P_ K5, 06GP-1P_ K6.


Ocena końcowa: wykład (30%), laboratoria (70%).


Każda praca oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie:

0-50 pkt - ndst

51-60 pkt - dst

61-70 pkt - dst plus

71-80 pkt - db

81-90 pkt - db plus

91-100 pkt - bdb.


W przypadku egzaminu ocena odbywa się poprzez weryfikacje odsetka punktów z testu:

0-50 procent - ndst

51-60 procent - dst

61-70 procent - dst plus

71-80 procent - db

81-90 procent - db plus

91-100 procent - bdb.



Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku egzaminu pisemnego oraz w trakcie realizacja zadań na ćwiczeniach (prezentacja; czytanie mapy zasadniczej; wyznaczanie obszarów dla inwestycji w elektrownie wiatrowe; ocena efektywności infrastruktury oświetleniowej; potencjał inwestycyjny powiatów).

Szczegółowe treści kształcenia:

WYKŁAD:

1. Istota, kwestie własnościowe, cechy i funkcje infrastruktury technicznej.

2. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura energia elektryczna

3. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna

4. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura gazowa

5. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura drogowa

6. Nowe spojrzenie na infrastrukturę - infrastruktura informacji przestrzennej, infrastruktura kosmiczna, infrastruktura zielona

7. Modele rozwoju infrastruktury technicznej



LABORATORIUM:

1. Identyfikacja infrastruktury na mapach zasadniczych i bazach danych obiektów topograficznych ROZPORZĄDZENIU MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej (6 godz.)

2. Elementy planowania lokalizacji inwestycji infrastrukturalnych oczami praktyka - wykorzystywany sprzęt, oprogramowanie, dane (2 godz.)

3. Diagnozowanie dostępności infrastruktury technicznej w praktyce (2 godz.)

4. Działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego - infrastruktura wiatrowa w praktyce - zastosowanie przepisów prawa w zakresie lokalizacji infrastruktury wiatrowej w regionie (6 godz.)

5. Koszty funkcjonowania infrastruktury technicznej na przykładzie oceny efektywności infrastruktury oświetleniowej w mieście (4 godz.)

6. Infrastruktura techniczna jako wyznacznik potencjału inwestycyjnego powiatów - analiza statystyczno-przestrzenna wybranych powiatów (6 godz.)

7. Podsumowanie zajęć (2 godz.)





Literatura:

Podstawowa:

1. Feltynowski M., Infrastruktura w strukturze funkcjonalno-przestrzennej jednostek terytorialnych, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2022. https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2022/07/Feltynowski_Infrastruktura-1-1.pdf

2. Kupiec L., Gołębiowska A, Truskolaski T., Gospodarka przestrzenna. Infrastruktura techniczna, tom 7, Wydawnictwo Uniwersyteckie,

Białystok 2005.

3. Bartosiewicz B., Zróżnicowanie i determinanty rozwoju infrastruktury komunalnej w regionie łódzkim - studium przypadków, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2010. dostęp przez repozytorium UŁ

4. Myna A., Modele rozwoju lokalnej infrastruktury technicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012.

5. Marshall T., 2013. Planning Major Infrastructure. A Critical Analysis. Routledge, New York

Uzupełniająca:

6. Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe : poradnik projektowania, budowy i eksploatacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

7. Łyp B., Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2008.

8. Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych Dz.U. 2016 poz. 961 z późn. zm.

9. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348 z późn. zm.

10. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie

11. Lechowska E., Planowanie przestrzenne na poziomie lokalnym - powiązanie teorii z praktyką, Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. Warszawa 2022 (fragmenty) https://publikacje.pan.pl/book/145097/planowanie-przestrzenne-na-poziomie-lokalnym-powiazanie-teorii-z-praktyka-lechowska-ewa-2022?language=pl

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Feltynowski
Prowadzący grup: Marcin Feltynowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 1: wykład 14 h, przygotowanie do

egzaminu 14 h (powtórzenie i przyswojenie omawianego materiału, połączone ze studiowaniem literatury podstawowej i obszernej literatury fakultatywnej)

Laboratorium 1: zajęcia 28 h, przygotowanie do zaliczenia 28 h (polegające na studiowaniu literatury przedmiotu, w tym obszernej literatury tematycznej, fakultatywnej, raportów, opracowań i polityk i planów rozwoju infrastruktury na szczeblu krajowym, regionalnym, lokalnym oraz europejskim; wyszukiwanie informacji, danych niezbędnych do przygotowywania praktycznych prezentacji i projektów).


Zajęcia prowadzone w formule B-learning.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład 1: wykład informacyjny z wykorzystaniem elementów wykładu konwersatoryjnego i problemowego, angażującego słuchaczy.

Laboratorium 1: dyskusja seminaryjna, studia przypadków, metoda projektu. W przypadku wykorzystywania narzędzi informatycznych metoda eksperymentu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego/wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte) (100%), weryfikacja i ocena efektów kształcenia: 06GPA1_W01, 06GPA1_W02, 06GPA1_W04, 06GP-1P_W09, 06GP-1P_W11, 06GPA1_U01.

Laboratorium: projekty realizowane w ramach zajęć oraz pracy bieżącej (80%), prezentacja problemowa (20%). Weryfikacja efektów kształceni: 06GP-1P_U02, 06GP-1P_U04, 06GP-1P_U05, 06GP-1P_U06, 06GP-1P_U07, 06GP-1P_U08, 06GP-1P_U10, 06GPA1_K01, 06GPA1_K02, 06GP-1P_ K5, 06GP-1P_ K6.


Ocena końcowa: wykład (30%), laboratoria (70%).


Każda praca oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie:

0-50 pkt - ndst

51-60 pkt - dst

61-70 pkt - dst plus

71-80 pkt - db

81-90 pkt - db plus

91-100 pkt - bdb.


W przypadku egzaminu ocena odbywa się poprzez weryfikacje odsetka punktów z testu:

0-50 procent - ndst

51-60 procent - dst

61-70 procent - dst plus

71-80 procent - db

81-90 procent - db plus

91-100 procent - bdb.



Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku egzaminu pisemnego oraz w trakcie realizacja zadań na ćwiczeniach (prezentacja; czytanie mapy zasadniczej; wyznaczanie obszarów dla inwestycji w elektrownie wiatrowe; ocena efektywności infrastruktury oświetleniowej; potencjał inwestycyjny powiatów).

Szczegółowe treści kształcenia:

WYKŁAD:

1. Istota, kwestie własnościowe, cechy i funkcje infrastruktury technicznej.

2. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura energia elektryczna

3. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna

4. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura gazowa

5. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura drogowa

6. Nowe spojrzenie na infrastrukturę - infrastruktura informacji przestrzennej, infrastruktura kosmiczna, infrastruktura zielona

7. Modele rozwoju infrastruktury technicznej



LABORATORIUM:

1. Identyfikacja infrastruktury na mapach zasadniczych i bazach danych obiektów topograficznych ROZPORZĄDZENIU MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej (6 godz.)

2. Elementy planowania lokalizacji inwestycji infrastrukturalnych oczami praktyka - wykorzystywany sprzęt, oprogramowanie, dane (2 godz.)

3. Diagnozowanie dostępności infrastruktury technicznej w praktyce (2 godz.)

4. Działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego - infrastruktura wiatrowa w praktyce - zastosowanie przepisów prawa w zakresie lokalizacji infrastruktury wiatrowej w regionie (6 godz.)

5. Koszty funkcjonowania infrastruktury technicznej na przykładzie oceny efektywności infrastruktury oświetleniowej w mieście (4 godz.)

6. Infrastruktura techniczna jako wyznacznik potencjału inwestycyjnego powiatów - analiza statystyczno-przestrzenna wybranych powiatów (6 godz.)

7. Podsumowanie zajęć (2 godz.)





Literatura:

Podstawowa:

1. Feltynowski M., Infrastruktura w strukturze funkcjonalno-przestrzennej jednostek terytorialnych, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2022. https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2022/07/Feltynowski_Infrastruktura-1-1.pdf

2. Kupiec L., Gołębiowska A, Truskolaski T., Gospodarka przestrzenna. Infrastruktura techniczna, tom 7, Wydawnictwo Uniwersyteckie,

Białystok 2005.

3. Bartosiewicz B., Zróżnicowanie i determinanty rozwoju infrastruktury komunalnej w regionie łódzkim - studium przypadków, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2010. dostęp przez repozytorium UŁ

4. Myna A., Modele rozwoju lokalnej infrastruktury technicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012.

5. Marshall T., 2013. Planning Major Infrastructure. A Critical Analysis. Routledge, New York

Uzupełniająca:

6. Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe : poradnik projektowania, budowy i eksploatacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

7. Łyp B., Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2008.

8. Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych Dz.U. 2016 poz. 961 z późn. zm.

9. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348 z późn. zm.

10. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie

11. Lechowska E., Planowanie przestrzenne na poziomie lokalnym - powiązanie teorii z praktyką, Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. Warszawa 2022 (fragmenty) https://publikacje.pan.pl/book/145097/planowanie-przestrzenne-na-poziomie-lokalnym-powiazanie-teorii-z-praktyka-lechowska-ewa-2022?language=pl

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Feltynowski
Prowadzący grup: Marcin Feltynowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 1: wykład 14 h, przygotowanie do

egzaminu 14 h (powtórzenie i przyswojenie omawianego materiału, połączone ze studiowaniem literatury podstawowej i obszernej literatury fakultatywnej)

Laboratorium 1: zajęcia 28 h, przygotowanie do zaliczenia 28 h (polegające na studiowaniu literatury przedmiotu, w tym obszernej literatury tematycznej, fakultatywnej, raportów, opracowań i polityk i planów rozwoju infrastruktury na szczeblu krajowym, regionalnym, lokalnym oraz europejskim; wyszukiwanie informacji, danych niezbędnych do przygotowywania praktycznych prezentacji i projektów).


Zajęcia prowadzone w formule B-learning.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład 1: wykład informacyjny z wykorzystaniem elementów wykładu konwersatoryjnego i problemowego, angażującego słuchaczy.

Laboratorium 1: dyskusja seminaryjna, studia przypadków, metoda projektu. W przypadku wykorzystywania narzędzi informatycznych metoda eksperymentu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego/wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte) (100%), weryfikacja i ocena efektów kształcenia: 06GPA1_W01, 06GPA1_W02, 06GPA1_W04, 06GP-1P_W09, 06GP-1P_W11, 06GPA1_U01.

Laboratorium: projekty realizowane w ramach zajęć oraz pracy bieżącej (80%), prezentacja problemowa (20%). Weryfikacja efektów kształceni: 06GP-1P_U02, 06GP-1P_U04, 06GP-1P_U05, 06GP-1P_U06, 06GP-1P_U07, 06GP-1P_U08, 06GP-1P_U10, 06GPA1_K01, 06GPA1_K02, 06GP-1P_ K5, 06GP-1P_ K6.


Ocena końcowa: wykład (30%), laboratoria (70%).


Każda praca oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie:

0-50 pkt - ndst

51-60 pkt - dst

61-70 pkt - dst plus

71-80 pkt - db

81-90 pkt - db plus

91-100 pkt - bdb.


W przypadku egzaminu ocena odbywa się poprzez weryfikacje odsetka punktów z testu:

0-50 procent - ndst

51-60 procent - dst

61-70 procent - dst plus

71-80 procent - db

81-90 procent - db plus

91-100 procent - bdb.



Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku egzaminu pisemnego oraz w trakcie realizacja zadań na ćwiczeniach (prezentacja; czytanie mapy zasadniczej; wyznaczanie obszarów dla inwestycji w elektrownie wiatrowe; ocena efektywności infrastruktury oświetleniowej; potencjał inwestycyjny powiatów).

Szczegółowe treści kształcenia:

WYKŁAD:

1. Istota, kwestie własnościowe, cechy i funkcje infrastruktury technicznej.

2. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura energia elektryczna

3. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna

4. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura gazowa

5. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura drogowa

6. Nowe spojrzenie na infrastrukturę - infrastruktura informacji przestrzennej, infrastruktura kosmiczna, infrastruktura zielona

7. Modele rozwoju infrastruktury technicznej



LABORATORIUM:

1. Identyfikacja infrastruktury na mapach zasadniczych i bazach danych obiektów topograficznych ROZPORZĄDZENIU MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej (6 godz.)

2. Elementy planowania lokalizacji inwestycji infrastrukturalnych oczami praktyka - wykorzystywany sprzęt, oprogramowanie, dane (2 godz.)

3. Diagnozowanie dostępności infrastruktury technicznej w praktyce (2 godz.)

4. Działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego - infrastruktura wiatrowa w praktyce - zastosowanie przepisów prawa w zakresie lokalizacji infrastruktury wiatrowej w regionie (6 godz.)

5. Koszty funkcjonowania infrastruktury technicznej na przykładzie oceny efektywności infrastruktury oświetleniowej w mieście (4 godz.)

6. Infrastruktura techniczna jako wyznacznik potencjału inwestycyjnego powiatów - analiza statystyczno-przestrzenna wybranych powiatów (6 godz.)

7. Podsumowanie zajęć (2 godz.)





Literatura:

Podstawowa:

1. Feltynowski M., Infrastruktura w strukturze funkcjonalno-przestrzennej jednostek terytorialnych, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2022. https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2022/07/Feltynowski_Infrastruktura-1-1.pdf

2. Kupiec L., Gołębiowska A, Truskolaski T., Gospodarka przestrzenna. Infrastruktura techniczna, tom 7, Wydawnictwo Uniwersyteckie,

Białystok 2005.

3. Bartosiewicz B., Zróżnicowanie i determinanty rozwoju infrastruktury komunalnej w regionie łódzkim - studium przypadków, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2010. dostęp przez repozytorium UŁ

4. Myna A., Modele rozwoju lokalnej infrastruktury technicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012.

5. Marshall T., 2013. Planning Major Infrastructure. A Critical Analysis. Routledge, New York

Uzupełniająca:

6. Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe : poradnik projektowania, budowy i eksploatacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

7. Łyp B., Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2008.

8. Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych Dz.U. 2016 poz. 961 z późn. zm.

9. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348 z późn. zm.

10. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Feltynowski
Prowadzący grup: Marcin Feltynowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 1: wykład 15 h, przygotowanie do

egzaminu 15 h (powtórzenie i przyswojenie omawianego materiału, połączone ze studiowaniem literatury podstawowej i obszernej literatury fakultatywnej)

Ćwiczenia konwersatoryjne 1: zajęcia 30 h, praca bieżąca 30 h (polegająca na studiowaniu literatury przedmiotu, w tym obszernej literatury tematycznej, fakultatywnej, raportów, opracowań i polityk i planów rozwoju infrastruktury na szczeblu krajowym, regionalnym, lokalnym oraz europejskim; wyszukiwanie informacji, danych niezbędnych do przygotowywania praktycznych prezentacji i projektów).


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład 1: wykład informacyjny z wykorzystaniem elementów wykładu konwersatoryjnego i problemowego, angażującego słuchaczy.

Ćwiczenia konwersatoryjne 1: dyskusja seminaryjna, studia przypadków, metoda projektu. W przypadku wykorzystywania narzędzi informatycznych metoda eksperymentu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład 1: egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego/wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte) (100%), weryfikacja i ocena efektów kształcenia: 06GPA1_W01, 06GPA1_W04, 06GP-1P_W07, 06GP-1P_W11, 06GPA1_U01.

Ćwiczenia konwersatoryjne 1: projekty realizowane w ramach zajęć oraz pracy bieżącej (80% rozłożone równomiernie pomiędzy wszystkie aktywności), prezentacja problemowa (20%). Weryfikacja efektów kształceni: 06GP-1P_U05, 06GP-1P_U08, 06GP-1P_U10, 06GPA1_K01, 06GPA1_K02, 06GP-1P_ K6.


Ocena końcowa: wykład (30%), ćwiczenia (70%).


Każda praca oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie:

0-50 pkt - ndst

51-60 pkt - dst

61-70 pkt - dst plus

71-80 pkt - db

81-90 pkt - db plus

91-100 pkt - bdb.


W przypadku egzaminu ocena odbywa się poprzez weryfikacje odsetka punktów z testu:

0-50 procent - ndst

51-60 procent - dst

61-70 procent - dst plus

71-80 procent - db

81-90 procent - db plus

91-100 procent - bdb.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku egzaminu pisemnego oraz w trakcie realizacja zadań na ćwiczeniach (prezentacja; czytanie mapy zasadniczej; wyznaczanie obszarów dla inwestycji w elektrownie wiatrowe; ocena efektywności infrastruktury oświetleniowej; potencjał inwestycyjny powiatów).

Szczegółowe treści kształcenia:

WYKŁAD:

1. Istota, kwestie własnościowe, cechy i funkcje infrastruktury technicznej.

2. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura energia elektryczna

3. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna

4. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura gazowa

5. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura drogowa

6. Nowe spojrzenie na infrastrukturę - infrastruktura informacji przestrzennej, infrastruktura kosmiczna, infrastruktura zielona

7. Modele rozwoju infrastruktury technicznej



ĆWICZENIA KONWERSATORYJNE:

1. Identyfikacja infrastruktury na mapach zasadniczych i bazach danych obiektów topograficznych ROZPORZĄDZENIU MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej (6 godz.)

2. Elementy planowania lokalizacji inwestycji infrastrukturalnych oczami praktyka - wykorzystywany sprzęt, oprogramowanie, dane (2 godz.)

3. Diagnozowanie dostępności infrastruktury technicznej w praktyce (2 godz.)

4. Działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego - infrastruktura wiatrowa w praktyce - zastosowanie przepisów prawa w zakresie lokalizacji infrastruktury wiatrowej w regionie (6 godz.)

5. Koszty funkcjonowania infrastruktury technicznej na przykładzie oceny efektywności infrastruktury oświetleniowej w mieście (4 godz.)

6. Infrastruktura techniczna jako wyznacznik potencjału inwestycyjnego powiatów - analiza statystyczno-przestrzenna wybranych powiatów (6 godz.)

7. Infrastruktura techniczna jako element wsparcia procesu inwestycyjnego (2 godz.)

8. Podsumowanie zajęć (2 godz.)





Literatura:

Podstawowa:

1. Kupiec L., Gołębiowska A, Truskolaski T., Gospodarka przestrzenna. Infrastruktura techniczna, tom 7, Wydawnictwo Uniwersyteckie,

Białystok 2005.

2. Bartosiewicz B., Zróżnicowanie i determinanty rozwoju infrastruktury komunalnej w regionie łódzkim - studium przypadków, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2010. dostęp przez repozytorium UŁ

3. Myna A., Modele rozwoju lokalnej infrastruktury technicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012.

4. Marshall T., 2013. Planning Major Infrastructure. A Critical Analysis. Routledge, New York

Uzupełniająca:

5. Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe : poradnik projektowania, budowy i eksploatacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

6. Łyp B., Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2008.

7. Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych Dz.U. 2016 poz. 961 z późn. zm.

8. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348 z późn. zm.

9. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Feltynowski
Prowadzący grup: Marcin Feltynowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 1: wykład 15 h, przygotowanie do

egzaminu 15 h (powtórzenie i przyswojenie omawianego materiału, połączone ze studiowaniem literatury podstawowej i obszernej literatury fakultatywnej)

Ćwiczenia konwersatoryjne 1: zajęcia 30 h, praca bieżąca 30 h (polegająca na studiowaniu literatury przedmiotu, w tym obszernej literatury tematycznej, fakultatywnej, raportów, opracowań i polityk i planów rozwoju infrastruktury na szczeblu krajowym, regionalnym, lokalnym oraz europejskim; wyszukiwanie informacji, danych niezbędnych do przygotowywania praktycznych prezentacji i projektów).


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład 1: wykład informacyjny z wykorzystaniem elementów wykładu konwersatoryjnego i problemowego, angażującego słuchaczy.

Ćwiczenia konwersatoryjne 1: dyskusja seminaryjna, studia przypadków, metoda projektu. W przypadku wykorzystywania narzędzi informatycznych metoda eksperymentu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład 1: egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego/wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte) (100%), weryfikacja i ocena efektów kształcenia: 06GPA1_W01, 06GPA1_W04, 06GP-1P_W07, 06GP-1P_W11, 06GPA1_U01.

Ćwiczenia konwersatoryjne 1: projekty realizowane w ramach zajęć oraz pracy bieżącej (80%), prezentacja problemowa (20%). Weryfikacja efektów kształceni: 06GP-1P_U05, 06GP-1P_U08, 06GP-1P_U10, 06GPA1_K01, 06GPA1_K02, 06GP-1P_ K6.


Ocena końcowa: wykład (30%), ćwiczenia (70%).


Każda praca oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie:

0-50 pkt - ndst

51-60 pkt - dst

61-70 pkt - dst plus

71-80 pkt - db

81-90 pkt - db plus

91-100 pkt - bdb.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena osiągnięcia poszczególnych efektów uczenia się dokonywana jest przez pryzmat wyniku egzaminu oraz w trakcie oceny poszczególnych zadań na ćwiczeniach.

Szczegółowe treści kształcenia:

WYKŁAD:

1. Istota, kwestie własnościowe, cechy i funkcje infrastruktury technicznej.

2. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura energia elektryczna

3. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna

4. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura gazowa

5. Rodzaje infrastruktury - infrastruktura drogowa

6. Nowe spojrzenie na infrastrukturę - infrastruktura informacji przestrzennej, infrastruktura kosmiczna, infrastruktura zielona

7. Modele rozwoju infrastruktury technicznej



ĆWICZENIA KONWERSATORYJNE:

1. Identyfikacja infrastruktury na mapach zasadniczych i bazach danych obiektów topograficznych ROZPORZĄDZENIU MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej (6 godz.)

2. Elementy planowania lokalizacji inwestycji infrastrukturalnych oczami praktyka - wykorzystywany sprzęt, oprogramowanie, dane (2 godz.)

3. Diagnozowanie dostępności infrastruktury technicznej w praktyce (2 godz.)

4. Działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego - infrastruktura wiatrowa w praktyce - zastosowanie przepisów prawa w zakresie lokalizacji infrastruktury wiatrowej w regionie (6 godz.)

5. Koszty funkcjonowania infrastruktury technicznej na przykładzie oceny efektywności infrastruktury oświetleniowej w mieście (4 godz.)

6. Infrastruktura techniczna jako wyznacznik potencjału inwestycyjnego powiatów - analiza statystyczno-przestrzenna wybranych powiatów (6 godz.)

7. Infrastruktura techniczna jako element wsparcia procesu inwestycyjnego - analiza decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wybranych gmin (4 godz.)

8. Podsumowanie zajęć (2 godz.)





Literatura:

Podstawowa:

1. Kupiec L., Gołębiowska A, Truskolaski T., Gospodarka przestrzenna. Infrastruktura techniczna, tom 7, Wydawnictwo Uniwersyteckie,

Białystok 2005.

2. Bartosiewicz B., Zróżnicowanie i determinanty rozwoju infrastruktury komunalnej w regionie łódzkim - studium przypadków, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2010. dostęp przez repozytorium UŁ

3. Myna A., Modele rozwoju lokalnej infrastruktury technicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012.

4. Marshall T., 2013. Planning Major Infrastructure. A Critical Analysis. Routledge, New York

Uzupełniająca:

5. Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe : poradnik projektowania, budowy i eksploatacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

6. Łyp B., Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2008.

7. Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych Dz.U. 2016 poz. 961 z późn. zm.

8. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348 z późn. zm.

9. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6