UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logistyka miejska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GSAU3B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logistyka miejska
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: GOSPODARKA PRZESTRZENNA I ST. 3 SEM.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

GP

Profil programu studiów:

P

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu podstaw gospodarki przestrzennej.

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą problematyki logistyki miejskiej z uwzględnieniem kształtowania zrównoważonych przepływów osób jak i ładunków w miastach. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką transportu drogowego i jego implikacji w płaszczyznę życia społecznego, gospodarczego i środowiska. Ponadto wyposażenie studenta w kompetencje do utworzenia dokumentów w kontekście zarządzania mobilnością.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student jest w stanie wytłumaczyć, zaproponować i zinterpretować współczesne procesy i trendy rozwoju logistyki miejskiej w kontekście rozwoju zrównoważonego miast oraz planowania infrastruktury transportowej (06GP-1P_W02)

- student posiada wiedzę w zakresie czynników rozwoju i potrafi tłumaczyć zagadnienia transportu miejskiego, mobilności mieszkańców miast i jej wpływu na środowisko, społeczeństwo, gospodarkę (06GP-1P_W01, 06GP-1P_W04)

- student jest w stanie porządkować i objaśniać wiedzę teoretyczną z zakresu metod i narzędzi zarządzania systemem transportowym miasta w kontekście zrównoważonego rozwoju i logistyki miejskiej, potrafi wytłumaczyć relacje między strukturami i instytucjami działającymi w obszarze transportu miejskiego (06GP-1P_W03)

- student posiada praktyczną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami działającymi na rzecz kształtowania mobilności użytkowników obszarów zurbanizowanych w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej (06GP-1P_W07)

- student rozumie znacznie wartości niematerialnych determinujących tożsamość miejsc i wizerunek samorządów terytorialnych determinowany przez transport i infrastrukturę transportową (06GP-1P_W11)

Umiejętności:

- student potrafi prawidłowo identyfikować przyczyny i interpretować zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze w obszarze logistyki miejskiej (06GP-1P_U02)

- student w praktyce potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety projektów i zadań realizowanych przez siebie lub innych (06GP-1P_U10)

- student posiada umiejętność przygotowania raportów oraz wystąpień z prac własnych w języku polskim (06GPA1_U08)

- student potrafi brać udział w wystąpieniach publicznych, posługując się specjalistyczną terminologią, w tym wyrażać swoje stanowisko w oparciu o posiadaną specjalistyczną wiedzę z zakresu logistyki miejskiej (06GP-1P_U11, 06GP-1P_U12)

Kompetencje społeczne:

- student wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych osób z zespołu, kierując się priorytetami z zrównoważonego rozwoju, rozumie konieczność uczenia się przez całe życie (06GP-1P_K1, 06GP-1P_K2)

- student zna wartość kapitału społecznego w procesach kształtowania zachowań ludzi w przestrzeni, zna podstawowe mechanizmy jego kształtowania na rzecz zachowania ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego (06GP-1P_K4, 06GP-1P_ K6 )

- student potrafi określić priorytety służące realizacji opracowania planu mobilności oraz wykazuje się przedsiębiorczością i kreatywnością a przy tym kieruje się wartościami etycznymi i prospołecznymi (06GP-1P_K3)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Przygodzki
Prowadzący grup: Pamela Jeziorska-Biel, Zbigniew Przygodzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Przygodzki
Prowadzący grup: Pamela Jeziorska-Biel, Zbigniew Przygodzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 1:

Zajęcia w sali wykładowej trwają 14 godzin dydaktycznych. Ponadto Student przygotowując się do zaliczenia zobowiązany jest poświęcić 14 godzin aby przyswoić i studiować wiedzę przekazaną podczas spotkań wykładowych.


Ćwiczenia 2:

Zajęcia w sali trwają 14 godzin dydaktycznych.

Ponadto student zobowiązany jest poświęcić 28 godzin w ramach pracy bieżącej przygotowując się do zajęć w zakresie:

1. Zapoznanie się z fragmentem książki pt. Koszty transportu miejskiego, O. Wyszomirski, tekstem nt. Planów mobilności, zapoznanie się z zasadami funkcjonowania innowacyjnego systemu CargoCap oraz Carsharing, książką pt. Walka o ulice, J.Sandik-Khan. [12]

2. Wykoania analizy krytycznej miejskiej inwestycji transportowej, przygotowania koncepcji poprawy dostępności wybranego centralnego kwartału miasta, przygotowanie reportu Planu Mobilności [16 h].


A także student zobowiązany jest poświęcić 14 godzin przygotowując się do zaliczenia pisemnego.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Metody dydaktyczne:

Wykład:

wykład informacyjny, opowiadanie i opis, wykład problemowy, krytyczna analiza dokumentacji fotograficznej, przegląd najlepszych praktyk wybranych rozwiązań w logistyce miejskiej.


Ćwiczenia:

burza mózgów, dyskusja, studium przypadku, metoda ćwiczeniowa, dyskusja z elementami dyskusji Oxfordzkiej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: Egzamin pisemny (5 pytań otwartych) w oparciu o wiedzę przekazaną głównie w sali wykładowej.


Ćwiczenia:

Pisemne zaliczenie: pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte oraz aktywność na zajęciach - 60% oceny

Praca zaliczeniowa report dotyczący Planu Mobilności, pt. Identyfikacja preferencji studentów i pracowników oraz propozycja rozwiązań w kontekście tworzenia Planów Mobilności - 40% oceny


Ocena ogólna z przedmiotu waga 50% wykład /50% ćwiczenia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: Egzamin pisemny


Ćwiczenia:

Pisemne zaliczenie: pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte oraz aktywność na zajęciach

Treści kształcenia:

Wykład:

1. Pojecie i zakres logistyki w rozwoju miast i regionów

2. Planowanie infrastruktury transportowej w polityce przestrzennej – wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój gospodarczy miast i regionów

3. Funkcjonowanie rynku komunikacji miejskiej

a. Kształtowanie popytu na rynku komunikacji miejskiej

b. Charakterystyka podaży na rynku komunikacji miejskiej

4. Zrównoważony rozwój transportu w mieście - Sposoby i uwarunkowania uwalniania centrów miast od samochodów

5. Instrumenty zmiany preferencji transportowych w zatłoczonym mieście - zarządzanie mobilnością w obszarze zurbanizowanym

6. Narzędzia, formy i obszary zarządzania w transporcie miejskim - integracja w transporcie miejskim

7. Znaczenie logistyki w kształtowaniu dostępności miast i regionów


Ćwiczenia:

1. Miejskie inwestycje transportowe.

1.1. Wielokryterialna analiza krytyczna mega-inwestycji miejskiej na przykładzie Trasy W-Z w Łodzi.

1.2. Identyfikacja best practis Traasy W-Z w Łodzi.

1.3. Dyskusja na forum grupy wraz z argumentacją fotograficzną z badań terenowych.


2. Kształtowanie miejskich przestrzeni transportowych i wzmacnianie dostępności przestrzeni centralnych na przykładzie kwartału (ul. Rewolucji/ POW/ Kilińskiego/ Jaracza w Łodzi)

2.1. Planowanie zagospodarowania przestrzeni publicznych

2.2. Priorytetyzacja celów wzmacniania dostępności przestrzennej wybranego kwartału miasta

2.3. Dyskusja panelowa wraz z argumentacją i publiczną obroną koncepcji w zespołach zadaniowych

3. Opracowanie planu mobilności dla wybranej instytucji na rzecz kształtowania warunków zrównoważonego rozwoju miasta

3.1. Plan mobilności jako narzędzie zarządzania mobilnością

3.2. Narzędzia i działania realizacji celów logistyki miejskiej oraz redukcji i eliminacji problemów transportowych w miastach

3.3. Wykorzystanie systemów Park and Ride, Bike and Ride, Carpooling, Car-sharing oraz transport zrównoważony w wybranej instytucji

3.4 Analiza preferencji preferencji transportowych i narzędzia oddziaływania na ich zmianę.


Literatura:

Podstawowa:

1. J. Sadik-Khan, Walka o ulice, Wysoki zamek, Kraków 2017.

2. O. Wyszomirski (red), Transport miejski. Ekonomika i organizacja,, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008.

3. Agnieszka Domańska, Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, PWN, Warszawa 2006

4. B. Tundys, Logistyka miejska, Difin, Warszawa 2008

5. P. Šmid, P. Lukešová, D. Mourek, Plany Mobilności, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska 2011 r.

6. B. Wieteska-Rosiak, Problematyka lokalizacji parkingów wielopoziomowych na osiedlach mieszkaniowych z wielkiej płyty, Transport Miejski i Regionalny.

7. J. Szołtysek, Car-pooling w koncepcji podróży pasażerskiej w miastach;

8. A.Mirek, System carpoolling w Polsce i na świecie; Transport Miejski i Regionalny.

9. J. Wesołowski, Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, 2008

Uzupełniająca:

1. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego, pod red. T. Szczuraszka, Wydawnictwa komunikacji i łączności, Warszawa 2008

2. Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie, numery: 51, 55, 61, 86, 103, 106.

3. Miesięczniki branżowe: Transport miejski i regionalny, Przegląd komunikacyjny, Biuletyn komunikacji miejskiej - artykuły bieżące

4. G. Sierpiński, Zachowania komunikacyjne osób podróżujących a wybór środka transportu w mieście, Prace naukowe Politechniki Warszawskiej, 2012.

5. K. Gasz, M. Kruszyna, Propozycja wprowadzenia systemu Bike & Ride do Polskich Miast na przykładzie Wrocławia, Transport Miejski i Regionalny, 06.2005.

6. J.Kęsek, M. Kościelniak, System carsharing – nowe rozwiązanie w zakresie wykorzystania samochodu, „Transport miejski i regionalny”, 7/8, 2008 r.

Filmy o charakterze dydaktycznym uzupełniającym:

URBANVIRUS

https://www.youtube.com/watch?v=68PJFfxS0-k&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep

UITP Grow with Public Transport

https://www.youtube.com/watch?v=cFxaLVp5ReY&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=2

Holandia:

https://www.youtube.com/watch?v=31d1cElZqPc&index=4&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep

Shared Space pedestrian and traffic interaction, Bern, Switzerland (pierwsze 5 minut):

https://www.youtube.com/watch?v=wn2NfUH0G-Q&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=9

Uspokajanie ruchu w Polsce i Europie. StrefaZamieszkania.org:

https://www.youtube.com/watch?v=Wp0p4Nfj_44&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=15

James Kunstler: How bad architecture wrecked cities (TED)

https://www.youtube.com/watch?v=Q1ZeXnmDZMQ&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=13

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Przygodzki
Prowadzący grup: Pamela Jeziorska-Biel, Zbigniew Przygodzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 1:

Zajęcia w sali wykładowej trwają 14 godzin dydaktycznych. Ponadto Student przygotowując się do zaliczenia zobowiązany jest poświęcić 14 godzin aby przyswoić i studiować wiedzę przekazaną podczas spotkań wykładowych. W okresie obostrzeń związanych z COVID zajęcia realizowane są zdalnie w tożsamym zakresie.


Ćwiczenia 2:

Zajęcia w sali trwają 14 godzin dydaktycznych.

Ponadto student zobowiązany jest poświęcić 28 godzin w ramach pracy bieżącej przygotowując się do zajęć w zakresie:

1. Zapoznanie się z fragmentem książki pt. Koszty transportu miejskiego, O. Wyszomirski, tekstem nt. Planów mobilności, zapoznanie się z zasadami funkcjonowania innowacyjnego systemu CargoCap oraz Carsharing, książką pt. Walka o ulice, J.Sandik-Khan. [12]

2. Wykoania analizy krytycznej miejskiej inwestycji transportowej, przygotowania koncepcji poprawy dostępności wybranego centralnego kwartału miasta, przygotowanie reportu Planu Mobilności [16 h].


A także student zobowiązany jest poświęcić 14 godzin przygotowując się do zaliczenia pisemnego.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Metody dydaktyczne:

Wykład:

wykład informacyjny, opowiadanie i opis, wykład problemowy, krytyczna analiza dokumentacji fotograficznej, przegląd najlepszych praktyk wybranych rozwiązań w logistyce miejskiej.


Ćwiczenia:

burza mózgów, dyskusja, studium przypadku, metoda ćwiczeniowa, dyskusja z elementami dyskusji Oxfordzkiej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: Egzamin pisemny (5 pytań otwartych) w oparciu o wiedzę przekazaną głównie w sali wykładowej.


Ćwiczenia:

Pisemne zaliczenie: pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte oraz aktywność na zajęciach - 60% oceny

Praca zaliczeniowa report dotyczący Planu Mobilności, pt. Identyfikacja preferencji studentów i pracowników oraz propozycja rozwiązań w kontekście tworzenia Planów Mobilności - 40% oceny


Ocena ogólna z przedmiotu waga 50% wykład /50% ćwiczenia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: Egzamin pisemny


Ćwiczenia:

Pisemne zaliczenie: pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte oraz aktywność na zajęciach

Treści kształcenia:

Wykład:

1. Pojecie i zakres logistyki w rozwoju miast i regionów

2. Planowanie infrastruktury transportowej w polityce przestrzennej – wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój gospodarczy miast i regionów

3. Funkcjonowanie rynku komunikacji miejskiej

a. Kształtowanie popytu na rynku komunikacji miejskiej

b. Charakterystyka podaży na rynku komunikacji miejskiej

4. Zrównoważony rozwój transportu w mieście - Sposoby i uwarunkowania uwalniania centrów miast od samochodów

5. Instrumenty zmiany preferencji transportowych w zatłoczonym mieście - zarządzanie mobilnością w obszarze zurbanizowanym

6. Narzędzia, formy i obszary zarządzania w transporcie miejskim - integracja w transporcie miejskim

7. Znaczenie logistyki w kształtowaniu dostępności miast i regionów


Ćwiczenia:

1. Miejskie inwestycje transportowe.

1.1. Wielokryterialna analiza krytyczna mega-inwestycji miejskiej na przykładzie Trasy W-Z w Łodzi.

1.2. Identyfikacja best practis Traasy W-Z w Łodzi.

1.3. Dyskusja na forum grupy wraz z argumentacją fotograficzną z badań terenowych.


2. Kształtowanie miejskich przestrzeni transportowych i wzmacnianie dostępności przestrzeni centralnych na przykładzie kwartału (ul. Rewolucji/ POW/ Kilińskiego/ Jaracza w Łodzi)

2.1. Planowanie zagospodarowania przestrzeni publicznych

2.2. Priorytetyzacja celów wzmacniania dostępności przestrzennej wybranego kwartału miasta

2.3. Dyskusja panelowa wraz z argumentacją i publiczną obroną koncepcji w zespołach zadaniowych

3. Opracowanie planu mobilności dla wybranej instytucji na rzecz kształtowania warunków zrównoważonego rozwoju miasta

3.1. Plan mobilności jako narzędzie zarządzania mobilnością

3.2. Narzędzia i działania realizacji celów logistyki miejskiej oraz redukcji i eliminacji problemów transportowych w miastach

3.3. Wykorzystanie systemów Park and Ride, Bike and Ride, Carpooling, Car-sharing oraz transport zrównoważony w wybranej instytucji

3.4 Analiza preferencji preferencji transportowych i narzędzia oddziaływania na ich zmianę.


Literatura:

Podstawowa:

1. J. Sadik-Khan, Walka o ulice, Wysoki zamek, Kraków 2017.

2. O. Wyszomirski (red), Transport miejski. Ekonomika i organizacja,, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008.

3. Agnieszka Domańska, Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, PWN, Warszawa 2006

4. B. Tundys, Logistyka miejska, Difin, Warszawa 2008

5. P. Šmid, P. Lukešová, D. Mourek, Plany Mobilności, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska 2011 r.

6. B. Wieteska-Rosiak, Problematyka lokalizacji parkingów wielopoziomowych na osiedlach mieszkaniowych z wielkiej płyty, Transport Miejski i Regionalny.

7. J. Szołtysek, Car-pooling w koncepcji podróży pasażerskiej w miastach;

8. A.Mirek, System carpoolling w Polsce i na świecie; Transport Miejski i Regionalny.

9. J. Wesołowski, Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, 2008

Uzupełniająca:

1. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego, pod red. T. Szczuraszka, Wydawnictwa komunikacji i łączności, Warszawa 2008

2. Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie, numery: 51, 55, 61, 86, 103, 106.

3. Miesięczniki branżowe: Transport miejski i regionalny, Przegląd komunikacyjny, Biuletyn komunikacji miejskiej - artykuły bieżące

4. G. Sierpiński, Zachowania komunikacyjne osób podróżujących a wybór środka transportu w mieście, Prace naukowe Politechniki Warszawskiej, 2012.

5. K. Gasz, M. Kruszyna, Propozycja wprowadzenia systemu Bike & Ride do Polskich Miast na przykładzie Wrocławia, Transport Miejski i Regionalny, 06.2005.

6. J.Kęsek, M. Kościelniak, System carsharing – nowe rozwiązanie w zakresie wykorzystania samochodu, „Transport miejski i regionalny”, 7/8, 2008 r.

Filmy o charakterze dydaktycznym uzupełniającym:

URBANVIRUS

https://www.youtube.com/watch?v=68PJFfxS0-k&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep

UITP Grow with Public Transport

https://www.youtube.com/watch?v=cFxaLVp5ReY&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=2

Holandia:

https://www.youtube.com/watch?v=31d1cElZqPc&index=4&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep

Shared Space pedestrian and traffic interaction, Bern, Switzerland (pierwsze 5 minut):

https://www.youtube.com/watch?v=wn2NfUH0G-Q&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=9

Uspokajanie ruchu w Polsce i Europie. StrefaZamieszkania.org:

https://www.youtube.com/watch?v=Wp0p4Nfj_44&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=15

James Kunstler: How bad architecture wrecked cities (TED)

https://www.youtube.com/watch?v=Q1ZeXnmDZMQ&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=13

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Przygodzki
Prowadzący grup: Pamela Jeziorska-Biel, Zbigniew Przygodzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 1:

Zajęcia w sali wykładowej trwają 15 godzin dydaktycznych. Ponadto Student przygotowując się do zaliczenia zobowiązany jest poświęcić 15 godzin aby przyswoić i studiować wiedzę przekazaną podczas spotkań wykładowych. W okresie obostrzeń związanych z COVID zajęcia realizowane są zdalnie w tożsamym zakresie.


Ćwiczenia 2:

Zajęcia w sali trwają 15 godzin dydaktycznych.

Ponadto student zobowiązany jest poświęcić 15 godzin w ramach pracy bieżącej przygotowując się do zajęć w zakresie:

1. Zapoznanie się z fragmentem książki pt. Koszty transportu miejskiego, O. Wyszomirski, tekstem nt. Planów mobilności, zapoznanie się z zasadami funkcjonowania innowacyjnego systemu CargoCap oraz Carsharing, książką pt. Walka o ulice, J.Sandik-Khan. [12]

2. Wykoania analizy krytycznej miejskiej inwestycji transportowej, przygotowania koncepcji poprawy dostępności wybranego centralnego kwartału miasta, przygotowanie reportu Planu Mobilności [16 h].


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Metody dydaktyczne:

Wykład:

wykład informacyjny, opowiadanie i opis, wykład problemowy, krytyczna analiza dokumentacji fotograficznej, przegląd najlepszych praktyk wybranych rozwiązań w logistyce miejskiej.


Ćwiczenia:

burza mózgów, dyskusja, studium przypadku, metoda ćwiczeniowa, dyskusja z elementami dyskusji Oxfordzkiej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: Egzamin pisemny (5 pytań otwartych) w oparciu o wiedzę przekazaną głównie w sali wykładowej.


Ćwiczenia:

Pisemne zaliczenie: pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte oraz aktywność na zajęciach - 60% oceny

Praca zaliczeniowa report dotyczący Planu Mobilności, pt. Identyfikacja preferencji studentów i pracowników oraz propozycja rozwiązań w kontekście tworzenia Planów Mobilności - 40% oceny


Ocena ogólna z przedmiotu waga 50% wykład /50% ćwiczenia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: Egzamin pisemny


Ćwiczenia:

Pisemne zaliczenie: pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte oraz aktywność na zajęciach

Treści kształcenia:

Wykład:

1. Pojecie i zakres logistyki w rozwoju miast i regionów

2. Planowanie infrastruktury transportowej w polityce przestrzennej – wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój gospodarczy miast i regionów

3. Funkcjonowanie rynku komunikacji miejskiej

a. Kształtowanie popytu na rynku komunikacji miejskiej

b. Charakterystyka podaży na rynku komunikacji miejskiej

4. Zrównoważony rozwój transportu w mieście - Sposoby i uwarunkowania uwalniania centrów miast od samochodów

5. Instrumenty zmiany preferencji transportowych w zatłoczonym mieście - zarządzanie mobilnością w obszarze zurbanizowanym

6. Narzędzia, formy i obszary zarządzania w transporcie miejskim - integracja w transporcie miejskim

7. Znaczenie logistyki w kształtowaniu dostępności miast i regionów


Ćwiczenia:

1. Miejskie inwestycje transportowe.

1.1. Wielokryterialna analiza krytyczna mega-inwestycji miejskiej na przykładzie Trasy W-Z w Łodzi.

1.2. Identyfikacja best practis Traasy W-Z w Łodzi.

1.3. Dyskusja na forum grupy wraz z argumentacją fotograficzną z badań terenowych.


2. Kształtowanie miejskich przestrzeni transportowych i wzmacnianie dostępności przestrzeni centralnych na przykładzie kwartału (ul. Rewolucji/ POW/ Kilińskiego/ Jaracza w Łodzi)

2.1. Planowanie zagospodarowania przestrzeni publicznych

2.2. Priorytetyzacja celów wzmacniania dostępności przestrzennej wybranego kwartału miasta

2.3. Dyskusja panelowa wraz z argumentacją i publiczną obroną koncepcji w zespołach zadaniowych

3. Opracowanie planu mobilności dla wybranej instytucji na rzecz kształtowania warunków zrównoważonego rozwoju miasta

3.1. Plan mobilności jako narzędzie zarządzania mobilnością

3.2. Narzędzia i działania realizacji celów logistyki miejskiej oraz redukcji i eliminacji problemów transportowych w miastach

3.3. Wykorzystanie systemów Park and Ride, Bike and Ride, Carpooling, Car-sharing oraz transport zrównoważony w wybranej instytucji

3.4 Analiza preferencji preferencji transportowych i narzędzia oddziaływania na ich zmianę.


Literatura:

Podstawowa:

1. J. Sadik-Khan, Walka o ulice, Wysoki zamek, Kraków 2017.

2. O. Wyszomirski (red), Transport miejski. Ekonomika i organizacja,, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008.

3. Agnieszka Domańska, Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, PWN, Warszawa 2006

4. B. Tundys, Logistyka miejska, Difin, Warszawa 2008

5. P. Šmid, P. Lukešová, D. Mourek, Plany Mobilności, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska 2011 r.

6. B. Wieteska-Rosiak, Problematyka lokalizacji parkingów wielopoziomowych na osiedlach mieszkaniowych z wielkiej płyty, Transport Miejski i Regionalny.

7. J. Szołtysek, Car-pooling w koncepcji podróży pasażerskiej w miastach;

8. A.Mirek, System carpoolling w Polsce i na świecie; Transport Miejski i Regionalny.

9. J. Wesołowski, Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, 2008

Uzupełniająca:

1. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego, pod red. T. Szczuraszka, Wydawnictwa komunikacji i łączności, Warszawa 2008

2. Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie, numery: 51, 55, 61, 86, 103, 106.

3. Miesięczniki branżowe: Transport miejski i regionalny, Przegląd komunikacyjny, Biuletyn komunikacji miejskiej - artykuły bieżące

4. G. Sierpiński, Zachowania komunikacyjne osób podróżujących a wybór środka transportu w mieście, Prace naukowe Politechniki Warszawskiej, 2012.

5. K. Gasz, M. Kruszyna, Propozycja wprowadzenia systemu Bike & Ride do Polskich Miast na przykładzie Wrocławia, Transport Miejski i Regionalny, 06.2005.

6. J.Kęsek, M. Kościelniak, System carsharing – nowe rozwiązanie w zakresie wykorzystania samochodu, „Transport miejski i regionalny”, 7/8, 2008 r.

Filmy o charakterze dydaktycznym uzupełniającym:

URBANVIRUS

https://www.youtube.com/watch?v=68PJFfxS0-k&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep

UITP Grow with Public Transport

https://www.youtube.com/watch?v=cFxaLVp5ReY&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=2

Holandia:

https://www.youtube.com/watch?v=31d1cElZqPc&index=4&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep

Shared Space pedestrian and traffic interaction, Bern, Switzerland (pierwsze 5 minut):

https://www.youtube.com/watch?v=wn2NfUH0G-Q&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=9

Uspokajanie ruchu w Polsce i Europie. StrefaZamieszkania.org:

https://www.youtube.com/watch?v=Wp0p4Nfj_44&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=15

James Kunstler: How bad architecture wrecked cities (TED)

https://www.youtube.com/watch?v=Q1ZeXnmDZMQ&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=13

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Przygodzki
Prowadzący grup: Pamela Jeziorska-Biel, Zbigniew Przygodzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 1:

Zajęcia w sali wykładowej trwają 15 godzin dydaktycznych. Ponadto Student przygotowując się do zaliczenia zobowiązany jest poświęcić 15 godzin aby przyswoić i studiować wiedzę przekazaną podczas spotkań wykładowych. W okresie obostrzeń związanych z COVID zajęcia realizowane są zdalnie w tożsamym zakresie.


Ćwiczenia 2:

Zajęcia w sali trwają 15 godzin dydaktycznych.

Ponadto student zobowiązany jest poświęcić 15 godzin w ramach pracy bieżącej przygotowując się do zajęć w zakresie:

1. Zapoznanie się z fragmentem książki pt. Koszty transportu miejskiego, O. Wyszomirski, tekstem nt. Planów mobilności, zapoznanie się z zasadami funkcjonowania innowacyjnego systemu CargoCap oraz Carsharing, książką pt. Walka o ulice, J.Sandik-Khan. [12]

2. Wykoania analizy krytycznej miejskiej inwestycji transportowej, przygotowania koncepcji poprawy dostępności wybranego centralnego kwartału miasta, przygotowanie reportu Planu Mobilności [18 h].



W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Metody dydaktyczne:

Wykład:

wykład informacyjny, opowiadanie i opis, wykład problemowy, krytyczna analiza dokumentacji fotograficznej, przegląd najlepszych praktyk wybranych rozwiązań w logistyce miejskiej.


Ćwiczenia:

burza mózgów, dyskusja, studium przypadku, metoda ćwiczeniowa, dyskusja z elementami dyskusji Oxfordzkiej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: zaliczenie pisemne (5 pytań otwartych) w oparciu o wiedzę przekazaną głównie w sali wykładowej.


Ćwiczenia:

Pisemne zaliczenie: pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte oraz aktywność na zajęciach - 60% oceny

Praca zaliczeniowa report dotyczący Planu Mobilności, pt. Identyfikacja preferencji studentów i pracowników oraz propozycja rozwiązań w kontekście tworzenia Planów Mobilności - 40% oceny


Ocena ogólna z przedmiotu waga 50% wykład /50% ćwiczenia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: Egzamin pisemny


Ćwiczenia:

Pisemne zaliczenie: pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte oraz aktywność na zajęciach

Treści kształcenia:

Wykład:

1. Pojecie i zakres logistyki w rozwoju miast i regionów

2. Planowanie infrastruktury transportowej w polityce przestrzennej – wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój gospodarczy miast i regionów

3. Funkcjonowanie rynku komunikacji miejskiej

a. Kształtowanie popytu na rynku komunikacji miejskiej

b. Charakterystyka podaży na rynku komunikacji miejskiej

4. Zrównoważony rozwój transportu w mieście - Sposoby i uwarunkowania uwalniania centrów miast od samochodów

5. Instrumenty zmiany preferencji transportowych w zatłoczonym mieście - zarządzanie mobilnością w obszarze zurbanizowanym

6. Narzędzia, formy i obszary zarządzania w transporcie miejskim - integracja w transporcie miejskim

7. Znaczenie logistyki w kształtowaniu dostępności miast i regionów


Ćwiczenia:

1. Miejskie inwestycje transportowe.

1.1. Wielokryterialna analiza krytyczna mega-inwestycji miejskiej na przykładzie Trasy W-Z w Łodzi.

1.2. Identyfikacja best practis Traasy W-Z w Łodzi.

1.3. Dyskusja na forum grupy wraz z argumentacją fotograficzną z badań terenowych.


2. Kształtowanie miejskich przestrzeni transportowych i wzmacnianie dostępności przestrzeni centralnych na przykładzie kwartału (ul. Rewolucji/ POW/ Kilińskiego/ Jaracza w Łodzi)

2.1. Planowanie zagospodarowania przestrzeni publicznych

2.2. Priorytetyzacja celów wzmacniania dostępności przestrzennej wybranego kwartału miasta

2.3. Dyskusja panelowa wraz z argumentacją i publiczną obroną koncepcji w zespołach zadaniowych

3. Opracowanie planu mobilności dla wybranej instytucji na rzecz kształtowania warunków zrównoważonego rozwoju miasta

3.1. Plan mobilności jako narzędzie zarządzania mobilnością

3.2. Narzędzia i działania realizacji celów logistyki miejskiej oraz redukcji i eliminacji problemów transportowych w miastach

3.3. Wykorzystanie systemów Park and Ride, Bike and Ride, Carpooling, Car-sharing oraz transport zrównoważony w wybranej instytucji

3.4 Analiza preferencji preferencji transportowych i narzędzia oddziaływania na ich zmianę.


Literatura:

Podstawowa:

1. J. Sadik-Khan, Walka o ulice, Wysoki zamek, Kraków 2017.

2. O. Wyszomirski (red), Transport miejski. Ekonomika i organizacja,, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008.

3. Agnieszka Domańska, Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, PWN, Warszawa 2006

4. B. Tundys, Logistyka miejska, Difin, Warszawa 2008

5. P. Šmid, P. Lukešová, D. Mourek, Plany Mobilności, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska 2011 r.

6. B. Wieteska-Rosiak, Problematyka lokalizacji parkingów wielopoziomowych na osiedlach mieszkaniowych z wielkiej płyty, Transport Miejski i Regionalny.

7. J. Szołtysek, Car-pooling w koncepcji podróży pasażerskiej w miastach;

8. A.Mirek, System carpoolling w Polsce i na świecie; Transport Miejski i Regionalny.

9. J. Wesołowski, Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, 2008

Uzupełniająca:

1. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego, pod red. T. Szczuraszka, Wydawnictwa komunikacji i łączności, Warszawa 2008

2. Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie, numery: 51, 55, 61, 86, 103, 106.

3. Miesięczniki branżowe: Transport miejski i regionalny, Przegląd komunikacyjny, Biuletyn komunikacji miejskiej - artykuły bieżące

4. G. Sierpiński, Zachowania komunikacyjne osób podróżujących a wybór środka transportu w mieście, Prace naukowe Politechniki Warszawskiej, 2012.

5. K. Gasz, M. Kruszyna, Propozycja wprowadzenia systemu Bike & Ride do Polskich Miast na przykładzie Wrocławia, Transport Miejski i Regionalny, 06.2005.

6. J.Kęsek, M. Kościelniak, System carsharing – nowe rozwiązanie w zakresie wykorzystania samochodu, „Transport miejski i regionalny”, 7/8, 2008 r.

Filmy o charakterze dydaktycznym uzupełniającym:

URBANVIRUS

https://www.youtube.com/watch?v=68PJFfxS0-k&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep

UITP Grow with Public Transport

https://www.youtube.com/watch?v=cFxaLVp5ReY&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=2

Holandia:

https://www.youtube.com/watch?v=31d1cElZqPc&index=4&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep

Shared Space pedestrian and traffic interaction, Bern, Switzerland (pierwsze 5 minut):

https://www.youtube.com/watch?v=wn2NfUH0G-Q&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=9

Uspokajanie ruchu w Polsce i Europie. StrefaZamieszkania.org:

https://www.youtube.com/watch?v=Wp0p4Nfj_44&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=15

James Kunstler: How bad architecture wrecked cities (TED)

https://www.youtube.com/watch?v=Q1ZeXnmDZMQ&list=PLVIStq4enkI1CtofB5Xxt3YQF2n-Z1Sep&index=13

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4