Ewaluacja i monitoring
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GSAY3B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ewaluacja i monitoring |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | P |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Student powinien: • posiadać znajomość podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań społecznych; • posiadać umiejętność dokonywania podstawowych analiz statystycznych; • znać elementarne zasady i mechanizmy prowadzenia europejskiej polityki regionalnej; • posiadać umiejętność właściwego sposobu wnioskowania. |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką prowadzenia badań ewaluacyjnych i monitoringu w kontekście realizacji i zarządzania projektami, w tym projektami współfinansowanymi ze środków UE. W szczególności zajęcia koncentrują się na: • przedstawieniu znaczenia monitoringu i ewaluacji w realizacji projektów; • zapoznaniu uczestników z istotą zarządzania wiedzą i zmianą przy uwzględnieniu kontekstu społeczno-ekonomicznego; • przedstawieniu uczestnikom metod i technik badań wykorzystywanych w procesie ewaluacji; • zapoznaniu słuchaczy z różnymi metodami tworzenia i monitorowania wskaźników. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, student: • ma wiedzę z zakresu teorii i metodologii, właściwych dla nauk społecznych i przyrodniczych, w szczególności: ekonomii, socjologii, ochrony środowiska, ekologii (06GP-1P_W01); • zna w zaawansowanym stopniu determinanty rozwoju oraz rozumie związki i złożone zależności zachodzące między nimi w praktyce (06GP-1P_W02); • posiada wiedzę w zakresie monitoringu i ewaluacji, potrafi planować oraz realizować te procesy w praktyce uwzględniając kontekst społeczno-ekonomiczny oraz założenia projektowe (06GP_1P_W04); • posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu prowadzenia analiz z wykorzystaniem technik informatycznych(06GP_1P_W09); UMIEJĘTNOŚCI, student: • ma praktyczną umiejętność analizy adekwatnie do postawionych problemów badawczych (06GP_1P_U01); • potrafi dokonać wnioskowania w oparciu o zebrany materiał badawczy adekwatnie do kontekstu społeczno-ekonomicznego i założeń projektowych (06GP_1P_U02); • potrafi pozyskiwać, analizować i syntetyzować informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) oraz zastosować je w praktyce w zakresie gospodarki przestrzennej (06GP-1P_U05); • posiada umiejętność przygotowania raportów z prac własnych oraz wystąpień (prezentacji) w języku polskim lub obcym (06GP-1P_U08); • ma umiejętność planowania ewaluacji odpowiednio do cyklu projektu i zidentyfikowanych problemów badawczych (06GP_1P_U10); • potrafi samodzielnie dobierać metody i techniki badawcze korzystając z pojawiających się nowych technologii i narzędzi informatycznych (06GP-1P_U12). KOMPETENCJE, student: • wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych osób z zespołu. Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności oraz korzystania z pomocy ekspertów (06GP-1P_K01). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT WR
WR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: zajęcia 14 godz. (ćwiczenia symulacyjne) oraz przygotowanie się do zajęć 14 godz. (analiza udostępnionego materiału, przygotowanie projektów zaliczeniowych). 2. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Studium przypadku, dyskusja, metody projektowe. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie zajęć przez studentów na podstawie: 1. Ocena Raportu o Stanie Miasta – 20% oceny końcowej; 2. Dobór, konstrukcja i interpreatacja wskaźników monitoringu - 50% oceny końcowej; 3. Opracowanie koncepcji badania ewaluacyjnego - 40% oceny końcowej; bdb (91-100pkt) db+ (81-90pkt) db (71-80pkt) dst+ (61-70pkt) dst (51-60pkt) ndst (0-50pkt) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 1. Krytyczna ocena Raportu o Stanie Miasta – case study (praca indywidualna); 2. Dobór, konstrukcja i interpreatacja wskaźników monitoringu (proste/złożone oraz produkt/rezultat/oddziaływanie wraz z metryczkami) (praca w dwuosobowych grupach; 3. Opracowanie koncepcji badania ewaluacyjnegp, w tym pytań ewaluacyjnych dla wybranych kryteriów oceny programu rewitalizacji – praca zespołowa (3/4 osobowe grupy); |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. System monitoringu procesów rozwoju – istota, cele i funkcje; 2. System monitoring procesów rozwoju - procedury, wskaźniki, źródła danych; 3. System ewaluacji – istota, funkcje i cele, wymiary ewaluacji; 4. System wwaluacji - kryteria, pytania i metody ewaluacji; |
|
Literatura: |
1. K. Olejniczak, M. Kozak, B. Ledziona, Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008, http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/teoria_i_praktyka_ewaluacji/teoria_i_praktyka_ewaluacji.pdf 2. Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Wyd. Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012, https://www.ewaluacja.gov.pl/media/11102/Poradnik_ewaluacji.pdf 3. Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera, Kraków 2008 https://wsb.edu.pl/container/Biblioteka%20WSb/ewaluacja-jako-standard-zarzadzania-w-sektorze-publicznym.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WR
WR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WR
WR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kusideł | |
Prowadzący grup: | Magdalena Błaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: (1) zajęcia 14 godz. (warsztat 3), (2) przygotowanie się do zajęć: 28 godz. (analiza udostępnionego materiału), (3) 14 godz. przygotowanie się do zaliczenia (projekty zaliczeniowe). 2. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. 3. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | studium przypadku, dyskusja, metoda projektowa. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie zajęć przez studentów na podstawie: 1. projektów własnych w postaci planów ewaluacji przygotowanych w zespołach zadaniowych w formie prezentacji – 60 pkt. 2. aktywności na zajęciach, uczestnictwie w dyskusjach oraz ćwiczeniach symulacyjnych - 40 pkt. bdb (91-100pkt) db+ (81-90pkt) db (71-80pkt) dst+ (61-70pkt) dst (51-60pkt) ndst (0-50pkt) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 1. ocena poprawności wykonania i zaprezentowania projektu zaliczeniowego (planu ewaluacji), 2. ocena aktywności na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Funkcje, rodzaje, system i kryteria ewaluacyjne, Koncepcja badawcza, metody i technik badań wykorzystywanych w procesie ewaluacji, System monitorowania projektów, wskaźniki i ich rodzaje, Źródła danych w ewaluacji i monitoringu. |
|
Literatura: |
Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) (2008) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Bienias S., Strzęboszewski P., Opałka E. (red.) (2012) Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT SY
SY
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia symulacyjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Błaszczyk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Błaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia symulacyjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | I. Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: 1. zajęcia 15 godz. (ćwiczenia symulacyjne) 2. przygotowanie się do zajęć 45 godz. (wybór i analiza projektów na potrzeby pracy nad planem ewaluacji na zajęciach, testowanie dostępnych w Internecie narzędzi badawczych, oglądanie materiałów wideo, dyskusje w grupach zadaniowych nad poszczególnymi elementami przygotowywanego planu) II. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. III. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | studium przypadku, dyskusja, metoda projektowa. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie zajęć przez studentów na podstawie: 1. projektów własnych w postaci planów ewaluacji przygotowanych w zespołach zadaniowych w formie prezentacji w trakcie zajęć– 60 pkt. 2. aktywności na zajęciach, uczestnictwie w dyskusjach oraz ćwiczeniach symulacyjnych - 40 pkt. bdb (91-100pkt) db+ (81-90pkt) db (71-80pkt) dst+ (61-70pkt) dst (51-60pkt) ndst (0-50pkt) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 1. ocena pracy w zespołach zadaniowych nad planem ewaluacji do wybranego projektu, 2. ocena aktywności na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Definicje i funkcje ewaluacji, Ewaluacja ex ante, on going, ex post, Modele logiczne interwencji publicznych, ewaluacja oparta na teorii, Kryteria ewaluacji, Etapy procesu ewaluacji, Koncepcja badawcza, metody i technik badań wykorzystywanych w procesie ewaluacji, System monitorowania projektów, Wskaźniki i ich rodzaje oraz Wspólna Lista Wskaźników Kluczowych (WLWK), Ewaluacja a monitoring Źródła danych w ewaluacji i monitoringu. |
|
Literatura: |
Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) (2008) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Bienias S., Strzęboszewski P., Opałka E. (red.) (2012) Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Literatura uzupełniająca: Babbie E., (2008) Podstawy badań społecznych, PWN. Haber A. (red.) (2007) Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, Warszawa, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorstw. Kupiec, T. (2014) Ewaluacja jako narzędzie zarządzania w sektorze publicznym, Studia z Polityki Publicznej, 1(2(2), s. 33-54. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia symulacyjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Błaszczyk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Błaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia symulacyjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Zajęcia w cyklu 2020/2021 prowadzone będą zdalnie. 2. Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: zajęcia 14 godz. (ćwiczenia symulacyjne) oraz przygotowanie się do zajęć 14 godz. (analiza udostępnionego materiału, przygotowanie projektów zaliczeniowych). 3. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | studium przypadku, dyskusja, metoda projektowa. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie zajęć przez studentów na podstawie: 1. projektów własnych w postaci planów ewaluacji przygotowanych w zespołach zadaniowych w formie prezentacji – 60 pkt. 2. aktywności na zajęciach, uczestnictwie w dyskusjach oraz ćwiczeniach symulacyjnych - 40 pkt. bdb (91-100pkt) db+ (81-90pkt) db (71-80pkt) dst+ (61-70pkt) dst (51-60pkt) ndst (0-50pkt) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 1. ocena poprawności wykonania i zaprezentowania projektu zaliczeniowego (planu ewaluacji), 2. ocena aktywności na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Funkcje, rodzaje, system i kryteria ewaluacyjne, Koncepcja badawcza, metody i technik badań wykorzystywanych w procesie ewaluacji, System monitorowania projektów; wskaźniki i ich rodzaje, Źródła danych w ewaluacji i monitoringu. |
|
Literatura: |
Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) (2008) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Bienias S., Strzęboszewski P., Opałka E. (red.) (2012) Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SY
SY
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia symulacyjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Błaszczyk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Błaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia symulacyjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Zajęcia w cyklu 2020/2021 prowadzone będą zdalnie. 2. Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: zajęcia 14 godz. (ćwiczenia symulacyjne) oraz przygotowanie się do zajęć 14 godz. (analiza udostępnionego materiału, przygotowanie projektów zaliczeniowych). 3. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | studium przypadku, dyskusja, metoda projektowa. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie zajęć przez studentów na podstawie: 1. projektów własnych w postaci planów ewaluacji przygotowanych w zespołach zadaniowych w formie prezentacji – 60 pkt. 2. aktywności na zajęciach, uczestnictwie w dyskusjach oraz ćwiczeniach symulacyjnych - 40 pkt. bdb (91-100pkt) db+ (81-90pkt) db (71-80pkt) dst+ (61-70pkt) dst (51-60pkt) ndst (0-50pkt) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 1. ocena poprawności wykonania i zaprezentowania projektu zaliczeniowego (planu ewaluacji), 2. ocena aktywności na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Funkcje, rodzaje, system i kryteria ewaluacyjne, Koncepcja badawcza, metody i technik badań wykorzystywanych w procesie ewaluacji, System monitorowania projektów, wskaźniki i ich rodzaje, Źródła danych w ewaluacji i monitoringu. |
|
Literatura: |
Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) (2008) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Bienias S., Strzęboszewski P., Opałka E. (red.) (2012) Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.