UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ewaluacja i monitoring

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GSAY3B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ewaluacja i monitoring
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

GP

Profil programu studiów:

P

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Student powinien:

• posiadać znajomość podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań społecznych;

• posiadać umiejętność dokonywania podstawowych analiz statystycznych;

• znać elementarne zasady i mechanizmy prowadzenia europejskiej polityki regionalnej;

• posiadać umiejętność właściwego sposobu wnioskowania.

Skrócony opis:

Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką prowadzenia badań ewaluacyjnych i monitoringu w kontekście realizacji i zarządzania projektami, w tym projektami współfinansowanymi ze środków UE. W szczególności zajęcia koncentrują się na:

• przedstawieniu znaczenia monitoringu i ewaluacji w realizacji projektów;

• zapoznaniu uczestników z istotą zarządzania wiedzą i zmianą przy uwzględnieniu kontekstu społeczno-ekonomicznego;

• przedstawieniu uczestnikom metod i technik badań wykorzystywanych w procesie ewaluacji;

• zapoznaniu słuchaczy z różnymi metodami tworzenia i monitorowania wskaźników.

Efekty uczenia się:

WIEDZA, student:

• ma wiedzę z zakresu teorii i metodologii, właściwych dla nauk społecznych i przyrodniczych, w szczególności: ekonomii, socjologii, ochrony środowiska, ekologii (06GP-1P_W01);

• zna w zaawansowanym stopniu determinanty rozwoju oraz rozumie związki i złożone zależności zachodzące między nimi w praktyce (06GP-1P_W02);

• posiada wiedzę w zakresie monitoringu i ewaluacji, potrafi planować oraz realizować te procesy w praktyce uwzględniając kontekst społeczno-ekonomiczny oraz założenia projektowe (06GP_1P_W04);

• posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu prowadzenia analiz z wykorzystaniem technik informatycznych(06GP_1P_W09);

UMIEJĘTNOŚCI, student:

• ma praktyczną umiejętność analizy adekwatnie do postawionych problemów badawczych (06GP_1P_U01);

• potrafi dokonać wnioskowania w oparciu o zebrany materiał badawczy adekwatnie do kontekstu społeczno-ekonomicznego i założeń projektowych (06GP_1P_U02);

• potrafi pozyskiwać, analizować i syntetyzować informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) oraz zastosować je w praktyce w zakresie gospodarki przestrzennej (06GP-1P_U05);

• posiada umiejętność przygotowania raportów z prac własnych oraz wystąpień (prezentacji) w języku polskim lub obcym (06GP-1P_U08);

• ma umiejętność planowania ewaluacji odpowiednio do cyklu projektu i zidentyfikowanych problemów badawczych (06GP_1P_U10);

• potrafi samodzielnie dobierać metody i techniki badawcze korzystając z pojawiających się nowych technologii i narzędzi informatycznych (06GP-1P_U12).

KOMPETENCJE, student:

• wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych osób z zespołu. Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności oraz korzystania z pomocy ekspertów (06GP-1P_K01).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Nowakowska
Prowadzący grup: Aleksandra Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: zajęcia 14 godz. (ćwiczenia symulacyjne) oraz przygotowanie się do zajęć 14 godz. (analiza udostępnionego materiału, przygotowanie projektów zaliczeniowych).

2. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Metody dydaktyczne:

Studium przypadku, dyskusja, metody projektowe.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie zajęć przez studentów na podstawie:

1. Ocena Raportu o Stanie Miasta – 20% oceny końcowej;

2. Dobór, konstrukcja i interpreatacja wskaźników monitoringu - 50% oceny końcowej;

3. Opracowanie koncepcji badania ewaluacyjnego - 40% oceny końcowej;


bdb (91-100pkt)

db+ (81-90pkt)

db (71-80pkt)

dst+ (61-70pkt)

dst (51-60pkt)

ndst (0-50pkt)


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. Krytyczna ocena Raportu o Stanie Miasta – case study (praca indywidualna);


2. Dobór, konstrukcja i interpreatacja wskaźników monitoringu (proste/złożone oraz produkt/rezultat/oddziaływanie wraz z metryczkami) (praca w dwuosobowych grupach;


3. Opracowanie koncepcji badania ewaluacyjnegp, w tym pytań ewaluacyjnych dla wybranych kryteriów oceny programu rewitalizacji – praca zespołowa (3/4 osobowe grupy);



Szczegółowe treści kształcenia:

1. System monitoringu procesów rozwoju – istota, cele i funkcje;

2. System monitoring procesów rozwoju - procedury, wskaźniki, źródła danych;

3. System ewaluacji – istota, funkcje i cele, wymiary ewaluacji;

4. System wwaluacji - kryteria, pytania i metody ewaluacji;



Literatura:

1. K. Olejniczak, M. Kozak, B. Ledziona, Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008, http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/teoria_i_praktyka_ewaluacji/teoria_i_praktyka_ewaluacji.pdf

2. Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Wyd. Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012, https://www.ewaluacja.gov.pl/media/11102/Poradnik_ewaluacji.pdf

3. Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera, Kraków 2008 https://wsb.edu.pl/container/Biblioteka%20WSb/ewaluacja-jako-standard-zarzadzania-w-sektorze-publicznym.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Nowakowska
Prowadzący grup: Aleksandra Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kusideł
Prowadzący grup: Magdalena Błaszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: (1) zajęcia 14 godz. (warsztat 3), (2) przygotowanie się do zajęć: 28 godz. (analiza udostępnionego materiału), (3) 14 godz. przygotowanie się do zaliczenia (projekty zaliczeniowe).

2. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

3. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.




Metody dydaktyczne:

studium przypadku, dyskusja, metoda projektowa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie zajęć przez studentów na podstawie:


1. projektów własnych w postaci planów ewaluacji przygotowanych w zespołach zadaniowych w formie prezentacji – 60 pkt.

2. aktywności na zajęciach, uczestnictwie w dyskusjach oraz ćwiczeniach symulacyjnych - 40 pkt.


bdb (91-100pkt)

db+ (81-90pkt)

db (71-80pkt)

dst+ (61-70pkt)

dst (51-60pkt)

ndst (0-50pkt)


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. ocena poprawności wykonania i zaprezentowania projektu zaliczeniowego (planu ewaluacji),

2. ocena aktywności na zajęciach.


Szczegółowe treści kształcenia:

Funkcje, rodzaje, system i kryteria ewaluacyjne,

Koncepcja badawcza, metody i technik badań wykorzystywanych w procesie ewaluacji,

System monitorowania projektów, wskaźniki i ich rodzaje,

Źródła danych w ewaluacji i monitoringu.


Literatura:

Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) (2008) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Bienias S., Strzęboszewski P., Opałka E. (red.) (2012) Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia symulacyjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Błaszczyk
Prowadzący grup: Magdalena Błaszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia symulacyjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

I. Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: 1. zajęcia 15 godz. (ćwiczenia symulacyjne) 2. przygotowanie się do zajęć 45 godz. (wybór i analiza projektów na potrzeby pracy nad planem ewaluacji na zajęciach, testowanie dostępnych w Internecie narzędzi badawczych, oglądanie materiałów wideo, dyskusje w grupach zadaniowych nad poszczególnymi elementami przygotowywanego planu)


II. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

III. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.




Metody dydaktyczne:

studium przypadku, dyskusja, metoda projektowa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie zajęć przez studentów na podstawie:


1. projektów własnych w postaci planów ewaluacji przygotowanych w zespołach zadaniowych w formie prezentacji w trakcie zajęć– 60 pkt.

2. aktywności na zajęciach, uczestnictwie w dyskusjach oraz ćwiczeniach symulacyjnych - 40 pkt.


bdb (91-100pkt)

db+ (81-90pkt)

db (71-80pkt)

dst+ (61-70pkt)

dst (51-60pkt)

ndst (0-50pkt)


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. ocena pracy w zespołach zadaniowych nad planem ewaluacji do wybranego projektu,

2. ocena aktywności na zajęciach.



Szczegółowe treści kształcenia:

Definicje i funkcje ewaluacji,

Ewaluacja ex ante, on going, ex post,

Modele logiczne interwencji publicznych, ewaluacja oparta na teorii,

Kryteria ewaluacji,

Etapy procesu ewaluacji,

Koncepcja badawcza, metody i technik badań wykorzystywanych w procesie ewaluacji,

System monitorowania projektów,

Wskaźniki i ich rodzaje oraz Wspólna Lista Wskaźników Kluczowych (WLWK),

Ewaluacja a monitoring

Źródła danych w ewaluacji i monitoringu.

Literatura:

Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) (2008) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Bienias S., Strzęboszewski P., Opałka E. (red.) (2012) Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Literatura uzupełniająca:

Babbie E., (2008) Podstawy badań społecznych, PWN.

Haber A. (red.) (2007) Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza,

Warszawa, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorstw.

Kupiec, T. (2014) Ewaluacja jako narzędzie zarządzania w sektorze publicznym, Studia z Polityki Publicznej, 1(2(2), s. 33-54.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia symulacyjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Błaszczyk
Prowadzący grup: Magdalena Błaszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia symulacyjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

1. Zajęcia w cyklu 2020/2021 prowadzone będą zdalnie.

2. Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: zajęcia 14 godz. (ćwiczenia symulacyjne) oraz przygotowanie się do zajęć 14 godz. (analiza udostępnionego materiału, przygotowanie projektów zaliczeniowych).

3. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Metody dydaktyczne:

studium przypadku, dyskusja, metoda projektowa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie zajęć przez studentów na podstawie:


1. projektów własnych w postaci planów ewaluacji przygotowanych w zespołach zadaniowych w formie prezentacji – 60 pkt.

2. aktywności na zajęciach, uczestnictwie w dyskusjach oraz ćwiczeniach symulacyjnych - 40 pkt.


bdb (91-100pkt)

db+ (81-90pkt)

db (71-80pkt)

dst+ (61-70pkt)

dst (51-60pkt)

ndst (0-50pkt)


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. ocena poprawności wykonania i zaprezentowania projektu zaliczeniowego (planu ewaluacji),

2. ocena aktywności na zajęciach.


Szczegółowe treści kształcenia:

Funkcje, rodzaje, system i kryteria ewaluacyjne,

Koncepcja badawcza, metody i technik badań wykorzystywanych w procesie ewaluacji,

System monitorowania projektów; wskaźniki i ich rodzaje,

Źródła danych w ewaluacji i monitoringu.


Literatura:

Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) (2008) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Bienias S., Strzęboszewski P., Opałka E. (red.) (2012) Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia symulacyjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Błaszczyk
Prowadzący grup: Magdalena Błaszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia symulacyjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Zajęcia w cyklu 2020/2021 prowadzone będą zdalnie.

2. Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: zajęcia 14 godz. (ćwiczenia symulacyjne) oraz przygotowanie się do zajęć 14 godz. (analiza udostępnionego materiału, przygotowanie projektów zaliczeniowych).

3. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej studentka/student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Metody dydaktyczne:

studium przypadku, dyskusja, metoda projektowa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie zajęć przez studentów na podstawie:


1. projektów własnych w postaci planów ewaluacji przygotowanych w zespołach zadaniowych w formie prezentacji – 60 pkt.

2. aktywności na zajęciach, uczestnictwie w dyskusjach oraz ćwiczeniach symulacyjnych - 40 pkt.


bdb (91-100pkt)

db+ (81-90pkt)

db (71-80pkt)

dst+ (61-70pkt)

dst (51-60pkt)

ndst (0-50pkt)


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. ocena poprawności wykonania i zaprezentowania projektu zaliczeniowego (planu ewaluacji),

2. ocena aktywności na zajęciach.


Szczegółowe treści kształcenia:

Funkcje, rodzaje, system i kryteria ewaluacyjne,

Koncepcja badawcza, metody i technik badań wykorzystywanych w procesie ewaluacji,

System monitorowania projektów, wskaźniki i ich rodzaje,

Źródła danych w ewaluacji i monitoringu.


Literatura:

Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) (2008) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Bienias S., Strzęboszewski P., Opałka E. (red.) (2012) Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6