Zarządzanie strategiczne rozwojem gminy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GSBC4B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie strategiczne rozwojem gminy |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | P |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Student powinien: - posiadać wiedzę z zakresu funkcjonowania samorządu terytorialnego; - znać podstawy z zakresu kształtowania polityki rozwoju lokalnego; - identyfikować czynniki i uwarunkowania rozwoju; |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu zarządzania i planowania strategicznego, tj.: - identyfikacji strategicznych, wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań rozwoju gminy; - poznaniu metod i zasad budowania planów strategicznych; - zrozumieniu istoty i współzależności pomiędzy strategicznymi instrumentami na poziomie lokalnym. |
Efekty uczenia się: |
2021/22 WIEDZA: - ma wiedzę z zakresu teorii i metodologii tworzenia strategii rozwoju w kontekście nauk społecznych i przyrodniczych, w szczególności: ekonomii, zarzadzania, socjologii, ochrony środowiska (06GP-1P_W01); - zna struktury i instytucje: społeczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne i ochrony środowiska niezbędne dla zrozumienia procesu zarządzania strategicznego (06GP-1P_W03); - posiada wiedzę w zakresie strategicznych czynników rozwoju lokalnego oraz rozumie złożone zależności występujące między nimi (06GP-1P_W04); - zna i rozumie postawy społeczne w procesie budowania strategii rozwoju, ich wpływ na kreowanie wartości determinujących rozwój samorządów terytorialnych oraz innych instytucji lokalnych (06GP-1P_W11); UMIEJĘTNOŚCI: - wykazuje się myśleniem przyczynowo-skutkowym, potrafi interpretować zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze w zakresie dziedzin i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku Gospodarka przestrzenna (06GP-1P_U02); - potrafi wybrać i zastosować w praktyce techniki, metody i narzędzia wykorzystywane w planowaniu strategicznym (06GP-1P_U03); - potrafi określać praktyczne skutki konkretnych decyzji, procesów i zjawisk społecznych, gospodarczych i przyrodniczych z wykorzystaniem klasycznych metod i narzędzi statystycznych i ekonometrycznych oraz symulacji komputerowych (06GP-1P_U04); - posiada umiejętność przygotowania raportów z prac własnych oraz wystąpień (prezentacji) w języku polskim lub obcym i umie brać udział w debatach i publicznie wyrażać swoje stanowisko (06GP-1P_U08; 06GP-1P_U11); KOMPETENCJE: - wykazuje się przedsiębiorczą postawą, potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych przez siebie lub innych (06GP-1P_U10; 06GP-1P_ K5); - potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie (06GP-1P_U12); - wykazuje się zdolnością do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz odpowiedzialnością za pracę własną i innych osób z zespołu oraz rozumie konieczność uczenia się przez całe życie (06GP-1P_K1); - potrafi inicjować działania i uczestniczyć w przygotowywaniu projektów (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty kształtowania zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_K2; 06GP-1P_K4); - rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami rozwoju, w tym zasadą ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_ K6); 2020/21 PEK 1 - ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania strategicznego, właściwych dla nauk społecznych i przyrodniczych, w szczególności: ekonomii, zarzadzania, socjologii, ochrony środowiska, ekologii ( 06GP-1P_W01); PEK 2 - rozumie rolę człowieka i grup społecznych w tworzeniu struktur i instytucji: społecznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i ochrony środowiska (06GP-1P_W03); PEK 3 - posiada podstawową wiedzę w zakresie czynników rozwoju identyfikowanych w sferze ekonomiczno-społecznej i przyrodniczej (06GP-1P_W04); PEK 4 - zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i kreatora wartości niematerialnych determinujących tożsamość miejsc i wizerunek samorządów terytorialnych oraz innych instytucji (06GP-1P_W11); PEK 5 - potrafi prawidłowo identyfikować przyczyny i interpretować zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku studiów Gospodarka przestrzenna (06GP-1P_U02); PEK 6 - potrafi wybrać i zastosować podstawowe techniki, metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać i interpretować zjawiska i procesy społeczno-ekonomiczne i przestrzenne na poziomie lokalnym i regionalnym (06GP-1P_U03); PEK 6 - potrafi prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów i zjawisk społecznych, gospodarczych i przyrodniczych z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi statystycznych i ekonometrycznych oraz symulacji komputerowych (06GP-1P_U04); PEK 7 - posiada umiejętność przygotowania raportów z prac własnych oraz wystąpień (prezentacji) w języku polskim lub obcym (06GP-1P_U08); PEK 8 - potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych przez siebie lub innych (06GP-1P_U10); PEK 9 - potrafi brać udział w debatach, publicznie wyrażać swoje stanowisko w oparciu o posiadaną specjalistyczną wiedzę kierunkową (06GP-1P_U11); PEK 10 - potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią zarówno w analizach i raportach jak i podczas wystąpień publicznych (06GP-1P_U12); PEK 11 - wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych osób z zespołu oraz rozumie konieczność uczenia się przez całe życie (06GP-1P_K1); PEK 12 - potrafi uczestniczyć w przygotowywaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_K2); PEK 13 - jest odpowiedzialny za kształtowanie kapitału społecznego i przyrodniczego miasta (06GP-1P_K4); PEK 14 - wykazuje się przedsiębiorczością oraz zdolnością do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (06GP-1P_ K5); PEK 15 -rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_ K6); |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SY
SY
CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia symulacyjne, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia symulacyjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Student uczestniczy w 45 godzinnych zajęciach prowadzonych przez nauczycieli akademickich (30 godzin wykładu + 15 godzin ćwiczeń). 2. Student powinien poświecić 30 godzin na przygotowanie się do zaliczenia wykładów (przygotowanie do egzaminu i przygotowanie eseju). 3. Student powinien poświecić około 45 godzin na bieżące przygotowanie się do ćwiczeń symulacyjnych (wypełnianie kart pracy, przygotowanie do dyskusji na zajęciach, przygotowanie do kartkówki, zapoznanie się z materiałami przygotowanymi przez prowadzącego) 4. Za zrealizowanie zajęć student uzyskuje 4 pkt ECTS. 5. Forma zajęć: wykład 1 oraz ćwiczenia symulacyjne. 6. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda prowadzenia wykładu: metoda podająca - wykład konwencjonalny (informacyjny) z elementami wykładu problemowego Metoda prowadzenia ćwiczeń: metody interaktywne, praca indywidualna (kartkówka), praca w grupach nad wskazanym zagadnieniem (karty pracy), dyskusja kierowana, burza mózgów, dyskusja moderowana. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: 1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%) 2. Esej przygotowany na podstawie filmu o A. Rżewskim, pierwszym prezydencie miasta Łodzi pt.„Przebój” Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju. Ćwiczenia: Ćwiczenia: średnia arytmetyczna z ocen z pięciu kart pracy. Ocenie podlegają karty pracy dotyczące tematów ćwiczeń: 1, 2, 3, 4, 6. Ocena końcowa z ćwiczeń może zostać podniesiona o wartość do 0,5 oceny z tytułu wyróżniającej się aktywności studenta/studentki na zajęciach. Obecność na zajęciach obowiązkowa. Dopuszczalna jedna nieobecność. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: 1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%); 2. Esej przygotowany na podstawie filmu o A. Rżewskim, pierwszym prezydencie miasta Łodzi pt.„Przebój” Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju. Ćwiczenia: Średnia arytmetyczna z ocen z pięciu kart pracy. Ocenie podlegają karty pracy dotyczące tematów ćwiczeń: 1, 2, 3, 4, 6. Ocena końcowa z ćwiczeń może zostać podniesiona o wartość do 0,5 oceny z tytułu wyróżniającej się aktywności studenta/studentki na zajęciach. Ocena końcowa z przedmiotu: średnia arytmetyczna z zaliczenia końcowego wykładu i ćwiczeń: Skala ocen: 90%- 100% bdb 80% - 89% db+ 70% - 79% db 60% - 69% dst+ 55% - 59% - dst |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści wykładów: 1. Istota i składowe procesu zarządzania strategicznego. Sektor prywatny a sektor publiczny - podobieństwa i różnice w funkcjonowaniu i zarządzaniu strategicznym; 2. Istota i logika planowania strategicznego. Dualny charakter planowania strategicznego na poziomie lokalnym. Planowanie strategiczne a planowanie operacyjne; 3. Logika i etapy budowania strategii rozwoju gminy: 3.1.Diagnoza jednostki terytorialnej, 3.2. Strategiczna analiza uwarunkowań rozwoju gminy (analiza SWOT/TOWS) 3.3. Misja samorządu i wizja rozwoju w planowaniu strategicznym 3.4. Wybór celów strategicznych i operacyjnych 3.5. Identyfikacja zadań/projektów strategicznych. 4. Monitoring w zarządzaniu strategicznym (wymiary monitorowania, wskaźniki monitoringu); 5. Ewaluacja strategiczna (kryteria oceny, typy ewaluacji, pytania, metody, narzędzia ewaluacji; 6. Zintegrowane podejście do zarządzania i planowania strategicznego rozwojem (obszary integracji, nowa ustawa o prowadzeniu polityki rozwoju z 20 lipca 2020); 7. Zasady i cechy planowania strategicznego (zasada zrównoważonego rozwoju; subsydiarności, koncentracji, partnerstwa, transparentności, oddolnego podejścia, terytorializacji); 8. Uspołecznienie i partycypacja w procesie zarządzania strategicznego; 9. Funkcje planów strategicznych w rozwoju jednostki terytorialnej (funkcja koordynacyjna, informacyjna, edukacyjna, marketingowa, kontrolna; 10. Typy strategii rozwoju jednostki terytorialnej (strategia konkurencyjna, agresywna, konserwatywna, zachowawcza; 11. Strategiczne narzędzia w polityce lokalnej – rodzaje strategii, relacje i współzależności pomiędzy planami strategicznymi (m.in. strategia rozwoju gminy, plan zagospodarowania przestrzennego, gminny program rewitalizacji, strategia rozwiązywania problemów społecznych, wieloletnie plany inwestycyjne; Treści ćwiczeń: 1. Diagnoza strategiczna - konstrukcja wskaźników dla potrzeb diagnozy; 2. Drzewo problemów jako narzędzie analizy strategicznej – budowa drzewa dla wskazanego problemu; 3. Strategiczna analiza zasobów i uwarunkowań rozwoju gminy – SWOT/TOWS (opracowanie elementów analizy SWOT dla wybranej jednostki terytorialnej); 4. Drzewo celów jako narzędzie planowania strategicznego (budowa drzewa dla wskazanego celu strategicznego); 5. Identyfikacja powiązań i współzależności w rozwoju (budowanie macierzy celów i identyfikacja priorytetów w rozwoju; 6. Monitoring strategii rozwoju (konstrukcja wskaźników monitoringu dla wskazanego zadania); 7. Metody i narzędzia partycypacji społecznej w budowaniu strategii rozwoju gminy (planowanie procesu uspołecznienia strategii rozwoju); 8. Bariery i wyzwania w budowaniu strategii - podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999; 1. Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (rozdział 3: Polityka i planowanie rozwoju miasta, s. 45-60 oraz rozdział 4: Zintegrowane strategie rozwoju miasta, s. 61-82); 2. J. Danilewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2019; 3. M. Turała (red.) Zintegrowane zarzadzanie rozwojem, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015; 4. E. M. Boryczka, Partycypacja społeczna, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 115–136; 5. Film „Przebój - Aleksy Rżewski - super bohater z Łodzi” (dostęp pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=8bAMKd78c9c) 6. Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. Literatura uzupełniająca: 7. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarzadzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; 8. Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ SY
SY
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia symulacyjne, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia symulacyjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Student uczestniczy w 45 godzinnych zajęciach prowadzonych przez nauczycieli akademickich (30 godzin wykładu + 15 godzin ćwiczeń). 2. Student powinien poświecić 30 godzin na przygotowanie się do zaliczenia wykładów (przygotowanie do egzaminu i przygotowanie eseju). 3. Student powinien poświecić około 45 godzin na bieżące przygotowanie się do ćwiczeń symulacyjnych (wypełnianie kart pracy, przygotowanie do dyskusji na zajęciach, przygotowanie do kartkówki, zapoznanie się z materiałami przygotowanymi przez prowadzącego) 4. Za zrealizowanie zajęć student uzyskuje 4 pkt ECTS. 5. Forma zajęć: wykład 1 oraz ćwiczenia symulacyjne. 6. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda prowadzenia wykładu: metoda podająca - wykład konwencjonalny (informacyjny) z elementami wykładu problemowego Metoda prowadzenia ćwiczeń: metody interaktywne, praca indywidualna (kartkówka), praca w grupach nad wskazanym zagadnieniem (karty pracy), dyskusja kierowana, burza mózgów, dyskusja moderowana. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: 1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%) – PEK 1, PEK 2, PEK 3, PEK 4, PEK 5, PEK 6; 2. Esej przygotowany na podstawie filmu o A. Rżewskim, pierwszym prezydencie miasta Łodzi pt.„Przebój” – PEK 2, 3, PEK 4, PEK 5, PEK 8, PEK9, PEK 10; Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju. Ćwiczenia: Ćwiczenia: średnia arytmetyczna z ocen z pięciu kart pracy. Ocenie podlegają karty pracy dotyczące tematów ćwiczeń: 1, 2, 3, 4, 6. Ocena końcowa z ćwiczeń może zostać podniesiona o wartość do 0,5 oceny z tytułu wyróżniającej się aktywności studenta/studentki na zajęciach. Obecność na zajęciach obowiązkowa. Dopuszczalna jedna nieobecność. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: 1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%); 2. Esej przygotowany na podstawie filmu o A. Rżewskim, pierwszym prezydencie miasta Łodzi pt.„Przebój” Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju. Ćwiczenia: Średnia arytmetyczna z ocen z pięciu kart pracy. Ocenie podlegają karty pracy dotyczące tematów ćwiczeń: 1, 2, 3, 4, 6. Ocena końcowa z ćwiczeń może zostać podniesiona o wartość do 0,5 oceny z tytułu wyróżniającej się aktywności studenta/studentki na zajęciach. Ocena końcowa z przedmiotu: średnia arytmetyczna z zaliczenia końcowego wykładu i ćwiczeń: Skala ocen: 90%- 100% bdb 80% - 89% db+ 70% - 79% db 60% - 69% dst+ 55% - 59% - dst |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści wykładów: 1. Istota i składowe procesu zarządzania strategicznego. Sektor prywatny a sektor publiczny - podobieństwa i różnice w funkcjonowaniu i zarządzaniu strategicznym; 2. Istota i logika planowania strategicznego. Dualny charakter planowania strategicznego na poziomie lokalnym. Planowanie strategiczne a planowanie operacyjne; 3. Logika i etapy budowania strategii rozwoju gminy: 3.1.Diagnoza jednostki terytorialnej, 3.2. Strategiczna analiza uwarunkowań rozwoju gminy (analiza SWOT/TOWS) 3.3. Misja samorządu i wizja rozwoju w planowaniu strategicznym 3.4. Wybór celów strategicznych i operacyjnych 3.5. Identyfikacja zadań/projektów strategicznych. 4. Monitoring w zarządzaniu strategicznym (wymiary monitorowania, wskaźniki monitoringu); 5. Ewaluacja strategiczna (kryteria oceny, typy ewaluacji, pytania, metody, narzędzia ewaluacji; 6. Zintegrowane podejście do zarządzania i planowania strategicznego rozwojem (obszary integracji, nowa ustawa o prowadzeniu polityki rozwoju z 20 lipca 2020); 7. Zasady i cechy planowania strategicznego (zasada zrównoważonego rozwoju; subsydiarności, koncentracji, partnerstwa, transparentności, oddolnego podejścia, terytorializacji); 8. Uspołecznienie i partycypacja w procesie zarządzania strategicznego; 9. Funkcje planów strategicznych w rozwoju jednostki terytorialnej (funkcja koordynacyjna, informacyjna, edukacyjna, marketingowa, kontrolna; 10. Typy strategii rozwoju jednostki terytorialnej (strategia konkurencyjna, agresywna, konserwatywna, zachowawcza; 11. Strategiczne narzędzia w polityce lokalnej – rodzaje strategii, relacje i współzależności pomiędzy planami strategicznymi (m.in. strategia rozwoju gminy, plan zagospodarowania przestrzennego, gminny program rewitalizacji, strategia rozwiązywania problemów społecznych, wieloletnie plany inwestycyjne; Treści ćwiczeń: 1. Diagnoza strategiczna - konstrukcja wskaźników dla potrzeb diagnozy; 2. Drzewo problemów jako narzędzie analizy strategicznej – budowa drzewa dla wskazanego problemu; 3. Strategiczna analiza zasobów i uwarunkowań rozwoju gminy – SWOT/TOWS (opracowanie elementów analizy SWOT dla wybranej jednostki terytorialnej); 4. Drzewo celów jako narzędzie planowania strategicznego (budowa drzewa dla wskazanego celu strategicznego); 5. Identyfikacja powiązań i współzależności w rozwoju (budowanie macierzy celów i identyfikacja priorytetów w rozwoju; 6. Monitoring strategii rozwoju (konstrukcja wskaźników monitoringu dla wskazanego zadania); 7. Metody i narzędzia partycypacji społecznej w budowaniu strategii rozwoju gminy (planowanie procesu uspołecznienia strategii rozwoju); 8. Bariery i wyzwania w budowaniu strategii - podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999; 1. Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (rozdział 3: Polityka i planowanie rozwoju miasta, s. 45-60 oraz rozdział 4: Zintegrowane strategie rozwoju miasta, s. 61-82); 2. J. Danilewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2019; 3. M. Turała (red.) Zintegrowane zarzadzanie rozwojem, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015; 4. Film „Przebój - Aleksy Rżewski - super bohater z Łodzi” (dostęp pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=8bAMKd78c9c) 5. Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. Literatura uzupełniająca: 6. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarzadzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; 7. Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003; |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.