UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie strategiczne rozwojem gminy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GSBC4B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie strategiczne rozwojem gminy
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

GP

Profil programu studiów:

P

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Student powinien:

- posiadać wiedzę z zakresu funkcjonowania samorządu terytorialnego;

- znać podstawy z zakresu kształtowania polityki rozwoju lokalnego;

- identyfikować czynniki i uwarunkowania rozwoju;

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu zarządzania i planowania strategicznego, tj.:

- identyfikacji strategicznych, wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań rozwoju gminy;

- poznaniu metod i zasad budowania planów strategicznych;

- zrozumieniu istoty i współzależności pomiędzy strategicznymi instrumentami na poziomie lokalnym.

Efekty uczenia się:

2021/22

WIEDZA:

- ma wiedzę z zakresu teorii i metodologii tworzenia strategii rozwoju w kontekście nauk społecznych i przyrodniczych, w szczególności: ekonomii, zarzadzania, socjologii, ochrony środowiska (06GP-1P_W01);

- zna struktury i instytucje: społeczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne i ochrony środowiska niezbędne dla zrozumienia procesu zarządzania strategicznego (06GP-1P_W03);

- posiada wiedzę w zakresie strategicznych czynników rozwoju lokalnego oraz rozumie złożone zależności występujące między nimi (06GP-1P_W04);

- zna i rozumie postawy społeczne w procesie budowania strategii rozwoju, ich wpływ na kreowanie wartości determinujących rozwój samorządów terytorialnych oraz innych instytucji lokalnych (06GP-1P_W11);

UMIEJĘTNOŚCI:

- wykazuje się myśleniem przyczynowo-skutkowym, potrafi interpretować zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze w zakresie dziedzin i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku Gospodarka przestrzenna (06GP-1P_U02);

- potrafi wybrać i zastosować w praktyce techniki, metody i narzędzia wykorzystywane w planowaniu strategicznym (06GP-1P_U03);

- potrafi określać praktyczne skutki konkretnych decyzji, procesów i zjawisk społecznych, gospodarczych i przyrodniczych z wykorzystaniem klasycznych metod i narzędzi statystycznych i ekonometrycznych oraz symulacji komputerowych (06GP-1P_U04);

- posiada umiejętność przygotowania raportów z prac własnych oraz wystąpień (prezentacji) w języku polskim lub obcym i umie brać udział w debatach i publicznie wyrażać swoje stanowisko (06GP-1P_U08; 06GP-1P_U11);

KOMPETENCJE:

- wykazuje się przedsiębiorczą postawą, potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych przez siebie lub innych (06GP-1P_U10; 06GP-1P_ K5);

- potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie (06GP-1P_U12);

- wykazuje się zdolnością do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz odpowiedzialnością za pracę własną i innych osób z zespołu oraz rozumie konieczność uczenia się przez całe życie (06GP-1P_K1);

- potrafi inicjować działania i uczestniczyć w przygotowywaniu projektów (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty kształtowania zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_K2; 06GP-1P_K4);

- rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami rozwoju, w tym zasadą ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_ K6);

2020/21

PEK 1 - ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania strategicznego, właściwych dla nauk społecznych i przyrodniczych, w szczególności: ekonomii, zarzadzania, socjologii, ochrony środowiska, ekologii ( 06GP-1P_W01);

PEK 2 - rozumie rolę człowieka i grup społecznych w tworzeniu struktur i instytucji: społecznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i ochrony środowiska (06GP-1P_W03);

PEK 3 - posiada podstawową wiedzę w zakresie czynników rozwoju identyfikowanych w sferze ekonomiczno-społecznej i przyrodniczej (06GP-1P_W04);

PEK 4 - zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i kreatora wartości niematerialnych determinujących tożsamość miejsc i wizerunek samorządów terytorialnych oraz innych instytucji (06GP-1P_W11);

PEK 5 - potrafi prawidłowo identyfikować przyczyny i interpretować zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku studiów Gospodarka przestrzenna (06GP-1P_U02);

PEK 6 - potrafi wybrać i zastosować podstawowe techniki, metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać i interpretować zjawiska i procesy społeczno-ekonomiczne i przestrzenne na poziomie lokalnym i regionalnym (06GP-1P_U03);

PEK 6 - potrafi prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów i zjawisk społecznych, gospodarczych i przyrodniczych z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi statystycznych i ekonometrycznych oraz symulacji komputerowych (06GP-1P_U04);

PEK 7 - posiada umiejętność przygotowania raportów z prac własnych oraz wystąpień (prezentacji) w języku polskim lub obcym (06GP-1P_U08);

PEK 8 - potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych przez siebie lub innych (06GP-1P_U10);

PEK 9 - potrafi brać udział w debatach, publicznie wyrażać swoje stanowisko w oparciu o posiadaną specjalistyczną wiedzę kierunkową (06GP-1P_U11);

PEK 10 - potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią zarówno w analizach i raportach jak i podczas wystąpień publicznych (06GP-1P_U12);

PEK 11 - wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych osób z zespołu oraz rozumie konieczność uczenia się przez całe życie (06GP-1P_K1);

PEK 12 - potrafi uczestniczyć w przygotowywaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_K2);

PEK 13 - jest odpowiedzialny za kształtowanie kapitału społecznego i przyrodniczego miasta (06GP-1P_K4);

PEK 14 - wykazuje się przedsiębiorczością oraz zdolnością do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (06GP-1P_ K5);

PEK 15 -rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_ K6);

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia symulacyjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Nowakowska
Prowadzący grup: Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia symulacyjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Student uczestniczy w 45 godzinnych zajęciach prowadzonych przez nauczycieli akademickich (30 godzin wykładu + 15 godzin ćwiczeń).

2. Student powinien poświecić 30 godzin na przygotowanie się do zaliczenia wykładów (przygotowanie do egzaminu i przygotowanie eseju).

3. Student powinien poświecić około 45 godzin na bieżące przygotowanie się do ćwiczeń symulacyjnych (wypełnianie kart pracy, przygotowanie do dyskusji na zajęciach, przygotowanie do kartkówki, zapoznanie się z materiałami przygotowanymi przez prowadzącego)

4. Za zrealizowanie zajęć student uzyskuje 4 pkt ECTS.

5. Forma zajęć: wykład 1 oraz ćwiczenia symulacyjne.

6. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Metoda prowadzenia wykładu: metoda podająca - wykład konwencjonalny (informacyjny) z elementami wykładu problemowego


Metoda prowadzenia ćwiczeń: metody interaktywne, praca indywidualna (kartkówka), praca w grupach nad wskazanym zagadnieniem (karty pracy), dyskusja kierowana, burza mózgów, dyskusja moderowana.


Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%)

2. Esej przygotowany na podstawie filmu o A. Rżewskim, pierwszym prezydencie miasta Łodzi pt.„Przebój”

Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju.


Ćwiczenia:

Ćwiczenia: średnia arytmetyczna z ocen z pięciu kart pracy. Ocenie podlegają karty pracy dotyczące tematów ćwiczeń: 1, 2, 3, 4, 6.

Ocena końcowa z ćwiczeń może zostać podniesiona o wartość do 0,5 oceny z tytułu wyróżniającej się aktywności studenta/studentki na zajęciach.

Obecność na zajęciach obowiązkowa. Dopuszczalna jedna nieobecność.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%);

2. Esej przygotowany na podstawie filmu o A. Rżewskim, pierwszym prezydencie miasta Łodzi pt.„Przebój”

Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju.


Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna z ocen z pięciu kart pracy. Ocenie podlegają karty pracy dotyczące tematów ćwiczeń: 1, 2, 3, 4, 6.

Ocena końcowa z ćwiczeń może zostać podniesiona o wartość do 0,5 oceny z tytułu wyróżniającej się aktywności studenta/studentki na zajęciach.


Ocena końcowa z przedmiotu: średnia arytmetyczna z zaliczenia końcowego wykładu i ćwiczeń:

Skala ocen:

90%- 100% bdb

80% - 89% db+

70% - 79% db

60% - 69% dst+

55% - 59% - dst


Szczegółowe treści kształcenia:

Treści wykładów:

1. Istota i składowe procesu zarządzania strategicznego. Sektor prywatny a sektor publiczny - podobieństwa i różnice w funkcjonowaniu i zarządzaniu strategicznym;

2. Istota i logika planowania strategicznego. Dualny charakter planowania strategicznego na poziomie lokalnym. Planowanie strategiczne a planowanie operacyjne;

3. Logika i etapy budowania strategii rozwoju gminy:

3.1.Diagnoza jednostki terytorialnej,

3.2. Strategiczna analiza uwarunkowań rozwoju gminy (analiza SWOT/TOWS)

3.3. Misja samorządu i wizja rozwoju w planowaniu strategicznym

3.4. Wybór celów strategicznych i operacyjnych

3.5. Identyfikacja zadań/projektów strategicznych.

4. Monitoring w zarządzaniu strategicznym (wymiary monitorowania, wskaźniki monitoringu);

5. Ewaluacja strategiczna (kryteria oceny, typy ewaluacji, pytania, metody, narzędzia ewaluacji;

6. Zintegrowane podejście do zarządzania i planowania strategicznego rozwojem (obszary integracji, nowa ustawa o prowadzeniu polityki rozwoju z 20 lipca 2020);

7. Zasady i cechy planowania strategicznego (zasada zrównoważonego rozwoju; subsydiarności, koncentracji, partnerstwa, transparentności, oddolnego podejścia, terytorializacji);

8. Uspołecznienie i partycypacja w procesie zarządzania strategicznego;

9. Funkcje planów strategicznych w rozwoju jednostki terytorialnej (funkcja koordynacyjna, informacyjna, edukacyjna, marketingowa, kontrolna;

10. Typy strategii rozwoju jednostki terytorialnej (strategia konkurencyjna, agresywna, konserwatywna, zachowawcza;

11. Strategiczne narzędzia w polityce lokalnej – rodzaje strategii, relacje i współzależności pomiędzy planami strategicznymi (m.in. strategia rozwoju gminy, plan zagospodarowania przestrzennego, gminny program rewitalizacji, strategia rozwiązywania problemów społecznych, wieloletnie plany inwestycyjne;


Treści ćwiczeń:

1. Diagnoza strategiczna - konstrukcja wskaźników dla potrzeb diagnozy;

2. Drzewo problemów jako narzędzie analizy strategicznej – budowa drzewa dla wskazanego problemu;

3. Strategiczna analiza zasobów i uwarunkowań rozwoju gminy – SWOT/TOWS (opracowanie elementów analizy SWOT dla wybranej jednostki terytorialnej);

4. Drzewo celów jako narzędzie planowania strategicznego (budowa drzewa dla wskazanego celu strategicznego);

5. Identyfikacja powiązań i współzależności w rozwoju (budowanie macierzy celów i identyfikacja priorytetów w rozwoju;

6. Monitoring strategii rozwoju (konstrukcja wskaźników monitoringu dla wskazanego zadania);

7. Metody i narzędzia partycypacji społecznej w budowaniu strategii rozwoju gminy (planowanie procesu uspołecznienia strategii rozwoju);

8. Bariery i wyzwania w budowaniu strategii - podsumowanie zajęć.


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999;

1. Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (rozdział 3: Polityka i planowanie rozwoju miasta, s. 45-60 oraz rozdział 4: Zintegrowane strategie rozwoju miasta, s. 61-82);

2. J. Danilewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2019;

3. M. Turała (red.) Zintegrowane zarzadzanie rozwojem, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015;

4. E. M. Boryczka, Partycypacja społeczna, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 115–136;

5. Film „Przebój - Aleksy Rżewski - super bohater z Łodzi” (dostęp pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=8bAMKd78c9c)

6. Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw.

Literatura uzupełniająca:

7. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarzadzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;

8. Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia symulacyjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Nowakowska
Prowadzący grup: Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia symulacyjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Student uczestniczy w 45 godzinnych zajęciach prowadzonych przez nauczycieli akademickich (30 godzin wykładu + 15 godzin ćwiczeń).

2. Student powinien poświecić 30 godzin na przygotowanie się do zaliczenia wykładów (przygotowanie do egzaminu i przygotowanie eseju).

3. Student powinien poświecić około 45 godzin na bieżące przygotowanie się do ćwiczeń symulacyjnych (wypełnianie kart pracy, przygotowanie do dyskusji na zajęciach, przygotowanie do kartkówki, zapoznanie się z materiałami przygotowanymi przez prowadzącego)

4. Za zrealizowanie zajęć student uzyskuje 4 pkt ECTS.

5. Forma zajęć: wykład 1 oraz ćwiczenia symulacyjne.

6. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Metody dydaktyczne:

Metoda prowadzenia wykładu: metoda podająca - wykład konwencjonalny (informacyjny) z elementami wykładu problemowego


Metoda prowadzenia ćwiczeń: metody interaktywne, praca indywidualna (kartkówka), praca w grupach nad wskazanym zagadnieniem (karty pracy), dyskusja kierowana, burza mózgów, dyskusja moderowana.


Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%) – PEK 1, PEK 2, PEK 3, PEK 4, PEK 5, PEK 6;

2. Esej przygotowany na podstawie filmu o A. Rżewskim, pierwszym prezydencie miasta Łodzi pt.„Przebój” – PEK 2, 3, PEK 4, PEK 5, PEK 8, PEK9, PEK 10;

Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju.


Ćwiczenia:

Ćwiczenia: średnia arytmetyczna z ocen z pięciu kart pracy. Ocenie podlegają karty pracy dotyczące tematów ćwiczeń: 1, 2, 3, 4, 6.

Ocena końcowa z ćwiczeń może zostać podniesiona o wartość do 0,5 oceny z tytułu wyróżniającej się aktywności studenta/studentki na zajęciach.

Obecność na zajęciach obowiązkowa. Dopuszczalna jedna nieobecność.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%);

2. Esej przygotowany na podstawie filmu o A. Rżewskim, pierwszym prezydencie miasta Łodzi pt.„Przebój”

Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju.


Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna z ocen z pięciu kart pracy. Ocenie podlegają karty pracy dotyczące tematów ćwiczeń: 1, 2, 3, 4, 6.

Ocena końcowa z ćwiczeń może zostać podniesiona o wartość do 0,5 oceny z tytułu wyróżniającej się aktywności studenta/studentki na zajęciach.


Ocena końcowa z przedmiotu: średnia arytmetyczna z zaliczenia końcowego wykładu i ćwiczeń:

Skala ocen:

90%- 100% bdb

80% - 89% db+

70% - 79% db

60% - 69% dst+

55% - 59% - dst


Szczegółowe treści kształcenia:

Treści wykładów:

1. Istota i składowe procesu zarządzania strategicznego. Sektor prywatny a sektor publiczny - podobieństwa i różnice w funkcjonowaniu i zarządzaniu strategicznym;

2. Istota i logika planowania strategicznego. Dualny charakter planowania strategicznego na poziomie lokalnym. Planowanie strategiczne a planowanie operacyjne;

3. Logika i etapy budowania strategii rozwoju gminy:

3.1.Diagnoza jednostki terytorialnej,

3.2. Strategiczna analiza uwarunkowań rozwoju gminy (analiza SWOT/TOWS)

3.3. Misja samorządu i wizja rozwoju w planowaniu strategicznym

3.4. Wybór celów strategicznych i operacyjnych

3.5. Identyfikacja zadań/projektów strategicznych.

4. Monitoring w zarządzaniu strategicznym (wymiary monitorowania, wskaźniki monitoringu);

5. Ewaluacja strategiczna (kryteria oceny, typy ewaluacji, pytania, metody, narzędzia ewaluacji;

6. Zintegrowane podejście do zarządzania i planowania strategicznego rozwojem (obszary integracji, nowa ustawa o prowadzeniu polityki rozwoju z 20 lipca 2020);

7. Zasady i cechy planowania strategicznego (zasada zrównoważonego rozwoju; subsydiarności, koncentracji, partnerstwa, transparentności, oddolnego podejścia, terytorializacji);

8. Uspołecznienie i partycypacja w procesie zarządzania strategicznego;

9. Funkcje planów strategicznych w rozwoju jednostki terytorialnej (funkcja koordynacyjna, informacyjna, edukacyjna, marketingowa, kontrolna;

10. Typy strategii rozwoju jednostki terytorialnej (strategia konkurencyjna, agresywna, konserwatywna, zachowawcza;

11. Strategiczne narzędzia w polityce lokalnej – rodzaje strategii, relacje i współzależności pomiędzy planami strategicznymi (m.in. strategia rozwoju gminy, plan zagospodarowania przestrzennego, gminny program rewitalizacji, strategia rozwiązywania problemów społecznych, wieloletnie plany inwestycyjne;


Treści ćwiczeń:

1. Diagnoza strategiczna - konstrukcja wskaźników dla potrzeb diagnozy;

2. Drzewo problemów jako narzędzie analizy strategicznej – budowa drzewa dla wskazanego problemu;

3. Strategiczna analiza zasobów i uwarunkowań rozwoju gminy – SWOT/TOWS (opracowanie elementów analizy SWOT dla wybranej jednostki terytorialnej);

4. Drzewo celów jako narzędzie planowania strategicznego (budowa drzewa dla wskazanego celu strategicznego);

5. Identyfikacja powiązań i współzależności w rozwoju (budowanie macierzy celów i identyfikacja priorytetów w rozwoju;

6. Monitoring strategii rozwoju (konstrukcja wskaźników monitoringu dla wskazanego zadania);

7. Metody i narzędzia partycypacji społecznej w budowaniu strategii rozwoju gminy (planowanie procesu uspołecznienia strategii rozwoju);

8. Bariery i wyzwania w budowaniu strategii - podsumowanie zajęć.


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999;

1. Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (rozdział 3: Polityka i planowanie rozwoju miasta, s. 45-60 oraz rozdział 4: Zintegrowane strategie rozwoju miasta, s. 61-82);

2. J. Danilewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2019;

3. M. Turała (red.) Zintegrowane zarzadzanie rozwojem, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015;

4. Film „Przebój - Aleksy Rżewski - super bohater z Łodzi” (dostęp pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=8bAMKd78c9c)

5. Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw.

Literatura uzupełniająca:

6. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarzadzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;

7. Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003;

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6