Polityki rozwoju zrównoważonego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GSBD4B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityki rozwoju zrównoważonego |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | P |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotów realizowanych na wcześniejszych semestrach studiów: Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią, Polityka rozwoju lokalnego, Polityka gospodarcza i społeczna, Europejska polityka regionalna, Partycypacja społeczna. W szczególności wymagana jest znajomość: podstaw teorii i metodologii z zakresu nauk społecznych i przyrodniczych (ekonomii, socjologii, ochrony środowiska, ekologii), zjawisk, struktur i instytucji o charakterze: społecznym, kulturowym, politycznym, prawnym, ekonomicznym, środowiskowym, determinant rozwoju oraz zależności zachodzące między nimi, jak również umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy w praktyce do identyfikowania problemów, analizowania oraz intepretowania zjawisk gospodarczych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami związanymi z polityką zrównoważonego rozwoju. W szczególności prezentowane i analizowane w terenie będą treści dotyczące: polityki regionalnej, Funduszy Europejskich, marketingu miejskiego, rewitalizacji i estetyzacji oraz polityk społecznych, ekologicznych i zdrowotnych w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu. |
Efekty uczenia się: |
Rok 2020/2021 i 2021/2022 : Wiedza Student: - ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomicznych, społecznych i ekologicznych aspektów polityki zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W01) - zna i rozumie znacznie społecznych aspektów rozwoju regionalnego i ich powiazanie ze sferą ekonomiczną i przyrodniczą (06GP-1P_W02) - rozumie rolą człowieka, grup społecznych i kapitału społecznego w tworzeniu i funkcjonowaniu struktur i instytucji w ramach polityk zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W03) Umiejętności Student: - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną, nabyte umiejętności praktyczne oraz poznane narzędzia badawcze i techniki do analizy procesów i zjawisk społecznych, gospodarczych i przestrzennych związanych ze zrównoważonym rozwojem miast, wsi i regionów (06GP-1P_U01, 06GP-1P_U03, 06GP-1P_U07) - umie identyfikować przyczyny i interpretować zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze związane z politykami zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_U02) - potrafi dokonać syntezy i analizy zdobytych informacji, raportować i prezentować wyniki własnych prac, a także brać udział w dyskusjach i debatach przedstawiając publicznie swoje stanowisko (06GP-1P_U08, 06GP-1P_U11) - umie zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych indywidulanie i grupowo (06GP-1P_U10) Kompetencje Student: - umie rozpoznawać i rozstrzygać dylematy etyczne, potrafi krytycznie oceniać własną wiedze i umiejętności, wykazuje odpowiedzialność za prace własna i zespołu oraz rozumie potrzebę podnoszenia własnych kwalifikacji (06GP-1P_K1, 06GP-1P_K3, 06GP-1P_K5) - jest odpowiedzialny za kształtowanie kapitału społecznego i przyrodniczego regionu (06GP-1P_K4) - rozumie znacznie projektów społecznych oraz rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_K2, 06GP-1P_K6) Rok 2022/2023: Wiedza Student: - ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomicznych, społecznych i ekologicznych aspektów polityki zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W01) - zna i rozumie znacznie oraz zależności różnorodnych aspektów rozwoju regionalnego, w tym finansowych, społecznych, instytucjonalnych, ekologicznych i zdrowotnych, w kontekście polityk zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W02) - rozumie istotę̨ postaw przedsiębiorczych, wspierania przedsiębiorczości i rozwoju indywidualnego dla zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W10) - rozumie rolą człowieka, grup społecznych i kapitału społecznego w tworzeniu i funkcjonowaniu struktur i instytucji w ramach polityk zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W03, 06GP-1P_W11) Umiejętności Student: - potrafi wykorzystać́ wiedzę teoretyczną, nabyte umiejętności praktyczne oraz poznane narzędzia badawcze i techniki do analizy procesów i zjawisk społecznych, gospodarczych i przestrzennych związanych ze zrównoważonym rozwojem miast, wsi i regionów (06GP-1P_U01, 06GP-1P_U03, 06GP-1P_U07) - umie identyfikować́ przyczyny i interpretować́ zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze związane z politykami zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_U02) - potrafi dokonać́ syntezy i analizy zdobytych informacji, raportować́ i prezentować wyniki własnych prac, a także brać udział w dyskusjach i debatach przedstawiając publicznie swoje stanowisko (06GP-1P_U08, 06GP-1P_U11) - umie zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych indywidulanie i grupowo, samodzielnie planować i realizować własne uczenie się (06GP-1P_U10, 06GP-1P_U12) Kompetencje Student: - umie rozpoznawać i rozstrzygać dylematy etyczne, potrafi krytycznie oceniać własną wiedze i umiejętności, wykazuje odpowiedzialność za prace własna i zespołu oraz rozumie potrzebę podnoszenia własnych kwalifikacji (06GP-1P_K1, 06GP-1P_K3, 06GP-1P_K5) - jest odpowiedzialny za kształtowanie kapitału społecznego i przyrodniczego regionu (06GP-1P_K4) - rozumie znacznie projektów społecznych oraz rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_K2, 06GP-1P_K6) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Rutkowska, Agata Żółtaszek | |
Prowadzący grup: | Anna Rutkowska, Ewelina Stasiak, Agata Żółtaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: ćwiczenia terenowe Punkty ECTS: 3 Liczba godzin: zajęcia 30 godz., praca bieżąca 30 godz. (przygotowanie pracy zaliczeniowej) przygotowanie do zaliczenia 30 godz. (przygotowanie kart pracy) Zajęcia wspomagane platformami Teams oraz Moodle. Zajęcia prowadzone w formie stacjonarnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wizyty studyjne, metoda dyskusji, metoda problemowa, metoda projektowa, analiza przypadku. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Do uzyskania zaliczenia końcowego, niezbędne jest zdobycie co najmniej połowy możliwych punktów z każdego zadania (z projektu, wystąpienia podczas wizyt studyjnych oraz dwóch kart tematycznych). Oddanie pracy po wyznaczonym terminie skutkuje automatycznym obniżeniem na starcie możliwych do zdobycia punktów w ramach określonego zadania o 20%. Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumarycznej liczby punktów za pracę zaliczeniową, wystąpienie tematyczne oraz karty pracy według poniższego schematu: 91-100 pkt - bdb 81-90 pkt - db + 71-80 pkt - db 61-70 pkt = dst + 51-60 pkt = dst 50 pkt i mniej = ndst. Wszystkie wskazane dla przedmiotu kierunkowe efekty kształcenia będą weryfikowane zarówno grupowymi kartami pracy, jak i przygotowanymi przez studentów pracami zaliczeniowymi i wystąpieniami tematycznymi. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie zajęć przez studentów obejmuje trzy zasadnicze elementy: 1. Realizację pracy zaliczeniowej w kilkuosobowych zespołach, pod nadzorem opiekuna. Każdy zespół opracowuje merytorycznie jeden z zadanych tematów (każdy z dwóch działów tematycznych: Polityka regionalna oraz Fundusze Europejskie w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu oraz Polityki społeczna, zdrowotna i ekologiczna w kontekście zrównoważonego rozwoju podzielony jest na 4/5 podtematów wskazanych w treściach kształcenia), a następnie prezentuje wyniki swojej pracy w postaci prezentacji. Zadanie wymaga przeprowadzenia studiów literaturowych, syntezy informacji na dany temat, wykorzystania zdobytych informacji podczas obserwacji w terenie oraz oceny implementacji polityk regionalnych w wybranych jednostkach samorządu terytorialnego w kontekście rozwoju zrównoważonego. Ocenie podlegają: merytoryczna zawartość pracy zaliczeniowej, spełnienie wymogów technicznych, oddanie pracy zaliczeniowej w wyznaczonym terminie, aktywność podczas pracy na zajęciach (wizytach studyjnych) oraz pracy własnej w ramach zespołu (przygotowanie do zaliczenia). Maksymalna liczba punktów do zdobycia za pracę zaliczeniową to 40 pkt., co stanowi 40% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu. 2. Krótkie wystąpienie tematyczne (traktowane jako aktywność na zajęciach) przygotowane w grupach i zaprezentowane w trakcie wizyt studyjnych. Zadanie wymaga przeprowadzenia studiów literaturowych, syntezy informacji oraz identyfikacji i oceny wybranych rozwiązań w praktyce. Maksymalna liczba punktów do za wystąpienie to 20 pkt., co stanowi 20% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu. 3. Wypełnienie grupowych tematycznych kart pracy (po jednej dla każdego z dwóch działów tematycznych: Polityka regionalna oraz Fundusze Europejskie w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu oraz Polityki społeczna, zdrowotna i ekologiczna w kontekście zrównoważonego rozwoju) w oparciu o wiedzę zdobytą podczas wyjazdów, wizyt studyjnych z udziałem ekspertów oraz ze studiowania materiałów źródłowych. Karty pracy weryfikują umiejętności: identyfikowania działań jednostek samorządu terytorialnego podlegających pod różnorodne polityki lokalne, oceny wpływu implementacji polityk na rozwój miasta i regionu, rozpoznawania efektów działań podejmowanych w ramach polityki regionalnej, marketingowej, społecznej, zdrowotnej i ekologicznej w kontekście zrównoważonego rozwoju, identyfikacji i oceny wpływu inwestycji wykorzystujących środki z Funduszy Europejskich na zrównoważony rozwój miasta i regionu. Ocenie podlegają aspekty merytoryczne oraz formalne zawarte w kartach pracy, jak również aktywność na zajęciach studyjnych z ekspertami. Maksymalna liczba punktów do zdobycie za każdą z kart to 20 pkt., a zatem łącznie można zdobyć maksymalnie 40 pkt., co stanowi 40% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu. |
|
Treści kształcenia: | 1. Polityka regionalna jako determinanta zrównoważonego rozwoju. 2. Znaczenie Funduszy Europejskich w rozwoju zrównoważonym. 3. Marketing i promocja miasta a zrównoważony rozwój. 4.Rewitalizacja i estetyzacja miast jako element polityki zrównoważonego rozwoju. 5. Polityka społeczna jako czynnik rozwoju zrównoważonego. 6. Partycypacja społeczna i współzarządzanie miastem jako forma polityki zrównoważonego rozwoju. 7. Kapitał ludzki i społeczny miasta i komunikacja społeczna. 8.Lokalne polityki i inicjatywy ekologiczne a zrównoważony rozwój. 9. Zdrowie w kontekście polityki zrównoważonego rozwoju. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Fundusze Europejskie (https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/dowiedz-sie-wiecej-o-funduszach-europejskich-na-lata-2021-2027/) 2. Programy i fundusze UE finansowane z budżetu UE i NextGenerationEU (https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes_pl) 3. Informacja o Celach Zrównoważonego Rozwoju: cele dotyczące zdrowia. NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ (https://kn.pfron.org.pl/download/5/1241/PFRONkwartalniknr36-37caloscWCAG13bInformacjePL.pdf) 4. Programy i projekty, Ministerstwo zdrowia https://www.gov.pl/web/zdrowie/programy-i-projekty 5. STRATEGIA POLITYKI ZDROWOTNEJ DLA WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO NA LATA 2021-2027, URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO DEPARTAMENT POLITYKI ZDROWOTNEJ, Łódź, 2021. 6. Żółtaszek, A., Budny, D. (2016) CZY POSTĘP CYWILIZACYJNY JEST DLA NAS ZDROWY? ANALIZA WYDATKÓW NA OCHRONĘ ZDROWIE I ASPEKTÓW EPIDEMIOLOGICZNYCH WYBRANYCH CHORÓB CYWILIZACYJNYCH, [w:] Iwona Laskowska, Barbara Dańska-Borsiak (red.), Regionalne analizy ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ss: 83-98, stron monografii ogółem: 153, wyd. pierwsze; ISBN: 978-8 7. Żółtaszek, A., Olejnik, A. (2017) Economic Development and the Spread of Diseases of Afluence in EU Regions, Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica 5(331) ss.23-37, DOI: http://dx.doi.org/10.18778/0208‑6018.331.02, 3-8088-052-8 8. Nowakowska A., Przygodzki, Z., Rzeńca. A. (red.) (2016) EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 9. Przygodzki Z. (red.) (2016), Ekomiasto#Zarządzanie, Zrównoważony inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 10. Polityka spójności (https://ec.europa.eu/regional_policy/pl/2021_2027/) 11. Winiarski B. (2006), Polityka gospodarcza, PWN, Warszawa (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/libra.ibuk.pl/https/libra.ibuk.pl/book/572) 12. E. Boryczka, Rewitalizacja miast, [w:] EkoMiasto#Zarządzanie. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. Z. Przygodzki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 Literatura uzupełniająca: 1. Chrzan E. (2015), Marketing terytorialny w kontekście rozwoju zrównoważonego, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie Nr 20 (2015) s. 110–119 (http://wz.pcz.pl/znwz/files/Marketing-terytorialny-w-kontek-cie-rozwoju-zrownowa-onego.pdf) 2. Gralak K. (2018) Partycypacja społeczna i jej znaczenie w rozwoju turystyki, Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 1(21), s.153-164 (http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-35d04a1f-7661-45c1-8928-9c8929b852e9) (dostęp 16.02.2021) 3. Dębiec, M. (2011) DOSTĘPNOŚĆ JAKO ELEMENT STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ, Komunikacja Publiczna – wydanie specjalne 1/2011 (https://www.moimioczami.pl/2011/07/dostepnosc-jako-element-strategii-zrownowazonego-rozwoju-komunikacji-miejskiej/) 4. Diagnoza do Strategii Polityki Zdrowotnej dla Województwa Łódzkiego na lata 2021-2027, Departament Polityki Zdrowotnej Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, Łódź, marzec 2020 r. 5. Pawlewicz K., Kruk, M. (2015) Partycypacja i komunikacja społeczna w planowaniu rozwoju lokalnego na przykładzie gminy wiejskiej Zaręby Kościelne, Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, Roczniki Naukowe, t. XVII, z. 4 s. 231-236 (http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.agro-ce67f92a-b766-4ecd-ad74-66faf7343f5d/c/17-4-Pawlewicz.pdf) (dostęp 16.02.2021) 6. Śmietanka T. (2016) Polityka społeczna gminy jako czynnik rozwoju lokalnego (na przykładzie gmin miejsko-wiejskich Grójec, Kozienice, Szydłowiec), Związek miast polskich Poznań-Kozienice (https://www.miasta.pl/uploads/document/content_file/345/Polityka_spo_eczna_gminy_jako_czynnik_rozwoju_lokalnego_-na_przyk_adzie_gmin_miejsko-wiejskich_Gr_jec__Kozienice__Szyd_owiec_-_dr_Tomasz__mietanka__grudzien_2016.pdf) (dostęp 16.02.2021) 7. Wójcicki M., Pojęcie, istota i formy partycypacji społecznej w procesie planowania przestrzennego, Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 2013, nr 24, s. 169-183. (https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/view/13568) (dostęp 16.02.2021) 8. Strzelecka E., Rewitalizacja miast w kontekście zrównoważonego rozwoju, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, 2011 9. https://nowy.plock.eu/mieszkaniec/zdrowie/ 10. https://ekouniejow.pl/uzdrowisko-termalne/ 11. http://rozwojmiasta.plock.eu/?page_id=400 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
CK
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Rutkowska, Agata Żółtaszek | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Antczak, Karolina Lewandowska-Gwarda, Anna Rutkowska, Agata Żółtaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącymi zajęcia: 30 godz., przygotowanie się do zaliczenia: 30 godz. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: Zajęcia prowadzone są metodą dyskusji oraz problemową, a także wizyt studyjnych z ekspertami (praktykami). Studenci pracują także metodą projektową oraz analizą przypadku. Praca studentów realizowana jest w formie indywidulanej jednolitej i grupowej zróżnicowana, online poprzez MS Teams oraz platformę e-learningowa Moodle. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie zajęć przez studentów obejmuje dwa zasadnicze elementy. 1. Realizację projektu w kilkuosobowych zespołach, pod nadzorem opiekuna. Każdy zespół opracowuje merytorycznie jeden z zadanych tematów (każdy z trzech działów tematycznych: „Polityka regionalna w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu”, „Zrównoważony rozwój i rekultywacja obszarów wiejskich” oraz „Koncepcja zrównoważonego rozwoju społecznego w kontekście polityki społecznej” podzielony jest na 4 podtematy wskazane w treściach kształcenia) oraz prezentuje wyniki swojej pracy w formie spaceru wirtualnego, tzn. krótkiego filmu (10-15 min). Zadanie wymaga przeprowadzenia studiów literaturowych, syntezy informacji na dany temat, oceny implementacji polityki regionalnej, społecznej i marketingowej w wybranych jednostkach terytorialnych, oceny wpływu działań inwestycyjnych wykorzystujących środki z Funduszy Europejskich oraz działań rekultywacyjnych na zrównoważony rozwój wsi, miasta i regionu oraz wykorzystanie zdobytych informacji podczas przygotowywania wirtualnego spaceru. Ocenie podlegają: merytoryczna zawartość spaceru, spełnienie wymogów technicznych oraz aktywność podczas pracy na zajęciach oraz pracy własnej w ramach zespołu. Maksymalna liczba punktów do zdobycia za pracę projektową to 40 pkt. (co stanowi 40% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu) 2. Wypełnienie indywidualnie przez studenta tematycznych kart pracy (po jednej dla każdego z trzech działów tematycznych: „Polityka regionalna w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu”, „Zrównoważony rozwój i rekultywacja obszarów wiejskich” oraz „Koncepcja zrównoważonego rozwoju społecznego w kontekście polityki społecznej”) w oparciu o wiedzę zdobytą podczas spacerów wirtualnych związanych z danym działem (4 spacery), wizyt studyjnych z udziałem ekspertów oraz ze studiowania materiałów źródłowych. Karty pracy weryfikują umiejętności: identyfikowania działań jednostek samorządu terytorialnego podlegających pod różnorodne polityki lokalne, oceny wpływu implementacji polityk na rozwój miasta, wsi i regionu, identyfikacji i oceny wpływu inwestycji wykorzystujących środki z Funduszy Europejskich na zrównoważony rozwój miasta i regionu, rozpoznawanie działań podejmowanych w ramach polityki regionalnej, marketingowej i społecznej, identyfikacji i oceny wpływu działań rekultywacyjnych na obszary wiejskie. Ocenie podlegają aspekty merytoryczne oraz formalne zawarte w kartach pracy, jak również aktywność na zajęciach studyjnych z ekspertami. Maksymalna liczba punktów do zdobycie za każdą z kart to 20 pkt., a zatem łącznie można zdobyć maksymalnie 60 pkt., co stanowi 60% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu. Do uzyskania zaliczenia końcowego, niezbędne jest zdobycie co najmniej połowy możliwych punktów z każdego zadania (zarówno ze spaceru wirtualnego, jak i z każdej z tematycznych kart pracy). Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumarycznej liczby punktów za pracę projektową oraz karty pracy według poniższego schematu: 91-100 pkt - bdb 81-90 pkt - db + 71-80 pkt - db 61-70 pkt = dst + 51-60 pkt = dst 50 pkt i mniej = ndst. Wszystkie wskazane dla przedmiotu kierunkowe efekty kształcenia będą weryfikowane zarówno kartami pracy, jak i przygotowanymi przez studentów w ramach zespołów projektowych wirtualnymi spacerami. |
|
Treści kształcenia: | 1. Polityka regionalna w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu a. Polityka regionalna jako determinanta zrównoważonego rozwoju b. Znaczenie europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w rozwoju zrównoważonym c. Współzarządzanie miastem jako forma polityki regionalnej d. Marketing i promocja miasta a zrównoważony rozwój 2. Zrównoważony rozwój i rekultywacja obszarów wiejskich a. Problemy społeczno–ekonomiczne obszarów wiejskich b. Uprzemysłowienie, przekształcanie i rekultywacja obszarów wiejskich c. Rozwój lokalny obszarów rolniczych d. Transfer nowych technologii w rolnictwie 3. Koncepcja zrównoważonego rozwoju społecznego w kontekście polityki społecznej a. Polityka społeczna jako czynnik rozwoju zrównoważonego b. Partycypacja społeczna c. Strategie rozwiązania problemów społecznych d. Kapitał społeczny miasta i komunikacja społeczna |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. „Strategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa 2030” (2019) https://www.gov.pl/web/rolnictwo/strategia-zrownowazonego-rozwoju-wsi-rolnictwa-i-rybactwa-2030 2. Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne (https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/funding-opportunities/funding-programmes/overview-funding-programmes/european-structural-and-investment-funds_pl#supportingeconomicdevelopmentacrossalleucountries) 3. Głodowska M., Gałązka A. (2017), Wpływ rolnictwa ekologicznego na środowisko w koncepcji rozwoju zrównoważonego, Wieś i Rolnictwo, nr 2(175), s. 147-165 4. Nowakowska A., Przygodzki, Z., Rzeńca. A. (red.) (2016) EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 5. Przygodzki Z. (red.) (2016), Ekomiasto#Zarządzanie, Zrównoważony inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 6. Skwara A. (2007), Tendencje zmian na obszarach wiejskich w Polsce, Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia 6, nr 4, s. 83-93 Literatura uzupełniająca: 1. Chrzan E. (2015), Marketing terytorialny w kontekście rozwoju zrównoważonego, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie Nr 20 (2015) s. 110–119 (http://wz.pcz.pl/znwz/files/Marketing-terytorialny-w-kontek-cie-rozwoju-zrownowa-onego.pdf) 2. Gralak K. (2018) Partycypacja społeczna i jej znaczenie w rozwoju turystyki, Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 1(21), s.153-164 (http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-35d04a1f-7661-45c1-8928-9c8929b852e9) (dostęp 16.02.2021) 3. Kociszewska I. (2012), Wybrane problemy społeczno-ekonomiczne rozwoju obszarów wiejskich, Journal of Agribusinessand Rural Development, nr 2(24), s. 127-137. 4. Mazurek J. (2010), Rozwój obszarów wiejskich w Polsce – przegląd koncepcji teoretycznych, Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej, nr 14, s. 61-81 5. Pawlewicz K., Kruk, M. (2015) Partycypacja i komunikacja społeczna w planowaniu rozwoju lokalnego na przykładzie gminy wiejskiej Zaręby Kościelne, Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, Roczniki Naukowe, t. XVII, z. 4 s. 231-236 (http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.agro-ce67f92a-b766-4ecd-ad74-66faf7343f5d/c/17-4-Pawlewicz.pdf) (dostęp 16.02.2021) 6. Pędziwiatr K. (2014), Wpływ kopalni węgla brunatnego Bełchatów na zagospodarowanie przestrzenne gmin Rząśnia i Szczerców w ocenie mieszkańców, Prace Geograficzne, Kraków, zeszyt 138, s. 81-94 7. Polityka regionalna, https://ec.europa.eu/info/topics/regional-policy_pl 8. Śmietanka T. (2016) Polityka społeczna gminy jako czynnik rozwoju lokalnego (na przykładzie gmin miejsko-wiejskich Grójec, Kozienice, Szydłowiec), Związek miast polskich Poznań-Kozienice (https://www.miasta.pl/uploads/document/content_file/345/Polityka_spo_eczna_gminy_jako_czynnik_rozwoju_lokalnego_-na_przyk_adzie_gmin_miejsko-wiejskich_Gr_jec__Kozienice__Szyd_owiec_-_dr_Tomasz__mietanka__grudzien_2016.pdf) (dostęp 16.02.2021) 9. Warzonek A. (2013), Dynamika i kierunki zmian rynku pracy na obszarach wiejskich, Wydawnictwo Naukowe UAM, Studia Edukacyjne, nr 25, s. 195-207 10. Winiarski B. (2006), Polityka gospodarcza, PWN, Warszawa (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/libra.ibuk.pl/https/libra.ibuk.pl/book/572) 11. Wójcicki M., Pojęcie, istota i formy partycypacji społecznej w procesie planowania przestrzennego, Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 2013, nr 24, s. 169-183. (https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/view/13568) (dostęp 16.02.2021) |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.