UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityki rozwoju zrównoważonego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GSBD4B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityki rozwoju zrównoważonego
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

GP

Profil programu studiów:

P

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotów realizowanych na wcześniejszych semestrach studiów: Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią, Polityka rozwoju lokalnego, Polityka gospodarcza i społeczna, Europejska polityka regionalna, Partycypacja społeczna. W szczególności wymagana jest znajomość: podstaw teorii i metodologii z zakresu nauk społecznych i przyrodniczych (ekonomii, socjologii, ochrony środowiska, ekologii), zjawisk, struktur i instytucji o charakterze: społecznym, kulturowym, politycznym, prawnym, ekonomicznym, środowiskowym, determinant rozwoju oraz zależności zachodzące między nimi, jak również umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy w praktyce do identyfikowania problemów, analizowania oraz intepretowania zjawisk gospodarczych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami związanymi z polityką zrównoważonego rozwoju. W szczególności prezentowane i analizowane w terenie będą treści dotyczące: polityki regionalnej, Funduszy Europejskich, marketingu miejskiego, rewitalizacji i estetyzacji oraz polityk społecznych, ekologicznych i zdrowotnych w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu.

Efekty uczenia się:

Rok 2020/2021 i 2021/2022 :

Wiedza

Student:

- ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomicznych, społecznych i ekologicznych aspektów polityki zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W01)

- zna i rozumie znacznie społecznych aspektów rozwoju regionalnego i ich powiazanie ze sferą ekonomiczną i przyrodniczą (06GP-1P_W02)

- rozumie rolą człowieka, grup społecznych i kapitału społecznego w tworzeniu i funkcjonowaniu struktur i instytucji w ramach polityk zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W03)

Umiejętności

Student:

- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną, nabyte umiejętności praktyczne oraz poznane narzędzia badawcze i techniki do analizy procesów i zjawisk społecznych, gospodarczych i przestrzennych związanych ze zrównoważonym rozwojem miast, wsi i regionów (06GP-1P_U01, 06GP-1P_U03, 06GP-1P_U07)

- umie identyfikować przyczyny i interpretować zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze związane z politykami zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_U02)

- potrafi dokonać syntezy i analizy zdobytych informacji, raportować i prezentować wyniki własnych prac, a także brać udział w dyskusjach i debatach przedstawiając publicznie swoje stanowisko (06GP-1P_U08, 06GP-1P_U11)

- umie zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych indywidulanie i grupowo (06GP-1P_U10)

Kompetencje

Student:

- umie rozpoznawać i rozstrzygać dylematy etyczne, potrafi krytycznie oceniać własną wiedze i umiejętności, wykazuje odpowiedzialność za prace własna i zespołu oraz rozumie potrzebę podnoszenia własnych kwalifikacji (06GP-1P_K1, 06GP-1P_K3, 06GP-1P_K5)

- jest odpowiedzialny za kształtowanie kapitału społecznego i przyrodniczego regionu (06GP-1P_K4)

- rozumie znacznie projektów społecznych oraz rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_K2, 06GP-1P_K6)

Rok 2022/2023:

Wiedza

Student:

- ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomicznych, społecznych i ekologicznych aspektów polityki zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W01)

- zna i rozumie znacznie oraz zależności różnorodnych aspektów rozwoju regionalnego, w tym finansowych, społecznych, instytucjonalnych, ekologicznych i zdrowotnych, w kontekście polityk zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W02)

- rozumie istotę̨ postaw przedsiębiorczych, wspierania przedsiębiorczości i rozwoju indywidualnego dla zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W10)

- rozumie rolą człowieka, grup społecznych i kapitału społecznego w tworzeniu i funkcjonowaniu struktur i instytucji w ramach polityk zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W03, 06GP-1P_W11)

Umiejętności

Student:

- potrafi wykorzystać́ wiedzę teoretyczną, nabyte umiejętności praktyczne oraz poznane narzędzia badawcze i techniki do analizy procesów i zjawisk społecznych, gospodarczych i przestrzennych związanych ze zrównoważonym rozwojem miast, wsi i regionów (06GP-1P_U01, 06GP-1P_U03, 06GP-1P_U07)

- umie identyfikować́ przyczyny i interpretować́ zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze związane z politykami zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_U02)

- potrafi dokonać́ syntezy i analizy zdobytych informacji, raportować́ i prezentować wyniki własnych prac, a także brać udział w dyskusjach i debatach przedstawiając publicznie swoje stanowisko (06GP-1P_U08, 06GP-1P_U11)

- umie zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych indywidulanie i grupowo, samodzielnie planować i realizować własne uczenie się (06GP-1P_U10, 06GP-1P_U12)

Kompetencje

Student:

- umie rozpoznawać i rozstrzygać dylematy etyczne, potrafi krytycznie oceniać własną wiedze i umiejętności, wykazuje odpowiedzialność za prace własna i zespołu oraz rozumie potrzebę podnoszenia własnych kwalifikacji (06GP-1P_K1, 06GP-1P_K3, 06GP-1P_K5)

- jest odpowiedzialny za kształtowanie kapitału społecznego i przyrodniczego regionu (06GP-1P_K4)

- rozumie znacznie projektów społecznych oraz rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_K2, 06GP-1P_K6)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Rutkowska, Agata Żółtaszek
Prowadzący grup: Anna Rutkowska, Ewelina Stasiak, Agata Żółtaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: ćwiczenia terenowe

Punkty ECTS: 3

Liczba godzin:

zajęcia 30 godz.,

praca bieżąca 30 godz. (przygotowanie pracy zaliczeniowej)

przygotowanie do zaliczenia 30 godz. (przygotowanie kart pracy)


Zajęcia wspomagane platformami Teams oraz Moodle.

Zajęcia prowadzone w formie stacjonarnej.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Metody dydaktyczne:

Wizyty studyjne, metoda dyskusji, metoda problemowa, metoda projektowa, analiza przypadku.


Sposoby i kryteria oceniania:

Do uzyskania zaliczenia końcowego, niezbędne jest zdobycie co najmniej połowy możliwych punktów z każdego zadania (z projektu, wystąpienia podczas wizyt studyjnych oraz dwóch kart tematycznych). Oddanie pracy po wyznaczonym terminie skutkuje automatycznym obniżeniem na starcie możliwych do zdobycia punktów w ramach określonego zadania o 20%.


Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumarycznej liczby punktów za pracę zaliczeniową, wystąpienie tematyczne oraz karty pracy według poniższego schematu:

91-100 pkt - bdb

81-90 pkt - db +

71-80 pkt - db

61-70 pkt = dst +

51-60 pkt = dst

50 pkt i mniej = ndst.


Wszystkie wskazane dla przedmiotu kierunkowe efekty kształcenia będą weryfikowane zarówno grupowymi kartami pracy, jak i przygotowanymi przez studentów pracami zaliczeniowymi i wystąpieniami tematycznymi.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie zajęć przez studentów obejmuje trzy zasadnicze elementy:

1. Realizację pracy zaliczeniowej w kilkuosobowych zespołach, pod nadzorem opiekuna. Każdy zespół opracowuje merytorycznie jeden z zadanych tematów (każdy z dwóch działów tematycznych: Polityka regionalna oraz Fundusze Europejskie w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu oraz Polityki społeczna, zdrowotna i ekologiczna w kontekście zrównoważonego rozwoju podzielony jest na 4/5 podtematów wskazanych w treściach kształcenia), a następnie prezentuje wyniki swojej pracy w postaci prezentacji.

Zadanie wymaga przeprowadzenia studiów literaturowych, syntezy informacji na dany temat, wykorzystania zdobytych informacji podczas obserwacji w terenie oraz oceny implementacji polityk regionalnych w wybranych jednostkach samorządu terytorialnego w kontekście rozwoju zrównoważonego.

Ocenie podlegają: merytoryczna zawartość pracy zaliczeniowej, spełnienie wymogów technicznych, oddanie pracy zaliczeniowej w wyznaczonym terminie, aktywność podczas pracy na zajęciach (wizytach studyjnych) oraz pracy własnej w ramach zespołu (przygotowanie do zaliczenia). Maksymalna liczba punktów do zdobycia za pracę zaliczeniową to 40 pkt., co stanowi 40% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu.

2. Krótkie wystąpienie tematyczne (traktowane jako aktywność na zajęciach) przygotowane w grupach i zaprezentowane w trakcie wizyt studyjnych.

Zadanie wymaga przeprowadzenia studiów literaturowych, syntezy informacji oraz identyfikacji i oceny wybranych rozwiązań w praktyce.

Maksymalna liczba punktów do za wystąpienie to 20 pkt., co stanowi 20% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu.

3. Wypełnienie grupowych tematycznych kart pracy (po jednej dla każdego z dwóch działów tematycznych: Polityka regionalna oraz Fundusze Europejskie w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu oraz Polityki społeczna, zdrowotna i ekologiczna w kontekście zrównoważonego rozwoju) w oparciu o wiedzę zdobytą podczas wyjazdów, wizyt studyjnych z udziałem ekspertów oraz ze studiowania materiałów źródłowych. Karty pracy weryfikują umiejętności: identyfikowania działań jednostek samorządu terytorialnego podlegających pod różnorodne polityki lokalne, oceny wpływu implementacji polityk na rozwój miasta i regionu, rozpoznawania efektów działań podejmowanych w ramach polityki regionalnej, marketingowej, społecznej, zdrowotnej i ekologicznej w kontekście zrównoważonego rozwoju, identyfikacji i oceny wpływu inwestycji wykorzystujących środki z Funduszy Europejskich na zrównoważony rozwój miasta i regionu.

Ocenie podlegają aspekty merytoryczne oraz formalne zawarte w kartach pracy, jak również aktywność na zajęciach studyjnych z ekspertami. Maksymalna liczba punktów do zdobycie za każdą z kart to 20 pkt., a zatem łącznie można zdobyć maksymalnie 40 pkt., co stanowi 40% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu.



Treści kształcenia:

1. Polityka regionalna jako determinanta zrównoważonego rozwoju.

2. Znaczenie Funduszy Europejskich w rozwoju zrównoważonym.

3. Marketing i promocja miasta a zrównoważony rozwój.

4.Rewitalizacja i estetyzacja miast jako element polityki zrównoważonego rozwoju.

5. Polityka społeczna jako czynnik rozwoju zrównoważonego.

6. Partycypacja społeczna i współzarządzanie miastem jako forma polityki zrównoważonego rozwoju.

7. Kapitał ludzki i społeczny miasta i komunikacja społeczna.

8.Lokalne polityki i inicjatywy ekologiczne a zrównoważony rozwój.

9. Zdrowie w kontekście polityki zrównoważonego rozwoju.

Literatura:

Literatura obowiązkowa: 

1. Fundusze Europejskie (https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/dowiedz-sie-wiecej-o-funduszach-europejskich-na-lata-2021-2027/)

2. Programy i fundusze UE finansowane z budżetu UE i NextGenerationEU (https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes_pl)

3. Informacja o Celach Zrównoważonego Rozwoju: cele dotyczące zdrowia. NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ (https://kn.pfron.org.pl/download/5/1241/PFRONkwartalniknr36-37caloscWCAG13bInformacjePL.pdf)

4. Programy i projekty, Ministerstwo zdrowia https://www.gov.pl/web/zdrowie/programy-i-projekty

5. STRATEGIA POLITYKI ZDROWOTNEJ DLA WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO NA LATA 2021-2027, URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO DEPARTAMENT POLITYKI ZDROWOTNEJ, Łódź, 2021.

6. Żółtaszek, A., Budny, D. (2016) CZY POSTĘP CYWILIZACYJNY JEST DLA NAS ZDROWY? ANALIZA WYDATKÓW NA OCHRONĘ ZDROWIE I ASPEKTÓW EPIDEMIOLOGICZNYCH WYBRANYCH CHORÓB CYWILIZACYJNYCH, [w:] Iwona Laskowska, Barbara Dańska-Borsiak (red.), Regionalne analizy ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ss: 83-98, stron monografii ogółem: 153, wyd. pierwsze; ISBN: 978-8

7. Żółtaszek, A., Olejnik, A. (2017) Economic Development and the Spread of Diseases of Afluence in EU Regions, Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica 5(331) ss.23-37, DOI: http://dx.doi.org/10.18778/0208‑6018.331.02, 3-8088-052-8

8. Nowakowska A., Przygodzki, Z., Rzeńca. A. (red.) (2016) EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

9. Przygodzki Z. (red.) (2016), Ekomiasto#Zarządzanie, Zrównoważony inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

10. Polityka spójności (https://ec.europa.eu/regional_policy/pl/2021_2027/)

11. Winiarski B. (2006), Polityka gospodarcza, PWN, Warszawa (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/libra.ibuk.pl/https/libra.ibuk.pl/book/572)

12. E. Boryczka, Rewitalizacja miast, [w:] EkoMiasto#Zarządzanie. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. Z. Przygodzki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016

Literatura uzupełniająca:

1. Chrzan E. (2015), Marketing terytorialny w kontekście rozwoju zrównoważonego, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie Nr 20 (2015) s. 110–119 (http://wz.pcz.pl/znwz/files/Marketing-terytorialny-w-kontek-cie-rozwoju-zrownowa-onego.pdf)

2. Gralak K. (2018) Partycypacja społeczna i jej znaczenie w rozwoju turystyki, Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 1(21), s.153-164 (http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-35d04a1f-7661-45c1-8928-9c8929b852e9) (dostęp 16.02.2021)

3. Dębiec, M. (2011) DOSTĘPNOŚĆ JAKO ELEMENT STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ, Komunikacja Publiczna – wydanie specjalne 1/2011 (https://www.moimioczami.pl/2011/07/dostepnosc-jako-element-strategii-zrownowazonego-rozwoju-komunikacji-miejskiej/)

4. Diagnoza do Strategii Polityki Zdrowotnej dla Województwa Łódzkiego na lata 2021-2027, Departament Polityki Zdrowotnej Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, Łódź, marzec 2020 r.

5. Pawlewicz K., Kruk, M. (2015) Partycypacja i komunikacja społeczna w planowaniu rozwoju lokalnego na przykładzie gminy wiejskiej Zaręby Kościelne, Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, Roczniki Naukowe, t. XVII, z. 4 s. 231-236 (http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.agro-ce67f92a-b766-4ecd-ad74-66faf7343f5d/c/17-4-Pawlewicz.pdf) (dostęp 16.02.2021)

6. Śmietanka T. (2016) Polityka społeczna gminy jako czynnik rozwoju lokalnego (na przykładzie gmin miejsko-wiejskich Grójec, Kozienice, Szydłowiec), Związek miast polskich Poznań-Kozienice (https://www.miasta.pl/uploads/document/content_file/345/Polityka_spo_eczna_gminy_jako_czynnik_rozwoju_lokalnego_-na_przyk_adzie_gmin_miejsko-wiejskich_Gr_jec__Kozienice__Szyd_owiec_-_dr_Tomasz__mietanka__grudzien_2016.pdf) (dostęp 16.02.2021)

7. Wójcicki M., Pojęcie, istota i formy partycypacji społecznej w procesie planowania przestrzennego, Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 2013, nr 24, s. 169-183. (https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/view/13568) (dostęp 16.02.2021)

8. Strzelecka E., Rewitalizacja miast w kontekście zrównoważonego rozwoju, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, 2011

9. https://nowy.plock.eu/mieszkaniec/zdrowie/

10. https://ekouniejow.pl/uzdrowisko-termalne/

11. http://rozwojmiasta.plock.eu/?page_id=400

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Rutkowska, Agata Żółtaszek
Prowadzący grup: Elżbieta Antczak, Karolina Lewandowska-Gwarda, Anna Rutkowska, Agata Żółtaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącymi zajęcia: 30 godz., przygotowanie się do zaliczenia: 30 godz.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są metodą dyskusji oraz problemową, a także wizyt studyjnych z ekspertami (praktykami). Studenci pracują także metodą projektową oraz analizą przypadku.


Praca studentów realizowana jest w formie indywidulanej jednolitej i grupowej zróżnicowana, online poprzez MS Teams oraz platformę e-learningowa Moodle.


Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie zajęć przez studentów obejmuje dwa zasadnicze elementy.

1. Realizację projektu w kilkuosobowych zespołach, pod nadzorem opiekuna. Każdy zespół opracowuje merytorycznie jeden z zadanych tematów (każdy z trzech działów tematycznych: „Polityka regionalna w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu”, „Zrównoważony rozwój i rekultywacja obszarów wiejskich” oraz „Koncepcja zrównoważonego rozwoju społecznego w kontekście polityki społecznej” podzielony jest na 4 podtematy wskazane w treściach kształcenia) oraz prezentuje wyniki swojej pracy w formie spaceru wirtualnego, tzn. krótkiego filmu (10-15 min).

Zadanie wymaga przeprowadzenia studiów literaturowych, syntezy informacji na dany temat, oceny implementacji polityki regionalnej, społecznej i marketingowej w wybranych jednostkach terytorialnych, oceny wpływu działań inwestycyjnych wykorzystujących środki z Funduszy Europejskich oraz działań rekultywacyjnych na zrównoważony rozwój wsi, miasta i regionu oraz wykorzystanie zdobytych informacji podczas przygotowywania wirtualnego spaceru.

Ocenie podlegają: merytoryczna zawartość spaceru, spełnienie wymogów technicznych oraz aktywność podczas pracy na zajęciach oraz pracy własnej w ramach zespołu. Maksymalna liczba punktów do zdobycia za pracę projektową to 40 pkt. (co stanowi 40% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu)

2. Wypełnienie indywidualnie przez studenta tematycznych kart pracy (po jednej dla każdego z trzech działów tematycznych: „Polityka regionalna w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu”, „Zrównoważony rozwój i rekultywacja obszarów wiejskich” oraz „Koncepcja zrównoważonego rozwoju społecznego w kontekście polityki społecznej”) w oparciu o wiedzę zdobytą podczas spacerów wirtualnych związanych z danym działem (4 spacery), wizyt studyjnych z udziałem ekspertów oraz ze studiowania materiałów źródłowych.

Karty pracy weryfikują umiejętności: identyfikowania działań jednostek samorządu terytorialnego podlegających pod różnorodne polityki lokalne, oceny wpływu implementacji polityk na rozwój miasta, wsi i regionu, identyfikacji i oceny wpływu inwestycji wykorzystujących środki z Funduszy Europejskich na zrównoważony rozwój miasta i regionu, rozpoznawanie działań podejmowanych w ramach polityki regionalnej, marketingowej i społecznej, identyfikacji i oceny wpływu działań rekultywacyjnych na obszary wiejskie.

Ocenie podlegają aspekty merytoryczne oraz formalne zawarte w kartach pracy, jak również aktywność na zajęciach studyjnych z ekspertami. Maksymalna liczba punktów do zdobycie za każdą z kart to 20 pkt., a zatem łącznie można zdobyć maksymalnie 60 pkt., co stanowi 60% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu.


Do uzyskania zaliczenia końcowego, niezbędne jest zdobycie co najmniej połowy możliwych punktów z każdego zadania (zarówno ze spaceru wirtualnego, jak i z każdej z tematycznych kart pracy).

Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumarycznej liczby punktów za pracę projektową oraz karty pracy według poniższego schematu:

91-100 pkt - bdb

81-90 pkt - db +

71-80 pkt - db

61-70 pkt = dst +

51-60 pkt = dst

50 pkt i mniej = ndst.


Wszystkie wskazane dla przedmiotu kierunkowe efekty kształcenia będą weryfikowane zarówno kartami pracy, jak i przygotowanymi przez studentów w ramach zespołów projektowych wirtualnymi spacerami.


Treści kształcenia:

1. Polityka regionalna w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu

a. Polityka regionalna jako determinanta zrównoważonego rozwoju

b. Znaczenie europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w rozwoju zrównoważonym

c. Współzarządzanie miastem jako forma polityki regionalnej

d. Marketing i promocja miasta a zrównoważony rozwój

2. Zrównoważony rozwój i rekultywacja obszarów wiejskich

a. Problemy społeczno–ekonomiczne obszarów wiejskich

b. Uprzemysłowienie, przekształcanie i rekultywacja obszarów wiejskich

c. Rozwój lokalny obszarów rolniczych

d. Transfer nowych technologii w rolnictwie

3. Koncepcja zrównoważonego rozwoju społecznego w kontekście polityki społecznej

a. Polityka społeczna jako czynnik rozwoju zrównoważonego

b. Partycypacja społeczna

c. Strategie rozwiązania problemów społecznych

d. Kapitał społeczny miasta i komunikacja społeczna


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. „Strategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa 2030” (2019) https://www.gov.pl/web/rolnictwo/strategia-zrownowazonego-rozwoju-wsi-rolnictwa-i-rybactwa-2030

2. Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne (https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/funding-opportunities/funding-programmes/overview-funding-programmes/european-structural-and-investment-funds_pl#supportingeconomicdevelopmentacrossalleucountries)

3. Głodowska M., Gałązka A. (2017), Wpływ rolnictwa ekologicznego na środowisko w koncepcji rozwoju zrównoważonego, Wieś i Rolnictwo, nr 2(175), s. 147-165

4. Nowakowska A., Przygodzki, Z., Rzeńca. A. (red.) (2016) EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

5. Przygodzki Z. (red.) (2016), Ekomiasto#Zarządzanie, Zrównoważony inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

6. Skwara A. (2007), Tendencje zmian na obszarach wiejskich w Polsce, Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia 6, nr 4, s. 83-93

Literatura uzupełniająca:

1. Chrzan E. (2015), Marketing terytorialny w kontekście rozwoju zrównoważonego, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie Nr 20 (2015) s. 110–119 (http://wz.pcz.pl/znwz/files/Marketing-terytorialny-w-kontek-cie-rozwoju-zrownowa-onego.pdf)

2. Gralak K. (2018) Partycypacja społeczna i jej znaczenie w rozwoju turystyki, Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 1(21), s.153-164 (http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-35d04a1f-7661-45c1-8928-9c8929b852e9) (dostęp 16.02.2021)

3. Kociszewska I. (2012), Wybrane problemy społeczno-ekonomiczne rozwoju obszarów wiejskich, Journal of Agribusinessand Rural Development, nr 2(24), s. 127-137.

4. Mazurek J. (2010), Rozwój obszarów wiejskich w Polsce – przegląd koncepcji teoretycznych, Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej, nr 14, s. 61-81

5. Pawlewicz K., Kruk, M. (2015) Partycypacja i komunikacja społeczna w planowaniu rozwoju lokalnego na przykładzie gminy wiejskiej Zaręby Kościelne, Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, Roczniki Naukowe, t. XVII, z. 4 s. 231-236 (http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.agro-ce67f92a-b766-4ecd-ad74-66faf7343f5d/c/17-4-Pawlewicz.pdf) (dostęp 16.02.2021)

6. Pędziwiatr K. (2014), Wpływ kopalni węgla brunatnego Bełchatów na zagospodarowanie przestrzenne gmin Rząśnia i Szczerców w ocenie mieszkańców, Prace Geograficzne, Kraków, zeszyt 138, s. 81-94

7. Polityka regionalna, https://ec.europa.eu/info/topics/regional-policy_pl

8. Śmietanka T. (2016) Polityka społeczna gminy jako czynnik rozwoju lokalnego (na przykładzie gmin miejsko-wiejskich Grójec, Kozienice, Szydłowiec), Związek miast polskich Poznań-Kozienice (https://www.miasta.pl/uploads/document/content_file/345/Polityka_spo_eczna_gminy_jako_czynnik_rozwoju_lokalnego_-na_przyk_adzie_gmin_miejsko-wiejskich_Gr_jec__Kozienice__Szyd_owiec_-_dr_Tomasz__mietanka__grudzien_2016.pdf) (dostęp 16.02.2021)

9. Warzonek A. (2013), Dynamika i kierunki zmian rynku pracy na obszarach wiejskich, Wydawnictwo Naukowe UAM, Studia Edukacyjne, nr 25, s. 195-207

10. Winiarski B. (2006), Polityka gospodarcza, PWN, Warszawa (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/libra.ibuk.pl/https/libra.ibuk.pl/book/572)

11. Wójcicki M., Pojęcie, istota i formy partycypacji społecznej w procesie planowania przestrzennego, Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 2013, nr 24, s. 169-183. (https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/view/13568) (dostęp 16.02.2021)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4