UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia miast i wsi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GSBH1B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia miast i wsi
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: GOSPODARKA PRZESTRZENNA I ST. 1 SEM.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

GP

Profil programu studiów:

P

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Od studenta oczekuje się posiadania ogólnej wiedzy o współczesnych procesach społecznych, gospodarczych oraz przestrzennych. Powinien on również charakteryzować się zdolnością logicznego myślenia i być otwartym na współpracę.

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studenta z problematyką socjologii wsi i miasta. W ramach studiów obszarów wiejskich zostanie poruszona problematyka społeczności lokalnych, rozwoju lokalnego i nowych kierunków badań nad wsią. Student zostanie zapoznany z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami dotyczącymi skali lokalnej.

W ramach studiów miejskich rozstrzygnięte zostaną podstawowe kategorie dotyczące miasta osobistego, przestrzeni miejskiej, "miejsca", i współczesnych wyzwań natury: społecznej, kulturowej, przyrodniczej, czy ekonomicznej, związanych z funkcjonowaniem miast.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Student:

posiada wiedzę z zakresu elementów teorii i metodologii, właściwych dla nauk społecznych i przyrodniczych, w szczególności, dla socjologii i geografii społeczno-ekonomicznej (06GP-1P_W01)

zna i rozumie związki i zależności rozwoju lokalnego i regionalnego w aspektach teoretycznym i praktycznym (06GP-1P_W02)

identyfikuje w swoim otoczeniu zjawiska, procesy, struktury i instytucje o charakterze społeczno-kulturowym, ekonomicznym i środowiskowym, rozumiejąc ich znaczenie w życiu społecznym (06GP-1P_W03)

zna i identyfikuje uwarunkowania rozwoju zrównoważonego obszarów wiejskich i miejskich (06GP-1P_W04)

rozumie procesy społecznego wytwarzania miejsc i przestrzeni i główne pojęcia z tym związane (06GP-1P_W05)

rozumie rolę jednostki w kształtowaniu tożsamości miejsc i indywidualnych związków z miejscem, a także kreowania wartości niematerialnych oraz inicjatyw lokalnych i więzi społecznych (06GP-1P_W11)

UMIEJĘTNOŚCI:

Student:

potrafi przełożyć wiedzę teoretyczną na praktykę i rozumie analizy podstawowych procesów i zjawisk o podłożu społecznym, ekonomicznym i środowiskowym (06GP-1P_U01)

potrafi formułować problemy i pytania badawcze oraz rozumie znaczenie zjawisk społecznych, kulturowych, gospodarczych i przyrodniczych w życiu jednostki (06GP-1P_U02)

KOMPETENCJE:

Student:

ma w sobie gotowość do świadomego podejmowania inicjatyw lokalnych i obywatelskich (ze zrozumieniem procesów i mechanizmów nimi rządzących) na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i/lub miejskich (06GP-1P_K02)

rozumie i dostrzega potrzebę rozwoju jednostek samorządu terytorialnego w myśl założeń zrównoważonego rozwoju, zachowania ładu przestrzennego, i odpowiedzialności za własne otoczenie (06GP-1P_ K06)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Pamela Jeziorska-Biel
Prowadzący grup: Pamela Jeziorska-Biel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład (14h) - prezentacja, analiza przypadku, analiza raportów i wyników badań, oglądanie krótkich filmów uzupełniających problem, zapoznanie się z materiałami (np.: narzędziami badawczymi)

przygotowanie do zaliczenia (14h) - studia literatury, materiałów udostępnianych i zaprezentowanych podczas zajęć.


Zajęcia odbywają się w formie stacjonarnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Punkty ETCS dla przedmiotu - 1.

Metody dydaktyczne:

Wykład, case study, prezentacja.


Wykorzystanie platformy Moodle jako narzędzia wspomagającego (i aplikacji Teams - w razie konieczności).

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczeniem zajęć jest napisanie testu na ocenę pozytywną.


Punktacja:

20-18 pkt - bardzo dobry

16 pkt - dobry +

14 pkt - dobry

12 pkt - dostateczny +

8-10 pkt - dostateczny

0-6 pkt - brak zaliczenia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie końcowe pisemne (na podstawie treści wykładowych i materiałów udostępnionych na platformie Moodle)

Treści kształcenia:

Socjologia wsi (studia nad obszarami wiejskimi):

1. Socjologia społeczności lokalnych - podstawowe pojęcia - ujęcie teoretyczne i praktyczne, wspólnota a stowarzyszenie, przedmiot badań socjologii wsi.

2. Odnowa Wsi jako narzędzie rozwoju lokalnego i aktywizacji społecznej, przykłady projektów.

3. Nowe kierunki (i narzędzia) badań obszarów wiejskich - smart village, inteligentny rozwój obszarów wiejskich, tworzenie sieci współpracy.

Socjologia miasta (studia miejskie):

1. Przedmiot badań socjologii miasta, główne orientacje teoretyczne i metodologiczne w socjologii miasta, współczesne problemy rozwoju miast.

2. Społeczno-przestrzenne aspekty rozwoju miasta - Miasto w ujęciu osobistym - od przestrzeni do "miejsca", miasto jako krajobraz, przemiany przestrzeni miejskiej.

3. Przykłady aktywizmów miejskich - ruchy społeczne, inicjatywy Budżetu Obywatelskiego, sztuka uliczna.

Literatura:

Majer A., 2016, Mikropolis. Socjologia miasta osobistego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

Majer A., 2019, Socjologia i przestrzeń miejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Jałowiecki B., Szczepański M., 2006, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Lewenstein B., Gójska A., Zielińska E., 2020, Aktywizmy miejskie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Bukraba-Rylska I., 2008, Socjologia wsi polskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Wójcik M., Jeziorska-Biel P., 2019, Wieś – przestrzeń zmiany, red. Tomczak P., Nowe zjawiska i procesy przestrzenne, funkcjonalne i społeczne w przeobrażeniu obszarów wiejskich, Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego 45, Wrocław, s. 11-26.

Tobiasz-Lis P., Jeziorska-Biel P., Wójcik M., 2020, Wyobrażenia przestrzenne jako forma reprezentacji wsi, [w:] red. Wójcik M., Reprezentacje przestrzenne osiedli wiejskich w Polsce, s. 61-85, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

Jeziorska-Biel, 2017, Gospodarowanie przestrzenią w odnowie wsi - zastosowanie koncepcji miejsca do analizy projektów odnowy wsi, A C T A U N I V E R S I T A T I S L O D Z I E N S I S FOLIA GEOGRAPHICA SOCIO-OECONOMICA 28, 2017: 17–30

Literatura uzupełniająca:

Jeziorska-Biel P., Wójcik M., 2017, Społeczne i przestrzenne aspekty procesu odnowy wsi (przypadek województwa łódzkiego) [w:] Kamińska W., Legutko-Kobus P., (red.), Przestrzenne skutki procesów ludnościowych na obszarach wiejskich , Biuletyn KPZK PAN 2017, Zeszyt 267, s. 121-132),

Jeziorska – Biel, 2017, Uwarunkowania odnowy wsi w Polsce. Przypadek wsi Spycimierz, [w:] Studia Obszarów Wiejskich tom 48, s.151 – 163,

Wójcik M., Tobiasz-Lis P., Jeziorska-Biel P., 2021, Spatial imaginations as a Form of Rural Representation. Lessons from Poland [w:] ed. Banini T., Oana-Ramona I., Representing Place and Territorial Identities in Europe: Discourses, images, and practices, Springer GeoJournal Library

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Pamela Jeziorska-Biel
Prowadzący grup: Pamela Jeziorska-Biel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład (14h) - prezentacja, analiza przypadku, analiza raportów i wyników badań, oglądanie krótkich filmów uzupełniających problem, zapoznanie się z materiałami (np.: narzędziami badawczymi)

przygotowanie do zaliczenia (14h) - studia literatury, materiałów udostępnianych i zaprezentowanych podczas zajęć.


Zajęcia odbywają się w formie stacjonarnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Punkty ETCS dla przedmiotu - 1.

Metody dydaktyczne:

Wykład, case study, prezentacja.


Wykorzystanie platformy Moodle jako narzędzia wspomagającego (i aplikacji Teams - w razie konieczności).

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczeniem zajęć jest napisanie testu na ocenę pozytywną.


Punktacja:

20-18 pkt - bardzo dobry

16 pkt - dobry +

14 pkt - dobry

12 pkt - dostateczny +

8-10 pkt - dostateczny

0-6 pkt - brak zaliczenia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie końcowe pisemne (na podstawie treści wykładowych i materiałów udostępnionych na platformie Moodle)

Treści kształcenia:

Socjologia wsi (studia nad obszarami wiejskimi):

1. Socjologia społeczności lokalnych - podstawowe pojęcia - ujęcie teoretyczne i praktyczne, wspólnota a stowarzyszenie, przedmiot badań socjologii wsi.

2. Odnowa Wsi jako narzędzie rozwoju lokalnego i aktywizacji społecznej, przykłady projektów.

3. Nowe kierunki (i narzędzia) badań obszarów wiejskich - smart village, inteligentny rozwój obszarów wiejskich, tworzenie sieci współpracy.

Socjologia miasta (studia miejskie):

1. Przedmiot badań socjologii miasta, główne orientacje teoretyczne i metodologiczne w socjologii miasta, współczesne problemy rozwoju miast.

2. Społeczno-przestrzenne aspekty rozwoju miasta - Miasto w ujęciu osobistym - od przestrzeni do "miejsca", miasto jako krajobraz, przemiany przestrzeni miejskiej.

3. Przykłady aktywizmów miejskich - ruchy społeczne, inicjatywy Budżetu Obywatelskiego, sztuka uliczna.

Literatura:

Majer A., 2016, Mikropolis. Socjologia miasta osobistego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

Majer A., 2019, Socjologia i przestrzeń miejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Jałowiecki B., Szczepański M., 2006, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Lewenstein B., Gójska A., Zielińska E., 2020, Aktywizmy miejskie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Bukraba-Rylska I., 2008, Socjologia wsi polskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Wójcik M., Jeziorska-Biel P., 2019, Wieś – przestrzeń zmiany, red. Tomczak P., Nowe zjawiska i procesy przestrzenne, funkcjonalne i społeczne w przeobrażeniu obszarów wiejskich, Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego 45, Wrocław, s. 11-26.

Tobiasz-Lis P., Jeziorska-Biel P., Wójcik M., 2020, Wyobrażenia przestrzenne jako forma reprezentacji wsi, [w:] red. Wójcik M., Reprezentacje przestrzenne osiedli wiejskich w Polsce, s. 61-85, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

Jeziorska-Biel, 2017, Gospodarowanie przestrzenią w odnowie wsi - zastosowanie koncepcji miejsca do analizy projektów odnowy wsi, A C T A U N I V E R S I T A T I S L O D Z I E N S I S FOLIA GEOGRAPHICA SOCIO-OECONOMICA 28, 2017: 17–30

Literatura uzupełniająca:

Jeziorska-Biel P., Wójcik M., 2017, Społeczne i przestrzenne aspekty procesu odnowy wsi (przypadek województwa łódzkiego) [w:] Kamińska W., Legutko-Kobus P., (red.), Przestrzenne skutki procesów ludnościowych na obszarach wiejskich , Biuletyn KPZK PAN 2017, Zeszyt 267, s. 121-132),

Jeziorska – Biel, 2017, Uwarunkowania odnowy wsi w Polsce. Przypadek wsi Spycimierz, [w:] Studia Obszarów Wiejskich tom 48, s.151 – 163,

Wójcik M., Tobiasz-Lis P., Jeziorska-Biel P., 2021, Spatial imaginations as a Form of Rural Representation. Lessons from Poland [w:] ed. Banini T., Oana-Ramona I., Representing Place and Territorial Identities in Europe: Discourses, images, and practices, Springer GeoJournal Library

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Pamela Jeziorska-Biel
Prowadzący grup: Pamela Jeziorska-Biel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład (14h) - prezentacja, analiza przypadku, analiza raportów i wyników badań, oglądanie krótkich filmów uzupełniających problem, zapoznanie się z materiałami (np.: narzędziami badawczymi)

przygotowanie do zaliczenia (14h) - studia literatury, materiałów udostępnianych i zaprezentowanych podczas zajęć.


Zajęcia odbywają się w formie stacjonarnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Punkty ETCS dla przedmiotu - 1.

Metody dydaktyczne:

Wykład, case study, prezentacja.


Wykorzystanie platformy Moodle jako narzędzia wspomagającego (i aplikacji Teams - w razie konieczności).

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczeniem zajęć jest napisanie testu na ocenę pozytywną.


Punktacja:

20-18 pkt - bardzo dobry

16 pkt - dobry +

14 pkt - dobry

12 pkt - dostateczny +

8-10 pkt - dostateczny

0-6 pkt - brak zaliczenia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie końcowe pisemne (na podstawie treści wykładowych i materiałów udostępnionych na platformie Moodle)

Treści kształcenia:

Socjologia wsi (studia nad obszarami wiejskimi):

1. Socjologia społeczności lokalnych - podstawowe pojęcia - ujęcie teoretyczne i praktyczne, wspólnota a stowarzyszenie, przedmiot badań socjologii wsi.

2. Odnowa Wsi jako narzędzie rozwoju lokalnego i aktywizacji społecznej, przykłady projektów.

3. Nowe kierunki (i narzędzia) badań obszarów wiejskich - smart village, inteligentny rozwój obszarów wiejskich, tworzenie sieci współpracy.

Socjologia miasta (studia miejskie):

1. Przedmiot badań socjologii miasta, główne orientacje teoretyczne i metodologiczne w socjologii miasta, współczesne problemy rozwoju miast.

2. Społeczno-przestrzenne aspekty rozwoju miasta - Miasto w ujęciu osobistym - od przestrzeni do "miejsca", miasto jako krajobraz, przemiany przestrzeni miejskiej.

3. Przykłady aktywizmów miejskich - ruchy społeczne, inicjatywy Budżetu Obywatelskiego, sztuka uliczna.

Literatura:

Majer A., 2016, Mikropolis. Socjologia miasta osobistego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

Majer A., 2019, Socjologia i przestrzeń miejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Jałowiecki B., Szczepański M., 2006, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Lewenstein B., Gójska A., Zielińska E., 2020, Aktywizmy miejskie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Bukraba-Rylska I., 2008, Socjologia wsi polskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Wójcik M., Jeziorska-Biel P., 2019, Wieś – przestrzeń zmiany, red. Tomczak P., Nowe zjawiska i procesy przestrzenne, funkcjonalne i społeczne w przeobrażeniu obszarów wiejskich, Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego 45, Wrocław, s. 11-26.

Tobiasz-Lis P., Jeziorska-Biel P., Wójcik M., 2020, Wyobrażenia przestrzenne jako forma reprezentacji wsi, [w:] red. Wójcik M., Reprezentacje przestrzenne osiedli wiejskich w Polsce, s. 61-85, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

Jeziorska-Biel, 2017, Gospodarowanie przestrzenią w odnowie wsi - zastosowanie koncepcji miejsca do analizy projektów odnowy wsi, A C T A U N I V E R S I T A T I S L O D Z I E N S I S FOLIA GEOGRAPHICA SOCIO-OECONOMICA 28, 2017: 17–30

Literatura uzupełniająca:

Jeziorska-Biel P., Wójcik M., 2017, Społeczne i przestrzenne aspekty procesu odnowy wsi (przypadek województwa łódzkiego) [w:] Kamińska W., Legutko-Kobus P., (red.), Przestrzenne skutki procesów ludnościowych na obszarach wiejskich , Biuletyn KPZK PAN 2017, Zeszyt 267, s. 121-132),

Jeziorska – Biel, 2017, Uwarunkowania odnowy wsi w Polsce. Przypadek wsi Spycimierz, [w:] Studia Obszarów Wiejskich tom 48, s.151 – 163,

Wójcik M., Tobiasz-Lis P., Jeziorska-Biel P., 2021, Spatial imaginations as a Form of Rural Representation. Lessons from Poland [w:] ed. Banini T., Oana-Ramona I., Representing Place and Territorial Identities in Europe: Discourses, images, and practices, Springer GeoJournal Library

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Pamela Jeziorska-Biel
Prowadzący grup: Pamela Jeziorska-Biel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład (14h) - prezentacja, analiza przypadku, analiza raportów i wyników badań, oglądanie krótkich filmów uzupełniających problem, zapoznanie się z materiałami (np.: narzędziami badawczymi)

przygotowanie do zaliczenia (14h) - studia literatury, materiałów udostępnianych i zaprezentowanych podczas zajęć.


Zajęcia się odbywają w formie stacjonarnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Punkty ETCS dla przedmiotu - 1.

Metody dydaktyczne:

Wykład, case study, prezentacja.


Wykorzystanie platformy Moodle jako narzędzia wspomagającego (i aplikacji Teams - w razie konieczności).

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczeniem zajęć jest napisanie testu na ocenę pozytywną.


Punktacja:

20-18 pkt - bardzo dobry

16 pkt - dobry +

14 pkt - dobry

12 pkt - dostateczny +

8-10 pkt - dostateczny

0-6 pkt - brak zaliczenia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie końcowe pisemne (na podstawie treści wykładowych i materiałów udostępnionych na platformie Moodle)

Treści kształcenia:

Socjologia wsi (studia nad obszarami wiejskimi):

1. Socjologia społeczności lokalnych - podstawowe pojęcia - ujęcie teoretyczne i praktyczne, wspólnota a stowarzyszenie, przedmiot badań socjologii wsi.

2. Odnowa Wsi jako narzędzie rozwoju lokalnego i aktywizacji społecznej, przykłady projektów.

3. Nowe kierunki (i narzędzia) badań obszarów wiejskich - smart village, inteligentny rozwój obszarów wiejskich, tworzenie sieci współpracy.

Socjologia miasta (studia miejskie):

1. Przedmiot badań socjologii miasta, główne orientacje teoretyczne i metodologiczne w socjologii miasta, współczesne problemy rozwoju miast.

2. Społeczno-przestrzenne aspekty rozwoju miasta - Miasto w ujęciu osobistym - od przestrzeni do "miejsca", miasto jako krajobraz, przemiany przestrzeni miejskiej.

3. Przykłady aktywizmów miejskich - ruchy społeczne, inicjatywy Budżetu Obywatelskiego, sztuka uliczna.

Literatura:

Majer A., 2016, Mikropolis. Socjologia miasta osobistego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

Majer A., 2019, Socjologia i przestrzeń miejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Jałowiecki B., Szczepański M., 2006, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Lewenstein B., Gójska A., Zielińska E., 2020, Aktywizmy miejskie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Bukraba-Rylska I., 2008, Socjologia wsi polskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Wójcik M., Jeziorska-Biel P., 2019, Wieś – przestrzeń zmiany, red. Tomczak P., Nowe zjawiska i procesy przestrzenne, funkcjonalne i społeczne w przeobrażeniu obszarów wiejskich, Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego 45, Wrocław, s. 11-26.

Tobiasz-Lis P., Jeziorska-Biel P., Wójcik M., 2020, Wyobrażenia przestrzenne jako forma reprezentacji wsi, [w:] red. Wójcik M., Reprezentacje przestrzenne osiedli wiejskich w Polsce, s. 61-85, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

Jeziorska-Biel, 2017, Gospodarowanie przestrzenią w odnowie wsi - zastosowanie koncepcji miejsca do analizy projektów odnowy wsi, A C T A U N I V E R S I T A T I S L O D Z I E N S I S FOLIA GEOGRAPHICA SOCIO-OECONOMICA 28, 2017: 17–30

Literatura uzupełniająca:

Jeziorska-Biel P., Wójcik M., 2017, Społeczne i przestrzenne aspekty procesu odnowy wsi (przypadek województwa łódzkiego) [w:] Kamińska W., Legutko-Kobus P., (red.), Przestrzenne skutki procesów ludnościowych na obszarach wiejskich , Biuletyn KPZK PAN 2017, Zeszyt 267, s. 121-132),

Jeziorska – Biel, 2017, Uwarunkowania odnowy wsi w Polsce. Przypadek wsi Spycimierz, [w:] Studia Obszarów Wiejskich tom 48, s.151 – 163,

Wójcik M., Tobiasz-Lis P., Jeziorska-Biel P., 2021, Spatial imaginations as a Form of Rural Representation. Lessons from Poland [w:] ed. Banini T., Oana-Ramona I., Representing Place and Territorial Identities in Europe: Discourses, images, and practices, Springer GeoJournal Library

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4