Polityka rozwoju zrównoważonego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GSBO4B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka rozwoju zrównoważonego |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
GOSPODARKA PRZESTRZENNA I ST. 4 SEM. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | P |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | L22/23: Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotów realizowanych na wcześniejszych semestrach studiów: Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią, Polityka rozwoju lokalnego, Polityka gospodarcza i społeczna, Europejska polityka regionalna, Partycypacja społeczna. W szczególności wymagana jest znajomość: - podstaw teorii i metodologii z zakresu nauk społecznych i przyrodniczych (ekonomii, socjologii, ochrony środowiska, ekologii), - zjawisk, struktur i instytucji o charakterze: społecznym, kulturowym, politycznym, prawnym, ekonomicznym, środowiskowym, - determinant rozwoju oraz zależności zachodzące między nimi, - jak również umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy w praktyce do identyfikowania problemów, analizowania oraz intepretowania zjawisk gospodarczych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. L23/24: Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotów realizowanych na wcześniejszych semestrach studiów: Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią, Polityka rozwoju lokalnego, Polityka gospodarcza i społeczna, Europejska polityka regionalna, Historia i współczesność urbanistyki. W szczególności wymagana jest znajomość: - podstaw teorii i metodologii z zakresu nauk społecznych i przyrodniczych (ekonomii, socjologii, ochrony środowiska, ekologii), - zjawisk, struktur i instytucji o charakterze: społecznym, kulturowym, politycznym, prawnym, ekonomicznym, środowiskowym, - determinant rozwoju oraz zależności zachodzące między nimi, jak również umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy w praktyce do - identyfikowania problemów, analizowania oraz intepretowania zjawisk gospodarczych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. |
Skrócony opis: |
L22/23: Celem zajęć jest zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami związanymi z polityką zrównoważonego rozwoju. W szczególności prezentowane i analizowane w terenie będą treści dotyczące: polityki regionalnej, Funduszy Europejskich, marketingu miejskiego, rewitalizacji i estetyzacji oraz polityk społecznych, transportowych, zdrowotnych i ekologicznych w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu. L23/24: Celem zajęć jest zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami związanymi z polityką zrównoważonego rozwoju. W szczególności prezentowane i analizowane w terenie będą treści dotyczące: polityki regionalnej, Funduszy Europejskich, marketingu miejskiego, dziedzictwa kulturowego, rewitalizacji i estetyzacji oraz polityk transportowych i ekologicznych w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student: - ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomicznych, społecznych i ekologicznych aspektów polityki zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W01) - zna i rozumie znacznie oraz zależności różnorodnych aspektów rozwoju regionalnego, w tym finansowych, społecznych, instytucjonalnych, ekologicznych i zdrowotnych, w kontekście polityk zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W02) - rozumie istotę̨ postaw przedsiębiorczych, wspierania przedsiębiorczości i rozwoju indywidualnego dla zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W10) - rozumie rolą człowieka, grup społecznych i kapitału społecznego w tworzeniu i funkcjonowaniu struktur i instytucji w ramach polityk zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_W03, 06GP-1P_W11) Umiejętności Student: - potrafi wykorzystać́ wiedzę teoretyczną, nabyte umiejętności praktyczne oraz poznane narzędzia badawcze i techniki do analizy procesów i zjawisk społecznych, gospodarczych i przestrzennych związanych ze zrównoważonym rozwojem miast, wsi i regionów (06GP-1P_U01, 06GP-1P_U03, 06GP-1P_U07) - umie identyfikować́ przyczyny i interpretować́ zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze związane z politykami zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_U02) - potrafi dokonać́ syntezy i analizy zdobytych informacji, raportować́ i prezentować wyniki własnych prac, a także brać udział w dyskusjach i debatach przedstawiając publicznie swoje stanowisko (06GP-1P_U08, 06GP-1P_U11) - umie zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych indywidulanie i grupowo, samodzielnie planować i realizować własne uczenie się (06GP-1P_U10, 06GP-1P_U12) Kompetencje Student: - umie rozpoznawać i rozstrzygać dylematy etyczne, potrafi krytycznie oceniać własną wiedze i umiejętności, wykazuje odpowiedzialność za prace własna i zespołu oraz rozumie potrzebę podnoszenia własnych kwalifikacji (06GP-1P_K1, 06GP-1P_K3, 06GP-1P_K5) - jest odpowiedzialny za kształtowanie kapitału społecznego i przyrodniczego regionu (06GP-1P_K4) - rozumie znacznie projektów społecznych oraz rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju (06GP-1P_K2, 06GP-1P_K6) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LA
LA
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Rutkowska, Ignacy Waleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LA
LA
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Rutkowska, Ignacy Waleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Laboratorium 1 – bilans czasu pracy obejmuje: Zajęcia 28 godz., Przygotowanie do zaliczenia 28 godz. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej (MS Teams). |
|
Metody dydaktyczne: | Wizyty studyjne, metoda dyskusji, metoda problemowa, metoda projektowa, analiza przypadku. Na potrzeby zajęć wykorzystywana będzie także platforma e-learningowa Moodle oraz MS TEAMS. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Do uzyskania zaliczenia końcowego, niezbędne jest zdobycie co najmniej połowy możliwych punktów z każdego zadania (z projektu, wystąpienia podczas wizyt studyjnych oraz dwóch kart tematycznych). Oddanie pracy po wyznaczonym terminie skutkuje automatycznym obniżeniem na starcie możliwych do zdobycia punktów w ramach określonego zadania o 20%. Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumarycznej liczby punktów za pracę zaliczeniową, wystąpienie tematyczne oraz karty pracy według poniższego schematu: 91-100 pkt - bdb 81-90 pkt - db + 71-80 pkt - db 61-70 pkt = dst + 51-60 pkt = dst 50 pkt i mniej = ndst. Wszystkie wskazane dla przedmiotu kierunkowe efekty kształcenia będą weryfikowane zarówno grupowymi kartami pracy, jak i przygotowanymi przez studentów pracami zaliczeniowymi i wystąpieniami tematycznymi. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie zajęć przez studentów obejmuje trzy zasadnicze elementy. Realizację pracy zaliczeniowej w kilkuosobowych zespołach, pod nadzorem opiekuna. Każdy zespół opracowuje merytorycznie jeden z zadanych tematów, a następnie prezentuje wyniki swojej pracy w postaci prezentacji. Zadanie wymaga przeprowadzenia studiów literaturowych, syntezy informacji na dany temat, wykorzystania zdobytych informacji podczas obserwacji w terenie oraz oceny implementacji polityk regionalnych w wybranych jednostkach samorządu terytorialnego w kontekście rozwoju zrównoważonego. Ocenie podlegają: merytoryczna zawartość pracy zaliczeniowej, spełnienie wymogów technicznych, oddanie pracy zaliczeniowej w wyznaczonym terminie, aktywność podczas pracy na zajęciach (wizytach studyjnych) oraz pracy własnej w ramach zespołu (przygotowanie do zaliczenia). Maksymalna liczba punktów do zdobycia za pracę zaliczeniową to 40 pkt., co stanowi 40% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu. Krótkie wystąpienie tematyczne (traktowane jako aktywność na zajęciach) przygotowane w grupach i zaprezentowane w trakcie wizyt studyjnych. Zadanie wymaga przeprowadzenia studiów literaturowych, syntezy informacji oraz identyfikacji i oceny wybranych rozwiązań w praktyce. Maksymalna liczba punktów do za wystąpienie to 20 pkt., co stanowi 20% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu. Wypełnienie grupowych tematycznych kart pracy (po jednej dla każdego z dwóch bloków tematycznych. I dział: Polityka regionalna, Fundusze Europejskie oraz Marketing miast, II dział: Dziedzictwo kulturowe i rewitalizacja, Polityka transportowa i Inicjatywy ekologiczne) w oparciu o wiedzę zdobytą podczas wyjazdów, wizyt studyjnych z udziałem ekspertów oraz ze studiowania materiałów źródłowych. Karty pracy weryfikują umiejętności: - identyfikowania działań jednostek samorządu terytorialnego podlegających pod różnorodne polityki lokalne, - oceny wpływu implementacji polityk na rozwój miasta i regionu, identyfikacji oraz oceny wpływu inwestycji wykorzystujących środki z Funduszy Europejskich na zrównoważony rozwój miasta i regionu, - rozpoznawania efektów działań podejmowanych w ramach polityki regionalnej, marketingowej, ekologicznej, transportowej i rewitalizacyjnej w kontekście zrównoważonego rozwoju, - identyfikacji i oceny roli dziedzictwa kulturowego na procesy rozwojowe. Ocenie podlegają aspekty merytoryczne oraz formalne zawarte w kartach pracy, jak również aktywność na zajęciach studyjnych z ekspertami. Maksymalna liczba punktów do zdobycie za każdą z kart to 20 pkt., a zatem łącznie można zdobyć maksymalnie 40 pkt., co stanowi 40% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Polityka regionalna jako determinanta zrównoważonego rozwoju. 1. Istota działania polityki regionalnej. 2. Polityka regionalna w Polsce. 3. Polityka spójności UE II. Znaczenie Funduszy Europejskich w rozwoju zrównoważonym. 1. Fundusze Europejskie w perspektywie 2021-2027 a zrównoważony rozwój. 2. Obszary wsparcia oraz działy inwestycyjne Funduszy Europejskich. 3. Beneficjenci Funduszy Europejskich oraz przykłady realizowanych przedsięwzięć. III. Marketing i promocja miasta a zrównoważony rozwój 1. Istota marketingu terytorialnego. 2. Marketing mix jako zintegrowane podejście do marketingu miast. 3. Strategie marketingowe oraz wizualny marketing miasta. IV. Dziedzictwo kulturowe, rewitalizacja i estetyzacja w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju. 1. Problematyka dziedzictwa kulturowego w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju 2. Rola dziedzictwa kulturowego w procesach rozwojowych gminy. 3. Rewitalizacja i estetyzacja miejsc centralnych jako element polityki zrównoważonego rozwoju. V. Polityka transportowa w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju. 1. Specyfika i rola komunikacji w kreowaniu polityki transportowej miast. 2. Współczesne wyzwania i problemy transportowe w miastach. VI. Lokalne polityki i inicjatywy ekologiczne a zrównoważony rozwój. 1. Rola samorządu terytorialnego w procesie tworzenia polityki proekologicznej. 2. Nowoczesne miasto = zielone miasto, czyli ogólnoświatowe tendencje „uzdrawiania” miast. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Fundusze Europejskie (https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/dowiedz-sie-wiecej-o-funduszach-europejskich-na-lata-2021-2027/) 2. Programy i fundusze UE finansowane z budżetu UE i NextGenerationEU (https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes_pl) 3. Nowakowska A., Przygodzki, Z., Rzeńca. A. (red.) (2016) EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 4. Kryński, D (2014) Idea zrównoważonego transportu a kształt polityki transportowej w polskich miastach, Studia Miejskie tom 14, s.75-88 5. Miłaszewicz, B., Rut J. (2014) Zrównoważony rozwój transportu miejskiego - szanse i ograniczenia, Logistyka nr 6, s.7501-7507 6. Przygodzki Z. (red.) (2016), Ekomiasto#Zarządzanie, Zrównoważony inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 7. Regionalne analizy ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ss: 83-98, stron monografii ogółem: 153, wyd. pierwsze; ISBN: 978-8 8. Polityka spójności (https://ec.europa.eu/regional_policy/pl/2021_2027/) 9. Graczyk A., Ciechelska A., Polityka ekologiczna a rozwój gospodarczy, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 409, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015. 10. Burzyńska D., Rola inwestycji ekologicznych w zrównoważonym rozwoju gmin w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Chrzan E. (2015), Marketing terytorialny w kontekście rozwoju zrównoważonego, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie Nr 20 (2015) s. 110–119 (http://wz.pcz.pl/znwz/files/Marketing-terytorialny-w-kontek-cie-rozwoju-zrownowa-onego.pdf) 2. Dębiec, M. (2011) Dostępność jako element strategii zrównoważonego rozwoju komunikacji miejskiej, Komunikacja Publiczna – wydanie specjalne 1/2011 (https://www.moimioczami.pl/2011/07/dostepnosc-jako-element-strategii-zrownowazonego-rozwoju-komunikacji-miejskiej/) 3. Śmietanka T. (2016) Polityka społeczna gminy jako czynnik rozwoju lokalnego (na przykładzie gmin miejsko-wiejskich Grójec, Kozienice, Szydłowiec), Związek miast polskich Poznań-Kozienice (https://www.miasta.pl/uploads/document/content_file/345/Polityka_spo_eczna_gminy_jako_czynnik_rozwoju_lokalnego_-na_przyk_adzie_gmin_miejsko-wiejskich_Gr_jec__Kozienice__Szyd_owiec_-_dr_Tomasz__mietanka__grudzien_2016.pdf) (dostęp 16.02.2021) 4. Strzelecka E., Rewitalizacja miast w kontekście zrównoważonego rozwoju, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, 2011 5. https://ekouniejow.pl/uzdrowisko-termalne/ 6. http://rozwojmiasta.plock.eu/?page_id=400/ 7. https://geotermia-uniejow.pl/geotermia-uniejow/edukacja-i-zwiedzanie 8. Winiarski B. (2006), Polityka gospodarcza, PWN, Warszawa (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/libra.ibuk.pl/https/libra.ibuk.pl/book/572 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LA
LA
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Rutkowska, Ignacy Waleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Laboratorium 1 – bilans czasu pracy obejmuje: Zajęcia 28 godz., Przygotowanie do zaliczenia 28 godz. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej (MS Teams). |
|
Metody dydaktyczne: | Wizyty studyjne, metoda dyskusji, metoda problemowa, metoda projektowa, analiza przypadku. Na potrzeby zajęć wykorzystywana będzie także platforma e-learningowa Moodle oraz MS TEAMS. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Do uzyskania zaliczenia końcowego, niezbędne jest zdobycie co najmniej połowy możliwych punktów z każdego zadania (z projektu, wystąpienia podczas wizyt studyjnych oraz dwóch kart tematycznych). Oddanie pracy po wyznaczonym terminie skutkuje automatycznym obniżeniem na starcie możliwych do zdobycia punktów w ramach określonego zadania o 20%. Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumarycznej liczby punktów za pracę zaliczeniową, wystąpienie tematyczne oraz karty pracy według poniższego schematu: 91-100 pkt - bdb 81-90 pkt - db + 71-80 pkt - db 61-70 pkt = dst + 51-60 pkt = dst 50 pkt i mniej = ndst. Wszystkie wskazane dla przedmiotu kierunkowe efekty kształcenia będą weryfikowane zarówno grupowymi kartami pracy, jak i przygotowanymi przez studentów pracami zaliczeniowymi i wystąpieniami tematycznymi. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie zajęć przez studentów obejmuje trzy zasadnicze elementy. Realizację pracy zaliczeniowej w kilkuosobowych zespołach, pod nadzorem opiekuna. Każdy zespół opracowuje merytorycznie jeden z zadanych tematów (każdy z dwóch działów tematycznych: Polityka regionalna oraz Fundusze Europejskie w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu oraz Polityki społeczna, zdrowotna, ekologiczna i transportowa w kontekście zrównoważonego rozwoju podzielony jest na 4 podtematy wskazane w treściach kształcenia), a następnie prezentuje wyniki swojej pracy w postaci prezentacji. Zadanie wymaga przeprowadzenia studiów literaturowych, syntezy informacji na dany temat, wykorzystania zdobytych informacji podczas obserwacji w terenie oraz oceny implementacji polityk regionalnych w wybranych jednostkach samorządu terytorialnego w kontekście rozwoju zrównoważonego. Ocenie podlegają: merytoryczna zawartość pracy zaliczeniowej, spełnienie wymogów technicznych, oddanie pracy zaliczeniowej w wyznaczonym terminie, aktywność podczas pracy na zajęciach (wizytach studyjnych) oraz pracy własnej w ramach zespołu (przygotowanie do zaliczenia). Maksymalna liczba punktów do zdobycia za pracę zaliczeniową to 40 pkt., co stanowi 40% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu. Krótkie wystąpienie tematyczne (traktowane jako aktywność na zajęciach) przygotowane w grupach i zaprezentowane w trakcie wizyt studyjnych. Zadanie wymaga przeprowadzenia studiów literaturowych, syntezy informacji oraz identyfikacji i oceny wybranych rozwiązań w praktyce. Maksymalna liczba punktów do za wystąpienie to 20 pkt., co stanowi 20% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu. Wypełnienie grupowych tematycznych kart pracy (po jednej dla każdego z dwóch działów tematycznych: Polityka regionalna oraz Fundusze Europejskie w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu oraz Polityki społeczna, transportowa, zdrowotna i ekologiczna w kontekście zrównoważonego rozwoju) w oparciu o wiedzę zdobytą podczas wyjazdów, wizyt studyjnych z udziałem ekspertów oraz ze studiowania materiałów źródłowych. Karty pracy weryfikują umiejętności: identyfikowania działań jednostek samorządu terytorialnego podlegających pod różnorodne polityki lokalne, oceny wpływu implementacji polityk na rozwój miasta i regionu, rozpoznawania efektów działań podejmowanych w ramach polityki regionalnej, marketingowej, społecznej, zdrowotnej, ekologicznej i transportowej w kontekście zrównoważonego rozwoju, identyfikacji i oceny wpływu inwestycji wykorzystujących środki z Funduszy Europejskich na zrównoważony rozwój miasta i regionu. Ocenie podlegają aspekty merytoryczne oraz formalne zawarte w kartach pracy, jak również aktywność na zajęciach studyjnych z ekspertami. Maksymalna liczba punktów do zdobycie za każdą z kart to 20 pkt., a zatem łącznie można zdobyć maksymalnie 40 pkt., co stanowi 40% sumarycznej liczby punktów możliwych do uzyskania podczas kursu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Polityka regionalna oraz Fundusze Europejskie w zrównoważonym rozwoju miasta i regionu. I.1. Polityka regionalna jako determinanta zrównoważonego rozwoju. I.2. Znaczenie Funduszy Europejskich w rozwoju zrównoważonym. I.3. Rewitalizacja i estetyzacja miast jako element polityki zrównoważonego rozwoju. I.4. Marketing i promocja miasta a zrównoważony rozwój. II. Polityki społeczna, transportowa, zdrowotna i ekologiczna w kontekście zrównoważonego rozwoju. II.1. Polityka społeczna jako czynnik rozwoju zrównoważonego. II.2. Polityka transportowa w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju. II.3. Lokalne polityki i inicjatywy ekologiczne a zrównoważony rozwój. II.4. Zdrowie w kontekście polityki zrównoważonego rozwoju. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Fundusze Europejskie (https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/dowiedz-sie-wiecej-o-funduszach-europejskich-na-lata-2021-2027/) 2. Programy i fundusze UE finansowane z budżetu UE i NextGenerationEU (https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes_pl) 3. Informacja o Celach Zrównoważonego Rozwoju: cele dotyczące zdrowia. Niepełnosprawność. (https://kn.pfron.org.pl/download/5/1241/PFRONkwartalniknr36-37caloscWCAG13bInformacjePL.pdf) 4. Programy i projekty, Ministerstwo zdrowia https://www.gov.pl/web/zdrowie/programy-i-projekty 5. Strategia polityki zdrowotnej dla województwa łódzkiego na lata 2021-2027, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego Departament Polityki Zdrowotnej, Łódź, 2021. 6. Nowakowska A., Przygodzki, Z., Rzeńca. A. (red.) (2016) EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 7. Kryński, D (2014) Idea zrównoważonego transportu a kształt polityki transportowej w polskich miastach, Studia Miejskie tom 14, s.75-88 8. Miłaszewicz, B., Rut J. (2014) Zrównoważony rozwój transportu miejskiego - szanse i ograniczenia, Logistyka nr 6, s.7501-7507 9. Przygodzki Z. (red.) (2016), Ekomiasto#Zarządzanie, Zrównoważony inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 10. Żółtaszek, A., Budny, D. (2016) Czy postęp cywilizacyjny jest dla nas zdrowy? Analiza wydatków na ochronę zdrowie i aspektów epidemiologicznych wybranych chorób cywilizacyjnych, [w:] Iwona Laskowska, Barbara Dańska-Borsiak (red.), 11. Regionalne analizy ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ss: 83-98, stron monografii ogółem: 153, wyd. pierwsze; ISBN: 978-8 12. Polityka spójności (https://ec.europa.eu/regional_policy/pl/2021_2027/) 13. Graczyk A., Ciechelska A., Polityka ekologiczna a rozwój gospodarczy, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 409, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015. 14. Burzyńska D., Rola inwestycji ekologicznych w zrównoważonym rozwoju gmin w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Chrzan E. (2015), Marketing terytorialny w kontekście rozwoju zrównoważonego, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie Nr 20 (2015) s. 110–119 (http://wz.pcz.pl/znwz/files/Marketing-terytorialny-w-kontek-cie-rozwoju-zrownowa-onego.pdf) 2. Dębiec, M. (2011) Dostępność jako element strategii zrównoważonego rozwoju komunikacji miejskiej, Komunikacja Publiczna – wydanie specjalne 1/2011 (https://www.moimioczami.pl/2011/07/dostepnosc-jako-element-strategii-zrownowazonego-rozwoju-komunikacji-miejskiej/) 3. Diagnoza do Strategii Polityki Zdrowotnej dla Województwa Łódzkiego na lata 2021-2027, Departament Polityki Zdrowotnej Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, Łódź, marzec 2020 r. 4. Śmietanka T. (2016) Polityka społeczna gminy jako czynnik rozwoju lokalnego (na przykładzie gmin miejsko-wiejskich Grójec, Kozienice, Szydłowiec), Związek miast polskich Poznań-Kozienice (https://www.miasta.pl/uploads/document/content_file/345/Polityka_spo_eczna_gminy_jako_czynnik_rozwoju_lokalnego_-na_przyk_adzie_gmin_miejsko-wiejskich_Gr_jec__Kozienice__Szyd_owiec_-_dr_Tomasz__mietanka__grudzien_2016.pdf) (dostęp 16.02.2021) 5. Strzelecka E., Rewitalizacja miast w kontekście zrównoważonego rozwoju, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, 2011 6. https://nowy.plock.eu/mieszkaniec/zdrowie/ 7. https://ekouniejow.pl/uzdrowisko-termalne/ 8. http://rozwojmiasta.plock.eu/?page_id=400/ 9. https://geotermia-uniejow.pl/geotermia-uniejow/edukacja-i-zwiedzanie 10. Żółtaszek, A., Olejnik, A. (2017) Economic Development and the Spread of Diseases of Afluence in EU Regions, Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica 5(331) ss.23-37, DOI: http://dx.doi.org/10.18778/0208‑6018.331.02, 3-8088-052-8 11. Winiarski B. (2006), Polityka gospodarcza, PWN, Warszawa (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/libra.ibuk.pl/https/libra.ibuk.pl/book/572 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.