UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Innowacyjne modele rozwoju miasta i regionu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GSZA4B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Innowacyjne modele rozwoju miasta i regionu
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

GP

Profil programu studiów:

P

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Przedmiot ukierunkowany jest na integrowanie wiedzy teoretycznej z praktyczną, w celu lepszego rozumienia kompleksowości i różnorodności rozwiązań prowadzących do innowacyjności w miastach i regionach, jak również krytycznej interpretacji często nadużywanych pojęć typu „miasta kreatywne”, smart cities, etc. Na przedmiocie studentki i studenci nauczą się także tworzenia własnych opracowań w tym zakresie, oraz będą mieli okazję odwiedzić instytucję działającą na rzecz wzmacniania innowacyjności jednostki terytorialnej.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student(ka) potrafi zdefiniować pojęcie innowacji oraz podstawowe typy wiedzy (wiedza skodyfikowana vs. „milcząca”). Wie, czym jest kapitał ludzki, społeczny, instytucjonalny i relacyjny. Student(ka) nabywa też wiedzę o procesach sprzyjających wzmacnianiu innowacyjności w ujęciu lokalnym i regionalnym oraz potrafi wymienić narzędzia wzmacniania innowacyjności miast i regionów.

Umiejętności: Student(ka) umie odróżnić czynniki innowacyjności wynikające z predyspozycji indywidualnych jednostek od czynników warunkowanych kontekstem społecznym. Potrafi w przestrzeni miast i regionów zidentyfikować tzw. klastry innowacji oraz miejskie/regionalne systemy innowacji. Zajęcia pozwalają studentowi / studentce krytycznie ocenić zarówno wady, jak i zalety tzw. ekonomii współdzielenia i jej wpływu na funkcjonowanie miast, jak również – dzięki zdolnościom dotarcia i oceny rzetelności znajdywanej literatury przedmiotu – identyfikować tzw. innowacje społeczne (pozatechnologiczne). Student(ka) nabywa też podstawowych umiejętności zarządzania dobrami wspólnymi (commons) i organizowania laboratoriów miejskich innowacji (urban labs), oraz umie rozpoznać mechanizmy funkcjonowania nowoczesnych instytucji otoczenia biznesu.

Kompetencje: W wyniku zajęć student(ka) uświadamia sobie złożoność i kompleksowość, i różnorodność rozwiązań prowadzących do innowacyjności w miastach i regionach. Potrafi dostrzec znaczenie pośrednich (między scentralizowanym sektorem publicznym a zatomizowanymi, wolnorynkowymi sposobami zaspokajania potrzeb społecznych) form zarządzania w miastach i regionach. Uświadamia sobie ponadto konieczność funkcjonowania w złożonych sieciach relacji społecznych w układzie tzw. pięciokrotnej helisy, gdzie innowacje regionalne są efektem współpracy instytucji naukowych, przedsiębiorstw, sektora publicznego, organizacji pozarządowych oraz podmiotów odpowiedzialnych za stan środowiska naturalnego. Jest przy tym wrażliwy(a) na kulturowe i instytucjonalne – terytorialnie zróżnicowane – uwarunkowania procesów innowacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Sokołowicz
Prowadzący grup: Mariusz Sokołowicz, Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans godzin: wykład 1: 14 godz. wykład; 14 godz. przygotowanie do zaliczenia wykładu; ćwiczenia konwersatoryjne 2: 14 godz. ćwiczeń; 28 godz. pracy bieżącej, 14 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.


Zajęcia realizowane w formie stacjonarnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład, testy, dyskusja, wizyta w miejskiej instytucji (zajęcia z praktykami)

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład (waga 50% oceny):

- zaliczenie pisemne (forma testowo-opisowa; test wielokrotnego wyboru),

Konwersatorium (waga 50% oceny):

- aktywność w dyskusji na zajęciach.

- zadanie zaliczeniowe (karty pracy z wizyt studialnych w dwóch podmiotach: Art_Inkubator; Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich OPUS)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Test pisemny,

Karty pracy,

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, każda dodatkowa nieobecność powoduje obniżenie oceny końcowej o 0,3). Nieobecność na czterach lub większej liczbie zajęć skutkuje niezaliczeniem

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykłady:

1. Istota i charakter współczesnych procesów innowacji (pojęcie, źródła, rodzaje i cechy innowacji

2. Terytorialne uwarunkowania procesów innowacji w miastach i regionach (kapitał: ludzki, społeczny, relacyjny, instytucjonalny, terytorialny)

3. Sieci współpracy w dyfuzji innowacji (pięciokrotna helisa, model small world, regionalne systemy innowacji)

4. Współczesne modele miast i regionów innowacyjnych (klastry innowacji, region/miasto kreatywne, region/miasto uczące się, inteligentne specjalizacje regionalne, smart cities)

5. Narzędzia wzmacniania kultury innowacji w miastach i regionach (regionalna strategia innowacji, nowoczesne instytucje otoczenia biznesu, laboratoria i eksperymenty miejskie, architektura wyboru)

6. Urban commons – nowe metody zarządzania miejskimi dobrami wspólnymi i ekonomia współdzielenia w miastach


Konwersatoria:

1. Kreowanie wizerunku Łodzi jako miasta nowoczesnego i innowacyjnego

2. Skuteczne współdziałanie organizacji pozarządowych i społeczności lokalnej, na przykładzie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich OPUS

3. Rola kultury i dziedzictwa w rozwoju miasta, na przykładzie Fabryki Sztuki w Łodzi

4. Zarządzanie miastem z wykorzystaniem danych, czyli moc ukryta w Big Data

5. Regionalne Inteligentne Specjalizacje elementem rozwoju miasta

Literatura:

Podstawowa:

1. Bendyk E. (2015). Złożony świat innowacji. W: Żakowski J. (red.), Reforma kulturowa 2020-2030-2040. Sukces wymaga zmian. Warszawa: Raport przygotowany na zlecenie Krajowej Izby Gospodarczej, ss. 48-53 (https://nck.pl/upload/attachments/317212/Reforma%20kulturowa.pdf)

2. Matusiak K.B. (2011). Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

3. Nowakowska A. (2011). Regionalny wymiar procesów innowacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; rozdział I.3. pt. „Innowacje – determinanta współczesnego rozwoju” oraz podrozdział II.6. pt. „Regionalny charakter procesów innowacji – synteza i porównanie”

4. Sokołowicz M.E. (2021). Wspólne, czyli czyje? Kilka uwag o miejskich dobrach wspólnych. W: Miasto wobec wyzwań. Gdynia: UrbanLab Gdynia, ss. 225-241 (https://urbanlab.gdynia.pl/wp-content/uploads/2021/06/MiastoWobecWyzwan_UrbanLabGdynia.pdf)

Uzupełniająca:

1. Sokołowicz, M. E. (2023). Citizen Entrepreneurship. W The Palgrave Encyclopedia of Entrepreneurship (ss. 1–6). Springer International Publishing

2. Boyd D., Crawford K. (2012) Critical Questions for Big Data. “Information, Communication & Society” 15:5, 662-679 (https://people.cs.kuleuven.be/~bettina.berendt/teaching/ViennaDH15/boyd_crawford_2012.pdf)

3. Moulaert F., Leubolt B., Mehmood A. (2017). Social Innovation as a Trigger for Transformations – The Role of Research. Luxembourg: Publications Office of the European Union, rozdział 2 pt. What is social innovation? A historical perspective”

4. Nowakowska A. (2015). Budowanie inteligentnych specjalizacji – doświadczenia i dylematy polskich regionów. „Studia Prawno-Ekonomiczne” t. XCVII, ss. 325-340

5. Rifkin J. (2016). Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych. Internet przedmiotów, ekonomia współdzielenia, zmierzch kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA, rozdział 10 pt. „Komedia wspólnoty”

6. Sokołowicz M.E. (2015). Rozwój terytorialny w świetle dorobku ekonomii instytucjonalnej. Przestrzeń - bliskość - instytucje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

7. Sokołowicz M.E. (2017). Miejskie dobra wspólne (commons) z perspektywy ekonomii miejskiej. "Studia Regionalne i Lokalne" 4(70), ss. 23-40

8. Sokołowicz M.E. (2020). Siła przekonywania. Wykorzystanie ekonomii behawioralnej i architektury wyboru w działaniach na rzecz ochrony środowiska w samorządach. "Przegląd Geograficzny" 92(4), ss. 569-589

9. Sokołowicz M. E., Zasina J. (2016) , Sektor kultury jako czynnik transformacji miasta przemysłowego w kierunku miasta kreatywnego i inteligentnego? Przykład Łodzi, Acta Universitatis Lodziensis „Folia Oeconomica” vol. 4(324), ss. 5-19

10. Zygmuntowski J.J. (2020). Kapitalizm sieci. Warszawa: Wydawnictwo Rozruch

Pozostałe materiały:

1. Adamska N., W blockchainie (prawie) nic się nie ukryje (https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/w-blockchainie-prawie-nic-sie-nie-ukryje-5603.html)

2. Badanie potencjałów i specjalizacji polskich regionów – synteza. Województwo łódzkie (https://rot-lodzkie.pl/mescms/attachments/attaches/000/000/021/original/Badanie_potencja%C5%82%C3%B3w_i_specjalizacji_W%C5%81_-_synteza.pdf)

3. Biedrzycki N., Ludzie przypięci na stałe do sieci. Odważny eksperyment może zmienić miasta (https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/inteligentne-miasta-odwazny-eksperyment-w-kanadyjskim-toronto/750bz68)

4. Fabryka Sztuki – podstawowe informacje (http://www.fabrykasztuki.org/Fabryka_sztuki,58)

5. Hausner J. (2018). Nie ma innowacji bez szacunku do pracownika (https://www.se.pl/wiadomosci/superopinie/prof-jerzy-hausner-nie-ma-innowacji-bez-szacunku-do-pracownika-aa-9h3E-SHWQ-aeqx.html)

6. Jak duże miasta walczą z AirBnB, download

7. Łódź – raporty o stanie miasta (https://uml.lodz.pl/dla-mieszkancow/o-miescie/strategia-lodzi-i-planowanie/analizy-i-raporty/)

8. NID (2021). Segmentacja Polaków wobec dziedzictwa – wyzwania dla komunikacji. Wyniki badania segmentacyjnego przeprowadzonego na zlecenie Narodowego Instytutu Dziedzictwa (https://nid.pl/2021/06/18/pakiet-prasowy-4/)

9. Raporty Doing Business (https://www.doingbusiness.org/)

10. Regionalna Strategia Innowacji dla Województwa Łódzkiego LORIS 2030 (https://rpo.lodzkie.pl/images/prawo-i-dokumenty/RSILORIS2030final1.pdf)

Strategia Rozwoju Województwa Łódzkiego 2030 (http://strategia.lodzkie.pl/wp-content/uploads/2021/05/SRWL-2030_6.05.2021_uchwalona.pdf)

11. Tragarz K. (2022). Zatrudnią wrony do sprzątania miasta. Ptaki zbiorą niedopałki w zamian za jedzenie, NOiZZ (https://noizz.pl/lifestyle/ptaki-zbiora-niedopalki-z-ulic-w-zamian-za-jedzenie/db0llbb)

12. Uber i AirBnB mają niewiele wspólnego w ekonomią współdzielenia (https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C518458%2Cekspert-uber-i-airbnb-maja-niewiele-wspolnego-z-ekonomia-wspoldzielenia.html)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Sokołowicz
Prowadzący grup: Jagoda Adamus, Mariusz Sokołowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans godzin: wykład 1: 14 godz. wykład; 14 godz. przygotowanie do zaliczenia wykładu; ćwiczenia konwersatoryjne 2: 14 godz. ćwiczeń; 28 godz. pracy bieżącej, 14 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.


Zajęcia realizowane w formie stacjonarnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład, testy, dyskusja, wizyta w miejskiej instytucji (zajęcia z praktykami)

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

- zaliczenie pisemne (forma testowo-opisowa; test wielokrotnego wyboru) – waga 50% oceny.

Konwersatorium:

- Esej poświęcony przykładom innowacji w rozwoju miasta lub regionu (studium przypadku) – waga 25% oceny,

- Prezentacja nt. miasta cyrkularnego – waga 12,5% oceny,

- Sprawozdanie z badań terenowych – waga 12,5% oceny.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Test pisemny,

Esej,

Raport z badań,

Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, każda dodatkowa nieobecność powoduje obniżenie oceny końcowej o 0,2).

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykłady:

1. Istota i charakter współczesnych procesów innowacji (pojęcie, źródła, rodzaje i cechy innowacji

2. Terytorialne uwarunkowania procesów innowacji w miastach i regionach (kapitał: ludzki, społeczny, relacyjny, instytucjonalny, terytorialny)

3. Sieci współpracy w dyfuzji innowacji (pięciokrotna helisa, model small world, regionalne systemy innowacji)

4. Współczesne modele miast i regionów innowacyjnych (klastry innowacji, region/miasto kreatywne, region/miasto uczące się, inteligentne specjalizacje regionalne, smart cities)

5. Narzędzia wzmacniania innowacyjności miast i regionów (regionalna strategia innowacji, nowoczesne instytucje otoczenia biznesu, laboratoria i eksperymenty miejskie, architektura wyboru)

6. Urban commons – nowe metody zarządzania miejskimi dobrami wspólnymi i ekonomia współdzielenia w miastach


Konwersatoria:

1. Mechanizmy finansowania i kreowania dóbr wspólnych przez społeczności lokalne z perspektywy instytucji pozarządowej koordynującej projekty społeczne (wizyta studialna) – 2h

2. Rola i znaczenie sektorów kreatywnych w innowacyjnym rozwoju miast. Przykład Fabryki Sztuki w Łodzi (wizyta studialna) – 2h

3. Tranzycja miasta liniowego do modelu miasta cyrkularnego. Cele strategiczne miasta cyrkularnego (praca w grupach – prezentacja) – 4h

4. Rola nowych technologii w rozwoju miasta. Prywatność czy bezpieczeństwo: kompleksowy monitoring przestrzeni publicznych miasta (dyskusja oksfordzka) – 2h

5. Miasto innowacyjne – miasto tolerancyjne. Gender mainstreaming w przestrzeni miejskiej (badania terenowe) – 4h

Literatura:

Podstawowa:

1. Bendyk E. (2015). Złożony świat innowacji. W: Żakowski J. (red.), Reforma kulturowa 2020-2030-2040. Sukces wymaga zmian. Warszawa: Raport przygotowany na zlecenie Krajowej Izby Gospodarczej, ss. 48-53 (https://nck.pl/upload/attachments/317212/Reforma%20kulturowa.pdf)

2. Matusiak K.B. (2011). Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

3. Nowakowska A. (2011). Regionalny wymiar procesów innowacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; rozdział I.3. pt. „Innowacje – determinanta współczesnego rozwoju” oraz podrozdział II.6. pt. „Regionalny charakter procesów innowacji – synteza i porównanie”

4. Sokołowicz M.E. (2021). Wspólne, czyli czyje? Kilka uwag o miejskich dobrach wspólnych. W: Miasto wobec wyzwań. Gdynia: UrbanLab Gdynia, ss. 225-241 (https://urbanlab.gdynia.pl/wp-content/uploads/2021/06/MiastoWobecWyzwan_UrbanLabGdynia.pdf)

Uzupełniająca:

1. Boyd D., Crawford K. (2012) Critical Questions for Big Data. “Information, Communication & Society” 15:5, 662-679 (https://people.cs.kuleuven.be/~bettina.berendt/teaching/ViennaDH15/boyd_crawford_2012.pdf)

2. Moulaert F., Leubolt B., Mehmood A. (2017). Social Innovation as a Trigger for Transformations – The Role of Research. Luxembourg: Publications Office of the European Union, rozdział 2 pt. What is social innovation? A historical perspective”

3. Nowakowska A. (2015). Budowanie inteligentnych specjalizacji – doświadczenia i dylematy polskich regionów. „Studia Prawno-Ekonomiczne” t. XCVII, ss. 325-340

4. Rifkin J. (2016). Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych. Internet przedmiotów, ekonomia współdzielenia, zmierzch kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA, rozdział 10 pt. „Komedia wspólnoty”

5. Sokołowicz M.E. (2015). Rozwój terytorialny w świetle dorobku ekonomii instytucjonalnej. Przestrzeń - bliskość - instytucje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

6. Sokołowicz M.E. (2017). Miejskie dobra wspólne (commons) z perspektywy ekonomii miejskiej. "Studia Regionalne i Lokalne" 4(70), ss. 23-40

7. Sokołowicz M.E. (2020). Siła przekonywania. Wykorzystanie ekonomii behawioralnej i architektury wyboru w działaniach na rzecz ochrony środowiska w samorządach. "Przegląd Geograficzny" 92(4), ss. 569-589

8. Sokołowicz M. E., Zasina J. (2016) , Sektor kultury jako czynnik transformacji miasta przemysłowego w kierunku miasta kreatywnego i inteligentnego? Przykład Łodzi, Acta Universitatis Lodziensis „Folia Oeconomica” vol. 4(324), ss. 5-19

9. Zygmuntowski J.J. (2020). Kapitalizm sieci. Warszawa: Wydawnictwo Rozruch

Pozostałe materiały:

1. Adamska N., W blockchainie (prawie) nic się nie ukryje (https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/w-blockchainie-prawie-nic-sie-nie-ukryje-5603.html)

2. Badanie potencjałów i specjalizacji polskich regionów – synteza. Województwo łódzkie (https://rot-lodzkie.pl/mescms/attachments/attaches/000/000/021/original/Badanie_potencja%C5%82%C3%B3w_i_specjalizacji_W%C5%81_-_synteza.pdf)

3. Biedrzycki N., Ludzie przypięci na stałe do sieci. Odważny eksperyment może zmienić miasta (https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/inteligentne-miasta-odwazny-eksperyment-w-kanadyjskim-toronto/750bz68)

4. Fabryka Sztuki – podstawowe informacje (http://www.fabrykasztuki.org/Fabryka_sztuki,58)

5. Hausner J. (2018). Nie ma innowacji bez szacunku do pracownika (https://www.se.pl/wiadomosci/superopinie/prof-jerzy-hausner-nie-ma-innowacji-bez-szacunku-do-pracownika-aa-9h3E-SHWQ-aeqx.html)

6. Jak duże miasta walczą z AirBnB, download

7. Łódź – raporty o stanie miasta (https://uml.lodz.pl/dla-mieszkancow/o-miescie/strategia-lodzi-i-planowanie/analizy-i-raporty/)

8. NID (2021). Segmentacja Polaków wobec dziedzictwa – wyzwania dla komunikacji. Wyniki badania segmentacyjnego przeprowadzonego na zlecenie Narodowego Instytutu Dziedzictwa (https://nid.pl/2021/06/18/pakiet-prasowy-4/)

9. Raporty Doing Business (https://www.doingbusiness.org/)

10. Regionalna Strategia Innowacji dla Województwa Łódzkiego LORIS 2030 (https://rpo.lodzkie.pl/images/prawo-i-dokumenty/RSILORIS2030final1.pdf)

Strategia Rozwoju Województwa Łódzkiego 2030 (http://strategia.lodzkie.pl/wp-content/uploads/2021/05/SRWL-2030_6.05.2021_uchwalona.pdf)

11. Tragarz K. (2022). Zatrudnią wrony do sprzątania miasta. Ptaki zbiorą niedopałki w zamian za jedzenie, NOiZZ (https://noizz.pl/lifestyle/ptaki-zbiora-niedopalki-z-ulic-w-zamian-za-jedzenie/db0llbb)

12. Uber i AirBnB mają niewiele wspólnego w ekonomią współdzielenia (https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C518458%2Cekspert-uber-i-airbnb-maja-niewiele-wspolnego-z-ekonomia-wspoldzielenia.html)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Sokołowicz
Prowadzący grup: Mariusz Sokołowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans godzin: wykład 1: 15 godz. wykład; 15 godz. przygotowanie do zaliczenia wykładu; ćwiczenia konwersatoryjne 2: 15 godz. ćwiczeń; 30 godz. pracy bieżącej, 15 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.


Zajęcia realizowane w formie stacjonarnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład, testy, dyskusja, wizyta w miejskiej instytucji (zajęcia z praktykami)

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie pisemne (forma testowo-opisowa; test wielokrotnego wyboru)

Konwersatorium: Esej poświęcony przykładom innowacji w rozwoju miasta lub regionu (studium przypadku); możliwość uzyskania dodatkowych punktów do oceny za aktywność w dyskusji na zajęciach.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Test pisemny.

Esej.

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykłady:

1. Istota i charakter współczesnych procesów innowacji (pojęcie, źródła, rodzaje i cechy innowacji

2. Terytorialne uwarunkowania procesów innowacji w miastach i regionach (kapitał: ludzki, społeczny, relacyjny, instytucjonalny, terytorialny)

3. Sieci współpracy w dyfuzji innowacji (pięciokrotna helisa, model small world, regionalne systemy innowacji)

4. Współczesne modele miast i regionów innowacyjnych (klastry innowacji, region/miasto kreatywne, region/miasto uczące się, inteligentne specjalizacje regionalne, smart cities)

5. Narzędzia wzmacniania innowacyjności miast i regionów (regionalna strategia innowacji, nowoczesne instytucje otoczenia biznesu, laboratoria i eksperymenty miejskie, architektura wyboru)

6. Urban commons – nowe metody zarządzania miejskimi dobrami wspólnymi i ekonomia współdzielenia w miastach


Konwersatoria:

1. Czy innowacje społeczne to jeszcze innowacje?

2. Czy rankingi typu Doing Business mówią prawdę o jakości instytucji otoczenia działalności gospodarczej?

3. Czy Łódź kreuje innowacje?

4. Prywatność za cenę ciepłego chodnika? Kontrowersje wokół wykorzystania big data w miastach inteligentnych

5. Czy Łódź i województwo łódzkie posiadają realne specjalizacje gospodarcze?

6. Rola kultury i dziedzictwa w rozwoju miasta, na przykładzie Fabryki Sztuki w Łodzi

7. Ekonomia współdzielenia w miastach: nowy paradygmat czy mrzonka?

Literatura:

Podstawowa:

1. Bendyk E. (2015). Złożony świat innowacji. W: Żakowski J. (red.), Reforma kulturowa 2020-2030-2040. Sukces wymaga zmian. Warszawa: Raport przygotowany na zlecenie Krajowej Izby Gospodarczej, ss. 48-53 (https://nck.pl/upload/attachments/317212/Reforma%20kulturowa.pdf)

2. Matusiak K.B. (2011). Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

3. Nowakowska A. (2011). Regionalny wymiar procesów innowacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; rozdział I.3. pt. „Innowacje – determinanta współczesnego rozwoju” oraz podrozdział II.6. pt. „Regionalny charakter procesów innowacji – synteza i porównanie”

4. Sokołowicz M.E. (2021). Wspólne, czyli czyje? Kilka uwag o miejskich dobrach wspólnych. W: Miasto wobec wyzwań. Gdynia: UrbanLab Gdynia, ss. 225-241 (https://urbanlab.gdynia.pl/wp-content/uploads/2021/06/MiastoWobecWyzwan_UrbanLabGdynia.pdf)

Uzupełniająca:

1. Boyd D., Crawford K. (2012) Critical Questions for Big Data. “Information, Communication & Society” 15:5, 662-679 (https://people.cs.kuleuven.be/~bettina.berendt/teaching/ViennaDH15/boyd_crawford_2012.pdf)

2. Moulaert F., Leubolt B., Mehmood A. (2017). Social Innovation as a Trigger for Transformations – The Role of Research. Luxembourg: Publications Office of the European Union, rozdział 2 pt. What is social innovation? A historical perspective”

3. Nowakowska A. (2015). Budowanie inteligentnych specjalizacji – doświadczenia i dylematy polskich regionów. „Studia Prawno-Ekonomiczne” t. XCVII, ss. 325-340

4. Rifkin J. (2016). Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych. Internet przedmiotów, ekonomia współdzielenia, zmierzch kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA, rozdział 10 pt. „Komedia wspólnoty”

5. Sokołowicz M.E. (2015). Rozwój terytorialny w świetle dorobku ekonomii instytucjonalnej. Przestrzeń - bliskość - instytucje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

6. Sokołowicz M.E. (2017). Miejskie dobra wspólne (commons) z perspektywy ekonomii miejskiej. "Studia Regionalne i Lokalne" 4(70), ss. 23-40

7. Sokołowicz M.E. (2020). Siła przekonywania. Wykorzystanie ekonomii behawioralnej i architektury wyboru w działaniach na rzecz ochrony środowiska w samorządach. "Przegląd Geograficzny" 92(4), ss. 569-589

8. Sokołowicz M. E., Zasina J. (2016) , Sektor kultury jako czynnik transformacji miasta przemysłowego w kierunku miasta kreatywnego i inteligentnego? Przykład Łodzi, Acta Universitatis Lodziensis „Folia Oeconomica” vol. 4(324), ss. 5-19

9. Zygmuntowski J.J. (2020). Kapitalizm sieci. Warszawa: Wydawnictwo Rozruch

Pozostałe materiały:

1. Adamska N., W blockchainie (prawie) nic się nie ukryje (https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/w-blockchainie-prawie-nic-sie-nie-ukryje-5603.html)

2. Badanie potencjałów i specjalizacji polskich regionów – synteza. Województwo łódzkie (https://rot-lodzkie.pl/mescms/attachments/attaches/000/000/021/original/Badanie_potencja%C5%82%C3%B3w_i_specjalizacji_W%C5%81_-_synteza.pdf)

3. Biedrzycki N., Ludzie przypięci na stałe do sieci. Odważny eksperyment może zmienić miasta (https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/inteligentne-miasta-odwazny-eksperyment-w-kanadyjskim-toronto/750bz68)

4. Fabryka Sztuki – podstawowe informacje (http://www.fabrykasztuki.org/Fabryka_sztuki,58)

5. Hausner J. (2018). Nie ma innowacji bez szacunku do pracownika (https://www.se.pl/wiadomosci/superopinie/prof-jerzy-hausner-nie-ma-innowacji-bez-szacunku-do-pracownika-aa-9h3E-SHWQ-aeqx.html)

6. Jak duże miasta walczą z AirBnB, download

7. Łódź – raporty o stanie miasta (https://uml.lodz.pl/dla-mieszkancow/o-miescie/strategia-lodzi-i-planowanie/analizy-i-raporty/)

8. NID (2021). Segmentacja Polaków wobec dziedzictwa – wyzwania dla komunikacji. Wyniki badania segmentacyjnego przeprowadzonego na zlecenie Narodowego Instytutu Dziedzictwa (https://nid.pl/2021/06/18/pakiet-prasowy-4/)

9. Raporty Doing Business (https://www.doingbusiness.org/)

10. Regionalna Strategia Innowacji dla Województwa Łódzkiego LORIS 2030 (https://rpo.lodzkie.pl/images/prawo-i-dokumenty/RSILORIS2030final1.pdf)

Strategia Rozwoju Województwa Łódzkiego 2030 (http://strategia.lodzkie.pl/wp-content/uploads/2021/05/SRWL-2030_6.05.2021_uchwalona.pdf)

11. Tragarz K. (2022). Zatrudnią wrony do sprzątania miasta. Ptaki zbiorą niedopałki w zamian za jedzenie, NOiZZ (https://noizz.pl/lifestyle/ptaki-zbiora-niedopalki-z-ulic-w-zamian-za-jedzenie/db0llbb)

12. Uber i AirBnB mają niewiele wspólnego w ekonomią współdzielenia (https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C518458%2Cekspert-uber-i-airbnb-maja-niewiele-wspolnego-z-ekonomia-wspoldzielenia.html)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Sokołowicz
Prowadzący grup: Paweł Matysiak, Mariusz Sokołowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład, testy, dyskusja, wizyta w miejskiej instytucji (zajęcia z praktykami)

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie pisemne (forma testowo-opisowa; test wielokrotnego wyboru)

Konwersatorium: Esej na temat Przykład innowacji w rozwoju miasta lub regionu – studium przypadku

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Test pisemny.

Esej.

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykłady:

1. Istota i charakter współczesnych procesów innowacji (pojęcie, źródła, rodzaje i cechy innowacji

2. Terytorialne uwarunkowania procesów innowacji w miastach i regionach (kapitał: ludzki, społeczny, relacyjny, instytucjonalny, terytorialny)

3. Sieci współpracy w dyfuzji innowacji (pięciokrotna helisa, model small world, regionalne systemy innowacji)

4. Współczesne modele miast i regionów innowacyjnych (klastry innowacji, region/miasto kreatywne, region/miasto uczące się, inteligentne specjalizacje regionalne, smart cities)

5. Narzędzia wzmacniania innowacyjności miast i regionów (regionalna strategia innowacji, nowoczesne instytucje otoczenia biznesu, laboratoria i eksperymenty miejskie, architektura wyboru)

6. Urban commons – nowe metody zarządzania miejskimi dobrami wspólnymi i ekonomia współdzielenia w miastach


Konwersatoria:

1. Czy innowacje społeczne to jeszcze innowacje?

2. Czy rankingi typu Doing Business mówią prawdę o jakości instytucji otoczenia działalności gospodarczej?

3. Czy Łódź kreuje innowacje?

4. Prywatność za cenę ciepłego chodnika? Kontrowersje wokół wykorzystania big data w miastach inteligentnych

5. Czy Łódź i województwo łódzkie posiadają realne specjalizacje gospodarcze?

6. Rola kultury i dziedzictwa w rozwoju miasta, na przykładzie Fabryki Sztuki w Łodzi

7. Ekonomia współdzielenia w miastach: nowy paradygmat czy mrzonka?

Literatura:

Podstawowa:

1. Matusiak K.B. (2011). Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

2. Nowakowska A. (2011). Regionalny wymiar procesów innowacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; rozdział I.3. pt. „Innowacje – determinanta współczesnego rozwoju” oraz podrozdział II.6. pt. „Regionalny charakter procesów innowacji – synteza i porównanie”

3. Sokołowicz M.E. (2015). Rozwój terytorialny w świetle dorobku ekonomii instytucjonalnej. Przestrzeń - bliskość - instytucje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ISBN: 978-83-7969-785-4

4. Sokołowicz M.E. (2021). Wspólne, czyli czyje? Kilka uwag o miejskich dobrach wspólnych. W: Miasto wobec wyzwań. Gdynia: UrbanLab Gdynia, ss. 225-241

Uzupełniająca:

1. Bendyk E. (2015). Złożony świat innowacji. W: Żakowski J. (red.), Reforma kulturowa 2020-2030-2040. Sukces wymaga zmian. Warszawa: Raport przygotowany na zlecenie Krajowej Izby Gospodarczej, ss. 48-53

2. Boyd D., Crawford K. (2012) Critical Questions for Big Data. “Information, Communication & Society” 15:5, 662-679 (https://people.cs.kuleuven.be/~bettina.berendt/teaching/ViennaDH15/boyd_crawford_2012.pdf)

3. Moulaert F., Leubolt B., Mehmood A. (2017). Social Innovation as a Trigger for Transformations – The Role of Research. Luxembourg: Publications Office of the European Union, rozdział 2 pt. What is social innovation? A historical perspective”

4. Nowakowska A. (2015). Budowanie inteligentnych specjalizacji – doświadczenia i dylematy polskich regionów. „Studia Prawno-Ekonomiczne” t. XCVII, ss. 325-340

5. Rifkin J. (2016). Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych. Internet przedmiotów, ekonomia współdzielenia, zmierzch kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA, rozdział 10 pt. „Komedia wspólnoty”

6. Sokołowicz M.E. (2017). Miejskie dobra wspólne (commons) z perspektywy ekonomii miejskiej. "Studia Regionalne i Lokalne" 4(70), ss. 23-40

7. Sokołowicz M.E. (2020). Siła przekonywania. Wykorzystanie ekonomii behawioralnej i architektury wyboru w działaniach na rzecz ochrony środowiska w samorządach. "Przegląd Geograficzny" 92(4), ss. 569-589

8. Sokołowicz M. E., Zasina J. (2016) , Sektor kultury jako czynnik transformacji miasta przemysłowego w kierunku miasta kreatywnego i inteligentnego? Przykład Łodzi, Acta Universitatis Lodziensis „Folia Oeconomica” vol. 4(324), ss. 5-19

9. Zygmuntowski J.J. (2020). Kapsitalizm sieci. Warszawa: Wydawnictwo Rozruch

Pozostałe materiały:

1. Adamska N., W blockchainie (prawie) nic się nie ukryje (https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/w-blockchainie-prawie-nic-sie-nie-ukryje-5603.html)

2. Badanie potencjałów i specjalizacji polskich regionów – synteza. Województwo łódzkie (https://rot-lodzkie.pl/mescms/attachments/attaches/000/000/021/original/Badanie_potencja%C5%82%C3%B3w_i_specjalizacji_W%C5%81_-_synteza.pdf)

3. Biedrzycki N., Ludzie przypięci na stałe do sieci. Odważny eksperyment może zmienić miasta (https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/inteligentne-miasta-odwazny-eksperyment-w-kanadyjskim-toronto/750bz68)

4. Fabryka Sztuki – podstawowe informacje (http://www.fabrykasztuki.org/Fabryka_sztuki,58)

5. Hausner J. (2018). Nie ma innowacji bez szacunku do pracownika (https://www.se.pl/wiadomosci/superopinie/prof-jerzy-hausner-nie-ma-innowacji-bez-szacunku-do-pracownika-aa-9h3E-SHWQ-aeqx.html)

6. Jak duże miasta walczą z AirBnB, download

7. Łódź – raporty o stanie miasta (https://uml.lodz.pl/dla-mieszkancow/o-miescie/strategia-lodzi-i-planowanie/analizy-i-raporty/)

8. NID (2021). Segmentacja Polaków wobec dziedzictwa – wyzwania dla komunikacji. Wyniki badania segmentacyjnego przeprowadzonego na zlecenie Narodowego Instytutu Dziedzictwa (https://nid.pl/2021/06/18/pakiet-prasowy-4/)

9. Raporty Doing Business (https://www.doingbusiness.org/)

10. Regionalna Strategia Innowacji dla Województwa Łódzkiego LORIS 2030 (https://rpo.lodzkie.pl/images/prawo-i-dokumenty/RSILORIS2030final1.pdf)

Strategia Rozwoju Województwa Łódzkiego 2030 (http://strategia.lodzkie.pl/wp-content/uploads/2021/05/SRWL-2030_6.05.2021_uchwalona.pdf)

11. Tragarz K. (2022). Zatrudnią wrony do sprzątania miasta. Ptaki zbiorą niedopałki w zamian za jedzenie, NOiZZ (https://noizz.pl/lifestyle/ptaki-zbiora-niedopalki-z-ulic-w-zamian-za-jedzenie/db0llbb)

12. Uber i AirBnB mają niewiele wspólnego w ekonomią współdzielenia (https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C518458%2Cekspert-uber-i-airbnb-maja-niewiele-wspolnego-z-ekonomia-wspoldzielenia.html)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6