Polityka smart city i smart region
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GSZB6B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka smart city i smart region |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
GOSPODARKA PRZESTRZENNA I ST. 6 SEM.-SP. Inteligentne miasto i region |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | P |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu gospodarki przestrzennej i funkcjonowania miast. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką budowania i wdrażania koncepcji smart city/region w różnych miastach i obszarach, w tym praktycznego zastosowania różnych rozwiązań smart. Studenci poznają praktyczne przykłady rozwiązań stosowanych w realizacji koncepcji smart city m.in. w miastach dużych, miastach średniej wielkości, a także w różnych obszarach ich funkcjonowania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student ma wiedzę z zakresu teorii koncepcji smart city i smart region, właściwych dla nauk społecznych i przyrodniczych, 06GP-1P_W01 Student zna w zaawansowanym stopniu determinanty rozwoju zrównoważonego i koncepcji smart city oraz rozumie związki i złożone zależności zachodzące między mini w praktyce, 06GP-1P_W02 Student posiada wiedzę w zakresie czynników rozwoju koncepcji smart city i identyfikuje je w praktyce w sferze ekonomiczno-społecznej i przyrodniczej, 06GP-1P_W04 Student posiada wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, szczególnie w kontekście wdrażania i zarządzania rozwiązaniami smart city i smart region, 06GP-1P_W07 Student ma teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat metod analiz zjawisk w układach przestrzennych, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, 06GP-1P_W09 Umiejętności: Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania podstawowych procesów i zjawisk społecznych, ekonomicznych i przyrodniczych, 06GP-1P_U01 Student potrafi wybrać i zastosować techniki, metody i narzędzia oraz zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne pozwalające opisać i interpretować zjawiska oraz procesy społeczno-ekonomiczne i przestrzenne na poziomie lokalnym i regionalnym, 06GP-1P_U03 Student potrafi pozyskiwać, analizować i syntetyzować informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) w zakresie gospodarki przestrzennej, 06GP-1P_U05 Student potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych przez siebie lub innych i współpracować w tym procesie, 06GP-1P_U10 Student potrafi komunikować się, brać udział w debatach, publicznie wyrażać swoje stanowisko w oparciu o posiadaną specjalistyczną wiedzę oraz przedstawiać i oceniać różne opinie, 06GP-1P_U11 Kompetencje: Student wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych osób z zespołu. Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności oraz korzystania z pomocy ekspertów, 06GP-1P_K01 Student rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju, 06GP-1P_ K06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LA
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Boryczka | |
Prowadzący grup: | Ewa Boryczka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Liczba godzin: • 28 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach, • 28 godzin pracy studentki/studenta przygotowania się do zaliczenia, 2. Zajęcia realizowane we współpracy z praktykami – pracownikami instytucji samorządowych. 3. Zajęcia realizowane stacjonarnie i w terenie. 4. Zajęcia wspomagane z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość. |
|
Metody dydaktyczne: | • Spacery badawcze, • Wykład konwersatoryjny, • Dyskusja kierowana, • Burza mózgów, • Pokaz multimedialny. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obecność obowiązkowa (szczególnie podczas wyjazdów terenowych), Oceny z kart pracy z wyjazdów terenowych i spotkań z praktykami (70% oceny końcowej), Oceny z kartkówek (30%), z zadanych treści (przygotowanie do zajęć w terenie). Minimalny próg zaliczenia: 60% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach, prace zaliczeniowe. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Smart city i smart region, ewolucja koncepcji smart city. 2. Rola i znaczenie rozwiązań typu smart we współczesnych miastach. 3. Problemy współczesnych miast i możliwości ich rozwiązań z wykorzystaniem koncepcji smart city. Przykłady rozwiązań z kraju i ze świata. 4. Metody i sposoby pomiaru poziomu rozwoju koncepcji smart city i smart regionu. 5. Cyfrowa transformacja miast. Otwarte dane w zarządzaniu inteligentnym miastem i regionem. AI – inteligentne rozwiązania dla miast przyjaznych mieszkańcom. Inteligentne systemy zarządzania mobilnością i systemami transportu. Doświadczenia miast dużych w realizacji polityki smart – Kielce, Warszawa, Eindhoven. 6. Cyfrowa odporność miast. 7. Smart city w średnich miastach – specyfika i wyzwania. Doświadczenia miast średnich w realizacji polityki smart – Tomaszów Maz., Zduńska Wola - studia porównawcze |
|
Literatura: |
D. Stawarz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie w polskich miastach zgodnie z koncepcją smart city, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2015. D. Sikora-Fernandez, Szanse i zagrożenia wdrażania koncepcji "smart city" w Polsce, [w:] J. Danielewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019, s. 121-137. M. Sokołowicz, A. Rzeńca, E. Boryczka, Raport końcowy z realizacji projektu Podręcznik dobrych praktyk i doświadczeń projektowych, Tomaszów Mazowiecki 2022. D. Stawasz, D. Sikora-Fernandez, Koncepcja smart city na tle procesów i uwarunkowań rozwoju współczesnych miast, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016. M. Pichlak, Inteligentne miasta w Polsce – rzeczywistość czy utopia? https://www.polsl.pl/Wydzialy/ROZ/ZN/Documents/z%20127/017_Pichlak.pdf M. Czupich, M. Kola-Bezka, A. Ignasiak-Szulc, Czynniki i bariery wdrażania smart cities w Polsce https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/SE_Artyku%C5%82y_271_290/SE_276/18.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LA
LA
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Boryczka | |
Prowadzący grup: | Ewa Boryczka, Mateusz Piasecki, Ewelina Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Smart city i smart region, ewolucja koncepcji smart city. 2. Rola i znaczenie rozwiązań typu smart we współczesnych miastach. 3. Problemy współczesnych miast i możliwości ich rozwiązań z wykorzystaniem koncepcji smart city. Przykłady rozwiązań z kraju i ze świata. 4. Metody i sposoby pomiaru poziomu rozwoju koncepcji smart city i smart regionu. 5. Cyfrowa transformacja miast. Otwarte dane w zarządzaniu inteligentnym miastem i regionem. Inteligentne systemy zarządzania mobilnością i systemami transportu. Doświadczenia miast dużych w realizacji polityki smart – Kielce, Eindhoven. 6. Smart city w średnich miastach – specyfika i wyzwania. Doświadczenia miast średnich w realizacji polityki smart – Tomaszów Maz., Zduńska Wola - studia porównawcze |
|
Literatura: |
D. Stawarz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie w polskich miastach zgodnie z koncepcją smart city, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2015. D. Sikora-Fernandez, Szanse i zagrożenia wdrażania koncepcji "smart city" w Polsce, [w:] J. Danielewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019, s. 121-137. M. Sokołowicz, A. Rzeńca, E. Boryczka, Raport końcowy z realizacji projektu Podręcznik dobrych praktyk i doświadczeń projektowych, Tomaszów Mazowiecki 2022. D. Stawasz, D. Sikora-Fernandez, Koncepcja smart city na tle procesów i uwarunkowań rozwoju współczesnych miast, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016. M. Pichlak, Inteligentne miasta w Polsce – rzeczywistość czy utopia? https://www.polsl.pl/Wydzialy/ROZ/ZN/Documents/z%20127/017_Pichlak.pdf M. Czupich, M. Kola-Bezka, A. Ignasiak-Szulc, Czynniki i bariery wdrażania smart cities w Polsce https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/SE_Artyku%C5%82y_271_290/SE_276/18.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.