UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka smart city i smart region

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-GSZB6B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka smart city i smart region
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: GOSPODARKA PRZESTRZENNA I ST. 6 SEM.-SP. Inteligentne miasto i region
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

GP

Profil programu studiów:

P

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu gospodarki przestrzennej i funkcjonowania miast.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką budowania i wdrażania koncepcji smart city/region w różnych miastach i obszarach, w tym praktycznego zastosowania różnych rozwiązań smart. Studenci poznają praktyczne przykłady rozwiązań stosowanych w realizacji koncepcji smart city m.in. w miastach dużych, miastach średniej wielkości, a także w różnych obszarach ich funkcjonowania.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student ma wiedzę z zakresu teorii koncepcji smart city i smart region, właściwych dla nauk społecznych i przyrodniczych, 06GP-1P_W01

Student zna w zaawansowanym stopniu determinanty rozwoju zrównoważonego i koncepcji smart city oraz rozumie związki i złożone zależności zachodzące między mini w praktyce, 06GP-1P_W02

Student posiada wiedzę w zakresie czynników rozwoju koncepcji smart city i identyfikuje je w praktyce w sferze ekonomiczno-społecznej i przyrodniczej, 06GP-1P_W04

Student posiada wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, szczególnie w kontekście wdrażania i zarządzania rozwiązaniami smart city i smart region, 06GP-1P_W07

Student ma teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat metod analiz zjawisk w układach przestrzennych, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, 06GP-1P_W09

Umiejętności:

Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania podstawowych procesów i zjawisk społecznych, ekonomicznych i przyrodniczych, 06GP-1P_U01

Student potrafi wybrać i zastosować techniki, metody i narzędzia oraz zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne pozwalające opisać i interpretować zjawiska oraz procesy społeczno-ekonomiczne i przestrzenne na poziomie lokalnym i regionalnym, 06GP-1P_U03

Student potrafi pozyskiwać, analizować i syntetyzować informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) w zakresie gospodarki przestrzennej, 06GP-1P_U05

Student potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych przez siebie lub innych i współpracować w tym procesie, 06GP-1P_U10

Student potrafi komunikować się, brać udział w debatach, publicznie wyrażać swoje stanowisko w oparciu o posiadaną specjalistyczną wiedzę oraz przedstawiać i oceniać różne opinie, 06GP-1P_U11

Kompetencje:

Student wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych osób z zespołu. Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności oraz korzystania z pomocy ekspertów, 06GP-1P_K01

Student rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju, 06GP-1P_ K06

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Boryczka
Prowadzący grup: Ewa Boryczka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Liczba godzin:

• 28 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 28 godzin pracy studentki/studenta przygotowania się do zaliczenia,

2. Zajęcia realizowane we współpracy z praktykami – pracownikami instytucji samorządowych.

3. Zajęcia realizowane stacjonarnie i w terenie.

4. Zajęcia wspomagane z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość.

Metody dydaktyczne:

• Spacery badawcze,

• Wykład konwersatoryjny,

• Dyskusja kierowana,

• Burza mózgów,

• Pokaz multimedialny.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność obowiązkowa (szczególnie podczas wyjazdów terenowych),

Oceny z kart pracy z wyjazdów terenowych i spotkań z praktykami (70% oceny końcowej),

Oceny z kartkówek (30%), z zadanych treści (przygotowanie do zajęć w terenie).

Minimalny próg zaliczenia: 60%


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach, prace zaliczeniowe.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Smart city i smart region, ewolucja koncepcji smart city.

2. Rola i znaczenie rozwiązań typu smart we współczesnych miastach.

3. Problemy współczesnych miast i możliwości ich rozwiązań z wykorzystaniem koncepcji smart city. Przykłady rozwiązań z kraju i ze świata.

4. Metody i sposoby pomiaru poziomu rozwoju koncepcji smart city i smart regionu.

5. Cyfrowa transformacja miast. Otwarte dane w zarządzaniu inteligentnym miastem i regionem. AI – inteligentne rozwiązania dla miast przyjaznych mieszkańcom. Inteligentne systemy zarządzania mobilnością i systemami transportu. Doświadczenia miast dużych w realizacji polityki smart – Kielce, Warszawa, Eindhoven.

6. Cyfrowa odporność miast.

7. Smart city w średnich miastach – specyfika i wyzwania. Doświadczenia miast średnich w realizacji polityki smart – Tomaszów Maz., Zduńska Wola - studia porównawcze

Literatura:

D. Stawarz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie w polskich miastach zgodnie z koncepcją smart city, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2015.

D. Sikora-Fernandez, Szanse i zagrożenia wdrażania koncepcji "smart city" w Polsce, [w:] J. Danielewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019, s. 121-137.

M. Sokołowicz, A. Rzeńca, E. Boryczka, Raport końcowy z realizacji projektu Podręcznik dobrych praktyk i doświadczeń projektowych, Tomaszów Mazowiecki 2022.

D. Stawasz, D. Sikora-Fernandez, Koncepcja smart city na tle procesów i uwarunkowań rozwoju współczesnych miast, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016.

M. Pichlak, Inteligentne miasta w Polsce – rzeczywistość czy utopia? https://www.polsl.pl/Wydzialy/ROZ/ZN/Documents/z%20127/017_Pichlak.pdf

M. Czupich, M. Kola-Bezka, A. Ignasiak-Szulc, Czynniki i bariery wdrażania smart cities w Polsce https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/SE_Artyku%C5%82y_271_290/SE_276/18.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Boryczka
Prowadzący grup: Ewa Boryczka, Mateusz Piasecki, Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Smart city i smart region, ewolucja koncepcji smart city.

2. Rola i znaczenie rozwiązań typu smart we współczesnych miastach.

3. Problemy współczesnych miast i możliwości ich rozwiązań z wykorzystaniem koncepcji smart city. Przykłady rozwiązań z kraju i ze świata.

4. Metody i sposoby pomiaru poziomu rozwoju koncepcji smart city i smart regionu.

5. Cyfrowa transformacja miast. Otwarte dane w zarządzaniu inteligentnym miastem i regionem. Inteligentne systemy zarządzania mobilnością i systemami transportu. Doświadczenia miast dużych w realizacji polityki smart – Kielce, Eindhoven.

6. Smart city w średnich miastach – specyfika i wyzwania. Doświadczenia miast średnich w realizacji polityki smart – Tomaszów Maz., Zduńska Wola - studia porównawcze

Literatura:

D. Stawarz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie w polskich miastach zgodnie z koncepcją smart city, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2015.

D. Sikora-Fernandez, Szanse i zagrożenia wdrażania koncepcji "smart city" w Polsce, [w:] J. Danielewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019, s. 121-137.

M. Sokołowicz, A. Rzeńca, E. Boryczka, Raport końcowy z realizacji projektu Podręcznik dobrych praktyk i doświadczeń projektowych, Tomaszów Mazowiecki 2022.

D. Stawasz, D. Sikora-Fernandez, Koncepcja smart city na tle procesów i uwarunkowań rozwoju współczesnych miast, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016.

M. Pichlak, Inteligentne miasta w Polsce – rzeczywistość czy utopia? https://www.polsl.pl/Wydzialy/ROZ/ZN/Documents/z%20127/017_Pichlak.pdf

M. Czupich, M. Kola-Bezka, A. Ignasiak-Szulc, Czynniki i bariery wdrażania smart cities w Polsce https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/SE_Artyku%C5%82y_271_290/SE_276/18.pdf

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6