Inteligentna administracja i e-usługi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-GSZG4B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Inteligentna administracja i e-usługi |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | GP |
Profil programu studiów: | P |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawy funkcjonowania samorządów terytorialnych w sferze zadań, kompetencji, organizacji i finansowania. Podstawy ekonomiki sektora publicznego. |
Skrócony opis: |
Nowoczesna administracja jest odpowiedzią na głębokie zmiany społeczno-gospodarcze determinowane rozwojem gospodarek opartych na wiedzy i rewolucją technologiczno-komunikacyjną. Wyzwania związane z jakością życia, rosnącymi potrzebami w zakresie bezpieczeństwa i optymalizacją wykorzystania czasu, a także wzrostem znaczenia pracy zdalnej determinują szerokie zmiany w funkcjonowaniu i organizacji administracji publicznej a w tym świadczeniu usług publicznych. Wiedza zorganizowana w formie wykładu i ćwiczeń ma na celu zapoznanie studenta ze środowiskiem prawno- administracyjnym warunków transformacji usług w eusługi, identyfikacją podstawowych platform i systemów świadczenie eusług wraz z ich funkcjonalnościami. Inteligentna administracja to także kapitał ludzki w administracji i jego wykorzystanie oraz zarządzanie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student rozumie rolę człowieka i grup społecznych w tworzeniu struktur i instytucji w wymiarze zdalnym (elektronicznym): społecznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i ochrony środowiska; (06GP-1P_W03) - student zna normy etyczne i regulacje prawne związane z kierunkową pracą zawodową i prowadzeniem badań z zakresu nauk społecznych i przyrodniczych; (06GP-1P_W06) - student posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych; (06GP-1P_W07) - student zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i kreatora wartości niematerialnych determinujących tożsamość miejsc i wizerunek samorządów terytorialnych oraz innych instytucji w szczególności w wymiarze wirtualnym; (06GP-1P_W11) Umiejętności: - student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania podstawowych procesów i zjawisk społecznych, ekonomicznych i przyrodniczych dotyczących gospodarki elektronicznej sektora publicznego; (06GP-1P_U01) - student potrafi prawidłowo identyfikować przyczyny i interpretować zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i przyrodnicze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku studiów Gospodarka przestrzenna; (06GP-1P_U02) - student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych elektronicznych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) w zakresie gospodarki przestrzennej; (06GP-1P_U05) - student prawidłowo posługuje się wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) z zakresu eadministracji; (06GP-1P_U06) - student potrafi odpowiednio zaplanować i określić priorytety zadań realizowanych przez siebie lub innych; (06GP-1P_U10) Kompetencje społeczne: - student wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych osób z zespołu oraz rozumie konieczność uczenia się przez całe życie;(06GP-1P_K1) - student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zasadami etyki zawodowej w środowisku sieci Informatycznej; (06GP-1P_K3) - student wykazuje się "przedsiębiorczością internetową" oraz zdolnością do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności; (06GP-1P_K5) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Arendt | |
Prowadzący grup: | Łukasz Arendt, Ewelina Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Bilans godzin: Wykład 1: 14 wykład/0/14 przygotowanie do zaliczenia wykładu; ćwiczenia konwersatoryjne 1: 14 ćwiczenia/14 praca bieżąca /0 |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy, dyskusja moderowana Ćwiczenia: prowadzone w formule interaktywnej, jako efektywnej formie kształtowania wiedzy i umiejętności, polegającej na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, inscenizacji sytuacyjnej, oparta na treściach wykładu i literaturze przedmiotu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: kończy się zaliczeniem pisemnym w formie egzaminu (pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytanie problemowe ). Wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę na zajęciach (określonej w spisie literatury obowiązkowej). Każde pytanie testowe oceniane jest w skali 0/1, natomiast pytanie problemowe w sakli 1-10. Minimalna liczba punktów które zalicza to 60% maksymalnej liczby punktów. Ćwiczenia: Ocenie podlega praca własna studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów, przygotowanie się do dyskusji) oraz zadania przygotowywane podczas zajęć. Ocena z ćwiczeń: wszystkie 3 zadania określone w treściach kształcenia muszą być zaliczone. Każde zadanie oceniane jest osobno przez prowadzącego ćwiczenia. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ważoną ocen cząstkowych, gdzie wagi poszczególnych zadań są następujące: ćw. 1: 25%; ćw. 2: 25%; ćw. 3: 50%. Ocena ogólna z przedmiotu: 50% ocena z wykładów/ 50% ocena z ćwiczeń |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: kończy się zaliczeniem pisemnym w formie egzaminu (pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytanie problemowe ). Wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę na zajęciach (określonej w spisie literatury obowiązkowej). Każde pytanie testowe oceniane jest w skali 0/1, natomiast pytanie problemowe w sakli 1-10. Minimalna liczba punktów które zalicza to 60% maksymalnej liczby punktów. Ocenie podlega również aktywność podczas zajęć. Ćwiczenia: Ocenie podlega praca własna studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów, przygotowanie się do dyskusji) oraz zadania przygotowywane podczas zajęć. Ocena z ćwiczeń: wszystkie 3 zadania określone w treściach kształcenia muszą być zaliczone. Każde zadanie oceniane jest osobno przez prowadzącego ćwiczenia. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ważoną ocen cząstkowych, gdzie wagi poszczególnych zadań są następujące: ćw. 1: 25%; ćw. 2: 25%; ćw. 3: 50%. Ocena ogólna z przedmiotu: 50% ocena z wykładów/ 50% ocena z ćwiczeń |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład 1. E-administracja - technologie, modele i podmioty odpowiedzialne za informatyzację sektora publicznego 2. Rozwój sztucznej inteligencji a dostępność usług on-line 3. Cyberbezpieczeństwo i dostępność treści cyfrowych 4. Praca zdalna a świadczenie usług administracji publicznej 5. Ochrona danych osobowych - RODO Ćwiczenia 1. Tożsamość w sieci (25% oceny) 2. Funkcjonowanie elektronicznej administracji na przykładzie ePUAP 3. Dostęp do informacji publicznej (25% oceny) 4. Witryny internetowe urzędów gmin jako element wsparcia e-administracji (50% oceny) 5. Źródła danych do prowadzenia evidence-based policy w administracji publicznej |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Arendt Ł., Kukulak-Dolata I. (2016), Społeczeństwo informacyjne w mieście, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź , s. 181–204. Dudzik S., Kawka I., Śliwa R. (2022), E-administracja. Skuteczna, odpowiedzialna i otwarta administracja publiczna w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków. Miłek D., Nowak P. (2021), Rozwój usług elektronicznej administracji publicznej w Polsce na tle Unii Europejskiej, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 65 (1), DOI: 10.15584/nsawg.2021.1.3 Skoczylas D. (2022), Rozwój teleinformatyczny państw Europy Wschodniej w kontekście cyberbezpieczeństwa. Zagrożenia a ochrona cyberprzestrzeni – wybrane zagadnienia, Prawo i Więź, 3(41), https://doi.org/10.36128/priw.vi41.220 Śledziewska K., Zięba D. (2016), E-administracja w Polsce na tle Unii Europejskiej, Digital Economy Lab UW. Uzupełniająca: Guz H. (2022), E-administracja - doświadczenia samorządu regionalnego w budowie systemu informatycznego - studium przypadku. Perspektywy Kultury, 39(4), 195-218. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2022.3904.15. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT C
W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Arendt | |
Prowadzący grup: | Łukasz Arendt, Ewelina Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Bilans godzin: Wykład 1: 14 wykład/0/14 przygotowanie do zaliczenia wykładu; ćwiczenia konwersatoryjne 1: 14 ćwiczenia/14 praca bieżąca /0 |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy, dyskusja moderowana Ćwiczenia: prowadzone w formule interaktywnej, jako efektywnej formie kształtowania wiedzy i umiejętności, polegającej na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, inscenizacji sytuacyjnej, oparta na treściach wykładu i literaturze przedmiotu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: kończy się zaliczeniem pisemnym w formie egzaminu (pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytanie problemowe ). Wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę na zajęciach (określonej w spisie literatury obowiązkowej). Każde pytanie testowe oceniane jest w skali 0/1, natomiast pytanie problemowe w sakli 1-10. Minimalna liczba punktów które zalicza to 60% maksymalnej liczby punktów. Ćwiczenia: Ocenie podlega praca własna studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów, przygotowanie się do dyskusji) oraz zadania przygotowywane podczas zajęć. Ocena z ćwiczeń: wszystkie 3 zadania określone w treściach kształcenia muszą być zaliczone. Każde zadanie oceniane jest osobno przez prowadzącego ćwiczenia. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ważoną ocen cząstkowych, gdzie wagi poszczególnych zadań są następujące: ćw. 1: 25%; ćw. 2: 25%; ćw. 3: 50%. Ocena ogólna z przedmiotu: 50% ocena z wykładów/ 50% ocena z ćwiczeń |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: kończy się zaliczeniem pisemnym w formie egzaminu (pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytanie problemowe ). Wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę na zajęciach (określonej w spisie literatury obowiązkowej). Każde pytanie testowe oceniane jest w skali 0/1, natomiast pytanie problemowe w sakli 1-10. Minimalna liczba punktów które zalicza to 60% maksymalnej liczby punktów. Ocenie podlega również aktywność podczas zajęć. Ćwiczenia: Ocenie podlega praca własna studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów, przygotowanie się do dyskusji) oraz zadania przygotowywane podczas zajęć. Ocena z ćwiczeń: wszystkie 3 zadania określone w treściach kształcenia muszą być zaliczone. Każde zadanie oceniane jest osobno przez prowadzącego ćwiczenia. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ważoną ocen cząstkowych, gdzie wagi poszczególnych zadań są następujące: ćw. 1: 25%; ćw. 2: 25%; ćw. 3: 50%. Ocena ogólna z przedmiotu: 50% ocena z wykładów/ 50% ocena z ćwiczeń |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład 1. E-administracja - technologie, modele i podmioty odpowiedzialne za informatyzację sektora publicznego 2. Rozwój sztucznej inteligencji a dostępność usług on-line 3. Cyberbezpieczeństwo i dostępność treści cyfrowych 4. Praca zdalna a świadczenie usług administracji publicznej 5. Ochrona danych osobowych - RODO Ćwiczenia 1. Tożsamość w sieci (25% oceny) 2. Funkcjonowanie elektronicznej administracji na przykładzie ePUAP 3. Dostęp do informacji publicznej (25% oceny) 4. Witryny internetowe urzędów gmin jako element wsparcia e-administracji (50% oceny) 5. Źródła danych do prowadzenia evidence-based policy w administracji publicznej |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Arendt Ł., Kukulak-Dolata I. (2016), Społeczeństwo informacyjne w mieście, [w:] EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, red. A. Nowakowska, Z. Przygodzki, A. Rzeńca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź , s. 181–204. Dudzik S., Kawka I., Śliwa R. (2022), E-administracja. Skuteczna, odpowiedzialna i otwarta administracja publiczna w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków. Miłek D., Nowak P. (2021), Rozwój usług elektronicznej administracji publicznej w Polsce na tle Unii Europejskiej, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 65 (1), DOI: 10.15584/nsawg.2021.1.3 Skoczylas D. (2022), Rozwój teleinformatyczny państw Europy Wschodniej w kontekście cyberbezpieczeństwa. Zagrożenia a ochrona cyberprzestrzeni – wybrane zagadnienia, Prawo i Więź, 3(41), https://doi.org/10.36128/priw.vi41.220 Śledziewska K., Zięba D. (2016), E-administracja w Polsce na tle Unii Europejskiej, Digital Economy Lab UW. Uzupełniająca: Guz H. (2022), E-administracja - doświadczenia samorządu regionalnego w budowie systemu informatycznego - studium przypadku. Perspektywy Kultury, 39(4), 195-218. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2022.3904.15. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Przygodzki | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Przygodzki, Ewelina Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Bilans godzin: Wykład 1: 15 wykład/0/15 przygotowanie do zaliczenia wykładu; ćwiczenia konwersatoryjne 1: 15 ćwiczenia/15 praca bieżąca /0 |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy Ćwiczenia:prowadzone w formule interaktywnej, jako efektywnej formie kształtowania wiedzy i umiejętności, polegającej na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, inscenizacji sytuacyjnej, oparta na treściach wykładu i podręczniku. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: kończy się zaliczeniem pisemnym w formie egzaminu (5 pytań otwartych w formie pisemnej). Wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę na zajęciach (określonej w spisie literatury obowiązkowej). Każde pytanie oceniane jest w skali 1-10. Maksymalnie student może uzyskać 50pkt. Minimalna liczba punktów które zalicza to 25. Oceny: 25-29: 3; 30-34: 3+; 35-39: 4; 40-44: 4+; 45-50: 5. Ćwiczenia: Ocenie podlega praca własna studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów, przygotowanie się do dyskusji) oraz zadania przygotowywane podczas zajęć. Ocena z ćwiczeń: wszystkie 4 zadania określone w treściach kształcenia muszą być zaliczone. Każde zadanie oceniane jest osobno przez prowadzącego ćwiczenia. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ważoną ocen cząstkowych, gdzie wagi poszczególnych zadań są następujące: ćw. 1 - 25%; ćw. 2 - 25%; ćw. 3 35%; ćw. 4 - 15%. Ocena ogólna z przedmiotu: 50% ocena z wykładów/ 50% ocena z ćwiczeń |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: kończy się zaliczeniem pisemnym w formie egzaminu (5 pytań otwartych w formie pisemnej). Wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę na zajęciach (określonej w spisie literatury obowiązkowej). Każde pytanie oceniane jest w skali 1-10. Maksymalnie student może uzyskać 50pkt. Minimalna liczba punktów które zalicza to 25. Oceny: 25-29: 3; 30-34: 3+; 35-39: 4; 40-44: 4+; 45-50: 5. Ćwiczenia: Ocenie podlega praca własna studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów, przygotowanie się do dyskusji) oraz zadania przygotowywane podczas zajęć. Ocena z ćwiczeń: wszystkie 4 zadania określone w treściach kształcenia muszą być zaliczone. Każde zadanie oceniane jest osobno przez prowadzącego ćwiczenia. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ważoną ocen cząstkowych, gdzie wagi poszczególnych zadań są następujące: ćw. 1 - 25%; ćw. 2 - 25%; ćw. 3 35%; ćw. 4 - 15%. Ocena ogólna z przedmiotu: 50% ocena z wykładów/ 50% ocena z ćwiczeń |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład 1. Europejskie i polskie prawne aspekty wykorzystania ICT w administracji publicznej 2. Model funkcjonowania elektronicznej administracji. Podmioty odpowiedzialne za informatyzację sektora publicznego 3. Dostęp do informacji publicznych i rola rejestrów i ewidencji centralnych 4. Publiczne lokalne i centralne platformy realizacji e-usług 5. Sektorowa kategoryzacja informatyzacji administracji publicznej 5.1. Wymiar sprawiedliwości i sądownictwo 5.2. Zabezpieczenia społeczne 5.3. Bezpieczeństwo publiczne 5.4. Bazy i banki danych publicznych - potencjał rozwoju e-administracji i systemów wspomagania procesów decyzyjnych 5.5. Działalność gospodarcza i zamówienia publiczne 5.6. Rynek pracy 5.7. Ochrona zdrowia 5.8. Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich 6. Ochrona danych osobowych - RODO Ćwiczenia 1. Tożsamość w sieci (25% oceny) 1.1. Sposoby identyfikacji tożsamości w sieci internetowej - możliwości, zagrożenia, oszustwa, wyzwania (metoda: burza mózgów - efekt spotkania: przygotowanie mapy mentalnej 1.2. Tworzenie profilu zaufanego w systemie ePUAP (metoda: praca indywidualna, każdy student na swoim smartfonie tworzy profil zaufany z dowplną metodą autoryzacji. Efekt: każdy student posiada po zajęciach konto w EPUAP i profil zaufany) 2. Dostęp do informacji publicznej (25% oceny) 2.1. Przygotowanie wniosków o udostępnienie informacji publicznej (Metoda: praca indywidualna, każdy student przygotowuje dwa wnioski w trybie o dostęp do informacji publicznej za pośrednictwem platformy www.obywatel.gov.pl. Jeden wniosek (poprawny) dotyczyć będzie zapytania o informacje publiczne, drugi o informacje, nie będące informacją publiczną. Efekt: student zapozna się z formatem i trybem Urzędowego Potwierdzenia Odbioru, Urzędowego Potwierdzenia Doręczenia, formą udostępnianie danych publicznych, decyzją uzasadniającą odmowę udostępnienia danych. 3. Modelowanie e-usług na poziomie transakcyjnym - praktyczne aspekty budowania e-usług. (35% oceny) 3.1. Procesy i etapy budowania sklepu internetowego - praktyczne aspekty funkcjonowania. (Metoda: komentarz prowadzącego zajęcia wraz z odpowiedziami na pytania studentów (możliwość zaproszenia praktyka z zakresu e-commerce). Efekt: praktyczna wiedza na temat etapów uruchamiania działalności gospodarczej o charakterze usługowym w Internecie) 3.2. Modelowanie e-sklepu działającego w sektorze publicznym np. z gadżetami promocyjnymi dla Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ; usług kulturalno-rozrywkowych w domu kultury, itp. (Metoda: projektowanie e-działalności gospodarczej w sektorze użyteczności publicznej, praca w małych grupach. Efekt: koncepcja e-sklepu w formie szczegółowego plan działań (minimum 5 stron A4, czcionka 12pkt, Times New Roman, marginesy 2,5) - ocena prowadzącego. 4. Wyzwania i problemy pracy zdalnej (15% oceny) 4.1. E-urzędnik a preferencje i potrzeby klientów usług publicznych (Metoda: dyskusja problemowa. Efekt: wspólne przygotowanie Analizy SWOT w celu określenia typu strategii budowania e-urzędów) 4.2. Cybrbezpieczeństwo (Metoda: dyskusja problemowa. Efekt: wspólne przygotowanie katalogu najważniejszych zagrożeń i wyzwań) |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. R. Perdał, Czynniki rozwoju elektronicznej administracji w samorządzie lokalnym w Polsce, Bogucki Wydawnictwo Naukowe • Poznań 2014 2. S. Wilk, E-Administracja W społeczeństwie informacyjnym. Model a rzeczywistość na przykładzie Województwa Podkarpackiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego Rzeszów 2014. 3. K. Śledziewska, D. Zięba, E-administracja w Polsce na tle Unii Europejskiej, Digital Economy Lab UW 2016 Uzupełniająca: E-ADMINISTRACJA w oczach internautów 2014, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Listopad 2014 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Przygodzki | |
Prowadzący grup: | Paweł Matysiak, Zbigniew Przygodzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 2.: Zajęcia w sali w wymiarze 15 godzin, ponadto Student zobowiązany jest poświęcić 30 godzin realizując studia literaturowe, aby gruntownie przygotować się do egzaminu pisemnego. W szczególności zobowiązany jest studiować literaturę obowiązkową we wskazanym zakresie. W okresie zagrożenia COVID zajęcia realizowane zdalnie w tożsamym zakresie. Ćwiczenia 1.: Zajęcia w sali w wymiarze 15 godzin, ponadto podczas ćwiczeń praca bieżąca studenta dotycząca przygotowania się do dyskusji i rozwiązywania problemów podczas zajęć określona jest na poziomie 15 godzin. Konieczne jest także, aby student przygotował materiały będące podstawą do oceny z aktywności na zajęciach i udziału w dyskusji. Student przygotowując się do zajęć i dyskusji poświęca dodatkowo łącznie 15 godzin na przygotowanie się do zaliczenia w postaci opracowania niezbędnych notatek, sprawozdań i materiałów potwierdzających jego wiedzę i przygotowanie do zajęć. W okresie zagrożenia COVID zajęcia realizowane zdalnie w tożsamym zakresie. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy Ćwiczenia:prowadzone w formule interaktywnej, jako efektywnej formie kształtowania wiedzy i umiejętności, polegającej na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, inscenizacji sytuacyjnej, oparta na treściach wykładu i podręczniku. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: kończy się zaliczeniem pisemnym w formie egzaminu (5 pytań otwartych w formie pisemnej). Wymaga studiowania literatury obowiązkowej wykraczającej poza treści przekazane bezpośrednio przez wykładowcę na zajęciach (określonej w spisie literatury obowiązkowej). Każde pytanie oceniane jest w skali 1-10. Maksymalnie student może uzyskać 50pkt. Minimalna liczba punktów które zalicza to 25. Oceny: 25-29: 3; 30-34: 3+; 35-39: 4; 40-44: 4+; 45-50: 5. Ćwiczenia: Ocenie podlega praca własna studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów, przygotowanie się do dyskusji) oraz zadania przygotowywane podczas zajęć. Ocena z ćwiczeń: wszystkie 4 zadania określone w treściach kształcenia muszą być zaliczone. Każde zadanie oceniane jest osobno przez prowadzącego ćwiczenia. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ważoną ocen cząstkowych, gdzie wagi poszczególnych zadań są następujące: ćw. 1 - 25%; ćw. 2 - 25%; ćw. 3 35%; ćw. 4 - 15%. Ocena ogólna z przedmiotu: 50% ocena z wykładów/ 50% ocena z ćwiczeń |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład 1. Europejskie i polskie prawne aspekty wykorzystania ICT w administracji publicznej 2. Model funkcjonowania elektronicznej administracji. Podmioty odpowiedzialne za informatyzację sektora publicznego 3. Dostęp do informacji publicznych i rola rejestrów i ewidencji centralnych 4. Publiczne lokalne i centralne platformy realizacji e-usług 5. Sektorowa kategoryzacja informatyzacji administracji publicznej 5.1. Wymiar sprawiedliwości i sądownictwo 5.2. Zabezpieczenia społeczne 5.3. Bezpieczeństwo publiczne 5.4. Bazy i banki danych publicznych - potencjał rozwoju e-administracji i systemów wspomagania procesów decyzyjnych 5.5. Działalność gospodarcza i zamówienia publiczne 5.6. Rynek pracy 5.7. Ochrona zdrowia 5.8. Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich 6. Ochrona danych osobowych - RODO Ćwiczenia 1. Tożsamość w sieci (25% oceny) 1.1. Sposoby identyfikacji tożsamości w sieci internetowej - możliwości, zagrożenia, oszustwa, wyzwania (metoda: burza mózgów - efekt spotkania: przygotowanie mapy mentalnej 1.2. Tworzenie profilu zaufanego w systemie ePUAP (metoda: praca indywidualna, każdy student na swoim smartfonie tworzy profil zaufany z dowplną metodą autoryzacji. Efekt: każdy student posiada po zajęciach konto w EPUAP i profil zaufany) 2. Dostęp do informacji publicznej (25% oceny) 2.1. Przygotowanie wniosków o udostępnienie informacji publicznej (Metoda: praca indywidualna, każdy student przygotowuje dwa wnioski w trybie o dostęp do informacji publicznej za pośrednictwem platformy www.obywatel.gov.pl. Jeden wniosek (poprawny) dotyczyć będzie zapytania o informacje publiczne, drugi o informacje, nie będące informacją publiczną. Efekt: student zapozna się z formatem i trybem Urzędowego Potwierdzenia Odbioru, Urzędowego Potwierdzenia Doręczenia, formą udostępnianie danych publicznych, decyzją uzasadniającą odmowę udostępnienia danych. 3. Modelowanie e-usług na poziomie transakcyjnym - praktyczne aspekty budowania e-usług. (35% oceny) 3.1. Procesy i etapy budowania sklepu internetowego - praktyczne aspekty funkcjonowania. (Metoda: komentarz prowadzącego zajęcia wraz z odpowiedziami na pytania studentów (możliwość zaproszenia praktyka z zakresu e-commerce). Efekt: praktyczna wiedza na temat etapów uruchamiania działalności gospodarczej o charakterze usługowym w Internecie) 3.2. Modelowanie e-sklepu działającego w sektorze publicznym np. z gadżetami promocyjnymi dla Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ; usług kulturalno-rozrywkowych w domu kultury, itp. (Metoda: projektowanie e-działalności gospodarczej w sektorze użyteczności publicznej, praca w małych grupach. Efekt: koncepcja e-sklepu w formie szczegółowego plan działań (minimum 5 stron A4, czcionka 12pkt, Times New Roman, marginesy 2,5) - ocena prowadzącego. 4. Wyzwania i problemy pracy zdalnej (15% oceny) 4.1. E-urzędnik a preferencje i potrzeby klientów usług publicznych (Metoda: dyskusja problemowa. Efekt: wspólne przygotowanie Analizy SWOT w celu określenia typu strategii budowania e-urzędów) 4.2. Cybrbezpieczeństwo (Metoda: dyskusja problemowa. Efekt: wspólne przygotowanie katalogu najważniejszych zagrożeń i wyzwań) |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. R. Perdał, Czynniki rozwoju elektronicznej administracji w samorządzie lokalnym w Polsce, Bogucki Wydawnictwo Naukowe • Poznań 2014 2. S. Wilk, E-Administracja W społeczeństwie informacyjnym. Model a rzeczywistość na przykładzie Województwa Podkarpackiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego Rzeszów 2014. 3. K. Śledziewska, D. Zięba, E-administracja w Polsce na tle Unii Europejskiej, Digital Economy Lab UW 2016 Uzupełniająca: E-ADMINISTRACJA w oczach internautów 2014, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Listopad 2014 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.