Symulacja i metody Monte Carlo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-IESY5B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Symulacja i metody Monte Carlo |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Statystyka, Badania Operacyjne |
Skrócony opis: |
Badanie symulacyjne – cele, rodzaje i etapy. Generatory liczb pseudolosowych dla rozkładów ciągłych i dyskretnych i ich weryfikacja. Planowanie eksperymentów symulacyjnych. Metody modelowania i symulacji zdarzeń dyskretnych. Konstrukcja modeli symulacyjnych dla opisu procesów decyzyjnych i optymalizacji decyzji. Eksperymenty symulacyjne w arkuszu kalkulacyjnym – symulacja statyczna i dynamiczna. Statystyczna analiza wyników symulacji. Analizy scenariuszowe i badanie wrażliwości. W ramach zajęć laboratoryjnych omawiane będą przykłady modelowania i symulacji problemów decyzyjnych o charakterze mikroekonomicznym z zakresu analiz finansowych, zarządzania projektami, masowej obsługi, kontroli zapasów. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: Student potrafi generować próby losowe dla zmiennych losowych ciągłych i dyskretnych, jedno- i wielowymiarowych z wykorzystaniem podstawowych metod, m.in. metody odwracania dystrybuanty oraz centralnego twierdzenia granicznego. Student potrafi zdefiniować/opisać problem decyzyjny, dokonać analizy źródeł i specyfiki czynników losowych wpływających na wyniki podejmowanych decyzji, wskazać powiązania logiczne w procesie decyzyjnym oraz kryteria decyzyjne.(06IE-1A_W01, 06-IE-1A_W08) 2. Umiejętności: Przedmiot rozwija umiejętności analityczne studenta oraz pogłębia umiejętności w zakresie wykorzystania arkusza kalkulacyjnego i innych programów komputerowych. W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi skonstruować model symulacyjny dla przeprowadzenia eksperymentu statystycznego (badanie rozkładów prawdopodobieństw dla zmiennych będących wynikami procesu) lub optymalizacyjnego, zaplanować i przeprowadzić eksperyment w arkuszu kalkulacyjnym lub innym środowisku obliczeniowym oraz sporządzić i zaprezentować raport, w którym wyniki będą przedstawione i zinterpretowane.(06IE-1A_U03, 06IE-1A_U05, 06IE-1A_U06) 3. Postawy/Kompetencje: Przedmiot rozwija kreatywność i zdolność do współpracy w zespole przy pracy nad wspólnym projektem. Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie modelowania i symulacji procesów decyzyjnych. (06IE-1A_K03) |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.