UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sektor usług logistycznych wobec problematyki zrównoważonego rozwoju - analiza case study

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-LG044C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sektor usług logistycznych wobec problematyki zrównoważonego rozwoju - analiza case study
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

LG

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

2

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

podstawowa wiedza na temat zrównoważonego rozwoju oraz funkcjonowania podmiotów logistycznych w gospodarce

Skrócony opis:

W trakcie ćwiczeń będzie przeprowadzana analiza case studies dobrych praktyk zrównoważonego rozwoju w sektorze logistycznym.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student:

- ma pogłębioną wiedzę na temat współczesnych trendów rozwojowych w obszarze logistyki i powiązanych z nią dyscyplin i dziedzin naukowych, mających odzwierciedlenie w sferze działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej (06L-2A_W03)

- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu źródeł i technik pozyskiwania, doboru i analizy danych, a także metod i narzędzi pozwalających na wyszukiwanie powiązań i prawidłowości oraz modelowania procesów gospodarczych (właściwych dla rozwiązywania złożonych problemów natury logistycznej) (06L-2A_W05)

- ma pogłębioną wiedzę na temat tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, rozumie specyfikę działów funkcjonalnych przedsiębiorstw i procesów w nich zachodzących (ze szczególnym uwzględnieniem sektora TSL), posiada pogłębioną wiedzę na temat przekształceń dokonujących się w relacjach między przedsiębiorstwami o różnych formach prawno-organizacyjnych z ich otoczeniem (06L-2A_W07)

Umiejętności

Student:

- potrafi zidentyfikować i wyjaśnić mechanizmy odpowiadające za funkcjonowanie przedsiębiorstw (w tym podmiotów sektora TSL) i zastosować adekwatne metody analizy do opisu i wyjaśnienia przebiegu zjawisk gospodarczych i procesów logistycznych (06L-2A_U01)

- potrafi w sposób krytyczny ocenić przydatność zastosowania nowych koncepcji, metod, technik i technologii w zakresie rozwiązywania problemów natury logistycznej, potrafi identyfikować zjawiska i procesy gospodarcze (w tym także odnoszące się do tworzenia i funkcjonowania łańcucha dostaw) oraz twórczo interpretować zachodzące między nimi powiązania zależności, rozumiejąc przy tym konieczność stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych (06L-2A_U02)

- potrafi samodzielnie oraz kierując pracą zespołu opracować projekty systemów i procesów logistycznych, dobrać oraz ocenić przydatność poznanych metod analizy na potrzeby rozwiązywania problemów o różnorodnym stopniu złożoności (na poziomie mikro i makrologistycznym), potrafi ustalić priorytety służące realizacji określonego zadania (06L-2A_U05)

- posiada umiejętności przygotowania rozbudowanych prac pisemnych oraz prezentacji ustnych z wykorzystaniem adekwatnych źródeł literaturowych (w języku polskim i obcym), dotyczących szczegółowych zagadnień logistycznych, charakteryzujących się krytyczną postawą wobec prezentowanego materiału (06L-2A_U07)

Kompetencje społeczne

Student:

- jest gotowy do działania w sposób przedsiębiorczy i kreatywny, inicjowania i brania udziału w przygotowaniu i realizacji przedsięwzięć podnoszących efektywność procesów logistycznych i konkurencyjność podmiotów sektora TSL (06L-2A_K03)

- jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, respektowania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu, jest skłonny do podejmowania działań indywidualnych i zespołowych oraz przyjmowania odpowiedzialności za ich skutki (06L-2A_K04)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kozar
Prowadzący grup: Łukasz Kozar
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kozar
Prowadzący grup: Łukasz Kozar
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Forma zajęć:

a) ćwiczenia 2


2. Bilans czasu pracy własnej Studenta:

a) przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 28 godzin

b) praca bieżąca (przygotowanie do dyskusji, rozwiązywanie problemów/zadań) 56 godzin;


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia przedmiotowe, prezentacja, dyskusja okrągłego stołu, praca indywidualna, burza mózgów

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w dyskusji.


Kolokwium lub napisanie wspólnego artykułu naukowego/rozdziału do monografii naukowej z analiz przeprowadzonych na zajęciach.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Dyskusja dotyczące wybranych case studies

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Zrównoważony rozwój w praktyce sektora usług logistycznych

2. Zielone aspekty zrównoważonego rozwoju w sektorze usług logistycznych

3. Praktyki środowiskowe w sektorze usług logistycznych

4. Praktyki z zakresu pracy w sektorze usług logistycznych

5. Zaangażowanie społeczne podmiotów z sektora usług logistycznych

6. Zagadnienia konsumenckie wobec problematyki zrównoważonego rozwoju w sektorze usług logistycznych

7. Praktyki ładu organizacyjnego w sektorze usług logistycznych

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Kozar, Ł. J., Goszczyńska, A. D. (2022). Zrównoważony rozwój w perspektywie funkcjonowania centrum logistycznego dla branży księgarskiej na przykładzie OSDW Azymut Sp. z o.o. [w:] Ł. J. Kozar, A. Matuszewska-Kubicz (red.), Branża TSL wobec wyzwań zrównoważonego rozwoju – wybrane aspekty (pp. 11–25). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. https://doi.org/10.18778/8331-039-8.01

2. Kozar, Ł. J., Jankowski, Ł., Cwajda, R., Gradek, Ł., Goszczyńska, A. D. (2023). Opakowania w procesie zazielenienia łańcucha dostaw [w:] Ł. J. Kozar, M. Matusiak (red.), Współczesne wyzwania transportu, spedycji oraz logistyki – wybrane aspekty. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. https://doi.org/10.18778/8331-350-4.2

3. Kozar, Ł. J., Matusiak, M. (red.). (2023). Współczesne wyzwania transportu, spedycji oraz logistyki – wybrane aspekty. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. https://doi.org/10.18778/8331-350-4

4. Kozar, Ł. J., Matuszewska-Kubicz, A. (red.). (2022). Branża TSL wobec wyzwań zrównoważonego rozwoju – wybrane aspekty. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. https://doi.org/10.18778/8331-039-8

5. Kozar, Ł. J., & Oleksiak, P. (2022). Organizacje wobec wyzwań zrównoważonego rozwoju – wybrane aspekty. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. https://doi.org/10.18778/8220-819-1

Literatura uzupełniająca

1. Kozar, Ł. J., & Bolimowski, S. (2024). Exposing greenwashing: a catalyst for green economy development. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 197, 365–385. https://doi.org/10.29119/1641-3466.2024.197.21

2. Piva, E. (2024). Green logistics and new challenges of sustainability: a conceptual framework. J-Reading, 1(2024), 23–37. https://doi.org/10.4458/6915-02

3. Roy, S., & Mohanty, R. P. (2024). Green logistics operations and its impact on supply chain sustainability: An empirical study. Business Strategy and the Environment, 33(2), 1447–1476. https://doi.org/10.1002/bse.3531

4. Verma, A. (2024). Green Logistics Practices Toward a Circular Economy: A Way to Sustainable Development. Management and Production Engineering Review, 15(2), 124–135. https://doi.org/10.24425/mper.2024.151136

5. Wan, B., Wan, W., Hanif, N., & Ahmed, Z. (2022). Logistics performance and environmental sustainability: Do green innovation, renewable energy, and economic globalization matter? Frontiers in Environmental Science, 10. https://doi.org/10.3389/fenvs.2022.996341

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6