Narzędzia systemów informacji geograficznej GIS w logistyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-LOHD5B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Narzędzia systemów informacji geograficznej GIS w logistyce |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | LO |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych źródeł danych statystycznych, bardzo dobra znajomość obsługi komputera. |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest: 1. zaprezentowanie podstawowych informacji (tematyki, terminologii, funkcji) dotyczących Geograficznych Systemów Informacji Przestrzennej; 2. wskazanie możliwości zastosowania GIS w logistyce; 3. przedstawienie źródeł przestrzennych danych statystycznych oraz sposobów budowy baz danych przestrzennych w systemach GIS; 4. zapoznanie studentów z oprogramowaniem komputerowym GIS (ArcMap, Quantum Gis, GeoDa) oraz jego funkcjami umożliwiającymi zarządzanie danymi oraz wizualizację i analizę danych przestrzennych; 5. przygotowanie uczestników zajęć do praktycznego wykorzystania narzędzi GIS w celu gromadzenia i przetwarzania (wizualizacji i wstępnej analizy) danych przestrzennych z zakresu logistyki. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student identyfikuje podstawowe pojęcia z zakresu systemów geoinformacyjnych, rozróżnia terminologię GIS, zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i interpretowania danych (06L-1A_W05). Student rozumie potrzebę wykorzystywania narzędzi GIS w logistyce (06L-1A_W07). Umiejętności: Student korzysta z rozmaitych internetowych baz danych. Odpowiednio zarządza danymi przestrzennymi - buduje własne bazy danych (06L-1A_U02). Student swobodnie korzysta z poznanych na zajęciach narzędzi technologii GIS oprogramowanych w pakietach komputerowych ArcMap/Quantum GIS i GeoDa w celu wizualizacji i analizy danych przestrzennych (06L-1A_U03). Projektuje i wykonuje własne prezentacje danych przestrzennych, kompozycje map i infografiki, które wspierają procesy logistyczne, rozwija kreatywność (06L-1A_U07). Formułuje wnioski na podstawie samodzielnie wykonanych wizualizacji i analiz danych przestrzennych (06L-1A_U01). Kompetencje: Student potrafi współpracować z innymi uczestnikami zajęć, jest otwarty na proponowane rozwiązania i kreatywny (06L-1A_K02). Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną. Ocenia poziom własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego rozwoju (06L-1A_K01). Jest otwarty, dostrzega i analizuje dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (06L-1A_K04). Jest gotowy doskonalić umiejętności praktyczne korzystając ze źródeł polskich i obcojęzycznych, w tym z nowoczesnych narzędzi informatycznych stosowanych w logistyce (06L-1A_K06). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT LA
ŚR LA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Prowadzący grup: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: Laboratorium 1 Zajęcia 28h; praca własna – przygotowanie do zaliczenia 28h - opracowanie autorskiego projektu zaliczeniowego (formułowanie problemu badawczego, budowa bazy danych, zastosowanie poznanych na zajęciach narzędzi GIS w wizualizacji i analizie danych przestrzennych, opracowanie inforgrafiki) Punkty ECTS: 2 Zajęcia prowadzone są stacjonarnie. Zajęcia mogą być wspierane platformą Moodle. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; ćwiczenia komputerowe z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego (ArcMap, QGIS, GeoDa); praca indywidualna; burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Laboratorium 1: 28h zajęć, 28h praca własna (przygotowanie projektu zaliczeniowego) Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac podczas zajęć – 30% oceny końcowej. Autorski projekt zaliczeniowy (budowa banku danych, wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji; interpretacja wyników) – 70% oceny końcowej. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Aktywność podczas zajęć, praca zaliczeniowa (paca projektowa) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe, GIS jako narzędzie wspomagające procesy logistyczne 2. Zastosowania GIS w Internecie wspomagające procesy logistyczne 3. Źródła danych przestrzennych: GUS, Eurostat (elementy GIS) 4. Podstawowe metody wizualizacji danych przestrzennych, infografika, info-pomyłka 5. Podstawowe funkcje oprogramowania ArcMap - wprowadzenie, zarządzanie warstwą, wartość unikalna, edycja 6-7. Podstawowe funkcje oprogramowania ArcMap – dane obszarowe 8. Prezentacja/kompozycja, infografika w ArcMap 9-10. Budowa własnej bazy danych w ArcMap, zarządzanie bankami danych 11. Wprowadzenie do QGIS - dane punktowe 12-13. Wizualizacja i elementy eksploracyjnej analizy danych przestrzennych w oprogramowaniu GeoDa 14. Zajęcia projektowe: samodzielna praca z mapą - narzędziem wspomagającym procesy logistyczne |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Geoinformacja zmienia nasz świat: http://www.gugik.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0003/93234/Geoinformacja-zmienia-nasz-swiat.PDF 2. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R. (2007), GIS obszary zastosowań, PWN, Warszawa. 3. GUS, Graficzna prezenracja danych: https://stat.gov.pl/gfx/portalinformacyjny/userfiles/_public/wspolpraca_rozwojowa/graficzna_prezentacja_danych_stat.pdf 4. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa. 5. Ogrodniczak M., Ryba B., Piórecka N., Piłat Ł., Dawidzionek J., Implementacja oprogramowani typu GIS w logistyce, Logistyka 6/17, https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-2cead2f3-26c9-4b0d-813b-7db2580c1ce0 Literatura uzupełniająca: Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http:// www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Prowadzący grup: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: Laboratorium 1 Zajęcia 28h; praca własna – przygotowanie do zaliczenia 28h - opracowanie autorskiego projektu zaliczeniowego (formułowanie problemu badawczego, budowa bazy danych, zastosowanie poznanych na zajęciach narzędzi GIS w wizualizacji i analizie danych przestrzennych, opracowanie inforgrafiki) Punkty ECTS: 2 Zajęcia prowadzone są stacjonarnie. Zajęcia mogą być wspierane platformą Moodle. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; ćwiczenia komputerowe z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego (ArcMap, QGIS, GeoDa); praca indywidualna; burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Laboratorium 1: 28h zajęć, 28h praca własna (przygotowanie projektu zaliczeniowego) Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac podczas zajęć – 30% oceny końcowej. Autorski projekt zaliczeniowy (budowa banku danych, wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji; interpretacja wyników) – 70% oceny końcowej. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Aktywność podczas zajęć, praca zaliczeniowa (paca projektowa) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe, GIS jako narzędzie wspomagające procesy logistyczne 2. Zastosowania GIS w Internecie wspomagające procesy logistyczne 3. Źródła danych przestrzennych: GUS, Eurostat (elementy GIS) 4. Podstawowe metody wizualizacji danych przestrzennych, infografika, info-pomyłka 5. Podstawowe funkcje oprogramowania ArcMap - wprowadzenie, zarządzanie warstwą, wartość unikalna, edycja 6-7. Podstawowe funkcje oprogramowania ArcMap – dane obszarowe 8. Prezentacja/kompozycja, infografika w ArcMap 9-10. Budowa własnej bazy danych w ArcMap, zarządzanie bankami danych 11. Wprowadzenie do QGIS - dane punktowe 12-13. Wizualizacja i elementy eksploracyjnej analizy danych przestrzennych w oprogramowaniu GeoDa 14. Zajęcia projektowe: samodzielna praca z mapą - narzędziem wspomagającym procesy logistyczne |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Geoinformacja zmienia nasz świat: http://www.gugik.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0003/93234/Geoinformacja-zmienia-nasz-swiat.PDF 2. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R. (2007), GIS obszary zastosowań, PWN, Warszawa. 3. GUS, Graficzna prezenracja danych: https://stat.gov.pl/gfx/portalinformacyjny/userfiles/_public/wspolpraca_rozwojowa/graficzna_prezentacja_danych_stat.pdf 4. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa. 5. Ogrodniczak M., Ryba B., Piórecka N., Piłat Ł., Dawidzionek J., Implementacja oprogramowani typu GIS w logistyce, Logistyka 6/17, https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-2cead2f3-26c9-4b0d-813b-7db2580c1ce0 Literatura uzupełniająca: Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http:// www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Prowadzący grup: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: Laboratorium 1 Zajęcia 28h; praca własna – przygotowanie do zaliczenia 28h - opracowanie autorskiego projektu zaliczeniowego (formułowanie problemu badawczego, budowa bazy danych, zastosowanie poznanych na zajęciach narzędzi GIS w wizualizacji i analizie danych przestrzennych, opracowanie inforgrafiki) Punkty ECTS: 2 Zajęcia prowadzone są stacjonarnie. Zajęcia mogą być wspierane platformą Moodle. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; ćwiczenia komputerowe z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego (ArcMap, QGIS, GeoDa); praca indywidualna; burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Laboratorium 1: 28h zajęć, 28h praca własna (przygotowanie projektu zaliczeniowego) Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac podczas zajęć – 30% oceny końcowej. Autorski projekt zaliczeniowy (budowa banku danych, wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji; interpretacja wyników) – 70% oceny końcowej. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Aktywność podczas zajęć, praca zaliczeniowa (paca projektowa) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe, GIS jako narzędzie wspomagające procesy logistyczne 2. Zastosowania GIS w Internecie wspomagające procesy logistyczne 3. Źródła danych przestrzennych: GUS, Eurostat (elementy GIS) 4. Własna baza danych przestrzennych - wprowadzenie 5. Podstawowe funkcje oprogramowania ArcMap - zarządzanie warstwą, wartość unikalna, edycja 6. Podstawowe funkcje oprogramowania ArcMap – dane obszarowe 7. Podstawowe funkcje oprogramowania ArcMap – dane punktowe 8. Budowa własnej bazy danych w ArcMap, zarządzanie bankami danych 9. Prezentacja/kompozycja, infografika w ArcMap 10. Wprowadzenie do QGIS 11. Wizualizacja i elementy eksploracyjnej analizy danych przestrzennych w oprogramowaniu GeoDa 12. Zajęcia projektowe: samodzielna praca z mapą - narzędziem wspomagającym procesy logistyczne |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Geoinformacja zmienia nasz świat: http://www.gugik.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0003/93234/Geoinformacja-zmienia-nasz-swiat.PDF 2. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R. (2007), GIS obszary zastosowań, PWN, Warszawa. 3. GUS, Graficzna prezenracja danych: https://stat.gov.pl/gfx/portalinformacyjny/userfiles/_public/wspolpraca_rozwojowa/graficzna_prezentacja_danych_stat.pdf 4. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa. 5. Ogrodniczak M., Ryba B., Piórecka N., Piłat Ł., Dawidzionek J., Implementacja oprogramowani typu GIS w logistyce, Logistyka 6/17, https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-2cead2f3-26c9-4b0d-813b-7db2580c1ce0 Literatura uzupełniająca: Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http:// www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.