Matematyka
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 0600-LOMA1Z |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Matematyka |
| Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
LUB
8.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Kierunek studiów: | LO |
| Profil programu studiów: | O |
| Stopień studiów: | 1 |
| Forma studiów: | niestacjonarne (zaoczne) |
| Wymagania wstępne: | Znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej z zakresu: rozwiązywanie układu równań liniowych, funkcje elementarne i ich własności. |
| Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z elementami analizy matematycznej i algebry liniowej oraz wykorzystanie tych narzędzi do opisu zjawisk ekonomicznych i społecznych. Podczas zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia dotyczące macierzy i sposobów rozwiązywania układów równań liniowych, pojęcia i twierdzenia rachunku różniczkowego i całkowego. Zagadnienia te mają zastosowanie w projektowaniu i rozwiązywaniu problemów ekonomicznych i logistycznych. |
| Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: Student rozróżnia macierze, potrafi je klasyfikować i scharakteryzować. Zna metody rozwiązywania układów równań liniowych jednorodnych i niejednorodnych. Potrafi odtworzyć definicje podstawowych pojęć związanych z ciągami liczbowymi, rachunkiem różniczkowym jednej zmiennej oraz rachunkiem całkowym oraz zna zastosowania wymienionych pojęć w zjawiskach i procesach logistycznych (06L-1A_W05). 2. Umiejętności: Student umie dobrać odpowiednią metodę do rozwiązania układu równań liniowych. Potrafi stosować rachunek różniczkowy jednej zmiennej do badania funkcji w szczególności do wyznaczania ekstremów lokalnych, przedziałów monotoniczności, punktów przegięcia oraz przedziałów wklęsłości i wypukłości. Umie obliczyć całki nieoznaczone oraz wykorzystać całki oznaczone do obliczania pola powierzchni figur płaskich. Poznaną wiedzę student potrafi wykorzystać do analizy zjawisk gospodarczych i procesów logistycznych (06L-1A_U03). 3. Kompetencje społeczne: Student opracowuje problemy logistyczne przy wykorzystaniu poznanych narzędzi matematycznych, potrafi zilustrować zjawiska za pomocą wykresów funkcji jednej zmiennej oraz dokonać podsumowania przeprowadzonych analiz. Dba o poprawność matematyczną budowanych modeli i ma świadomość konieczności ciągłego doskonalenia i pogłębiania wiedzy (06L-1A_K01). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
N W
W
C
W
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Palma | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Palma | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | Wykład 1 (9 godzin zajęć)- kończący się zaliczeniem lub egzaminem, opartym głównie na wiedzy przekazywanej w sali wykładowej. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: egzamin końcowy (test prawda-fałsz, pytania otwarte). Ćwiczenia 3 (18 godzin zajęć)- Interaktywna forma kształtowania wiedzy i umiejętności, polegająca na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, oparta na treściach wykraczających poza wykład i podręcznik, wymagająca większego bieżącego nakładu pracy studenta i przygotowania np. pracy projektowej, studium przypadku. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów), studium przypadku, kolokwium. Nakład pracy studenta według form zajęć na opanowanie treści programowych: wykład: 21 godz. - przygotowanie do egzaminu ćwiczenia: 99 godz. - praca własna, 33 godz. - przygotowanie do kolokwium. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład multimedialny i ćwiczenia |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia: Sprawdzian pisemny, który musi być zaliczony na minimum 50%. Egzamin: test, który musi być zaliczony na minimum 50% Oceny ze sprawdzianu i egzaminu poniżej 51% - niedostateczny, 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%- 90% - dobry plus, powyżej 90%- bardzo dobry. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Macierze – definicja i rodzaje macierzy, działania na macierzach, operacje elementarne, wyznacznik, ślad macierzy, rząd macierzy, macierz odwrotna. 2. Układy równań liniowych – podstawowe pojęcia, układy Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelli’ego, metody rozwiązywania układów równań liniowych. 3. Ciągi liczbowe – definicja, własności, granica, liczba e. 4. Funkcje jednej zmiennej – podstawowe własności, funkcje elementarne, granica funkcji, asymptoty funkcji. 5. Pochodna funkcji jednej zmiennej – definicja pochodnej funkcji w punkcie, pochodna funkcji, wzory na pochodne funkcji elementarnych, reguły różniczkowania, pochodne wyższych rzędów. Reguła de l’Hospitala. 6. Zastosowanie pochodnej do badania własności funkcji – ekstrema i monotoniczność funkcji, punkty przegięcia i przedziały wklęsłości i wypukłości funkcji. 7. Całka nieoznaczona – definicja i własności, podstawowe metody całkowania . Całka oznaczona – definicja , własności, interpretacja geometryczna, zastosowanie całki oznaczonej do obliczania pól. 8. Funkcja wielu zmiennych – definicja, pochodne cząstkowe funkcji dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe drugiego rzędu. Ekstrema funkcji dwóch zmiennych – lokalne, warunkowe, globalne. Ćwiczenia: 1. Wykonywanie działań i operacji elementarnych na macierzach. Obliczanie wyznaczników, rzędów, śladu macierzy, wyznaczanie macierzy odwrotnej 2. Rozwiązywanie układów równań liniowych – wzory Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelli’ego. Rozwiązywanie dowolnych układów równań liniowych metodą operacji elementarnych. 3. Obliczanie granic ciągów liczbowych. 4. Funkcje jednej zmiennej – wyznaczanie dziedziny, obliczanie granic, asymptoty funkcji. 5. Obliczanie pochodnych funkcji jednej zmiennej – wzory na pochodne funkcji elementarnych, reguły różniczkowania, pochodne wyższych rzędów. 6. Reguła de l’Hospitala. Badanie własności funkcji – ekstrema i monotoniczność, wklęsłość i wypukłość funkcji. 7. Obliczanie całek nieoznaczonych – podstawowe wzory, całkowanie przez podstawienie i przez części. Całka oznaczona – obliczanie pól figur płaskich. 8. Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji wielu zmiennych oraz wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji wielu zmiennych. |
|
| Literatura: |
Podstawowa: 1. Gurgul H., Suder M. (2010), Matematyka dla kierunków ekonomicznych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa. 2. Klepacz H., Żółtowska E., Świeczewska I. (2007), Matematyka. Podręcznik dla uczelni ekonomicznych. Część II: Analiza matematyczna, Absolwent, Łódź. 3. Pekasiewicz D., Pruska K. (2013) Analiza matematyczna dla ekonomicznych kierunków studiów, Wydawnictwo UŁ, Łódź. 4. Piszczała J. "Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000. Uzupełniająca: 1. Kryński H. (1973), Zastosowania matematyki w ekonomii, PWN, Warszawa. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
C
W
C
N C
C
W
C
C
C
C
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Palma | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Palma | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | Wykład 1 (9 godzin zajęć)- kończący się zaliczeniem lub egzaminem, opartym głównie na wiedzy przekazywanej w sali wykładowej. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: egzamin końcowy (test prawda-fałsz, pytania otwarte). Ćwiczenia 2 (18 godzin zajęć)- Interaktywna forma kształtowania wiedzy i umiejętności, polegająca na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, oparta na treściach wykraczających poza wykład i podręcznik, wymagająca większego bieżącego nakładu pracy studenta i przygotowania np. pracy projektowej, studium przypadku. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów), studium przypadku, kolokwium. Nakład pracy studenta według form zajęć na opanowanie treści programowych: wykład: 21 godz. - przygotowanie do egzaminu ćwiczenia: 99 godz. - praca własna, 33 godz. - przygotowanie do kolokwium. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład multimedialny i ćwiczenia |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia: Sprawdzian pisemny, który musi być zaliczony na minimum 50%. Egzamin: test, który musi być zaliczony na minimum 50% Oceny ze sprawdzianu i egzaminu poniżej 51% - niedostateczny, 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%- 90% - dobry plus, powyżej 90%- bardzo dobry. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Macierze – definicja i rodzaje macierzy, działania na macierzach, operacje elementarne, wyznacznik, ślad macierzy, rząd macierzy, macierz odwrotna. 2. Układy równań liniowych – podstawowe pojęcia, układy Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelli’ego, metody rozwiązywania układów równań liniowych. 3. Ciągi liczbowe – definicja, własności, granica, liczba e. 4. Funkcje jednej zmiennej – podstawowe własności, funkcje elementarne, granica funkcji, asymptoty funkcji. 5. Pochodna funkcji jednej zmiennej – definicja pochodnej funkcji w punkcie, pochodna funkcji, wzory na pochodne funkcji elementarnych, reguły różniczkowania, pochodne wyższych rzędów. Reguła de l’Hospitala. 6. Zastosowanie pochodnej do badania własności funkcji – ekstrema i monotoniczność funkcji, punkty przegięcia i przedziały wklęsłości i wypukłości funkcji. 7. Całka nieoznaczona – definicja i własności, podstawowe metody całkowania . Całka oznaczona – definicja , własności, interpretacja geometryczna, zastosowanie całki oznaczonej do obliczania pól. 8. Funkcja wielu zmiennych – definicja, pochodne cząstkowe funkcji dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe drugiego rzędu. Ekstrema funkcji dwóch zmiennych – lokalne, warunkowe, globalne. Ćwiczenia: 1. Wykonywanie działań i operacji elementarnych na macierzach. Obliczanie wyznaczników, rzędów, śladu macierzy, wyznaczanie macierzy odwrotnej 2. Rozwiązywanie układów równań liniowych – wzory Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelli’ego. Rozwiązywanie dowolnych układów równań liniowych metodą operacji elementarnych. 3. Obliczanie granic ciągów liczbowych. 4. Funkcje jednej zmiennej – wyznaczanie dziedziny, obliczanie granic, asymptoty funkcji. 5. Obliczanie pochodnych funkcji jednej zmiennej – wzory na pochodne funkcji elementarnych, reguły różniczkowania, pochodne wyższych rzędów. 6. Reguła de l’Hospitala. Badanie własności funkcji – ekstrema i monotoniczność, wklęsłość i wypukłość funkcji. 7. Obliczanie całek nieoznaczonych – podstawowe wzory, całkowanie przez podstawienie i przez części. Całka oznaczona – obliczanie pól figur płaskich. 8. Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji wielu zmiennych oraz wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji wielu zmiennych. |
|
| Literatura: |
Podstawowa: 1. Gurgul H., Suder M. (2010), Matematyka dla kierunków ekonomicznych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa. 2. Klepacz H., Żółtowska E., Świeczewska I. (2007), Matematyka. Podręcznik dla uczelni ekonomicznych. Część II: Analiza matematyczna, Absolwent, Łódź. 3. Pekasiewicz D., Pruska K. (2013) Analiza matematyczna dla ekonomicznych kierunków studiów, Wydawnictwo UŁ, Łódź. 4. Piszczała J. "Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000. Uzupełniająca: 1. Kryński H. (1973), Zastosowania matematyki w ekonomii, PWN, Warszawa. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
W
N C
C
C
C
C
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Palma | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Palma | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | Wykład 1 (18 godzin zajęć)- kończący się zaliczeniem lub egzaminem, opartym głównie na wiedzy przekazywanej w sali wykładowej. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: egzamin końcowy (test prawda-fałsz, pytania otwarte). Ćwiczenia 2 (18 godzin zajęć)- Interaktywna forma kształtowania wiedzy i umiejętności, polegająca na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, oparta na treściach wykraczających poza wykład i podręcznik, wymagająca większego bieżącego nakładu pracy studenta i przygotowania np. pracy projektowej, studium przypadku. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów), studium przypadku, kolokwium. Nakład pracy studenta według form zajęć na opanowanie treści programowych: wykład 1: 21 godz. - przygotowanie do egzaminu ćwiczenia 3: 99 godz. - praca własna, 33 godz. - przygotowanie do kolokwium. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład multimedialny i ćwiczenia |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia: Sprawdzian pisemny, który musi być zaliczony na minimum 50%. Egzamin: test, który musi być zaliczony na minimum 50% Oceny ze sprawdzianu i egzaminu poniżej 51% - niedostateczny, 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%- 90% - dobry plus, powyżej 90%- bardzo dobry. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Macierze – definicja i rodzaje macierzy, działania na macierzach, operacje elementarne, wyznacznik, ślad macierzy, rząd macierzy, macierz odwrotna. 2. Układy równań liniowych – podstawowe pojęcia, układy Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelli’ego, metody rozwiązywania układów równań liniowych. 3. Ciągi liczbowe – definicja, własności, granica, liczba e. 4. Funkcje jednej zmiennej – podstawowe własności, funkcje elementarne, granica funkcji, asymptoty funkcji. 5. Pochodna funkcji jednej zmiennej – definicja pochodnej funkcji w punkcie, pochodna funkcji, wzory na pochodne funkcji elementarnych, reguły różniczkowania, pochodne wyższych rzędów. Reguła de l’Hospitala. 6. Zastosowanie pochodnej do badania własności funkcji – ekstrema i monotoniczność funkcji, punkty przegięcia i przedziały wklęsłości i wypukłości funkcji. 7. Całka nieoznaczona – definicja i własności, podstawowe metody całkowania . Całka oznaczona – definicja , własności, interpretacja geometryczna, zastosowanie całki oznaczonej do obliczania pól. 8. Funkcja wielu zmiennych – definicja, pochodne cząstkowe funkcji dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe drugiego rzędu. Ekstrema funkcji dwóch zmiennych – lokalne, warunkowe, globalne. Ćwiczenia: 1. Wykonywanie działań i operacji elementarnych na macierzach. Obliczanie wyznaczników, rzędów, śladu macierzy, wyznaczanie macierzy odwrotnej 2. Rozwiązywanie układów równań liniowych – wzory Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelli’ego. Rozwiązywanie dowolnych układów równań liniowych metodą operacji elementarnych. 3. Obliczanie granic ciągów liczbowych. 4. Funkcje jednej zmiennej – wyznaczanie dziedziny, obliczanie granic, asymptoty funkcji. 5. Obliczanie pochodnych funkcji jednej zmiennej – wzory na pochodne funkcji elementarnych, reguły różniczkowania, pochodne wyższych rzędów. 6. Reguła de l’Hospitala. Badanie własności funkcji – ekstrema i monotoniczność, wklęsłość i wypukłość funkcji. 7. Obliczanie całek nieoznaczonych – podstawowe wzory, całkowanie przez podstawienie i przez części. Całka oznaczona – obliczanie pól figur płaskich. 8. Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji wielu zmiennych oraz wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji wielu zmiennych. |
|
| Literatura: |
Podstawowa: 1. Gurgul H., Suder M. (2010), Matematyka dla kierunków ekonomicznych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa. 2. Klepacz H., Żółtowska E., Świeczewska I. (2007), Matematyka. Podręcznik dla uczelni ekonomicznych. Część II: Analiza matematyczna, Absolwent, Łódź. 3. Pekasiewicz D., Pruska K. (2013) Analiza matematyczna dla ekonomicznych kierunków studiów, Wydawnictwo UŁ, Łódź. 4. Piszczała J. "Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000. Uzupełniająca: 1. Kryński H. (1973), Zastosowania matematyki w ekonomii, PWN, Warszawa. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
| Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
W
W
N C
C
W
C
C
C
C
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Palma | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Palma | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład multimedialny i ćwiczenia |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Kolokwium - na zaliczenie ćwiczeń, które musi być zaliczone na minimum 50%. Egzamin- Test z teorii na zaliczenie wykładów, który musi być zaliczony na minimum 50%. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Macierze – definicja i rodzaje macierzy, działania na macierzach, operacje elementarne, wyznacznik, ślad macierzy, rząd macierzy, macierz odwrotna. 2. Układy równań liniowych – podstawowe pojęcia, układy Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelli’ego, metody rozwiązywania układów równań liniowych. 3. Ciągi liczbowe – definicja, własności, granica, liczba e. 4. Funkcje jednej zmiennej – podstawowe własności, funkcje elementarne, granica funkcji, asymptoty funkcji. 5. Pochodna funkcji jednej zmiennej – definicja pochodnej funkcji w punkcie, pochodna funkcji, wzory na pochodne funkcji elementarnych, reguły różniczkowania, pochodne wyższych rzędów. Reguła de l’Hospitala. 6. Zastosowanie pochodnej do badania własności funkcji – ekstrema i monotoniczność funkcji, punkty przegięcia i przedziały wklęsłości i wypukłości funkcji. 7. Całka nieoznaczona – definicja i własności, podstawowe metody całkowania . Całka oznaczona – definicja , własności, interpretacja geometryczna, zastosowanie całki oznaczonej do obliczania pól. |
|
| Literatura: |
Podstawowa: 1. Gurgul H., Suder M. (2010), Matematyka dla kierunków ekonomicznych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa. 2. Klepacz H., Żółtowska E., Świeczewska I. (2007), Matematyka. Podręcznik dla uczelni ekonomicznych. Część II: Analiza matematyczna, Absolwent, Łódź. 3. Pekasiewicz D., Pruska K. (2013) Analiza matematyczna dla ekonomicznych kierunków studiów, Wydawnictwo UŁ, Łódź. 4. Piszczała J. "Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000. Uzupełniająca: 1. Kryński H. (1973), Zastosowania matematyki w ekonomii, PWN, Warszawa. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
| Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
W
C
C
C
N C
W
C
C
C
C
C
C
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Palma | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Palma | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład multimedialny i ćwiczenia |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Kolokwium - na zaliczenie ćwiczeń, które musi być zaliczone na minimum 50%. Egzamin- Test z teorii na zaliczenie wykładów, który musi być zaliczony na minimum 50%. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Macierze – definicja i rodzaje macierzy, działania na macierzach, operacje elementarne, wyznacznik, ślad macierzy, rząd macierzy, macierz odwrotna. 2. Układy równań liniowych – podstawowe pojęcia, układy Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelli’ego, metody rozwiązywania układów równań liniowych. 3. Ciągi liczbowe – definicja, własności, granica, liczba e. 4. Funkcje jednej zmiennej – podstawowe własności, funkcje elementarne, granica funkcji, asymptoty funkcji. 5. Pochodna funkcji jednej zmiennej – definicja pochodnej funkcji w punkcie, pochodna funkcji, wzory na pochodne funkcji elementarnych, reguły różniczkowania, pochodne wyższych rzędów. Reguła de l’Hospitala. 6. Zastosowanie pochodnej do badania własności funkcji – ekstrema i monotoniczność funkcji, punkty przegięcia i przedziały wklęsłości i wypukłości funkcji. 7. Całka nieoznaczona – definicja i własności, podstawowe metody całkowania . Całka oznaczona – definicja , własności, interpretacja geometryczna, zastosowanie całki oznaczonej do obliczania pól. |
|
| Literatura: |
Podstawowa: 1. Gurgul H., Suder M. (2010), Matematyka dla kierunków ekonomicznych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa. 2. Klepacz H., Żółtowska E., Świeczewska I. (2007), Matematyka. Podręcznik dla uczelni ekonomicznych. Część II: Analiza matematyczna, Absolwent, Łódź. 3. Pekasiewicz D., Pruska K. (2013) Analiza matematyczna dla ekonomicznych kierunków studiów, Wydawnictwo UŁ, Łódź. 4. Piszczała J. "Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000. Uzupełniająca: 1. Kryński H. (1973), Zastosowania matematyki w ekonomii, PWN, Warszawa. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
| Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N C
C
W
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Palma | |
| Prowadzący grup: | Dorota Kałuża-Kopias, Agnieszka Palma | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład multimedialny i ćwiczenia |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Kolokwium - na zaliczenie ćwiczeń, które musi być zaliczone na minimum 50%. Egzamin- Test z teorii na zaliczenie wykładów, który musi być zaliczony na minimum 50%. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Macierze – definicja i rodzaje macierzy, działania na macierzach, operacje elementarne, wyznacznik, ślad macierzy, rząd macierzy, macierz odwrotna. 2. Układy równań liniowych – podstawowe pojęcia, układy Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelli’ego, metody rozwiązywania układów równań liniowych. 3. Ciągi liczbowe – definicja, własności, granica, liczba e. 4. Funkcje jednej zmiennej – podstawowe własności, funkcje elementarne, granica funkcji, asymptoty funkcji. 5. Pochodna funkcji jednej zmiennej – definicja pochodnej funkcji w punkcie, pochodna funkcji, wzory na pochodne funkcji elementarnych, reguły różniczkowania, pochodne wyższych rzędów. Reguła de l’Hospitala. 6. Zastosowanie pochodnej do badania własności funkcji – ekstrema i monotoniczność funkcji, punkty przegięcia i przedziały wklęsłości i wypukłości funkcji. 7. Całka nieoznaczona – definicja i własności, podstawowe metody całkowania . Całka oznaczona – definicja , własności, interpretacja geometryczna, zastosowanie całki oznaczonej do obliczania pól. |
|
| Literatura: |
Podstawowa: 1. Gurgul H., Suder M. (2010), Matematyka dla kierunków ekonomicznych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa. 2. Klepacz H., Żółtowska E., Świeczewska I. (2007), Matematyka. Podręcznik dla uczelni ekonomicznych. Część II: Analiza matematyczna, Absolwent, Łódź. 3. Pekasiewicz D., Pruska K. (2013) Analiza matematyczna dla ekonomicznych kierunków studiów, Wydawnictwo UŁ, Łódź. 4. Piszczała J. "Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000. Uzupełniająca: 1. Kryński H. (1973), Zastosowania matematyki w ekonomii, PWN, Warszawa. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
| Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
C
C
C
C
W
C
C
C
C
N C
W
C
C
C
W
C
C
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Jerzy Korzeniewski | |
| Prowadzący grup: | Jerzy Korzeniewski, Marta Małecka | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | Bilans czasu pracy własnej studenta na wykładach obejmuje: przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia: 60 godz. Bilans czasu pracy własnej studenta na ćwiczeniach obejmuje: przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącym zajęcia: 54 godz., przygotowanie się do zaliczenia: 18 godz. |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład oraz ćwiczenia. |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Sprawdzian pisemny z rozwiązywania na zaliczenie ćwiczeń, który musi być zaliczony na minimum 50%. Sprawdzian pisemny z teorii na zaliczenie wykładów, który musi być zaliczony na minimum 50%. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | 1) Wykonywanie działań i operacji elementarnych na macierzach. Obliczanie wyznaczników, rzędów. 2) Rozwiązywanie układów równań liniowych – wzory Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capellego. Rozwiązywanie układów równań liniowych metodą operacji elementarnych. 3) Obliczanie granic ciągów liczbowych. 4) Funkcje jednej zmiennej – wyznaczanie dziedziny, obliczanie granic, asymptoty funkcji. 5) Obliczanie pochodnych funkcji jednej zmiennej – wzory na pochodne funkcji elementarnych, reguły różniczkowania, pochodne wyższych rzędów. 6) Badanie własności funkcji – ekstrema i monotoniczność, wklęsłość i wypukłość funkcji. 7) Obliczanie całek nieoznaczonych – podstawowe wzory, całkowanie przez podstawienie i przez części. Całka oznaczona – obliczanie pól figur płaskich. |
|
| Literatura: |
Podstawowa: 1) Gurgul H., Suder M. (2010), Matematyka dla kierunków ekonomicznych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa. 2) Pekasiewicz D., Pruska K. (2013) Analiza matematyczna dla ekonomicznych kierunków studiów, Wydawnictwo UŁ, Łódź. 3) Piszczała J. Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000. Uzupełniająca: 1. Kryński H. (1973), Zastosowania matematyki w ekonomii, PWN, Warszawa. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
| Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
W
C
W
C
W
C
W
W
W
W
N W
C
C
C
C
C
C
C
C
C
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Katarzyna Bolonek-Lasoń | |
| Prowadzący grup: | Katarzyna Bolonek-Lasoń, Kamila Trzcińska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | Wykład 1 - kończący się zaliczeniem lub egzaminem, opartym głównie na wiedzy przekazywanej w sali wykładowej. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: zaliczenie/egzamin końcowy (test prawda-fałsz, pytania otwarte). Ćwiczenia 3 - Interaktywna forma kształtowania wiedzy i umiejętności, polegająca na rozwiązywaniu problemów i zadań przedstawionych przez prowadzącego, oparta na treściach wykraczających poza wykład i podręcznik, wymagająca większego bieżącego nakładu pracy studenta i przygotowania np. pracy projektowej, studium przypadku. Sposób weryfikacji pracy własnej studentów: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu zadań/problemów), studium przypadku, praca projektowa, prezentacja. Nakład pracy studenta według form zajęć na opanowanie treści programowych: wykład: 18 godz. - przygotowanie do egzaminu ćwiczenia: 54 godz. - praca własna, 18 godz. - przygotowanie do kolokwium |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład multimedialny i ćwiczenia |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia: Sprawdzian pisemny, który musi być zaliczony na minimum 50%. Egzamin: test, który musi być zaliczony na minimum 50% Oceny ze sprawdzianu i egzaminu poniżej 51% - niedostateczny, 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%- 90% - dobry plus, powyżej 90%- bardzo dobry. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Macierze – definicja i rodzaje macierzy, działania na macierzach, operacje elementarne, wyznacznik, ślad macierzy, rząd macierzy, macierz odwrotna. 2. Układy równań liniowych – podstawowe pojęcia, układy Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelli’ego, metody rozwiązywania układów równań liniowych. 3. Ciągi liczbowe – definicja, własności, granica, liczba e. 4. Funkcje jednej zmiennej – podstawowe własności, funkcje elementarne, granica funkcji, asymptoty funkcji. 5. Pochodna funkcji jednej zmiennej – definicja pochodnej funkcji w punkcie, pochodna funkcji, wzory na pochodne funkcji elementarnych, reguły różniczkowania, pochodne wyższych rzędów. Reguła de l’Hospitala. 6. Zastosowanie pochodnej do badania własności funkcji – ekstrema i monotoniczność funkcji, punkty przegięcia i przedziały wklęsłości i wypukłości funkcji. 7. Całka nieoznaczona – definicja i własności, podstawowe metody całkowania . Całka oznaczona – definicja , własności, interpretacja geometryczna, zastosowanie całki oznaczonej do obliczania pól. 8. Funkcja wielu zmiennych – definicja, pochodne cząstkowe funkcji dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe drugiego rzędu. Ekstrema funkcji dwóch zmiennych – lokalne, warunkowe, globalne. Ćwiczenia: 1. Wykonywanie działań i operacji elementarnych na macierzach. Obliczanie wyznaczników, rzędów, śladu macierzy, wyznaczanie macierzy odwrotnej 2. Rozwiązywanie układów równań liniowych – wzory Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelli’ego. Rozwiązywanie dowolnych układów równań liniowych metodą operacji elementarnych. 3. Obliczanie granic ciągów liczbowych. 4. Funkcje jednej zmiennej – wyznaczanie dziedziny, obliczanie granic, asymptoty funkcji. 5. Obliczanie pochodnych funkcji jednej zmiennej – wzory na pochodne funkcji elementarnych, reguły różniczkowania, pochodne wyższych rzędów. 6. Reguła de l’Hospitala. Badanie własności funkcji – ekstrema i monotoniczność, wklęsłość i wypukłość funkcji. 7. Obliczanie całek nieoznaczonych – podstawowe wzory, całkowanie przez podstawienie i przez części. Całka oznaczona – obliczanie pól figur płaskich. 8. Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji wielu zmiennych oraz wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji wielu zmiennych. |
|
| Literatura: |
Podstawowa: 1. Gurgul H., Suder M. (2010), Matematyka dla kierunków ekonomicznych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa. 2. Klepacz H., Żółtowska E., Świeczewska I. (2007), Matematyka. Podręcznik dla uczelni ekonomicznych. Część II: Analiza matematyczna, Absolwent, Łódź. 3. Pekasiewicz D., Pruska K. (2013) Analiza matematyczna dla ekonomicznych kierunków studiów, Wydawnictwo UŁ, Łódź. 4. Piszczała J. "Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000. Uzupełniająca: 1. Kryński H. (1973), Zastosowania matematyki w ekonomii, PWN, Warszawa. |
|
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
