Globalne sieci biznesowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-MSGB3C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Globalne sieci biznesowe |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawy zarządzania w biznesie międzynarodowym Zasady realizacji działań marketingu międzynarodowego Podstawy wiedzy odnośnie do funkcjonowania korporacji transnarodowych |
Skrócony opis: |
Analiza działalności przedsiębiorstw międzynarodowych i budowania globalnych sieci biznesowych – na wybranych przykładach (najpotężniejszych korporacji transnarodowych klasyfikowanych przez UNCTAD). Uwarunkowania i źródła przewagi konkurencyjnej sieci. Zasady i konsekwencje konsolidacji przedsiębiorstw – porównania międzysektorowe; analiza wskaźników umiędzynarodowienia. Analiza metod zarządzania stosowanych przez podmioty działające na rynku międzynarodowym – na wybranych przykładach. Analiza międzynarodowego środowiska biznesowego w celu zidentyfikowania ulepszonych metod zarządzania. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: Wymienia i definiuje podstawowe atrybuty korporacji Definiuje filary globalnej sieci biznesowej Zna parametry wykorzystywane do oceny pozycji rynkowej przedsiębiorstw. Definiuje i opisuje: dystrykty, klastry, różne typy sieci. Rozpoznaje i charakteryzuje warstwy kapitału organizacji sieciowych. 2. Umiejętności: Analizuje modele integracji biznesowej wybranych sieci globalnych. Użytkuje rankingi i klasyfikacje międzynarodowe (UNCTAD, BusinessWeek, Fortune, Forbes, Financial Times) oraz raporty korporacji (Annual Report) w celu zaprezentowania potencjału sieci Wykonuje zestawienia danych statystycznych – porządkuje dane, oblicza wskazane mierniki. Posiada umiejętność współpracy w zespole (projekt jako zadanie grupowe). 3. Postawy/Kompetencje: W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość złożoności powiązań biznesowych w globalnej przestrzeni. Jest uwrażliwiony na konieczność kompleksowego postrzegania relacji w celu wyrażania rzetelnych ocen obserwowanych procesów. Posiada zdolność analizy i interpretacji procesów zachodzących na międzynarodowych rynkach i ich współzależności – świadomość istnienia sieci zależności. Efekty kształcenia odpowiadają przede wszystkim kierunkowym efektom kształcenia w zakresie wiedzy 06MS2_W06, 06MS2_W05, 06MS2_W08, 06MS2_W12, 06MS2_W13 oraz dodatkowo także w pewnym zakresie efektom: 06MS2_W07, 06MS2_W09, 06MS2_W10, 06MS2_W11. Efekty kształcenia odpowiadają przede wszystkim kierunkowym efektom kształcenia w zakresie umiejętności 06MS2_U07, 06MS2_U04, 06MS2_U08 oraz dodatkowo 06MS2_U01, 06MS2_U02, 06MS2_U5. Efekty kształcenia odpowiadają przede wszystkim kierunkowym efektom kształcenia w zakresie kompetencji 06MS2_K05, 06MS2_K07, 06MS2_K02 oraz dodatkowo 06MS2_K01, 06MS2_K03, 06MS2_K06. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT CK
CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Efekty kształcenia odpowiadają przede wszystkim kierunkowym efektom kształcenia w zakresie wiedzy 06MS2_W06, 06MS2_W05, 06MS2_W08, 06MS2_W12, 06MS2_W13 oraz dodatkowo także w pewnym zakresie efektom: 06MS2_W07, 06MS2_W09, 06MS2_W10, 06MS2_W11. Efekty kształcenia odpowiadają przede wszystkim kierunkowym efektom kształcenia w zakresie umiejętności 06MS2_U07, 06MS2_U04, 06MS2_U08 oraz dodatkowo 06MS2_U01, 06MS2_U02, 06MS2_U5. Efekty kształcenia odpowiadają przede wszystkim kierunkowym efektom kształcenia w zakresie kompetencji 06MS2_K05, 06MS2_K07, 06MS2_K02 oraz dodatkowo 06MS2_K01, 06MS2_K03, 06MS2_K06. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Projekt - case study - analiza konkretnych przypadków (korporacji) - przygotowanie opracowań danych, informacji, analiza, dyskusja, praca w grupach |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Weryfikacja efektów kształcenia obejmuje: 1. Efekty kształcenia z zakresu wiedzy sprawdzane – przygotowanie „mapy treści”, testy, prace bieżące na zajęciach - 30% 2. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności oraz kompetencji sprawdzane na zajęciach projektowych – prezentacja przygotowanego przez grupę projektu (ocena wartości merytorycznej – umiejętne wykorzystanie przekazanych informacji na konkretnych przykładach, jakości komunikacji, zdolności całościowego postrzegania zachodzących relacji). Przygotowywanie w grupach case studies dla wybranych globalnych sieci biznesowych - 70% |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Koncepcja podejścia sieciowego 2. Definiowanie i typologia powiązań typu sieciowego – dystrykty, klastry, sieci 3. Typologia sieci – istota globalnej sieci biznesowej (GSB) 4. GSB na tle innych koncepcji sieci 5. Atrybuty korporacji a cechy KTN-orchestrators 6. Ocena konkurencyjności globalnej sieci biznesowej – warstwy kapitału 7. Model integracji biznesowej 8. System konkurencyjności międzynarodowej |
|
Literatura: |
1. M. Rosińska-Bukowska; Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych; Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego; Łódź 2012. 2. B. Barczak, Koncepcja oceny efektywności struktur sieciowych, Wyd. UE w Krakowie, Kraków 2016. 3. K. Obłój, Strategia organizacji, Wyd. PWE, Warszawa 2014. 4. K. Fonfara (red.); Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe. Wydawnictwo PWE, Warszawa 2009. 5. Gadde L., Håkansson H., Interaction in Networks, [w:] Handbook of Marketing SAGE Theory, eds. P. Maclaran, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski, Sage: London 2009. Uzupełniająca: 1. World Investment Report UNCTAD 1991–2015; www.unctad.org 2. Fortune Global 500 Report 2005–2015; http://money.cnn.com 3. Forbes The Global 2000 Leading Companies. Lists 2005–2015; http://www.forbes.com 4. The Best Global Brands 2001–2015; Bloomberg/BusinessWeek; www.businessweek.com/pdf. 5. IFI's 2000–2015 Top-50 Patent Assignees; http://www.ificlaims.com 6. Annual Reports – badanych podmiotów 7. M. Rosińska-Bukowska; Rola korporacji transnarodowych w procesach globalizacji; Wydawnictwo A. Marszałek Dom Wyd. Duet; Toruń 2009 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.