UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium doktorskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-NIEJ4DS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium doktorskie
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać wiedzę o społeczeństwie, współczesnych problemach społecznych i instytucjach pomocy społecznej, a także z zakresu studiów nad niepełnosprawnością oraz jakościowych metod badań społecznych

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie przez studenta pracy doktorskiej: opracowanie koncepcji i planu pracy; dobór literatury przedmiotu; przygotowanie koncepcji, przeprowadzenie i opracowanie badań stanowiących empiryczną podstawę pracy oraz redakcja pracy doktorskiej.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza

Student posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń i specyfiki i obszarów zastosowania, jest świadomy/a znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych; wie, jak zaplanować i zrealizować jakościowe badania empiryczne, ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów; posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin

2. Umiejętności

Student potrafi przygotować pogłębiony, poparty analizą danych scenariusz przewidujący przebieg procesów i zjawisk społecznych; potrafi dobrać i zastosować odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzeni analizy konkretnego problemu społecznego, potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu jakościowych metod i technik badań socjologicznych; potrafi na podstawie posiadanej wiedzy sformułować i uzasadnić strategię działania w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych ( w skali mikro i makro); potrafi formułować pogłębione sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania; potrafi określić wpływ procesów grupowych na zachowani e jednostki

3. Kompetencje

Student potrafi gromadzić, wyszukiwać, systematyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych, potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi, umie uzasadnić wybór źródeł, potrafi podejmować samodzielną działalność w interesie publicznym, lub własnym, samodzielnie wyznacza kierunki własnego rozwoju i dokształcania się, poszukuje nowych metod i źródeł w celu uzupełniania swojej wiedzy o doskonaleniu umiejętności zawodowych, jest otwarty/a na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych, bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonane zadania

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium doktorskie, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Niedbalski
Prowadzący grup: Jakub Niedbalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium doktorskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

- metoda problemowa

- burza mózgu

- metoda projektu

- obserwacja i pomiar w terenie

- dyskusja seminaryjna


Sposoby i kryteria oceniania:

Wiedza: przygotowanie i prezentacja podstawowych pojęć związanych z metodologią i przebiegiem badania, podstawowej literatury przedmiotu, koncepcji badawczej

Umiejętności: przygotowanie koncepcji pracy doktorskiej i wybranych rozdziałów, planu pracy i bibliografii, narzędzia badawczego, wyników badań własnych

Postawy: obserwacja studenta w trakcie zajęć, ocena aktywności na zajęciach, obecność na zajęciach, kwerenda wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu, udział w dyskusji


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Omówienie podstawowych pojęć związanych z metodologią badania. Etapy procesu badawczego

2. Wybór tematu pracy doktorskiej i jego uzasadnienie.

3. Przedstawienie struktury pracy doktorskiej.

4. Opracowanie bibliografii problemu. Przygotowanie analizy podstawowej literatury przedmiotu.

5. Określenie kontekstu teoretycznego.

6. Doprecyzowanie kwestii metodologicznych.

7. Przygotowanie koncepcji badawczej. Prezentacja samodzielnie przygotowanych planów pracy doktorskiej.

8. Realizacja badań. Analiza wyników, interpretacja danych.

9. Prezentacja rozdziałów pracy o charakterze teoretycznym.

10. Prezentacja i ocena materiałów zebranych w wyniku badań własnych. Przegląd wyników i dyskusja nad rezultatami przeprowadzonych analiz empirycznych.

11. Korekta i ostateczne zaakceptowanie przygotowanych prac


Literatura:

Podstawowa:

I. Metodyczna

Babbie Earl (2004), Badania społeczne w praktyce, Warszawa

Becker Howard (2013), Warsztat pisarski badacza PWN

Całek Grzegorz, Jakub Niedbalski, Dorota Żuchowska-Skiba (2020) "Jak badać zjawisko niepełnosprawości. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością", Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Flick Uwe, (2010), Projektowanie badania jakościowego, Warszawa

Silverman David, (2007), Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu, interakcji, Warszawa

II. Przedmiotowa

Niedbalski Jakub, Mariola Racław (2020) "Aktywność, podmiotowość, tożsamość – osoby z niepełnosprawnościami w społecznych przestrzeniach życia codziennego", Studia Humanistyczne AGH

Niedbalski Jakub, Mariola Racław, Dorota Żuchowska-Skiba (2020) "Płeć w badaniach nad niepełnosprawnością", Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XVI, Numer 3

Niedbalski Jakub (2019) "Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji społecznej", Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Niedbalski Jakub, Mariola Racław, Dorota Żuchowska-Skiba (2017) "Oblicza niepełnosprawności w teorii i praktyce ", Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Zakrzewska-Manterys Elżbieta, Jakub Niedbalski (2018) "Niepełnosprawność jako proces i społeczny konstrukt", Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XIV, Numer 3

Zakrzewska-Manterys Elżbieta, Jakub Niedbalski (2016) Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów, Wydawnictwo UŁ, Łódź

Zakrzewska-Manterys Elżbieta, Jakub Niedbalski (2016) Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Uzupełniająca:

I. Metodyczna

Frankfort-Nachmias Chava, Nachmias David, (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Warszawa

Lutyński Jan (2000), Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódź

Sołoma Luba (1999), Metody i techniki badań socjologicznych, Olsztyn

Wojcik Krystyna (2016), Piszę akademicką pracę promocyjną - licencjacką, magisterską, doktorską: Wolters Kulwer

Wojcik Krystyna (2000), Poradnik dla autorów akademickich prac promocyjnych (licencjackich, magisterskich, doktorskich), Warszawa

II. Przedmiotowa

Niedbalski Jakub (2020) The Role of Sport in the Process of Negotiating Identity: Dealing with the Stigma of Disability by People with Acquired Bodily Dysfunctions. Qualitative Sociology Review, 16(4)

Niedbalski Jakub (2020) Identity and the sense of subjectivity in parents of children with intellectual disabilities in the context of family life destabilization. Studia Humanistyczne AGH, 19(3): 157 - 176.

Niedbalski Jakub (2020) The Trajectory of Suffering—Parents of Children with Intellectual Disability on the Future. Polish Sociological Review 209 (1): 95-116.

Niedbalski Jakub (2020) Conducting Qualitative Research in the Environment of People with Intellectual Disabilities: An Analysis of Adopting the Interpretative Paradigm and the Usefulness of the Grounded Theory Methodology. Culture and Education, 2(128), 56-78.

Niedbalski Jakub (2019) Realizowanie ról rodzicielskich i konstruowanie tożsamości rodziców dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, Studia Socjologiczne, 234 (3), 135-170.

Niedbalski Jakub (2019) Dom pomocy społecznej jako miejsce pracy. Analiza procesu stawania się opiekunem osób niepełnosprawnych intelektualnie. Przeglad Socjologii Jakosciowej 15 (3): 162-177.

Niedbalski Jakub (2018) Characteristics of Studies in an Environment of Persons with 1. Intellectual Disability—Ethical and Methodological Deliberations, "Polish Sociological Review", vol. 2(202), s. 279-298.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6