UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Opieka i kontrola

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-PS096C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Opieka i kontrola
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu podstaw socjologii, metodyki pracy socjalnej, umiejętności interpersonalnych w pracy socjalnej, etyki zawodowej

Skrócony opis:

Problematyka zajęć dotyczy opieki, kontroli i partnerstwa w relacjach zawodowego pomagania, znaczenia postaw osób pomagających w kształtowaniu relacji z klientami. Motywem przewodnim zajęć jest teza, iż sytuacja opieki niejako z definicji związana jest z nierównością statusów zawodowego "pomagacza" i podopiecznego. Nierówność ta prowokować może różnego rodzaju zjawiska i zachowania ograniczające możliwości skutecznej pomocy lub interwencji, związana jest także z dylematami o charakterze etycznym. Zajęcia oparte są o materiały filmowe, a także literaturę.

Efekty uczenia się:

Wiedza, Student zna i rozumie:

- strukturalne i kulturowe uwarunkowania nierówności społecznych i wykluczenia społecznego,

- związki między nierównościami społecznymi i zjawiskiem władzy w relacjach interpersonalnych i w instytucjach pomocy społecznej,

- mechanizmy funkcjonowania "zawodowych pomagaczy" w relacjach opieki i zależności,

- historyczne procesy zmian instytucji pomocowych i znaczenie tych zmian dla bezpośrednich relacji interpersonalnych w ramach instytucji.

06PC-2A_W02, 06PC-2A_W03, 06PC-2A_W08, 06PC-2A_W09

Umiejętności, Student potrafi:

- interpretować pojęcia opieki, kontroli, zależności i partnerstwa,

- odnieść się do norm etycznych w sytuacji dylematów etycznych pracy socjalnej,

- wykorzystać zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu problemów w pracy z osobami i grupami wykluczonych społecznie oraz w kontaktach z profesjonalistami,

- analizować zjawiska takie jak bieda, wykluczenie społeczne, niepełnosprawność itd.

- opracować esej i dokonać analizy zjawisk w języku polskim w oparciu o różne źródła.

06PC-2A_U01, 06PC-2A_U02, 06PC-2A_U06, 06PC-2A_U08, 06PC-2A_U09

Kompetencje społeczne, Student jest gotów do:

- współpracy w grupie zadaniowej w trakcie zajęć oraz przygotowywania pracy zaliczeniowej

- rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego odnosząc się do zasad partnerstwa i idei humanitas.

06PC-2A_K01, 06PC-2A_K02, 06PC-2A_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Dopierała
Prowadzący grup: Renata Dopierała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia konwersatoryjne; w trakcie nauczania zdalnego zajęcia prowadzone na platformie Moodle

https://moodle.uni.lodz.pl/course/edit.php?id=5008

Sposoby i kryteria oceniania:

Dyskusja na podstawie przeczytanych lektur i obejrzanych filmów; w trakcie nauczania zdalnego opracowanie kart zadań

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Zajęcia wprowadzające

II. Rozwój instytucjonalnych form pomocowych – od zniewolenia i kontroli do podmiotowości i samosterowności

III. Opieka, kontrola, partnerstwo, szacunek

IV. Bezpieczeństwo vs podmiotowość – znaczenie stereotypów ograniczających podmiotowość

V. Kontrola vs podmiotowość – poziom mezzo i makrostrukturalny

VI. Przemoc w systemach pomocowych

VII. Standardy skutecznej interwencji a podmiotowość klienta instytucji pomocowych

VIII. Społeczność korekcyjna i naturalny autorytet jako podstawa funkcjonowania społeczności

IX. „Szczęśliwa świnia” vs „nieszczęśliwy Sokrates”

X. Zajęcia podsumowujące



Literatura:

Lektury:

M. Kolankiewicz, Zapiski o instytucjonalnej opiece nad dziećmi, http://fdn.pl/nr-2-17-2006-dzieci-w-instytucjach-opiekunczo-wychowawczych-i-rodzinach-zastepczych

R. Sennett, Szacunek w świecie nierówności, WL Muza, 2012, s. 13-32, 41-46, 57-70, 108-142.

E. Lipowicz, Obraz klienta pomocy społecznej w percepcji studentów i pracowników socjalnych – komunikat z badań, w: Stereotypy w pedagogice, pracy socjalnej i resocjalizacji, red. nauk. E. Kantowicz, A. Leszczyńska-Rejchert, Wyd. Akapit 2012.

F. Zimbardo „Efekt Lucyfera”, PWN Warszawa 2008, s. 227-249, 268-270 (od Replikacje i rozwinięcia eksperymentu), 288-296, 317-327.

A. Golczyńska-Grondas, Underprivileged children in the social space of impunity: The example of the children’s residential care system in the Polish People’s Republic, “Przegląd Socjologiczny”/”Sociological Review”, tom LXIV/1, s. 103-120.

B. Grabowska, Dlaczego lepiej być smutnym Sokratesem niż zadowolonym głupcem?, w: Etyka i sens życia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2011, s. 159-170, http://repozytorium.umk.pl/handle/item/975

Jolanta Łazuga-Koczurowska na konferencji Monaru w Łodzi 14.11.2014, https://www.youtube.com/watch?v=mZIjkTW6uf4

Filmy:

„Tajemnica Filomeny”, reż. Stephen Frears

„Buntownik z wyboru”, reż. Gus Van Sant

„Imagine”, reż. Andrzej Jakimowski

„Pride”, reż. Matthew Warchus

„Lot nad kukułczym gniazdem”, reż. Miloš Forman

„Elling”, reż. Peter Naess

"Śmietnisko”, reż. Lucy Walker

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas, Agnieszka Kostrzewa-Sarnowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład interaktywny

Dyskusja grupowa oparta na lekturach i obejrzanych materiałach filmowych

Sposoby i kryteria oceniania:

Praca zaliczeniowa: do wyboru a/esej – „Opieka, kontrola, partnerstwo” – własne refleksje na podstawie materiałów literaturowych i filmowych omawianych na zajęciach lub b/ recenzja całej książki R. Sennetta „Szacunek w świecie nierówności” albo L. Wacquanta „Więzienia nędzy”. Format obu prac 3-5 stron, 12 Times Roman, interlinia 1,5, opatrzony bibliografią, która zawierać powinna także dane wykorzystanych w pracy materiałów filmowych. Ocenie podlega merytoryczna zawartość pracy, kompozycja, język, redakcja pracy.


W02, W03, W05, W09, U01, U02, U03, U5, U06, U08, U09, K01, K02, K03, K04, K06

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Zajęcia wprowadzające: informacje o rozkładzie materiału, zasady uczestnictwa i zaliczenia (godz. 1)

II. Rozwój instytucjonalnych form pomocowych – od zniewolenia i kontroli do podmiotowości i samosterowności (godz. 2-5)

III. Opieka, kontrola, partnerstwo, szacunek (godz. 6-9)

IV. Standardy skutecznej interwencji a podmiotowość klienta instytucji pomocowych (10-12)

Mini wykład i dyskusja na temat standardów skutecznej interwencji

V. Społeczność korekcyjna i naturalny autorytet jako podstawa funkcjonowania społeczności (godz. 13-15)

VI. Przemoc w systemach pomocowych (16-19)

VII. Bezpieczeństwo vs podmiotowość – znaczenie stereotypów ograniczających podmiotowość (godz. 20-22)

VIII. „Szczęśliwa świnia” vs „nieszczęśliwy Sokrates (godz. 23-25)

IX. Kontrola vs podmiotowość – poziom mezzo i makrostrukturalny (godz. 26-28)

X. Zajęcia podsumowujące o charakterze warsztatowym


Literatura:

Literatura:

A. Golczyńska-Grondas, Underprivileged children in the social space of impunity: The example of the children’s residential care system in the Polish People’s Republic, “Przegląd Socjologiczny”/”Sociological Review”, tom LXIV/1, s. 103-120; F. Zimbardo „Efekt Lucyfera”, PWN Warszawa 2008, ss. 227-249, 268-270 (od Replikacje i rozwinięcia eksperymentu), 288-296, 317-327; M. Kolankiewicz, Zapiski o instytucjonalnej opiece nad dziećmi, http://fdn.pl/nr-2-17-2006-dzieci-w-instytucjach-opiekunczo-wychowawczych-i-rodzinach-zastepczych; R. Sennett, Szacunek w świecie nierówności, WL Muza, 2012, s. 13-32, 41-46, 57-70, 108-142

Filmy:

„Tajemnica Filomeny”, reż. Stephen Frears

Buntownik z wyboru”, reż. Gus Van Sant

„Elling”, reż. Peter Naess

Wykład Jolanty Łazugi-Koczurowskiej na temat społeczności korekcyjnej (youtube z listopada 2014 r.)

„Dzieci Kotana”

„Lot nad kukułczym gniazdem”, reż. Miloš Forman

„Imagine”, reż. Andrzej Jakimowski; lub „Nietykalni”

„Śmietnisko”, reż. Lucy Walker

„Pride”, reż. Matthew Warchus

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6