Opieka i kontrola
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PS096C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Opieka i kontrola |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu podstaw socjologii, metodyki pracy socjalnej, umiejętności interpersonalnych w pracy socjalnej, etyki zawodowej |
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć dotyczy opieki, kontroli i partnerstwa w relacjach zawodowego pomagania, znaczenia postaw osób pomagających w kształtowaniu relacji z klientami. Motywem przewodnim zajęć jest teza, iż sytuacja opieki niejako z definicji związana jest z nierównością statusów zawodowego "pomagacza" i podopiecznego. Nierówność ta prowokować może różnego rodzaju zjawiska i zachowania ograniczające możliwości skutecznej pomocy lub interwencji, związana jest także z dylematami o charakterze etycznym. Zajęcia oparte są o materiały filmowe, a także literaturę. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, Student zna i rozumie: - strukturalne i kulturowe uwarunkowania nierówności społecznych i wykluczenia społecznego, - związki między nierównościami społecznymi i zjawiskiem władzy w relacjach interpersonalnych i w instytucjach pomocy społecznej, - mechanizmy funkcjonowania "zawodowych pomagaczy" w relacjach opieki i zależności, - historyczne procesy zmian instytucji pomocowych i znaczenie tych zmian dla bezpośrednich relacji interpersonalnych w ramach instytucji. 06PC-2A_W02, 06PC-2A_W03, 06PC-2A_W08, 06PC-2A_W09 Umiejętności, Student potrafi: - interpretować pojęcia opieki, kontroli, zależności i partnerstwa, - odnieść się do norm etycznych w sytuacji dylematów etycznych pracy socjalnej, - wykorzystać zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu problemów w pracy z osobami i grupami wykluczonych społecznie oraz w kontaktach z profesjonalistami, - analizować zjawiska takie jak bieda, wykluczenie społeczne, niepełnosprawność itd. - opracować esej i dokonać analizy zjawisk w języku polskim w oparciu o różne źródła. 06PC-2A_U01, 06PC-2A_U02, 06PC-2A_U06, 06PC-2A_U08, 06PC-2A_U09 Kompetencje społeczne, Student jest gotów do: - współpracy w grupie zadaniowej w trakcie zajęć oraz przygotowywania pracy zaliczeniowej - rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego odnosząc się do zasad partnerstwa i idei humanitas. 06PC-2A_K01, 06PC-2A_K02, 06PC-2A_K04 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Dopierała | |
Prowadzący grup: | Renata Dopierała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia konwersatoryjne; w trakcie nauczania zdalnego zajęcia prowadzone na platformie Moodle https://moodle.uni.lodz.pl/course/edit.php?id=5008 |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Dyskusja na podstawie przeczytanych lektur i obejrzanych filmów; w trakcie nauczania zdalnego opracowanie kart zadań |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Zajęcia wprowadzające II. Rozwój instytucjonalnych form pomocowych – od zniewolenia i kontroli do podmiotowości i samosterowności III. Opieka, kontrola, partnerstwo, szacunek IV. Bezpieczeństwo vs podmiotowość – znaczenie stereotypów ograniczających podmiotowość V. Kontrola vs podmiotowość – poziom mezzo i makrostrukturalny VI. Przemoc w systemach pomocowych VII. Standardy skutecznej interwencji a podmiotowość klienta instytucji pomocowych VIII. Społeczność korekcyjna i naturalny autorytet jako podstawa funkcjonowania społeczności IX. „Szczęśliwa świnia” vs „nieszczęśliwy Sokrates” X. Zajęcia podsumowujące |
|
Literatura: |
Lektury: M. Kolankiewicz, Zapiski o instytucjonalnej opiece nad dziećmi, http://fdn.pl/nr-2-17-2006-dzieci-w-instytucjach-opiekunczo-wychowawczych-i-rodzinach-zastepczych R. Sennett, Szacunek w świecie nierówności, WL Muza, 2012, s. 13-32, 41-46, 57-70, 108-142. E. Lipowicz, Obraz klienta pomocy społecznej w percepcji studentów i pracowników socjalnych – komunikat z badań, w: Stereotypy w pedagogice, pracy socjalnej i resocjalizacji, red. nauk. E. Kantowicz, A. Leszczyńska-Rejchert, Wyd. Akapit 2012. F. Zimbardo „Efekt Lucyfera”, PWN Warszawa 2008, s. 227-249, 268-270 (od Replikacje i rozwinięcia eksperymentu), 288-296, 317-327. A. Golczyńska-Grondas, Underprivileged children in the social space of impunity: The example of the children’s residential care system in the Polish People’s Republic, “Przegląd Socjologiczny”/”Sociological Review”, tom LXIV/1, s. 103-120. B. Grabowska, Dlaczego lepiej być smutnym Sokratesem niż zadowolonym głupcem?, w: Etyka i sens życia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2011, s. 159-170, http://repozytorium.umk.pl/handle/item/975 Jolanta Łazuga-Koczurowska na konferencji Monaru w Łodzi 14.11.2014, https://www.youtube.com/watch?v=mZIjkTW6uf4 Filmy: „Tajemnica Filomeny”, reż. Stephen Frears „Buntownik z wyboru”, reż. Gus Van Sant „Imagine”, reż. Andrzej Jakimowski „Pride”, reż. Matthew Warchus „Lot nad kukułczym gniazdem”, reż. Miloš Forman „Elling”, reż. Peter Naess "Śmietnisko”, reż. Lucy Walker |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas, Agnieszka Kostrzewa-Sarnowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład interaktywny Dyskusja grupowa oparta na lekturach i obejrzanych materiałach filmowych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Praca zaliczeniowa: do wyboru a/esej – „Opieka, kontrola, partnerstwo” – własne refleksje na podstawie materiałów literaturowych i filmowych omawianych na zajęciach lub b/ recenzja całej książki R. Sennetta „Szacunek w świecie nierówności” albo L. Wacquanta „Więzienia nędzy”. Format obu prac 3-5 stron, 12 Times Roman, interlinia 1,5, opatrzony bibliografią, która zawierać powinna także dane wykorzystanych w pracy materiałów filmowych. Ocenie podlega merytoryczna zawartość pracy, kompozycja, język, redakcja pracy. W02, W03, W05, W09, U01, U02, U03, U5, U06, U08, U09, K01, K02, K03, K04, K06 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Zajęcia wprowadzające: informacje o rozkładzie materiału, zasady uczestnictwa i zaliczenia (godz. 1) II. Rozwój instytucjonalnych form pomocowych – od zniewolenia i kontroli do podmiotowości i samosterowności (godz. 2-5) III. Opieka, kontrola, partnerstwo, szacunek (godz. 6-9) IV. Standardy skutecznej interwencji a podmiotowość klienta instytucji pomocowych (10-12) Mini wykład i dyskusja na temat standardów skutecznej interwencji V. Społeczność korekcyjna i naturalny autorytet jako podstawa funkcjonowania społeczności (godz. 13-15) VI. Przemoc w systemach pomocowych (16-19) VII. Bezpieczeństwo vs podmiotowość – znaczenie stereotypów ograniczających podmiotowość (godz. 20-22) VIII. „Szczęśliwa świnia” vs „nieszczęśliwy Sokrates (godz. 23-25) IX. Kontrola vs podmiotowość – poziom mezzo i makrostrukturalny (godz. 26-28) X. Zajęcia podsumowujące o charakterze warsztatowym |
|
Literatura: |
Literatura: A. Golczyńska-Grondas, Underprivileged children in the social space of impunity: The example of the children’s residential care system in the Polish People’s Republic, “Przegląd Socjologiczny”/”Sociological Review”, tom LXIV/1, s. 103-120; F. Zimbardo „Efekt Lucyfera”, PWN Warszawa 2008, ss. 227-249, 268-270 (od Replikacje i rozwinięcia eksperymentu), 288-296, 317-327; M. Kolankiewicz, Zapiski o instytucjonalnej opiece nad dziećmi, http://fdn.pl/nr-2-17-2006-dzieci-w-instytucjach-opiekunczo-wychowawczych-i-rodzinach-zastepczych; R. Sennett, Szacunek w świecie nierówności, WL Muza, 2012, s. 13-32, 41-46, 57-70, 108-142 Filmy: „Tajemnica Filomeny”, reż. Stephen Frears Buntownik z wyboru”, reż. Gus Van Sant „Elling”, reż. Peter Naess Wykład Jolanty Łazugi-Koczurowskiej na temat społeczności korekcyjnej (youtube z listopada 2014 r.) „Dzieci Kotana” „Lot nad kukułczym gniazdem”, reż. Miloš Forman „Imagine”, reż. Andrzej Jakimowski; lub „Nietykalni” „Śmietnisko”, reż. Lucy Walker „Pride”, reż. Matthew Warchus |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.