UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metoda biograficzna w pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-PS204B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metoda biograficzna w pracy socjalnej
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

nd

Skrócony opis:

Celem zajęć jest podjęcie problematyki cierpeinia i doświadczeń bezładu z perspektywy doświadczającej jednoski - na podstawie biografii osób dotkniętych probleami społecznymi - nosicielami piętna.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student postrzega zależności między pracą socjalną a innymi dziedzinami wiedzy, ma świadomość istnienia różnych paradygmatów w pracy socjalnej, zna cele pomocy społecznej, rozumie znaczenie więzi społecznych w zapobieganiu wykluczeniu społecznemu, postrzega wpływ działań indywidualnych na przebieg zjawisk i procesów społecznych, rozumie znaczenie prawidłowej diagnozy.

Umiejętności: student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w analizie materiałów biograficznych i rozwiązywaniu problemów w pracy socjalnej, posługuje się normami prawnymi i etycznymi, analizuje rozwiązania problemów i proponuje adekwatne rozstrzygnięcia, potrafi przygotowywać ustne wystąpienia i prace pisemne.

Postawy: student umie współpracować w grupie, prawidłowo identyfikuje dylematy zawodowe i umie je rozstrzygać.

06PC1: W01, W02, W04, W06, W08, W09, U02, U05, U06, U08, U10, U11, U12, K01, K02, K03, K04, K07

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Waniek
Prowadzący grup: Katarzyna Waniek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

-

Metody dydaktyczne:

warsztat, analiza biografii

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

Bdb – bardzo dobra znajomość tekstów, przeprowadzenie wywiadu biograficznego i poddanie go analizie na zajęciach, aktywny udział we wszystkich zajęciach, brak nieobecności nieusprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim.

Db+ - bardzo dobra znajomość tekstów, aktywny udział w większości zajęć, brak nieobecności nieusprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim.

Db – dobra znajomość tekstów, aktywny udział w dyskusjach i pracach grupowych w trakcie większości zajęć, brak nieusprawiedliwionych nieobecności.

Dst+ - znikomy udział w zajęciach – sporadyczny udział w dyskusjach, niski poziom zaangażowania w pracę grupy, max. 2 nieusprawiedliwone nieobecności.

Dst – bierny udział w zajęciach, brak oznak zaangażowania w pracę grupy, max. 2 nieusprawiedliwione nieobecności.


Szczegółowe treści kształcenia:

I-II. Wykład wstępny. Metoda biograficzna w socjologii – szkoła chicagowska, badania biedy i wykluczenia społecznego w Polsce

III. Wywiad narracyjny a wywiad biograficzny - zasady prowadzenia narracyjnych wywiadów biograficznych. Transkrypcja wywiadu.

IV. Zasady analizy wywiadów narracyjnych. Koncepcja biograficznych struktur procesowych Fritza Schütze. Praca biograficzna i praca nad tożsamością

V-VI. Analiza strukturalna tekstów wywiadów

Analiza wywiadów z projektów badawczych

VII. Wykorzystanie metody biograficznej w praktyce pomocowej – praca z klientem

VIII. Analiza wywiadów biograficznych w kontekście praktyki pomocowej

IX. „Making own practice strange” – wywiad narracyjny jako narzędzie rozwoju zawodowego w helping professions

X-XII. Ćwiczenia praktyczne – analiza wywiadów przeprowadzonych przez studentów

XIII. Koncepcja łuku pracy i jej zastosowanie w praktyce pomocowej

XIV. Terapeutyczne aspekty wywiadów biograficznych


Literatura:

Björkenheim J., Karvinen-Niniikoski S., 2006, Biografia, narracja, rehabilitacja, w: Metoda biograficzna w doradztwie zawodowymi pracy socjalnej, Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska, red. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, s. 47-53, 56-61; Björkenheim J., Levälahti J., Karvinen-Niniikoski S., 2006, Björkenheim J., Levälahti J., Karvinen-Niniikoski S., 2006, Procesy biograficzne – analiza przypadku z dziedziny pracy socjalnej, w: Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i w pracy socjalnej, Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska, red. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Borucka B., A. Golczyńska Grondas, 2006, Łuk pracy – analiza przypadku z dziedziny doradztwa zawodowego, [w]: Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska (red.), Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2006; Golczyńska-Grondas A., M. Grondas, 2013, Biographical research and treatment. Some remarks on therapeutic aspects of sociological biographical interviews, [w:] Kaźmierska K. (red.), Metoda biograficzna w naukach społecznych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. IX Golczyńska-Grondas A., M. Potoczna, 2013, Znaczenie badań biograficznych w analizach ubóstwa i wykluczenia społecznego, [w:] Grotowska-Leder J., E. Rokicka (red.), Nowy Ład. Dynamika struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Kaźmierska K., 1997, Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne, w: Biografia a tożsamość narodowa, Łódź: Katedra Socjologii Kultury,; Riemann G., 2006, Praca z klientem w rehabilitacji zawodowej: działania profesjonalne a procesy biograficzne, w Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej, Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska, red. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Riemann G., 2012; Znaczenie procedur etnograficznych i nalizy narracyjnej w (auto)refleksji nad pracą profesjonalną, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Riemann G., Schütze F., 2012, „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Rosenthal G., 2012, Międzypokoleniowe następstwa prześladowania i sprawstwa. Rodziny ocalałych z Shoah i rodziny sprawców nazistowskich, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Schütze F., Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Strauss A., Fagerhaugh S., Suczek B., Weiner C., Praca nad odczuciami, w: w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Strauss A., Fagerhaugh S., Suczek B., Wiener C., Trajektorie choroby Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia konwersatoryjne 1

Sposoby i kryteria oceniania:

Bdb – bardzo dobra znajomość tekstów, przeprowadzenie wywiadu biograficznego i poddanie go analizie na zajęciach, aktywny udział we wszystkich zajęciach, brak nieobecności nieusprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim.

Db+ - bardzo dobra znajomość tekstów, aktywny udział w większości zajęć, brak nieobecności nieusprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim.

Db – dobra znajomość tekstów, aktywny udział w dyskusjach i pracach grupowych w trakcie większości zajęć, brak nieusprawiedliwionych nieobecności.

Dst+ - znikomy udział w zajęciach – sporadyczny udział w dyskusjach, niski poziom zaangażowania w pracę grupy, max. 2 nieusprawiedliwione nieobecności.

Dst – bierny udział w zajęciach, brak oznak zaangażowania w pracę grupy, max. 2 nieusprawiedliwione nieobecności.


06PC1: W01, W02, W04, W06, W08, W09, U02, U05, U06, U08, U10, U11, U12, K01, K02, K03, K04, K07


Szczegółowe treści kształcenia:

I. Wykład wstępny. Metoda biograficzna w socjologii – szkoła chicagowska, badania biedy i wykluczenia społecznego w Polsce

II. Metoda biograficzna w badaniu problemów społecznych

III. Kwestie metodologiczne. Wywiad narracyjny a wywiad biograficzny - zasady prowadzenia narracyjnych wywiadów biograficznych. Transkrypcja wywiadu.

IV. Zasady analizy wywiadów narracyjnych. Koncepcja biograficznych struktur procesowych Fritza Schütze. Praca biograficzna i praca nad tożsamością

V-VI. Analiza strukturalna tekstów wywiadów z projektów badawczych

VII. Wykorzystanie metody biograficznej w praktyce pomocowej – praca z klientem

VIII. Analiza wywiadów biograficznych w kontekście praktyki pomocowej

Analiza wywiadów z projektów badawczych

IX. „Making own practice strange” – wywiad narracyjny jako narzędzie rozwoju zawodowego w helping professions

X-XII. Ćwiczenia praktyczne – analiza wywiadów przeprowadzonych przez studentów

XIII. Koncepcja łuku pracy i jej zastosowanie w praktyce pomocowej

XIV. Terapeutyczne aspekty wywiadów biograficznych

Literatura:

Bunio-Mroczek P., 2016, Wczesne rodzicielstwo – zagrożenie czy szansa? Nastoletni rodzice z łódzkich enklaw biedy, Łódź; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Björkenheim J., Karvinen-Niniikoski S., 2006, Biografia, narracja, rehabilitacja, w: Metoda biograficzna w doradztwie zawodowymi pracy socjalnej, Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska, red. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, s. 47-53, 56-61; Björkenheim J., Levälahti J., Karvinen-Niniikoski S., 2006, Björkenheim J., Levälahti J., Karvinen-Niniikoski S., 2006, Procesy biograficzne – analiza przypadku z dziedziny pracy socjalnej, w: Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i w pracy socjalnej, Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska, red. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Borucka B., A. Golczyńska Grondas, 2006, Łuk pracy – analiza przypadku z dziedziny doradztwa zawodowego, [w]: Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska (red.), Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2006; Golczyńska-Grondas A., M. Grondas, 2013, Biographical research and treatment. Some remarks on therapeutic aspects of sociological biographical interviews, [w:] Kaźmierska K. (red.), Metoda biograficzna w naukach społecznych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. IX Golczyńska-Grondas A., M. Potoczna, 2013, Znaczenie badań biograficznych w analizach ubóstwa i wykluczenia społecznego, [w:] Grotowska-Leder J., E. Rokicka (red.), Nowy Ład. Dynamika struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Golczyńska-Grondas A., 2004, Mężczyźni z enklaw biedy. Rekonstrukcja pełnionych ról społecznych, Łódź: Wydawnictwo Absolwent, ss. 216; Golczyńska-Grondas A., 2014, „Wychowało nas państwo”. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS (rozdział IV i V); Golczyńska-Grondas A., 2016, Chybotliwa łódź. Losy wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Analiza socjologiczna, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Kaźmierska K., 1997, Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne, w: Biografia a tożsamość narodowa, Łódź: Katedra Socjologii Kultury; Riemann G., 2006, Praca z klientem w rehabilitacji zawodowej: działania profesjonalne a procesy biograficzne, w Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej, Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska, red. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Riemann G., 2012; Znaczenie procedur etnograficznych i nalizy narracyjnej w (auto)refleksji nad pracą profesjonalną, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Riemann G., Schütze F., 2012, „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Rosenthal G., 2012, Międzypokoleniowe następstwa prześladowania i sprawstwa. Rodziny ocalałych z Shoah i rodziny sprawców nazistowskich, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Schütze F., Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Strauss A., Fagerhaugh S., Suczek B., Weiner C., Praca nad odczuciami, w: w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Strauss A., Fagerhaugh S., Suczek B., Wiener C., Trajektorie choroby Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Potoczna M., Warzywoda-Kruszyńska W., 2009, Kobiety z łódzkich enklaw biedy. Bieda w cyklu życia i międzypokoleniowym przekazie, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Rek-Woźniak M., 2016, Młodzi dorośli. Wzory ruchliwości społecznej w okresie transformacji systemowej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Tarkowska E., W. Warzywoda Kruszyńska, K. Wódz (red.), 2003, Biedni o sobie i o swoim życiu, Katowice-Warszawa: Śląsk Wydawnictwo Naukowe – jedna z części

Warzywoda-Kruszyńska W., Jankowski B., 2013, Ciągłość i zmiana w łódzkich enklawach biedy, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6