Metoda biograficzna w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PS204B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metoda biograficzna w pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | nd |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest podjęcie problematyki cierpeinia i doświadczeń bezładu z perspektywy doświadczającej jednoski - na podstawie biografii osób dotkniętych probleami społecznymi - nosicielami piętna. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student postrzega zależności między pracą socjalną a innymi dziedzinami wiedzy, ma świadomość istnienia różnych paradygmatów w pracy socjalnej, zna cele pomocy społecznej, rozumie znaczenie więzi społecznych w zapobieganiu wykluczeniu społecznemu, postrzega wpływ działań indywidualnych na przebieg zjawisk i procesów społecznych, rozumie znaczenie prawidłowej diagnozy. Umiejętności: student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w analizie materiałów biograficznych i rozwiązywaniu problemów w pracy socjalnej, posługuje się normami prawnymi i etycznymi, analizuje rozwiązania problemów i proponuje adekwatne rozstrzygnięcia, potrafi przygotowywać ustne wystąpienia i prace pisemne. Postawy: student umie współpracować w grupie, prawidłowo identyfikuje dylematy zawodowe i umie je rozstrzygać. 06PC1: W01, W02, W04, W06, W08, W09, U02, U05, U06, U08, U10, U11, U12, K01, K02, K03, K04, K07 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Waniek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Waniek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | - |
|
Metody dydaktyczne: | warsztat, analiza biografii |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Warunki zaliczenia: Bdb – bardzo dobra znajomość tekstów, przeprowadzenie wywiadu biograficznego i poddanie go analizie na zajęciach, aktywny udział we wszystkich zajęciach, brak nieobecności nieusprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim. Db+ - bardzo dobra znajomość tekstów, aktywny udział w większości zajęć, brak nieobecności nieusprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim. Db – dobra znajomość tekstów, aktywny udział w dyskusjach i pracach grupowych w trakcie większości zajęć, brak nieusprawiedliwionych nieobecności. Dst+ - znikomy udział w zajęciach – sporadyczny udział w dyskusjach, niski poziom zaangażowania w pracę grupy, max. 2 nieusprawiedliwone nieobecności. Dst – bierny udział w zajęciach, brak oznak zaangażowania w pracę grupy, max. 2 nieusprawiedliwione nieobecności. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I-II. Wykład wstępny. Metoda biograficzna w socjologii – szkoła chicagowska, badania biedy i wykluczenia społecznego w Polsce III. Wywiad narracyjny a wywiad biograficzny - zasady prowadzenia narracyjnych wywiadów biograficznych. Transkrypcja wywiadu. IV. Zasady analizy wywiadów narracyjnych. Koncepcja biograficznych struktur procesowych Fritza Schütze. Praca biograficzna i praca nad tożsamością V-VI. Analiza strukturalna tekstów wywiadów Analiza wywiadów z projektów badawczych VII. Wykorzystanie metody biograficznej w praktyce pomocowej – praca z klientem VIII. Analiza wywiadów biograficznych w kontekście praktyki pomocowej IX. „Making own practice strange” – wywiad narracyjny jako narzędzie rozwoju zawodowego w helping professions X-XII. Ćwiczenia praktyczne – analiza wywiadów przeprowadzonych przez studentów XIII. Koncepcja łuku pracy i jej zastosowanie w praktyce pomocowej XIV. Terapeutyczne aspekty wywiadów biograficznych |
|
Literatura: |
Björkenheim J., Karvinen-Niniikoski S., 2006, Biografia, narracja, rehabilitacja, w: Metoda biograficzna w doradztwie zawodowymi pracy socjalnej, Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska, red. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, s. 47-53, 56-61; Björkenheim J., Levälahti J., Karvinen-Niniikoski S., 2006, Björkenheim J., Levälahti J., Karvinen-Niniikoski S., 2006, Procesy biograficzne – analiza przypadku z dziedziny pracy socjalnej, w: Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i w pracy socjalnej, Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska, red. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Borucka B., A. Golczyńska Grondas, 2006, Łuk pracy – analiza przypadku z dziedziny doradztwa zawodowego, [w]: Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska (red.), Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2006; Golczyńska-Grondas A., M. Grondas, 2013, Biographical research and treatment. Some remarks on therapeutic aspects of sociological biographical interviews, [w:] Kaźmierska K. (red.), Metoda biograficzna w naukach społecznych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. IX Golczyńska-Grondas A., M. Potoczna, 2013, Znaczenie badań biograficznych w analizach ubóstwa i wykluczenia społecznego, [w:] Grotowska-Leder J., E. Rokicka (red.), Nowy Ład. Dynamika struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Kaźmierska K., 1997, Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne, w: Biografia a tożsamość narodowa, Łódź: Katedra Socjologii Kultury,; Riemann G., 2006, Praca z klientem w rehabilitacji zawodowej: działania profesjonalne a procesy biograficzne, w Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej, Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska, red. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Riemann G., 2012; Znaczenie procedur etnograficznych i nalizy narracyjnej w (auto)refleksji nad pracą profesjonalną, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Riemann G., Schütze F., 2012, „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Rosenthal G., 2012, Międzypokoleniowe następstwa prześladowania i sprawstwa. Rodziny ocalałych z Shoah i rodziny sprawców nazistowskich, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Schütze F., Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Strauss A., Fagerhaugh S., Suczek B., Weiner C., Praca nad odczuciami, w: w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Strauss A., Fagerhaugh S., Suczek B., Wiener C., Trajektorie choroby Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne 1 |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Bdb – bardzo dobra znajomość tekstów, przeprowadzenie wywiadu biograficznego i poddanie go analizie na zajęciach, aktywny udział we wszystkich zajęciach, brak nieobecności nieusprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim. Db+ - bardzo dobra znajomość tekstów, aktywny udział w większości zajęć, brak nieobecności nieusprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim. Db – dobra znajomość tekstów, aktywny udział w dyskusjach i pracach grupowych w trakcie większości zajęć, brak nieusprawiedliwionych nieobecności. Dst+ - znikomy udział w zajęciach – sporadyczny udział w dyskusjach, niski poziom zaangażowania w pracę grupy, max. 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Dst – bierny udział w zajęciach, brak oznak zaangażowania w pracę grupy, max. 2 nieusprawiedliwione nieobecności. 06PC1: W01, W02, W04, W06, W08, W09, U02, U05, U06, U08, U10, U11, U12, K01, K02, K03, K04, K07 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Wykład wstępny. Metoda biograficzna w socjologii – szkoła chicagowska, badania biedy i wykluczenia społecznego w Polsce II. Metoda biograficzna w badaniu problemów społecznych III. Kwestie metodologiczne. Wywiad narracyjny a wywiad biograficzny - zasady prowadzenia narracyjnych wywiadów biograficznych. Transkrypcja wywiadu. IV. Zasady analizy wywiadów narracyjnych. Koncepcja biograficznych struktur procesowych Fritza Schütze. Praca biograficzna i praca nad tożsamością V-VI. Analiza strukturalna tekstów wywiadów z projektów badawczych VII. Wykorzystanie metody biograficznej w praktyce pomocowej – praca z klientem VIII. Analiza wywiadów biograficznych w kontekście praktyki pomocowej Analiza wywiadów z projektów badawczych IX. „Making own practice strange” – wywiad narracyjny jako narzędzie rozwoju zawodowego w helping professions X-XII. Ćwiczenia praktyczne – analiza wywiadów przeprowadzonych przez studentów XIII. Koncepcja łuku pracy i jej zastosowanie w praktyce pomocowej XIV. Terapeutyczne aspekty wywiadów biograficznych |
|
Literatura: |
Bunio-Mroczek P., 2016, Wczesne rodzicielstwo – zagrożenie czy szansa? Nastoletni rodzice z łódzkich enklaw biedy, Łódź; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Björkenheim J., Karvinen-Niniikoski S., 2006, Biografia, narracja, rehabilitacja, w: Metoda biograficzna w doradztwie zawodowymi pracy socjalnej, Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska, red. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, s. 47-53, 56-61; Björkenheim J., Levälahti J., Karvinen-Niniikoski S., 2006, Björkenheim J., Levälahti J., Karvinen-Niniikoski S., 2006, Procesy biograficzne – analiza przypadku z dziedziny pracy socjalnej, w: Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i w pracy socjalnej, Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska, red. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Borucka B., A. Golczyńska Grondas, 2006, Łuk pracy – analiza przypadku z dziedziny doradztwa zawodowego, [w]: Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska (red.), Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2006; Golczyńska-Grondas A., M. Grondas, 2013, Biographical research and treatment. Some remarks on therapeutic aspects of sociological biographical interviews, [w:] Kaźmierska K. (red.), Metoda biograficzna w naukach społecznych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. IX Golczyńska-Grondas A., M. Potoczna, 2013, Znaczenie badań biograficznych w analizach ubóstwa i wykluczenia społecznego, [w:] Grotowska-Leder J., E. Rokicka (red.), Nowy Ład. Dynamika struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Golczyńska-Grondas A., 2004, Mężczyźni z enklaw biedy. Rekonstrukcja pełnionych ról społecznych, Łódź: Wydawnictwo Absolwent, ss. 216; Golczyńska-Grondas A., 2014, „Wychowało nas państwo”. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS (rozdział IV i V); Golczyńska-Grondas A., 2016, Chybotliwa łódź. Losy wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Analiza socjologiczna, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Kaźmierska K., 1997, Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne, w: Biografia a tożsamość narodowa, Łódź: Katedra Socjologii Kultury; Riemann G., 2006, Praca z klientem w rehabilitacji zawodowej: działania profesjonalne a procesy biograficzne, w Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej, Golczyńska-Grondas A., Ł. Dunajew-Tarnowska, red. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Riemann G., 2012; Znaczenie procedur etnograficznych i nalizy narracyjnej w (auto)refleksji nad pracą profesjonalną, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Riemann G., Schütze F., 2012, „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Rosenthal G., 2012, Międzypokoleniowe następstwa prześladowania i sprawstwa. Rodziny ocalałych z Shoah i rodziny sprawców nazistowskich, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Schütze F., Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym, w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Strauss A., Fagerhaugh S., Suczek B., Weiner C., Praca nad odczuciami, w: w: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Strauss A., Fagerhaugh S., Suczek B., Wiener C., Trajektorie choroby Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kaźmierska K. (red.), Kraków: Nomos; Potoczna M., Warzywoda-Kruszyńska W., 2009, Kobiety z łódzkich enklaw biedy. Bieda w cyklu życia i międzypokoleniowym przekazie, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Rek-Woźniak M., 2016, Młodzi dorośli. Wzory ruchliwości społecznej w okresie transformacji systemowej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Tarkowska E., W. Warzywoda Kruszyńska, K. Wódz (red.), 2003, Biedni o sobie i o swoim życiu, Katowice-Warszawa: Śląsk Wydawnictwo Naukowe – jedna z części Warzywoda-Kruszyńska W., Jankowski B., 2013, Ciągłość i zmiana w łódzkich enklawach biedy, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.