Metody i techniki diagnozowania środowiska rodziny problemowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PSBD4B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody i techniki diagnozowania środowiska rodziny problemowej |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
PRACA SOCJALNA I ST. SEM. 4 - SP. Asystentura rodzinna i praca z rodziną |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | PC |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Mikołajczyk-Lerman | |
Prowadzący grup: | Wioletta Jóźwiak-Majchrzak, Grażyna Mikołajczyk-Lerman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WR
WR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Diagnostyka, diagnozowanie, diagnoza – ujęcia definicyjne podstawowych pojęć. 2. Proces diagnostyczny - przedmiot, cele, struktura. 3. Rodzaje diagnozowania: diagnoza holistyczna, diagnoza typologiczna, genetyczno-rozwojowa, środowiskowa, socjologiczna, wybiórcza (cząstkowa) 4. Zasady i funkcje diagnozy rodziny 5. Diagnostyka rodziny jako środowiska wychowawczego 6. Metody diagnozowania rodziny i jej problemów 7. Genogram i ekogram w diagnozie rodziny 8. Rysunek Rodziny jako metoda projekcyjna badania stosunków rodzinnych 9. Przegląd wybranych narzędzi wykorzystywanych w diagnostyce środowiska rodzinnego (Kwestionariusz Postaw Rodzicielskich M. Ziemskiej, Kwestionariusz dobrego małżeństwa M. Plopy i J. Rostowskiego, Kwestionariusz komunikacji małżeńskiej M. Kaźmierczak, M. Plopy, Analiza stylu wychowania w rodzinie M. Ryś) 10. Diagnozowanie zjawiska przemocy w rodzinie (ze szczególnym uwzględnieniem przemocy wobec dziecka) oraz problemu nadużywania alkoholu (uzależnienia od alkoholu). 11. Wyznaczniki profesjonalizmu diagnosty: osobowość i cechy diagnosty, kompetencje. 12. Czynniki dynamizujące i zakłócające przebieg relacji diagnostycznej. |
|
Literatura: |
1. Plopa M., Więzi w małżeństwie i rodzinie, metody badań, Kraków 2008. 2. Dybowska E., Teoria systemowej pracy z rodziną, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie, Kraków 2012 (książka dostępna w Internecie w zapisie pdf). 3. Kaźmierczak M., Plopa M., Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej, Podręcznik, Warszawa: VIZJA PRESS & IT, 2008. 4. Wysocka E. Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, IMPULS, Kraków 2013. 5. Plopa M., Psychologia rodziny. Teoria i badania, IMPULS, Kraków 2011. 6. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011. 7. Ryś M., Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. CMPPP, Warszawa 2004. 8. Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie. WSiP, Warszawa 1994. 9. Budzyna-Dawidowski, P., Komunikacja w rodzinie (s. 56-69). W: B. de Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999. 10. Brągiel J., Kawula S., Więzi społeczne w rodzinie, w: S. Kawula, J. Brągiel, A. W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007. 11. Słysz, A., Rysunek jako technika diagnostyczno-terapeutyczna, [w:] Od systemu terapeutycznego do interwencji, Ł. Kaczmarek, A. Słysz, E. Soroko (red.), (s. 91-104). Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.