UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody i techniki diagnozowania środowiska rodziny problemowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-PSBD4B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody i techniki diagnozowania środowiska rodziny problemowej
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: PRACA SOCJALNA I ST. SEM. 4 - SP. Asystentura rodzinna i praca z rodziną
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

PC

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Mikołajczyk-Lerman
Prowadzący grup: Wioletta Jóźwiak-Majchrzak, Grażyna Mikołajczyk-Lerman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz
Prowadzący grup: Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Diagnostyka, diagnozowanie, diagnoza – ujęcia definicyjne podstawowych pojęć.

2. Proces diagnostyczny - przedmiot, cele, struktura.

3. Rodzaje diagnozowania: diagnoza holistyczna, diagnoza typologiczna, genetyczno-rozwojowa, środowiskowa, socjologiczna, wybiórcza (cząstkowa)

4. Zasady i funkcje diagnozy rodziny

5. Diagnostyka rodziny jako środowiska wychowawczego

6. Metody diagnozowania rodziny i jej problemów

7. Genogram i ekogram w diagnozie rodziny

8. Rysunek Rodziny jako metoda projekcyjna badania stosunków rodzinnych

9. Przegląd wybranych narzędzi wykorzystywanych w diagnostyce środowiska rodzinnego (Kwestionariusz Postaw Rodzicielskich M. Ziemskiej, Kwestionariusz dobrego małżeństwa M. Plopy i J. Rostowskiego, Kwestionariusz komunikacji małżeńskiej M. Kaźmierczak, M. Plopy, Analiza stylu wychowania w rodzinie M. Ryś)

10. Diagnozowanie zjawiska przemocy w rodzinie (ze szczególnym uwzględnieniem przemocy wobec dziecka) oraz problemu nadużywania alkoholu (uzależnienia od alkoholu).

11. Wyznaczniki profesjonalizmu diagnosty: osobowość i cechy diagnosty, kompetencje.

12. Czynniki dynamizujące i zakłócające przebieg relacji diagnostycznej.


Literatura:

1. Plopa M., Więzi w małżeństwie i rodzinie, metody badań, Kraków 2008.

2. Dybowska E., Teoria systemowej pracy z rodziną, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie, Kraków 2012 (książka dostępna w Internecie w zapisie pdf).

3. Kaźmierczak M., Plopa M., Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej, Podręcznik, Warszawa: VIZJA PRESS & IT, 2008.

4. Wysocka E. Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, IMPULS, Kraków 2013.

5. Plopa M., Psychologia rodziny. Teoria i badania, IMPULS, Kraków 2011.

6. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.

7. Ryś M., Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. CMPPP, Warszawa 2004.

8. Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie. WSiP, Warszawa 1994.

9. Budzyna-Dawidowski, P., Komunikacja w rodzinie (s. 56-69). W: B. de Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.

10. Brągiel J., Kawula S., Więzi społeczne w rodzinie, w: S. Kawula, J. Brągiel, A. W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007.

11. Słysz, A., Rysunek jako technika diagnostyczno-terapeutyczna, [w:] Od systemu terapeutycznego do interwencji, Ł. Kaczmarek, A. Słysz, E. Soroko (red.), (s. 91-104). Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6