UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia i etyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-PSFE1C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia i etyka
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Ogólna orientacja w kontekście kulturowym.

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z wybranymi aspektami historii filozofii europejskiej przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na elementarne pojęcia etyki.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

ma pogłębioną wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania (06PC-2A_W06);

ma pogłębioną wiedzę na temat filozoficznego uzasadniania norm, które regulują życie w obrębie wspólnot społecznych i służą integracji społecznej (06PC-2A_W08); ma pogłębioną wiedzę na temat relacji zachodzących między rozwojem koncepcji filozoficznych i etycznych a ewolucją instytucji społecznych (06PC-2A_W09); zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie (06PC-2A_W09).

Umiejętności:

potrafi prawidłowo posługiwać się normami i zasadami prawnymi w celu rozwiązywania problemów wykluczenia społecznego (06PC-2A_U05);

identyfikuje typowe strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych (06PC-2A_U09).

Postawy społeczne:

jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego; wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym (06PC-2A_K04); zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego (06PC-2A_K06).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Glinkowski
Prowadzący grup: Witold Glinkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nie więcej niż 3 nieobecności. Przygotowanie wypowiedzi pisemnej na dowolny temat mieszczący się w problematyce zajęć.

Metody dydaktyczne:

Metoda problemowa stymulująca twórczą aktywność poznawczą, wyrażającą się stawianiem i rozwiązywaniem problemów; dyskusja jest zogniskowana wokół wspólnie rozważanego problemu, ale zarazem zmierza do uzupełnienia wiedzy Studentów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Bieżąca ocena aktywności i przygotowania do zajęć; praca semestralna; kontrola obecności.

Aktywność na zajęciach – 40% udziału w ocenie

Prezentacja – 30% udziału w ocenie

Praca pisemna – 30% udziału w ocenie

Ocena bdb – uzyskanie minimum 75% punktów z testu

Ocena db – uzyskanie minimum 60% punktów z testu.

Ocena dst – uzyskanie minimum 50% punktów z testu.

Treści kształcenia:

1. Miejsce filozofii w świecie współczesnym. Struktura filozofii;

podstawowe pojęcia i kategorie filozofii.

2. Jońska filozofia przyrody. Filozofia jako: techne i episteme – na przykładzie myśli starożytnej. Pierwsze koncepcje i szkoły filozoficzne.

3. Przełom humanistyczny greckiej filozofii. Sofiści. Indywidualizm i intelektualizm etyki Sokratesa.

4. Platona poglądy na świat, wiedzę i człowieka; realizm Platońskiej teorii idei.

5. Koncepcja substancji, świata i człowieka u Arystotelesa.

6. Człowiek wobec świata, wolności i Boga – w myśli św. Augustyna.

7. Św. Tomasz z Akwinu – koncepcja świata, Boga i człowieka.

8. Program odnowy nauk i empiryzm metodologiczny F. Bacona.

9. Podmiot i świat u Kartezjusza; sceptycyzm, racjonalizm i dualizm kartezjański.

10. Empiryzm angielski (J. Locke, G. Berkeley, D. Hume).

11. „Przewrót kopernikański” I. Kanta i jego filozofia transcendentalna.

12. Kantowska etyka obowiązku moralnego.

13. Heglowska wizja świata i dziejów.

14. L. Feuerbach i F. Nietzsche w roli krytyków tradycyjnych koncepcji człowieka i Boga.

15. Filozoficzne wizje człowieka samotnego (M. Stirner, S. Kierkegaard, J.-P. Sartre).

16. XX-wieczna antropologia filozoficzna (M. Scheler, H. Plessner, A. Gehlen).

17. Ontologia fundamentalna M. Heideggera. Hermeneutyka jako filozofia.

18. Prakseologia i etyka niezależna T. Kotarbińskiego.

19. Postmodernizm jako pytanie o status filozofii.

20. Filozofia dialogu jako reakcja na systemowość „myślenia bytu”.

21. Oblicza współczesnej dialogiki (F. Ebner, F. Rosenzweig, E. Lévinas).

22. Człowiek jako istota „spoza kultury” – dialogika M. Bubera jako propozycja antropologiczna.

23. Filozofia dramatu ks. J. Tischnera.

Literatura:

1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii";

2. L. Kołakowski, "O co pytają nas wielcy filozofowie";

3. K. Ajdukiewicz, "Zagadnienia i kierunki filozofii".

4. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992;

5. Filozofia współczesna, red. J. Tischner, Kraków 1989.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kwietniewska
Prowadzący grup: Małgorzata Kwietniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami dyskusji

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność studenta na zajęciach, sprawdzian/test dla całej grupy, zaliczenie ustne indywidualne.

Treści kształcenia:

1. Filozofia, specyfika przedmiotu.

2. Narodziny filozofii - kultura indoeuropejska.

3. Filozofia a mądrość przedfilozoficzna: od mitu do logosu.

4. Pierwsi filozofowie.

5. Jońscy filozofowie przyrody, Tales, Heraklit.

6. Pitagoras etyczne aspekty życia pitagorejskiego.

7. Platon, idealizm i natywizm Platona. Powinności etyczne człowieka oraz rola Praw w życiu jednostki i społeczeństwa. Zagadnienie pochodzenia Człowieka i jego przeznaczenia. Zasady etyki doskonalenia się.

8. Arystoteles, empiryzm Arystotelesa. Przyrodoznawstwo i unieważnienie celów transcendentnych filozofii jako praktyki. Zasady etyki złotego środka.

9. Filozofia chrześcijańska, św. Augustyn.

10. Św. Tomasz i reforma filozoficzna kościoła. Wartości chrześcjańskie.

11. Kartezjusz, zapowiedz nowej ery w filozofii.

12. Oświecenie niemieckie: I. Kant.

Literatura:

podstawowa:

- Frederick Copleston, Historia filozofii, t., 1-9, Warszawa 1995

- Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1-3

dodatkowa:

- Jean-Pierre Vernant, Źródła myśli greckiej, Warszawa 1975.

- Juliusz Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii, Warszawa 1996.

- Zygmunt Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 1990.

- Roman Tokarczyk, Filozofia Prawa, Warszawa 2009.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Glinkowski
Prowadzący grup: Witold Glinkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Nie więcej niż 3 nieobecności. Przygotowanie wypowiedzi pisemnej na dowolny temat mieszczący się w problematyce zajęć.

Metody dydaktyczne:

Metoda problemowa stymulująca twórczą aktywność poznawczą, wyrażającą się stawianiem i rozwiązywaniem problemów; dyskusja jest zogniskowana wokół wspólnie rozważanego problemu, ale zarazem zmierza do uzupełnienia wiedzy Studentów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Bieżąca ocena aktywności i przygotowania do zajęć; praca semestralna; kontrola obecności.

Aktywność na zajęciach – 40% udziału w ocenie

Prezentacja – 30% udziału w ocenie

Praca pisemna – 30% udziału w ocenie

Ocena bdb – uzyskanie minimum 75% punktów z testu

Ocena db – uzyskanie minimum 60% punktów z testu.

Ocena dst – uzyskanie minimum 50% punktów z testu.

Treści kształcenia:

1. Miejsce filozofii w świecie współczesnym. Struktura filozofii;

podstawowe pojęcia i kategorie filozofii.

2. Jońska filozofia przyrody. Filozofia jako: techne i episteme – na przykładzie myśli starożytnej. Pierwsze koncepcje i szkoły filozoficzne.

3. Przełom humanistyczny greckiej filozofii. Sofiści. Indywidualizm i intelektualizm etyki Sokratesa.

4. Platona poglądy na świat, wiedzę i człowieka; realizm Platońskiej teorii idei.

5. Koncepcja substancji, świata i człowieka u Arystotelesa.

6. Człowiek wobec świata, wolności i Boga – w myśli św. Augustyna.

7. Św. Tomasz z Akwinu – koncepcja świata, Boga i człowieka.

8. Program odnowy nauk i empiryzm metodologiczny F. Bacona.

9. Podmiot i świat u Kartezjusza; sceptycyzm, racjonalizm i dualizm kartezjański.

10. Empiryzm angielski (J. Locke, G. Berkeley, D. Hume).

11. „Przewrót kopernikański” I. Kanta i jego filozofia transcendentalna.

12. Kantowska etyka obowiązku moralnego.

13. Heglowska wizja świata i dziejów.

14. L. Feuerbach i F. Nietzsche w roli krytyków tradycyjnych koncepcji człowieka i Boga.

15. Filozoficzne wizje człowieka samotnego (M. Stirner, S. Kierkegaard, J.-P. Sartre).

16. XX-wieczna antropologia filozoficzna (M. Scheler, H. Plessner, A. Gehlen).

17. Ontologia fundamentalna M. Heideggera. Hermeneutyka jako filozofia.

18. Prakseologia i etyka niezależna T. Kotarbińskiego.

19. Postmodernizm jako pytanie o status filozofii.

20. Filozofia dialogu jako reakcja na systemowość „myślenia bytu”.

21. Oblicza współczesnej dialogiki (F. Ebner, F. Rosenzweig, E. Lévinas).

22. Człowiek jako istota „spoza kultury” – dialogika M. Bubera jako propozycja antropologiczna.

23. Filozofia dramatu ks. J. Tischnera.

Literatura:

1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii";

2. L. Kołakowski, "O co pytają nas wielcy filozofowie";

3. K. Ajdukiewicz, "Zagadnienia i kierunki filozofii".

4. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992;

5. Filozofia współczesna, red. J. Tischner, Kraków 1989.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Glinkowski
Prowadzący grup: Witold Glinkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nie więcej niż 3 nieobecności. Przygotowanie wypowiedzi pisemnej na dowolny temat mieszczący się w problematyce zajęć.

Metody dydaktyczne:

Metoda problemowa stymulująca twórczą aktywność poznawczą, wyrażającą się stawianiem i rozwiązywaniem problemów; dyskusja jest zogniskowana wokół wspólnie rozważanego problemu, ale zarazem zmierza do uzupełnienia wiedzy Studentów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Bieżąca ocena aktywności i przygotowania do zajęć; praca semestralna; kontrola obecności.

Aktywność na zajęciach – 40% udziału w ocenie

Prezentacja – 30% udziału w ocenie

Praca pisemna – 30% udziału w ocenie

Ocena bdb – uzyskanie minimum 75% punktów z testu

Ocena db – uzyskanie minimum 60% punktów z testu.

Ocena dst – uzyskanie minimum 50% punktów z testu.

Treści kształcenia:

1. Miejsce filozofii w świecie współczesnym. Struktura filozofii;

podstawowe pojęcia i kategorie filozofii.

2. Jońska filozofia przyrody. Filozofia jako: techne i episteme – na przykładzie myśli starożytnej. Pierwsze koncepcje i szkoły filozoficzne.

3. Przełom humanistyczny greckiej filozofii. Sofiści. Indywidualizm i intelektualizm etyki Sokratesa.

4. Platona poglądy na świat, wiedzę i człowieka; realizm Platońskiej teorii idei.

5. Koncepcja substancji, świata i człowieka u Arystotelesa.

6. Człowiek wobec świata, wolności i Boga – w myśli św. Augustyna.

7. Św. Tomasz z Akwinu – koncepcja świata, Boga i człowieka.

8. Program odnowy nauk i empiryzm metodologiczny F. Bacona.

9. Podmiot i świat u Kartezjusza; sceptycyzm, racjonalizm i dualizm kartezjański.

10. Empiryzm angielski (J. Locke, G. Berkeley, D. Hume).

11. „Przewrót kopernikański” I. Kanta i jego filozofia transcendentalna.

12. Kantowska etyka obowiązku moralnego.

13. Heglowska wizja świata i dziejów.

14. L. Feuerbach i F. Nietzsche w roli krytyków tradycyjnych koncepcji człowieka i Boga.

15. Filozoficzne wizje człowieka samotnego (M. Stirner, S. Kierkegaard, J.-P. Sartre).

16. XX-wieczna antropologia filozoficzna (M. Scheler, H. Plessner, A. Gehlen).

17. Ontologia fundamentalna M. Heideggera. Hermeneutyka jako filozofia.

18. Prakseologia i etyka niezależna T. Kotarbińskiego.

19. Postmodernizm jako pytanie o status filozofii.

20. Filozofia dialogu jako reakcja na systemowość „myślenia bytu”.

21. Oblicza współczesnej dialogiki (F. Ebner, F. Rosenzweig, E. Lévinas).

22. Człowiek jako istota „spoza kultury” – dialogika M. Bubera jako propozycja antropologiczna.

23. Filozofia dramatu ks. J. Tischnera.

Literatura:

1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii";

2. L. Kołakowski, "O co pytają nas wielcy filozofowie";

3. K. Ajdukiewicz, "Zagadnienia i kierunki filozofii".

4. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992;

5. Filozofia współczesna, red. J. Tischner, Kraków 1989.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7