Filozofia i etyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PSFE1C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia i etyka |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Ogólna orientacja w kontekście kulturowym. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z wybranymi aspektami historii filozofii europejskiej przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na elementarne pojęcia etyki. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ma pogłębioną wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania (06PC-2A_W06); ma pogłębioną wiedzę na temat filozoficznego uzasadniania norm, które regulują życie w obrębie wspólnot społecznych i służą integracji społecznej (06PC-2A_W08); ma pogłębioną wiedzę na temat relacji zachodzących między rozwojem koncepcji filozoficznych i etycznych a ewolucją instytucji społecznych (06PC-2A_W09); zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie (06PC-2A_W09). Umiejętności: potrafi prawidłowo posługiwać się normami i zasadami prawnymi w celu rozwiązywania problemów wykluczenia społecznego (06PC-2A_U05); identyfikuje typowe strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych (06PC-2A_U09). Postawy społeczne: jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego; wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym (06PC-2A_K04); zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego (06PC-2A_K06). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Glinkowski | |
Prowadzący grup: | Witold Glinkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Nie więcej niż 3 nieobecności. Przygotowanie wypowiedzi pisemnej na dowolny temat mieszczący się w problematyce zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda problemowa stymulująca twórczą aktywność poznawczą, wyrażającą się stawianiem i rozwiązywaniem problemów; dyskusja jest zogniskowana wokół wspólnie rozważanego problemu, ale zarazem zmierza do uzupełnienia wiedzy Studentów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Bieżąca ocena aktywności i przygotowania do zajęć; praca semestralna; kontrola obecności. Aktywność na zajęciach – 40% udziału w ocenie Prezentacja – 30% udziału w ocenie Praca pisemna – 30% udziału w ocenie Ocena bdb – uzyskanie minimum 75% punktów z testu Ocena db – uzyskanie minimum 60% punktów z testu. Ocena dst – uzyskanie minimum 50% punktów z testu. |
|
Treści kształcenia: | 1. Miejsce filozofii w świecie współczesnym. Struktura filozofii; podstawowe pojęcia i kategorie filozofii. 2. Jońska filozofia przyrody. Filozofia jako: techne i episteme – na przykładzie myśli starożytnej. Pierwsze koncepcje i szkoły filozoficzne. 3. Przełom humanistyczny greckiej filozofii. Sofiści. Indywidualizm i intelektualizm etyki Sokratesa. 4. Platona poglądy na świat, wiedzę i człowieka; realizm Platońskiej teorii idei. 5. Koncepcja substancji, świata i człowieka u Arystotelesa. 6. Człowiek wobec świata, wolności i Boga – w myśli św. Augustyna. 7. Św. Tomasz z Akwinu – koncepcja świata, Boga i człowieka. 8. Program odnowy nauk i empiryzm metodologiczny F. Bacona. 9. Podmiot i świat u Kartezjusza; sceptycyzm, racjonalizm i dualizm kartezjański. 10. Empiryzm angielski (J. Locke, G. Berkeley, D. Hume). 11. „Przewrót kopernikański” I. Kanta i jego filozofia transcendentalna. 12. Kantowska etyka obowiązku moralnego. 13. Heglowska wizja świata i dziejów. 14. L. Feuerbach i F. Nietzsche w roli krytyków tradycyjnych koncepcji człowieka i Boga. 15. Filozoficzne wizje człowieka samotnego (M. Stirner, S. Kierkegaard, J.-P. Sartre). 16. XX-wieczna antropologia filozoficzna (M. Scheler, H. Plessner, A. Gehlen). 17. Ontologia fundamentalna M. Heideggera. Hermeneutyka jako filozofia. 18. Prakseologia i etyka niezależna T. Kotarbińskiego. 19. Postmodernizm jako pytanie o status filozofii. 20. Filozofia dialogu jako reakcja na systemowość „myślenia bytu”. 21. Oblicza współczesnej dialogiki (F. Ebner, F. Rosenzweig, E. Lévinas). 22. Człowiek jako istota „spoza kultury” – dialogika M. Bubera jako propozycja antropologiczna. 23. Filozofia dramatu ks. J. Tischnera. |
|
Literatura: |
1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii"; 2. L. Kołakowski, "O co pytają nas wielcy filozofowie"; 3. K. Ajdukiewicz, "Zagadnienia i kierunki filozofii". 4. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992; 5. Filozofia współczesna, red. J. Tischner, Kraków 1989. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kwietniewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kwietniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z elementami dyskusji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność studenta na zajęciach, sprawdzian/test dla całej grupy, zaliczenie ustne indywidualne. |
|
Treści kształcenia: | 1. Filozofia, specyfika przedmiotu. 2. Narodziny filozofii - kultura indoeuropejska. 3. Filozofia a mądrość przedfilozoficzna: od mitu do logosu. 4. Pierwsi filozofowie. 5. Jońscy filozofowie przyrody, Tales, Heraklit. 6. Pitagoras etyczne aspekty życia pitagorejskiego. 7. Platon, idealizm i natywizm Platona. Powinności etyczne człowieka oraz rola Praw w życiu jednostki i społeczeństwa. Zagadnienie pochodzenia Człowieka i jego przeznaczenia. Zasady etyki doskonalenia się. 8. Arystoteles, empiryzm Arystotelesa. Przyrodoznawstwo i unieważnienie celów transcendentnych filozofii jako praktyki. Zasady etyki złotego środka. 9. Filozofia chrześcijańska, św. Augustyn. 10. Św. Tomasz i reforma filozoficzna kościoła. Wartości chrześcjańskie. 11. Kartezjusz, zapowiedz nowej ery w filozofii. 12. Oświecenie niemieckie: I. Kant. |
|
Literatura: |
podstawowa: - Frederick Copleston, Historia filozofii, t., 1-9, Warszawa 1995 - Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1-3 dodatkowa: - Jean-Pierre Vernant, Źródła myśli greckiej, Warszawa 1975. - Juliusz Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii, Warszawa 1996. - Zygmunt Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 1990. - Roman Tokarczyk, Filozofia Prawa, Warszawa 2009. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Glinkowski | |
Prowadzący grup: | Witold Glinkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Nie więcej niż 3 nieobecności. Przygotowanie wypowiedzi pisemnej na dowolny temat mieszczący się w problematyce zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda problemowa stymulująca twórczą aktywność poznawczą, wyrażającą się stawianiem i rozwiązywaniem problemów; dyskusja jest zogniskowana wokół wspólnie rozważanego problemu, ale zarazem zmierza do uzupełnienia wiedzy Studentów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Bieżąca ocena aktywności i przygotowania do zajęć; praca semestralna; kontrola obecności. Aktywność na zajęciach – 40% udziału w ocenie Prezentacja – 30% udziału w ocenie Praca pisemna – 30% udziału w ocenie Ocena bdb – uzyskanie minimum 75% punktów z testu Ocena db – uzyskanie minimum 60% punktów z testu. Ocena dst – uzyskanie minimum 50% punktów z testu. |
|
Treści kształcenia: | 1. Miejsce filozofii w świecie współczesnym. Struktura filozofii; podstawowe pojęcia i kategorie filozofii. 2. Jońska filozofia przyrody. Filozofia jako: techne i episteme – na przykładzie myśli starożytnej. Pierwsze koncepcje i szkoły filozoficzne. 3. Przełom humanistyczny greckiej filozofii. Sofiści. Indywidualizm i intelektualizm etyki Sokratesa. 4. Platona poglądy na świat, wiedzę i człowieka; realizm Platońskiej teorii idei. 5. Koncepcja substancji, świata i człowieka u Arystotelesa. 6. Człowiek wobec świata, wolności i Boga – w myśli św. Augustyna. 7. Św. Tomasz z Akwinu – koncepcja świata, Boga i człowieka. 8. Program odnowy nauk i empiryzm metodologiczny F. Bacona. 9. Podmiot i świat u Kartezjusza; sceptycyzm, racjonalizm i dualizm kartezjański. 10. Empiryzm angielski (J. Locke, G. Berkeley, D. Hume). 11. „Przewrót kopernikański” I. Kanta i jego filozofia transcendentalna. 12. Kantowska etyka obowiązku moralnego. 13. Heglowska wizja świata i dziejów. 14. L. Feuerbach i F. Nietzsche w roli krytyków tradycyjnych koncepcji człowieka i Boga. 15. Filozoficzne wizje człowieka samotnego (M. Stirner, S. Kierkegaard, J.-P. Sartre). 16. XX-wieczna antropologia filozoficzna (M. Scheler, H. Plessner, A. Gehlen). 17. Ontologia fundamentalna M. Heideggera. Hermeneutyka jako filozofia. 18. Prakseologia i etyka niezależna T. Kotarbińskiego. 19. Postmodernizm jako pytanie o status filozofii. 20. Filozofia dialogu jako reakcja na systemowość „myślenia bytu”. 21. Oblicza współczesnej dialogiki (F. Ebner, F. Rosenzweig, E. Lévinas). 22. Człowiek jako istota „spoza kultury” – dialogika M. Bubera jako propozycja antropologiczna. 23. Filozofia dramatu ks. J. Tischnera. |
|
Literatura: |
1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii"; 2. L. Kołakowski, "O co pytają nas wielcy filozofowie"; 3. K. Ajdukiewicz, "Zagadnienia i kierunki filozofii". 4. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992; 5. Filozofia współczesna, red. J. Tischner, Kraków 1989. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Glinkowski | |
Prowadzący grup: | Witold Glinkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Nie więcej niż 3 nieobecności. Przygotowanie wypowiedzi pisemnej na dowolny temat mieszczący się w problematyce zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda problemowa stymulująca twórczą aktywność poznawczą, wyrażającą się stawianiem i rozwiązywaniem problemów; dyskusja jest zogniskowana wokół wspólnie rozważanego problemu, ale zarazem zmierza do uzupełnienia wiedzy Studentów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Bieżąca ocena aktywności i przygotowania do zajęć; praca semestralna; kontrola obecności. Aktywność na zajęciach – 40% udziału w ocenie Prezentacja – 30% udziału w ocenie Praca pisemna – 30% udziału w ocenie Ocena bdb – uzyskanie minimum 75% punktów z testu Ocena db – uzyskanie minimum 60% punktów z testu. Ocena dst – uzyskanie minimum 50% punktów z testu. |
|
Treści kształcenia: | 1. Miejsce filozofii w świecie współczesnym. Struktura filozofii; podstawowe pojęcia i kategorie filozofii. 2. Jońska filozofia przyrody. Filozofia jako: techne i episteme – na przykładzie myśli starożytnej. Pierwsze koncepcje i szkoły filozoficzne. 3. Przełom humanistyczny greckiej filozofii. Sofiści. Indywidualizm i intelektualizm etyki Sokratesa. 4. Platona poglądy na świat, wiedzę i człowieka; realizm Platońskiej teorii idei. 5. Koncepcja substancji, świata i człowieka u Arystotelesa. 6. Człowiek wobec świata, wolności i Boga – w myśli św. Augustyna. 7. Św. Tomasz z Akwinu – koncepcja świata, Boga i człowieka. 8. Program odnowy nauk i empiryzm metodologiczny F. Bacona. 9. Podmiot i świat u Kartezjusza; sceptycyzm, racjonalizm i dualizm kartezjański. 10. Empiryzm angielski (J. Locke, G. Berkeley, D. Hume). 11. „Przewrót kopernikański” I. Kanta i jego filozofia transcendentalna. 12. Kantowska etyka obowiązku moralnego. 13. Heglowska wizja świata i dziejów. 14. L. Feuerbach i F. Nietzsche w roli krytyków tradycyjnych koncepcji człowieka i Boga. 15. Filozoficzne wizje człowieka samotnego (M. Stirner, S. Kierkegaard, J.-P. Sartre). 16. XX-wieczna antropologia filozoficzna (M. Scheler, H. Plessner, A. Gehlen). 17. Ontologia fundamentalna M. Heideggera. Hermeneutyka jako filozofia. 18. Prakseologia i etyka niezależna T. Kotarbińskiego. 19. Postmodernizm jako pytanie o status filozofii. 20. Filozofia dialogu jako reakcja na systemowość „myślenia bytu”. 21. Oblicza współczesnej dialogiki (F. Ebner, F. Rosenzweig, E. Lévinas). 22. Człowiek jako istota „spoza kultury” – dialogika M. Bubera jako propozycja antropologiczna. 23. Filozofia dramatu ks. J. Tischnera. |
|
Literatura: |
1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii"; 2. L. Kołakowski, "O co pytają nas wielcy filozofowie"; 3. K. Ajdukiewicz, "Zagadnienia i kierunki filozofii". 4. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992; 5. Filozofia współczesna, red. J. Tischner, Kraków 1989. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.