Polityka społeczna wobec osób starszych i niepełnosprawnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PSFI5B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka społeczna wobec osób starszych i niepełnosprawnych |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | PC |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Zaliczone wykłady z przedmiotu Polityka społeczna Polski i Unii Europejskiej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: • ukazanie roli polityki społecznej w planowaniu, wdrażaniu i ewaluacji rozwiązań, których zadaniem jest minimalizowanie zagrożeń oraz problemów społecznych doświadczanych przez osoby starsze i osoby z niepełnosprawnościami, • zapoznanie studentki i studentów z konkretnymi dokumentami kształtującymi politykę społeczną na poziomie międzynarodowym, krajowym i lokalnym, a także zapoznanie z instrumentami i podmiotami polityki społecznej ze szczególnym naciskiem na środowisko lokalne; • praktyczny trening planowania, wdrażania i ewaluacji programu lokalnej polityki społecznej wobec osób starszych i osób z niepełnosprawnościami. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie: • w zaawansowanym stopniu zasady budowy oraz funkcjonowania organów międzynarodowych, krajowych i lokalnych kształtujących politykę społeczną na tych poziomach (06PC-1A_W03); • w zaawansowanym stopniu cele, funkcje, strukturę organizacyjną instytucji pomocy społecznej a także znaczenie organizacji pozarządowych działających na rzecz rozwiązywania problemów społecznych (06PC-1A_W04); • modele polityki społecznej oraz znaczenie i zasady funkcjonowania instytucji regionalnych, krajowych i międzynarodowych działających na rzecz integracji społecznej (06PC-1A_W05); • dokumenty, instrumenty oraz normy prawne i zasady etyczne regulujące rozwiązywanie problemów społecznych w Polsce i UE (06PC-1A_W13). UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: • przeprowadzić diagnozę (analizę i ocenę) sytuacji i zjawisk będących przyczyną trudnego położenia osób starszych oraz osób z niepełnosprawnościami w społeczności lokalnej (06PC-1A_U03); • umiejętnie zastosować metody, techniki i narzędzia potrzebne do zaplanowania, wdrożenia i ewaluacji programu polityki społecznej wobec osób starszych i osób z niepełnosprawnościami (06PC-1A_U04); • prawidłowo posługiwać się dokumentami, ustawami, normami i zasadami prawnymi oraz etycznymi w celu rozwiązywania problemów osób starszych i osób z niepełnosprawnościami (06PC-1A_U06); • wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w rozwiązywaniu problemów osób starszych i osób z niepełnosprawnościami, motywować i aktywizować te osoby, ich opiekunów i decydentów do aktywnego kształtowania lokalnej polityki społecznej (06PC-1A_U07) • realizować zadania zespołowe wymagające podziału ról i efektywnej współpracy w grupie, kierować małym zespołem, przyjmując odpowiedzialność za efekty jego pracy (06PC-1A_U14) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: • podejmowania i inicjowania współpracy z różnymi instytucjami i organizacjami realizującymi zadania związane z kształtowaniem polityki społecznej wobec osób starszych i osób z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym (06PC-1A_K02); • odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej pracownika socjalnego z uwzględnieniem empatii, refleksyjności, wrażliwości etycznej, przestrzegania zasad etyki zawodowej (deontologii), okazywania dbałości o prestiż i dorobek zawodu pracownika socjalnego (06PC-1A_K04); • współuczestniczenia w projektowaniu i wdrażaniu lokalnej polityki społecznej, uwzględniając ich aspekty prawne, ekonomiczne i etyczne (06PC-1A_K05). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wieczorkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wieczorkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | N |
|
Metody dydaktyczne: | • prezentacja multimedialna, • dyskusja – (moderowana, oxfordzka, „okrągłego stołu”), • metoda projektów - projekt grupowy, • metoda analizy przypadków, • metoda warsztatowa, • metody aktywizujące („burza mózgów”, „mapy myśli”, „kula śniegowa”), • praca w dwójkach, • praca z tekstem. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Element składowy oceny Liczba punktów Merytoryczne przygotowanie do zajęć – znajomość literatury i udział w dyskusjach 0-20 (min. 11) Projekt grupowy 0-40 (min. 22) Prezentacja 0-20 (min. 11) Test 0-20 (min. 11) Suma 0-100 (min. 55) Ocena: Poniżej 55% - ocena 2 55-59% - ocena 3 60-69% ocena 3,5 70-79% - ocena 4 80-89% - ocena 4,5 90% i więcej - ocena 5 |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty w zakresie wiedzy weryfikowane są poprzez: • test sprawdzający wiedzę zdobytą podczas zajęć (06PC-1A_W03, 06PC-1A_W08, 04, 06PC-1A_W08, 05, PC-1A_W013), • przygotowanie i przedstawienie projektu grupowego „Program polityki społecznej dla województwa łódzkiego” (06PC-1A_W03, 06PC-1A_W08, 04, 06PC-1A_W08, 05, PC-1A_W013), • prezentację multimedialną (06PC-1A_W03, 06PC-1A_W08, 04, 06PC-1A_W08, 05, PC-1A_W013). Efekty w zakresie umiejętności weryfikowane są poprzez: • przygotowanie i przedstawienie projektu grupowego „Program polityki społecznej dla województwa łódzkiego” (06PC-1A_U03, 06PC-1A_U04, 06PC-1A_U06, 06PC-1A_U07, 06PC-1A_U14). Efekty w zakresie kompetencji społecznych weryfikowane są poprzez: • obecność na zajęciach (06PC-1A_K04); • obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć (06PC-1A_K02; 06PC-1A_K05); • ocena aktywności w trakcie zajęć (06PC-1A_K04); • obserwacja aktywności podczas dyskusji i próbach wspólnego rozwiązywaniu problemów związanych z tematyką zajęć (06PC-1A_K02, 06PC-1A_K04, 06PC-1A_K05); • wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji projektu grupowego (06PC-1A_K02, 06PC-1A_K04, 06PC-1A_K05). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zajęcia 1. Polityka społeczna – zajęcia powtórzeniowe: pojęcie polityki społecznej, modele polityki społecznej, uwarunkowania polityki społecznej. Zajęcia 2. Charakterystyka fundamentów polityki społecznej - wartości i zasady polityki społecznej, style oraz instrumenty polityki społecznej. Zajęcia 3. Globalnie czy lokalnie? Sektory, podmioty oraz poziomy polityki społecznej. Transnacjonalizacja polityki społecznej. Dokumenty kształtujące politykę społeczną wobec osób starszych i osób z niepełnosprawnościami. Zajęcia 4. Diagnoza i ewaluacja jako kluczowe elementy planowania i realizacji polityki społecznej. Zajęcia 5. Polityka społeczna wobec osób starszych i niepełnosprawnych w głównych obszarach: ubóstwo i wykluczenie społeczne, polityka rodzinna, mieszkalnictwo, ryzyka socjalne, edukacja, rynek pracy cz. 1 Zajęcia 6. Polityka społeczna wobec osób starszych i niepełnosprawnych w głównych obszarach: ubóstwo i wykluczenie społeczne, polityka rodzinna, mieszkalnictwo, ryzyka socjalne, edukacja, rynek pracy cz. 2 Zajęcia 7. Lokalna polityka społeczna wobec osób starszych i osób z niepełnosprawnościami – stan aktualny. PROJEKT GRUPOWY Zajęcia 8-14. Projektowanie programu lokalnej polityki społecznej wobec osób starszych i osób z niepełnosprawnościami na przykładzie „Programu Polityki Senioralnej dla Województwa Łódzkiego na Lata 2020-2023” – diagnoza potrzeb, prawne podstawy planowania, rola dokumentów międzynarodowych i krajowych w kształtowaniu polityki lokalnej, źródła finansowania, zasady konstrukcji dokumentów, zasady realizacji programu, analiza strategiczna. Ewaluacja programu. |
|
Literatura: |
Podstawowa: • Firlit-Fesnak G., Męcina J. (red), 2018, Polityka społeczna, PWN, Warszawa; • Pawlak A., Przyłęcki P. (red.), 2019, Koordynowana opieka senioralna. Senior w społeczeństwie, tom 2, Scholar, Warszawa; • Guligowska A., Kostka T. (red.), 2019, Koordynowana opieka senioralna. Zdrowie seniora, tom 1, Scholar, Warszawa; • Błędowski P., (2002), Lokalna polityka społeczna wobec starości, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa; • Strategia w zakresie polityki społecznej województwa łódzkiego do 2030 roku, RCPS, dokument dostępny na stronie: https://rcpslodz.pl/content/artykuly/files/OSTATECZNA_Strategia%20w%20zakresie%20polityki%20spo%C5%82ecznej%20wojew%C3%B3dztwa%20%C5%82%C3%B3dzkiego%20do%202030%20roku.pdf Uzupełniająca: • Wojewódzki Program Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych i Przeciwdziałania Ich Wykluczeniu Społecznemu oraz Pomocy w Zatrudnianiu Osób Niepełnosprawnych Województwa Łódzkiego 2030, RCPS, dokument dostępny na stronie: https://rcpslodz.pl/content/artykuly/files/XLVIII_578_Wojewodzki%20Program%20Wyrownywania%20Szans%20ON_2022_09_27.pdf • Rehabilitacja społeczna i zawodowa oraz reintegracja osób z niepełnosprawnościami w województwie łódzkim, RCPS, dokument dostępny na stronie: https://analizyrcps.pl/wp-content/uploads/Reintegracja-i-rehabilitacja-spoleczna-i-zawodowa-osob-z-niepelnosprawnosciami-w-wojewodztwie-lodzkim.pdf • Osoby niesamodzielne w województwie łódzkim – 2017, RCPS, dokument dostępny na stronie: https://analizyrcps.pl/wp-content/uploads/osoby-niesamodzielne.pdf • Potrzeby osób w wieku 60+ z terenu województwa łódzkiego – 2017, RCPS, Łódź, dokument dostępny na stronie: https://analizyrcps.pl/wp-content/uploads/60plus.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.