Gerontologia społeczna z elementami andragogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PSGS3B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gerontologia społeczna z elementami andragogiki |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Skrócony opis: |
Gerontologia i jej subdyscypliny. Indywidualne (aspekt biologiczny, psychologiczny, kulturowy) i zbiorowe (aspekt demograficzny, ekonomiczny, społeczny) starzenie się; Granice starości; Społeczne teorie starzenia się; Demografia starości.; Stan zdrowia i umieralność osób starych. Trwanie życia, trwanie życia w zdrowiu, niepełnosprawność, zachorowalność. Kryzysy wieku starszego. Warunki socjalno-bytowe. Warunki mieszkaniowe. Ludzie starzy jako konsumenci. Aktywność zawodowa, przechodzenie na emeryturę, czas wolny. Rodzina i więzi społeczne. Jakość życia osób starszych. Polityka społeczna wobec ludzi starych i starości. Polityka generacyjna. Ageizm. Ludzie starzy w przyszłości – wyzwania o charakterze strategicznym. Prognozy demograficzne. Andragogika. Aktywizacja osób starszych |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student wie i rozumie: krytyczne wydarzenia w starszej fazie życia (06PC-1A_W08); społeczny i biologiczny komponent starzenia się (06PC-1A_W08; 06PC-1A_W14); pojawiające się w starszym wieku problemy, klasyfikując je według instytucji pomagających w ich rozwiązaniu (06PC-1A_W03; 06PC-1A_W11); najważniejsze wyłaniające wyzwania związane ze starzeniem się ludności z punktu widzenia polityki społecznej i pracy socjalnej (06PC-1A_W01; 06PC-1A_W05). Umiejętności: Student potrafi: wybrać zgodne ze standardami postępowania procedury wspomagania osób starszych (06PC-1A_U06; 06PC-1A_U08); demonstrować podstawowe schematy aktywizowania seniorów; wyjaśniać specyfikę pracy z seniorami (06PC-1A_U04; 06PC-1A_U06; 06PC-1A_U08); odróżniać specyficzne z punktu widzenia wieku, sprawności, poziomu wykształcenia metody pracy z seniorami (06PC-1A_U02; 06PC-1A_U05). Postawy: Student jest gotów do: modyfikacji swoich opinii na temat indywidualnego przebiegu starzenia się, uwzględniając kontekst społeczny (06PC-1A_K04; 06PC-1A_K05); aranżowania warunków ułatwiających kontakt z osobami starszymi (06PC-1A_K05; 06PC-1A_K07). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Szukalski | |
Prowadzący grup: | Piotr Szukalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Szukalski | |
Prowadzący grup: | Piotr Szukalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium bazujące na metodzie case study. Student jest wyposażony w słownik podstawowych pojęć. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sprawdzian pisemny – test jednokrotnego wyboru oraz wyjaśnianie pojęć i koniecznych działań w danej, przykładowej sytuacji (w postaci krótkiej i rozbudowanej). 06PC-1A_W01; 06PC-1A_W05; 06PC-1A_W08; 06PC-1A_W13 06PC-1A_U02; 06PC-1A_U06; 06PC-1A_U08 06PC-1A_K04; Przy sprawdzianie wymagana jest znajomość kilku tekstów rozsyłanych w wersji elektronicznej do studentów. Teksty są do nich rozsyłane przynajmniej miesiąc przed sprawdzianem kończącym. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Gerontologia i jej subdyscypliny. Indywidualne (aspekt biologiczny, psychologiczny, kulturowy) i zbiorowe (aspekt demograficzny, ekonomiczny, społeczny) starzenie się; Granice starości; Społeczne teorie starzenia się; Demografia starości – długookresowe przemiany demograficzne, podstawowe charakterystyki demograficzne ludzi starych. Podwójny charakter procesu starzenia się ludności.; Stan zdrowia i umieralność osób starych. Trwanie życia, trwanie życia w zdrowiu, niepełnosprawność, zachorowalność, umieralność. Kryzysy wieku starszego – przejście na emeryturę, utrata małżonka, utrata sprawności. Warunki socjalno-bytowe. Warunki mieszkaniowe. Ludzie starzy jako konsumenci. Aktywność zawodowa, przechodzenie na emeryturę, czas wolny. Rodzina i więzi społeczne. Relacje ekonomiczne i emocjonalne. Wsparcie społeczne. Jakość życia osób starszych. Polityka społeczna wobec ludzi starych i starości. Polityka generacyjna. Ageizm. Konflikt pokoleniowy. Izolacja społeczna ludzi starych. Ludzie starzy w przyszłości – wyzwania o charakterze strategicznym. Prognozy demograficzne, zdrowotne i socjalne. Andragogika. Aktywizacja osób starszych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., 2006, Podstawy gerontologii społecznej, OW ASPRA-JR, Warszawa; Szatur-Jaworska B., P. Szukalski (red.), Aktywne starzenie się. Przeciwdziałanie barierom, Wyd. UŁ, Łódź 2014 Uzupełniająca: Bois J.P., 1996, Historia starości. Od Montaigne’a do pierwszych emerytur, Volumen-Marabut, Warszawa-Gdańsk; Minois G., 1995, Historia starości. Od antyku do renesansu, Volumen, Marabut, Warszawa-Gdańsk; Mossakowska M., A. Więcek, P. Błędowski (red.), Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Termedia, Poznań 2012; Okólski M. (red.), Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro, Wyd. UW, Warszawa 2018 MRPiPS, Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za rok 2019, Warszawa 2020 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Szukalski | |
Prowadzący grup: | Piotr Szukalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium bazujące na metodzie case study. Student jest wyposażony w słownik podstawowych pojęć. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sprawdzian pisemny – test jednokrotnego wyboru oraz wyjaśnianie pojęć i koniecznych działań w danej, przykładowej sytuacji (w postaci krótkiej i rozbudowanej). 06PC-1A_W01; 06PC-1A_W05; 06PC-1A_W08; 06PC-1A_W13 06PC-1A_U02; 06PC-1A_U06; 06PC-1A_U08 06PC-1A_K04; Przy sprawdzianie wymagana jest znajomość kilku tekstów rozsyłanych w wersji elektronicznej do studentów. Teksty są do nich rozsyłane przynajmniej miesiąc przed sprawdzianem kończącym. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Gerontologia i jej subdyscypliny. Indywidualne (aspekt biologiczny, psychologiczny, kulturowy) i zbiorowe (aspekt demograficzny, ekonomiczny, społeczny) starzenie się; Granice starości; Społeczne teorie starzenia się; Demografia starości – długookresowe przemiany demograficzne, podstawowe charakterystyki demograficzne ludzi starych. Podwójny charakter procesu starzenia się ludności.; Stan zdrowia i umieralność osób starych. Trwanie życia, trwanie życia w zdrowiu, niepełnosprawność, zachorowalność, umieralność. Kryzysy wieku starszego – przejście na emeryturę, utrata małżonka, utrata sprawności. Warunki socjalno-bytowe. Warunki mieszkaniowe. Ludzie starzy jako konsumenci. Aktywność zawodowa, przechodzenie na emeryturę, czas wolny. Rodzina i więzi społeczne. Relacje ekonomiczne i emocjonalne. Wsparcie społeczne. Jakość życia osób starszych. Polityka społeczna wobec ludzi starych i starości. Polityka generacyjna. Ageizm. Konflikt pokoleniowy. Izolacja społeczna ludzi starych. Ludzie starzy w przyszłości – wyzwania o charakterze strategicznym. Prognozy demograficzne, zdrowotne i socjalne. Andragogika. Aktywizacja osób starszych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., 2006, Podstawy gerontologii społecznej, OW ASPRA-JR, Warszawa; Szatur-Jaworska B., P. Szukalski (red.), Aktywne starzenie się. Przeciwdziałanie barierom, Wyd. UŁ, Łódź 2014 Uzupełniająca: Bois J.P., 1996, Historia starości. Od Montaigne’a do pierwszych emerytur, Volumen-Marabut, Warszawa-Gdańsk; Minois G., 1995, Historia starości. Od antyku do renesansu, Volumen, Marabut, Warszawa-Gdańsk; Mossakowska M., A. Więcek, P. Błędowski (red.), Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Termedia, Poznań 2012; Okólski M. (red.), Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro, Wyd. UW, Warszawa 2018 MRPiPS, Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za rok 2019, Warszawa 2019 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Szukalski | |
Prowadzący grup: | Piotr Szukalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium bazujące na metodzie case study. Student jest wyposażony w słownik podstawowych pojęć. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sprawdzian pisemny – test jednokrotnego wyboru oraz wyjaśnianie pojęć i koniecznych działań w danej, przykładowej sytuacji (w postaci krótkiej i rozbudowanej). Przy sprawdzianie wymagana jest znajomość kilku tekstów rozsyłanych w wersji elektronicznej do studentów. Teksty są do nich rozsyłane przynajmniej miesiąc przed sprawdzianem kończącym. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Gerontologia i jej subdyscypliny. Indywidualne (aspekt biologiczny, psychologiczny, kulturowy) i zbiorowe (aspekt demograficzny, ekonomiczny, społeczny) starzenie się; Granice starości; Społeczne teorie starzenia się; Demografia starości – długookresowe przemiany demograficzne, podstawowe charakterystyki demograficzne ludzi starych. Podwójny charakter procesu starzenia się ludności.; Stan zdrowia i umieralność osób starych. Trwanie życia, trwanie życia w zdrowiu, niepełnosprawność, zachorowalność, umieralność. Kryzysy wieku starszego – przejście na emeryturę, utrata małżonka, utrata sprawności. Warunki socjalno-bytowe. Warunki mieszkaniowe. Ludzie starzy jako konsumenci. Aktywność zawodowa, przechodzenie na emeryturę, czas wolny. Rodzina i więzi społeczne. Relacje ekonomiczne i emocjonalne. Wsparcie społeczne. Jakość życia osób starszych. Polityka społeczna wobec ludzi starych i starości. Polityka generacyjna. Ageizm. Konflikt pokoleniowy. Izolacja społeczna ludzi starych. Ludzie starzy w przyszłości – wyzwania o charakterze strategicznym. Prognozy demograficzne, zdrowotne i socjalne. Andragogika. Aktywizacja osób starszych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., 2006, Podstawy gerontologii społecznej, OW ASPRA-JR, Warszawa; Szatur-Jaworska B., P. Szukalski (red.), Aktywne starzenie się. Przeciwdziałanie barierom, Wyd. UŁ, Łódź 2014 Uzupełniająca: Bois J.P., 1996, Historia starości. Od Montaigne’a do pierwszych emerytur, Volumen-Marabut, Warszawa-Gdańsk; Minois G., 1995, Historia starości. Od antyku do renesansu, Volumen, Marabut, Warszawa-Gdańsk; Mossakowska M., A. Więcek, P. Błędowski (red.), Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Termedia, Poznań 2012; Okólski M. (red.), Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro, Wyd. UW, Warszawa 2018 MRPiPS, Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za rok 2017, Warszawa 2018 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.