UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gerontologia społeczna z elementami andragogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-PSGS3B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gerontologia społeczna z elementami andragogiki
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Skrócony opis:

Gerontologia i jej subdyscypliny. Indywidualne (aspekt biologiczny, psychologiczny, kulturowy) i zbiorowe (aspekt demograficzny, ekonomiczny, społeczny) starzenie się; Granice starości; Społeczne teorie starzenia się; Demografia starości.; Stan zdrowia i umieralność osób starych. Trwanie życia, trwanie życia w zdrowiu, niepełnosprawność, zachorowalność. Kryzysy wieku starszego. Warunki socjalno-bytowe. Warunki mieszkaniowe. Ludzie starzy jako konsumenci. Aktywność zawodowa, przechodzenie na emeryturę, czas wolny. Rodzina i więzi społeczne. Jakość życia osób starszych. Polityka społeczna wobec ludzi starych i starości. Polityka generacyjna. Ageizm. Ludzie starzy w przyszłości – wyzwania o charakterze strategicznym. Prognozy demograficzne. Andragogika. Aktywizacja osób starszych

Efekty uczenia się:

Wiedza

student wie i rozumie:

krytyczne wydarzenia w starszej fazie życia (06PC-1A_W08);

społeczny i biologiczny komponent starzenia się (06PC-1A_W08; 06PC-1A_W14);

pojawiające się w starszym wieku problemy, klasyfikując je według instytucji pomagających w ich rozwiązaniu (06PC-1A_W03; 06PC-1A_W11);

najważniejsze wyłaniające wyzwania związane ze starzeniem się ludności z punktu widzenia polityki społecznej i pracy socjalnej (06PC-1A_W01; 06PC-1A_W05).

Umiejętności:

Student potrafi:

wybrać zgodne ze standardami postępowania procedury wspomagania osób starszych (06PC-1A_U06; 06PC-1A_U08);

demonstrować podstawowe schematy aktywizowania seniorów;

wyjaśniać specyfikę pracy z seniorami (06PC-1A_U04; 06PC-1A_U06; 06PC-1A_U08);

odróżniać specyficzne z punktu widzenia wieku, sprawności, poziomu wykształcenia metody pracy z seniorami (06PC-1A_U02; 06PC-1A_U05).

Postawy:

Student jest gotów do:

modyfikacji swoich opinii na temat indywidualnego przebiegu starzenia się, uwzględniając kontekst społeczny (06PC-1A_K04; 06PC-1A_K05);

aranżowania warunków ułatwiających kontakt z osobami starszymi (06PC-1A_K05; 06PC-1A_K07).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Szukalski
Prowadzący grup: Piotr Szukalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Szukalski
Prowadzący grup: Piotr Szukalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium bazujące na metodzie case study.

Student jest wyposażony w słownik podstawowych pojęć.


Sposoby i kryteria oceniania:

Sprawdzian pisemny – test jednokrotnego wyboru oraz wyjaśnianie pojęć i koniecznych działań w danej, przykładowej sytuacji (w postaci krótkiej i rozbudowanej).

06PC-1A_W01; 06PC-1A_W05; 06PC-1A_W08; 06PC-1A_W13

06PC-1A_U02; 06PC-1A_U06; 06PC-1A_U08

06PC-1A_K04;


Przy sprawdzianie wymagana jest znajomość kilku tekstów rozsyłanych w wersji elektronicznej do studentów. Teksty są do nich rozsyłane przynajmniej miesiąc przed sprawdzianem kończącym.


Szczegółowe treści kształcenia:

Gerontologia i jej subdyscypliny. Indywidualne (aspekt biologiczny, psychologiczny, kulturowy) i zbiorowe (aspekt demograficzny, ekonomiczny, społeczny) starzenie się; Granice starości; Społeczne teorie starzenia się; Demografia starości – długookresowe przemiany demograficzne, podstawowe charakterystyki demograficzne ludzi starych. Podwójny charakter procesu starzenia się ludności.; Stan zdrowia i umieralność osób starych. Trwanie życia, trwanie życia w zdrowiu, niepełnosprawność, zachorowalność, umieralność. Kryzysy wieku starszego – przejście na emeryturę, utrata małżonka, utrata sprawności. Warunki socjalno-bytowe. Warunki mieszkaniowe. Ludzie starzy jako konsumenci. Aktywność zawodowa, przechodzenie na emeryturę, czas wolny. Rodzina i więzi społeczne. Relacje ekonomiczne i emocjonalne. Wsparcie społeczne. Jakość życia osób starszych. Polityka społeczna wobec ludzi starych i starości. Polityka generacyjna. Ageizm. Konflikt pokoleniowy. Izolacja społeczna ludzi starych. Ludzie starzy w przyszłości – wyzwania o charakterze strategicznym. Prognozy demograficzne, zdrowotne i socjalne. Andragogika. Aktywizacja osób starszych.

Literatura:

Podstawowa:

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., 2006, Podstawy gerontologii społecznej, OW ASPRA-JR, Warszawa;

Szatur-Jaworska B., P. Szukalski (red.), Aktywne starzenie się. Przeciwdziałanie barierom, Wyd. UŁ, Łódź 2014

Uzupełniająca:

Bois J.P., 1996, Historia starości. Od Montaigne’a do pierwszych emerytur, Volumen-Marabut, Warszawa-Gdańsk;

Minois G., 1995, Historia starości. Od antyku do renesansu, Volumen, Marabut, Warszawa-Gdańsk;

Mossakowska M., A. Więcek, P. Błędowski (red.), Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Termedia, Poznań 2012;

Okólski M. (red.), Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro, Wyd. UW, Warszawa 2018

MRPiPS, Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za rok 2019, Warszawa 2020

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Szukalski
Prowadzący grup: Piotr Szukalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium bazujące na metodzie case study.

Student jest wyposażony w słownik podstawowych pojęć.



Sposoby i kryteria oceniania:

Sprawdzian pisemny – test jednokrotnego wyboru oraz wyjaśnianie pojęć i koniecznych działań w danej, przykładowej sytuacji (w postaci krótkiej i rozbudowanej).

06PC-1A_W01; 06PC-1A_W05; 06PC-1A_W08; 06PC-1A_W13

06PC-1A_U02; 06PC-1A_U06; 06PC-1A_U08

06PC-1A_K04;


Przy sprawdzianie wymagana jest znajomość kilku tekstów rozsyłanych w wersji elektronicznej do studentów. Teksty są do nich rozsyłane przynajmniej miesiąc przed sprawdzianem kończącym.


Szczegółowe treści kształcenia:

Gerontologia i jej subdyscypliny. Indywidualne (aspekt biologiczny, psychologiczny, kulturowy) i zbiorowe (aspekt demograficzny, ekonomiczny, społeczny) starzenie się; Granice starości; Społeczne teorie starzenia się; Demografia starości – długookresowe przemiany demograficzne, podstawowe charakterystyki demograficzne ludzi starych. Podwójny charakter procesu starzenia się ludności.; Stan zdrowia i umieralność osób starych. Trwanie życia, trwanie życia w zdrowiu, niepełnosprawność, zachorowalność, umieralność. Kryzysy wieku starszego – przejście na emeryturę, utrata małżonka, utrata sprawności. Warunki socjalno-bytowe. Warunki mieszkaniowe. Ludzie starzy jako konsumenci. Aktywność zawodowa, przechodzenie na emeryturę, czas wolny. Rodzina i więzi społeczne. Relacje ekonomiczne i emocjonalne. Wsparcie społeczne. Jakość życia osób starszych. Polityka społeczna wobec ludzi starych i starości. Polityka generacyjna. Ageizm. Konflikt pokoleniowy. Izolacja społeczna ludzi starych. Ludzie starzy w przyszłości – wyzwania o charakterze strategicznym. Prognozy demograficzne, zdrowotne i socjalne. Andragogika. Aktywizacja osób starszych.

Literatura:

Podstawowa:

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., 2006, Podstawy gerontologii społecznej, OW ASPRA-JR, Warszawa;

Szatur-Jaworska B., P. Szukalski (red.), Aktywne starzenie się. Przeciwdziałanie barierom, Wyd. UŁ, Łódź 2014

Uzupełniająca:

Bois J.P., 1996, Historia starości. Od Montaigne’a do pierwszych emerytur, Volumen-Marabut, Warszawa-Gdańsk;

Minois G., 1995, Historia starości. Od antyku do renesansu, Volumen, Marabut, Warszawa-Gdańsk;

Mossakowska M., A. Więcek, P. Błędowski (red.), Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Termedia, Poznań 2012;

Okólski M. (red.), Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro, Wyd. UW, Warszawa 2018

MRPiPS, Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za rok 2019, Warszawa 2019

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Szukalski
Prowadzący grup: Piotr Szukalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium bazujące na metodzie case study.

Student jest wyposażony w słownik podstawowych pojęć.


Sposoby i kryteria oceniania:

Sprawdzian pisemny – test jednokrotnego wyboru oraz wyjaśnianie pojęć i koniecznych działań w danej, przykładowej sytuacji (w postaci krótkiej i rozbudowanej).

Przy sprawdzianie wymagana jest znajomość kilku tekstów rozsyłanych w wersji elektronicznej do studentów. Teksty są do nich rozsyłane przynajmniej miesiąc przed sprawdzianem kończącym.


Szczegółowe treści kształcenia:

Gerontologia i jej subdyscypliny. Indywidualne (aspekt biologiczny, psychologiczny, kulturowy) i zbiorowe (aspekt demograficzny, ekonomiczny, społeczny) starzenie się; Granice starości; Społeczne teorie starzenia się; Demografia starości – długookresowe przemiany demograficzne, podstawowe charakterystyki demograficzne ludzi starych. Podwójny charakter procesu starzenia się ludności.; Stan zdrowia i umieralność osób starych. Trwanie życia, trwanie życia w zdrowiu, niepełnosprawność, zachorowalność, umieralność. Kryzysy wieku starszego – przejście na emeryturę, utrata małżonka, utrata sprawności. Warunki socjalno-bytowe. Warunki mieszkaniowe. Ludzie starzy jako konsumenci. Aktywność zawodowa, przechodzenie na emeryturę, czas wolny. Rodzina i więzi społeczne. Relacje ekonomiczne i emocjonalne. Wsparcie społeczne. Jakość życia osób starszych. Polityka społeczna wobec ludzi starych i starości. Polityka generacyjna. Ageizm. Konflikt pokoleniowy. Izolacja społeczna ludzi starych. Ludzie starzy w przyszłości – wyzwania o charakterze strategicznym. Prognozy demograficzne, zdrowotne i socjalne. Andragogika. Aktywizacja osób starszych.

Literatura:

Podstawowa:

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., 2006, Podstawy gerontologii społecznej, OW ASPRA-JR, Warszawa;

Szatur-Jaworska B., P. Szukalski (red.), Aktywne starzenie się. Przeciwdziałanie barierom, Wyd. UŁ, Łódź 2014

Uzupełniająca:

Bois J.P., 1996, Historia starości. Od Montaigne’a do pierwszych emerytur, Volumen-Marabut, Warszawa-Gdańsk;

Minois G., 1995, Historia starości. Od antyku do renesansu, Volumen, Marabut, Warszawa-Gdańsk;

Mossakowska M., A. Więcek, P. Błędowski (red.), Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Termedia, Poznań 2012;

Okólski M. (red.), Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro, Wyd. UW, Warszawa 2018

MRPiPS, Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za rok 2017, Warszawa 2018

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6