UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy socjoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-PSPH5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy socjoterapii
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Zaliczony egzamin z Metodyki pracy socjalnej

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z założeniami, zasadami i procedurami postępowania socjoterapeutycznego w pracy z dziećmi i adolescentami oraz wyposażenie w umiejętności przygotowywania diagnozy socjoterapeutycznej oraz wiedzę i podstawowe umiejętności związane z prowadzeniem grupowych zajęć socjoterapeutycznych.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza: student posiada wiedzę na temat istoty podejścia socjoterapeutycznego w pracy z dziećmi i młodzieżą, zna założenia leżące u podstaw socjoterapii i podstawowe pojęcia związane z tą orientacją. Jest świadomy znaczenia grupy w postępowaniu socjoterapeutycznym.

2. Umiejętności: Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjoterapii do przeprowadzenia diagnozy socjoterapeutycznej i zaprojektowania postępowania socjoterapeutycznego, potrafi przygotować scenariusz zajęć socjoterapeutycznych i symulację grupowych zajęć socjoterapeutycznych

3. Postawy/Kompetencje: Student potrafi pracować w grupie zadaniowej przyjmując także rolę lidera grupy. Potrafi nawiązać z dzieckiem/nastolatkiem relację opartą na szacunku oraz zasadach podmiotowości i partnerstwa.

W01, W02, W04, W07, W08, W09, U02, U05, U06, U09, U10, U11, K01, K02, K03, K04, K05, K06, K07

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Brzeziński
Prowadzący grup: Kamil Brzeziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Brzeziński
Prowadzący grup: Kamil Brzeziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a75344201fbb54b9c91c9a3b8d35b07f8%40thread.tacv2/conversations?groupId=934d53f6-bd2d-48c0-8942-32dcf3d8bcd0&tenantId=63441aef-da0e-4397-bb7e-f9d4705e963b
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia on-line:

mini wykłady, dyskusje grupowe, praca warsztatowa na kanale ogólnym oraz subkanałach na platformie teams

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, udział w ćwiczeniach warsztatowych on-line, przygotowanie diagnozy socjoterapeutycznej przypadku w grupie, przygotowanie scenariusza zajęć socjoterapeutycznych, samoocena studentów

Szczegółowe treści kształcenia:

I-III. Warsztat umiejętności wychowawczych – jak dziecko postrzega świat, warunki dobrej zabawy, relacje dorośli-dzieci

IV. Socjoterapia – podstawowe założenia postępowania socjoterapeutycznego - wprowadzenie

V. Postępowanie z dzieckiem z zaburzonymi zachowaniami - diagnoza socjoterapeutyczna i projektowanie zindywidualizowanego postępowania socjoterapeutycznego

VI-VIII. Diagnoza socjoterapeutyczna - ćwiczenia w małych grupach na subkanałach platformy teams

IX. Istota postępowania socjoterapeutycznego w kontekście innych sposobów rozumienia dziecka (socjoterapia a patogeneza osobowości)

X. Zasady pracy z grupą socjoterapeutyczną, projektowanie grupowych zajęć socjoterapeutycznych

XI-XIV. Prezentacja scenariuszy studenckich, symulacje zajęć socjoterapeutycznych on-line

XV. Podsumowanie zajęć. Informacje zwrotne



Literatura:

Zajęcia socjoterapeutyczne. Materiał szkoleniowy dla osób pracujących z dziećmi ze środowisk zagrożonych alkoholizmem, Strzemieczny J. (red.), Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Zeszyt II, Warszawa 1988

Zoja Sobolewska, Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży – zasady projektowania zajęć

Podręczniki trenerskie, np. Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, cz. I i II, Oficyna Wydawnicza Unus, wydanie dowolne

Krasowska Aleksandra, Uczeń z zaburzeniami zachowania. Metoda budowania strategii w pracy z uczniem - materiał Ośrodka Rozwoju Edukacji https://www.youtube.com/watch?v=xt_DQhwZkxk

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia konwersatoryjne:

mini wykłady, ćwiczenia warsztatowe, symulacje zajęć socjoterapeutycznych

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych wg własnego autorskiego scenariusza


Bdb - bardzo dobra znajomość lektur znajdująca odzwierciedlenie w aktywnym udziale we wszystkich omówieniach tekstów i dyskusjach grupowych, aktywny udział w ćwiczeniach warsztatowych i ich omówieniach, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie autorskiego scenariusza (bardzo dobre przygotowanie do zajęć, pogłębiona refleksja nad realizacją zadania), brak nieobecności nieusprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim

Db+ - dobra znajomość lektur znajdująca odzwierciedlenie we wszystkich omówieniach tekstów i dyskusjach grupowych, aktywny udział w ćwiczeniach grupowych, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie własnego scenariusza, (bardzo dobre przygotowanie do zajęć, zdolność do refleksji nad realizacją zadania)

Db – dobra znajomość lektur, zabieranie głosu w części omówień i dyskusji grupowych, aktywny udział w ćwiczeniach grupowych, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie własnego scenariusza lub scenariusza innych autorów (dobre przygotowanie do zajęć, zdolność do oceny własnej aktywności)

Dst+ sporadyczny aktywny udział w omawianiu tekstów i dyskusjach, niski poziom zaangażowania w ćwiczenia grupowe, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie scenariusza innych autorów (dostateczne przygotowanie do zajęć, brak refleksji nad ich przebiegiem)

Dst – bierny udział zajęciach – brak aktywności w omawianiu tekstów i dyskusjach, brak zaangażowania w ćwiczenia grupowe, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie scenariusza innych autorów (bez zaangażowania na zasadzie zaliczenia zadania).

Szczegółowe treści kształcenia:

I-II. Warsztat umiejętności wychowawczych – ćwiczenia praktyczne

III. Socjoterapia – podstawowe założenia postępowania socjoterapeutycznego. Diagnoza socjoterapeutyczna i projektowanie zindywidualizowanego postępowania socjoterapeutycznego

IV. Zasady pracy z grupą socjoterapeutyczną, projektowanie grupowych zajęć socjoterapeutycznych

V-XIV. Symulacja grupowych zajęć socjoterapeutycznych



Literatura:

Zajęcia socjoterapeutyczne. Materiał szkoleniowy dla osób pracujących z dziećmi ze środowisk zagrożonych alkoholizmem, Strzemieczny J. (red.), Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Zeszyt II, Warszawa 1988

Zoja Sobolewska, Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży – zasady projektowania zajęć

Podręczniki trenerskie, np. Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, cz. I i II, Oficyna Wydawnicza Unus, wydanie dowolne

Literatura uzupełniająca:

Faber E., Mazlish A., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina of Poznań Inc., Poznań 1992; Gordon T., Wychowanie bez porażek, PAX, Socjoterapia. Sawicka K. (red), Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 1999

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia konwersatoryjne:

mini wykłady, ćwiczenia warsztatowe, symulacje zajęć socjoterapeutycznych

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych wg własnego autorskiego scenariusza


Bdb - bardzo dobra znajomość lektur znajdująca odzwierciedlenie w aktywnym udziale we wszystkich omówieniach tekstów i dyskusjach grupowych, aktywny udział w ćwiczeniach warsztatowych i ich omówieniach, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie autorskiego scenariusza (bardzo dobre przygotowanie do zajęć, pogłębiona refleksja nad realizacją zadania), brak nieobecności nieusprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim

Db+ - dobra znajomość lektur znajdująca odzwierciedlenie we wszystkich omówieniach tekstów i dyskusjach grupowych, aktywny udział w ćwiczeniach grupowych, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie własnego scenariusza, (bardzo dobre przygotowanie do zajęć, zdolność do refleksji nad realizacją zadania)

Db – dobra znajomość lektur, zabieranie głosu w części omówień i dyskusji grupowych, aktywny udział w ćwiczeniach grupowych, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie własnego scenariusza lub scenariusza innych autorów (dobre przygotowanie do zajęć, zdolność do oceny własnej aktywności)

Dst+ sporadyczny aktywny udział w omawianiu tekstów i dyskusjach, niski poziom zaangażowania w ćwiczenia grupowe, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie scenariusza innych autorów (dostateczne przygotowanie do zajęć, brak refleksji nad ich przebiegiem)

Dst – bierny udział zajęciach – brak aktywności w omawianiu tekstów i dyskusjach, brak zaangażowania w ćwiczenia grupowe, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie scenariusza innych autorów (bez zaangażowania na zasadzie zaliczenia zadania).

Szczegółowe treści kształcenia:

I-II. Warsztat umiejętności wychowawczych – ćwiczenia praktyczne

III. Socjoterapia – podstawowe założenia postępowania socjoterapeutycznego. Diagnoza socjoterapeutyczna i projektowanie zindywidualizowanego postępowania socjoterapeutycznego

IV. Zasady pracy z grupą socjoterapeutyczną, projektowanie grupowych zajęć socjoterapeutycznych

V-XIV. Symulacja grupowych zajęć socjoterapeutycznych



Literatura:

Zajęcia socjoterapeutyczne. Materiał szkoleniowy dla osób pracujących z dziećmi ze środowisk zagrożonych alkoholizmem, Strzemieczny J. (red.), Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Zeszyt II, Warszawa 1988

Zoja Sobolewska, Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży – zasady projektowania zajęć

Podręczniki trenerskie, np. Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, cz. I i II, Oficyna Wydawnicza Unus, wydanie dowolne

Literatura uzupełniająca:

Faber E., Mazlish A., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina of Poznań Inc., Poznań 1992; Gordon T., Wychowanie bez porażek, PAX, Socjoterapia. Sawicka K. (red), Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 1999

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6