Podstawy socjoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PSPH5B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy socjoterapii |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Zaliczony egzamin z Metodyki pracy socjalnej |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z założeniami, zasadami i procedurami postępowania socjoterapeutycznego w pracy z dziećmi i adolescentami oraz wyposażenie w umiejętności przygotowywania diagnozy socjoterapeutycznej oraz wiedzę i podstawowe umiejętności związane z prowadzeniem grupowych zajęć socjoterapeutycznych. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: student posiada wiedzę na temat istoty podejścia socjoterapeutycznego w pracy z dziećmi i młodzieżą, zna założenia leżące u podstaw socjoterapii i podstawowe pojęcia związane z tą orientacją. Jest świadomy znaczenia grupy w postępowaniu socjoterapeutycznym. 2. Umiejętności: Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjoterapii do przeprowadzenia diagnozy socjoterapeutycznej i zaprojektowania postępowania socjoterapeutycznego, potrafi przygotować scenariusz zajęć socjoterapeutycznych i symulację grupowych zajęć socjoterapeutycznych 3. Postawy/Kompetencje: Student potrafi pracować w grupie zadaniowej przyjmując także rolę lidera grupy. Potrafi nawiązać z dzieckiem/nastolatkiem relację opartą na szacunku oraz zasadach podmiotowości i partnerstwa. W01, W02, W04, W07, W08, W09, U02, U05, U06, U09, U10, U11, K01, K02, K03, K04, K05, K06, K07 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Brzeziński | |
Prowadzący grup: | Kamil Brzeziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Brzeziński | |
Prowadzący grup: | Kamil Brzeziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a75344201fbb54b9c91c9a3b8d35b07f8%40thread.tacv2/conversations?groupId=934d53f6-bd2d-48c0-8942-32dcf3d8bcd0&tenantId=63441aef-da0e-4397-bb7e-f9d4705e963b | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia on-line: mini wykłady, dyskusje grupowe, praca warsztatowa na kanale ogólnym oraz subkanałach na platformie teams |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obecność na zajęciach, udział w ćwiczeniach warsztatowych on-line, przygotowanie diagnozy socjoterapeutycznej przypadku w grupie, przygotowanie scenariusza zajęć socjoterapeutycznych, samoocena studentów |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I-III. Warsztat umiejętności wychowawczych – jak dziecko postrzega świat, warunki dobrej zabawy, relacje dorośli-dzieci IV. Socjoterapia – podstawowe założenia postępowania socjoterapeutycznego - wprowadzenie V. Postępowanie z dzieckiem z zaburzonymi zachowaniami - diagnoza socjoterapeutyczna i projektowanie zindywidualizowanego postępowania socjoterapeutycznego VI-VIII. Diagnoza socjoterapeutyczna - ćwiczenia w małych grupach na subkanałach platformy teams IX. Istota postępowania socjoterapeutycznego w kontekście innych sposobów rozumienia dziecka (socjoterapia a patogeneza osobowości) X. Zasady pracy z grupą socjoterapeutyczną, projektowanie grupowych zajęć socjoterapeutycznych XI-XIV. Prezentacja scenariuszy studenckich, symulacje zajęć socjoterapeutycznych on-line XV. Podsumowanie zajęć. Informacje zwrotne |
|
Literatura: |
Zajęcia socjoterapeutyczne. Materiał szkoleniowy dla osób pracujących z dziećmi ze środowisk zagrożonych alkoholizmem, Strzemieczny J. (red.), Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Zeszyt II, Warszawa 1988 Zoja Sobolewska, Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży – zasady projektowania zajęć Podręczniki trenerskie, np. Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, cz. I i II, Oficyna Wydawnicza Unus, wydanie dowolne Krasowska Aleksandra, Uczeń z zaburzeniami zachowania. Metoda budowania strategii w pracy z uczniem - materiał Ośrodka Rozwoju Edukacji https://www.youtube.com/watch?v=xt_DQhwZkxk |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne: mini wykłady, ćwiczenia warsztatowe, symulacje zajęć socjoterapeutycznych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywny udział w zajęciach, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych wg własnego autorskiego scenariusza Bdb - bardzo dobra znajomość lektur znajdująca odzwierciedlenie w aktywnym udziale we wszystkich omówieniach tekstów i dyskusjach grupowych, aktywny udział w ćwiczeniach warsztatowych i ich omówieniach, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie autorskiego scenariusza (bardzo dobre przygotowanie do zajęć, pogłębiona refleksja nad realizacją zadania), brak nieobecności nieusprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim Db+ - dobra znajomość lektur znajdująca odzwierciedlenie we wszystkich omówieniach tekstów i dyskusjach grupowych, aktywny udział w ćwiczeniach grupowych, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie własnego scenariusza, (bardzo dobre przygotowanie do zajęć, zdolność do refleksji nad realizacją zadania) Db – dobra znajomość lektur, zabieranie głosu w części omówień i dyskusji grupowych, aktywny udział w ćwiczeniach grupowych, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie własnego scenariusza lub scenariusza innych autorów (dobre przygotowanie do zajęć, zdolność do oceny własnej aktywności) Dst+ sporadyczny aktywny udział w omawianiu tekstów i dyskusjach, niski poziom zaangażowania w ćwiczenia grupowe, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie scenariusza innych autorów (dostateczne przygotowanie do zajęć, brak refleksji nad ich przebiegiem) Dst – bierny udział zajęciach – brak aktywności w omawianiu tekstów i dyskusjach, brak zaangażowania w ćwiczenia grupowe, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie scenariusza innych autorów (bez zaangażowania na zasadzie zaliczenia zadania). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I-II. Warsztat umiejętności wychowawczych – ćwiczenia praktyczne III. Socjoterapia – podstawowe założenia postępowania socjoterapeutycznego. Diagnoza socjoterapeutyczna i projektowanie zindywidualizowanego postępowania socjoterapeutycznego IV. Zasady pracy z grupą socjoterapeutyczną, projektowanie grupowych zajęć socjoterapeutycznych V-XIV. Symulacja grupowych zajęć socjoterapeutycznych |
|
Literatura: |
Zajęcia socjoterapeutyczne. Materiał szkoleniowy dla osób pracujących z dziećmi ze środowisk zagrożonych alkoholizmem, Strzemieczny J. (red.), Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Zeszyt II, Warszawa 1988 Zoja Sobolewska, Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży – zasady projektowania zajęć Podręczniki trenerskie, np. Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, cz. I i II, Oficyna Wydawnicza Unus, wydanie dowolne Literatura uzupełniająca: Faber E., Mazlish A., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina of Poznań Inc., Poznań 1992; Gordon T., Wychowanie bez porażek, PAX, Socjoterapia. Sawicka K. (red), Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 1999 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne: mini wykłady, ćwiczenia warsztatowe, symulacje zajęć socjoterapeutycznych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywny udział w zajęciach, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych wg własnego autorskiego scenariusza Bdb - bardzo dobra znajomość lektur znajdująca odzwierciedlenie w aktywnym udziale we wszystkich omówieniach tekstów i dyskusjach grupowych, aktywny udział w ćwiczeniach warsztatowych i ich omówieniach, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie autorskiego scenariusza (bardzo dobre przygotowanie do zajęć, pogłębiona refleksja nad realizacją zadania), brak nieobecności nieusprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim Db+ - dobra znajomość lektur znajdująca odzwierciedlenie we wszystkich omówieniach tekstów i dyskusjach grupowych, aktywny udział w ćwiczeniach grupowych, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie własnego scenariusza, (bardzo dobre przygotowanie do zajęć, zdolność do refleksji nad realizacją zadania) Db – dobra znajomość lektur, zabieranie głosu w części omówień i dyskusji grupowych, aktywny udział w ćwiczeniach grupowych, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie własnego scenariusza lub scenariusza innych autorów (dobre przygotowanie do zajęć, zdolność do oceny własnej aktywności) Dst+ sporadyczny aktywny udział w omawianiu tekstów i dyskusjach, niski poziom zaangażowania w ćwiczenia grupowe, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie scenariusza innych autorów (dostateczne przygotowanie do zajęć, brak refleksji nad ich przebiegiem) Dst – bierny udział zajęciach – brak aktywności w omawianiu tekstów i dyskusjach, brak zaangażowania w ćwiczenia grupowe, przeprowadzenie symulacji zajęć socjoterapeutycznych na podstawie scenariusza innych autorów (bez zaangażowania na zasadzie zaliczenia zadania). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I-II. Warsztat umiejętności wychowawczych – ćwiczenia praktyczne III. Socjoterapia – podstawowe założenia postępowania socjoterapeutycznego. Diagnoza socjoterapeutyczna i projektowanie zindywidualizowanego postępowania socjoterapeutycznego IV. Zasady pracy z grupą socjoterapeutyczną, projektowanie grupowych zajęć socjoterapeutycznych V-XIV. Symulacja grupowych zajęć socjoterapeutycznych |
|
Literatura: |
Zajęcia socjoterapeutyczne. Materiał szkoleniowy dla osób pracujących z dziećmi ze środowisk zagrożonych alkoholizmem, Strzemieczny J. (red.), Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Zeszyt II, Warszawa 1988 Zoja Sobolewska, Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży – zasady projektowania zajęć Podręczniki trenerskie, np. Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, cz. I i II, Oficyna Wydawnicza Unus, wydanie dowolne Literatura uzupełniająca: Faber E., Mazlish A., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina of Poznań Inc., Poznań 1992; Gordon T., Wychowanie bez porażek, PAX, Socjoterapia. Sawicka K. (red), Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 1999 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.