UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki informatyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-PSTE1B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki informatyczne
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: PRACA SOCJALNA I ST. SEM. 1
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

PC

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Umiejętność podstawowej obsługi komputera i systemu operacyjnego MS Windows.

Skrócony opis:

Kurs ma za zadanie przygotowania uczestników do wykorzystania technologii informacyjnych w badaniach naukowych, firmie, instytucjach w oparciu o pakiet biurowy MS Office. Uczestnicy zapoznają się z zasadami edycji tekstu, podstawami przetwarzania i prezentacji danych jakościowych oraz ilościowych. Zapoznają się z zasadami wykorzystania materiałów graficznych zgodnymi z prawem autorskim. Zdobędą wiedzę z zakresu dostępności cyfrowej dla osób ze specjalnymi potrzebami. Poznają podstawowe bazy danych naukowych wraz z ich obsługą.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza: student zna i rozumie:

• definicję informatyki i wynikające z niej sposoby gromadzenia, przetwarzania i prezentowania danych dla diagnozy społecznej w pracy socjalnej (06PC1_W09)

2. Umiejętności: student potrafi:

• wykorzystać edytor tekstów w opracowywaniu typowych prac pisemnych z wykorzystaniem automatyzacji przetwarzania danych (06PC1_U08),

• przygotować prezentację z użyciem z użyciem oprogramowania do tworzenia prezentacji z uwzględnieniem prawidłowego stosowania grafik i licencji oraz źródeł danych (06PC1_U08),

• zbudować prostą bazę danych w arkuszu kalkulacyjnym, prezentować dane przy pomocy tabel i wykresów oraz analizować dane z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego (06PC1_U08).

3. Postawy: student jest gotów do:

• przygotowywania materiałów cyfrowych zgodnie z wymogami dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami (06PC1_K05)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Głąb
Prowadzący grup: Zbigniew Głąb
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

• mini wykład

• metoda warsztatowa – praca z oprogramowaniem

• metoda analizy przypadków

• projekt indywidualny

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową przedmiotu składa się średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych na podstawie prac i działań realizowanych przez studentów:

 Poniżej 55.00 % - ocena 2

 55.00 % i więcej - ocena 3

 60.00 % i więcej - ocena 3,5

 70.00 % i więcej - ocena 4

 80.00 % i więcej - ocena 4,5

 90.00 % i więcej - ocena 5


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty w zakresie wiedzy (student zna i rozumie) weryfikowane są poprzez:

• przygotowanie projektu (06PC1_W09)


Efekty w zakresie umiejętności (student potrafi) weryfikowane są poprzez:

• egzamin pisemny (06PC1_U08)

• przygotowanie projektu (06PC1_U08)


Efekty w zakresie kompetencji społecznych (student jest gotów do…) weryfikowane są poprzez:

• przygotowanie projektu (06PC1_K05)


Treści kształcenia:

1. Definicje informatyki. Podstawy obsługi arkusza kalkulacyjnego – podstawowe pojęcia: zmienna, funkcja, skoroszyt, arkusz, tablica, komórka.

2. Obsługa arkusza kalkulacyjnego – stosowanie funkcji, tworzenie wykresów, formatowanie rodzaju danych, filtrowanie i sortowanie danych, formatowanie tabel, tabele przestawne.

3. Korzystanie z różnych źródeł danych (w szczególności GUS - BDL).

4. Obsługa edytora tekstów: podstawowe funkcje (justowanie, formatowanie akapitów, interlinii, wypunktowania, wyszukiwanie i zamiana, formatowanie układu strony, malarz formatów, smart art i formatowanie kształtów, zapisywanie pliku w wybranych formatach, funkcja śledzenia zmian); funkcje zaawansowane (automatyczny spis treści, obsługa menedżera źródeł, automatyczna bibliografia, sortowanie danych). Podstawy edycji tekstu – pojęcie strony standardowej, podstawowe pojęcia edytorskie (sierotka, wdowa, bękart), budowa dokumentu, operowanie nagłówkiem i stopką.

5. Oprogramowanie do tworzenia prezentacji – podstawowe funkcje (tworzenie i operowanie slajdami, edycja treści). Zasady tworzenia prezentacji (ustnych i pisemnych) – operowanie treścią, kolorystyką, typografią, grafiką, czasem, pojęcie brandingu. Wykorzystanie grafiki w pracach i prezentacjach – motywy systemowe i własne, zasada złotego podziału, pojęcie grafiki rastrowej i wektorowej, zasady korzystania z licencji na materiały graficzne.

6. Podstawy tworzenia dostępnych cyfrowo dokumentów i prezentacji.

7. Ćwiczenia z zakresu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania danych.

Literatura:

Dokumentacja pakietu MS Office 365, https://support.microsoft.com/pl-pl/microsoft-365

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Głąb
Prowadzący grup: Zbigniew Głąb
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

• mini wykład

• metoda warsztatowa – praca z oprogramowaniem

• metoda analizy przypadków

• projekt indywidualny

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową przedmiotu składa się średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych na podstawie prac i działań realizowanych przez studentów:

 Poniżej 55.00 % - ocena 2

 55.00 % i więcej - ocena 3

 60.00 % i więcej - ocena 3,5

 70.00 % i więcej - ocena 4

 80.00 % i więcej - ocena 4,5

 90.00 % i więcej - ocena 5


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty w zakresie wiedzy (student zna i rozumie) weryfikowane są poprzez:

• przygotowanie projektu (06PC1_W09)


Efekty w zakresie umiejętności (student potrafi) weryfikowane są poprzez:

• egzamin pisemny (06PC1_U08)

• przygotowanie projektu (06PC1_U08)


Efekty w zakresie kompetencji społecznych (student jest gotów do…) weryfikowane są poprzez:

• przygotowanie projektu (06PC1_K05)


Treści kształcenia:

1. Definicje informatyki. Podstawy obsługi arkusza kalkulacyjnego – podstawowe pojęcia: zmienna, funkcja, skoroszyt, arkusz, tablica, komórka.

2. Obsługa arkusza kalkulacyjnego – stosowanie funkcji, tworzenie wykresów, formatowanie rodzaju danych, filtrowanie i sortowanie danych, formatowanie tabel, tabele przestawne.

3. Korzystanie z różnych źródeł danych (w szczególności GUS - BDL).

4. Obsługa edytora tekstów: podstawowe funkcje (justowanie, formatowanie akapitów, interlinii, wypunktowania, wyszukiwanie i zamiana, formatowanie układu strony, malarz formatów, smart art i formatowanie kształtów, zapisywanie pliku w wybranych formatach, funkcja śledzenia zmian); funkcje zaawansowane (automatyczny spis treści, obsługa menedżera źródeł, automatyczna bibliografia, sortowanie danych). Podstawy edycji tekstu – pojęcie strony standardowej, podstawowe pojęcia edytorskie (sierotka, wdowa, bękart), budowa dokumentu, operowanie nagłówkiem i stopką.

5. Oprogramowanie do tworzenia prezentacji – podstawowe funkcje (tworzenie i operowanie slajdami, edycja treści). Zasady tworzenia prezentacji (ustnych i pisemnych) – operowanie treścią, kolorystyką, typografią, grafiką, czasem, pojęcie brandingu. Wykorzystanie grafiki w pracach i prezentacjach – motywy systemowe i własne, zasada złotego podziału, pojęcie grafiki rastrowej i wektorowej, zasady korzystania z licencji na materiały graficzne.

6. Podstawy tworzenia dostępnych cyfrowo dokumentów i prezentacji.

7. Ćwiczenia z zakresu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania danych.

Literatura:

Dokumentacja pakietu MS Office 365, https://support.microsoft.com/pl-pl/microsoft-365

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Głąb
Prowadzący grup: Zbigniew Głąb
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

• mini wykład

• metoda warsztatowa – praca z oprogramowaniem

• metoda analizy przypadków

• projekt indywidualny


Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową przedmiotu składa się średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych na podstawie prac i działań realizowanych przez studentów:

 Poniżej 55.00 % - ocena 2

 55.00 % i więcej - ocena 3

 60.00 % i więcej - ocena 3,5

 70.00 % i więcej - ocena 4

 80.00 % i więcej - ocena 4,5

 90.00 % i więcej - ocena 5


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty w zakresie wiedzy (student zna i rozumie) weryfikowane są poprzez:

• przygotowanie projektu (06PC1_W09)


Efekty w zakresie umiejętności (student potrafi) weryfikowane są poprzez:

• egzamin pisemny (06PC1_U08)

• przygotowanie projektu (06PC1_U08)


Efekty w zakresie kompetencji społecznych (student jest gotów do…) weryfikowane są poprzez:

• przygotowanie projektu (06PC1_K05)


Treści kształcenia:

1. Definicje informatyki. Podstawy obsługi arkusza kalkulacyjnego – podstawowe pojęcia: zmienna, funkcja, skoroszyt, arkusz, tablica, komórka.

2. Obsługa arkusza kalkulacyjnego – stosowanie funkcji, tworzenie wykresów, formatowanie rodzaju danych, filtrowanie i sortowanie danych, formatowanie tabel, tabele przestawne.

3. Korzystanie z różnych źródeł danych (w szczególności GUS - BDL).

4. Obsługa edytora tekstów: podstawowe funkcje (justowanie, formatowanie akapitów, interlinii, wypunktowania, wyszukiwanie i zamiana, formatowanie układu strony, malarz formatów, smart art i formatowanie kształtów, zapisywanie pliku w wybranych formatach, funkcja śledzenia zmian); funkcje zaawansowane (automatyczny spis treści, obsługa menedżera źródeł, automatyczna bibliografia, sortowanie danych). Podstawy edycji tekstu – pojęcie strony standardowej, podstawowe pojęcia edytorskie (sierotka, wdowa, bękart), budowa dokumentu, operowanie nagłówkiem i stopką.

5. Oprogramowanie do tworzenia prezentacji – podstawowe funkcje (tworzenie i operowanie slajdami, edycja treści). Zasady tworzenia prezentacji (ustnych i pisemnych) – operowanie treścią, kolorystyką, typografią, grafiką, czasem, pojęcie brandingu. Wykorzystanie grafiki w pracach i prezentacjach – motywy systemowe i własne, zasada złotego podziału, pojęcie grafiki rastrowej i wektorowej, zasady korzystania z licencji na materiały graficzne.

6. Podstawy tworzenia dostępnych cyfrowo dokumentów i prezentacji.

7. Ćwiczenia z zakresu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania danych.


Literatura:

1. Dokumentacja pakietu MS Office 365, https://support.microsoft.com/pl-pl/microsoft-365.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Głąb
Prowadzący grup: Zbigniew Głąb
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

• mini wykład

• metoda warsztatowa – praca z oprogramowaniem

• metoda analizy przypadków

• projekt indywidualny


Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową przedmiotu składa się średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych na podstawie prac i działań realizowanych przez studentów:

 Poniżej 55.00 % - ocena 2

 55.00 % i więcej - ocena 3

 60.00 % i więcej - ocena 3,5

 70.00 % i więcej - ocena 4

 80.00 % i więcej - ocena 4,5

 90.00 % i więcej - ocena 5


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty w zakresie wiedzy (student zna i rozumie) weryfikowane są poprzez:

• przygotowanie projektu (06PC1_W09)


Efekty w zakresie umiejętności (student potrafi) weryfikowane są poprzez:

• egzamin pisemny (06PC1_U08)

• przygotowanie projektu (06PC1_U08)


Efekty w zakresie kompetencji społecznych (student jest gotów do…) weryfikowane są poprzez:

• przygotowanie projektu (06PC1_K05)


Treści kształcenia:

1. Definicje informatyki. Podstawy obsługi arkusza kalkulacyjnego – podstawowe pojęcia: zmienna, funkcja, skoroszyt, arkusz, tablica, komórka.

2. Obsługa arkusza kalkulacyjnego – stosowanie funkcji, tworzenie wykresów, formatowanie rodzaju danych, filtrowanie i sortowanie danych, formatowanie tabel, tabele przestawne.

3. Korzystanie z różnych źródeł danych (w szczególności GUS - BDL).

4. Obsługa edytora tekstów: podstawowe funkcje (justowanie, formatowanie akapitów, interlinii, wypunktowania, wyszukiwanie i zamiana, formatowanie układu strony, malarz formatów, smart art i formatowanie kształtów, zapisywanie pliku w wybranych formatach, funkcja śledzenia zmian); funkcje zaawansowane (automatyczny spis treści, obsługa menedżera źródeł, automatyczna bibliografia, sortowanie danych). Podstawy edycji tekstu – pojęcie strony standardowej, podstawowe pojęcia edytorskie (sierotka, wdowa, bękart), budowa dokumentu, operowanie nagłówkiem i stopką.

5. Oprogramowanie do tworzenia prezentacji – podstawowe funkcje (tworzenie i operowanie slajdami, edycja treści). Zasady tworzenia prezentacji (ustnych i pisemnych) – operowanie treścią, kolorystyką, typografią, grafiką, czasem, pojęcie brandingu. Wykorzystanie grafiki w pracach i prezentacjach – motywy systemowe i własne, zasada złotego podziału, pojęcie grafiki rastrowej i wektorowej, zasady korzystania z licencji na materiały graficzne.

6. Podstawy tworzenia dostępnych cyfrowo dokumentów i prezentacji.

7. Ćwiczenia z zakresu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania danych.

Literatura:

Dokumentacja pakietu MS Office 365, https://support.microsoft.com/pl-pl/microsoft-365

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Głąb
Prowadzący grup: Zbigniew Głąb
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Praca z oprogramowaniem

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się ocena wykonanej zadania MS Word, wykonanej prezentacji oraz test z MS Excel (06PC_1A_W09, 06PC1_1A_W15, 06PC-1A_U07, 06PC-1A_U10, 06PC-1A_U11, 06PC-1A_K06).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykonanie zadań w programie Excel.

Wykonanie edycji tekstu w progamie Word.

Wykonanie prezentacji w programie PowerPoint

Treści kształcenia:

1. Definicje informatyki i teoretyczne podstawy gromadzenia, przetwarzania i prezentowania danych.

2. Obsługa edytora tekstów – podstawowe funkcje (justowanie, formatowanie akapitów, interlinii, wypunktowania, wyszukiwanie i zamiana, formatowanie układu strony, malarz formatów, smart art i formatowanie kształtów, zapisywanie pliku w wybranych formatach, funkcja śledzenia zmian).

3. Obsługa edytora tekstów – funkcje zaawansowane (automatyczny spis treści, obsługa menedżera źródeł, automatyczna bibliografia, sortowanie danych).

4. Podstawy edycji tekstu – pojęcie strony standardowej, podstawowe pojęcia edytorskie (sierotka, wdowa, bękart), budowa dokumentu, operowanie nagłówkiem i stopką.

5. Podstawy edycji aparatu naukowego (tworzenie przypisów i bibliografii).

6. Podstawy tworzenia dostępnych dokumentów i prezentacji.

7. Typografia – zastosowanie czcionek szeryfowych i bezszeryfowych, dodawanie nowych czcionek do pakietu Office 365.

8. Oprogramowanie do tworzenia prezentacji – podstawowe funkcje (tworzenie i operowanie slajdami, edycja treści).

9. Zasady tworzenia prezentacji (ustnych i pisemnych) – operowanie treścią, kolorystyką, typografią, grafiką, czasem, pojęcie brandingu.

10. Wykorzystanie grafiki w pracach i prezentacjach – motywy systemowe i własne, zasada złotego podziału, pojęcie grafiki rastrowej i wektorowej, zasady korzystania z licencji na materiały graficzne.

11. Korzystanie za arkusza kalkulacyjnego – podstawowe pojęcia: zmienna, funkcja, skoroszyt, arkusz, tablica, komórka.

12. Obsługa arkusza kalkulacyjnego – stosowanie funkcji, tworzenie wykresów, formatowanie rodzaju danych, filtrowanie i sortowanie danych, formatowanie tabel, tabele przestawne.

13. Korzystanie z różnych źródeł danych (w szczególności GUS - BDL).


Literatura:

Dokumentacja pakietu MS Office 365, https://support.microsoft.com/pl-pl/microsoft-365

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kozar
Prowadzący grup: Łukasz Kozar
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia praktyczne, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach (50%)

Kolokwium z MS Excel (50%)


Treści kształcenia:

1. Zasady pracy w systemie MS Windows

2. Podstawowe zasady korzystania z arkusza kalkulacyjnego (Microsoft Excel)

3. Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie do analizy danych - funkcje czasu i daty, tekstowe, logiczne.

4. Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie do analizy danych - funkcje matematyczne, statystyczne, finansowe.

5. Wykorzystanie wybranych narzędzi analitycznych arkusza (sortowanie, filtry, tabele przestawne).

6. Tworzenie wykresów.

7. Konstrukcja dokumentów w edytorze tekstu (Microsoft Word)

8. Zasady przygotowania prezentacji w Microsoft PowerPoint

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) Murray K., Microsoft Word 2010 PL. Praktyczne podejście, wydawnictwo Helion, 2011

2) Walkenbach J., Excel 2010 PL. Biblia, wydawnictwo Helion, 2011

3) Cox J., Microsoft Word 2010. Krok po kroku, wydawnictwo RM, 2012

4) Negrino T., Prezentacje w PowerPoint 2007 PL. Projekty, wydawnictwo Helion, 2008

Literatura uzupełniająca:

1) Walkenbach J., Excel 2010 PL. Formuły, wydawnictwo Helion, 2011

2) Materiały udostępniane na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Szukalski
Prowadzący grup: Piotr Szukalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4