Aksjologia pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PSTK2C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aksjologia pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
PRACA SOCJALNA II ST. SEM. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | PC |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 2 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentek i studentów II stopnia pracy socjalnej z podstawami aksjologii pracy socjalnej poprzez dostarczenie wiedzy na temat istoty i znaczenia aksjologii jako dziedziny wiedzy, na temat wartości i wywiedzionych z nich zasad zawartych w kodeksach deontologicznych stowarzyszeń pracowników socjalnych w krajach europejskich i pozaeuropejskich oraz wzbudzenie refleksji na temat poszczególnych wartości istotnych dla praktyki pomocowej, w tym problemu konfliktu wartości. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie: • specyfikę pracy socjalnej w odniesieniu do sfery wartości i zasad etycznych – w stopniu pogłębionym (06PC-2A_W01) • założenia leżące u podstaw aksjologii pracy socjalnej zawarte w kodeksach deontologicznych stowarzyszeń profesjonalnych w obszarze pracy socjalnej (06PC-2A_W02) • zastosowanie zasad etycznych wywiedzionych z podstawowych dla pracy socjalnej wartości – w stopniu pogłębionym (06PC-2A_W09) UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: • dokonać analizy wartości leżących u podstaw praktyki pomocowej i wywiedzionych z nich zasad etycznych w zastosowaniu do konkretnych przypadków z zakresu pracy socjalnej.( 06PC-2A_U04), • kierując się kluczowymi dla pracy socjalnej wartościami i zasadami etycznymi planować działania pomocowe wobec określonych jednostek, grup i sytuacji (06PC-2A_U04), • przygotować i poprawnie zredagować tekst rozprawki na temat konfliktów wartości w praktyce pomocowej (06PC-2A_U07), KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: • krytycznej refleksji nad dylematami pracy socjalnej wynikającymi z konfliktu wartości w praktyce pomocowej oraz konsekwencjami tych dylematów i podejmowania odpowiedzialności za etyczny sposób rozstrzygania tych konfliktów (06PC-2A_K04); • podejmowania i zobowiązywania się do odpowiedzialności za pełnienie roli pracownicy_pracownika socjalnej_ego w odniesieniu do przyswojonych w trakcie zajęć wartości i zasad etycznych i kodeksu etycznego pracowników socjalnych (06PC-2A_K06). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady interaktywne, dyskusje grupowe |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceny - merytoryczna ocena treści, styl i język, redakcja tekstu, samodzielność. Na ocenę końcową przedmiotu składa się średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych na podstawie prac i działań realizowanych przez studentów: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Rozprawka dotycząca konfliktu wartości w pracy socjalnej (3-5 stron, Times New Roman 12, odstęp 1,15-1,5). Kryteria oceny - merytoryczna ocena treści, styl i język, redakcja tekstu, samodzielność. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1-2. Aksjologia jako nauka o wartościach. Aksjologia pracy socjalnej - specyfika 3-4. Kodeksy deontologiczne w pracy socjalnej - przegląd dokumentów pochodzących z różnych krajów w kontekście wartości przypisywanych pracy socjalnej 5. Polski kodeks etyczny pracowników socjalnych 6-11. Wartości podstawowe w pracy socjalnej - współczucie, godność, sprawiedliwość, równość, profesjonalizm 12-14. Konflikty wartości i dylematy etyczne |
|
Literatura: |
Uzupełniająca: Kamiński T., 2019, GODNOŚĆ OSOBY JAKO WARTOŚĆ W PRACY SOCJALNEJ, – WYZWANIA DLA KSZTAŁCENIA, ZESZYTY PRACY SOCJALNEJ 2019, 24, z. 4: 253–262, doi:10.4467/24496138ZPS.19.022.12006 www.ejournals.eu/ZPS Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej (2016/C 202/02) Sierpowska I., 2016, Wolność, godność i prawo do samostanowienia a udzielanie świadczeń z pomocy społecznej, https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/82455/edition/79033 Sokołowska M. (red.), 2013, Dylematy etyczne pracowników socjalnych, Warszawa: CRZL Szarfenberg R., Standardy pracy socjalnej. Wprowadzenie, bd, www.wrzos.org.pl Świątkowski A.M., 2015, Równość i sprawiedliwość w prawie pracy, prawie socjalnym i polityce społecznej ANNALES U N I V E R S I T A T I S M A R I A E C U R I E - S K Ł O D O W S K A LUBLIN – POLONIA, SECTIO G, VOL. LXII, 2. Weissbrot-Koziarska A, 2017, „Szkiełko i oko czy czucie i wiara” – dylematy pracownika socjalnego, A N N A L E S U N I V E R S I T A T I S M A R I A E C U R I E - S K Ł O D O W S K A L U B L I N – P O L O N I A, VOL. XXX, 2 SECTIO J. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady interaktywne, dyskusje grupowe |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceny - merytoryczna ocena treści, styl i język, redakcja tekstu, samodzielność. Na ocenę końcową przedmiotu składa się średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych na podstawie prac i działań realizowanych przez studentów: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Rozprawka dotycząca konfliktu wartości w pracy socjalnej (3-5 stron, Times New Roman 12, odstęp 1,15-1,5). Kryteria oceny - merytoryczna ocena treści, styl i język, redakcja tekstu, samodzielność. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1-2. Aksjologia jako nauka o wartościach. Aksjologia pracy socjalnej - specyfika 3-4. Kodeksy deontologiczne w pracy socjalnej - przegląd dokumentów pochodzących z różnych krajów w kontekście wartości przypisywanych pracy socjalnej 5. Polski kodeks etyczny pracowników socjalnych 6-11. Wartości podstawowe w pracy socjalnej - współczucie, godność, sprawiedliwość, równość, profesjonalizm 12-14. Konflikty wartości i dylematy etyczne |
|
Literatura: |
Uzupełniająca: Kamiński T., 2019, GODNOŚĆ OSOBY JAKO WARTOŚĆ W PRACY SOCJALNEJ, – WYZWANIA DLA KSZTAŁCENIA, ZESZYTY PRACY SOCJALNEJ 2019, 24, z. 4: 253–262, doi:10.4467/24496138ZPS.19.022.12006 www.ejournals.eu/ZPS Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej (2016/C 202/02) Sierpowska I., 2016, Wolność, godność i prawo do samostanowienia a udzielanie świadczeń z pomocy społecznej, https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/82455/edition/79033 Sokołowska M. (red.), 2013, Dylematy etyczne pracowników socjalnych, Warszawa: CRZL Szarfenberg R., Standardy pracy socjalnej. Wprowadzenie, bd, www.wrzos.org.pl Świątkowski A.M., 2015, Równość i sprawiedliwość w prawie pracy, prawie socjalnym i polityce społecznej ANNALES U N I V E R S I T A T I S M A R I A E C U R I E - S K Ł O D O W S K A LUBLIN – POLONIA, SECTIO G, VOL. LXII, 2. Weissbrot-Koziarska A, 2017, „Szkiełko i oko czy czucie i wiara” – dylematy pracownika socjalnego, A N N A L E S U N I V E R S I T A T I S M A R I A E C U R I E - S K Ł O D O W S K A L U B L I N – P O L O N I A, VOL. XXX, 2 SECTIO J. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady interaktywne, dyskusje grupowe |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceny - merytoryczna ocena treści, styl i język, redakcja tekstu, samodzielność. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Rozprawka dotycząca konfliktu wartości w pracy socjalnej (3-5 stron, Times New Roman 12, odstęp 1,15-1,5). Kryteria oceny - merytoryczna ocena treści, styl i język, redakcja tekstu, samodzielność. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Aksjologia jako nauka o wartościach 2. Aksjologia pracy socjalnej 3. Kodeksy deontologiczne w pracy socjalnej - przegląd dokumentów pochodzących z różnych krajów w kontekście wartości przypisywanych pracy socjalnej 4. Polski kodeks etyczny pracowników socjalnych 5-6. Wartości podstawowe w pracy socjalnej 7. Konflikty wartości i dylematy etyczne |
|
Literatura: |
Kamiński T., 2019, GODNOŚĆ OSOBY JAKO WARTOŚĆ W PRACY SOCJALNEJ – WYZWANIA DLA KSZTAŁCENIA, ZESZYTY PRACY SOCJALNEJ 2019, 24, z. 4: 253–262, doi:10.4467/24496138ZPS.19.022.12006 www.ejournals.eu/ZPS |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.