UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-PSUI1B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

PC

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy na temat komunikacji interpersonalnej w pracy socjalnej oraz kształtowanie umiejętności komunikacji interpersonalnej. Ponadto, celem przedmiotu jest rozwój samoświadomości oraz postaw etycznych w zawodzie pracownika socjalnego.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

Student

- posiada wiedzę na temat jednostki jako podmiotu aktywnie konstruującego interakcje indywidualne i grupowe;

- jest świadomy procesu grupowego i jego znaczenia dla funkcjonowania uczestników grupy.

2. Umiejętności:

Student

- potrafi wykorzystać wiedzę akademicką na temat procesu komunikacji interpersonalnej i występujących w tym procesie barier w symulowanych i realnie przebiegających interakcjach i w rozwiązywaniu problemów w pracy z osobami i grupami wykluczonymi społecznie;

- potrafi zdefiniować pojęcia takie jak komunikacja interpersonalna, aktywne i bierne słuchanie, parafraza, odzwierciedlanie, język ja, informacja zwrotna, asertywność i zastosować techniki komunikacyjne w interakcjach;

- zna i rozumie zasady grupowej pracy warsztatowej i jest świadomy znaczenia grupy dla funkcjonowania jednostki;

- posiada podstawowe umiejętności interpersonalne – aktywnego i biernego słuchania, parafrazowania, odzwierciedlania, asertywnego komunikowania w zakresie obrony własnych granic, poszanowania granic partnerów interakcji, przyjmowania komunikatów oceniających, wyrażania opinii, wyrażania emocji.

3. Kompetencje społeczne:

Student

- jest gotów do współpracy z członkami zespołu zadaniowego - potrafi w sposób konstruktywny funkcjonować w grupie zadaniowej i współpracować z jej członkami, uzgadniać priorytety, kierować pracą grupy;

- jest gotów docenić znaczenie pracy nad sobą w zawodach pomocowych, jest nastawiony na doskonalenie umiejętności poprzez uczestnictwo w warsztatowych i treningowych formach edukacyjnych;

- kieruje się zasadami partnerstwa i poszanowania godności osobistej wobec partnerów interakcji, bez względu na ich wiek, status społeczny, zachowanie.

06PC-1A_W07, 06PC-1A_W0806, PC-1A_U06, PC-1A_U08, PC-1A_K01, PC-1A_K02, PC-1A_K03, PC-1A_K06

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Potoczna
Prowadzący grup: Małgorzata Potoczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Waniek
Prowadzący grup: Katarzyna Waniek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Waniek
Prowadzący grup: Katarzyna Waniek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Waniek
Prowadzący grup: Katarzyna Waniek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Waniek
Prowadzący grup: Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz, Katarzyna Waniek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia konwersatoryjne - warsztaty psychoedukacyjne - praca w parach, małych grupach, scenki, symulacje, burza mózgów, plakaty

Sposoby i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność na 80% zajęć; samoocena studentów na ostatnich zajęciach w semestrze

06PC-1A_W07, 06PC-1A_W0806, PC-1A_U06, PC-1A_U08, PC-1A_K01, PC-1A_K02, PC-1A_K03, PC-1A_K06

Szczegółowe treści kształcenia:

1-2. Integracja grupy. Autoprezentacja w parach i na forum grupy.

3-6. Zasady efektywnego komunikowania się: aktywne i bierne słuchanie, parafrazowanie, odzwierciedlanie. Bariery komunikacyjne.

7-8. Język „ja” i komunikowanie emocji, komunikacja niewerbalna. Udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnych.

9. Dialog motywujący - wprowadzenie

10. Zastosowanie nabytych umiejętności w symulowanych kontaktach z podopiecznymi instytucji pomocowych

11-13. Asertywność: zasady asertywnego zachowania, obrona własnych granic, asertywne przyjmowanie ocen, wyrażanie opinii, asertywne wyrażanie emocji, kontakty z autorytetem. Zastosowanie umiejętności w symulowanych kontaktach z klientami instytucji pomocowych

14. Komunikacja międzykulturowa

15. Zajęcia podsumowujące, informacje zwrotne w grupie i dla prowadzącej

Literatura:

W związku z warsztatowym charakterem zajęć lektury mają charakter uzupełniający

1. ABC psychologicznej pomocy, (1993), Santorski J. (red.), Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza;

2. Alberti R., Emmons M. (2002), Asertywność, GWP;

3. Gut J., Haman W., (1993), Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Kontrakt;

4. Hartley P. (1997), Komunikacja w grupie, Zysk i Ska;

5. Miller W.R., Rollnick S., (2014), Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego;

6. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, (2000) Stewart J. (red.), PWN;

7. Rosenberg M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Jacek Santorski & CO Wydawnictwo

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas, Katarzyna Waniek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia konwersatoryjne - warsztaty psychoedukacyjne - praca w parach, małych grupach, scenki, symulacje, burza mózgów, plakaty

Sposoby i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność na 80% zajęć; samoocena studentów na ostatnich zajęciach w semestrze

Szczegółowe treści kształcenia:

1-2. Integracja grupy. Autoprezentacja w parach i na forum grupy.

3-6. Zasady efektywnego komunikowania się: aktywne i bierne słuchanie, parafrazowanie, odzwierciedlanie. Bariery komunikacyjne.

7-8. Język „ja” i komunikowanie emocji, komunikacja niewerbalna. Udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnych.

9. Dialog motywujący - wprowadzenie

10. Zastosowanie nabytych umiejętności w symulowanych kontaktach z podopiecznymi instytucji pomocowych

11-13. Asertywność: zasady asertywnego zachowania, obrona własnych granic, asertywne przyjmowanie ocen, wyrażanie opinii, asertywne wyrażanie emocji, kontakty z autorytetem. Zastosowanie umiejętności w symulowanych kontaktach z klientami instytucji pomocowych

14. Komunikacja międzykulturowa

15. Zajęcia podsumowujące, informacje zwrotne w grupie i dla prowadzącej

Literatura:

W związku z warsztatowym charakterem zajęć lektury mają charakter uzupełniający

1. ABC psychologicznej pomocy, (1993), Santorski J. (red.), Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza;

2. Alberti R., Emmons M. (2002), Asertywność, GWP;

3. Gut J., Haman W., (1993), Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Kontrakt;

4. Hartley P. (1997), Komunikacja w grupie, Zysk i Ska;

5. Miller W.R., Rollnick S., (2014), Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego;

6. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, (2000) Stewart J. (red.), PWN;

7. Rosenberg M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Jacek Santorski & CO Wydawnictwo

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas, Katarzyna Waniek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia konwersatoryjne - warsztaty psychoedukacyjne - praca w parach, małych grupach, scenki, symulacje, burza mózgów, plakaty

Sposoby i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność na 80% zajęć; samoocena studentów na ostatnich zajęciach w semestrze

Szczegółowe treści kształcenia:

1-2. Integracja grupy. Autoprezentacja w parach i na forum grupy.

3-6. Zasady efektywnego komunikowania się: aktywne i bierne słuchanie, parafrazowanie, odzwierciedlanie. Bariery komunikacyjne.

7-8. Język „ja” i komunikowanie emocji, komunikacja niewerbalna. Udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnych.

9. Dialog motywujący - wprowadzenie

10. Zastosowanie nabytych umiejętności w symulowanych kontaktach z podopiecznymi instytucji pomocowych

11-14. Asertywność: zasady asertywnego zachowania, obrona własnych granic, asertywne przyjmowanie ocen, wyrażanie opinii, asertywne wyrażanie emocji, kontakty z autorytetem. Zastosowanie umiejętności w symulowanych kontaktach z klientami instytucji pomocowych

15. Zajęcia podsumowujące, informacje zwrotne w grupie i dla prowadzącego

Literatura:

W związku z warsztatowym charakterem zajęć lektury mają charakter uzupełniający

1. ABC psychologicznej pomocy, (1993), Santorski J. (red.), Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza;

2. Alberti R., Emmons M. (2002), Asertywność, GWP;

3. Gut J., Haman W., (1993), Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Kontrakt;

4. Hartley P. (1997), Komunikacja w grupie, Zysk i Ska;

5. Miller W.R., Rollnick S., (2014), Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego;

6. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, (2000) Stewart J. (red.), PWN;

7. Rosenberg M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Jacek Santorski & CO Wydawnictwo

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6