Umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PSUI1B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | PC |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy na temat komunikacji interpersonalnej w pracy socjalnej oraz kształtowanie umiejętności komunikacji interpersonalnej. Ponadto, celem przedmiotu jest rozwój samoświadomości oraz postaw etycznych w zawodzie pracownika socjalnego. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: Student - posiada wiedzę na temat jednostki jako podmiotu aktywnie konstruującego interakcje indywidualne i grupowe; - jest świadomy procesu grupowego i jego znaczenia dla funkcjonowania uczestników grupy. 2. Umiejętności: Student - potrafi wykorzystać wiedzę akademicką na temat procesu komunikacji interpersonalnej i występujących w tym procesie barier w symulowanych i realnie przebiegających interakcjach i w rozwiązywaniu problemów w pracy z osobami i grupami wykluczonymi społecznie; - potrafi zdefiniować pojęcia takie jak komunikacja interpersonalna, aktywne i bierne słuchanie, parafraza, odzwierciedlanie, język ja, informacja zwrotna, asertywność i zastosować techniki komunikacyjne w interakcjach; - zna i rozumie zasady grupowej pracy warsztatowej i jest świadomy znaczenia grupy dla funkcjonowania jednostki; - posiada podstawowe umiejętności interpersonalne – aktywnego i biernego słuchania, parafrazowania, odzwierciedlania, asertywnego komunikowania w zakresie obrony własnych granic, poszanowania granic partnerów interakcji, przyjmowania komunikatów oceniających, wyrażania opinii, wyrażania emocji. 3. Kompetencje społeczne: Student - jest gotów do współpracy z członkami zespołu zadaniowego - potrafi w sposób konstruktywny funkcjonować w grupie zadaniowej i współpracować z jej członkami, uzgadniać priorytety, kierować pracą grupy; - jest gotów docenić znaczenie pracy nad sobą w zawodach pomocowych, jest nastawiony na doskonalenie umiejętności poprzez uczestnictwo w warsztatowych i treningowych formach edukacyjnych; - kieruje się zasadami partnerstwa i poszanowania godności osobistej wobec partnerów interakcji, bez względu na ich wiek, status społeczny, zachowanie. 06PC-1A_W07, 06PC-1A_W0806, PC-1A_U06, PC-1A_U08, PC-1A_K01, PC-1A_K02, PC-1A_K03, PC-1A_K06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WR
WR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Potoczna | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Potoczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WR
WR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Waniek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Waniek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WR
WR
CZ WR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Waniek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Waniek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WR
WR
WR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Waniek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Waniek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT CK
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Waniek | |
Prowadzący grup: | Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz, Katarzyna Waniek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia konwersatoryjne - warsztaty psychoedukacyjne - praca w parach, małych grupach, scenki, symulacje, burza mózgów, plakaty |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obowiązkowa obecność na 80% zajęć; samoocena studentów na ostatnich zajęciach w semestrze 06PC-1A_W07, 06PC-1A_W0806, PC-1A_U06, PC-1A_U08, PC-1A_K01, PC-1A_K02, PC-1A_K03, PC-1A_K06 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1-2. Integracja grupy. Autoprezentacja w parach i na forum grupy. 3-6. Zasady efektywnego komunikowania się: aktywne i bierne słuchanie, parafrazowanie, odzwierciedlanie. Bariery komunikacyjne. 7-8. Język „ja” i komunikowanie emocji, komunikacja niewerbalna. Udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnych. 9. Dialog motywujący - wprowadzenie 10. Zastosowanie nabytych umiejętności w symulowanych kontaktach z podopiecznymi instytucji pomocowych 11-13. Asertywność: zasady asertywnego zachowania, obrona własnych granic, asertywne przyjmowanie ocen, wyrażanie opinii, asertywne wyrażanie emocji, kontakty z autorytetem. Zastosowanie umiejętności w symulowanych kontaktach z klientami instytucji pomocowych 14. Komunikacja międzykulturowa 15. Zajęcia podsumowujące, informacje zwrotne w grupie i dla prowadzącej |
|
Literatura: |
W związku z warsztatowym charakterem zajęć lektury mają charakter uzupełniający 1. ABC psychologicznej pomocy, (1993), Santorski J. (red.), Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza; 2. Alberti R., Emmons M. (2002), Asertywność, GWP; 3. Gut J., Haman W., (1993), Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Kontrakt; 4. Hartley P. (1997), Komunikacja w grupie, Zysk i Ska; 5. Miller W.R., Rollnick S., (2014), Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; 6. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, (2000) Stewart J. (red.), PWN; 7. Rosenberg M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Jacek Santorski & CO Wydawnictwo |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CK
CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas, Katarzyna Waniek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia konwersatoryjne - warsztaty psychoedukacyjne - praca w parach, małych grupach, scenki, symulacje, burza mózgów, plakaty |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obowiązkowa obecność na 80% zajęć; samoocena studentów na ostatnich zajęciach w semestrze |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1-2. Integracja grupy. Autoprezentacja w parach i na forum grupy. 3-6. Zasady efektywnego komunikowania się: aktywne i bierne słuchanie, parafrazowanie, odzwierciedlanie. Bariery komunikacyjne. 7-8. Język „ja” i komunikowanie emocji, komunikacja niewerbalna. Udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnych. 9. Dialog motywujący - wprowadzenie 10. Zastosowanie nabytych umiejętności w symulowanych kontaktach z podopiecznymi instytucji pomocowych 11-13. Asertywność: zasady asertywnego zachowania, obrona własnych granic, asertywne przyjmowanie ocen, wyrażanie opinii, asertywne wyrażanie emocji, kontakty z autorytetem. Zastosowanie umiejętności w symulowanych kontaktach z klientami instytucji pomocowych 14. Komunikacja międzykulturowa 15. Zajęcia podsumowujące, informacje zwrotne w grupie i dla prowadzącej |
|
Literatura: |
W związku z warsztatowym charakterem zajęć lektury mają charakter uzupełniający 1. ABC psychologicznej pomocy, (1993), Santorski J. (red.), Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza; 2. Alberti R., Emmons M. (2002), Asertywność, GWP; 3. Gut J., Haman W., (1993), Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Kontrakt; 4. Hartley P. (1997), Komunikacja w grupie, Zysk i Ska; 5. Miller W.R., Rollnick S., (2014), Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; 6. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, (2000) Stewart J. (red.), PWN; 7. Rosenberg M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Jacek Santorski & CO Wydawnictwo |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
CK
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas, Katarzyna Waniek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia konwersatoryjne - warsztaty psychoedukacyjne - praca w parach, małych grupach, scenki, symulacje, burza mózgów, plakaty |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obowiązkowa obecność na 80% zajęć; samoocena studentów na ostatnich zajęciach w semestrze |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1-2. Integracja grupy. Autoprezentacja w parach i na forum grupy. 3-6. Zasady efektywnego komunikowania się: aktywne i bierne słuchanie, parafrazowanie, odzwierciedlanie. Bariery komunikacyjne. 7-8. Język „ja” i komunikowanie emocji, komunikacja niewerbalna. Udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnych. 9. Dialog motywujący - wprowadzenie 10. Zastosowanie nabytych umiejętności w symulowanych kontaktach z podopiecznymi instytucji pomocowych 11-14. Asertywność: zasady asertywnego zachowania, obrona własnych granic, asertywne przyjmowanie ocen, wyrażanie opinii, asertywne wyrażanie emocji, kontakty z autorytetem. Zastosowanie umiejętności w symulowanych kontaktach z klientami instytucji pomocowych 15. Zajęcia podsumowujące, informacje zwrotne w grupie i dla prowadzącego |
|
Literatura: |
W związku z warsztatowym charakterem zajęć lektury mają charakter uzupełniający 1. ABC psychologicznej pomocy, (1993), Santorski J. (red.), Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza; 2. Alberti R., Emmons M. (2002), Asertywność, GWP; 3. Gut J., Haman W., (1993), Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Kontrakt; 4. Hartley P. (1997), Komunikacja w grupie, Zysk i Ska; 5. Miller W.R., Rollnick S., (2014), Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; 6. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, (2000) Stewart J. (red.), PWN; 7. Rosenberg M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Jacek Santorski & CO Wydawnictwo |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.