Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodzinami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PSXF3C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodzinami |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | PC |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 2 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: a/ dostarczenie studentom wiedzy na temat uzależnień, ich specyfiki, funkcjonowania jednostek oraz funkcjonowania systemu rodzinnego z problemem uzależnień; b/ wyposażenie ich w umiejętności niezbędne w pracy socjalnej z osobami uzależnionymi i współuzależnionymi, w tym rodzinami, realizowanej przez pracownice_pracowników socjalnych i asystentów_asystentki rodziny |
Efekty uczenia się: |
Student - w pogłębionym stopniu posiada wiedzę o indywidualnych strukturalnych, kulturowych uwarunkowaniach uzależnień od SPA oraz uzależnień behawioralnych; - posiada w pogłębionym stopniu wiedzę o funkcjonowaniu osób uzależnionych i współuzależnionych w relacjach społecznych; - w pogłębionym stopniu posiada wiedzę o systemie i formach terapii uzależnień - 06PC-2A_W02, W03, W06; - potrafi prawidłowo interpretować zjawiska i procesy związane z uzależnieniem od substancji i uzależnieniami behawioralnymi, zgodnie z aktualną wiedzą obowiązującą w systemie terapii uzależnień oraz w socjologii zachowań anormatywnych; - potrafi prawidłowo posługiwać się normami i zasadami prawnymi i etycznymi w pracy socjalnej z osobami uzależnionymi i współuzależnionymi -- 6PC-2A_U01, U05 - jest gotów do pracy w grupie zadaniowej i pełnienia w niej zróżnicowanych ról - jest gotów do mierzenia się z dylematami etycznymi związanymi z pracą socjalną z osobami uzależnionymi współuzależnionymi; - jest zmotywowany do dalszego kształcenia poprzez udział w warsztatach tematycznych i superwizjach - 06PC-2A_K01, 06PC-2A_K04 06PC-2A_K06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | mini wykłady, dyskusje grupowe, brainstorming, drama, praca w małych zespołach, spotkanie praktykiem - terapeutą uzależnień, informacje zwrotne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Punktowany udział w zajęciach, test z wiedzy - 55% poprawnych odpowiedzi jako podstawa zaliczenia. Łączna ocena - średnia z aktywności i pozytywnie zaliczonego testu. Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | • Test z wiedzy 06PC-2A_W02, W03, W06; • Opracowanie diagnozy przypadku 06PC-2A_U01, U05) • Obserwacja studentów w trakcie zajęć – pracy w parach i zespołach oraz podczas symulacji dotyczących przypadków pracy socjalnej z osobami uzależnionymi i ich rodzinami (06PC-1A_U05,06PC-2A_K01, 06PC-2A_K04 • Informacje zwrotne (06PC-2A_U04, 06PC-2A_K04 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Kulturowe i społeczne czynniki uzależnień. Psychiczne i biologiczne czynniki uzależnień II. Scena narkotykowa i rodzaje substancji psychoaktywnych III. Istota uzależnień substancjalnych. Diagnozowanie uzależnienia substancjalnego. Uzależnienie a typ osobowości IV. System leczenia osób uzależnionych w Polsce. Tradycje leczenia osób uzależnionych od alkoholu a tradycje leczenia osób uzależnionych od innych substancji - wizyta studyjna V. Formy i metody terapii uzależnień substancjalnych. Lecznictwo ambulatoryjne i lecznictwo stacjonarne. VI. Społeczność terapeutyczna i korekcyjna jako forma leczenia i jako forma profilaktyki uzależnień - wizyta studyjna VII. Praca z przypadkiem VIII. Rodzaje i charakterystyka uzależnień behawioralnych, specyfika terapii uzależnień behawioralnych IX. Współuzależnienie jako problem indywidualny i zjawisko w systemie rodzinnym X. Czynniki ochronne i czynniki ryzyka w uzależnieniach XII. Profilaktyka uzależnień – oferta instytucji polityki społecznej. Rola pracownika socjalnego i asystenta rodziny w profilaktyce uzależnień XIII. Jak rozmawiać o uzależnieniach z użytkownikami usług w pracy socjalnej XIV. Dialog motywujący - materiały opracowane przez PARPA |
|
Literatura: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy, obowiązują treści przekazane podczas zajęć, podana literatura ma charakter uzupełniający. H. S. Becker, Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, Warszawa 2009 K. Frieske, R. Sobiech, Narkomania: interpretacje problemu społecznego, Warszawa : IWZZ, 1987 M. Gossop, Narkomania: mity i rzeczywistość, Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN, 1993 B. Habrat (red.:) Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne, Warszawa: IPiN 2016 J. I. Klingeman, Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, UW 2010 W. R. Miller, S. Rollnick, ,Wywiad motywujący. Jak przygotowywać ludzi do zmiany, Kraków: Wyd.UJ 2010 D. Rogowska-Szadkowska, Medyczna marihuana. Historia hipokryzji, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2016 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | mini wykłady, dyskusje grupowe, brainstorming, drama, praca w małych zespołach, spotkanie praktykiem - terapeutą uzależnień, informacje zwrotne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Punktowany udział w zajęciach, test z wiedzy - 55% poprawnych odpowiedzi jako podstawa zaliczenia. Łączna ocena - średnia z aktywności i pozytywnie zaliczonego testu. Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | • Test z wiedzy 06PC-2A_W02, W03, W06; • Opracowanie diagnozy przypadku 06PC-2A_U01, U05) • Obserwacja studentów w trakcie zajęć – pracy w parach i zespołach oraz podczas symulacji dotyczących przypadków pracy socjalnej z osobami uzależnionymi i ich rodzinami (06PC-1A_U05,06PC-2A_K01, 06PC-2A_K04 • Informacje zwrotne (06PC-2A_U04, 06PC-2A_K04 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Kulturowe i społeczne czynniki uzależnień. Psychiczne i biologiczne czynniki uzależnień II. Scena narkotykowa i rodzaje substancji psychoaktywnych III. Istota uzależnień substancjalnych. Diagnozowanie uzależnienia substancjalnego. Uzależnienie a typ osobowości IV. System leczenia osób uzależnionych w Polsce. Tradycje leczenia osób uzależnionych od alkoholu a tradycje leczenia osób uzależnionych od innych substancji. V. Formy i metody terapii uzależnień substancjalnych. Lecznictwo ambulatoryjne i lecznictwo stacjonarne. VI. Społeczność terapeutyczna i korekcyjna jako forma leczenia i jako forma profilaktyki uzależnień VII. Praca z przypadkiem VIII. Rodzaje i charakterystyka uzależnień behawioralnych, specyfika terapii uzależnień behawioralnych IX. System rodzinny a uzależnienie. Współuzależnienie jako problem indywidualny i zjawisko w systemie rodzinnym X. Czynniki ochronne i czynniki ryzyka w uzależnieniach XI. Profilaktyka uzależnień – oferta instytucji polityki społecznej. Rola pracownika socjalnego i asystenta rodziny w profilaktyce uzależnień XII. Jak rozmawiać o uzależnieniach z użytkownikami usług w pracy socjalnej XIII. Motywowanie do zmiany – zastosowanie dialogu motywującego w pracy z osobami uzależnionymi IV. Podsumowanie, zaliczenie, informacje zwrotne |
|
Literatura: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy, obowiązują treści przekazane podczas zajęć, podana literatura ma charakter uzupełniający. H. S. Becker, Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, Warszawa 2009 K. Frieske, R. Sobiech, Narkomania: interpretacje problemu społecznego, Warszawa : IWZZ, 1987 M. Gossop, Narkomania: mity i rzeczywistość, Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN, 1993 B. Habrat (red.:) Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne, Warszawa: IPiN 2016 J. I. Klingeman, Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, UW 2010 W. R. Miller, S. Rollnick, ,Wywiad motywujący. Jak przygotowywać ludzi do zmiany, Kraków: Wyd.UJ 2010 D. Rogowska-Szadkowska, Medyczna marihuana. Historia hipokryzji, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2016 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.