UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodzinami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-PSXF3C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodzinami
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

PC

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

2

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest: a/ dostarczenie studentom wiedzy na temat uzależnień, ich specyfiki, funkcjonowania jednostek oraz funkcjonowania systemu rodzinnego z problemem uzależnień; b/ wyposażenie ich w umiejętności niezbędne w pracy socjalnej z osobami uzależnionymi i współuzależnionymi, w tym rodzinami, realizowanej przez pracownice_pracowników socjalnych i asystentów_asystentki rodziny

Efekty uczenia się:

Student

- w pogłębionym stopniu posiada wiedzę o indywidualnych strukturalnych, kulturowych uwarunkowaniach uzależnień od SPA oraz uzależnień behawioralnych;

- posiada w pogłębionym stopniu wiedzę o funkcjonowaniu osób uzależnionych i współuzależnionych w relacjach społecznych;

- w pogłębionym stopniu posiada wiedzę o systemie i formach terapii uzależnień - 06PC-2A_W02, W03, W06;

- potrafi prawidłowo interpretować zjawiska i procesy związane z uzależnieniem od substancji i uzależnieniami behawioralnymi, zgodnie z aktualną wiedzą obowiązującą w systemie terapii uzależnień oraz w socjologii zachowań anormatywnych;

- potrafi prawidłowo posługiwać się normami i zasadami prawnymi i etycznymi w pracy socjalnej z osobami uzależnionymi i współuzależnionymi -- 6PC-2A_U01, U05

- jest gotów do pracy w grupie zadaniowej i pełnienia w niej zróżnicowanych ról

- jest gotów do mierzenia się z dylematami etycznymi związanymi z pracą socjalną z osobami uzależnionymi współuzależnionymi;

- jest zmotywowany do dalszego kształcenia poprzez udział w warsztatach tematycznych i superwizjach - 06PC-2A_K01, 06PC-2A_K04 06PC-2A_K06

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

mini wykłady, dyskusje grupowe, brainstorming, drama, praca w małych zespołach, spotkanie praktykiem - terapeutą uzależnień, informacje zwrotne

Sposoby i kryteria oceniania:

Punktowany udział w zajęciach, test z wiedzy - 55% poprawnych odpowiedzi jako podstawa zaliczenia. Łączna ocena - średnia z aktywności i pozytywnie zaliczonego testu.


Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5




Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

• Test z wiedzy 06PC-2A_W02, W03, W06;

• Opracowanie diagnozy przypadku 06PC-2A_U01, U05)

• Obserwacja studentów w trakcie zajęć – pracy w parach i zespołach oraz podczas symulacji dotyczących przypadków pracy socjalnej z osobami uzależnionymi i ich rodzinami (06PC-1A_U05,06PC-2A_K01, 06PC-2A_K04

• Informacje zwrotne (06PC-2A_U04, 06PC-2A_K04


Szczegółowe treści kształcenia:

I. Kulturowe i społeczne czynniki uzależnień. Psychiczne i biologiczne czynniki uzależnień

II. Scena narkotykowa i rodzaje substancji psychoaktywnych

III. Istota uzależnień substancjalnych. Diagnozowanie uzależnienia substancjalnego. Uzależnienie a typ osobowości

IV. System leczenia osób uzależnionych w Polsce. Tradycje leczenia osób uzależnionych od alkoholu a tradycje leczenia osób uzależnionych od innych substancji - wizyta studyjna

V. Formy i metody terapii uzależnień substancjalnych. Lecznictwo ambulatoryjne i lecznictwo stacjonarne.

VI. Społeczność terapeutyczna i korekcyjna jako forma leczenia i jako forma profilaktyki uzależnień - wizyta studyjna

VII. Praca z przypadkiem

VIII. Rodzaje i charakterystyka uzależnień behawioralnych, specyfika terapii uzależnień behawioralnych

IX. Współuzależnienie jako problem indywidualny i zjawisko w systemie rodzinnym

X. Czynniki ochronne i czynniki ryzyka w uzależnieniach

XII. Profilaktyka uzależnień – oferta instytucji polityki społecznej. Rola pracownika socjalnego i asystenta rodziny w profilaktyce uzależnień

XIII. Jak rozmawiać o uzależnieniach z użytkownikami usług w pracy socjalnej

XIV. Dialog motywujący - materiały opracowane przez PARPA



Literatura:

Zajęcia mają charakter warsztatowy, obowiązują treści przekazane podczas zajęć, podana literatura ma charakter uzupełniający.

H. S. Becker, Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, Warszawa 2009

K. Frieske, R. Sobiech, Narkomania: interpretacje problemu społecznego, Warszawa : IWZZ, 1987

M. Gossop, Narkomania: mity i rzeczywistość, Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN, 1993

B. Habrat (red.:) Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne, Warszawa: IPiN 2016

J. I. Klingeman, Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, UW 2010

W. R. Miller, S. Rollnick, ,Wywiad motywujący. Jak przygotowywać ludzi do zmiany, Kraków: Wyd.UJ 2010

D. Rogowska-Szadkowska, Medyczna marihuana. Historia hipokryzji, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2016

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

mini wykłady, dyskusje grupowe, brainstorming, drama, praca w małych zespołach, spotkanie praktykiem - terapeutą uzależnień, informacje zwrotne

Sposoby i kryteria oceniania:

Punktowany udział w zajęciach, test z wiedzy - 55% poprawnych odpowiedzi jako podstawa zaliczenia. Łączna ocena - średnia z aktywności i pozytywnie zaliczonego testu.


Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5




Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

• Test z wiedzy 06PC-2A_W02, W03, W06;

• Opracowanie diagnozy przypadku 06PC-2A_U01, U05)

• Obserwacja studentów w trakcie zajęć – pracy w parach i zespołach oraz podczas symulacji dotyczących przypadków pracy socjalnej z osobami uzależnionymi i ich rodzinami (06PC-1A_U05,06PC-2A_K01, 06PC-2A_K04

• Informacje zwrotne (06PC-2A_U04, 06PC-2A_K04


Szczegółowe treści kształcenia:

I. Kulturowe i społeczne czynniki uzależnień. Psychiczne i biologiczne czynniki uzależnień

II. Scena narkotykowa i rodzaje substancji psychoaktywnych

III. Istota uzależnień substancjalnych. Diagnozowanie uzależnienia substancjalnego. Uzależnienie a typ osobowości

IV. System leczenia osób uzależnionych w Polsce. Tradycje leczenia osób uzależnionych od alkoholu a tradycje leczenia osób uzależnionych od innych substancji.

V. Formy i metody terapii uzależnień substancjalnych. Lecznictwo ambulatoryjne i lecznictwo stacjonarne.

VI. Społeczność terapeutyczna i korekcyjna jako forma leczenia i jako forma profilaktyki uzależnień

VII. Praca z przypadkiem

VIII. Rodzaje i charakterystyka uzależnień behawioralnych, specyfika terapii uzależnień behawioralnych

IX. System rodzinny a uzależnienie. Współuzależnienie jako problem indywidualny i zjawisko w systemie rodzinnym

X. Czynniki ochronne i czynniki ryzyka w uzależnieniach

XI. Profilaktyka uzależnień – oferta instytucji polityki społecznej. Rola pracownika socjalnego i asystenta rodziny w profilaktyce uzależnień

XII. Jak rozmawiać o uzależnieniach z użytkownikami usług w pracy socjalnej

XIII. Motywowanie do zmiany – zastosowanie dialogu motywującego w pracy z osobami uzależnionymi

IV. Podsumowanie, zaliczenie, informacje zwrotne


Literatura:

Zajęcia mają charakter warsztatowy, obowiązują treści przekazane podczas zajęć, podana literatura ma charakter uzupełniający.

H. S. Becker, Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, Warszawa 2009

K. Frieske, R. Sobiech, Narkomania: interpretacje problemu społecznego, Warszawa : IWZZ, 1987

M. Gossop, Narkomania: mity i rzeczywistość, Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN, 1993

B. Habrat (red.:) Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne, Warszawa: IPiN 2016

J. I. Klingeman, Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, UW 2010

W. R. Miller, S. Rollnick, ,Wywiad motywujący. Jak przygotowywać ludzi do zmiany, Kraków: Wyd.UJ 2010

D. Rogowska-Szadkowska, Medyczna marihuana. Historia hipokryzji, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2016

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6