Wprowadzenie do pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PSYW1B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | PC |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Wykład wprowadza studentów w rozumienie podstawowych pojęć opisujących pracę socjalną jako dyscyplinę naukową o charakterze teoretycznym i praktycznym, tj. definicja pracy socjalnej, zasady, cele, funkcje, metody. Wyposaża studentów w wiedzę na temat genezy i rozwoju pracy socjalnej jako praktyki pomocowej na przestrzeni dziejów oraz konceptualizacji zawodu a także współczesnych aspektów profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie • szerokie i wąskie rozumienie pracy socjalnej, tożsamość pracy socjalnej, historyczne i współczesne przesłanki rozwoju idei pracy socjalnej jako praktyki pomocowej, 06PC-1A_W01 • podstawowe definicje i założenia pracy socjalnej jako działalności teoretycznej i praktyki pomocowej, 06PC-1A_W01 • status pracownika socjalnego w wymiarze instytucjonalnym, prawnym, etycznym, kompetencyjnym, 06PC-1A_W01. Umiejętności: student potrafi • wymienić definicje pracy socjalnej, cele, funkcje, zasady, podstawowe metody i narzędzia pracy socjalnej, 06PC-1A_U01 • przedstawić dorobek praktyczny oraz zmieniające się obszary praktyki pracy socjalnej, 06PC-1A_U01 • przedstawić genezę oraz prawny kontekst kształtowania się i rozwoju zawodu pracownika socjalnego w Polsce, 06PC-1A_U02 • przedstawić stopień zaawansowania procesów profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego, ścieżki rozwoju i awansu zawodowego pracowników socjalnych oraz czynniki wspierające i utrudniające proces profesjonalizacji pracy socjalnej, 06PC-1A_U02 Kompetencje: student jest gotów do: • ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego oraz oceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności projektować, 06PC-1A_K01 • uczestniczenia w różnych formach opieki, pomocy i wsparcia, 06PC-1A_K04 • konceptualizacji planu własnego rozwoju i awansu zawodowego, 06PC-1A_K04 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Bunio-Mroczek | |
Prowadzący grup: | Paulina Bunio-Mroczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Potoczna | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Potoczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę końcową przedmiotu składa się ocena uzyskana na podstawie egzaminu oraz obecność na zajęciach Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty w zakresie wiedzy (student zna i rozumie) weryfikowane są poprzez • Egzamin pisemny ( pytania zamknięte - jednego i wielokrotnego wyboru, pytania otwarte) Efekty w zakresie umiejętności (student potrafi) weryfikowane są poprzez: • Egzamin pisemny ( pytania zamknięte - jednego i wielokrotnego wyboru, pytania otwarte) Efekty w zakresie kompetencji społecznych (student jest gotów do) weryfikowane są poprzez • Obecność na zajęciach, udział w dyskusji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Niedbalski | |
Prowadzący grup: | Jakub Niedbalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, prezentacje |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny w formie testu ( 06PC-1A_W01, 06PC-1A_W02,06PC-1A_U02,06PC-1A_K06) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Definicja, istota, cel i zadania pracy socjalnej. Główne założenia pracy socjalnej. 2. Geneza pracy socjalnej w Polsce. 3.Interdyscyplinarny charakter pracy socjalnej. Związki pracy socjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi. 4.Metodyka działania w pracy socjalnej. Podstawowe zasady i metody pracy socjalnej. 5. Projektowanie socjalne- definicja i podstawowe zasady. 6. Definicja i podstawowe aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Reguły prowadzenia rozmowy w poradnictwie indywidualnym. Stadia relacji pomagania L.M. Brammera 7. Kształcenie do pracy socjalnej w Europie i Polsce. 8. Profesjonalizacja zawodowa pracowników socjalnych. 9.Podstawowe role zawodowe pracownika socjalnego. Etyczne aspekty zawodu pracownika socjalnego. 10. Status prawno-organizacyjny pracownika socjalnego. Kompetencje, prawa i obowiązki. 11. Instrumenty pracy pracownika socjalnego: wywiad środowiskowy i kontrakt socjalny. 12.Definicja i podstawowe elementy i cechy procesu komunikacji w pracy socjalnej. Mechanizmy percepcji w procesach komunikacji interpersonalnej. Sytuacje zakłócające funkcjonowanie jednostki 13. Główne założenia teorii ekologii społecznej w pracy socjalnej, psychologii humanistycznej, psychologii „ja” w pracy socjalnej, koncepcji psychodynamicznej, podjęcia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy socjalnej. 14. Założenia analizy transakcyjnej E. Berne’a. Behawioryzm w pracy socjalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Potoczna | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Potoczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Potoczna | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Potoczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, prezentacje |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny w formie testu ( 06PC-1A_W01, 06PC-1A_W02,06PC-1A_U02,06PC-1A_K06) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Definicja, istota, cel i zadania pracy socjalnej. Główne założenia pracy socjalnej. 2. Geneza pracy socjalnej w Polsce. 3.Interdyscyplinarny charakter pracy socjalnej. Związki pracy socjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi. 4.Metodyka działania w pracy socjalnej. Podstawowe zasady i metody pracy socjalnej. 5. Projektowanie socjalne- definicja i podstawowe zasady. 6. Definicja i podstawowe aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Reguły prowadzenia rozmowy w poradnictwie indywidualnym. Stadia relacji pomagania L.M. Brammera 7. Kształcenie do pracy socjalnej w Europie i Polsce. 8. Profesjonalizacja zawodowa pracowników socjalnych. 9.Podstawowe role zawodowe pracownika socjalnego. Etyczne aspekty zawodu pracownika socjalnego. 10. Status prawno-organizacyjny pracownika socjalnego. Kompetencje, prawa i obowiązki. 11. Instrumenty pracy pracownika socjalnego: wywiad środowiskowy i kontrakt socjalny. 12.Definicja i podstawowe elementy i cechy procesu komunikacji w pracy socjalnej. Mechanizmy percepcji w procesach komunikacji interpersonalnej. Sytuacje zakłócające funkcjonowanie jednostki 13. Główne założenia teorii ekologii społecznej w pracy socjalnej, psychologii humanistycznej, psychologii „ja” w pracy socjalnej, koncepcji psychodynamicznej, podjęcia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy socjalnej. 14. Założenia analizy transakcyjnej E. Berne’a. Behawioryzm w pracy socjalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Potoczna | |
Prowadzący grup: | Paulina Bunio-Mroczek, Małgorzata Potoczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, prezentacje |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny w formie testu ( 06PC-1A_W01, 06PC-1A_W02,06PC-1A_U02,06PC-1A_K06) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Definicja, istota, cel i zadania pracy socjalnej. Główne założenia pracy socjalnej. 2. Geneza pracy socjalnej w Polsce. 3.Interdyscyplinarny charakter pracy socjalnej. Związki pracy socjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi. 4.Metodyka działania w pracy socjalnej. Podstawowe zasady i metody pracy socjalnej. 5. Projektowanie socjalne- definicja i podstawowe zasady. 6. Definicja i podstawowe aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Reguły prowadzenia rozmowy w poradnictwie indywidualnym. Stadia relacji pomagania L.M. Brammera 7. Kształcenie do pracy socjalnej w Europie i Polsce. 8. Profesjonalizacja zawodowa pracowników socjalnych. 9.Podstawowe role zawodowe pracownika socjalnego. Etyczne aspekty zawodu pracownika socjalnego. 10. Status prawno-organizacyjny pracownika socjalnego. Kompetencje, prawa i obowiązki. 11. Instrumenty pracy pracownika socjalnego: wywiad środowiskowy i kontrakt socjalny. 12.Definicja i podstawowe elementy i cechy procesu komunikacji w pracy socjalnej. Mechanizmy percepcji w procesach komunikacji interpersonalnej. Sytuacje zakłócające funkcjonowanie jednostki 13. Główne założenia teorii ekologii społecznej w pracy socjalnej, psychologii humanistycznej, psychologii „ja” w pracy socjalnej, koncepcji psychodynamicznej, podjęcia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy socjalnej. 14. Założenia analizy transakcyjnej E. Berne’a. Behawioryzm w pracy socjalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Potoczna | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Potoczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.