Metodyka pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PSZI2B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
PRACA SOCJALNA I ST. SEM. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | PC |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | (tylko po angielsku) n/a |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z modelami pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem oraz z zasadami i procedurami metodycznego postępowania w pracy socjalnej z indywidulanym przypadkiem - etapami procesu pomocowego, prowadzeniem wywiadu środowiskowego, konstruowaniem diagnozy, motywowaniem do zmiany, zasadami budowania planu pracy, określaniem celów, wskaźników, działań, prowadzeniem oceny okresowej i końcowej, a także wpojenie wartości związanych z profesjonalnym udzielaniem pomocy w instytucjach pomocy społecznej. |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ WIEDZA – student/studentka zna i rozumie: - znaczenie różnych paradygmatów metodycznych w pracy socjalnej (06PC-1A_W02) - wpływ środowiska rodzinnego na rozwój jednostki i jej dobrostan (06PC-1A_W03) oraz na transmisję norm i reguł społecznych (06PC-1A_W11) - znaczenie i cele pomocy społecznej i pracy socjalnej 06PC-1A_W04 - znaczenie rodziny, grupy sąsiedzkiej, środowiska lokalnego oraz instytucji pomocowych w procesie wspierania społecznego (06PC-1A_W07) - definicję i cechy pracy socjalnej jako metodycznego postępowania 06PC-1A_W04; 06PC-1A_W09 - znaczenie, cechy, rodzaje, funkcje oraz zasady poprawnej diagnozy w pracy socjalnej 06PC-1A_W09 - zodstawowe metody i techniki diagnozy mające zastosowanie w pracy socjalnej 06PC-1A_W09 - budowę planu działania 06PC-1A_W09 - metodykę pracy z klientem trudnym i niedobrowolnym 06PC-1A_W09 - metodykę pracy z oporem 06PC-1A_W09 - metodykę prowadzenia indywidualnego przypadku 06PC-1A_W09 - podstawowe pojęcia i zasady z zakresu przygotowywanie prac pisemnych i prawa autorskiego (06PC-1A_W15) UMIEJĘTNOŚCI - studentk/ka potrafi: • Wykorzystać posiadaną wiedzę akademicką w rozwiązywaniu problemów w pracy z klientami pomocy społecznej: bezrobocia, uzależnień, bezradności wychowawczej itd.(według powodów korzystania z pomocy społecznej zgodnie z Ustawą o pomocy społecznej0 06PC-1A_U06 • Zanalizować proponowane rozwiązanie konkretnego problemu dotyczącego klientów pomocy społecznej uwzględniając problem, z jakimi się zmagają 06PC-1A_U08 • Zaproponować odpowiednie rozstrzygnięcie w zakresie konkretnego problemu, z jakim zmagają się klienci pomocy społecznej 06PC-1A_U08 • Zaproponować odpowiedni sposób postępowania z klientem w odpowiedniej kolejności 06PC-1A_U08 • Zbudować i zaproponować plan pomocy dla klientów o różnych problemach 06PC-1A_U08 • Wykorzystać wiedzę w praktyce prowadzenia przypadku 06PC-1A_U06; 06PC-1A_U08 KOMPETENCJE SPOŁECZNE - student/ka jest gotów/gotowa do: Podejmowania i kontynuowania współpracy z członkami zespołu zadaniowego w jednostce pomocy społecznej (np. zespołu ds. przemocy w rodzinie, zespołu ds. pierwszego kontaktu itd.) 06PC-1A_K01 • Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów metodycznych związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego – podejmowania współpracy z klientem trudnym/ z oporem/ wieloproblemowym itd. 06PC-1A_K04 • Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych pojawiających się w pracy socjalnej z klientami z różnymi problemami 06PC-1A_K04 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ WR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Kamil Brzeziński, Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład z prezentacjami power point |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Test wypełniany w warunkach stacjonarnych (ostatnie zajęcia w semestrze lub w sesji). Zaliczenie - minimum 60% poprawnych odpowiedzi Ocena ogólna - 60% wykład + 40% warsztaty |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie pisemne: test plus pytania otwarte 1. Prekursorzy metodyki pracy socjalnej – Mary Richmond, Alice Salomon, Jane Addams i Hull House, Helena Radlińska, Janusz Korczak 2. Usytuowanie teoretyczne metodyki pracy socjalnej (systematyzacja doświadczeń, wykorzystanie ustaleń różnych dziedzin nauki – znaczenie w rozwoju metodyki pracy socjalnej, interdyscyplinarność podstaw teoretycznych pracy socjalnej) 3. Model medyczny vs model metodycznego działania 4. Podstawowe pojęcia metodyki pracy socjalnej 5. Proces pomocowy, etapy procesu pomocowego, ich cele i znacznie 6. Rodzaje interwencji w pracy socjalnej – podstawowe podziały 7. Strategie interwencji w pracy socjalnej – charakterystyka poszczególnych strategii (budowanie relacji i celowe używanie siebie, rozwiązywanie problemów, empowerment, praca z konfliktem) 8. Charakterystyka poszczególnych typów osobowości zgodnie z kategoryzacją podaną na wykładzie. Zasady pracy socjalnej z osobami psychopatycznymi, psychotycznymi, neurotycznymi i narcystycznymi 9. Metoda pracy z przypadkiem – ogólna definicja 10. Cele pracy z przypadkiem – w ujęciu ogólnym 11. Zasadnicze cechy praktyki pracy socjalnej z jednostką oraz z osobami jako członkami rodzin i grup wg Northen 12. Podstawowe zasady leżące u podstaw pracy z przypadkiem (zasady akceptacji, komunikacji, partycypacji, etc…) 13. Elementy niezbędne w pracy z przypadkiem w ujęciu M. Richmond. Dwa komponenty pracy z przypadkiem 14. Etapy pracy z przypadkiem 15. Klasyczne modele/orientacje/szkoły w pracy z przypadkiem – charakterystyka poszczególnych orientacji 16. Praca z przypadkiem od lat 1980 – podstawowe przemiany 17. Radykalna i antyopresyjna praca socjalna, PAP w pracy z przypadkiem 18. Praca z rodziną – rodzina jako system 19. Bieda a funkcjonowanie rodziny 20. Cechy rodziny dysfunkcyjnej 21. Założenia pracy z rodziną 22. Formy pracy z rodziną – klientem pomocy społecznej 23. Asystentura rodzinna – podstawowy cel pracy asystenta rodziny, obszary pracy asystentów rodzinnych 24. Standardy skutecznej interwencji |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Prekursorzy metodyki pracy socjalnej 2. Usytuowanie teoretyczne metodyki pracy socjalnej 3. Model medyczny vs model metodycznego działania 4. Podstawowe pojęcia metodyki pracy socjalnej 5. Proces pomocowy, etapy procesu pomocowego, ich cele i znacznie 6. Rodzaje interwencji w pracy socjalnej – podstawowe podziały 7. Strategie interwencji w pracy socjalnej ) 8. Charakterystyka poszczególnych typów osobowości zgodnie z kategoryzacją podaną na wykładzie. Zasady pracy socjalnej z osobami psychopatycznymi, psychotycznymi, neurotycznymi i narcystycznymi 9. Metoda pracy z przypadkiem – ogólna definicja 10. Cele pracy z przypadkiem – w ujęciu ogólnym 11. Zasadnicze cechy praktyki pracy socjalnej z jednostką oraz z osobami jako członkami rodzin i grup w 12. Podstawowe zasady leżące u podstaw pracy z przypadkiem 13. Elementy niezbędne w pracy z przypadkiem. Dwa komponenty pracy z przypadkiem 14. Etapy pracy z przypadkiem 15. Klasyczne modele/orientacje/szkoły w pracy z przypadkiem – charakterystyka poszczególnych orientacji 16. Praca z przypadkiem od lat 1980 – podstawowe przemiany - radykalna i antyopresyjna praca socjalna 17. Poverty Aware Paradigm w pracy z przypadkiem 18. Praca z rodziną 19. Asystentura rodzinna – podstawowy cel pracy asystenta rodziny, obszary pracy asystentów rodzinnych 20. Standardy skutecznej interwencji |
|
Literatura: |
C. De Robertis (1996), Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa: Interart B. Dubois, K. K. Miley (red) 1996. Praca socjalna, Warszawa: Interart P. Monal, Functional and Diagnostic Schools in Social Casework https://www.yourarticlelibrary.com/sociology/functional-and-diagnostic-schools-in-social-casework/36542 J. Santorski (red.) 1993, ABC psychologicznej pomocy, Warszawa: J. Santorski &CO Agencja Wydawnicza. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WR
ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Brzeziński, Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Kamil Brzeziński, Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład z prezentacjami power point |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Test wypełniany w warunkach stacjonarnych (ostatnie zajęcia w semestrze lub w sesji). Zaliczenie - minimum 60% poprawnych odpowiedzi Ocena ogólna - 60% wykład + 40% warsztaty |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie pisemne: test plus pytania otwarte 1. Prekursorzy metodyki pracy socjalnej – Mary Richmond, Alice Salomon, Jane Addams i Hull House, Helena Radlińska, Janusz Korczak 2. Usytuowanie teoretyczne metodyki pracy socjalnej (systematyzacja doświadczeń, wykorzystanie ustaleń różnych dziedzin nauki – znaczenie w rozwoju metodyki pracy socjalnej, interdyscyplinarność podstaw teoretycznych pracy socjalnej) 3. Model medyczny vs model metodycznego działania 4. Podstawowe pojęcia metodyki pracy socjalnej 5. Proces pomocowy, etapy procesu pomocowego, ich cele i znacznie 6. Rodzaje interwencji w pracy socjalnej – podstawowe podziały 7. Strategie interwencji w pracy socjalnej – charakterystyka poszczególnych strategii (budowanie relacji i celowe używanie siebie, rozwiązywanie problemów, empowerment, praca z konfliktem) 8. Charakterystyka poszczególnych typów osobowości zgodnie z kategoryzacją podaną na wykładzie. Zasady pracy socjalnej z osobami psychopatycznymi, psychotycznymi, neurotycznymi i narcystycznymi 9. Metoda pracy z przypadkiem – ogólna definicja 10. Cele pracy z przypadkiem – w ujęciu ogólnym 11. Zasadnicze cechy praktyki pracy socjalnej z jednostką oraz z osobami jako członkami rodzin i grup wg Northen 12. Podstawowe zasady leżące u podstaw pracy z przypadkiem (zasady akceptacji, komunikacji, partycypacji, etc…) 13. Elementy niezbędne w pracy z przypadkiem w ujęciu M. Richmond. Dwa komponenty pracy z przypadkiem 14. Etapy pracy z przypadkiem 15. Klasyczne modele/orientacje/szkoły w pracy z przypadkiem – charakterystyka poszczególnych orientacji 16. Praca z przypadkiem od lat 1980 – podstawowe przemiany 17. Praca z rodziną – rodzina jako system 18. Bieda a funkcjonowanie rodziny 19. Cechy rodziny dysfunkcyjnej 20. Założenia pracy z rodziną 21. Formy pracy z rodziną – klientem pomocy społecznej 22. Asystentura rodzinna – podstawowy cel pracy asystenta rodziny, obszary pracy asystentów rodzinnych 23. Standardy skutecznej interwencji |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zaliczenie pisemne: test plus pytania otwarte 1. Prekursorzy metodyki pracy socjalnej – Mary Richmond, Alice Salomon, Jane Addams i Hull House, Helena Radlińska, Janusz Korczak 2. Usytuowanie teoretyczne metodyki pracy socjalnej (systematyzacja doświadczeń, wykorzystanie ustaleń różnych dziedzin nauki – znaczenie w rozwoju metodyki pracy socjalnej, interdyscyplinarność podstaw teoretycznych pracy socjalnej) 3. Model medyczny vs model metodycznego działania 4. Podstawowe pojęcia metodyki pracy socjalnej 5. Proces pomocowy, etapy procesu pomocowego, ich cele i znacznie 6. Rodzaje interwencji w pracy socjalnej – podstawowe podziały 7. Strategie interwencji w pracy socjalnej – charakterystyka poszczególnych strategii (budowanie relacji i celowe używanie siebie, rozwiązywanie problemów, empowerment, praca z konfliktem) 8. Charakterystyka poszczególnych typów osobowości zgodnie z kategoryzacją podaną na wykładzie. Zasady pracy socjalnej z osobami psychopatycznymi, psychotycznymi, neurotycznymi i narcystycznymi 9. Metoda pracy z przypadkiem – ogólna definicja 10. Cele pracy z przypadkiem – w ujęciu ogólnym 11. Zasadnicze cechy praktyki pracy socjalnej z jednostką oraz z osobami jako członkami rodzin i grup wg Northen 12. Podstawowe zasady leżące u podstaw pracy z przypadkiem (zasady akceptacji, komunikacji, partycypacji, etc…) 13. Elementy niezbędne w pracy z przypadkiem w ujęciu M. Richmond. Dwa komponenty pracy z przypadkiem 14. Etapy pracy z przypadkiem 15. Klasyczne modele/orientacje/szkoły w pracy z przypadkiem – charakterystyka poszczególnych orientacji 16. Praca z przypadkiem od lat 1980 – podstawowe przemiany 17. Praca z rodziną – rodzina jako system 18. Bieda a funkcjonowanie rodziny 19. Cechy rodziny dysfunkcyjnej 20. Założenia pracy z rodziną 21. Formy pracy z rodziną – klientem pomocy społecznej 22. Asystentura rodzinna – podstawowy cel pracy asystenta rodziny, obszary pracy asystentów rodzinnych 23. Standardy skutecznej interwencji |
|
Literatura: |
C. De Robertis (1996), Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa: Interart B. Dubois, K. K. Miley (red) 1996. Praca socjalna, Warszawa: Interart P. Monal, Functional and Diagnostic Schools in Social Casework https://www.yourarticlelibrary.com/sociology/functional-and-diagnostic-schools-in-social-casework/36542 J. Santorski (red.) 1993, ABC psychologicznej pomocy, Warszawa: J. Santorski &CO Agencja Wydawnicza. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
WR
WR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Kamil Brzeziński, Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład on-line z wykorzystaniem prezentacji PP |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Test wypełniany w warunkach stacjonarnych (ostatnie zajęcia w semestrze lub w sesji). Zaliczenie - minimum 60% poprawnych odpowiedzi Ocena ogólna - 60% wykład + 40% warsztaty |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie pisemne: test plus pytania otwarte 1. Prekursorzy metodyki pracy socjalnej – Mary Richmond, Alice Salomon, Jane Addams i Hull House, Helena Radlińska, Janusz Korczak 2. Usytuowanie teoretyczne metodyki pracy socjalnej (systematyzacja doświadczeń, wykorzystanie ustaleń różnych dziedzin nauki – znaczenie w rozwoju metodyki pracy socjalnej, interdyscyplinarność podstaw teoretycznych pracy socjalnej) 3. Model medyczny vs model metodycznego działania 4. Podstawowe pojęcia metodyki pracy socjalnej 5. Proces pomocowy, etapy procesu pomocowego, ich cele i znacznie 6. Rodzaje interwencji w pracy socjalnej – podstawowe podziały 7. Strategie interwencji w pracy socjalnej – charakterystyka poszczególnych strategii (budowanie relacji i celowe używanie siebie, rozwiązywanie problemów, empowerment, praca z konfliktem) 8. Charakterystyka poszczególnych typów osobowości zgodnie z kategoryzacją podaną na wykładzie. Zasady pracy socjalnej z osobami psychopatycznymi, psychotycznymi, neurotycznymi i narcystycznymi 9. Metoda pracy z przypadkiem – ogólna definicja 10. Cele pracy z przypadkiem – w ujęciu ogólnym 11. Zasadnicze cechy praktyki pracy socjalnej z jednostką oraz z osobami jako członkami rodzin i grup wg Northen 12. Podstawowe zasady leżące u podstaw pracy z przypadkiem (zasady akceptacji, komunikacji, partycypacji, etc…) 13. Elementy niezbędne w pracy z przypadkiem w ujęciu M. Richmond. Dwa komponenty pracy z przypadkiem 14. Etapy pracy z przypadkiem 15. Klasyczne modele/orientacje/szkoły w pracy z przypadkiem – charakterystyka poszczególnych orientacji 16. Praca z przypadkiem od lat 1980 – podstawowe przemiany 17. Praca z rodziną – rodzina jako system 18. Bieda a funkcjonowanie rodziny 19. Cechy rodziny dysfunkcyjnej 20. Założenia pracy z rodziną 21. Formy pracy z rodziną – klientem pomocy społecznej 22. Asystentura rodzinna – podstawowy cel pracy asystenta rodziny, obszary pracy asystentów rodzinnych 23. Standardy skutecznej interwencji |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1-2. Prekursorzy metodyki pracy socjalnej z przypadkiem. Koncepcje metodyczne 3-4. Proces pomocowy – etapy, ogólne zasady realizacji, postępowanie projektujące 5-6. Interwencja w pracy socjalnej – podstawowe strategie 7-12. Uwarunkowania patogenezy osobowości jako podstawa diagnozy i zindywidualizowanego postępowania w pracy socjalnej 13-16 Casework w pracy socjalnej, historia, ogólne zasady. 17-18. Modele (podejścia) w pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem: psychospołeczny, funkcjonalny, zorientowany na rozwiązywanie problemu, modyfikacji zachowań 19. Nowe tendencje i nurty w metodyce pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem 20-21. Praca socjalna z rodziną – rodzina jako system 22-23. Formy pracy z rodziną oraz formy wspierania pracy z rodziną 23-24. Założenia i zasady pracy z rodziną w pracy socjalnej 25-26. Asysta rodzinna i system pieczy zastępczej 27. Zasady skutecznej interwencji 28. Podsumowanie. |
|
Literatura: |
C. De Robertis (1996), Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa: Interart B. Dubois, K. K. Miley (red) 1996. Praca socjalna, Warszawa: Interart P. Monal, Functional and Diagnostic Schools in Social Casework https://www.yourarticlelibrary.com/sociology/functional-and-diagnostic-schools-in-social-casework/36542 J. Santorski (red.) 1993, ABC psychologicznej pomocy, Warszawa: J. Santorski &CO Agencja Wydawnicza. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WR
WR
ŚR WR
CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Kamil Brzeziński, Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład on-line z wykorzystaniem prezentacji PP |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Test - wypełniany stacjonarnie Zaliczenie na poziomie 60% poprawnych odpowiedzi Ocena ogólna - 60% wykład, 40% warsztaty |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie pisemne: test plus pytania otwarte 1. Prekursorzy metodyki pracy socjalnej – Mary Richmond, Alice Salomon, Jane Addams i Hull House, Helena Radlińska, Janusz Korczak 2. Usytuowanie teoretyczne metodyki pracy socjalnej (systematyzacja doświadczeń, wykorzystanie ustaleń różnych dziedzin nauki – znaczenie w rozwoju metodyki pracy socjalnej, interdyscyplinarność podstaw teoretycznych pracy socjalnej) 3. Model medyczny vs model metodycznego działania 4. Podstawowe pojęcia metodyki pracy socjalnej 5. Proces pomocowy, etapy procesu pomocowego, ich cele i znacznie 6. Rodzaje interwencji w pracy socjalnej – podstawowe podziały 7. Strategie interwencji w pracy socjalnej – charakterystyka poszczególnych strategii (budowanie relacji i celowe używanie siebie, rozwiązywanie problemów, empowerment, praca z konfliktem) 8. Charakterystyka poszczególnych typów osobowości zgodnie z kategoryzacją podaną na wykładzie. Zasady pracy socjalnej z osobami psychopatycznymi, psychotycznymi, neurotycznymi i narcystycznymi 9. Metoda pracy z przypadkiem – ogólna definicja 10. Cele pracy z przypadkiem – w ujęciu ogólnym 11. Zasadnicze cechy praktyki pracy socjalnej z jednostką oraz z osobami jako członkami rodzin i grup wg Northen 12. Podstawowe zasady leżące u podstaw pracy z przypadkiem (zasady akceptacji, komunikacji, partycypacji, etc…) 13. Elementy niezbędne w pracy z przypadkiem w ujęciu M. Richmond. Dwa komponenty pracy z przypadkiem 14. Etapy pracy z przypadkiem 15. Klasyczne modele/orientacje/szkoły w pracy z przypadkiem – charakterystyka poszczególnych orientacji 16. Praca z przypadkiem od lat 1980 – podstawowe przemiany 17. Praca z rodziną – rodzina jako system 18. Bieda a funkcjonowanie rodziny 19. Cechy rodziny dysfunkcyjnej 20. Założenia pracy z rodziną 21. Formy pracy z rodziną – klientem pomocy społecznej 22. Asystentura rodzinna – podstawowy cel pracy asystenta rodziny, obszary pracy asystentów rodzinnych 23. Standardy skutecznej interwencji |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1-2. Rozwój metodyki pracy socjalnej. Koncepcje metodyczne 3-4. Proces pomocowy – etapy, ogólne zasady realizacji, postępowanie projektujące 5-6. Interwencja w pracy socjalnej – podstawowe strategie 7-12. Uwarunkowania patogenezy osobowości jako podstawa diagnozy i zindywidualizowanego postępowania w pracy socjalnej 13-16 Casework w pracy socjalnej, historia, ogólne zasady. 17-18. Modele (podejścia) w pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem: psychospołeczny, funkcjonalny, zorientowany na rozwiązywanie problemu, modyfikacji zachowań 19-20. Praca socjalna z rodziną – rodzina jako system 21-22 Formy pracy z rodziną oraz formy wspierania pracy z rodziną 23-24 Założenia i zasady pracy z rodziną w pracy socjalnej 25-26. Asysta rodzinna i system pieczy zastępczej 27. Zasady skutecznej interwencji 28. Podsumowanie. Nowe tendencje i nurty w metodyce pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem |
|
Literatura: |
C. De Robertis (1996), Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa: Interart B. Dubois, K. K. Miley (red) 1996. Praca socjalna, Warszawa: Interart P. Monal, Functional and Diagnostic Schools in Social Casework https://www.yourarticlelibrary.com/sociology/functional-and-diagnostic-schools-in-social-casework/36542 J. Santorski (red.) 1993, ABC psychologicznej pomocy, Warszawa: J. Santorski &CO Agencja Wydawnicza. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
CK
CK
ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Bunio-Mroczek | |
Prowadzący grup: | Paulina Bunio-Mroczek, Agnieszka Golczyńska-Grondas, Iwona Kudlińska-Chróścicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - wykład - dyskusja - burza mózgów - case study - praca z tekstem przewodnim - warsztaty - problem-solving |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Część wykładowa kursu: praca pisemna (cz. I - odpowiedź na 3 pytania dotyczące treści prezentowanych na wykładach; cz. II - esej na jeden z zaproponowanych tematów) (06PC-1A_W02, 06PC-1A_W03; 06PC-1A_W11; 06PC-1A_W04, 06PC-1A_W07; 06PC-1A_W09; 06PC-1A_W15) Część ćwiczeniowa kursu: 1. Aktywność na zajęciach podczas ćwiczeń grupowych 06PC-1A_K01; 06PC-1A_K04 2. Kolokwium: Część I - test wiedzy z podstawowych pojęć 06PC-1A_W04; 06PC-1A_W09 Część II – ćwiczenie metodą problemową 06PC-1A_U06; 06PC-1A_U08 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | WYKŁAD: Wykład 1 Rozwój metodyki pracy socjalnej (periodyzacja) / Początki pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem (USA – COSy, Mary Richmond) / Rozwój casework w Polsce / Metoda, metodyka, metody pracy socjalnej, metoda indywidualnego przypadku – definicje / Przykładowe definicje pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem w różnych ujęciach Wykład 2 Medyczny i metodyczny model pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem. Etapy metodycznego działania metodą prowadzenia indywidualnego przypadku Wykład 3 Modele (podejścia) w pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem: psychospołeczny, funkcjonalny, zorientowany na rozwiązywanie problemu, modyfikacji zachowań Wykład 4 Podejście systemowe w metodzie indywidualnego przypadku: Ogólna teoria systemów. Systemowa terapia rodzin. Znaczenie teorii systemów dla pracy socjalnej – podejście systemowe w pracy socjalnej Wykład 5 Praca socjalna z jednostką: patogeneza osobowości, cz. I: Zaburzenia psychopatyczne i nerwicowe Wykład 6 Praca socjalna z jednostką- patogeneza osobowości, cz. II: Zaburzenia psychotyczne Wykład 7 Skuteczność interwencji w pracy socjalnej: Interwencja w pracy socjalnej – różne znaczenia. Kryteria skutecznej pracy socjalnej. Monitoring i ewaluacja w pracy socjalnej. Praca socjalna oparta na dowodach (evidence-based social work lub evidence-informed social work) ĆWICZENIA: 1. Diagnoza w pracy socjalnej • Cele, typy, cechy i funkcje procesu diagnozowania • Zasady poprawnej diagnozy • Kontakt diagnostyczny • Metody pozyskiwania informacji • Techniki diagnozowania • Diagnoza problemu • Diagnoza celów • Diagnoza słabych i mocnych stron 2. Budowanie planu działania • Wyznaczanie celu pracy ze względu na dominujący problem • Konstruowanie planu pomocy • Struktura planu działania 3. Prowadzenie przypadku • Kontrakt socjalny • Praca z oporem • Motywowanie klienta • Praca w oparciu o zasoby |
|
Literatura: |
PODSTAWOWA: DuBois B., Krogsrud Miley K. (1999), Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, Katowice: „Śląsk” Frysztacki Krzysztof (red.) (2019) Praca socjalna. 30 wykładów, PWN, Warszawa Kacprzak A., Kudlińska I. (2014), Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne oraz ich rodzinami, CRZL Warszawa Robertis de Christina (1981), Metodyka działania w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice Skidmore Rex A., Thackeray Milton G. (1998), Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice DODATKOWA: Garvin Charles D., Seabury Brett A. (1996), Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice Kadela Katarzyna, Kowalczyk Jacek (2013), Standardy pracy socjalnej. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne (dokument dostępny w Internecie) Kazimierz Jankowski, „Od psychiatrii biologicznej do humanistycznej… dwadzieścia lat później”, Warszawa 1994, Jacek Santorski & CO Kaźmierczak Tomasz (2009), Czy praca socjalna we współczesnej Polsce jest nowoczesna? [w:] W. Szymczak (red.) Współczesne wyzwania i metody pracy socjalnej, TN KUL, Lublin Krzyszkowski Jerzy, Analiza dotychczasowych doświadczeń (desk research) w obszarze pracy socjalnej i polityki społecznej, opracowanie powstałe w ramach projektu systemowego Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej, brak dokładnych danych bibliograficznych, http://www.osl.org.pl/wp-content/uploads/2013/04/Krzyszkowski_Jerzy_Analiza_dotychczasowych_doswiadczen_w_obszarze_pracy_socjalnej.pdf Rymsza Marek (2012), W stronę pracy środowiskowej i nowych ról zawodowych pracowników socjalnych, [w:] M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą a urzędem, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa Smith David (red.) (2014), Praca socjalna a praktyka oparta na dowodach naukowych, Warszawa: CRZL |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CK
CK
CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Bunio-Mroczek | |
Prowadzący grup: | Paulina Bunio-Mroczek, Iwona Kudlińska-Chróścicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - wykład - dyskusja - burza mózgów - case study - praca z tekstem przewodnim - warsztaty - problem-solving |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Część wykładowa kursu: praca pisemna (cz. I - odpowiedź na 3 pytania dotyczące treści prezentowanych na wykładach; cz. II - esej na jeden z zaproponowanych tematów) (06PC-1A_W02, 06PC-1A_W03; 06PC-1A_W11; 06PC-1A_W04, 06PC-1A_W07; 06PC-1A_W09; 06PC-1A_W15) Część ćwiczeniowa kursu: 1. Aktywność na zajęciach podczas ćwiczeń grupowych 06PC-1A_K01; 06PC-1A_K04 2. Kolokwium: Część I - test wiedzy z podstawowych pojęć 06PC-1A_W04; 06PC-1A_W09 Część II – ćwiczenie metodą problemową 06PC-1A_U06; 06PC-1A_U08 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | WYKŁAD: Wykład 1 Rozwój metodyki pracy socjalnej (periodyzacja) / Początki pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem (USA – COSy, Mary Richmond) / Rozwój casework w Polsce / Metoda, metodyka, metody pracy socjalnej, metoda indywidualnego przypadku – definicje / Przykładowe definicje pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem w różnych ujęciach Wykład 2 Medyczny i metodyczny model pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem. Etapy metodycznego działania metodą prowadzenia indywidualnego przypadku Wykład 3 Modele (podejścia) w pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem: psychospołeczny, funkcjonalny, zorientowany na rozwiązywanie problemu, modyfikacji zachowań Wykład 4 Podejście systemowe w metodzie indywidualnego przypadku: Ogólna teoria systemów. Systemowa terapia rodzin. Znaczenie teorii systemów dla pracy socjalnej – podejście systemowe w pracy socjalnej Wykład 5 Praca socjalna z jednostką: patogeneza osobowości, cz. I: Zaburzenia psychopatyczne i nerwicowe Wykład 6 Praca socjalna z jednostką- patogeneza osobowości, cz. II: Zaburzenia psychotyczne Wykład 7 Skuteczność interwencji w pracy socjalnej: Interwencja w pracy socjalnej – różne znaczenia. Kryteria skutecznej pracy socjalnej. Monitoring i ewaluacja w pracy socjalnej. Praca socjalna oparta na dowodach (evidence-based social work lub evidence-informed social work) ĆWICZENIA: 1. Diagnoza w pracy socjalnej • Cele, typy, cechy i funkcje procesu diagnozowania • Zasady poprawnej diagnozy • Kontakt diagnostyczny • Metody pozyskiwania informacji • Techniki diagnozowania • Diagnoza problemu • Diagnoza celów • Diagnoza słabych i mocnych stron 2. Budowanie planu działania • Wyznaczanie celu pracy ze względu na dominujący problem • Konstruowanie planu pomocy • Struktura planu działania 3. Prowadzenie przypadku • Kontrakt socjalny • Praca z oporem • Motywowanie klienta • Praca w oparciu o zasoby |
|
Literatura: |
PODSTAWOWA: DuBois B., Krogsrud Miley K. (1999), Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, Katowice: „Śląsk” Frysztacki Krzysztof (red.) (2019) Praca socjalna. 30 wykładów, PWN, Warszawa Kacprzak A., Kudlińska I. (2014), Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne oraz ich rodzinami, CRZL Warszawa Robertis de Christina (1981), Metodyka działania w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice Skidmore Rex A., Thackeray Milton G. (1998), Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice DODATKOWA: Garvin Charles D., Seabury Brett A. (1996), Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice Kadela Katarzyna, Kowalczyk Jacek (2013), Standardy pracy socjalnej. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne (dokument dostępny w Internecie) Kazimierz Jankowski, „Od psychiatrii biologicznej do humanistycznej… dwadzieścia lat później”, Warszawa 1994, Jacek Santorski & CO Kaźmierczak Tomasz (2009), Czy praca socjalna we współczesnej Polsce jest nowoczesna? [w:] W. Szymczak (red.) Współczesne wyzwania i metody pracy socjalnej, TN KUL, Lublin Krzyszkowski Jerzy, Analiza dotychczasowych doświadczeń (desk research) w obszarze pracy socjalnej i polityki społecznej, opracowanie powstałe w ramach projektu systemowego Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej, brak dokładnych danych bibliograficznych, http://www.osl.org.pl/wp-content/uploads/2013/04/Krzyszkowski_Jerzy_Analiza_dotychczasowych_doswiadczen_w_obszarze_pracy_socjalnej.pdf Rymsza Marek (2012), W stronę pracy środowiskowej i nowych ról zawodowych pracowników socjalnych, [w:] M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą a urzędem, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa Smith David (red.) (2014), Praca socjalna a praktyka oparta na dowodach naukowych, Warszawa: CRZL |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ CK
CK
CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Potoczna | |
Prowadzący grup: | Iwona Kudlińska-Chróścicka, Małgorzata Potoczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.