UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-PSZI2B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: PRACA SOCJALNA I ST. SEM. 2
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 7.00 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

PC

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

(tylko po angielsku) n/a

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z modelami pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem oraz z zasadami i procedurami metodycznego postępowania w pracy socjalnej z indywidulanym przypadkiem - etapami procesu pomocowego, prowadzeniem wywiadu środowiskowego, konstruowaniem diagnozy, motywowaniem do zmiany, zasadami budowania planu pracy, określaniem celów, wskaźników, działań, prowadzeniem oceny okresowej i końcowej, a także wpojenie wartości związanych z profesjonalnym udzielaniem pomocy w instytucjach pomocy społecznej.

Efekty uczenia się:

EFEKTY UCZENIA SIĘ

WIEDZA – student/studentka zna i rozumie:

- znaczenie różnych paradygmatów metodycznych w pracy socjalnej (06PC-1A_W02)

- wpływ środowiska rodzinnego na rozwój jednostki i jej dobrostan (06PC-1A_W03) oraz na transmisję norm i reguł społecznych (06PC-1A_W11)

- znaczenie i cele pomocy społecznej i pracy socjalnej 06PC-1A_W04

- znaczenie rodziny, grupy sąsiedzkiej, środowiska lokalnego oraz instytucji pomocowych w procesie wspierania społecznego (06PC-1A_W07)

- definicję i cechy pracy socjalnej jako metodycznego postępowania 06PC-1A_W04; 06PC-1A_W09

- znaczenie, cechy, rodzaje, funkcje oraz zasady poprawnej diagnozy w pracy socjalnej 06PC-1A_W09

- zodstawowe metody i techniki diagnozy mające zastosowanie w pracy socjalnej 06PC-1A_W09

- budowę planu działania 06PC-1A_W09

- metodykę pracy z klientem trudnym i niedobrowolnym 06PC-1A_W09

- metodykę pracy z oporem 06PC-1A_W09

- metodykę prowadzenia indywidualnego przypadku 06PC-1A_W09

- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu przygotowywanie prac pisemnych i prawa autorskiego (06PC-1A_W15)

UMIEJĘTNOŚCI - studentk/ka potrafi:

• Wykorzystać posiadaną wiedzę akademicką w rozwiązywaniu problemów w pracy z klientami pomocy społecznej: bezrobocia, uzależnień, bezradności wychowawczej itd.(według powodów korzystania z pomocy społecznej zgodnie z Ustawą o pomocy społecznej0 06PC-1A_U06

• Zanalizować proponowane rozwiązanie konkretnego problemu dotyczącego klientów pomocy społecznej uwzględniając problem, z jakimi się zmagają 06PC-1A_U08

• Zaproponować odpowiednie rozstrzygnięcie w zakresie konkretnego problemu, z jakim zmagają się klienci pomocy społecznej 06PC-1A_U08

• Zaproponować odpowiedni sposób postępowania z klientem w odpowiedniej kolejności 06PC-1A_U08

• Zbudować i zaproponować plan pomocy dla klientów o różnych problemach 06PC-1A_U08

• Wykorzystać wiedzę w praktyce prowadzenia przypadku 06PC-1A_U06; 06PC-1A_U08

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - student/ka jest gotów/gotowa do:

Podejmowania i kontynuowania współpracy z członkami zespołu zadaniowego w jednostce pomocy społecznej (np. zespołu ds. przemocy w rodzinie, zespołu ds. pierwszego kontaktu itd.) 06PC-1A_K01

• Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów metodycznych związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego – podejmowania współpracy z klientem trudnym/ z oporem/ wieloproblemowym itd. 06PC-1A_K04

• Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych pojawiających się w pracy socjalnej z klientami z różnymi problemami 06PC-1A_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Kamil Brzeziński, Agnieszka Golczyńska-Grondas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład z prezentacjami power point

Sposoby i kryteria oceniania:

Test wypełniany w warunkach stacjonarnych (ostatnie zajęcia w semestrze lub w sesji). Zaliczenie - minimum 60% poprawnych odpowiedzi

Ocena ogólna - 60% wykład + 40% warsztaty

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie pisemne: test plus pytania otwarte


1. Prekursorzy metodyki pracy socjalnej – Mary Richmond, Alice Salomon, Jane Addams i Hull House, Helena Radlińska, Janusz Korczak

2. Usytuowanie teoretyczne metodyki pracy socjalnej (systematyzacja doświadczeń, wykorzystanie ustaleń różnych dziedzin nauki – znaczenie w rozwoju metodyki pracy socjalnej, interdyscyplinarność podstaw teoretycznych pracy socjalnej)

3. Model medyczny vs model metodycznego działania

4. Podstawowe pojęcia metodyki pracy socjalnej

5. Proces pomocowy, etapy procesu pomocowego, ich cele i znacznie

6. Rodzaje interwencji w pracy socjalnej – podstawowe podziały

7. Strategie interwencji w pracy socjalnej – charakterystyka poszczególnych strategii (budowanie relacji i celowe używanie siebie, rozwiązywanie problemów, empowerment, praca z konfliktem)

8. Charakterystyka poszczególnych typów osobowości zgodnie z kategoryzacją podaną na wykładzie. Zasady pracy socjalnej z osobami psychopatycznymi, psychotycznymi, neurotycznymi i narcystycznymi

9. Metoda pracy z przypadkiem – ogólna definicja

10. Cele pracy z przypadkiem – w ujęciu ogólnym

11. Zasadnicze cechy praktyki pracy socjalnej z jednostką oraz z osobami jako członkami rodzin i grup wg Northen

12. Podstawowe zasady leżące u podstaw pracy z przypadkiem (zasady akceptacji, komunikacji, partycypacji, etc…)

13. Elementy niezbędne w pracy z przypadkiem w ujęciu M. Richmond. Dwa komponenty pracy z przypadkiem

14. Etapy pracy z przypadkiem

15. Klasyczne modele/orientacje/szkoły w pracy z przypadkiem – charakterystyka poszczególnych orientacji

16. Praca z przypadkiem od lat 1980 – podstawowe przemiany

17. Radykalna i antyopresyjna praca socjalna, PAP w pracy z przypadkiem

18. Praca z rodziną – rodzina jako system

19. Bieda a funkcjonowanie rodziny

20. Cechy rodziny dysfunkcyjnej

21. Założenia pracy z rodziną

22. Formy pracy z rodziną – klientem pomocy społecznej

23. Asystentura rodzinna – podstawowy cel pracy asystenta rodziny, obszary pracy asystentów rodzinnych

24. Standardy skutecznej interwencji

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Prekursorzy metodyki pracy socjalnej

2. Usytuowanie teoretyczne metodyki pracy socjalnej

3. Model medyczny vs model metodycznego działania

4. Podstawowe pojęcia metodyki pracy socjalnej

5. Proces pomocowy, etapy procesu pomocowego, ich cele i znacznie

6. Rodzaje interwencji w pracy socjalnej – podstawowe podziały

7. Strategie interwencji w pracy socjalnej )

8. Charakterystyka poszczególnych typów osobowości zgodnie z kategoryzacją podaną na wykładzie. Zasady pracy socjalnej z osobami psychopatycznymi, psychotycznymi, neurotycznymi i narcystycznymi

9. Metoda pracy z przypadkiem – ogólna definicja

10. Cele pracy z przypadkiem – w ujęciu ogólnym

11. Zasadnicze cechy praktyki pracy socjalnej z jednostką oraz z osobami jako członkami rodzin i grup w

12. Podstawowe zasady leżące u podstaw pracy z przypadkiem

13. Elementy niezbędne w pracy z przypadkiem. Dwa komponenty pracy z przypadkiem

14. Etapy pracy z przypadkiem

15. Klasyczne modele/orientacje/szkoły w pracy z przypadkiem – charakterystyka poszczególnych orientacji

16. Praca z przypadkiem od lat 1980 – podstawowe przemiany - radykalna i antyopresyjna praca socjalna

17. Poverty Aware Paradigm w pracy z przypadkiem

18. Praca z rodziną

19. Asystentura rodzinna – podstawowy cel pracy asystenta rodziny, obszary pracy asystentów rodzinnych

20. Standardy skutecznej interwencji


Literatura:

C. De Robertis (1996), Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa: Interart

B. Dubois, K. K. Miley (red) 1996. Praca socjalna, Warszawa: Interart

P. Monal, Functional and Diagnostic Schools in Social Casework https://www.yourarticlelibrary.com/sociology/functional-and-diagnostic-schools-in-social-casework/36542

J. Santorski (red.) 1993, ABC psychologicznej pomocy, Warszawa: J. Santorski &CO Agencja Wydawnicza.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Brzeziński, Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Kamil Brzeziński, Agnieszka Golczyńska-Grondas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład z prezentacjami power point

Sposoby i kryteria oceniania:

Test wypełniany w warunkach stacjonarnych (ostatnie zajęcia w semestrze lub w sesji). Zaliczenie - minimum 60% poprawnych odpowiedzi

Ocena ogólna - 60% wykład + 40% warsztaty

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie pisemne: test plus pytania otwarte


1. Prekursorzy metodyki pracy socjalnej – Mary Richmond, Alice Salomon, Jane Addams i Hull House, Helena Radlińska, Janusz Korczak

2. Usytuowanie teoretyczne metodyki pracy socjalnej (systematyzacja doświadczeń, wykorzystanie ustaleń różnych dziedzin nauki – znaczenie w rozwoju metodyki pracy socjalnej, interdyscyplinarność podstaw teoretycznych pracy socjalnej)

3. Model medyczny vs model metodycznego działania

4. Podstawowe pojęcia metodyki pracy socjalnej

5. Proces pomocowy, etapy procesu pomocowego, ich cele i znacznie

6. Rodzaje interwencji w pracy socjalnej – podstawowe podziały

7. Strategie interwencji w pracy socjalnej – charakterystyka poszczególnych strategii (budowanie relacji i celowe używanie siebie, rozwiązywanie problemów, empowerment, praca z konfliktem)

8. Charakterystyka poszczególnych typów osobowości zgodnie z kategoryzacją podaną na wykładzie. Zasady pracy socjalnej z osobami psychopatycznymi, psychotycznymi, neurotycznymi i narcystycznymi

9. Metoda pracy z przypadkiem – ogólna definicja

10. Cele pracy z przypadkiem – w ujęciu ogólnym

11. Zasadnicze cechy praktyki pracy socjalnej z jednostką oraz z osobami jako członkami rodzin i grup wg Northen

12. Podstawowe zasady leżące u podstaw pracy z przypadkiem (zasady akceptacji, komunikacji, partycypacji, etc…)

13. Elementy niezbędne w pracy z przypadkiem w ujęciu M. Richmond. Dwa komponenty pracy z przypadkiem

14. Etapy pracy z przypadkiem

15. Klasyczne modele/orientacje/szkoły w pracy z przypadkiem – charakterystyka poszczególnych orientacji

16. Praca z przypadkiem od lat 1980 – podstawowe przemiany

17. Praca z rodziną – rodzina jako system

18. Bieda a funkcjonowanie rodziny

19. Cechy rodziny dysfunkcyjnej

20. Założenia pracy z rodziną

21. Formy pracy z rodziną – klientem pomocy społecznej

22. Asystentura rodzinna – podstawowy cel pracy asystenta rodziny, obszary pracy asystentów rodzinnych

23. Standardy skutecznej interwencji

Szczegółowe treści kształcenia:

Zaliczenie pisemne: test plus pytania otwarte


1. Prekursorzy metodyki pracy socjalnej – Mary Richmond, Alice Salomon, Jane Addams i Hull House, Helena Radlińska, Janusz Korczak

2. Usytuowanie teoretyczne metodyki pracy socjalnej (systematyzacja doświadczeń, wykorzystanie ustaleń różnych dziedzin nauki – znaczenie w rozwoju metodyki pracy socjalnej, interdyscyplinarność podstaw teoretycznych pracy socjalnej)

3. Model medyczny vs model metodycznego działania

4. Podstawowe pojęcia metodyki pracy socjalnej

5. Proces pomocowy, etapy procesu pomocowego, ich cele i znacznie

6. Rodzaje interwencji w pracy socjalnej – podstawowe podziały

7. Strategie interwencji w pracy socjalnej – charakterystyka poszczególnych strategii (budowanie relacji i celowe używanie siebie, rozwiązywanie problemów, empowerment, praca z konfliktem)

8. Charakterystyka poszczególnych typów osobowości zgodnie z kategoryzacją podaną na wykładzie. Zasady pracy socjalnej z osobami psychopatycznymi, psychotycznymi, neurotycznymi i narcystycznymi

9. Metoda pracy z przypadkiem – ogólna definicja

10. Cele pracy z przypadkiem – w ujęciu ogólnym

11. Zasadnicze cechy praktyki pracy socjalnej z jednostką oraz z osobami jako członkami rodzin i grup wg Northen

12. Podstawowe zasady leżące u podstaw pracy z przypadkiem (zasady akceptacji, komunikacji, partycypacji, etc…)

13. Elementy niezbędne w pracy z przypadkiem w ujęciu M. Richmond. Dwa komponenty pracy z przypadkiem

14. Etapy pracy z przypadkiem

15. Klasyczne modele/orientacje/szkoły w pracy z przypadkiem – charakterystyka poszczególnych orientacji

16. Praca z przypadkiem od lat 1980 – podstawowe przemiany

17. Praca z rodziną – rodzina jako system

18. Bieda a funkcjonowanie rodziny

19. Cechy rodziny dysfunkcyjnej

20. Założenia pracy z rodziną

21. Formy pracy z rodziną – klientem pomocy społecznej

22. Asystentura rodzinna – podstawowy cel pracy asystenta rodziny, obszary pracy asystentów rodzinnych

23. Standardy skutecznej interwencji


Literatura:

C. De Robertis (1996), Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa: Interart

B. Dubois, K. K. Miley (red) 1996. Praca socjalna, Warszawa: Interart

P. Monal, Functional and Diagnostic Schools in Social Casework https://www.yourarticlelibrary.com/sociology/functional-and-diagnostic-schools-in-social-casework/36542

J. Santorski (red.) 1993, ABC psychologicznej pomocy, Warszawa: J. Santorski &CO Agencja Wydawnicza.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Kamil Brzeziński, Agnieszka Golczyńska-Grondas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład on-line z wykorzystaniem prezentacji PP

Sposoby i kryteria oceniania:

Test wypełniany w warunkach stacjonarnych (ostatnie zajęcia w semestrze lub w sesji). Zaliczenie - minimum 60% poprawnych odpowiedzi

Ocena ogólna - 60% wykład + 40% warsztaty

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie pisemne: test plus pytania otwarte


1. Prekursorzy metodyki pracy socjalnej – Mary Richmond, Alice Salomon, Jane Addams i Hull House, Helena Radlińska, Janusz Korczak

2. Usytuowanie teoretyczne metodyki pracy socjalnej (systematyzacja doświadczeń, wykorzystanie ustaleń różnych dziedzin nauki – znaczenie w rozwoju metodyki pracy socjalnej, interdyscyplinarność podstaw teoretycznych pracy socjalnej)

3. Model medyczny vs model metodycznego działania

4. Podstawowe pojęcia metodyki pracy socjalnej

5. Proces pomocowy, etapy procesu pomocowego, ich cele i znacznie

6. Rodzaje interwencji w pracy socjalnej – podstawowe podziały

7. Strategie interwencji w pracy socjalnej – charakterystyka poszczególnych strategii (budowanie relacji i celowe używanie siebie, rozwiązywanie problemów, empowerment, praca z konfliktem)

8. Charakterystyka poszczególnych typów osobowości zgodnie z kategoryzacją podaną na wykładzie. Zasady pracy socjalnej z osobami psychopatycznymi, psychotycznymi, neurotycznymi i narcystycznymi

9. Metoda pracy z przypadkiem – ogólna definicja

10. Cele pracy z przypadkiem – w ujęciu ogólnym

11. Zasadnicze cechy praktyki pracy socjalnej z jednostką oraz z osobami jako członkami rodzin i grup wg Northen

12. Podstawowe zasady leżące u podstaw pracy z przypadkiem (zasady akceptacji, komunikacji, partycypacji, etc…)

13. Elementy niezbędne w pracy z przypadkiem w ujęciu M. Richmond. Dwa komponenty pracy z przypadkiem

14. Etapy pracy z przypadkiem

15. Klasyczne modele/orientacje/szkoły w pracy z przypadkiem – charakterystyka poszczególnych orientacji

16. Praca z przypadkiem od lat 1980 – podstawowe przemiany

17. Praca z rodziną – rodzina jako system

18. Bieda a funkcjonowanie rodziny

19. Cechy rodziny dysfunkcyjnej

20. Założenia pracy z rodziną

21. Formy pracy z rodziną – klientem pomocy społecznej

22. Asystentura rodzinna – podstawowy cel pracy asystenta rodziny, obszary pracy asystentów rodzinnych

23. Standardy skutecznej interwencji



Szczegółowe treści kształcenia:

1-2. Prekursorzy metodyki pracy socjalnej z przypadkiem. Koncepcje metodyczne

3-4. Proces pomocowy – etapy, ogólne zasady realizacji, postępowanie projektujące

5-6. Interwencja w pracy socjalnej – podstawowe strategie

7-12. Uwarunkowania patogenezy osobowości jako podstawa diagnozy i zindywidualizowanego postępowania w pracy socjalnej

13-16 Casework w pracy socjalnej, historia, ogólne zasady.

17-18. Modele (podejścia) w pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem: psychospołeczny, funkcjonalny, zorientowany na rozwiązywanie problemu, modyfikacji zachowań

19. Nowe tendencje i nurty w metodyce pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem

20-21. Praca socjalna z rodziną – rodzina jako system

22-23. Formy pracy z rodziną oraz formy wspierania pracy z rodziną

23-24. Założenia i zasady pracy z rodziną w pracy socjalnej

25-26. Asysta rodzinna i system pieczy zastępczej

27. Zasady skutecznej interwencji

28. Podsumowanie.



Literatura:

C. De Robertis (1996), Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa: Interart

B. Dubois, K. K. Miley (red) 1996. Praca socjalna, Warszawa: Interart

P. Monal, Functional and Diagnostic Schools in Social Casework https://www.yourarticlelibrary.com/sociology/functional-and-diagnostic-schools-in-social-casework/36542

J. Santorski (red.) 1993, ABC psychologicznej pomocy, Warszawa: J. Santorski &CO Agencja Wydawnicza.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Kamil Brzeziński, Agnieszka Golczyńska-Grondas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład on-line z wykorzystaniem prezentacji PP

Sposoby i kryteria oceniania:

Test - wypełniany stacjonarnie

Zaliczenie na poziomie 60% poprawnych odpowiedzi

Ocena ogólna - 60% wykład, 40% warsztaty

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie pisemne: test plus pytania otwarte


1. Prekursorzy metodyki pracy socjalnej – Mary Richmond, Alice Salomon, Jane Addams i Hull House, Helena Radlińska, Janusz Korczak

2. Usytuowanie teoretyczne metodyki pracy socjalnej (systematyzacja doświadczeń, wykorzystanie ustaleń różnych dziedzin nauki – znaczenie w rozwoju metodyki pracy socjalnej, interdyscyplinarność podstaw teoretycznych pracy socjalnej)

3. Model medyczny vs model metodycznego działania

4. Podstawowe pojęcia metodyki pracy socjalnej

5. Proces pomocowy, etapy procesu pomocowego, ich cele i znacznie

6. Rodzaje interwencji w pracy socjalnej – podstawowe podziały

7. Strategie interwencji w pracy socjalnej – charakterystyka poszczególnych strategii (budowanie relacji i celowe używanie siebie, rozwiązywanie problemów, empowerment, praca z konfliktem)

8. Charakterystyka poszczególnych typów osobowości zgodnie z kategoryzacją podaną na wykładzie. Zasady pracy socjalnej z osobami psychopatycznymi, psychotycznymi, neurotycznymi i narcystycznymi

9. Metoda pracy z przypadkiem – ogólna definicja

10. Cele pracy z przypadkiem – w ujęciu ogólnym

11. Zasadnicze cechy praktyki pracy socjalnej z jednostką oraz z osobami jako członkami rodzin i grup wg Northen

12. Podstawowe zasady leżące u podstaw pracy z przypadkiem (zasady akceptacji, komunikacji, partycypacji, etc…)

13. Elementy niezbędne w pracy z przypadkiem w ujęciu M. Richmond. Dwa komponenty pracy z przypadkiem

14. Etapy pracy z przypadkiem

15. Klasyczne modele/orientacje/szkoły w pracy z przypadkiem – charakterystyka poszczególnych orientacji

16. Praca z przypadkiem od lat 1980 – podstawowe przemiany

17. Praca z rodziną – rodzina jako system

18. Bieda a funkcjonowanie rodziny

19. Cechy rodziny dysfunkcyjnej

20. Założenia pracy z rodziną

21. Formy pracy z rodziną – klientem pomocy społecznej

22. Asystentura rodzinna – podstawowy cel pracy asystenta rodziny, obszary pracy asystentów rodzinnych

23. Standardy skutecznej interwencji



Szczegółowe treści kształcenia:

1-2. Rozwój metodyki pracy socjalnej. Koncepcje metodyczne

3-4. Proces pomocowy – etapy, ogólne zasady realizacji, postępowanie projektujące

5-6. Interwencja w pracy socjalnej – podstawowe strategie

7-12. Uwarunkowania patogenezy osobowości jako podstawa diagnozy i zindywidualizowanego postępowania w pracy socjalnej

13-16 Casework w pracy socjalnej, historia, ogólne zasady.

17-18. Modele (podejścia) w pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem: psychospołeczny, funkcjonalny, zorientowany na rozwiązywanie problemu, modyfikacji zachowań

19-20. Praca socjalna z rodziną – rodzina jako system

21-22 Formy pracy z rodziną oraz formy wspierania pracy z rodziną

23-24 Założenia i zasady pracy z rodziną w pracy socjalnej

25-26. Asysta rodzinna i system pieczy zastępczej

27. Zasady skutecznej interwencji

28. Podsumowanie. Nowe tendencje i nurty w metodyce pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem


Literatura:

C. De Robertis (1996), Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa: Interart

B. Dubois, K. K. Miley (red) 1996. Praca socjalna, Warszawa: Interart

P. Monal, Functional and Diagnostic Schools in Social Casework https://www.yourarticlelibrary.com/sociology/functional-and-diagnostic-schools-in-social-casework/36542

J. Santorski (red.) 1993, ABC psychologicznej pomocy, Warszawa: J. Santorski &CO Agencja Wydawnicza.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Bunio-Mroczek
Prowadzący grup: Paulina Bunio-Mroczek, Agnieszka Golczyńska-Grondas, Iwona Kudlińska-Chróścicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- wykład

- dyskusja

- burza mózgów

- case study

- praca z tekstem przewodnim

- warsztaty

- problem-solving

Sposoby i kryteria oceniania:

Część wykładowa kursu:

praca pisemna (cz. I - odpowiedź na 3 pytania dotyczące treści prezentowanych na wykładach; cz. II - esej na jeden z zaproponowanych tematów) (06PC-1A_W02, 06PC-1A_W03; 06PC-1A_W11; 06PC-1A_W04, 06PC-1A_W07; 06PC-1A_W09; 06PC-1A_W15)


Część ćwiczeniowa kursu:

1. Aktywność na zajęciach podczas ćwiczeń grupowych 06PC-1A_K01; 06PC-1A_K04

2. Kolokwium:

Część I - test wiedzy z podstawowych pojęć 06PC-1A_W04; 06PC-1A_W09

Część II – ćwiczenie metodą problemową 06PC-1A_U06; 06PC-1A_U08


Szczegółowe treści kształcenia:

WYKŁAD:

Wykład 1

Rozwój metodyki pracy socjalnej (periodyzacja) / Początki pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem (USA – COSy, Mary Richmond) / Rozwój casework w Polsce / Metoda, metodyka, metody pracy socjalnej, metoda indywidualnego przypadku – definicje / Przykładowe definicje pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem w różnych ujęciach

Wykład 2

Medyczny i metodyczny model pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem. Etapy metodycznego działania metodą prowadzenia indywidualnego przypadku

Wykład 3

Modele (podejścia) w pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem: psychospołeczny, funkcjonalny, zorientowany na rozwiązywanie problemu, modyfikacji zachowań

Wykład 4

Podejście systemowe w metodzie indywidualnego przypadku: Ogólna teoria systemów. Systemowa terapia rodzin. Znaczenie teorii systemów dla pracy socjalnej – podejście systemowe w pracy socjalnej

Wykład 5

Praca socjalna z jednostką: patogeneza osobowości, cz. I: Zaburzenia psychopatyczne i nerwicowe

Wykład 6

Praca socjalna z jednostką- patogeneza osobowości, cz. II: Zaburzenia psychotyczne

Wykład 7

Skuteczność interwencji w pracy socjalnej: Interwencja w pracy socjalnej – różne znaczenia. Kryteria skutecznej pracy socjalnej. Monitoring i ewaluacja w pracy socjalnej. Praca socjalna oparta na dowodach (evidence-based social work lub evidence-informed social work)


ĆWICZENIA:

1. Diagnoza w pracy socjalnej

• Cele, typy, cechy i funkcje procesu diagnozowania

• Zasady poprawnej diagnozy

• Kontakt diagnostyczny

• Metody pozyskiwania informacji

• Techniki diagnozowania

• Diagnoza problemu

• Diagnoza celów

• Diagnoza słabych i mocnych stron

2. Budowanie planu działania

• Wyznaczanie celu pracy ze względu na dominujący problem

• Konstruowanie planu pomocy

• Struktura planu działania

3. Prowadzenie przypadku

• Kontrakt socjalny

• Praca z oporem

• Motywowanie klienta

• Praca w oparciu o zasoby

Literatura:

PODSTAWOWA:

DuBois B., Krogsrud Miley K. (1999), Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, Katowice: „Śląsk”

Frysztacki Krzysztof (red.) (2019) Praca socjalna. 30 wykładów, PWN, Warszawa

Kacprzak A., Kudlińska I. (2014), Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne oraz ich rodzinami, CRZL Warszawa

Robertis de Christina (1981), Metodyka działania w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice

Skidmore Rex A., Thackeray Milton G. (1998), Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice

DODATKOWA:

Garvin Charles D., Seabury Brett A. (1996), Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice

Kadela Katarzyna, Kowalczyk Jacek (2013), Standardy pracy socjalnej. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne (dokument dostępny w Internecie)

Kazimierz Jankowski, „Od psychiatrii biologicznej do humanistycznej… dwadzieścia lat później”, Warszawa 1994, Jacek Santorski & CO

Kaźmierczak Tomasz (2009), Czy praca socjalna we współczesnej Polsce jest nowoczesna? [w:] W. Szymczak (red.) Współczesne wyzwania i metody pracy socjalnej, TN KUL, Lublin

Krzyszkowski Jerzy, Analiza dotychczasowych doświadczeń (desk research) w obszarze pracy socjalnej i polityki społecznej, opracowanie powstałe w ramach projektu systemowego Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej, brak dokładnych danych bibliograficznych, http://www.osl.org.pl/wp-content/uploads/2013/04/Krzyszkowski_Jerzy_Analiza_dotychczasowych_doswiadczen_w_obszarze_pracy_socjalnej.pdf

Rymsza Marek (2012), W stronę pracy środowiskowej i nowych ról zawodowych pracowników socjalnych, [w:] M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą a urzędem, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa

Smith David (red.) (2014), Praca socjalna a praktyka oparta na dowodach naukowych, Warszawa: CRZL

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Bunio-Mroczek
Prowadzący grup: Paulina Bunio-Mroczek, Iwona Kudlińska-Chróścicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- wykład

- dyskusja

- burza mózgów

- case study

- praca z tekstem przewodnim

- warsztaty

- problem-solving

Sposoby i kryteria oceniania:

Część wykładowa kursu:

praca pisemna (cz. I - odpowiedź na 3 pytania dotyczące treści prezentowanych na wykładach; cz. II - esej na jeden z zaproponowanych tematów) (06PC-1A_W02, 06PC-1A_W03; 06PC-1A_W11; 06PC-1A_W04, 06PC-1A_W07; 06PC-1A_W09; 06PC-1A_W15)


Część ćwiczeniowa kursu:

1. Aktywność na zajęciach podczas ćwiczeń grupowych 06PC-1A_K01; 06PC-1A_K04

2. Kolokwium:

Część I - test wiedzy z podstawowych pojęć 06PC-1A_W04; 06PC-1A_W09

Część II – ćwiczenie metodą problemową 06PC-1A_U06; 06PC-1A_U08


Szczegółowe treści kształcenia:

WYKŁAD:

Wykład 1

Rozwój metodyki pracy socjalnej (periodyzacja) / Początki pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem (USA – COSy, Mary Richmond) / Rozwój casework w Polsce / Metoda, metodyka, metody pracy socjalnej, metoda indywidualnego przypadku – definicje / Przykładowe definicje pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem w różnych ujęciach

Wykład 2

Medyczny i metodyczny model pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem. Etapy metodycznego działania metodą prowadzenia indywidualnego przypadku

Wykład 3

Modele (podejścia) w pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem: psychospołeczny, funkcjonalny, zorientowany na rozwiązywanie problemu, modyfikacji zachowań

Wykład 4

Podejście systemowe w metodzie indywidualnego przypadku: Ogólna teoria systemów. Systemowa terapia rodzin. Znaczenie teorii systemów dla pracy socjalnej – podejście systemowe w pracy socjalnej

Wykład 5

Praca socjalna z jednostką: patogeneza osobowości, cz. I: Zaburzenia psychopatyczne i nerwicowe

Wykład 6

Praca socjalna z jednostką- patogeneza osobowości, cz. II: Zaburzenia psychotyczne

Wykład 7

Skuteczność interwencji w pracy socjalnej: Interwencja w pracy socjalnej – różne znaczenia. Kryteria skutecznej pracy socjalnej. Monitoring i ewaluacja w pracy socjalnej. Praca socjalna oparta na dowodach (evidence-based social work lub evidence-informed social work)


ĆWICZENIA:

1. Diagnoza w pracy socjalnej

• Cele, typy, cechy i funkcje procesu diagnozowania

• Zasady poprawnej diagnozy

• Kontakt diagnostyczny

• Metody pozyskiwania informacji

• Techniki diagnozowania

• Diagnoza problemu

• Diagnoza celów

• Diagnoza słabych i mocnych stron

2. Budowanie planu działania

• Wyznaczanie celu pracy ze względu na dominujący problem

• Konstruowanie planu pomocy

• Struktura planu działania

3. Prowadzenie przypadku

• Kontrakt socjalny

• Praca z oporem

• Motywowanie klienta

• Praca w oparciu o zasoby

Literatura:

PODSTAWOWA:

DuBois B., Krogsrud Miley K. (1999), Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, Katowice: „Śląsk”

Frysztacki Krzysztof (red.) (2019) Praca socjalna. 30 wykładów, PWN, Warszawa

Kacprzak A., Kudlińska I. (2014), Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne oraz ich rodzinami, CRZL Warszawa

Robertis de Christina (1981), Metodyka działania w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice

Skidmore Rex A., Thackeray Milton G. (1998), Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice

DODATKOWA:

Garvin Charles D., Seabury Brett A. (1996), Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice

Kadela Katarzyna, Kowalczyk Jacek (2013), Standardy pracy socjalnej. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne (dokument dostępny w Internecie)

Kazimierz Jankowski, „Od psychiatrii biologicznej do humanistycznej… dwadzieścia lat później”, Warszawa 1994, Jacek Santorski & CO

Kaźmierczak Tomasz (2009), Czy praca socjalna we współczesnej Polsce jest nowoczesna? [w:] W. Szymczak (red.) Współczesne wyzwania i metody pracy socjalnej, TN KUL, Lublin

Krzyszkowski Jerzy, Analiza dotychczasowych doświadczeń (desk research) w obszarze pracy socjalnej i polityki społecznej, opracowanie powstałe w ramach projektu systemowego Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej, brak dokładnych danych bibliograficznych, http://www.osl.org.pl/wp-content/uploads/2013/04/Krzyszkowski_Jerzy_Analiza_dotychczasowych_doswiadczen_w_obszarze_pracy_socjalnej.pdf

Rymsza Marek (2012), W stronę pracy środowiskowej i nowych ról zawodowych pracowników socjalnych, [w:] M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą a urzędem, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa

Smith David (red.) (2014), Praca socjalna a praktyka oparta na dowodach naukowych, Warszawa: CRZL

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Potoczna
Prowadzący grup: Iwona Kudlińska-Chróścicka, Małgorzata Potoczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6