UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia wizualna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SO248Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia wizualna
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: SOCJOLOGIA I ST. 6 SEM - st. niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

S

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych pojęć socjologicznych.

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką szeroko rozumianej socjologii wizualnej, pojęciem kultury wizualnej i jej wpływem na konstruowanie rzeczywistości społecznej. Celem zajęć jest również zdobycie praktycznych umiejętności wykorzystywania fotografii (materiałów wizualnych) w procesie badawczym oraz nabycie umiejętności analizy formalnej i kontekstualnej kulturowych wytworów wizualnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student ma wiedzę na temat historii fotografii oraz "nowych mediów" i ich wpływu na rzeczywistość społeczną.

Zna zakres i wpływ komunikacji wizualnej na różne sfery życia społecznego: kulturę, politykę, relacje pomiędzy aktorami życia społecznego.

Wie za pomocą jakich metod badać artefakty wizualne.

06S-1A_W06, 06S-1S_W07, 06S-1S-_W08

Umiejętności:

Student potrafi poszukiwać, odnaleźć oraz krytycznie analizować materiały wizualne dostępne w przestrzeni publicznej oraz w Internecie.

Potrafi selekcjonować oraz klasyfikować dane wizualne.

06S- 1A_03, 06S-1A_04, , 06S-1A_07, 06S-1A_09.

Kompetencje:

-Student ma świadomość specyfiki pozyskiwania danych wizualnych oraz ich uwarunkowań etycznych i prawnych.

06S-1A_K07, 06S-1A_08, 06S-1A_09.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 18 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Dymarczyk
Prowadzący grup: Waldemar Dymarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład, case study, dyskusja grupowa,

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena indywidualnego projektu badawczego (pozyskania, selekcji i analizy zebranych danych) oraz współpracy w ramach grupowej analizy danych wizualnych. Aktywność na zajęciach oraz obecność.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena indywidualnej i grupowej analizy danych wizualnych. Ich pozyskania, selekcji i krytycznej analizy.

Treści kształcenia:

1. Historia i specyfika rozwoju metod wizulanych w naukach społecznych,

2. Prezentacja technik badawczych oferowanych przez socjologię i antropologię wizualną, w tym między innymi: metodę rekonesnasu fotograficznego, metodę inwentaża kulturowego, re-fotografię, metodę dziennika fotograrficznego, wywiad wspomagany fotograficznie.

3. Prezentacja znaczących projektów badawczych, w których korzystano z metod wizualnych.

4. Projektowanie badania z uwzględnieniem wizulanych technik pozyskiwania danych.

5. Pozyskiwanie i selekcja danych wizualnych z Internetu.

6. Etyczne i prawne reguły pozyskiwani danych wizualnych.


Literatura:

1.Akeret U. David [1975] Photoanalisis. How to interpret the hidden psychological meaning of personal and public photographs. New York: Ed. Thomas Humber.

2.Barthes Roland [1996], Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa, Wydawnictwo KR

3.Olechnicki Krzysztof [2003], Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawa, Oficyna Naukowa.

4.Rose Gillian [2010], Interpretacja materiałów wizualnych. Warszawa, PWN

5. Jemielniak Dariusz, [2019] Socjologia Internetu, Warszawa, Scholar

6. Ferenc Tomasz, Olechnicki Krzysztof [2009] Obrazy w sieci. Socjologia i antropologia ikonosfery Internetu. Toruń, WUMK.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4