UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tożsamości indywidualne we współczesnym świecie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SOADD5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Tożsamości indywidualne we współczesnym świecie
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

S

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Kurs z zakresu podstaw socjologii

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z socjologiczną problematyką tożsamości oraz przemian tożsamości w kulturze współczesnej. W szczególności wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą rozwoju tożsamości w wyniku przemian makrostrukturalnych w ujęciu historycznym, konceptualizacji i typologii tożsamości we współczesnej kulturze euroamerykańskiej, kształtowania i przemian tożsamości w biografii jednostki z uwzględnieniem pracy nad tożsamością oraz wyposażenie w umiejętności w zakresie analizy źródeł zastanych w odniesieniu do kwestii tożsamościowych w ujęciu socjologicznym.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student rozumie pojęcie tożsamości, ma świadomość różnorodności koncepcji tożsamości i socjologicznych sporów teoretycznych związanych z tym pojęciem oraz elementarną wiedzę na temat pojęcia tożsamości w psychologii. Posiada podstawową wiedzę na temat przemian tożsamości w ujęciu historycznym, w biografii jednostki oraz w kulturze współczesnej i rozumie na czym polegają procesy zmiany;

Umiejętności:

Student potrafi zastosować pojęcie tożsamości do analiz biografii jednostki oraz zjawisk i procesów społecznych w wymiarze indywidualnych i kolektywnych doświadczeń, potrafi samodzielnie znaleźć materiały ilustracyjne do analiz procesów tożsamościowych i zaprezentować je w grupie, potrafi formułować samodzielne sądy na temat przyczyn i konsekwencji procesów tożsamościowych;

Kompetencje społeczne: student potrafi dzielić się posiadaną na temat tożsamości wiedzą, potrafi argumentować na rzec stawianych tez i krytycznie odnosić się do analizowanych na zajęciach źródeł, wykazuje postawę szacunku wobec opinii innych uczestniczących w zajęciach osób.

06S-1A_W01, 06S-1A_W02, 06S-1A_W12; 06S-1A-U03, 06S-1A-U04, 06S-1A-U05;06S-1A-K02, 06S-1A-K04, 06S-1A-K09

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

dyskusje nad literaturą oraz materiałami filmowymi, praca w małych grupach, wykład interaktywny, spotkanie z ekspertem

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie – przygotowana w małych zespołach i zaprezentowana podczas ostatnich dwóch bloków analiza tożsamości fikcyjnej postaci literackiej lub filmowej. W analizie uwzględnić należy treści przekazywane na zajęciach i przygotować ją w taki sposób, by skłonić słuchaczki i słuchaczy do krótkiej dyskusji. Prezentacja oceniona zostanie grupowo.

Ocena na zaliczenie będzie uwzględniać trzy elementy – a/ udział w zajęciach (punktowany na zakończenie każdego bloku), b/ ocenę z prezentacji oraz c/ rozliczenie nieobecności (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność, pozostałe nieusprawiedliwione nieobecności będą obniżać ocenę).

Ocena z prezentacji: 23-25 pkt = bdb, 20-22,9=db+, 17-19,9= db, 14-16,9=dst=, 11-13,9=dst


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Bieżące dyskusje ze studentami, przygotowanie analizy tożsamości wybranej postaci z uwzględnieniem treści przyswojonych w trakcie zajęć

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Zajęcia wprowadzające

II. Tożsamość w perspektywie historycznej

III. Socjologiczne meandry tożsamości: Pojęcie tożsamości w socjologii, podstawowe typologie tożsamości. Tożsamości indywidualne i kolektywne

IV. Natura czy kultura – tożsamość płci

V. Tożsamość płci – transpłciowość

VI. Tożsamość w cyklu życia – dzieciństwo i adolescencja

VII. Przemiany tożsamościowe w cyklu życia: punkty zwrotne, przejścia statusowe

VIII. Konwersja jako fenomen tożsamościowy

IX. W poszukiwaniu tożsamości. Tożsamości liminalne.

X. Praca biograficzna i praca nad tożsamością

XI. Techniki siebie a praca biograficzna i praca nad tożsamością

XII. Tożsamość napiętnowana

XIII-XIV Zaliczenie




Literatura:

Badinter E., XY Tożsamość mężczyzny, WAB, 1993;

Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW;

Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, PWN, 2007;1.Giddens A., Nowoczesność i tożsamość; Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, GWP, 2011; Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, GWP, 2005; Golczyńska-Grondas A., Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, ZW NOMOS 2014; Jacyno, Kultura indywidualizmu, PWN, 2007; 1. Jankowiak B., Wojtynkiewicz E., 2018, Kształtowanie się tożsamości w okresie adolescencji a podejmowanie zachowań ryzykownych w obszarze używania alkoholu przez młodzież. Studia Edukacyjne 48/2018; Kellerhals J., Ferreira C., Perrenoud D., Kinship Cultures and Identity Transmissions, w: “Current Sociology”, Vol 50, Issue 2, 2002; Malinowska A., Brunatna kołysanka. Historie uprowadzonych dzieci, Agora 2017; Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Wolumin, 2002; Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego, red. K.T. Konecki, A. Kacperczyk, WUŁ 2010; Tożsamość, nowoczesność, sterotypy, red. R. Dopierała i K.Kaźmierska, NOMOS 2012; 1. Smolarkiewicz E., 2019, Przemiany tożsamości. W stronę identyfikacji., Wydawnictwo Naukowe UAM ;Strauss A.L. , Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości, ZW NOMOS 2013; Świątkiewicz-Mośny M., Tożsamość napiętnowana. Socjologiczne studium mechanizmów stygmatyzacji i autostygmatyzacji na przykładzie kobiet z zespołem Turnera, ZW NOMOS 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

dyskusje nad literaturą oraz materiałami filmowymi, praca w małych grupach, wykład interaktywny, spotkanie z ekspertem

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie – przygotowana w małych zespołach i zaprezentowana podczas ostatnich dwóch bloków analiza tożsamości fikcyjnej postaci literackiej lub filmowej. W analizie uwzględnić należy treści przekazywane na zajęciach i przygotować ją w taki sposób, by skłonić słuchaczki i słuchaczy do krótkiej dyskusji. Prezentacja oceniona zostanie grupowo.

Ocena na zaliczenie będzie uwzględniać trzy elementy – a/ udział w zajęciach (punktowany na zakończenie każdego bloku), b/ ocenę z prezentacji oraz c/ rozliczenie nieobecności (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność, pozostałe nieusprawiedliwione nieobecności będą obniżać ocenę).


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Bieżące dyskusje ze studentami, przygotowanie analizy tożsamości wybranej postaci z uwzględnieniem treści przyswojonych w trakcie zajęć

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Zajęcia wprowadzające

II. Tożsamość w perspektywie historycznej

III. Socjologiczne meandry tożsamości: Pojęcie tożsamości w socjologii, podstawowe typologie tożsamości. Tożsamości indywidualne i kolektywne

IV. Natura czy kultura – tożsamość płci

V. Tożsamość płci – transpłciowość

VI. Tożsamość w cyklu życia – dzieciństwo

VII. Tożsamość w cyklu życia – adolescencja

VIII. Przemiany tożsamościowe w cyklu życia: punkty zwrotne, przejścia statusowe

IX. Konwersja jako fenomen tożsamościowy

X. W poszukiwaniu tożsamości. Tożsamości liminalne.

XI. Praca biograficzna, praca nad tożsamością a techniki stwarzania siebie

XII-XIII Zaliczenie


Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6