Tożsamości indywidualne we współczesnym świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-SOADD5B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tożsamości indywidualne we współczesnym świecie |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | S |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Kurs z zakresu podstaw socjologii |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z socjologiczną problematyką tożsamości oraz przemian tożsamości w kulturze współczesnej. W szczególności wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą rozwoju tożsamości w wyniku przemian makrostrukturalnych w ujęciu historycznym, konceptualizacji i typologii tożsamości we współczesnej kulturze euroamerykańskiej, kształtowania i przemian tożsamości w biografii jednostki z uwzględnieniem pracy nad tożsamością oraz wyposażenie w umiejętności w zakresie analizy źródeł zastanych w odniesieniu do kwestii tożsamościowych w ujęciu socjologicznym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student rozumie pojęcie tożsamości, ma świadomość różnorodności koncepcji tożsamości i socjologicznych sporów teoretycznych związanych z tym pojęciem oraz elementarną wiedzę na temat pojęcia tożsamości w psychologii. Posiada podstawową wiedzę na temat przemian tożsamości w ujęciu historycznym, w biografii jednostki oraz w kulturze współczesnej i rozumie na czym polegają procesy zmiany; Umiejętności: Student potrafi zastosować pojęcie tożsamości do analiz biografii jednostki oraz zjawisk i procesów społecznych w wymiarze indywidualnych i kolektywnych doświadczeń, potrafi samodzielnie znaleźć materiały ilustracyjne do analiz procesów tożsamościowych i zaprezentować je w grupie, potrafi formułować samodzielne sądy na temat przyczyn i konsekwencji procesów tożsamościowych; Kompetencje społeczne: student potrafi dzielić się posiadaną na temat tożsamości wiedzą, potrafi argumentować na rzec stawianych tez i krytycznie odnosić się do analizowanych na zajęciach źródeł, wykazuje postawę szacunku wobec opinii innych uczestniczących w zajęciach osób. 06S-1A_W01, 06S-1A_W02, 06S-1A_W12; 06S-1A-U03, 06S-1A-U04, 06S-1A-U05;06S-1A-K02, 06S-1A-K04, 06S-1A-K09 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | dyskusje nad literaturą oraz materiałami filmowymi, praca w małych grupach, wykład interaktywny, spotkanie z ekspertem |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie – przygotowana w małych zespołach i zaprezentowana podczas ostatnich dwóch bloków analiza tożsamości fikcyjnej postaci literackiej lub filmowej. W analizie uwzględnić należy treści przekazywane na zajęciach i przygotować ją w taki sposób, by skłonić słuchaczki i słuchaczy do krótkiej dyskusji. Prezentacja oceniona zostanie grupowo. Ocena na zaliczenie będzie uwzględniać trzy elementy – a/ udział w zajęciach (punktowany na zakończenie każdego bloku), b/ ocenę z prezentacji oraz c/ rozliczenie nieobecności (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność, pozostałe nieusprawiedliwione nieobecności będą obniżać ocenę). Ocena z prezentacji: 23-25 pkt = bdb, 20-22,9=db+, 17-19,9= db, 14-16,9=dst=, 11-13,9=dst |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Bieżące dyskusje ze studentami, przygotowanie analizy tożsamości wybranej postaci z uwzględnieniem treści przyswojonych w trakcie zajęć |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Zajęcia wprowadzające II. Tożsamość w perspektywie historycznej III. Socjologiczne meandry tożsamości: Pojęcie tożsamości w socjologii, podstawowe typologie tożsamości. Tożsamości indywidualne i kolektywne IV. Natura czy kultura – tożsamość płci V. Tożsamość płci – transpłciowość VI. Tożsamość w cyklu życia – dzieciństwo i adolescencja VII. Przemiany tożsamościowe w cyklu życia: punkty zwrotne, przejścia statusowe VIII. Konwersja jako fenomen tożsamościowy IX. W poszukiwaniu tożsamości. Tożsamości liminalne. X. Praca biograficzna i praca nad tożsamością XI. Techniki siebie a praca biograficzna i praca nad tożsamością XII. Tożsamość napiętnowana XIII-XIV Zaliczenie |
|
Literatura: |
Badinter E., XY Tożsamość mężczyzny, WAB, 1993; Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW; Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, PWN, 2007;1.Giddens A., Nowoczesność i tożsamość; Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, GWP, 2011; Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, GWP, 2005; Golczyńska-Grondas A., Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, ZW NOMOS 2014; Jacyno, Kultura indywidualizmu, PWN, 2007; 1. Jankowiak B., Wojtynkiewicz E., 2018, Kształtowanie się tożsamości w okresie adolescencji a podejmowanie zachowań ryzykownych w obszarze używania alkoholu przez młodzież. Studia Edukacyjne 48/2018; Kellerhals J., Ferreira C., Perrenoud D., Kinship Cultures and Identity Transmissions, w: “Current Sociology”, Vol 50, Issue 2, 2002; Malinowska A., Brunatna kołysanka. Historie uprowadzonych dzieci, Agora 2017; Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Wolumin, 2002; Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego, red. K.T. Konecki, A. Kacperczyk, WUŁ 2010; Tożsamość, nowoczesność, sterotypy, red. R. Dopierała i K.Kaźmierska, NOMOS 2012; 1. Smolarkiewicz E., 2019, Przemiany tożsamości. W stronę identyfikacji., Wydawnictwo Naukowe UAM ;Strauss A.L. , Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości, ZW NOMOS 2013; Świątkiewicz-Mośny M., Tożsamość napiętnowana. Socjologiczne studium mechanizmów stygmatyzacji i autostygmatyzacji na przykładzie kobiet z zespołem Turnera, ZW NOMOS 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | dyskusje nad literaturą oraz materiałami filmowymi, praca w małych grupach, wykład interaktywny, spotkanie z ekspertem |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie – przygotowana w małych zespołach i zaprezentowana podczas ostatnich dwóch bloków analiza tożsamości fikcyjnej postaci literackiej lub filmowej. W analizie uwzględnić należy treści przekazywane na zajęciach i przygotować ją w taki sposób, by skłonić słuchaczki i słuchaczy do krótkiej dyskusji. Prezentacja oceniona zostanie grupowo. Ocena na zaliczenie będzie uwzględniać trzy elementy – a/ udział w zajęciach (punktowany na zakończenie każdego bloku), b/ ocenę z prezentacji oraz c/ rozliczenie nieobecności (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność, pozostałe nieusprawiedliwione nieobecności będą obniżać ocenę). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Bieżące dyskusje ze studentami, przygotowanie analizy tożsamości wybranej postaci z uwzględnieniem treści przyswojonych w trakcie zajęć |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Zajęcia wprowadzające II. Tożsamość w perspektywie historycznej III. Socjologiczne meandry tożsamości: Pojęcie tożsamości w socjologii, podstawowe typologie tożsamości. Tożsamości indywidualne i kolektywne IV. Natura czy kultura – tożsamość płci V. Tożsamość płci – transpłciowość VI. Tożsamość w cyklu życia – dzieciństwo VII. Tożsamość w cyklu życia – adolescencja VIII. Przemiany tożsamościowe w cyklu życia: punkty zwrotne, przejścia statusowe IX. Konwersja jako fenomen tożsamościowy X. W poszukiwaniu tożsamości. Tożsamości liminalne. XI. Praca biograficzna, praca nad tożsamością a techniki stwarzania siebie XII-XIII Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.