UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki zdrowotne w relacjach międzypokoleniowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SOET4C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyki zdrowotne w relacjach międzypokoleniowych
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

S

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

2

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość metodologii badań socjologicznych (ilościowych i jakościowych)

Umiejętność poszukiwania i analizy danych zastanych

Gotowość do dyskusji

Umiejętność przygotowania prezentacji

Skrócony opis:

Treść przedmiotu skupia się na analizie podstawowych wymiarów zdrowia publicznego w ujęciu pokoleniowym oraz tym, jak kontekst społeczny wpływa na ich zachowania, postawy, kompetencje zdrowotne. W jego ramach studenci i studentki zapoznają się z problematyką zachowań i praktyk pro- i antyzdrowotnych. Zajęcia mają charakter warsztatowy, w ich ramach analizowane są wybrane wskaźniki, bazy danych, raporty dotyczące stanu zdrowia Polaków. Studentki i studenci mają możliwość przeprowadzenia mini projektu badawczego dotyczącego wybranego zagadnienia z zakresu zachowań zdrowotnych wybranych pokoleń.

Efekty uczenia się:

1. WIEDZA. Osoba studencka:

- zna podstawowe pojęcia takie jak zdrowie, pokolenie, zachowania pro- i antyzdorowtne, praktyki zdrowotne, ageizm, solidarność międzypokoleniowa (O6S-2A_W02)

- ma świadomość normatywnych uwarunkowań wiedzy i zachowań zdrowotnych w różnych pokoleniach (06S-2A_W06)

- ma świadomość zmian zachodzących w wiedzy i zachowaniach zdrowotnych w różnych pokoleniach oraz ich przyczyn (O6S-2A_W07)

2. UMIEJĘTNOŚCI. Osoba studencka potrafi:

- wyszukać i zinterpretować wskaźniki stanu zdrowia w dostępnych bazach danych (O6S-2A_U03)

- przeprowadzić projekt badawczy z zakresu zdrowia (dobrać metodę, przygotować narzędzie, przeprowadzić badanie, dokonać analizy wyników i ich interpretacji) i jego prezentację z (O6S-2A_U06)

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Osoba studencka jest gotowa do:

- poszukiwania i aktualizacji informacji/danych z zakresu zdrowia publicznego z ich krytyczną analizą (O6S-2A_K05)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Messyasz
Prowadzący grup: Karolina Messyasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Praca w małej grupie

Analiza danych zastanych

Badanie wywołane

Prezentacja

Dyskusja


Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową studenta/studentki składa się:

- obecność na zajęciach (50% - minimalny próg, pod warunkiem uzupełnienia nieobecności; dopuszczalna 1 nieobecność, każda następna wymaga usprawiedliwienia i uzupełnienia w ramach konsultacji)

- aktywność podczas zajęć/udział w dyskusji/przygotowanie do zajęć/realizacja zadanych zadań

- realizacja projektu badawczego (prezentacja)


Zaliczenie grupowe - projekt (prezentacja)

- zakres i dobór materiałów

- jakość analizy

- interpretacja

- sposób prezentacji treści

Skala ocen: 2-5

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Aktywność w dyskusji: O6S-2A_W02, O6S-2A_W06, O6S-2A_W07, O6S-2A_K05

Projekt grupowy (prezentacja): O6S-2A_U026 O6S-2A_U03, O6S-2A_W02, O6S-2A_K05


Treści kształcenia:

1. Omówienie zagadnień zdrowia, ochrony zdrowia, zachowań zdrowotnych, pokolenia.

2. Omówienie i analiza czynników warunkujących zachowania zdrowotne.

3. Omówienie i analiza wybranych baz i danych z zakresu zdrowia publicznego.

4. Opracowanie koncepcji badania: wybór przedmiotu badań, problematyki, materiału badawczego, metod i technik.

5. Realizacja projektu badawczego – praca warsztatowa.

6. Realizacja projektu badawczego – praca warsztatowa.

7. Prezentacja wyników projektu badawczego.

Literatura:

1. M. Gruszczyńska, M. Bąk-Sosnowska, R. Plinta, Zachowania zdrowotne jako istotny element aktywności życiowej człowieka. Stosunek Polaków do własnego zdrowia, “Hygeia Public Health” 2015, 50(4): 558-565.

2. D. Michałowska, Koncepcje zdrowia i choroby jako podstawy konstruowania podejść do edukacji zdrowotnej, „Przegląd Terapeutyczny” nr 4, 2008.

3. M. Wieczorkowska, Świat jako klinika. Medykalizacja życia w społeczeństwie Ryzyka biomedycznego, [w:] M. Gałuszka (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź 2008.

4. M. Nowakowski, L. Nowakowska, Medykalizacja starości: dylematy i zagrożenia, [w:] D. Kałuża, P. Szukalski (red.), Jakość życia seniorów w XXI wieku. Ku aktywności, Uniwersytet Łódzki, s. 206-218.

5. M. Wieczorkowska, Medykalizacja społeczeństwa w socjologii amerykańskiej, „Przegląd Socjologiczny” nr 2, 2012, s. 31-56.

6. M. Zadworna-Cieślak, Nina Ogińska-Bulik, Zachowania zdrowotne osób w wieku senioralnym – rola optymizmu, „PSYCHOGERIATRIA POLSKA” 2013;10(4):145-156.

7. A. Ostrowska, (1999), Styl życia a zdrowie. Z zagadnień promocji zdrowia. Warszawa 1999, Wyd. IFiS PAN.

8. P. Szukalski, Solidarność pokoleń. Dylematy relacji międzypokoleniowych, Wyd. UŁ, Łódź 2012.

9. P. Szukalski, Przepływy międzypokoleniowe i ich kontekst demograficzny, Wyd. UŁ, Łódź 2002.

10. P. Szukalski, Ageizm–dyskryminacja ze względu na wiek, Wyd. UŁ, Łódź 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Messyasz
Prowadzący grup: Karolina Messyasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Praca w małej grupie

Analiza danych zastanych

Badanie wywołane

Prezentacja

Dyskusja


Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową studenta/studentki składa się:

- obecność na zajęciach (50% - minimalny próg, pod warunkiem uzupełnienia nieobecności; dopuszczalna 1 nieobecność, każda następna wymaga usprawiedliwienia i uzupełnienia w ramach konsultacji)

- aktywność podczas zajęć/udział w dyskusji/przygotowanie do zajęć/realizacja zadanych zadań

- realizacja projektu badawczego (prezentacja)


Zaliczenie grupowe - projekt (prezentacja)

- zakres i dobór materiałów

- jakość analizy

- interpretacja

- sposób prezentacji treści

Skala ocen: 2-5

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Aktywność w dyskusji: O6S-2A_W02, O6S-2A_W06, O6S-2A_W07, O6S-2A_K05

Projekt grupowy (prezentacja): O6S-2A_U026 O6S-2A_U03, O6S-2A_W02, O6S-2A_K05


Treści kształcenia:

1. Omówienie zagadnień zdrowia, ochrony zdrowia, zachowań zdrowotnych, pokolenia.

2. Omówienie i analiza czynników warunkujących zachowania zdrowotne.

3. Omówienie i analiza wybranych baz i danych z zakresu zdrowia publicznego.

4. Opracowanie koncepcji badania: wybór przedmiotu badań, problematyki, materiału badawczego, metod i technik.

5. Realizacja projektu badawczego – praca warsztatowa.

6. Realizacja projektu badawczego – praca warsztatowa.

7. Prezentacja wyników projektu badawczego.

Literatura:

1. M. Gruszczyńska, M. Bąk-Sosnowska, R. Plinta, Zachowania zdrowotne jako istotny element aktywności życiowej człowieka. Stosunek Polaków do własnego zdrowia, “Hygeia Public Health” 2015, 50(4): 558-565.

2. D. Michałowska, Koncepcje zdrowia i choroby jako podstawy konstruowania podejść do edukacji zdrowotnej, „Przegląd Terapeutyczny” nr 4, 2008.

3. M. Wieczorkowska, Świat jako klinika. Medykalizacja życia w społeczeństwie Ryzyka biomedycznego, [w:] M. Gałuszka (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź 2008.

4. M. Nowakowski, L. Nowakowska, Medykalizacja starości: dylematy i zagrożenia, [w:] D. Kałuża, P. Szukalski (red.), Jakość życia seniorów w XXI wieku. Ku aktywności, Uniwersytet Łódzki, s. 206-218.

5. M. Wieczorkowska, Medykalizacja społeczeństwa w socjologii amerykańskiej, „Przegląd Socjologiczny” nr 2, 2012, s. 31-56.

6. M. Zadworna-Cieślak, Nina Ogińska-Bulik, Zachowania zdrowotne osób w wieku senioralnym – rola optymizmu, „PSYCHOGERIATRIA POLSKA” 2013;10(4):145-156.

7. A. Ostrowska, (1999), Styl życia a zdrowie. Z zagadnień promocji zdrowia. Warszawa 1999, Wyd. IFiS PAN.

8. P. Szukalski, Solidarność pokoleń. Dylematy relacji międzypokoleniowych, Wyd. UŁ, Łódź 2012.

9. P. Szukalski, Przepływy międzypokoleniowe i ich kontekst demograficzny, Wyd. UŁ, Łódź 2002.

10. P. Szukalski, Ageizm–dyskryminacja ze względu na wiek, Wyd. UŁ, Łódź 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Messyasz
Prowadzący grup: Karolina Messyasz, Piotr Szukalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Praca w małej grupie

Analiza danych zastanych

Badanie wywołane

Prezentacja

Dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową studenta/studentki składa się:

- obecność na zajęciach (50% - minimalny próg, pod warunkiem uzupełnienia nieobecności; dopuszczalna 1 nieobecność, każda następna wymaga usprawiedliwienia i uzupełnienia w ramach konsultacji)

- aktywność podczas zajęć/udział w dyskusji/przygotowanie do zajęć/realizacja zadanych zadań

- realizacja projektu badawczego (prezentacja)


Zaliczenie grupowe - projekt (prezentacja)

- zakres i dobór materiałów

- jakość analizy

- interpretacja

- sposób prezentacji treści

Skala ocen: 2-5

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Aktywność w dyskusji: O6S-2A_W02, O6S-2A_W06, O6S-2A_W07, O6S-2A_K05

Projekt grupowy (prezentacja): O6S-2A_U026 O6S-2A_U03, O6S-2A_W02, O6S-2A_K05

Treści kształcenia:

1. Definicje pokolenia. Relacje i więzi międzypokoleniowe. Solidarność i kontrakt międzypokoleniowe. Konflikt międzypokoleniowy. Przekaz międzypokoleniowy. Ageizm. Polityka kształtowania relacji międzypokoleniowych. Projekty międzypokoleniowe

2. Przebieg życia. Zdarzenia i kariery. Normy wieku. Normatywny model przebiegu życia. Podejście personologiczne i instytucjonalne. Polityka przebiegu życia. Transfery międzypokoleniowe zasobów i kapitałów w perspektywie przebiegu życia. Dziedziczenie zachowań demograficznych. Kultury prefiguratywne, kofiguratywne i postfiguratywne.

3. Zdrowie – definicje. Koncepcja pól zdrowia. Wskaźniki obiektywne i subiektywne stanu zdrowia. Wskaźniki pośrednie stanu zdrowia. Bazy danych dotyczące stanu zdrowia ludności Polski.

4. Zachowania zdrowotne. Wybrane definicje zachowań zdrowotnych. Rodzaje zachowań zdrowotnych. Czynniki warunkujące podejmowanie zachowań zdrowotnych. Wybrane zachowania zdrowotne i praktyki zdrowotne.

5. Praktyki zdrowotne – wprowadzenie do projektu badawczego. Wybór tematu projektu badawczego z uwzględnieniem różnych generacji (np. style odżywiania; profilaktyka zdrowotna; aktywność fizyczna; sposoby pozyskiwania wiedzy o zdrowiu, chorobie i leczeniu). Przygotowanie koncepcji badawczej. Wybór metod i technik badawczych. Dobór materiałów/próby.

6. Praktyki zdrowotne – praca warsztatowa. Pozyskanie materiału badawczego. Opracowanie/analiza danych.

7. Praktyki zdrowotne – Raport. Prezentacja najważniejszych wyników badania. Wnioski.

Literatura:

1. M. Gruszczyńska, M. Bąk-Sosnowska, R. Plinta, Zachowania zdrowotne jako istotny element aktywności życiowej człowieka. Stosunek Polaków do własnego zdrowia, “Hygeia Public Health” 2015, 50(4): 558-565.

2. D. Michałowska, Koncepcje zdrowia i choroby jako podstawy konstruowania podejść do edukacji zdrowotnej, „Przegląd Terapeutyczny” nr 4, 2008.

3. M. Wieczorkowska, Świat jako klinika. Medykalizacja życia w społeczeństwie Ryzyka biomedycznego, [w:] M. Gałuszka (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź 2008.

4. M. Nowakowski, L. Nowakowska, Medykalizacja starości: dylematy i zagrożenia, [w:] D. Kałuża, P. Szukalski (red.), Jakość życia seniorów w XXI wieku. Ku aktywności, Uniwersytet Łódzki, s. 206-218.

5. M. Wieczorkowska, Medykalizacja społeczeństwa w socjologii amerykańskiej, „Przegląd Socjologiczny” nr 2, 2012, s. 31-56.

6. M. Zadworna-Cieślak, Nina Ogińska-Bulik, Zachowania zdrowotne osób w wieku senioralnym – rola optymizmu, „PSYCHOGERIATRIA POLSKA” 2013;10(4):145-156.

7. A. Ostrowska, (1999), Styl życia a zdrowie. Z zagadnień promocji zdrowia. Warszawa 1999, Wyd. IFiS PAN.

8. P. Szukalski, Solidarność pokoleń. Dylematy relacji międzypokoleniowych, Wyd. UŁ, Łódź 2012.

9. P. Szukalski, Przepływy międzypokoleniowe i ich kontekst demograficzny, Wyd. UŁ, Łódź 2002.

10. P. Szukalski, Ageizm–dyskryminacja ze względu na wiek, Wyd. UŁ, Łódź 2008.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4