UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Urbanizacyjne i architektoniczne aspekty kształtowania bezpiecznej przestrzeni

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SOFH5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Urbanizacyjne i architektoniczne aspekty kształtowania bezpiecznej przestrzeni
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

S

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat przestrzennych uwarunkowań bezpieczeństwa oraz zasad organizacji przestrzeni z uwzględnieniem kryterium bezpieczeństwa.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna i rozumie:

- zasady organizacji przestrzeni miejskiej ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb bezpieczeństwa oraz zasady i znaczenie sprawnego funkcjonowania instytucji lokalnych dla realizacji potrzeby bezpieczeństwa (06S-1A_W03, 06S-1A_W10)

- reguły oraz uwarunkowania partycypacji mieszkańców układów lokalnych w sferze oraz przestrzeni publicznej (06S-1A_W 11)

- przebieg procesów kształtowania bezpiecznych przestrzeni (06S-1A_W12)

Umiejętności

Student potrafi:

- zastosować i posługiwać się terminami i kategoriami socjologicznymi do analizy przestrzennych i społecznych uwarunkowań bezpieczeństwa (06S-1A_U03, 06S-1A_U06)

- formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn, konsekwencji oraz przesłanek zmian organizacji przestrzeni miejskiej zgodnie z kryterium bezpieczeństwa (06S-1A_U05)

- zaproponować odpowiednie działania w celu przeciwdziałania zagrożeniom w przestrzeni miejskiej oraz krytycznie ocenić działania podejmowane przez instytucje lokalne (06S-1A_U11)

Kompetencje społeczne

Student jest gotów do:

- gromadzenia, wyszukiwania i syntetyzowania informacji na temat sposobów i uwarunkowań kształtowania bezpiecznych przestrzeni (06S-1A_K03)

- podjęcia współpracy z członkami zespołu zadaniowego i czynnego włączenia się do realizowanych projektów badawczych (06S-1A_K01)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda problemowa, burza mózgów

Metoda projektowa

Ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy: film, fotografie, teksty źródłowe

Metoda dyskusyjna: dyskusja grupowa

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach poparty znajomością zalecanej literatury i udostępnianych materiałów do zajęć

Prezentacja efektów grupowego projektu "(Nie) bezpieczna przestrzeń"

(06S-1A_W03; 06S-1A_W10; 06S-1A_W 11; 06S-1A_W12; 06S-1A_U03, 06S-1A_U06; 06S-1A_U05; 06S-1A_U11; 06S-1A_K03; 06S-1A_K01)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Kryterium bezpieczeństwa w urbanistyce i architekturze

2. Zagrożenia bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej - kontekst przestrzenny

3. Zasady kształtowanie bezpiecznych przestrzeni

4. Bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej miasta

5. Bezpieczeństwo w przestrzeniach mieszkaniowych

6. Uwarunkowania bezpieczeństwa w różnych typach przestrzeni miejskich - prezentacje projektów studenckich


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Zbigniew K. Zuziak, 2011, KRYTERIUM BEZPIECZEŃSTWA W URBANISTYCE WSPÓŁCZESNEJ, architektura. Czasopismo techniczne, nr 17 (108)

2. Czapska Janina (red.), 2012, Zapobieganie przestępczości przez kształtowanie przestrzeni. Teoria - badania - praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków.

3. Czarnecki B., Siemiński W., 2004, Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej.

4. Gehl Jan, 2009, Życia między budynkami, Wydawnictwo RAM, Kraków.

5. Kłopotowska A., 2010, Czynnik „obronności” we współczesnej architekturze zespołów mieszkalnych, Budownictwo i Architektura 6 (2010) 51-61

6. Mordwa Stanisław, 2009, Bezpieczeństwo a kształtowanie przestrzeni, Space-Society-Economy, T 9,

7. Mordwa Stanisław, 2014, Dysproporcje przestrzenne wybranych zjawisk patologii społecznych w Łodzi, (w:) A. Suliborski, M. Wójcik (red.), Dysproporcje społeczne i gospodarcze w przestrzeni Łodzi. Czynniki, mechanizmy, skutki, Łódź: Wydawnictwo UŁ

8. Szczepańska Agnieszka, Pietrzyk Katarzyna, 2016, Bezpieczeństwo publicze na osiedlach mieszkaniowych - case study, [w:] Studia Miejskie, tom

23.

Literatura uzupełniająca:

1. Dymnicka M., 2013, Przestrzeń publiczna a przemiany miasta, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

2. Hauzińska A., 2003, Mapy poznawcze środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością, SPA, Poznań.

3. Majer A., 2010, Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa: PWN.

Waszkiewicz P., 2011, Wielki Brat Rok 2010, Oficyna A Wolters Kluwer business, Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda problemowa, burza mózgów

Metoda projektowa

Ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy: film, fotografie, teksty źródłowe

Metoda dyskusyjna: dyskusja grupowa

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach poparty znajomością zalecanej literatury i udostępnianych materiałów do zajęć

Prezentacja efektów grupowego projektu "(Nie) bezpieczna przestrzeń"

(06S-1A_W03; 06S-1A_W10; 06S-1A_W 11; 06S-1A_W12; 06S-1A_U03, 06S-1A_U06; 06S-1A_U05; 06S-1A_U11; 06S-1A_K03; 06S-1A_K01)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Kryterium bezpieczeństwa w urbanistyce i architekturze

2. Zagrożenia bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej - kontekst przestrzenny

3. Zasady kształtowanie bezpiecznych przestrzeni

4. Bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej miasta

5. Bezpieczeństwo w przestrzeniach mieszkaniowych

6. Uwarunkowania bezpieczeństwa w różnych typach przestrzeni miejskich - prezentacje projektów studenckich


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Zbigniew K. Zuziak, 2011, KRYTERIUM BEZPIECZEŃSTWA W URBANISTYCE WSPÓŁCZESNEJ, architektura. Czasopismo techniczne, nr 17 (108)

2. Czapska Janina (red.), 2012, Zapobieganie przestępczości przez kształtowanie przestrzeni. Teoria - badania - praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków.

3. Czarnecki B., Siemiński W., 2004, Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej.

4. Gehl Jan, 2009, Życia między budynkami, Wydawnictwo RAM, Kraków.

5. Kłopotowska A., 2010, Czynnik „obronności” we współczesnej architekturze zespołów mieszkalnych, Budownictwo i Architektura 6 (2010) 51-61

6. Mordwa Stanisław, 2009, Bezpieczeństwo a kształtowanie przestrzeni, Space-Society-Economy, T 9,

7. Mordwa Stanisław, 2014, Dysproporcje przestrzenne wybranych zjawisk patologii społecznych w Łodzi, (w:) A. Suliborski, M. Wójcik (red.), Dysproporcje społeczne i gospodarcze w przestrzeni Łodzi. Czynniki, mechanizmy, skutki, Łódź: Wydawnictwo UŁ

8. Szczepańska Agnieszka, Pietrzyk Katarzyna, 2016, Bezpieczeństwo publicze na osiedlach mieszkaniowych - case study, [w:] Studia Miejskie, tom

23.

Literatura uzupełniająca:

1. Dymnicka M., 2013, Przestrzeń publiczna a przemiany miasta, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

2. Hauzińska A., 2003, Mapy poznawcze środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością, SPA, Poznań.

3. Majer A., 2010, Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa: PWN.

Waszkiewicz P., 2011, Wielki Brat Rok 2010, Oficyna A Wolters Kluwer business, Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda problemowa, burza mózgów

Metoda projektowa

Ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy: film, fotografie, teksty źródłowe

Metoda dyskusyjna: dyskusja grupowa

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach poparty znajomością zalecanej literatury i udostępnianych materiałów do zajęć; Prezentacja efektów grupowego projektu

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Kryterium bezpieczeństwa w urbanistyce i architekturze

2. Zagrożenia bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej - kontekst przestrzenny

3. Zasady kształtowanie bezpiecznych przestrzeni

4. Bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej miasta

5. Bezpieczeństwo w przestrzeniach mieszkaniowych

6. Uwarunkowania bezpieczeństwa w różnych typach przestrzeni miejskich - prezentacje projektów studenckich


Literatura:

1. Zbigniew K. Zuziak, 2011, KRYTERIUM BEZPIECZEŃSTWA W URBANISTYCE WSPÓŁCZESNEJ, architektura. Czasopismo techniczne, nr 17 (108)

2. Czapska Janina (red.), 2012, Zapobieganie przestępczości przez kształtowanie przestrzeni. Teoria - badania - praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków.

3. Gehl Jan, 2009, Życia między budynkami, Wydawnictwo RAM, Kraków.

4. Mordwa Stanisław, 2009, Bezpieczeństwo a kształtowanie przestrzeni, Space-Society-Economy, T 9,

5. Szczepańska Agnieszka, Pietrzyk Katarzyna, 2016, Bezpieczeństwo publicze na osiedlach mieszkaniowych - case study, [w:] Studia Miejskie, tom 23.

6. Kłopotowska A., 2010, Czynnik „obronności” we współczesnej architekturze zespołów mieszkalnych, Budownictwo i Architektura 6 (2010) 51-61

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Brzeziński
Prowadzący grup: Kamil Brzeziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nie dotyczy.

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące:

problemowe: klasyczna metoda problemowa, giełda pomysłów (burza mózgów)

ćwiczeniowo-praktyczne, w tym: ćwiczeniowe (ćwiczebna), projektowe, studium przypadku;

dyskusyjne: dyskusja grupowa, dyskusja w oparciu o prezentacje multimedialne


Sposoby i kryteria oceniania:

- przygotowanie do zajęć (znajomość literatury) i aktywny udział w zajęciach;

- grupowe opracowanie prezentacji ze spaceru badawczego.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. „Projektowanie przestrzeni życia - co wspólnego ma architektura z psychologią?” - omówienie rozmowy Krzysztofa Klajsa z Katarzyną Zaborską (psycholog środowiskowy), zrealizowanej w ramach cyklu spotkań „Poniedziałki z Psychoterapią”.

2. Realizacja grupowego spaceru badawczego, mającego na celu zidentyfikowanie bezpiecznych i niebezpiecznych przestrzeni w wybranym kwartale miasta oraz wypracowanie rekomendacji do poprawy sytuacji

w zakresie bezpieczeństwa.

3. Projektowanie i kształtowanie przestrzeni - bezpieczne miasto

4. Projektowanie i kształtowanie udanych (bezpiecznych) przestrzeni publicznych.

5. Zapobieganie przestępczości przez kształtowanie przestrzeni

6. Bezpieczne ulice i chodniki.

7. Prezentacje grupowe w oparciu o wyniki ze spaceru badawczego oraz omówioną literaturę.


Literatura:

Podstawowa:

1. Czapska Janina (red.), 2012, Zapobieganie przestępczości przez kształtowanie przestrzeni. Teoria - badania - praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków.

2. Gehl Jan, 2009, Życia między budynkami, Wydawnictwo RAM, Kraków.

3. Gehl Jan, 2014, Miasto dla ludzi, Wydawnictwo RAM, Kraków.

4. Jacobs Jane, 2015, Śmierć i życie wielkich miast Ameryki, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa.

5. Kołacz Paweł, 2015, Przepis na ulicę, Eikon i PZR, Toruń.

6. Mordwa Stanisław, 2011, Poczucie bezpieczeństwa w Łodzi. Przykład badań mieszkańców osiedli mieszkaniowych, [w:] Współczesne przemiany środowiska mieszkaniowego - wybrane problemy, Space-Society-Economy.

7. Mordwa Stanisław, 2012, Poczucie bezpieczeństwa w centrach handlowych. Przykład badań opinii klientów Galerii Łódzkiej i Manufaktury, [w:] Folia Geographica Cocio-Oeconomica, nr 12.

8. Szczepańska Agnieszka, Pietrzyk Katarzyna, 2016, Bezpieczeństwo publiczna na osiedlach mieszkaniowych - case study, [w:] Studia Miejskie, tom 23.

9. Jak przetworzyć Miejsce. Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych, Project for Public Spaces, Inc., wydanie polskie: Fundacja Partnerstwa dla Środowiska.

Uzupełniająca:

1. Dymnicka M., 2013, Przestrzeń publiczna a przestrzeń miasta, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

2. Jałowiecki B., Szczepański M., 2002, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

3. Karwińska A.,2008, Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa.

4. Lewicka M., 2012, Psychologia miejsca, Wydawnictwo Naukowe Scholar.

5. Lorens P., Martyniuk-Pęczak J. (red.), 2010, Problemy kształtowania przestrzeni publicznej, Wydawnictwo Urbanista, Gdańska.

6. Majer A., 2010, Socjologia i przestrzeń miejska, PWN, Warszawa.

7. Tuan Yi-Fu, 1987, Przestrzeń i miejsce, PIW, Warszawa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6