Urbanizacyjne i architektoniczne aspekty kształtowania bezpiecznej przestrzeni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-SOFH5B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Urbanizacyjne i architektoniczne aspekty kształtowania bezpiecznej przestrzeni |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | S |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat przestrzennych uwarunkowań bezpieczeństwa oraz zasad organizacji przestrzeni z uwzględnieniem kryterium bezpieczeństwa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna i rozumie: - zasady organizacji przestrzeni miejskiej ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb bezpieczeństwa oraz zasady i znaczenie sprawnego funkcjonowania instytucji lokalnych dla realizacji potrzeby bezpieczeństwa (06S-1A_W03, 06S-1A_W10) - reguły oraz uwarunkowania partycypacji mieszkańców układów lokalnych w sferze oraz przestrzeni publicznej (06S-1A_W 11) - przebieg procesów kształtowania bezpiecznych przestrzeni (06S-1A_W12) Umiejętności Student potrafi: - zastosować i posługiwać się terminami i kategoriami socjologicznymi do analizy przestrzennych i społecznych uwarunkowań bezpieczeństwa (06S-1A_U03, 06S-1A_U06) - formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn, konsekwencji oraz przesłanek zmian organizacji przestrzeni miejskiej zgodnie z kryterium bezpieczeństwa (06S-1A_U05) - zaproponować odpowiednie działania w celu przeciwdziałania zagrożeniom w przestrzeni miejskiej oraz krytycznie ocenić działania podejmowane przez instytucje lokalne (06S-1A_U11) Kompetencje społeczne Student jest gotów do: - gromadzenia, wyszukiwania i syntetyzowania informacji na temat sposobów i uwarunkowań kształtowania bezpiecznych przestrzeni (06S-1A_K03) - podjęcia współpracy z członkami zespołu zadaniowego i czynnego włączenia się do realizowanych projektów badawczych (06S-1A_K01) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda problemowa, burza mózgów Metoda projektowa Ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy: film, fotografie, teksty źródłowe Metoda dyskusyjna: dyskusja grupowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywny udział w zajęciach poparty znajomością zalecanej literatury i udostępnianych materiałów do zajęć Prezentacja efektów grupowego projektu "(Nie) bezpieczna przestrzeń" (06S-1A_W03; 06S-1A_W10; 06S-1A_W 11; 06S-1A_W12; 06S-1A_U03, 06S-1A_U06; 06S-1A_U05; 06S-1A_U11; 06S-1A_K03; 06S-1A_K01) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Kryterium bezpieczeństwa w urbanistyce i architekturze 2. Zagrożenia bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej - kontekst przestrzenny 3. Zasady kształtowanie bezpiecznych przestrzeni 4. Bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej miasta 5. Bezpieczeństwo w przestrzeniach mieszkaniowych 6. Uwarunkowania bezpieczeństwa w różnych typach przestrzeni miejskich - prezentacje projektów studenckich |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Zbigniew K. Zuziak, 2011, KRYTERIUM BEZPIECZEŃSTWA W URBANISTYCE WSPÓŁCZESNEJ, architektura. Czasopismo techniczne, nr 17 (108) 2. Czapska Janina (red.), 2012, Zapobieganie przestępczości przez kształtowanie przestrzeni. Teoria - badania - praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków. 3. Czarnecki B., Siemiński W., 2004, Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej. 4. Gehl Jan, 2009, Życia między budynkami, Wydawnictwo RAM, Kraków. 5. Kłopotowska A., 2010, Czynnik „obronności” we współczesnej architekturze zespołów mieszkalnych, Budownictwo i Architektura 6 (2010) 51-61 6. Mordwa Stanisław, 2009, Bezpieczeństwo a kształtowanie przestrzeni, Space-Society-Economy, T 9, 7. Mordwa Stanisław, 2014, Dysproporcje przestrzenne wybranych zjawisk patologii społecznych w Łodzi, (w:) A. Suliborski, M. Wójcik (red.), Dysproporcje społeczne i gospodarcze w przestrzeni Łodzi. Czynniki, mechanizmy, skutki, Łódź: Wydawnictwo UŁ 8. Szczepańska Agnieszka, Pietrzyk Katarzyna, 2016, Bezpieczeństwo publicze na osiedlach mieszkaniowych - case study, [w:] Studia Miejskie, tom 23. Literatura uzupełniająca: 1. Dymnicka M., 2013, Przestrzeń publiczna a przemiany miasta, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2. Hauzińska A., 2003, Mapy poznawcze środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością, SPA, Poznań. 3. Majer A., 2010, Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa: PWN. Waszkiewicz P., 2011, Wielki Brat Rok 2010, Oficyna A Wolters Kluwer business, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda problemowa, burza mózgów Metoda projektowa Ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy: film, fotografie, teksty źródłowe Metoda dyskusyjna: dyskusja grupowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywny udział w zajęciach poparty znajomością zalecanej literatury i udostępnianych materiałów do zajęć Prezentacja efektów grupowego projektu "(Nie) bezpieczna przestrzeń" (06S-1A_W03; 06S-1A_W10; 06S-1A_W 11; 06S-1A_W12; 06S-1A_U03, 06S-1A_U06; 06S-1A_U05; 06S-1A_U11; 06S-1A_K03; 06S-1A_K01) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Kryterium bezpieczeństwa w urbanistyce i architekturze 2. Zagrożenia bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej - kontekst przestrzenny 3. Zasady kształtowanie bezpiecznych przestrzeni 4. Bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej miasta 5. Bezpieczeństwo w przestrzeniach mieszkaniowych 6. Uwarunkowania bezpieczeństwa w różnych typach przestrzeni miejskich - prezentacje projektów studenckich |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Zbigniew K. Zuziak, 2011, KRYTERIUM BEZPIECZEŃSTWA W URBANISTYCE WSPÓŁCZESNEJ, architektura. Czasopismo techniczne, nr 17 (108) 2. Czapska Janina (red.), 2012, Zapobieganie przestępczości przez kształtowanie przestrzeni. Teoria - badania - praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków. 3. Czarnecki B., Siemiński W., 2004, Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej. 4. Gehl Jan, 2009, Życia między budynkami, Wydawnictwo RAM, Kraków. 5. Kłopotowska A., 2010, Czynnik „obronności” we współczesnej architekturze zespołów mieszkalnych, Budownictwo i Architektura 6 (2010) 51-61 6. Mordwa Stanisław, 2009, Bezpieczeństwo a kształtowanie przestrzeni, Space-Society-Economy, T 9, 7. Mordwa Stanisław, 2014, Dysproporcje przestrzenne wybranych zjawisk patologii społecznych w Łodzi, (w:) A. Suliborski, M. Wójcik (red.), Dysproporcje społeczne i gospodarcze w przestrzeni Łodzi. Czynniki, mechanizmy, skutki, Łódź: Wydawnictwo UŁ 8. Szczepańska Agnieszka, Pietrzyk Katarzyna, 2016, Bezpieczeństwo publicze na osiedlach mieszkaniowych - case study, [w:] Studia Miejskie, tom 23. Literatura uzupełniająca: 1. Dymnicka M., 2013, Przestrzeń publiczna a przemiany miasta, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2. Hauzińska A., 2003, Mapy poznawcze środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością, SPA, Poznań. 3. Majer A., 2010, Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa: PWN. Waszkiewicz P., 2011, Wielki Brat Rok 2010, Oficyna A Wolters Kluwer business, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Michalska-Żyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda problemowa, burza mózgów Metoda projektowa Ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy: film, fotografie, teksty źródłowe Metoda dyskusyjna: dyskusja grupowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywny udział w zajęciach poparty znajomością zalecanej literatury i udostępnianych materiałów do zajęć; Prezentacja efektów grupowego projektu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Kryterium bezpieczeństwa w urbanistyce i architekturze 2. Zagrożenia bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej - kontekst przestrzenny 3. Zasady kształtowanie bezpiecznych przestrzeni 4. Bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej miasta 5. Bezpieczeństwo w przestrzeniach mieszkaniowych 6. Uwarunkowania bezpieczeństwa w różnych typach przestrzeni miejskich - prezentacje projektów studenckich |
|
Literatura: |
1. Zbigniew K. Zuziak, 2011, KRYTERIUM BEZPIECZEŃSTWA W URBANISTYCE WSPÓŁCZESNEJ, architektura. Czasopismo techniczne, nr 17 (108) 2. Czapska Janina (red.), 2012, Zapobieganie przestępczości przez kształtowanie przestrzeni. Teoria - badania - praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków. 3. Gehl Jan, 2009, Życia między budynkami, Wydawnictwo RAM, Kraków. 4. Mordwa Stanisław, 2009, Bezpieczeństwo a kształtowanie przestrzeni, Space-Society-Economy, T 9, 5. Szczepańska Agnieszka, Pietrzyk Katarzyna, 2016, Bezpieczeństwo publicze na osiedlach mieszkaniowych - case study, [w:] Studia Miejskie, tom 23. 6. Kłopotowska A., 2010, Czynnik „obronności” we współczesnej architekturze zespołów mieszkalnych, Budownictwo i Architektura 6 (2010) 51-61 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Brzeziński | |
Prowadzący grup: | Kamil Brzeziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Nie dotyczy. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody poszukujące: problemowe: klasyczna metoda problemowa, giełda pomysłów (burza mózgów) ćwiczeniowo-praktyczne, w tym: ćwiczeniowe (ćwiczebna), projektowe, studium przypadku; dyskusyjne: dyskusja grupowa, dyskusja w oparciu o prezentacje multimedialne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | - przygotowanie do zajęć (znajomość literatury) i aktywny udział w zajęciach; - grupowe opracowanie prezentacji ze spaceru badawczego. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. „Projektowanie przestrzeni życia - co wspólnego ma architektura z psychologią?” - omówienie rozmowy Krzysztofa Klajsa z Katarzyną Zaborską (psycholog środowiskowy), zrealizowanej w ramach cyklu spotkań „Poniedziałki z Psychoterapią”. 2. Realizacja grupowego spaceru badawczego, mającego na celu zidentyfikowanie bezpiecznych i niebezpiecznych przestrzeni w wybranym kwartale miasta oraz wypracowanie rekomendacji do poprawy sytuacji w zakresie bezpieczeństwa. 3. Projektowanie i kształtowanie przestrzeni - bezpieczne miasto 4. Projektowanie i kształtowanie udanych (bezpiecznych) przestrzeni publicznych. 5. Zapobieganie przestępczości przez kształtowanie przestrzeni 6. Bezpieczne ulice i chodniki. 7. Prezentacje grupowe w oparciu o wyniki ze spaceru badawczego oraz omówioną literaturę. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Czapska Janina (red.), 2012, Zapobieganie przestępczości przez kształtowanie przestrzeni. Teoria - badania - praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków. 2. Gehl Jan, 2009, Życia między budynkami, Wydawnictwo RAM, Kraków. 3. Gehl Jan, 2014, Miasto dla ludzi, Wydawnictwo RAM, Kraków. 4. Jacobs Jane, 2015, Śmierć i życie wielkich miast Ameryki, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa. 5. Kołacz Paweł, 2015, Przepis na ulicę, Eikon i PZR, Toruń. 6. Mordwa Stanisław, 2011, Poczucie bezpieczeństwa w Łodzi. Przykład badań mieszkańców osiedli mieszkaniowych, [w:] Współczesne przemiany środowiska mieszkaniowego - wybrane problemy, Space-Society-Economy. 7. Mordwa Stanisław, 2012, Poczucie bezpieczeństwa w centrach handlowych. Przykład badań opinii klientów Galerii Łódzkiej i Manufaktury, [w:] Folia Geographica Cocio-Oeconomica, nr 12. 8. Szczepańska Agnieszka, Pietrzyk Katarzyna, 2016, Bezpieczeństwo publiczna na osiedlach mieszkaniowych - case study, [w:] Studia Miejskie, tom 23. 9. Jak przetworzyć Miejsce. Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych, Project for Public Spaces, Inc., wydanie polskie: Fundacja Partnerstwa dla Środowiska. Uzupełniająca: 1. Dymnicka M., 2013, Przestrzeń publiczna a przestrzeń miasta, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. 2. Jałowiecki B., Szczepański M., 2002, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. 3. Karwińska A.,2008, Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. 4. Lewicka M., 2012, Psychologia miejsca, Wydawnictwo Naukowe Scholar. 5. Lorens P., Martyniuk-Pęczak J. (red.), 2010, Problemy kształtowania przestrzeni publicznej, Wydawnictwo Urbanista, Gdańska. 6. Majer A., 2010, Socjologia i przestrzeń miejska, PWN, Warszawa. 7. Tuan Yi-Fu, 1987, Przestrzeń i miejsce, PIW, Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.