UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza wybranych zjawisk dewiacyjnych w oparciu o dane zastane. Wymiar przestrzenny wybranych zjawisk

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SOFL6B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza wybranych zjawisk dewiacyjnych w oparciu o dane zastane. Wymiar przestrzenny wybranych zjawisk
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

S

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Wiedza na temat metod i technik badań socjologicznych oraz przebiegu procesu badawczego

Skrócony opis:

Celem zajęć jest usystematyzowanie wiedzy na temat źródeł, rodzajów i typów danych zastanych, wskazanie różnic między nimi oraz korzyści i ograniczeń związanych z ich stosowaniem. Na zajęciach wskazane zostaną podstawowe źródła danych dotyczących wybranych zjawisk dewiacyjnych (zasoby instytucji, statystyka publiczna, bazy danych, raporty, opracowania naukowe itp) oraz dyskutowane będą problemy dostępności, trafności i rzetelności tych danych np. zagadnienie ciemnej liczby przestępstw.

Efekty uczenia się:

WIEDZA – STUDENT ZNA I ROZUMIE:

- jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie empiryczne, którego podstawą są dane zastane (06S-1A_W07)

- podstawowe procesy leżące podstaw stabilności i zmiany wybranych zjawisk dewiacyjnych występujących w społeczeństwie(06S-1A_W12)

- specyfikę procesów dewiacyjnych zachodzących w społeczeństwie polskim, również na tle sytuacji w innych państwach oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i działań określonych instytucji społecznych (06S-1A_W13)

UMIEJĘTNOŚCI – STUDENT POTRAFI:

-samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł zastanych (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami (06S-1A_U04)

- formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk dewiacyjnych (06S-1A_U05)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - STUDENT JEST GOTÓW DO:

- podjęcia współpracy z członkami zespołu zadaniowego i czynnego włączenia się do realizowanych projektów (06S-1A_K01)

- gromadzenia, wyszukiwania i syntetyzowania informacji na temat zjawisk dewiacyjnych (06S-1A_K03)

- argumentowania stawianych tez oraz dokonywania krytycznej analizy dostępnych źródeł danych o zjawiskach dewiacyjnych (06S-1A_K04)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda dyskusyjna: dyskusja grupowa

Ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł danych zastanych

Metoda projektowa

Metoda problemowa






Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach poparty znajomością zalecanej literatury i udostępnianych materiałów do zajęć

(06S-1A_W12), (06S-1A_W13), (06S-1A_U05), (06S-1A_K04)


Prezentacja efektów projektu realizowanego w zespołach przedstawiającego wyniki analizy, w wymiarze czasowym i przestrzennym, wybranego typu zachowań dewiacyjnych w oparciu o zgromadzone dane zastane.

(06S-1A_W07), (06S-1A_W12), (06S-1A_W13), (06S-1A_U04), (06S-1A_U05), (06S-1A_K01), (06S-1A_K03), (06S-1A_K04)


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Desk research jako metoda badań zjawisk dewiacyjnych

2. Rodzaje i typy danych zastanych o zjawiskach dewiacyjnych

3. Ilościowe i jakościowe dane zastane

4. Analiza treści

5. Źródła danych zastanych o zjawiskach dewiacyjnych w Polsce(statystyki policyjne, sądowe, więzienne)

6. Źródła danych o zjawiskach dewiacyjnych - porównania międzynarodowe

7. Czego nie widać w statystykach? Statystyczne źródła danych o przestępczości i ich ograniczenia

8. Badania zjawisk dewiacyjnych w oparciu o dane zastane. Analiza dostępnych opracowań

9.Przestępczość w Polsce w oparciu o różne typy danych zastanych. Podsumowanie

10. Wybrane zachowania dewiacyjne w Polsce w oparciu o różne typy danych zastanych. Zmienność w czasie i zróżnicowanie terytorialne zjawisk. Studenckie projekty opisujące wybrane problemy.




Literatura:

Literatura podstawowa:

-Buczkowski K., 2013, Stan przestępczości Polsce od roku 1918 do współczesności, w: Buczkowski K.,Czarnecka-Dzialuk B., Klaus W., Kossowska A., Rzeplińska I., Wiktorska P., Woźniakowska-Fajst D., Wójcik D., Społeczno-polityczne konteksty współczesnej przestępczości w Polsce, Wydawnictwo Akademickie Sedno, Warszawa , s. 33–72

-Makowska M., 2013, Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Warszawa: Scholar

- Urbaniak A., 2017, KRYMINALNE ZAGADKI STATYSTYK: FAKTY I MITY W SPOŁECZNYM POSTRZEGANIU ROZMIARÓW PRZESTĘPCZOŚCI, PRZEGLĄD NAUKOWO-METODYCZNY, ROK X NUMER 3

- Rosa K., 2012, (Nie)wiarygodność danych statystycznych dotyczących zachowań samobójczych. Perspektywa teoretyczna i praktyka społeczna, „Przegląd Socjologiczny” L.XI/2, ss. 265––290.

- Rosa K, 2015, Listy pożegnalne niedoszłych samobójców. Analiza treści, Przegląd Socjologiczny, Vol. 64, nr 4, s. 103 - 128

Literatura uzupełniajaca:

-Brzezińska J., 2010, O dzieciobójstwie z perspektywy statystyk, Nowa kodyfikacja prawa karnego, T XXVI, nr 3231

-O’Donnell I., Farmer R., Catalan J., 1993, Suicides Notes, “British Journal of Psychiatry”, 163, pp. 45–48

- Gruszczyńska B., Heiskanen M., 2018,, Trends in Police-Recorded Offenses at the Beginning of the Twenty-First Century in Europe, European Journal on Criminal Policy and Research, t. 24, nr 1, s. 37–53

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda dyskusyjna: dyskusja grupowa

Ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł danych zastanych

Metoda projektowa

Metoda problemowa






Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach poparty znajomością zalecanej literatury i udostępnianych materiałów do zajęć

(06S-1A_W12), (06S-1A_W13), (06S-1A_U05), (06S-1A_K04)


Prezentacja efektów projektu realizowanego w zespołach przedstawiającego wyniki analizy, w wymiarze czasowym i przestrzennym, wybranego typu zachowań dewiacyjnych w oparciu o zgromadzone dane zastane.

(06S-1A_W07), (06S-1A_W12), (06S-1A_W13), (06S-1A_U04), (06S-1A_U05), (06S-1A_K01), (06S-1A_K03), (06S-1A_K04)


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Desk research jako metoda badań zjawisk dewiacyjnych

2. Rodzaje i typy danych zastanych o zjawiskach dewiacyjnych

3. Ilościowe i jakościowe dane zastane

4. Analiza treści

5. Źródła danych zastanych o zjawiskach dewiacyjnych w Polsce(statystyki policyjne, sądowe, więzienne)

6. Źródła danych o zjawiskach dewiacyjnych - porównania międzynarodowe

7. Czego nie widać w statystykach? Statystyczne źródła danych o przestępczości i ich ograniczenia

8. Badania zjawisk dewiacyjnych w oparciu o dane zastane. Analiza dostępnych opracowań

9.Przestępczość w Polsce w oparciu o różne typy danych zastanych. Podsumowanie

10. Wybrane zachowania dewiacyjne w Polsce w oparciu o różne typy danych zastanych. Zmienność w czasie i zróżnicowanie terytorialne zjawisk. Studenckie projekty nt: prostytucji, przemoc w rodzinie, samobójstw , przestępczości w ruchu drogowym, cyberprzestępczości, stalkingu





Literatura:

Literatura podstawowa:

-Buczkowski K., 2013, Stan przestępczości Polsce od roku 1918 do współczesności, w: Buczkowski K.,Czarnecka-Dzialuk B., Klaus W., Kossowska A., Rzeplińska I., Wiktorska P., Woźniakowska-Fajst D., Wójcik D., Społeczno-polityczne konteksty współczesnej przestępczości w Polsce, Wydawnictwo Akademickie Sedno, Warszawa , s. 33–72

-Makowska M., 2013, Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Warszawa: Scholar

- Urbaniak A., 2017, KRYMINALNE ZAGADKI STATYSTYK: FAKTY I MITY W SPOŁECZNYM POSTRZEGANIU ROZMIARÓW PRZESTĘPCZOŚCI, PRZEGLĄD NAUKOWO-METODYCZNY, ROK X NUMER 3

- Rosa K., 2012, (Nie)wiarygodność danych statystycznych dotyczących zachowań samobójczych. Perspektywa teoretyczna i praktyka społeczna, „Przegląd Socjologiczny” L.XI/2, ss. 265––290.

- Rosa K, 2015, Listy pożegnalne niedoszłych samobójców. Analiza treści, Przegląd Socjologiczny, Vol. 64, nr 4, s. 103 - 128

Literatura uzupełniajaca:

-Brzezińska J., 2010, O dzieciobójstwie z perspektywy statystyk, Nowa kodyfikacja prawa karnego, T XXVI, nr 3231

-O’Donnell I., Farmer R., Catalan J., 1993, Suicides Notes, “British Journal of Psychiatry”, 163, pp. 45–48

- Gruszczyńska B., Heiskanen M., 2018,, Trends in Police-Recorded Offenses at the Beginning of the Twenty-First Century in Europe, European Journal on Criminal Policy and Research, t. 24, nr 1, s. 37–53

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda dyskusyjna: dyskusja grupowa

Ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł danych zastanych

Metoda projektowa

Metoda problemowa






Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach poparty znajomością zalecanej literatury i udostępnianych materiałów do zajęć

Prezentacja efektów projektu realizowanego w zespołach przedstawiającego wyniki analizy, w wymiarze czasowym i przestrzennym, wybranego typu zachowań dewiacyjnych w oparciu o zgromadzone dane zastane.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Desk research jako metoda badań zjawisk dewiacyjnych

2. Rodzaje i typy danych zastanych o zjawiskach dewiacyjnych

3. Źródła danych zastanych o zjawiskach dewiacyjnych w Polsce(statystyki policyjne, sądowe, więzienne)

4. Źródła danych o zjawiskach dewiacyjnych - porównania międzynarodowe

5. Statystyczne źródła danych o przestępczości i ich ograniczenia

6. Zjawiska dewiacyjne w danych jakościowych

7. Analiza treści i jej wykorzystanie. Na przykładzie listów samobójców

8. Badania zjawisk dewiacyjnych w oparciu o dane zastane. Analiza dostępnych opracowań

9. Wybrane zachowania dewiacyjne w Polsce w oparciu o różne typy danych zastanych

10. Zmienność w czasie wybranych zjawisk dewiacyjnych

11. Zróżnicowanie terytorialne wybranych zjawisk dewiacyjnych

12. Wybrane zjawiska dewiacyjne w oparciu o dane zastane (prostytucja, przestępczość, przemoc w rodzinie, narkomania, handel ludźmi, alkoholizm) - prezentacje studenckie





Literatura:

Literatura podstawowa:

-Buczkowski K., 2013, Stan przestępczości Polsce od roku 1918 do współczesności, w: Buczkowski K.,Czarnecka-Dzialuk B., Klaus W., Kossowska A., Rzeplińska I., Wiktorska P., Woźniakowska-Fajst D., Wójcik D., Społeczno-polityczne konteksty współczesnej przestępczości w Polsce, Wydawnictwo Akademickie Sedno, Warszawa , s. 33–72

-Makowska M., 2013, Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Warszawa: Scholar

- Rosa K., 2012, (Nie)wiarygodność danych statystycznych dotyczących zachowań samobójczych. Perspektywa teoretyczna i praktyka społeczna, „Przegląd Socjologiczny” L.XI/2, ss. 265––290.

- Rosa K, 2015, Listy pożegnalne niedoszłych samobójców. Analiza treści, Przegląd Socjologiczny, Vol. 64, nr 4, s. 103 - 128

Literatura uzupełniajaca:

-Brzezińska J., 2010, O dzieciobójstwie z perspektywy statystyk, Nowa kodyfikacja prawa karnego, T XXVI, nr 3231

-O’Donnell I., Farmer R., Catalan J., 1993, Suicides Notes, “British Journal of Psychiatry”, 163, pp. 45–48

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda dyskusyjna: dyskusja grupowa

Ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł danych zastanych

Metoda projektowa

Metoda problemowa






Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach poparty znajomością zalecanej literatury i udostępnianych materiałów do zajęć

Prezentacja efektów projektu realizowanego w zespołach przedstawiającego wyniki analizy, w wymiarze czasowym i przestrzennym, wybranego typu zachowań dewiacyjnych w oparciu o zgromadzone dane zastane.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Desk research jako metoda badań zjawisk dewiacyjnych

2. Rodzaje i typy danych zastanych o zjawiskach dewiacyjnych

3. Źródła danych zastanych o zjawiskach dewiacyjnych w Polsce(statystyki policyjne, sądowe, więzienne)

4. Źródła danych o zjawiskach dewiacyjnych - porównania międzynarodowe

5. Statystyczne źródła danych o przestępczości i ich ograniczenia

6. Zjawiska dewiacyjne w danych jakościowych

7. Analiza treści i jej wykorzystanie. Na przykładzie listów samobójców

8. Badania zjawisk dewiacyjnych w oparciu o dane zastane. Analiza dostępnych opracowań

9. Wybrane zachowania dewiacyjne w Polsce w oparciu o różne typy danych zastanych

10. Zmienność w czasie wybranych zjawisk dewiacyjnych

11. Zróżnicowanie terytorialne wybranych zjawisk dewiacyjnych

12. Wybrane zjawiska dewiacyjne w oparciu o dane zastane (prostytucja, przestępczość, przemoc w rodzinie, narkomania, handel ludźmi, alkoholizm) - prezentacje studenckie





Literatura:

Literatura podstawowa:

-Buczkowski K., 2013, Stan przestępczości Polsce od roku 1918 do współczesności, w: Buczkowski K.,Czarnecka-Dzialuk B., Klaus W., Kossowska A., Rzeplińska I., Wiktorska P., Woźniakowska-Fajst D., Wójcik D., Społeczno-polityczne konteksty współczesnej przestępczości w Polsce, Wydawnictwo Akademickie Sedno, Warszawa , s. 33–72

-Makowska M., 2013, Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Warszawa: Scholar

- Rosa K., 2012, (Nie)wiarygodność danych statystycznych dotyczących zachowań samobójczych. Perspektywa teoretyczna i praktyka społeczna, „Przegląd Socjologiczny” L.XI/2, ss. 265––290.

- Rosa K, 2015, Listy pożegnalne niedoszłych samobójców. Analiza treści, Przegląd Socjologiczny, Vol. 64, nr 4, s. 103 - 128

Literatura uzupełniajaca:

-Brzezińska J., 2010, O dzieciobójstwie z perspektywy statystyk, Nowa kodyfikacja prawa karnego, T XXVI, nr 3231

-O’Donnell I., Farmer R., Catalan J., 1993, Suicides Notes, “British Journal of Psychiatry”, 163, pp. 45–48

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6