UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy współczesnej humanistyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SOHU2C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy współczesnej humanistyki
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: SOCJOLOGIA II ST. 2 SEM.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

S

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

2

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość historii myśli socjologicznej.

Otwartość na poznawanie nowych paradygmatów w nauce.

Umiejętność/gotowość do czytania tekstów akademickich w języku polskim oraz angielskim o długości 20-30 stron.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest określenie i analiza wybranych ważnych problemów będacych przedmiotem zainteresowania współczesnych nauk humanistycznych i społecznych. Ponadto celem zajęć jest analiza wyzwań, jakie te problemy stanowią dla współczesnych naukami humanistycznych i społecznych.

Efekty uczenia się:

O6S-2A_W08

Student rozpoznaje przykłady podstawowych problemów w obszarze współczesnej humanistyki w konkretnych dziedzinach: historia (historiografia neoliberalizmu), filozofia (analiza intersekcjonalna), historia/kulturoznawstwo/literaturoznawstwo/antropologia (problematyka zwrotu ludowego), potrafi zrekonstruować ich problematykę i założenia.

O6S-2A_U02

Student samodzielnie analizuje teksty z różnych dziedzin humanistyki: rekonstruuje tezy współczesnych tekstów z zakresu historii, literaturoznawstwa, filozofii, kulturoznawstwa, antropologii, ich linię argumentacyjną, a następnie formułuję ich własną opinię na ich temat oraz proponuje adekwatne konteksty analitycznego użytku z danej teorii/podejścia.

O6S-2A_K05

Student zyskuje podstawowe wiadomości o wybranych problemach współczesnych dyscyplin humanistycznych, zwiększając tym samym swoje możliwości interdyscyplinarnego podejścia do problematyki badawczej. Gotów jest do zrewidowania swojego stanowiska w konfrontacji z silną argumentacją podważającą jego własne stanowisko.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karol Franczak, Andrzej Frączysty
Prowadzący grup: Andrzej Frączysty
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Krótka notatka z tekstu na każde zajęcia (praca indywidualna)

Praca w 3/4-osobowych grupach

Dyskusja na forum

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność (dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona, każda dodatkowa odrabiana)

Zaliczenie i finalna ocena z kursu będą sumą punktów otrzymanych za:

- uregulowaną kwestię obecności

- punkty za niewielkie zadania domowe na każde zajęcia

- aktywność podczas zajęć

- wynik z krókiego testu (pyt. zamknięte) i analizy tekstu (pytania otwarte), który odbędzie się podczas ostatnich zajęć.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- lista obecności

- sprawdzenie faktu wykonania zad. domowego i jego poziomu na platformie Teams lub Moodle

- weryfikacja zaangażowania uczestników podczas zajęć

- sprawdzenie testu i otwartych wypowiedzi uczestników kursu

Szczegółowe treści kształcenia:

- Przykłady najnowszej historiografii neoliberalizmu (prace Slobodiana Quinna)

- Teoria i praktyka analizy intersekcjonalnej (prace Bell Hooks, film "Niebieskoocy")

- Czym są "zwroty" w polskiej/humanistyce? Wybrane przykłady (wybrane artykuły, fragmenty książek nt. zwrotów ludowego i środowiskowego, autorzy: K. Pobłocki, E. Domańska, P. Czapliński i in.)

- Różne formy krytyki kultury (wybrane prace Marka Fishera)

- Od hermeneutyki podejrzeń do paranoi podejrzeń (P. Ricoeur, E. Kosofsky-Sedwick)

Literatura:

Slobodian Quinn, Globalists. The End of Empire and the Birth of Neoliberalism, Harvard University Press, Cambridge-Massachusetts-London 2018

Slobodian Quinn, Crack-up capitalism: market radicals and the dream of a world without democracy, Metropolitan Books. Henry Holt and Company, New York 2023

Marta Songin-Mokrzan, Etnografia Specjalnej Strefy Ekonomicznej jako przyczynek do antropologii faktycznie istniejącego neoliberalizmu. W: Zwodnicze imaginarium. Antropologia neoliberalizmu. Pod red. W. Burszty, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016

Bell Hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, tłum. Ewa Majewska, Krytyka Polityczna, Warszawa 2022 (wyd. II)

"Niebieskoocy" (film), reż. Bertram Verhaag

Kacper Pobłocki „Chamstwo", Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2021

Tajemnica panstwa. Kim był człowiek pańszczyźniany? [rozmowa z Kacprem Pobłockim], Mały Format 07-08/2021, link: https://malyformat.com/2021/07/tajemnica-panstwa-byl-czlowiek-panszczyzniany/

Katarzyna Chmielewska, Lud w perspektywie, perspektywa ludu, Teksty Drugie 2021, nr 5, s. 293–309

Rafał Stobiecki, Co tak zwany zwrot ludowy mówi nam lub czego nie mówi o kondycji współczesnej polskiej historiografii?, Teksty Drugie 2022, nr 4, s. 282–301.

Mark Fisher, Realizm kapitalistyczny. Czy nie ma alternatywy?, Książka i Prasa, Warszawa 2020

Paul Ricoeur, Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, Warszawa 2003.

Paul Ricoeur, O interpretacji. Esej o Freudzie, tłum. M. Falski, Wydawnictwo KR, Warszawa 2008.

Eve Kosofsky Sedwick, Czytanie paranoiczne, czytanie reparacyjne, albo masz paranoję i pewnie myślisz, że ten tekst jest o tobie, tłum. M. Szczęśniak, Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej, 5, 2014.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karol Franczak
Prowadzący grup: Karol Franczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karol Franczak
Prowadzący grup: Karol Franczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Czyżewski
Prowadzący grup: Marek Czyżewski, Karol Franczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6