UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań społecznych I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SOMP2Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań społecznych I
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

Wymagania wstępne


Studenci powinni mieć zaliczony kurs Wstępu do Socjologii. Znać podstawowe pojęcia socjologii i nazwy technik i metod badawczych stosowanych w socjologii.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest praktyczne przygotowanie studentów do projektowania i realizacji badań jakościowych, w myśl paradygmatu interpretatywnego. Program obejmuje podstawowe techniki zbierania danych oraz metody analizy tych danych. Szczególny nacisk położony jest na procedury postępowania badawczego charakterystycznego dla metodologii teorii ugruntowanej.

Efekty uczenia się:

Wykład

Wiedza:

Student wie jakie są epistemologiczne i ontologiczne podstawy stosowania metod jakościowych w badaniach społecznych.

Zna kolejne etapy rozwoju metod jakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji etnograficznej i antropologicznej.

Zna źródła i kolejne etapy rozwoju metodologii teorii ugruntowanej.

Zna podstawowe pojęcia odnoszące się do metodologi teorii ugruntowanej.

06S-1A_W01, 06S-1A_W02, 06S-1A_W06, 06-1A_W07

Umiejętności:

Student wskazuje na poprawne definicje procedur analizy danych jakościowych i umie je donieść do konkretnych sytuacji badawczych.

Umie określić warunki i zasady przy jakich badania jakościowe są wiarygodne rzetelne i trafne.

06S-1A-U01, 06S-1A_U04, 06S-1A_U08, 06S-1A_U09

Kompetencje:

Student jest gotów do:

- samodzielnego gromadzenia i wyszukiwania literatury z obszaru metod jakościowych,

- krytycznego spojrzenia na dane raporty badawcze,

- śledzenia nowości w zakresie metod i technik badań jakościowych.

06S-1A_K03, 06S-1A_K04, 06S-1A_K06

Ćwiczenia

Wiedza:

Student wie jakie techniki pozyskiwania danych zastosować w zależności od problemu badawczego i kontekstu społecznego (sytuacji w terenie).

Student wie jakie są etapy procesu badawczego i jakie decyzje musi podejmować na każdym z tych etapów oraz z jakimi problemami może się spotkać i jak adekwatnie zareagować.

06S-1A_W01, 06S-1A_W06, 06S-1A_W07

Umiejętności:

Student umie zaprojektować jakościowe badanie terenowe

Umie zrealizować wywiad i obserwację.

Potrafi stosować teoretyczne pobieranie próbek i procedury porównywania.

Umie zakodować zebrane dane w sposób rzeczowy i teoretyczny

Potrafi zastosować procedury triangulacji.

06S-1A_01, 06S-1A_U04, 06S-1A_08, 06S-1A_09

Kompetencje:

Student gotów jest do samodzielnego gromadzenia i wyszukiwania danych.

Realizowania badania w terenie z uwzględnieniem uwarunkowań strukturalnych i sytuacyjnych.

Gotów jest elastycznie reagować na problemy i ograniczenia w terenie.

Szanuje osoby uczestniczące w procesie badawczym oraz przestrzega zasad etyki zawodowej.

Krytycznie i refleksyjnie postrzega swoją rolę badacza.

Gotów jest współpracować z członkami zespołu badawczego i dzielić się wiedzą i umiejętnościami.

06S-1A_K02, 06S-1A_K03, 06S-1A_K04, 06S-1A_K05, 06S-1A_K07, 06S-1A_K08

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Dymarczyk
Prowadzący grup: Waldemar Dymarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Studia przypadków, dyskusja grupowa, praktyczne ćwiczenia (realizacja wywiadu, obserwacji, procedury kodowania, porównywanie)

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:


Egzamin ustny


Ćwiczenia:


a. Realizacja projektu badawczego: nagranie i transkrypcja wywiadu swobodnego/narracyjnego, przeprowadzenie i raport z obserwacji (wywiad wykonanie kodowania danych i generowanie kategorii (70% oceny z ćwiczeń)

b. Aktywność na zajęciach (30% oceny z ćwiczeń)


Ocena ogólna: ocena z wykładu (50%) + ocena z ćwiczeń (50%)





06S-1A_W01, 06S-1A_W06, 06S-1A_W07


06S-1A_01, 06S-1A_U04, 06S-1A_08, 06S-1A_09


06S-1A_K02, 06S-1A_K03, 06S-1A_K04, 06S-1A_K05, 06S-1A_K07, 06S-1A_K08



Treści kształcenia:

Jakościowe badania organizacji, zarządzania i pracy. Adekwatny opis teoretyczny.


Kodowanie rzeczowe i teoretyczne


Zastosowanie paradygmatu kodowania danych jakościowych.


Przykład zastosowania procedury triangulacji.


Wybrane techniki badań jakościowych:


- studium przypadku,


- obserwacja uczestnicząca,


- wywiad swobodny,


- wywiad narracyjny,


- wywiad grupowy,


- analiza danych wizualnych,


Praktyczne ćwiczenia w realizacji wywiadu i obserwacji.

Literatura:

Konecki K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. PWN.

Hammersley M., Atkinson P. (1995/2000). Metody badań terenowych, Zysk i S-ka

Konecki K. (2009) Teaching Visual Grounded Theory, Qualitative Sociology Review Vol. 5, Issue 3.

Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa.

Chomczyński P. (2006). Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta. Przegląd Socjologii Jakościowej, T. II Nr 1, www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume2/

Charmaz K. (2009). Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa.

Konecki K. (2018) Advances in Contemplative Social Research, Wyd. UŁ, (wybrane fragmenty)

Gorzko M. (2008). Procedury i emergencja. O metodologii klasycznych odmian teorii ugruntowanej, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, s. 53 – 137.

Glaser B., Strauss A. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków, s. 23 - 41.

Kacperczyk A. (2014) Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? : o metodologicznym statusie autoetnografii, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom X, Nr 3.

Dymarczyk W. (2020) Spatial and Temporal Dilemmas of Managers and Entrepreneurs. The Reconstruction of Neutralization Techniques, Qualitative Sociology Review, Vol. 16, Issue 4.

Dymarczyk W. (2014) The War on the Wall. Polish and Soviet War Posters Analysis, Qualitative Sociology Review, Vol. 10, Issue 4.

Banks M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4