UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja międzykulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SOQU3C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja międzykulturowa
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu zjawisk kulturowych

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu wprowadzenie w problematykę komunikacji miedzykulturowej oraz jej aspekty społeczne, historyczne, polityczne i etyczne.

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student zna i rozumie:

różnice międzykulturowe i cechy międzykulturowej komunikacji oraz sposoby ich opisu i analizy (06S-2A_W04)

Umiejętności. Student potrafi:

dostrzec, obserwować i interpretować różnice kulturowe oraz w stopniu pogłębionym objaśnić wzajemne relacje między komunikacją międzykulturową i innymi zjawiskami społecznymi (06S-2A_U01)

Kompetencje społeczne. Student jest gotów do

postępowania w ramach komunikacji miedzykulturowej w sposób profesjonalny i etyczny oraz do aktywnego propagowania takich postaw (06S-2A_K06)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Czyżewski
Prowadzący grup: Marek Czyżewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

referaty studenckie i dyskusja grupowa; studium przypadku

Sposoby i kryteria oceniania:

ocena jakości dwóch obowiązkowych referatów w trakcie semestru;

ocena jakości animowania przez studenta grupowej dyskusji dotyczącej własnego referatu oraz udziału w pozostałych dyskusjach grupowych

(06S-2A_W04, 06S-2A_U01, 06S-2A_K06)

Szczegółowe treści kształcenia:

Bloki tematyczne:

Perspektywa obiektywistyczna i konstrukcjonistyczna.

Różnice kulturowe w przedsiębiorczości i życiu instytucjonalnym.

Zniekształcone obrazy cywilizacji: orientalizm, postkolonializm, okcydentalizm.

Konkwista, kolonializm, wojny interwencyjne.

Tolerancja i nietolerancja.

Literatura:

Literatura podstawowa:

G. Hofstede, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2000;

E.W. Said, Orientalizm, Zysk i S-ka, Poznań 2005;

R.J.C. Young, Postkolonializm. Wprowadzenie, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012;

I. Buruma, A. Margalit, Okcydentalizm. Zachód w oczach wrogów, Universitas, Kraków 2005;

T. Todorov, Podbój Ameryki, Aletheia, Kraków 1996;

I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm. Retoryka władzy, Scholar, Warszawa 2007;

I. Lazari-Pawłowska, Trzy pojęcia tolerancji, Studia Filozoficzne, 1984, nr 4.

Literatura uzupełniająca:

L. Gandhi, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Wyd. Poznańskie, Poznań 2008;

I.C. Schick, Seksualność Orientu. Przestrzeń i Eros, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012;

M. Todorova, Bałkany wyobrażone, Wyd. Czarne, Wołowiec 2008;

M. Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna, Wyd. Literackie, Kraków 2006;

C. Snochowska-Gonzalez, „Czy jesteśmy postkolonialni? O pewnym wrogim przejęciu”, w: J. Tokarska-Bakir (red.), PL: Tożsamość wyobrażona, Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2013;

M. Chrobak, Między światami. Tłumacz ustny oraz komunikacja międzykulturowa w literaturze odkrycia i konkwisty Ameryki, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012;

A. Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, Wyd. Świat Książki, Warszawa 2012.

P. Czapliński, „Niebezpieczne arcydzieło”, posłowie w: J. Conrad, Jądro ciemności, Wyd. Vesper, seria „Arcydzieła Literatury Światowej, Poznań, 2009; Ch. Achebe, „Obraz Afryki. Rasizm w Jądrze ciemności Josepha Conrada”, w: H. Markiewicz, E. Walas (red.), Sztuka interpretacji w ostatnim półwieczu, tom 3, Kraków 2011;

M. Jasanoff, Joseph Conrad i narodziny globalnego świata, Wyd. Poznańskie, Poznań 2018.

M. Czyżewski, „Tolerancja i nietolerancja. Pojęcia i postulaty”, Etyka, 2011, nr 44;

N. Bloch, Bliscy nieznajomi. Turystyka i przezwyciężanie podporządkowania w postkolonialnych Indiach, Wyd. Naukowe UAM, Poznań, 2019;

G.Ch. Spivak, „Czy podporządkowani inni mogą przemówić?”, Krytyka Polityczna, 2010, nr 24-25;

M. Zaremba Bielawski, Polski hydraulik i nowe opowieści ze Szwecji, Agora, Warszawa 2013 wydanie drugie;

N. Kołaczek, I coż, że o Szwecji, Wyd. Poznańskie, Poznań 2017;

Polacy i Niemcy. Historia, kultura, polityka, red. Andreas Lawaty, Hubert Orłowski, Wyd. Poznańskie, Poznań, 2003.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Czyżewski
Prowadzący grup: Marek Czyżewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

referaty studenckie i dyskusja grupowa; studium przypadku

Sposoby i kryteria oceniania:

ocena jakości dwóch obowiązkowych referatów w trakcie semestru;

ocena jakości animowania przez studenta grupowej dyskusji dotyczącej własnego referatu oraz udziału w pozostałych dyskusjach grupowych

(06S-2A_W04, 06S-2A_U01, 06S-2A_K06)

Szczegółowe treści kształcenia:

Bloki tematyczne:

Perspektywa obiektywistyczna i konstrukcjonistyczna.

Różnice kulturowe w przedsiębiorczości i życiu instytucjonalnym.

Zniekształcone obrazy cywilizacji: orientalizm, postkolonializm, okcydentalizm.

Konkwista, kolonializm, wojny interwencyjne.

Tolerancja i nietolerancja.

Literatura:

Literatura podstawowa:

G. Hofstede, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2000;

E.W. Said, Orientalizm, Zysk i S-ka, Poznań 2005;

R.J.C. Young, Postkolonializm. Wprowadzenie, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012;

I. Buruma, A. Margalit, Okcydentalizm. Zachód w oczach wrogów, Universitas, Kraków 2005;

T. Todorov, Podbój Ameryki, Aletheia, Kraków 1996;

I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm. Retoryka władzy, Scholar, Warszawa 2007;

I. Lazari-Pawłowska, Trzy pojęcia tolerancji, Studia Filozoficzne, 1984, nr 4.

Literatura uzupełniająca:

R.R. Gesteland, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, PWN, Warszawa 2000;

L. Gandhi, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Wyd. Poznańskie, Poznań 2008;

I.C. Schick, Seksualność Orientu. Przestrzeń i Eros, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012;

M. Todorova, Bałkany wyobrażone, Wyd. Czarne, Wołowiec 2008;

M. Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna, Wyd. Literackie, Kraków 2006;

C. Snochowska-Gonzalez, „Czy jesteśmy postkolonialni? O pewnym wrogim przejęciu”, w: J. Tokarska-Bakir (red.), PL: Tożsamość wyobrażona, Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2013;

A. Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, Wyd. Świat Książki, Warszawa 2012.

P. Czapliński, „Niebezpieczne arcydzieło”, posłowie w: J. Conrad, Jądro ciemności, Wyd. Vesper, seria „Arcydzieła Literatury Światowej, Poznań, 2009;

M. Jasanoff, Joseph Conrad i narodziny globalnego świata, Wyd. Poznańskie, Poznań 2018;

M. Czyżewski, „Tolerancja i nietolerancja. Pojęcia i postulaty”, Etyka, 2011, nr 44;

N. Bloch, Bliscy nieznajomi. Turystyka i przezwyciężanie podporządkowania w postkolonialnych Indiach, Wyd. Naukowe UAM, Poznań, 2019;

G.Ch. Spivak, „Czy podporządkowani inni mogą przemówić?”, Krytyka Polityczna, 2010, nr 24-25;

M. Zaremba Bielawski, Polski hydraulik i nowe opowieści ze Szwecji, Agora, Warszawa 2013 wydanie drugie;

N. Kołaczek, I coż, że o Szwecji, Wyd. Poznańskie, Poznań 2017;

Polacy i Niemcy. Historia, kultura, polityka, red. Andreas Lawaty, Hubert Orłowski, Wyd. Poznańskie, Poznań, 2003.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karol Franczak
Prowadzący grup: Karol Franczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Dyskusja seminaryjna.

Sposoby i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. „Człowiek marginalny” i życie na styku różnych kultur

2. Medialne relacje z podróży

3. Podglądanie Innego w kulturze „trawelbrytów”

4. Tolerancja i nietolerancja

5. Poprawność polityczna i jej wrogowie

6. Kolonializm i dyskurs kolonialny

7. Współczesna teoria postkolonialna

8. Orientalizm i „wytwarzanie” barbarzyńców

9. Orientalizm „po polsku”

10. Muzułmanie w Europie

11. Islam i islamofobia

12. Spór o Uległość Michela Houellebecqa

13. Domowe wojny kulturowe

14. Wojna polsko-polska

15. „Obcy we własnym domu” czy „nowi barbarzyńcy”?

Literatura:

R.E. Park, Cultural Conflict and the Marginal Man, w: tegoż, Collected Papers, tom 2, New York 1950, artykuły w części IV The Marginal Man.

E.V. Stonequist, The Marginal Man. A Study in Personality and Culture Conflict, New York 1961.

D. Masłowska, Azja Express, w: tejże: Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2017, s. 189-203.

H. Frejlak, „Azja Express” – podróż do źródeł dominacji, „Magazyn Kontakt” 2017 nr 213

M. Florian-Gawrycki, Podglądając Innego. Polscy trawelbryci w Ameryce Łacińskiej, Warszawa 2011, s. 21-44.

B. Koturbasz, Multimedialne podróżopisarstwo, czyli narodziny travelbrity, „Panocticum” 2009 nr 8(15), s. 117-124.

M. Czyżewski, Tolerancja i nietolerancja: pojęcia i postulaty, „Etyka” 2011 nr 44, s. 58-78.

A. Szahaj, Dylematy politycznej poprawności, w: tegoż, E Pluribus Unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Universitas, Kraków 2004, s. 155-175.

A. Loomba, Kolonializm/Postkolonializm, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2011, s. 17-73.

M. Nowicka, Czy teoria postkolonialna jest kobieca? Narodziny, rozwój i zmierzch postkolonializmu, „Przegląd Socjologiczny” 2010 nr 3, s. 109-130.

L. Ghandi, Teoria postkolonialna, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008.

E.W. Said, Orientalizm, Warszawa 2005, s. 29-64 oraz s. 392-451.

T. Zarycki, Polskie dyskursy o „Wschodzie” wewnętrznym i zewnętrznym – próba analizy krytycznej, w: T. Zarycki (red.), Polska wschodnia i orientalizm, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013, s. 186-206.

N. Göle, Muzułmanie w Europie. Dzisiejsze kontrowersje wokół islamu, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2016, s. 28-58.

M. Bobako, Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2017, s. 311-353.

M. Houellebecq, Uległość, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2015 (fragmenty).

J. Franczak, Symulator katastrof, „Nowa Dekada Krakowska” 2015 nr 3/4, s. 40-48.

M. Bernacki, Antybohater Michela Houellebecqa, „Topos” 2016 nr 2, s. 154-157.

G. Sroczyński, R. Woś, K. Wigura, Symetryzm jak pierwsza „Solidarność”, „Kultura Liberalna 2018 nr 26(494).

J. Dymek, Stany Zjednoczone: najnowsi barbarzyńcy, w: Ł. Najder (red.), Delfin w malinach. Snobizmy i obyczaje ostatniej dekady, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2017, s. 333-350.

A.H. Russell, Obcy we własnym kraju, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2017.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6