Komunikacja międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-SOQU3C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu zjawisk kulturowych |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie w problematykę komunikacji miedzykulturowej oraz jej aspekty społeczne, historyczne, polityczne i etyczne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student zna i rozumie: różnice międzykulturowe i cechy międzykulturowej komunikacji oraz sposoby ich opisu i analizy (06S-2A_W04) Umiejętności. Student potrafi: dostrzec, obserwować i interpretować różnice kulturowe oraz w stopniu pogłębionym objaśnić wzajemne relacje między komunikacją międzykulturową i innymi zjawiskami społecznymi (06S-2A_U01) Kompetencje społeczne. Student jest gotów do postępowania w ramach komunikacji miedzykulturowej w sposób profesjonalny i etyczny oraz do aktywnego propagowania takich postaw (06S-2A_K06) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Czyżewski | |
Prowadzący grup: | Marek Czyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | referaty studenckie i dyskusja grupowa; studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ocena jakości dwóch obowiązkowych referatów w trakcie semestru; ocena jakości animowania przez studenta grupowej dyskusji dotyczącej własnego referatu oraz udziału w pozostałych dyskusjach grupowych (06S-2A_W04, 06S-2A_U01, 06S-2A_K06) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Bloki tematyczne: Perspektywa obiektywistyczna i konstrukcjonistyczna. Różnice kulturowe w przedsiębiorczości i życiu instytucjonalnym. Zniekształcone obrazy cywilizacji: orientalizm, postkolonializm, okcydentalizm. Konkwista, kolonializm, wojny interwencyjne. Tolerancja i nietolerancja. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: G. Hofstede, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2000; E.W. Said, Orientalizm, Zysk i S-ka, Poznań 2005; R.J.C. Young, Postkolonializm. Wprowadzenie, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012; I. Buruma, A. Margalit, Okcydentalizm. Zachód w oczach wrogów, Universitas, Kraków 2005; T. Todorov, Podbój Ameryki, Aletheia, Kraków 1996; I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm. Retoryka władzy, Scholar, Warszawa 2007; I. Lazari-Pawłowska, Trzy pojęcia tolerancji, Studia Filozoficzne, 1984, nr 4. Literatura uzupełniająca: L. Gandhi, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Wyd. Poznańskie, Poznań 2008; I.C. Schick, Seksualność Orientu. Przestrzeń i Eros, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012; M. Todorova, Bałkany wyobrażone, Wyd. Czarne, Wołowiec 2008; M. Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna, Wyd. Literackie, Kraków 2006; C. Snochowska-Gonzalez, „Czy jesteśmy postkolonialni? O pewnym wrogim przejęciu”, w: J. Tokarska-Bakir (red.), PL: Tożsamość wyobrażona, Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2013; M. Chrobak, Między światami. Tłumacz ustny oraz komunikacja międzykulturowa w literaturze odkrycia i konkwisty Ameryki, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012; A. Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, Wyd. Świat Książki, Warszawa 2012. P. Czapliński, „Niebezpieczne arcydzieło”, posłowie w: J. Conrad, Jądro ciemności, Wyd. Vesper, seria „Arcydzieła Literatury Światowej, Poznań, 2009; Ch. Achebe, „Obraz Afryki. Rasizm w Jądrze ciemności Josepha Conrada”, w: H. Markiewicz, E. Walas (red.), Sztuka interpretacji w ostatnim półwieczu, tom 3, Kraków 2011; M. Jasanoff, Joseph Conrad i narodziny globalnego świata, Wyd. Poznańskie, Poznań 2018. M. Czyżewski, „Tolerancja i nietolerancja. Pojęcia i postulaty”, Etyka, 2011, nr 44; N. Bloch, Bliscy nieznajomi. Turystyka i przezwyciężanie podporządkowania w postkolonialnych Indiach, Wyd. Naukowe UAM, Poznań, 2019; G.Ch. Spivak, „Czy podporządkowani inni mogą przemówić?”, Krytyka Polityczna, 2010, nr 24-25; M. Zaremba Bielawski, Polski hydraulik i nowe opowieści ze Szwecji, Agora, Warszawa 2013 wydanie drugie; N. Kołaczek, I coż, że o Szwecji, Wyd. Poznańskie, Poznań 2017; Polacy i Niemcy. Historia, kultura, polityka, red. Andreas Lawaty, Hubert Orłowski, Wyd. Poznańskie, Poznań, 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Czyżewski | |
Prowadzący grup: | Marek Czyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | referaty studenckie i dyskusja grupowa; studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ocena jakości dwóch obowiązkowych referatów w trakcie semestru; ocena jakości animowania przez studenta grupowej dyskusji dotyczącej własnego referatu oraz udziału w pozostałych dyskusjach grupowych (06S-2A_W04, 06S-2A_U01, 06S-2A_K06) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Bloki tematyczne: Perspektywa obiektywistyczna i konstrukcjonistyczna. Różnice kulturowe w przedsiębiorczości i życiu instytucjonalnym. Zniekształcone obrazy cywilizacji: orientalizm, postkolonializm, okcydentalizm. Konkwista, kolonializm, wojny interwencyjne. Tolerancja i nietolerancja. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: G. Hofstede, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2000; E.W. Said, Orientalizm, Zysk i S-ka, Poznań 2005; R.J.C. Young, Postkolonializm. Wprowadzenie, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012; I. Buruma, A. Margalit, Okcydentalizm. Zachód w oczach wrogów, Universitas, Kraków 2005; T. Todorov, Podbój Ameryki, Aletheia, Kraków 1996; I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm. Retoryka władzy, Scholar, Warszawa 2007; I. Lazari-Pawłowska, Trzy pojęcia tolerancji, Studia Filozoficzne, 1984, nr 4. Literatura uzupełniająca: R.R. Gesteland, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, PWN, Warszawa 2000; L. Gandhi, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Wyd. Poznańskie, Poznań 2008; I.C. Schick, Seksualność Orientu. Przestrzeń i Eros, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012; M. Todorova, Bałkany wyobrażone, Wyd. Czarne, Wołowiec 2008; M. Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna, Wyd. Literackie, Kraków 2006; C. Snochowska-Gonzalez, „Czy jesteśmy postkolonialni? O pewnym wrogim przejęciu”, w: J. Tokarska-Bakir (red.), PL: Tożsamość wyobrażona, Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2013; A. Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, Wyd. Świat Książki, Warszawa 2012. P. Czapliński, „Niebezpieczne arcydzieło”, posłowie w: J. Conrad, Jądro ciemności, Wyd. Vesper, seria „Arcydzieła Literatury Światowej, Poznań, 2009; M. Jasanoff, Joseph Conrad i narodziny globalnego świata, Wyd. Poznańskie, Poznań 2018; M. Czyżewski, „Tolerancja i nietolerancja. Pojęcia i postulaty”, Etyka, 2011, nr 44; N. Bloch, Bliscy nieznajomi. Turystyka i przezwyciężanie podporządkowania w postkolonialnych Indiach, Wyd. Naukowe UAM, Poznań, 2019; G.Ch. Spivak, „Czy podporządkowani inni mogą przemówić?”, Krytyka Polityczna, 2010, nr 24-25; M. Zaremba Bielawski, Polski hydraulik i nowe opowieści ze Szwecji, Agora, Warszawa 2013 wydanie drugie; N. Kołaczek, I coż, że o Szwecji, Wyd. Poznańskie, Poznań 2017; Polacy i Niemcy. Historia, kultura, polityka, red. Andreas Lawaty, Hubert Orłowski, Wyd. Poznańskie, Poznań, 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Franczak | |
Prowadzący grup: | Karol Franczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja seminaryjna. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kolokwium pisemne. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. „Człowiek marginalny” i życie na styku różnych kultur 2. Medialne relacje z podróży 3. Podglądanie Innego w kulturze „trawelbrytów” 4. Tolerancja i nietolerancja 5. Poprawność polityczna i jej wrogowie 6. Kolonializm i dyskurs kolonialny 7. Współczesna teoria postkolonialna 8. Orientalizm i „wytwarzanie” barbarzyńców 9. Orientalizm „po polsku” 10. Muzułmanie w Europie 11. Islam i islamofobia 12. Spór o Uległość Michela Houellebecqa 13. Domowe wojny kulturowe 14. Wojna polsko-polska 15. „Obcy we własnym domu” czy „nowi barbarzyńcy”? |
|
Literatura: |
R.E. Park, Cultural Conflict and the Marginal Man, w: tegoż, Collected Papers, tom 2, New York 1950, artykuły w części IV The Marginal Man. E.V. Stonequist, The Marginal Man. A Study in Personality and Culture Conflict, New York 1961. D. Masłowska, Azja Express, w: tejże: Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2017, s. 189-203. H. Frejlak, „Azja Express” – podróż do źródeł dominacji, „Magazyn Kontakt” 2017 nr 213 M. Florian-Gawrycki, Podglądając Innego. Polscy trawelbryci w Ameryce Łacińskiej, Warszawa 2011, s. 21-44. B. Koturbasz, Multimedialne podróżopisarstwo, czyli narodziny travelbrity, „Panocticum” 2009 nr 8(15), s. 117-124. M. Czyżewski, Tolerancja i nietolerancja: pojęcia i postulaty, „Etyka” 2011 nr 44, s. 58-78. A. Szahaj, Dylematy politycznej poprawności, w: tegoż, E Pluribus Unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Universitas, Kraków 2004, s. 155-175. A. Loomba, Kolonializm/Postkolonializm, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2011, s. 17-73. M. Nowicka, Czy teoria postkolonialna jest kobieca? Narodziny, rozwój i zmierzch postkolonializmu, „Przegląd Socjologiczny” 2010 nr 3, s. 109-130. L. Ghandi, Teoria postkolonialna, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008. E.W. Said, Orientalizm, Warszawa 2005, s. 29-64 oraz s. 392-451. T. Zarycki, Polskie dyskursy o „Wschodzie” wewnętrznym i zewnętrznym – próba analizy krytycznej, w: T. Zarycki (red.), Polska wschodnia i orientalizm, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013, s. 186-206. N. Göle, Muzułmanie w Europie. Dzisiejsze kontrowersje wokół islamu, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2016, s. 28-58. M. Bobako, Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2017, s. 311-353. M. Houellebecq, Uległość, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2015 (fragmenty). J. Franczak, Symulator katastrof, „Nowa Dekada Krakowska” 2015 nr 3/4, s. 40-48. M. Bernacki, Antybohater Michela Houellebecqa, „Topos” 2016 nr 2, s. 154-157. G. Sroczyński, R. Woś, K. Wigura, Symetryzm jak pierwsza „Solidarność”, „Kultura Liberalna 2018 nr 26(494). J. Dymek, Stany Zjednoczone: najnowsi barbarzyńcy, w: Ł. Najder (red.), Delfin w malinach. Snobizmy i obyczaje ostatniej dekady, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2017, s. 333-350. A.H. Russell, Obcy we własnym kraju, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2017. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.